abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_57083185
quote:
'Nieuwe Amerikaanse eeuw' loopt al ten einde

WASHINGTON, 18 februari 2008 (IPS) - “Een nieuwe Amerikaanse eeuw”, zo noemden neoconservatieve commentatoren het tijdperk na de Koude Oorlog waarin de Verenigde Staten als enige supermacht unilateraal hun zin zouden kunnen doen. Het “unipolaire moment” bleek van erg korte duur. Na vijf jaar oorlog in Irak en door de torenhoge staatsschuld zit het zelfverklaarde imperium in slechte papieren.

De implosie van de Sovjet-Unie en de vlotte overwinning in de eerste Irakoorlog bezorgden de VS in het begin van de jaren negentig de status van “hypermacht”. Columnist Charles Krauthammer had het in de Washington Post over een “unipolair moment” waarin de VS konden ondernemen wat ze wilden, waar ze wilden, wanneer ze wilden en zonder daarvoor iemands hulp te moeten vragen.

De doctrine vormde de basis voor het neoconservatieve “Project voor een nieuwe Amerikaanse Eeuw” en van de eerste Nationale Veiligheidsstrategie van president Bush, zes maanden voor de tweede Amerikaanse inval in Irak in maart 2003. “De mensen hebben steeds minder problemen met de term ‘imperium’”, schreef Krauthammer. “Sinds het Romeinse Rijk is geen enkel land zo dominant geweest, cultureel, economisch, militair en technologisch.”

Begin van het einde?
Vijf jaar later worden de VS nog altijd vergeleken met het Romeinse Rijk, maar dan met de val ervan. "Het begin van het verval”, zo heette het artikel dat de gerenommeerde buitenlandsjournalist James Kitfield vorig jaar schreef in de “National Journal”. “Is het Amerikaanse tijdperk voorbij ?” vroeg Kitfield aan een hele resem hoogwaardigheidsbekleders.

“Ik heb de Verenigde Staten van na de Koude Oorlog vergeleken met het Romeinse Rijk, omwille van hun uitzonderlijke machtspositie”, zei Donald Kagan, professor aan de universiteit van Yale en prominent neoconservatief. “Maar onze macht wordt nu op alle vlakken uitgedaagd, en het is perfect mogelijk dat we een relatieve achteruitgang van de VS meemaken die wel eens definitief zou kunnen blijken.”

De indicaties dat de VS het niet langer alleen kunnen, hopen zich op. “We leven in een multipolaire wereld”, zei minister van Defensie Robert Gates onlangs in de Washington Post. Daarmee ging hij lijnrecht in tegen de doctrine van vicepresident Dick Cheney en Gates’ voorganger, Donald Rumsfeld.

Amerikaanse televisiekijkers kregen vorige maand een schok toen ze de opperbevelhebber van het imperium, president George Bush, in Saoedi-Arabië zagen bedelen om een verhoging van de olieproductie. “De hogere benzineprijzen doen Amerikaanse gezinnen pijn”, zei Bush voor zijn ontmoeting met de koning. Veel haalde het niet uit, want de Saoedische olieminister zei nadien dat Riyad de productie alleen zou opvoeren “wanneer de markt dat rechtvaardigt”.

Bijna even pathetisch waren de aansporingen van Defensieminister Gates aan het adres van de westerse bondgenoten om 7000 extra manschappen naar Afghanistan te sturen.

Reus op lemen voeten
Steeds meer analisten zien structurele verschuivingen in de manier waarop macht, zowel in zijn ‘harde’, militaire als ‘zachte’, economische vorm, in de wereld verdeeld is. De oorlogen in Afghanistan en Irak hebben duidelijk gemaakt wat de beperkingen zijn van de Amerikaanse militaire dominantie en hebben tegelijk heel wat middelen opgeslokt. Topofficieren waarschuwen dat het Amerikaanse leger te veel hooi op zijn vork heeft genomen en bijgevolg kwetsbaar is geworden.

In de regeerperiode van Bush is niet alleen de buitenlandse schuld explosief gestegen, tot meer dan negen biljoen dollar, maar zijn ook de handelstekorten steeds groter geworden. Veel daarvan heeft te maken met de hoge gas- en olieprijzen, die volgens steeds meer experts nog wel even op dat niveau zullen blijven.

De Verenigde Staten zijn daardoor steeds afhankelijker geworden van buitenlandse geldschieters. Daarbij zijn enkele investeringsfondsen die worden gecontroleerd door regeringen van landen als China, Rusland en de olie-exporterende Golfstaten die niet moeten weten van Krauthammers unipolaire visie op de Amerikaanse buitenlandse politiek.

Als een van die creditoren zou beslissen zijn beleggingen in dollar te verkopen of om bijvoorbeeld de prijs van ruwe olie niet langer aan de dollar maar aan een andere munt te hangen, zitten de VS met een ernstig probleem.
Amerikaanse politici maken zich zorgen over een scenario waarbij een coalitie van deze geldschieters de politieke manoeuvreerruimte van de VS in bijvoorbeeld Centraal-Azië of Iran ernstig kan beknotten.

“Een ‘coalitie’ van overwegend ondemocratische industrielanden en grondstoffenexporteurs is bezig de funderingen te leggen voor een strategische alliantie die de VS ervan moet weerhouden zijn hegemonistische agenda uit te voeren.”, zegt Flynt Leverett, hoofd van de afdeling “Geopolitiek van de energie” van de in Washington gevestigde denktank New America Foundation.

Of Washington zijn rol als internationaal zwaargewicht zal kunnen blijven waarmaken, hangt volgens Leverett af van de “bereidheid om de unilateralistische reflexen de laten varen en in het buitenlandse beleid rekening te houden met de visie en de belangen van anderen.”
Bron: Mondiaal Nieuws
1http://www.mo.be/index.php?id=61&tx_uwnews_pi2[art_id]=20358


Amerika begint toch wel een beetje een zielige supermacht te worden...
  Donald Duck held zaterdag 1 maart 2008 @ 16:23:30 #2
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_57083353
Dat was al lang duidelijk. Amerika kan niet veel langer de arrogante rol van zelfbenoemde wereldleider volhouden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 1 maart 2008 @ 16:33:09 #3
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_57083536
Nou leuk, weten we dat ook weer.

**Slotje**
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_57083809
quote:
Amerikaanse televisiekijkers kregen vorige maand een schok toen ze de opperbevelhebber van het imperium, president George Bush, in Saoedi-Arabië zagen bedelen om een verhoging van de olieproductie. “De hogere benzineprijzen doen Amerikaanse gezinnen pijn”, zei Bush voor zijn ontmoeting met de koning.
Dit is nog maar het begin van de ellende. De VS dankt haar economische en militaire macht voor het overgrote deel aan goedkope olie. Nu daar een eind aan lijkt te komen is het niet verwonderlijk dat de macht van de VS afneemt en de macht van Rusland, Saudi-Arabië en andere olie-producerende landen, toeneemt.

Om toch nog een vinger in de pap te hebben is de keuze om militair aanwezig te zijn in Irak niet eens zo'n gekke. Het zou in mijn ogen echter toch veel meer opleveren om iets te doen aan de afhankelijkheid van olie dan aan symptoom-bestrijding. En dat zet je aan het denken over of er überhaupt wel iets anders is. Ik geloof niet in het fabeltje dat de oliemaatschappijen al jaren een waardig alternatief hebben. Uiteraard hebben die veel macht en stellen ze kosten wat het kost hun winsten veilig. Maar geen van allen hebben ze de macht van de regering van de VS. En daarbij komt dat winsten voor oliemaatschappijen sterk ondergeschikt zijn aan wereldheerschappij.

Met een defensiebudget van 600 miljard kan je ervan uitgaan dat ze genoeg man en tijd hebben om elke mogelijke optie tot in de details uit te werken, over welk onderwerp dan ook. Als dan blijkt dat Irak de beste oplossing was, doet dat denken dat we (/de VS) diep in de problemen zitten.

Nederland heeft twee prioriteiten in de nabije toekomst. De eerste is energie-gerelateerd. Alhoewel ik weet dat het nooit zal gebeuren, moeten we toch echt eens kappen met het maken van een economie gebaseerd op een eindige energiebron. De tweede is defensie-gerelateerd. Nederland is een klein land, maar dat betekent niet dat elke krijgsmacht die wij zouden hebben onbetekenend is zoals velen soms zeggen. Er is geen enkele persoon op aarde die ons de garantie kan geven dat we in de toekomst enkel vrede zullen zien. De geschiedenis leert ons zelfs dat de kans dat we oorlog zullen meemaken belachelijk groot is. Nu is de krijgsmacht sinds de val van de Soviet Unie al tot schrikbarende aantallen geslonken. Dat moet worden gestopt en omgekeerd. Een goede voorbereiding is het halve werk. Als er eenmaal een oorlog uitbreekt, en Nederland heeft weer, net zoals voor de tweede wereldoorlog, niks, hoef je echt niet bij je buren aan te kloppen voor wat wapentuig.

We moeten de wereld en de toekomst op een realistische manier bekijken. De rillingen lopen over m'n rug als ik lees wat voor pacifistische wereldbeelden sommigen er op na houden. Ik begrijp dat niemand zich in wil spannen voor iets dat ze niet zien, zou ik immers ook niet doen. Maar ik hoop wel dat wat meer mensen begrijpen dat Nederland niet eeuwig het stabiele rijke land kan zijn dat ze nu is.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_57084533
@Waht :

Ik ben het ermee eens dat energie de sleutel is.
Als Amerika ooit weer terug naar de top wil zal het 1 ding moeten doen en dat is onafhankelijk worden van de olie.
Dat kan met technisch inzicht. Als ze de 600 miljard van defensie nou zouden aanwenden om een paar kernfusiereactors te maken zijn ze binnen 5 jaar van alle ellende af.
Ik denk eerlijk gezegd dat er zoiets gaat gebeuren, dat Amerika bijna op z'n knieeen ligt en dat ze dan *tadaaaaaah* plots die CERN reactor wel aan de praat krijgen.

Over dat defensieverhaal van je ben ik het oneens. Nederland heeft 20 F-16's, leuk als Belgie aanvalt maar als een serieus land aanvalt zoals Engeland, Frankrijk of Rusland vlucht onze koningin naar Aruba en zijn we klaar. Van mij mag Nederland een puur ondersteunend leger hebben, maar we hoeven niet het nieuwste van het nieuwste te hebben (we hebben geloof ik 1 Fregat wat moderner is dan wat dan ook in de hele US-navy, maar we hebben er maar EEN dus wat maakt dat nou uit?)
Laat ze het leger maar gebruiken als strafkamp voor kids van 14 jaar die met vuurwerk vanalles opblazen. Daar zie ik veel meer heil in.
pi_57084582
Ik kan dat kernfusiegezeik bijna niet meer zien.
pi_57084975
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 17:20 schreef Noin het volgende:
@Waht :

Ik ben het ermee eens dat energie de sleutel is.
Als Amerika ooit weer terug naar de top wil zal het 1 ding moeten doen en dat is onafhankelijk worden van de olie.
Dat kan met technisch inzicht. Als ze de 600 miljard van defensie nou zouden aanwenden om een paar kernfusiereactors te maken zijn ze binnen 5 jaar van alle ellende af.
Ik denk eerlijk gezegd dat er zoiets gaat gebeuren, dat Amerika bijna op z'n knieeen ligt en dat ze dan *tadaaaaaah* plots die CERN reactor wel aan de praat krijgen.

Over dat defensieverhaal van je ben ik het oneens. Nederland heeft 20 F-16's, leuk als Belgie aanvalt maar als een serieus land aanvalt zoals Engeland, Frankrijk of Rusland vlucht onze koningin naar Aruba en zijn we klaar. Van mij mag Nederland een puur ondersteunend leger hebben, maar we hoeven niet het nieuwste van het nieuwste te hebben (we hebben geloof ik 1 Fregat wat moderner is dan wat dan ook in de hele US-navy, maar we hebben er maar EEN dus wat maakt dat nou uit?)
Laat ze het leger maar gebruiken als strafkamp voor kids van 14 jaar die met vuurwerk vanalles opblazen. Daar zie ik veel meer heil in.
maak daar 100 f16`s van en 8 fregatten plus wat subs.
Het gaat erom het de tegenstander zo duur te maken (in zowel geld als mensenlevens) dat hij er geen meer in heeft.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 1 maart 2008 @ 18:28:29 #8
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_57086027
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 17:20 schreef Noin het volgende:
Als Amerika ooit weer terug naar de top wil zal het 1 ding moeten doen en dat is onafhankelijk worden van de olie.
die is in 50 jaar sowieso praktisch op.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_57086031
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 17:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maak daar 100 f16`s van en 8 fregatten plus wat subs.
Het gaat erom het de tegenstander zo duur te maken (in zowel geld als mensenlevens) dat hij er geen meer in heeft.
Als wij de afgelopen 60 jaar geen leger hadden gehad, hadden we met dat geld de staatsschuld compleet kunnen aflossen. Haddenw e nu nog steeds een perfecte verzorgingsstaat gehad, geen benzine van 1 euro 56, een fatsoenlijk scholensysteem etc etc etc.

Probeer mij het nut eens uit te leggen van het leger de afgelopen 60 jaar, apart van de binnenlandse acties zoals het verzwaren van de dijken. Sorry maar ik zie het gewoon niet.
pi_57086866
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 18:28 schreef Noin het volgende:

[..]

Als wij de afgelopen 60 jaar geen leger hadden gehad, hadden we met dat geld de staatsschuld compleet kunnen aflossen. Haddenw e nu nog steeds een perfecte verzorgingsstaat gehad, geen benzine van 1 euro 56, een fatsoenlijk scholensysteem etc etc etc.

Probeer mij het nut eens uit te leggen van het leger de afgelopen 60 jaar, apart van de binnenlandse acties zoals het verzwaren van de dijken. Sorry maar ik zie het gewoon niet.
Dit ga je toch niet menen
pi_57087483
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 18:28 schreef Noin het volgende:

[..]

Als wij de afgelopen 60 jaar geen leger hadden gehad, hadden we met dat geld de staatsschuld compleet kunnen aflossen. Haddenw e nu nog steeds een perfecte verzorgingsstaat gehad, geen benzine van 1 euro 56, een fatsoenlijk scholensysteem etc etc etc.

Probeer mij het nut eens uit te leggen van het leger de afgelopen 60 jaar, apart van de binnenlandse acties zoals het verzwaren van de dijken. Sorry maar ik zie het gewoon niet.
In 1939 hadden "we" ook geen leger (jouw ideaal): slechts een tank, een paar aftandse vliegtuigen en soldaten die zich per fiets moesten verplaatsen. Binnen 5 dagen hadden de moffen dat leger verslagen.

Uiteindelijk hebben we het aan de Amerikanen, Britten en Canadezen te danken dat we bevrijd zijn. Natuurlijk ten koste van het leven van duizenden jonge geallieerde soldaten. Vergeet ook niet de duizenden Joden, zigeuners en homo's die zijn afgevoerd door de Nazi's omdat wij onze verantwoordelijkheid niet namen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_57087718
Godwin ft-win
pi_57088297
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 18:28 schreef Noin het volgende:

[..]

Als wij de afgelopen 60 jaar geen leger hadden gehad, hadden we met dat geld de staatsschuld compleet kunnen aflossen. Haddenw e nu nog steeds een perfecte verzorgingsstaat gehad, geen benzine van 1 euro 56, een fatsoenlijk scholensysteem etc etc etc.

Probeer mij het nut eens uit te leggen van het leger de afgelopen 60 jaar, apart van de binnenlandse acties zoals het verzwaren van de dijken. Sorry maar ik zie het gewoon niet.
dit is echt je reinste kwats maar het was me al wel eerder duidelijk geworden dat je niet weet waar je over praat.
het defensie budget was in de hoogtij dagen 5% van het BNP en nu nog maar 1,5%.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_57088319
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 19:48 schreef Xith het volgende:
Godwin ft-win
in deze terecht
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_57088360
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 19:37 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In 1939 hadden "we" ook geen leger (jouw ideaal): slechts een tank, een paar aftandse vliegtuigen en soldaten die zich per fiets moesten verplaatsen. Binnen 5 dagen hadden de moffen dat leger verslagen.


Uiteindelijk hebben we het aan de Amerikanen, Britten en Canadezen te danken dat we bevrijd zijn. Natuurlijk ten koste van het leven van duizenden jonge geallieerde soldaten. Vergeet ook niet de duizenden Joden, zigeuners en homo's die zijn afgevoerd door de Nazi's omdat wij onze verantwoordelijkheid niet namen.
mwah dat hadden we nog wel kunnen verdubbelen als we niet kijken naar zinloos bloedvergieten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 maart 2008 @ 20:18:53 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57088560
Ik begrijp NIET dat het vinden van alternatieve energiebronnen niet de hoogste prioriteit heeft binnen de Amerikaanse wetenschap.
pi_57088637
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:18 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik begrijp NIET dat het vinden van alternatieve energiebronnen niet de hoogste prioriteit heeft binnen de Amerikaanse wetenschap.
er wordt wereldwijd samengewerkt aan iter en dat moet het gaan doen en ik mag hopen dat het ze lukt want dan zijn we binnen 50 jaar van het probleem af omdat we bijna een oneindige hoeveelheid energie tot onze beschikking zullen hebben
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 maart 2008 @ 20:24:19 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57088730
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

er wordt wereldwijd samengewerkt aan iter en dat moet het gaan doen en ik mag hopen dat het ze lukt want dan zijn we binnen 50 jaar van het probleem af omdat we bijna een oneindige hoeveelheid energie tot onze beschikking zullen hebben
je zegt het al... gezamelijk. Ik begrijp niet dat Amerika niet zijn eigen projectje ernaast heeft lopen. Sterker nog, ik kan me niet voorstellen dat dat niet zo is.

Energie is de sleutel.
pi_57088862
Ik maak een verschil tussen de val van het Neo-conservatisme en de val van Amerika.
Met Obama aan de macht zal de US een spectaculaire come-back maken als 'promise land'

De hele Neo Constervative meuk is gelukkig aan zijn laatste stuiptrekkingen bezig, met name ook in Duitsland.
De droomcoalitie van de NeoCons, CDU-FDP krijgt het de laatste 2 jaar nergens meer een meerderheid.
pi_57088888
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:24 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

je zegt het al... gezamelijk. Ik begrijp niet dat Amerika niet zijn eigen projectje ernaast heeft lopen. Sterker nog, ik kan me niet voorstellen dat dat niet zo is.

Energie is de sleutel.
tja het kost nogal wat geldt iter kost 15 miljard als het in een keer goed gaat.
verder was de drang er tot voor kort niet en is het ook een mondiaal probleem
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 1 maart 2008 @ 20:34:18 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_57089070
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

tja het kost nogal wat geldt iter kost 15 miljard als het in een keer goed gaat.
verder was de drang er tot voor kort niet en is het ook een mondiaal probleem
energie is een mondiaal probleem ja. Suprematie verliezen niet hoor
Ja ik begrijp dat het geld kost. Maar Amerika heeft wel extreem veel te verliezen. Dus het zou me hoogst verbazen als ze naast ITR niet nog wat dingen achter de hand hebben.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 20:34:22 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_57089072
Die hele "Nieuwe Amerikaanse Eeuw" lijkt mij net zo overdreven, als nu de ondergang van de USofA aan te kondigen. Als Bush weg is kan de boel snel veranderen. Zal ook wel moeten trouwens.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_57089207
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:34 schreef Hyperdude het volgende:
Die hele "Nieuwe Amerikaanse Eeuw" lijkt mij net zo overdreven, als nu de ondergang van de USofA aan te kondigen. Als Bush weg is kan de boel snel veranderen. Zal ook wel moeten trouwens.
mwah militair en economisch erft hij een hoop van zijn voorganger en dat krijg je niet zomaar goed want de troepen terugtrekken uit irak is momenteel nog erg onverstandig
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_57089675
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 20:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

mwah militair en economisch erft hij een hoop van zijn voorganger en dat krijg je niet zomaar goed want de troepen terugtrekken uit irak is momenteel nog erg onverstandig
Maar als je op een 'gunstig moment' gaat wachten om terugtetrekken, dan ben je echt 100 jaar verder.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:06:25 #25
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57090109
Wat denken jullie wat er gebeurd als de olie opraakt in het Midden-Oosten met de landen aldaar? Kan ook nog een paar leuke oorlogen opleveren...

Ik zie gelukkig wel de heil van de EU in, en de rol van het leger van nederland vergroten vind ik onzin, als we nou 100 meer of minder JSF'en hebben lopen, als iemand ons land wilt pakken ze het toch wel.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')