abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:24:10 #176
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_59027776
http://www.tuxmagazine.com/node/1000038
quote:
note: you will need to supply the 'root' password since you're practicing
safer computing by not using 'root' as your normal login account.
Weet je zeker dat je die niet moest invoeren?
Of was je als root ingelogd mischien?
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
  zaterdag 31 mei 2008 @ 09:28:58 #177
13250 Lod
Sapere aude!
pi_59027806
Ik log nooit in als root. En dit is ook de enige die niet daarnaar vraagt, alle andere beheersdingen vragen wel netjes om het wachtwoord.
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 31 mei 2008 @ 11:22:00 #178
13250 Lod
Sapere aude!
pi_59028729
Heb het gevonden. Sinds Fedora 8 schijnbaar maken ze gebruik van PolicyKit. Ik weet nog niet of ik het wel zo geslaagd vind, zeker niet omdat ik me weer in iets nieuws moet gaan inlezen. En daar heb ik geen tijd voor, laat staan zin
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 31 mei 2008 @ 13:34:37 #179
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59030460
Fuck.

Draaide alles goed. 1024x768x75Hz. Doe ik updates.
Herstart.
Bam, weer maximaal 800x600.

Hotverdomme.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 15:08:49 #180
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_59031737
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 11:22 schreef Lod het volgende:
Heb het gevonden. Sinds Fedora 8 schijnbaar maken ze gebruik van PolicyKit. Ik weet nog niet of ik het wel zo geslaagd vind, zeker niet omdat ik me weer in iets nieuws moet gaan inlezen. En daar heb ik geen tijd voor, laat staan zin
Doet Ubuntu ook tegenwoordig maar je moet nog steeds je root password opgeven toch

Yildiz hmm? Wat is 800x600? Login screen? Bureaublad?
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_59031898
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 13:34 schreef Yildiz het volgende:
Fuck.

Draaide alles goed. 1024x768x75Hz. Doe ik updates.
Herstart.
Bam, weer maximaal 800x600.

Hotverdomme.
Kernel update? Sommige videokaarten (iig nvidia) hebben drivers nodig die in het "linux-restricted-modules" pakket zitten, en die zijn gelinkt aan de kernel versie. Bij een kernel update moet je dus ook van dat pakket de nieuwe versie installeren. Als je het generieke pakket installeert via synaptics, dus "linux-restricted-modules" zonder een versienummer, dan gaat dit automatisch en heb je dit probleem nooit meer.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 15:31:37 #182
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59032058
Alles. Monitorinstellingen kunnen nu -na die update- niet hoger dan 800x600.
Ik dacht dat ik het een tijdje geleden gefixt had, want toen kon ik 1024x768 selecteren.
Dat leek te fixen door in het ISA slot gewoon een geluidskaart (uit '94) te doen.
Daarmee deed ie het ook.

Daarna had ik het vervangen met een oude Soundblaster (uit '96, ook ISA). Ook dat werkte. In de tussentijd probleemloos een paar keer aan en uit gezet. Ik heb trouwens maar 1 ISA slot.
En ineens, toch, problemen. Jammer.

Logischerwijs zou er natuurlijk geen relatie moeten zijn tussen een geluidskaart en een mogelijkheid voor een hogere resolutie. Dat is sowieso vaag.
Bij beide kaarten kreeg ik er trouwens geen direct geluid uit. (als in, het gaf niets dan ruis, terwijl ik via het moederbord wel mp3's en dergelijke kon afspelen en horen).

Deze kaart kan ook nog in het ISA slot. Ik dacht eerst dat het een soort netwerkkaart was (Coax en Ethernet). Voor de zekerheid, dat is het toch ook? Er zit nu trouwens een nieuwere Netwerkkaart in, PCI, die het gewoon goed en probleemloos doet. .
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 15:19 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kernel update? Sommige videokaarten (iig nvidia) hebben drivers nodig die in het "linux-restricted-modules" pakket zitten, en die zijn gelinkt aan de kernel versie. Bij een kernel update moet je dus ook van dat pakket de nieuwe versie installeren. Als je het generieke pakket installeert via synaptics, dus "linux-restricted-modules" zonder een versienummer, dan gaat dit automatisch en heb je dit probleem nooit meer.
Hmm. Klinkt alsof het zou moeten werken. Het is wellicht een on-board achtige videokaart. Even kijken.

Het lijkt er dus op alsof ik 2 problemen heb die niet veel met elkaar te maken hebben.
> ISA-slot wordt (nog) niet ondersteund.
> Dat wat Farenji zei.

Even een kort overzichtje (ik ga de kast niet meer openmaken.)
ISA slot: SoundBlaster uit '96. Geen geluid. Met een andere ISA geluidskaart ook niet.
PCI slot: Ethernetkaart. Probleemloos. Ik kan dus o.a. screenshots tonen. Als dat helpt.
PCI slot: I/O poort. Zal het wel doen. Maakt ook niet veel uit.
Moederbord: on-board videouitgang. Resolutie momenteel 800x600. Voor de updates 1024x768x75Hz. Een iets hogere resolutie was ook nog mogelijk.
Moederbord: Speaker out: werkt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Yildiz op 31-05-2008 15:44:18 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 16:00:48 #183
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59032569
Weet je wat de chip van je videokaart is? Werd die soundblaster wel gedetecteerd?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 16:16:47 #184
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59032858
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 16:00 schreef Iblis het volgende:
Weet je wat de chip van je videokaart is? Werd die soundblaster wel gedetecteerd?
Nee, soundblaster ook niet. Niets dan ruis. Is er ergens niet, zoals in Windows, een overzicht met de gedetecteerde hardware?

Onboard videochip was makkelijker te vinden dan gedacht.
ATI Rage Pro Turbo AGP deze dus ( AGP??) dan 3 rijtjes aan code gevolgd door Taiwan.

Even een snelle foto van het binnenwerk...

[ Bericht 7% gewijzigd door Yildiz op 31-05-2008 16:28:43 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_59034089
Je weet wel dat je met ISA kaarten vaak jumpertjes op de kaart zelf moet instellen, zodat het juiste IRQ en adres gebruikt wordt enzo? Die dingen kennen (meestal) geen PnP...
  zaterdag 31 mei 2008 @ 17:49:21 #186
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59034584
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 16:16 schreef Yildiz het volgende:
Nee, soundblaster ook niet. Niets dan ruis. Is er ergens niet, zoals in Windows, een overzicht met de gedetecteerde hardware?
Jawel… maar ISA-hardware is moeilijk te detecteren. Het kan wel, er zijn ISA-PNP tools, recentelijke soundblasters kunnen dit, maar bij veel oudere ISA moet je gewoon aangeven wat de juiste instellingen zijn. Dus ISA module laden, en dan SB module laden met de juiste parameters.
quote:
Onboard videochip was makkelijker te vinden dan gedacht.
ATI Rage Pro Turbo AGP deze dus ( AGP??) dan 3 rijtjes aan code gevolgd door Taiwan.
Volgens mij kun je dat met lspci ook te zien krijgen… maar, dat zou moeten helpen om je X11 te herconfigureren. Ik weet echter niet wat het geijkte commando daarvoor is in XUbuntu.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 18:44:53 #187
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59035567
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 15:19 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kernel update? Sommige videokaarten (iig nvidia) hebben drivers nodig die in het "linux-restricted-modules" pakket zitten, en die zijn gelinkt aan de kernel versie. Bij een kernel update moet je dus ook van dat pakket de nieuwe versie installeren. Als je het generieke pakket installeert via synaptics, dus "linux-restricted-modules" zonder een versienummer, dan gaat dit automatisch en heb je dit probleem nooit meer.
Ik zit nu in Synaptic package manager... en dan?
(ter herhaling zodat je niet hoeft te scrollen, het is ATI Rage Pro Turbo AGP, op het moederbord)
Is het dan de bedoeling dat ik "linux-restricted-modules" zoek, daar dat ding "linux-restricted-modules" zonder enig serienummer aanklik, en die installeer?
"linux-restricted-modules 2.6.24 etc..." is geïnstalleerd. Hier staat ook iets in met fglrx(ATI)..
(Ik wil best een screenshot maken, volgens Synaptic heb ik ook screenshooter, ik zou alleen niet weten waar, niet onder Applications > accessoires iig)

(Ik laat het ISA even achterwege, goed beeld vind ik belangrijker dan goed geluid)

[ Bericht 2% gewijzigd door Yildiz op 31-05-2008 19:30:21 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 31 mei 2008 @ 22:10:38 #188
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_59039117
Gister weer ubuntu op mijn server gezet ipv windows2000

Dit keer in 1 dag helemaal kunnen configureren. Heb nu:

webserver
torrentflux
sabnzbd
jinzora

Het is een stuk makkelijker geworden zeg sinds 6.10. Ben nog aan het twijfelen of ik mijn eigen mailserver moet opzetten maar ik weet nu al dat dat mij ontzettend veel koppijn gaat bezorgen
  zaterdag 31 mei 2008 @ 22:11:49 #189
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_59039138
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 18:44 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik zit nu in Synaptic package manager... en dan?
(ter herhaling zodat je niet hoeft te scrollen, het is ATI Rage Pro Turbo AGP, op het moederbord)
Is het dan de bedoeling dat ik "linux-restricted-modules" zoek, daar dat ding "linux-restricted-modules" zonder enig serienummer aanklik, en die installeer?
"linux-restricted-modules 2.6.24 etc..." is geïnstalleerd. Hier staat ook iets in met fglrx(ATI)..
(Ik wil best een screenshot maken, volgens Synaptic heb ik ook screenshooter, ik zou alleen niet weten waar, niet onder Applications > accessoires iig)

(Ik laat het ISA even achterwege, goed beeld vind ik belangrijker dan goed geluid)
voor ati kaarten kun je het best idd fglrx gebruiken. Naar mijn weten ondersteunen die ook de ATI Rage
pi_59039318
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 22:10 schreef G.Fawkes het volgende:
Het is een stuk makkelijker geworden zeg sinds 6.10. Ben nog aan het twijfelen of ik mijn eigen mailserver moet opzetten maar ik weet nu al dat dat mij ontzettend veel koppijn gaat bezorgen
Een standaard relaying mailserver heb je binnen een minuut opgezet... "sudo apt-get install postfix" en je bent klaar. Als je eigen domeinen draait is het een kwestie van die invullen in de wizard die je na installatie krijgt, ook geen rocketscience dus. Voor de meeste standaardsetups hoef je tegenwoordig niet meer in config files te kloten - maar dat was al langer zo, ook met debian is het een piece of cake. Wil je iets minder standaard dingen (zoals TLS, sender authentication ed) dan zijn er meer dan genoeg howto's beschikbaar - 1 keer instellen, en nooit meer naar omkijken.

Ik zou overigens wel een smarthost instellen (smtp van je provider) en niet mail rechtstreeks vanaf je kabel/adsl verbinding versturen anders heb je zeer grote kans dat mail naar bijv hotmail niet aankomt.
pi_59039384
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 18:44 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik zit nu in Synaptic package manager... en dan?
(ter herhaling zodat je niet hoeft te scrollen, het is ATI Rage Pro Turbo AGP, op het moederbord)
Is het dan de bedoeling dat ik "linux-restricted-modules" zoek, daar dat ding "linux-restricted-modules" zonder enig serienummer aanklik, en die installeer?
Helemaal juist. Als het goed is wordt dan automatisch ook de versie voor je huidige kernel geinstalleerd, als die nog niet geinstalleerd is.
quote:
(Ik wil best een screenshot maken, volgens Synaptic heb ik ook screenshooter, ik zou alleen niet weten waar, niet onder Applications > accessoires iig)
Screenshot maken is nog makkelijker dan onder windows: gewoon printscreen rammen (alt-printscreen voor alleen het actieve window), en dan in het dialoogje dat nu automatisch verschijnt kiezen waar je de png wil opslaan.
  zondag 1 juni 2008 @ 10:18:43 #192
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59044184
En zo, kablam, uit het niets, startte ik vanochtend deze PC op, en had ik weer een hogere resolutie.
Damn. .

Met Printscreen verschijnt er niets, ik heb maar even via Synaptic gekeken wat ik al had.
xfce4-screenshooter-plugin had ik al, maar doet niets.. Ook het uitvoerbaar bestand in de ´lib´ deed uiteindelijk niets.
Via Synaptic gnome-utils erop gezet (ik heb Xubuntu), haalde ook niets uit.
Screenshot en dan in GIMP plaatsen werkt wel, maar is erg omslachtig..

Maargoed, nu ga ik dan Linux restricted modules installeren, met de volgende tekst:
Description: Generic Linux restricted modules -
This package will always depend on the latest generic Linux restricted
modules available.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_59093813
Vraag: Hoe installeer ik het belasting aangifte programma in Kubuntu 8.04? Ik heb twee versies gedownload, de .tar.gz en de .package. Maar van beide snap ik niet hoe het werkt, en in de adapt manager komt hij ook niet voor. Misschien moet ik hier nog een handeling voor uitvoeren?

alvast bedankt.
geregistreerd op: vrijdag 21 mei 2004 @ 19:08
  dinsdag 3 juni 2008 @ 17:05:53 #194
64875 Cid
Kupo!
pi_59094410
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 16:42 schreef exile79 het volgende:
Vraag: Hoe installeer ik het belasting aangifte programma in Kubuntu 8.04? Ik heb twee versies gedownload, de .tar.gz en de .package. Maar van beide snap ik niet hoe het werkt, en in de adapt manager komt hij ook niet voor. Misschien moet ik hier nog een handeling voor uitvoeren?

alvast bedankt.
Dit op een terminal uitvoeren:

wget http://download.belasting(...)/ib2007_linux.tar.gz
tar -xvf ib2007_linux.tar.gz
cd ib2007/bin
./ib2007ux
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_59096004
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 17:05 schreef Cid het volgende:

[..]

Dit op een terminal uitvoeren:

wget http://download.belasting(...)/ib2007_linux.tar.gz
tar -xvf ib2007_linux.tar.gz
cd ib2007/bin
./ib2007ux
kan makkelijker, hij heeft de .package al gedownload
in terminal
cd [folder waar bestand staat]
chmod 777 [bestand.package]
./[bestand.package]
  dinsdag 3 juni 2008 @ 20:55:24 #196
64875 Cid
Kupo!
pi_59100081
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 18:18 schreef erikkll het volgende:

[..]

kan makkelijker, hij heeft de .package al gedownload
in terminal
cd [folder waar bestand staat]
chmod 777 [bestand.package]
./[bestand.package]
Ben niet bekend met .package bestanden RPM man hier
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_59102160
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 18:18 schreef erikkll het volgende:

[..]

kan makkelijker, hij heeft de .package al gedownload
in terminal
cd [folder waar bestand staat]
chmod 777 [bestand.package]
./[bestand.package]
777 is overkill, je geeft nu ook nog eens iedereen schrijfrechten op die file.. 755 is al voldoende. Als je iets executable wilt maken, moet ie altijd leesbaar zijn voor de group, dus lezen (4) + executen (1) = 5.

Maar chmod +r+x file werkt ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door slakkie op 03-06-2008 22:11:33 ]
pi_59102225
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 17:05 schreef Cid het volgende:

[..]

Dit op een terminal uitvoeren:

wget http://download.belasting(...)/ib2007_linux.tar.gz
tar -xvf ib2007_linux.tar.gz
cd ib2007/bin
./ib2007ux
tar zxvf dan, aangezien het een gzipped file is. Of `gzip -dc file | tar -xvf -' doen dan.

Maar dit kan ook

wget http://download.belasting(...)/ib2007_linux.tar.gz -O - | gzip -dc - | tar -xvf -
pi_59102730
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:06 schreef slakkie het volgende:

[..]

777 is overkill, je geeft nu ook nog eens iedereen schrijfrechten op die file.. 755 is al voldoende. Als je iets executable wilt maken, moet ie altijd leesbaar zijn voor de group, dus lezen (4) + executen (1) = 5.

Maar chmod +r+x file werkt ook.
Maakt niet erg uit of mensen schrijfrechten op een installer hebben lijkt me
pi_59124045
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 22:25 schreef erikkll het volgende:

[..]

Maakt niet erg uit of mensen schrijfrechten op een installer hebben lijkt me
Als mensen dan vi file doen en rm -rf / erin plakken en jij als root die file execute dan heb je een GROOT probleem. Nooit meer rechten geven dan puur noodzakelijk is ander pleeg je een zonde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')