abonnement Unibet Coolblue
pi_60352467
Geen idee, maar het salaris is toch belangrijker
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 29 juli 2008 @ 14:42:15 #177
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_60419837
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 22:42 schreef Knoekie het volgende:

[..]

Ik ben sinds 2 dagen terug na 6 maanden in Madrid gewoond te hebben

Als ik klaar ben mijn studie ga ik weer terug, maar dan voor altijd.
Wat maakt Madrid voor jou zo bijzonder? Ben wel benieuwd, nog nooit geweest maar wil er binnenkort even heen .

Ik heb het zo gehad met Telefonica. Ik kreeg al een aantal keer een dubbele rekening omdat ze dachten dat hier een dubbele telefoonlijn ligt, maar ze hebben zelf de telefoonlijn vervangen dus dat was helemaal niet aan de orde. Natuurlijk maar 1 rekening betaald waarop Telefonica als volgt reageert > de telefoonlijn (dus telefoon, tv en ADSL) afsluiten. Heeft 2 weken geduurd eerdat ze het hadden gefixt.

Verbaast me trouwens hoe snel je een nieuwe taal begrijpt, na 5 maanden (vanaf niveau 0) kan ik nu redelijke gesprekjes voeren .
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_60441466
Madrid is gewoon fantastisch! Ja, ik ga ook ff antwoord geven ! De mensen, het weer (alhoewel het nu wel reteheet is), het ritme, de manier waarop ze met zn allen eten, de feestjes, de gebouwen, de bocadillos de calamares =)! Ik zou er ook prima willen wonen, alleen zijn de salarissen vrij kut vergeleken met Nederland. En het niveau van universiteiten enzo ligt ook veel lager, dat zou mij tegenhouden om terug te komen voor een master bijvoorbeeld! Madrid has it all, behalve een strand !
  donderdag 31 juli 2008 @ 15:15:55 #179
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_60467721
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 12:49 schreef Irritukkieslak het volgende:
Madrid is gewoon fantastisch! Ja, ik ga ook ff antwoord geven ! De mensen, het weer (alhoewel het nu wel reteheet is), het ritme, de manier waarop ze met zn allen eten, de feestjes, de gebouwen, de bocadillos de calamares =)! Ik zou er ook prima willen wonen, alleen zijn de salarissen vrij kut vergeleken met Nederland. En het niveau van universiteiten enzo ligt ook veel lager, dat zou mij tegenhouden om terug te komen voor een master bijvoorbeeld! Madrid has it all, behalve een strand !
Ja dat niveau/gebrek aan engels van universiteiten heeft mij ook van een master in Spanje afgezien, jammer. Volgens mij is het niet uit te houden in Madrid, in Barcelona is het al extreem heet, ben nog niet zo aan de temperaturen gewend haha. In mijn piso is het standaard ongeveer 29 graden. En ja, de horren zijn netjes dicht en ik woon niet eens op de atico.

Zit er veel verschil tussen feestjes, gebouwen en eetgewoonten tussen Barcelona en Madrid dan? Ik wil graag weten wat Madrid uniek maakt, weet namelijk niet zoveel van de stad.

Gisteren heb ik afgesproken met een meisje via internet voor een intercambio. Zij wil Nederlands leren, en ik mijn Spaans oefenen. Kan ik zeker iedereen die nog in de beginnersfase zit aanraden, erg leuk .
Levenswerk: Berlijn Blog.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 13:26:24 #180
107792 Hexley
the Platypus
pi_60487861
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 14:42 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Wat maakt Madrid voor jou zo bijzonder?
Ik zou er nog niet dood willen liggen,... Dan nog liever naar Ascó...
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 11:54:03 #181
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_60506477
tvp-os ordinairos
!!! Go 49-ers !!!
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 23:05:21 #182
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_60518076
Ik heb spaans geleerd, maar wel rioplatense spaans, en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar typische woorden van waar jullie wonen...
[b]@RemiLehmann[/b]
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 23:07:04 #183
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_60518102
Hmm tvp. Doe mij de Espanya versie maar.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 23:14:35 #184
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_60518223
No importa.. son todos gallegos...
[b]@RemiLehmann[/b]
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 23:49:50 #185
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_60518760
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 23:14 schreef reem het volgende:
No importa.. son todos gallegos...
¿Els Catalans tambè?
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  zondag 3 augustus 2008 @ 01:02:45 #186
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_60519738
yep, of je nou echt Galiciër, Catalaan, Bask of Madrileen bent, maakt voor hen niets uit. Net zoals voor Spanjaarden alle latijns-amerikanen sudaca's zijn. of voor alle Amerikanen, iedereen die uit zuid en midden amerika komt 'hispanic' is...
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_60587692
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 15:15 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Ja dat niveau/gebrek aan engels van universiteiten heeft mij ook van een master in Spanje afgezien, jammer. Volgens mij is het niet uit te houden in Madrid, in Barcelona is het al extreem heet, ben nog niet zo aan de temperaturen gewend haha. In mijn piso is het standaard ongeveer 29 graden. En ja, de horren zijn netjes dicht en ik woon niet eens op de atico.

Zit er veel verschil tussen feestjes, gebouwen en eetgewoonten tussen Barcelona en Madrid dan? Ik wil graag weten wat Madrid uniek maakt, weet namelijk niet zoveel van de stad.

Gisteren heb ik afgesproken met een meisje via internet voor een intercambio. Zij wil Nederlands leren, en ik mijn Spaans oefenen. Kan ik zeker iedereen die nog in de beginnersfase zit aanraden, erg leuk .
De bouwstijl is wel heel anders. Misschien is Barcelona wat diverser, maar daarom (in mijn ogen) niet mooier. Ondanks dat Madrid een grote stad is, krijg ik dat gevoel niet wanneer ik door de kleine zijstraten dwaal. Het leukste in Madrid is het ronddwalen en naar verschillende kleine barren gaan; het echte Spaanse opzoeken. Haha, klinkt net alsof het uit een reisgids komt, maar ik meen het hoor!

De sfeer in Madrid maakt Madrid zeker weten uniek en het Retiro park =). Ik vind de mensen veel aardiger en in mijn ogen was het allemaal iets meer Spaans. In Barcelona werd ik vaak in het engels aangesproken, ook wanneer ik Spaans terug sprak (ben blond, automatisch een tourist voor die Spanjaarden), maar in Madrid was dit absoluut minder. Mensen spraken daar wel met mij in het Spaans. Verder is het shoppen geweldig; grote winkelketens en kleine boetieken. De eetgewoonten komen wel redelijk overeen, al hoorde ik dat het in Barcelona niet normaal is om calamares op een bocadillo te eten; in Madrid wordt dat juist superveel gegeten.

Intercambios heb ik inderdaad ook gehad, daarbij had mijn taalschool (waar ik 2 weken zat) een intercambio avond op woensdag. Daar mocht dan alleen maar Spaans gesproken worden, vooral grappig als je er nog geen zak van kunt .
  woensdag 6 augustus 2008 @ 00:05:48 #188
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_60589329
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 23:02 schreef Irritukkieslak het volgende:

[..]

De bouwstijl is wel heel anders. Misschien is Barcelona wat diverser, maar daarom (in mijn ogen) niet mooier. Ondanks dat Madrid een grote stad is, krijg ik dat gevoel niet wanneer ik door de kleine zijstraten dwaal. Het leukste in Madrid is het ronddwalen en naar verschillende kleine barren gaan; het echte Spaanse opzoeken. Haha, klinkt net alsof het uit een reisgids komt, maar ik meen het hoor!

De sfeer in Madrid maakt Madrid zeker weten uniek en het Retiro park =). Ik vind de mensen veel aardiger en in mijn ogen was het allemaal iets meer Spaans. In Barcelona werd ik vaak in het engels aangesproken, ook wanneer ik Spaans terug sprak (ben blond, automatisch een tourist voor die Spanjaarden), maar in Madrid was dit absoluut minder. Mensen spraken daar wel met mij in het Spaans. Verder is het shoppen geweldig; grote winkelketens en kleine boetieken. De eetgewoonten komen wel redelijk overeen, al hoorde ik dat het in Barcelona niet normaal is om calamares op een bocadillo te eten; in Madrid wordt dat juist superveel gegeten.

Intercambios heb ik inderdaad ook gehad, daarbij had mijn taalschool (waar ik 2 weken zat) een intercambio avond op woensdag. Daar mocht dan alleen maar Spaans gesproken worden, vooral grappig als je er nog geen zak van kunt .
Madrid is vergeleken met Barcelona een nogal jonge stad die pas in de 16e eeuw tot bloei begon te komen onder ons aller aardsvijand Filips II. Daarom is Barcelona meer divers. Aan de andere kant is die diversiteit hier soms wat misplaatst, mogelijk door een stevige portie Catalaans nationalisme wat het modernisme wel heel prominent in het straatbeeld heeft geplaatst.

De sfeer in Barcelona is imho best, met kleine barretjes overal waar je kijkt, hoewel er ook aardig wat typische guiri-plekken zijn. In het Engels worden aangesproken is me hier buiten de toeristenplekken echter nog nooit overkomen. En ja ik ben ook blond. Met blauwe ogen.

Bocadillo met calamares ben ik overigens inderdaad nooit tegengekomen. Dat is net zoiets als een broodje patat, dat doe je gewoon niet. Wat eten betreft vind ik het sowieso al weinig soeps. Doe mij maar Baskisch.

Intercambios zijn geinig inderdaad als je er nog niks van kan. Ik ben naar eentje geweest en kort daarna heb ik me aan een taalschool ingeschreven. Met mijn docenten heb ik echter nooit een woord Engels gewisseld. Spanish only van het laagste tot het hoogste niveau aan toe. Maar goed, dan spreek je na een half jaar toch wel een aardig woordje Spaans. Helaas is het hier wel duur. Catalaans is gratis
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_60596479
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 00:05 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Madrid is vergeleken met Barcelona een nogal jonge stad die pas in de 16e eeuw tot bloei begon te komen onder ons aller aardsvijand Filips II. Daarom is Barcelona meer divers. Aan de andere kant is die diversiteit hier soms wat misplaatst, mogelijk door een stevige portie Catalaans nationalisme wat het modernisme wel heel prominent in het straatbeeld heeft geplaatst.

De sfeer in Barcelona is imho best, met kleine barretjes overal waar je kijkt, hoewel er ook aardig wat typische guiri-plekken zijn. In het Engels worden aangesproken is me hier buiten de toeristenplekken echter nog nooit overkomen. En ja ik ben ook blond. Met blauwe ogen.

Bocadillo met calamares ben ik overigens inderdaad nooit tegengekomen. Dat is net zoiets als een broodje patat, dat doe je gewoon niet. Wat eten betreft vind ik het sowieso al weinig soeps. Doe mij maar Baskisch.

Intercambios zijn geinig inderdaad als je er nog niks van kan. Ik ben naar eentje geweest en kort daarna heb ik me aan een taalschool ingeschreven. Met mijn docenten heb ik echter nooit een woord Engels gewisseld. Spanish only van het laagste tot het hoogste niveau aan toe. Maar goed, dan spreek je na een half jaar toch wel een aardig woordje Spaans. Helaas is het hier wel duur. Catalaans is gratis
Ik vond juist dat Madrid veel meer kleine barretjes had dan Barcelona? Misschien ben ik niet op de juiste plekken geweest, alhoewel ik de stad met Spanjaarden die daar wonen verkend heb. Of ben jij in t verkeerde deel van Madrid geweest haha =). Het was btw echt overal dat ze me in het engels aanspraken. Vind ik zelf erg vervelend, zeker als je ergens woont hoor je de taal te spreken, ook al gaat dat in het begin moeilijk.

Wat is typisch Baskisch eten dan?

Op mijn taalschool werd er idd ook alleen maar Spaans gesproken, denk dat dat normaal is? Het is volgens mij wel de beste manier om het zo te leren, vooral erg grappig in het begin. Ik kan er niks aan doen (misschien komt het doordat ik eerst in Madrid geweest ben) maar ik vind Catalaans wel lelijk klinken en de schrijfstijl is ook vaag. Ben dan ook geen groot fan van Frans, waar het erg veel naartoe neigt.. Hoe komt het dat ze de woorden niet af maken =), tenminste zo is Catalaans in mijn ogen: Spaans zonder de woorden af te maken en dan in combinatie met Frans.
pi_60601192
Catalanen en Fransen hebben historisch gezien meen ik ook zo'n beetje dezelfde origines (ten tijde van de grootgrondbezitters) ;
vandaar waarschijnlijk de taalvermenging en het feit dat hun mentaliteiten een tikje dichter bij elkaar liggen dan die van Fransen <-> Spanjaarden.
 FR
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:17:19 #191
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_60601750
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 11:34 schreef Irritukkieslak het volgende:

[..]

Ik vond juist dat Madrid veel meer kleine barretjes had dan Barcelona? Misschien ben ik niet op de juiste plekken geweest, alhoewel ik de stad met Spanjaarden die daar wonen verkend heb. Of ben jij in t verkeerde deel van Madrid geweest haha =). Het was btw echt overal dat ze me in het engels aanspraken. Vind ik zelf erg vervelend, zeker als je ergens woont hoor je de taal te spreken, ook al gaat dat in het begin moeilijk.
Ik ben nog nooit in Madrid geweest, ik ging alleen af op de historie van de stad. Tot de 16e eeuw was Madrid slechts een dorp, maar in 1561 verplaatste Filip II het hof naar Madrid, met de logische ontwikkeling van Madrid en verval van Toledo als gevolg. Barcelona gaat wat historie betreft verder terug, maar raakte enigszins in verval in de late 15e eeuw, toen Castilië en Aragón samengingen. Castilië was het machtigere koninkrijk, waardoor niet Barcelona maar aanvankelijk Toledo en later dus Madrid het centrum van alles werd. Het belang van Barcelona nam dus af, maar er zat al wel elf eeuwen cultuur in, waar nog wel een klein beetje van te zien is. Overigens moest Barcelona eerst Tarragona voorbij streven; in de Romeinse tijd was dat een belangrijkere nederzetting.

Zoals ik al zei ben ik hier nog nooit buiten de toeristenplekken (en guiri-plekken) in het Engels aangesproken, dus zal het er vanaf gehangen hebben waar je bent geweest.
quote:
Wat is typisch Baskisch eten dan?
Lastig uit te leggen. Misschien maar eens in Madrid een pintxos-bar zoeken, of naar het noorden afreizen
quote:
Op mijn taalschool werd er idd ook alleen maar Spaans gesproken, denk dat dat normaal is? Het is volgens mij wel de beste manier om het zo te leren, vooral erg grappig in het begin. Ik kan er niks aan doen (misschien komt het doordat ik eerst in Madrid geweest ben) maar ik vind Catalaans wel lelijk klinken en de schrijfstijl is ook vaag. Ben dan ook geen groot fan van Frans, waar het erg veel naartoe neigt.. Hoe komt het dat ze de woorden niet af maken =), tenminste zo is Catalaans in mijn ogen: Spaans zonder de woorden af te maken en dan in combinatie met Frans.
Catalaans hangt wat tussen Frans, Italiaans en Spaans in. Wat betreft het niet uitspreken van alles, of eigenlijk het veranderen van een klank onder de invloed van volgende medeklinkers is het nogal Frans. Het niet afmaken van woorden valt alleszins mee, Spaans zonder de woorden af te maken is wat ze juist in Andalusië doen. Ook lijkt het een beetje typisch voor enkele Latijns-Amerikaanse groepen. Het schrijven van Catalaans is inderdaad wel vaag, en doet soms ook Frans aan. Ik zit nog steeds te dubben of ik me zal inschrijven voor lessen Catalaans... nog een taal erbij kan vast geen kwaad.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:58:10 #192
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_60602702
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 13:26 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ik zou er nog niet dood willen liggen,... Dan nog liever naar Ascó...
Ai ai ai wat heb jij tegen Madrid en waar woon je dan?
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 11:34 schreef Irritukkieslak het volgende:

[..]

Ik vond juist dat Madrid veel meer kleine barretjes had dan Barcelona? Misschien ben ik niet op de juiste plekken geweest, alhoewel ik de stad met Spanjaarden die daar wonen verkend heb. Of ben jij in t verkeerde deel van Madrid geweest haha =). Het was btw echt overal dat ze me in het engels aanspraken. Vind ik zelf erg vervelend, zeker als je ergens woont hoor je de taal te spreken, ook al gaat dat in het begin moeilijk.

Wat is typisch Baskisch eten dan?

Op mijn taalschool werd er idd ook alleen maar Spaans gesproken, denk dat dat normaal is? Het is volgens mij wel de beste manier om het zo te leren, vooral erg grappig in het begin. Ik kan er niks aan doen (misschien komt het doordat ik eerst in Madrid geweest ben) maar ik vind Catalaans wel lelijk klinken en de schrijfstijl is ook vaag. Ben dan ook geen groot fan van Frans, waar het erg veel naartoe neigt.. Hoe komt het dat ze de woorden niet af maken =), tenminste zo is Catalaans in mijn ogen: Spaans zonder de woorden af te maken en dan in combinatie met Frans.
Barcelona heeft juist bijna alleen maar kleine barretjes? Afgezien van een aantal grote pubs in het centrum dan. En aanspreken in het Engels doen ze bij mij alleen in de pub, omdat Ierse meisjes geen Spaans spreken . Buiten de Engelse pub en andere toeri plekken spreken ze amper Engels hier, dus ik denk dat BCN wat dat betreft Madrid overeenkomt. Op toeristische plekken vind ik het wel zo netjes dat ze je in het Engels aanspreken eigenlijk.

Op mijn taalschool wordt er ook alleen maar Spaans gesproken, hoe zou het anders moeten? Ik heb alleen nog intercambio gedaan met 1 persoon, dus niet in groepen. Een meisje die voor studie naar Nederland gaat en met een jongen die Nederlandse cursussen volgt, echt leuk en het is goed om mijn Spaans te oefenen. Vind het een leuke en vooral goedkope manier om te taal te oefenen.

Is er veel nieuwbouw in Madrid? Ik vind dat calamares op een bocadillo ook wel vrij typisch haha. Dat heb ik hier ook nog nooit gezien. En waar in Madrid moet je zijn voor leuke barretjes?

Het klopt trouwens dat de mensen hier niet altijd even aardig zijn, soms ronduit bot, soms ook wel superaardig. Geen pijl op te trekken...
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:17 schreef Curchulain het volgende:

Catalaans hangt wat tussen Frans, Italiaans en Spaans in. Wat betreft het niet uitspreken van alles, of eigenlijk het veranderen van een klank onder de invloed van volgende medeklinkers is het nogal Frans. Het niet afmaken van woorden valt alleszins mee, Spaans zonder de woorden af te maken is wat ze juist in Andalusië doen. Ook lijkt het een beetje typisch voor enkele Latijns-Amerikaanse groepen. Het schrijven van Catalaans is inderdaad wel vaag, en doet soms ook Frans aan. Ik zit nog steeds te dubben of ik me zal inschrijven voor lessen Catalaans... nog een taal erbij kan vast geen kwaad.
Net als dat Catalunya flink betaalt voor films nasynchroniseren in het Catalaans en dat Joan Laporta (FC Barcelona) zo even een vlucht laat omboeken omdat het personeel van Air Berlin geen Catalaans spreekt. Als ik me hier voorgoed zou settelen zou ik zeker Catalaans gaan leren, het is toch gratis en ik denk dat je het vrij snel onder de knie hebt als je al kennis van Spaans en Frans hebt. Ik zat laatst in de trein en sprak met een Catalaanse vrouw, ze was toch wel erg bang dat de jeugd in Barcelona (ze kwam van de campo) binnenkort helemaal geen Catalaans meer spreekt, echt bizar. Ik zie nog eerder het Nederlands verdwijnen dan het Catalaans, het zijn zulke fanatiekelingen af en toe...
Levenswerk: Berlijn Blog.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 23:51:57 #193
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_60614000
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:58 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Ai ai ai wat heb jij tegen Madrid en waar woon je dan?
[..]

Barcelona heeft juist bijna alleen maar kleine barretjes? Afgezien van een aantal grote pubs in het centrum dan. En aanspreken in het Engels doen ze bij mij alleen in de pub, omdat Ierse meisjes geen Spaans spreken . Buiten de Engelse pub en andere toeri plekken spreken ze amper Engels hier, dus ik denk dat BCN wat dat betreft Madrid overeenkomt. Op toeristische plekken vind ik het wel zo netjes dat ze je in het Engels aanspreken eigenlijk.
...en die pubs zijn inderdaad precies de guiri-plekken. De George Payne, Paddy's Lane, Ryan's, The Shamrock, Scobie's, McCarthy's, Flaherty's... volgens mij zijn dat alle pubs waar ik al eens ben geweest. En natuurlijk Belchica De Nederlandse bars hebben aan mij vrijwel geen klandizie
quote:
Op mijn taalschool wordt er ook alleen maar Spaans gesproken, hoe zou het anders moeten? Ik heb alleen nog intercambio gedaan met 1 persoon, dus niet in groepen. Een meisje die voor studie naar Nederland gaat en met een jongen die Nederlandse cursussen volgt, echt leuk en het is goed om mijn Spaans te oefenen. Vind het een leuke en vooral goedkope manier om te taal te oefenen.
Het is goedkoop ja, maar het vergt nog wat meer discipline dan taalschool en je moet er al wel iets van kunnen vooraleer je begint.
quote:
Is er veel nieuwbouw in Madrid? Ik vind dat calamares op een bocadillo ook wel vrij typisch haha. Dat heb ik hier ook nog nooit gezien. En waar in Madrid moet je zijn voor leuke barretjes?

Het klopt trouwens dat de mensen hier niet altijd even aardig zijn, soms ronduit bot, soms ook wel superaardig. Geen pijl op te trekken...
[..]
Bot? Dat meen je niet! Maar ja ik heb ook allebei de uitersten wel meegemaakt. Buitenlander zijn is wel een voordeel ten opzichte van Madrileen zijn.
quote:
Net als dat Catalunya flink betaalt voor films nasynchroniseren in het Catalaans en dat Joan Laporta (FC Barcelona) zo even een vlucht laat omboeken omdat het personeel van Air Berlin geen Catalaans spreekt. Als ik me hier voorgoed zou settelen zou ik zeker Catalaans gaan leren, het is toch gratis en ik denk dat je het vrij snel onder de knie hebt als je al kennis van Spaans en Frans hebt. Ik zat laatst in de trein en sprak met een Catalaanse vrouw, ze was toch wel erg bang dat de jeugd in Barcelona (ze kwam van de campo) binnenkort helemaal geen Catalaans meer spreekt, echt bizar. Ik zie nog eerder het Nederlands verdwijnen dan het Catalaans, het zijn zulke fanatiekelingen af en toe...
Als de generalitat er niet zo'n halszaak van zou maken, dan zou het Catalaans waarschijnlijk net zo snel verdwijnen als het Fries. Wat echter wel een enorme invloed heeft is het gemengde gebruik: door het gebruik van zowel Castiliaans als Catalaans binnen een enkele conversatie is de kans op wederzijdse beïnvloeding enorm, en daarom muteert het Catalaans sneller naar het Castiliaans toe. Barcelona's Catalaans is dan ook niet het pure Catalaans zoals dat elders in Catalonië en door de nationalisten nog gesproken wordt. Ook denk ik dat het min of meer opdringen van Catalaans een negatieve invloed heeft op de welwillendheid van de immigranten (lees: Spanjaarden uit de andere regio's). Als ik zie dat communicatie binnen mijn universiteit doorgaans louter in het Catalaans gebeurt (niet eens in het Engels), dan heb je al snel geen trek in aanpassen. Als voorbeeld de quote uit L'auberge Espagnol: "Som a Catalunya. Parlam Català". Ammehoela.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 7 augustus 2008 @ 00:02:01 #194
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_60614254
Door dat nationalisme (en toch wel de arrogantie) moet ik er niet aan denken om in Catalunya te wonen, laat staan Barcelona zelf. Dat fanatieke is hier in de Comunitat Valenciana veel minder. Men spreekt zonder problemen Spaans tegen je als ze weten dat je geen Valenciaans spreekt, en dat is ook niks om je voor te schamen. Het is alleen mooi meegenomen als je het wel spreekt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_60614392
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:58 schreef Leinonlein het volgende:


Is er veel nieuwbouw in Madrid? Ik vind dat calamares op een bocadillo ook wel vrij typisch haha. Dat heb ik hier ook nog nooit gezien. En waar in Madrid moet je zijn voor leuke barretjes?

Het klopt trouwens dat de mensen hier niet altijd even aardig zijn, soms ronduit bot, soms ook wel superaardig. Geen pijl op te trekken...

Nieuwbouw is er wel, maar het valt mee. Op dit moment is Madrid bezig om zich te ontwikkelen als ze zelf zo mooi zeggen: "the business capital of europe", alhoewel ik daar mn twijfels nog wel een beetje over heb =). Vandaar dat ze veel kantoren, business centres en beursgebouwen maken. Buiten de stad is er wel aardig wat nieuwbouw qua huizen.

Bocadillo de calamares is toch zeker wel aan te raden, gewoon eens bestellen haha =)!

Leuke barren in Madrid moet je eigelijk net weten te vinden. In elk district zijn ze wel maar aanraders zijn de barren rondom Fuencarral, een straat tussen Gran Via en (oa) Tribunal. Plaza santa ana is vooral onder de toeristen geliefd, zelf ga ik liever naar een bar in een van de zijstraten hiervan. Verder is La Latina een typisch spaanse wijk, leuke mensen en barren, vooral op zondag(middag)!
  donderdag 7 augustus 2008 @ 00:19:04 #196
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_60614549
Vorig jaar was ik met wat mensen in een restaurantje dat deel vormde van een klein winkelcentrum..een paar blokken van Nuevos Ministerios af..volgens mij heette het iets van 'Tio Pep'. Misschien kent iemand het? Goed voedsel hoor!

Maar ik had m'n gedachten er niet helemaal bij want de volgende dag moesten we vliegen op zuid amerika.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_60620963
Waarschijnlijk heette het Tio Pepe =) Maar zo heten er wel meer in Madrid hehe.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 11:40:28 #198
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_60622705
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 00:02 schreef Strani het volgende:
Door dat nationalisme (en toch wel de arrogantie) moet ik er niet aan denken om in Catalunya te wonen, laat staan Barcelona zelf. Dat fanatieke is hier in de Comunitat Valenciana veel minder. Men spreekt zonder problemen Spaans tegen je als ze weten dat je geen Valenciaans spreekt, en dat is ook niks om je voor te schamen. Het is alleen mooi meegenomen als je het wel spreekt.
Van maatschappijen die een hub hebben in "els països Catalans" verwachten nationalisten dat ze in het Catalaans geholpen kunnen worden. Dus wordt dat van Air Berlin verwacht. Bij Air Nostrum en Clickair is dat namelijk wel het geval. In Catalunya zelf kan je als bedrijf op een flinke boete rekenen indien je je klanten niet met Catalaans terecht kunnen, of als je als restaurant bijvoorbeeld geen Catalaanse menukaart hebt.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_60742043
In September weer eens een paardaagjes naar Madrid, heb er weer zin an
  maandag 18 augustus 2008 @ 10:12:07 #200
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_60917152
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 00:10 schreef Irritukkieslak het volgende:

[..]

Nieuwbouw is er wel, maar het valt mee.
dit is zeker een geintje? Of jij bent wel hele extreme situaties gewend.
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')