abonnement Unibet Coolblue
pi_57219676
Wij hebben een gelakte eiken lamelparket vloer van ongeveer 18 jaar oud. Nu zijn we aan het denken wat we ermee willen doen. Het liefst schuren en dan een nieuwe laag aanbrengen.

Het mooiste is als het hout eerst in kleur gezet kan worden en daarna gelakt kan worden. Mocht er een kras ontstaan in de lak dan heb je niet meteen de blanke houtlaag blootliggen. We willen aflakken omdat we namelijk katten hebben die nog wel eens overgeven, haarbal o.i.d.

Weet iemand of het mogelijk is om eerst te beitsen en daarna met een blanke lak af te lakken of dat er olie is waar je overheen kan lakken. Zijn er eventueel andere opties om dit aan te pakken?
  Vis een optie? vrijdag 7 maart 2008 @ 13:28:40 #2
70532 loveli
N
pi_57220335
Als een vloer ooit geolied is geweest, kun je daarna niet meer lakken. De olie trekt in het hout en daarna hecht de lak niet meer goed.
crap in = crap out
pi_57221995
Eruit rossen en laminaat erin, heb je geen omkijken meer naar.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_57222184
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 14:51 schreef DroogDok het volgende:
Eruit rossen en laminaat erin, heb je geen omkijken meer naar.
Sorry, laminaat houden we niet van, het wordt op 50m2 zo'n plastic aangezicht

Plus dat laminaat ook ze lekker beschadigd als ik iets laat vallen... Ik wil gewoon een zorgeloze vloer waar we flink op kunnen leven

[ Bericht 21% gewijzigd door jack4ya op 07-03-2008 15:12:28 ]
pi_57222729
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 15:01 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Sorry, laminaat houden we niet van, het wordt op 50m2 zo'n plastic aangezicht

Plus dat laminaat ook ze lekker beschadigd als ik iets laat vallen... Ik wil gewoon een zorgeloze vloer waar we flink op kunnen leven
Zorgeloos? Dan moet je volgens mij tegels ( ) nemen, al het andere is gevoelig voor beschadigingen.

Thuis 40m2 lamininaat met houtstructuur en v-groef liggen, heb niet echt het gevoel van een plastic aangezicht, zeker niet met meubels erop.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_57225017
even een schopje naar K&W
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 7 maart 2008 @ 17:17:22 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_57225099
Parket .
Laminaat

En voor de rest, zie post van loveli.
pi_57225788
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 15:34 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Zorgeloos? Dan moet je volgens mij tegels ( ) nemen, al het andere is gevoelig voor beschadigingen.

Thuis 40m2 lamininaat met houtstructuur en v-groef liggen, heb niet echt het gevoel van een plastic aangezicht, zeker niet met meubels erop.
Laminaat heb ik boven en daar blijft het Tegels kunnen ook lekker knallen, alles onmiddelijk kapot en koud. Niet mijn smaak.

Beschadigingen: deuken, krassen, slijtage is niet zo'n probleem op zich, een houten vloer leeft immers. Alleen: als je een eiken vloer hebt, en die lak je met een kleur, dan komt de onderkleur (eiken dus) er doorheen als je een beschadiging hebt.
Als je een eiken vloer hebt en die olie je in een kleur, dan krijg je prachtige vlekken / kringen met een (af en toe) kotsend katertje, want dat doet ie natuurlijk 's nachts, en dan ligt het de hele nacht.

Dus ik vroeg me gewoon af, of je een eiken vloer op kleur kan brengen (en dan is het dus de vraag met welke techniek) en dan kleurloos aflakken.

Wat ik dus niet wil is een vloer die ik wekelijks moet bijwerken. Een lakvloer hebben we nu en bevalt goed alleen die is versleten na 20 jaar en moet opnieuw behandeld worden. Alleen die gele (eufemistisch: honingblonde) kleur, die wil ik niet meer!
pi_57290133
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 13:28 schreef loveli het volgende:
Als een vloer ooit geolied is geweest, kun je daarna niet meer lakken. De olie trekt in het hout en daarna hecht de lak niet meer goed.
Onzin, gewoon goed opschuren en opnieuw afwerken met olie, lak of hardwaxolie

heeft er echter was op je vloer gezeten (bijenwas of vloerwas, geen hardwax) dan moet je eerst de vloer
goed ontvetten (bij een eiken vloer geen ammoniak gebruiken in verband met verkleuren)
daarna schuren en afwerking naar keuze gebruiken

Ach ja ik noem me niet voor niks Houtmannetje!!!!!

Grts, Houtmannetje
pi_57300340
Goed:
- Vloer ontvetten
- Kaal schuren (huur een parketschuurmachine)
Vloer in een gekleurde (vloer)beits/lak zetten (eerste laag verdund). Er is niet zo heel veel verschil meer tussen een lak en een beits. Sommige beitsen trekken meer in het hout dan een lak, en sommige lakken zijn ademend (eigenschap van beits). Maakt dus niet zo veel uit. Als de beschadiging diep genoeg is zul je altijd blank hout tegenkomen. Een echte vloerbeits/lak is net zo krasvast als een parketlak (versterkt met PU), dus ik zou kijken na hoeveel lagen je de juiste kleur hebt bereikt (meer lagen, donkerder) en dan eventueel nog een of meerdere lagen blanke parketlak aanbrengen (in totaal vier a vijf lagen).
pi_57303010
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 09:13 schreef bbtb77 het volgende:
Goed:
- Vloer ontvetten
- Kaal schuren (huur een parketschuurmachine)
Vloer in een gekleurde (vloer)beits/lak zetten (eerste laag verdund)(staat wel ergens in de gebruiksaanwijzing). Er is niet zo heel veel verschil meer tussen een lak en een beits. Sommige beitsen trekken meer in het hout dan een lak, en sommige lakken zijn ademend (eigenschap van beits). Maakt dus niet zo veel uit. Als de beschadiging diep genoeg is zul je altijd blank hout tegenkomen. Een echte vloerbeits/lak is net zo krasvast als een parketlak (versterkt met PU), dus ik zou kijken na hoeveel lagen je de juiste kleur hebt bereikt (meer lagen, donkerder) en dan eventueel nog een of meerdere lagen blanke parketlak aanbrengen (in totaal vier a vijf lagen).
hmmmm??? er zit niet zoveel verschil tussen een lak en een beits is dus niet helemaal waar,
een lak is veeeel duurzamer dan wat tegenwoordig als beits verkocht word.
b.v. buitenbeits of lak. Beits moet je eigenlijk om het jaar lak om de 5 jaar opnieuw doen

en er zijn ook een heleboel beitsen die zijn alleen maar om te kleuren dus "beits" is wel een heeel erg breed begrip. lees maar bij wikepedia

maar volgens mij was de vraag of de vloer opnieuw geschuurd en afgewerkt kon worden
en daar heb ik al antwoord opgegeven

grts, Houtmannetje

ps. ik heb in de loop der jaren al veel vloeren zowel nieuw als opknappen behandeld, je kan wel zeggen dat ik daar een "vakman" in ben, en ik ben er ook nog voor naar school geweest.
pi_57303265
ohhh nog een tip, bij de zaak waar je je spullen gaat kopen/huren, bij sommige vloerenjongens kan dat geswoon,
kun je ook gewoon eerst advies vragen!!


grts, Houtmannetje
pi_57304293
Pff, je loopt wel over van jezelf zeg..
We hebben het hier over een vloer of interieurbeits. Aangezien de meeste mensen dit gewoon bij de bouwmarkt kopen heb je het al snel over Cetabever en Rambo. Vooral de eerste verkoopt lakken die alle eigenschappen hebben van een beits. Daarnaast worden ook beitsen versterkt met polyurethaan, zodat ze de krasvaste eigenschappen van een lak hebben. Dekkende buitenbeitsen hebben tegenwoordig makkelijk een 'levensduur' van vijf jaar. Lakken lopen daar wel wat op voor, een gesiliconiseerde lak gaat wel 7 jaar mee. En ja, je hebt een antwoord gegeven, maar als je de vraag goed had gelezen, had je kunnen zien dat de vloer afgelakt was. En ik ben vroeger ook naar school geweest en heb er geen zak opgestoken.
pi_57304310
En ga nu maar lekker weer houten kussens maken...
pi_57317014
hmm zo was dat niet bedoeld hoor, maar ik zie nog al eens dat er foute tips worden gegeven, en daar reageer ik dan op. Niet om iemand tegen de schenen te schoppen.

En ik maak wel meer dan alleen kussens.

dit bijv.


en dit


om een paar voorbeelden te geven


grts, Houtmannetje
pi_57318102
Die kussens zijn erg mooi BTW
pi_57318872
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 23:15 schreef Aplus het volgende:
Die kussens zijn erg mooi BTW
deze dus denk ik


Dank je wel!!
grts Houtmannetje
  woensdag 2 april 2008 @ 13:52:31 #18
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_57778940
Okay nog een vraag van mij over een ANDERE houten vloer die we hebben. Deze ligt op zolder (slaapkamer) en wordt dus weinig tot niet belast.

We hebben grenen vloer gelegd (op een spaanplaat ondervloer) en de vloerdelen hierop vastgeschroefd. Geschroefd? Ja geschroefd!
Het mag namelijk een wat robuustere vloer zijn, kiertjes, scheurtjes, noesten, gaten, butsen en deuken. Vandaar ook de keus voor een zachte ("slechte" en niet voor zware belasting geschikte) vloer... Moeilijk uit te leggen maar zo hebben we het dus gedaan.

Nu willen we de vloer wit maken. Echt wit. Geen whitewash of id maar wit. (vandaar dat de rommelige structuur nu leven aan de vloer geeft). En (spat)waterbestendig want we hebben ook een bad op zolder/slaapkamer.

Hoe doen we dat?
Gewoon met een grondverf blokkwasten, 2e laag evt. rollen?
Daarna met een lak? Beits? Vloerlak?
Ik zag hierboven het verhaal over beitsen/lakken, maar ik begrijp nog steeds niet goed het verschil in praktijk tussen een beits en een verf... en dat ging ook over een andere vloer.
Hoe pakken we het nu het best aan?
pi_57781273
Moet het nu dan een combinatie worden: Een doorleefde witte vloer?

Vloerbeits: gewoon op de vloer smeren met een kwast, lekker veel verf in kieren en noesten proppen. Narollen met een roller.

Vloerlak: Eerst gronden met grondverf, zelfde verhaal verder als vloerbeits.

Gewone beits: Smeren en aflakken met een blanke (parket)lak

Gewone lak: Gronden, smeren en aflakken met een blanke (parket)lak
  woensdag 2 april 2008 @ 22:49:25 #20
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_57792818
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:32 schreef bbtb77 het volgende:
Moet het nu dan een combinatie worden: Een doorleefde witte vloer?
Het gaat wel over een andere vloer dan in de OP, maar zoiets ja,.. we willen graag een witte heldere vloer, maar vinden het niet mooi als er geen structuur in zit. Dan hadden we, bij wijze van spreken, net zo goed het beton kunnen verven.
quote:
Vloerbeits: gewoon op de vloer smeren met een kwast, lekker veel verf in kieren en noesten proppen. Narollen met een roller.

Vloerlak: Eerst gronden met grondverf, zelfde verhaal verder als vloerbeits.

Gewone beits: Smeren en aflakken met een blanke (parket)lak

Gewone lak: Gronden, smeren en aflakken met een blanke (parket)lak
Euh... ja... en welke zou nou de voorkeur hebben?
pi_57810045
Ik zou een vloerbeits gebruiken, alles uit een en dezelfde pot.
pi_57811213
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 22:35 schreef houtmannetje het volgende:
hmm zo was dat niet bedoeld hoor, maar ik zie nog al eens dat er foute tips worden gegeven, en daar reageer ik dan op. Niet om iemand tegen de schenen te schoppen.

En ik maak wel meer dan alleen kussens.

dit bijv.
[ afbeelding ]

en dit
[ afbeelding ]

om een paar voorbeelden te geven


grts, Houtmannetje
Die visgraatvloer! Ik neem aan dat je die losse vloerdelen ergens besteld, of maak je dat ook zelf?
  vrijdag 4 april 2008 @ 09:12:06 #23
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_57822558
quote:
Op donderdag 3 april 2008 18:50 schreef bbtb77 het volgende:
Ik zou een vloerbeits gebruiken, alles uit een en dezelfde pot.
Ik ben (nog) geen witte dekkende vloerbeits in de bouwmarkten tegen gekomen. Misschien even bij de verfwinkel kijken. Al heb ik geen zin om 70,- de pot neer te gaan tellen (tenzij het een grote pot is)
pi_58913912
Voor u zal ideaal zijn om de vloer allereerst te schuren.

Vervolgens kunt u een olie met kleurpigment op de planken zetten. Hiermee geeft u de vloer de kleur die
u wenst. Vervolgens gaat u over deze olie laag een laklaag zetten.

Dit om de problemen met de katten etc.

Deze behandeling heet: colorwash; Kijk voor meer informatie: Colorwash; laklaag over olie bij houten vloeren en parketvloeren
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')