abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:02:14 #1
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_57005336
http://www.volkskrant.nl/(...)anten_in_Zuid-Afrika

Begrip voor afschieten olifanten in Zuid-Afrika

Van onze verslaggeefster Marieke Aarden
gepubliceerd op 27 februari 2008 02:46, bijgewerkt op 02:46

AMSTERDAM - Het besluit van de regering in Zuid-Afrika om na een stop van 13 jaar weer olifanten af te gaan schieten, heeft uiteenlopende reacties ontlokt. International Fund for Animal Welfare (IFAW) is tegen het afmaken en het Wereld Natuur Fonds (WWF) vindt het een logisch vervolg op de enorme toename van de aantallen olifanten. In tien jaar een ruime verdubbeling van 8 duizend naar 20 duizend olifanten.

Die populatiegroei is voor de Afrikaanse regering de reden om ‘afschieten’ van olifanten als een laatste redmiddel te gaan gebruiken vanaf 1 mei. Tenminste als verplaatsing en anticonceptie onvoldoende uitkomst bieden.

De olifanten zijn het slachtoffer van hun eigen succes, zei milieu-minister Van Schalkwyk maandag. Ze vernietigen hun eigen omgeving door veel bomen omver te trekken voor voedsel en de waterbronnen slinken. Olifanten eten per dag 100 tot 200 kilo plantaardig voedsel en drinken tussen de 70 tot 200 liter water.

Rob Little van het Wereld Natuur Fonds in Zuid-Afrika juicht het besluit toe. De snelle aantalsgroei van 6 procent per jaar is niet duurzaam. Als er niets gebeurt neemt het aantal toe tot 34 duizend in 2020. De natuur in de parken kan die enorme druk niet aan. ‘Afschieten is het laatste redmiddel. We gaan hier geen massale slachting van olifanten meemaken.’

International Fund for Animal Welfare heeft meer bedenkingen. Michèle Pickover van deze organisatie is tegen het doden met een geweerschot in de kop van de olifant. Volgens haar is het wetenschappelijk niet bewezen dat het doden van dieren een effectief middel is in de populatieregulering. De resterende dieren gaan dan meer jongen produceren.

Het Kruger National Park herbergt met ruim 12 duizend exemplaren de meeste olifanten in Zuid-Afrika. Dat is 5 duizend te veel voor duurzaam beheer, zeggen de parkbeheerders.

----------------


Absurd. Ik weet dat het de instelling is van WNF, maar hun reclames enzo schreeuwen dat ze olifanten beschermen. WNF weet ook goed dat het gebied daar draagkracht heeft voor veel meer olifanten en de oplossing zit in bruggen bouwen tussen de gebieden. Experts zijn daar voor, maar WNF is een jagersvereniging en kunnen straks hun hobby doen....
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:05:35 #2
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57005388
ze beschermen geen olifanten. Ze beschermen de natuur. Te veel olifanten is slecht voor de natuur.
je oogst wat je zaait
pi_57005472
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:05 schreef Amokzaaier het volgende:
ze beschermen geen olifanten. Ze beschermen de natuur. Te veel olifanten is slecht voor de natuur.
correctie: ze proberen een gezond evenwicht te houden tussen natuur en olifant..
en dat is imho een goede zaak.
echter is de methode zelf misschien niet erg goed.
pi_57005502
TT is ook enigszins ongenuanceerd. Het WNF juicht het niet toe, maar ziet de noodzaak er van in dat er een rem op de groei aan olifanten moet. Daarbij is het afschieten een absoluut laatste redmiddel.

Om het WNF nou direct af te doen als een jagervereniging is naar mijn mening dan ook een nogal bizarre stelling
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:12:20 #5
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57005511
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:09 schreef mschol het volgende:

[..]

correctie: ze proberen een gezond evenwicht te houden tussen natuur en olifant..
en dat is imho een goede zaak.
echter is de methode zelf misschien niet erg goed.
Dat is hetzelfde in een diplomatiekere bewoording. Als je een gezond nastreeft kunnen er namelijk ook te veel olifanten zijn.
je oogst wat je zaait
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:16:36 #6
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_57005600
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:02 schreef TechXP het volgende:
Absurd. Ik weet dat het de instelling is van WNF, maar hun reclames enzo schreeuwen dat ze olifanten beschermen. WNF weet ook goed dat het gebied daar draagkracht heeft voor veel meer olifanten en de oplossing zit in bruggen bouwen tussen de gebieden. Experts zijn daar voor, maar WNF is een jagersvereniging en kunnen straks hun hobby doen....
Wat is jouw oplossing dan als de olifanten een te grote druk op de rest van de natuur daar uitoefenen?
Een lastige vraag, waarvan olifanten afschieten vast gewoon de makkelijkste optie is...
  Moderator woensdag 27 februari 2008 @ 10:16:42 #7
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57005603
Maar eerder deden ze ook olifanten verplaatsen, is dat nu geen optie meer?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:34:37 #8
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_57005959
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:16 schreef Fliepke het volgende:
Wat is jouw oplossing dan als de olifanten een te grote druk op de rest van de natuur daar uitoefenen?
Een lastige vraag, waarvan olifanten afschieten vast gewoon de makkelijkste optie is...
Eerst de vraag stellen of dat idd zo is. Een dierenexpert gisteren aan het woord dat het afschieten onzin is en gekomen is door de lobby van de jagers.

Het is te vergelijken met de zwijnen hier. Het gebied kan genoeg dieren aan en natuur helpt zichzelf wel uiteindelijk en vind balans. Het afschieten zorgt juist dat er meer dieren komen.

beter is goede betere verbindingen te leggen tussen de parken en compensatieregelingen instellen voor boeren die mogelijk wel eens overlast hebben van olifanten.
  woensdag 27 februari 2008 @ 10:35:03 #9
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_57005970
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:05 schreef Amokzaaier het volgende:
ze beschermen geen olifanten. Ze beschermen de natuur. Te veel olifanten is slecht voor de natuur.
Nee, ze zijn jagers.

Verder is het aantal olifanten niet zoals vroeger. Het gebied kan veel meer aan.
pi_57005982
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:16 schreef senesta het volgende:
Maar eerder deden ze ook olifanten verplaatsen, is dat nu geen optie meer?
Een gedeelte wordt ook verplaatst, maar blijkbaar is dat niet voldoende...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  Donald Duck held woensdag 27 februari 2008 @ 10:36:55 #11
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_57006015
Ze uitdunnen zodat ze niet uitsterven
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 27 februari 2008 @ 12:56:54 #12
181396 PretKroket
Onßekwaam en doch lekker
pi_57008860
Olifantenvlees is best lekker btw, een soort überkoe
pi_57010565
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:36 schreef __Saviour__ het volgende:
Ze uitdunnen zodat ze niet uitsterven
[ afbeelding ]
quote:
Jimbo: Looky, Ned, there are some deer! [a group of deer looks up and stares at them] Quick, Ned. Thin out their numbers!
Ned: Thin out their numbers! [walks up to the deer and fires up the flamethrower, producing a huge flame. The deer are incinerated where they stand, and their bones crumble]
Jimbo: Good work, Ned. Now, they won't starve.
Jimbo: That sure was a great hunting trip. We saved those deer from extinction.
Ned: Mmmwe're environmentalists.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 27 februari 2008 @ 14:13:21 #14
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_57010630
Als er teveel olifanten komen, zodat de natuur het niet bij kan houden met water en nieuwe aanwassen van planten en bomen, gaan de olifanten vanzelf dood en worden de aantallen levende olifanten vanzelf minder.

Geen reden om ze af te schieten, geen reden om in te grijpen.

De natuur lost het (in theorie) zelf op.
Ach...
Your uppance will come!
pi_57010939
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:05 schreef Amokzaaier het volgende:
ze beschermen geen olifanten. Ze beschermen de natuur. Te veel olifanten is slecht voor de natuur.
Inderdaad. Je kan beter een stabiele groep hebben die je gereguleerd langzaam kan laten groeien dan een groep dat constant schommelt. Als je de natuur zn gang kan laten gaan, kunnen de olifanten misschien schadelijk worden voor andere dieren. Maarja omdat het zo'n groot dier is, schreeuwt meteen iedereen moord en brand. Ok het afschieten is misschien niet de beste mogelijkheid maarja.

Vorig jaar was ik in Kenia en daar viel het me op hoeveel olifanten daar wel niet waren. Gaat een stuk beter met die dieren dan 20 jaar terug heb ik het idee.
  woensdag 27 februari 2008 @ 14:32:23 #16
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57010985
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:13 schreef ReSpawn het volgende:
Als er teveel olifanten komen, zodat de natuur het niet bij kan houden met water en nieuwe aanwassen van planten en bomen, gaan de olifanten vanzelf dood en worden de aantallen levende olifanten vanzelf minder.

Geen reden om ze af te schieten, geen reden om in te grijpen.

De natuur lost het (in theorie) zelf op.
ja en miss zijn er voor die tijd al 20 andere soorten uitgestorven daar..
Plus dat je veel woestijnvorming zult krijgen.. olifanten trekken jonge boompjes uit de grond
je oogst wat je zaait
  woensdag 27 februari 2008 @ 14:38:33 #17
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_57011107
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:32 schreef Amokzaaier het volgende:

[..]

ja en miss zijn er voor die tijd al 20 andere soorten uitgestorven daar..
Plus dat je veel woestijnvorming zult krijgen.. olifanten trekken jonge boompjes uit de grond
Klopt ook wel.

Maar toch. Afschieten is ook nogal iets. Het lijkt wel of die malloten daar maar één keuze hebben: Óf ze laten de olifanten volledig met rust en laten het uit de klauwen lopen, óf ze gaan olifanten afschieten omdat het er teveel zijn.

Tip:
Het heet reguleren en daar moet je op tijd mee beginnen en niet als mosterd na de maaltijd de olifanten steriliseren en afschieten als de kalveren al geboren zijn.
Ach...
Your uppance will come!
pi_57011248
als mensen zich nou gewoon eens om te beginnen niet zo bemoeien met al die beesten....

dan sterven ze weer bijna uit, dan worden ze weer gered, nu zijn het er weer te veel dus moeten ze weer dood...

ongelooflijk.

laat het gewoon zijn natuurlijke beloop hebben zoveel mogelijk.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 27 februari 2008 @ 14:47:18 #19
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_57011375
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:13 schreef ReSpawn het volgende:
Als er teveel olifanten komen, zodat de natuur het niet bij kan houden met water en nieuwe aanwassen van planten en bomen, gaan de olifanten vanzelf dood en worden de aantallen levende olifanten vanzelf minder.

Geen reden om ze af te schieten, geen reden om in te grijpen.

De natuur lost het (in theorie) zelf op.
Maar in een (klein) reservaat gaat dat niet op, daarbij kan een kudde olifanten wel degelijk te groot worden en de hele omgeving opeten. En wat is "menselijker", een olifant doorschieten of langzaam dood laten gaan door tekort aan eten en drinken? Plus het laten leven van teveel olifanten zorgt ervoor dat andere dieren weer sterven.

Je moet iets doen, een reservaat kan niet door de natuur zelf gereguleerd worden.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 27 februari 2008 @ 14:56:51 #21
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_57011495
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:51 schreef The_stranger het volgende:

[..]


Je moet iets doen, een reservaat kan niet door de natuur zelf gereguleerd worden.
Klopt. In mijn ogen moet je (lees de mensheid) eens ophouden met te denken dat je alles in de hand hebt. Dat je zomaar beesten in een afgebakend gebied neer kunt pleuren en maar verwachten dat alles goed gaat.

Gaat het niet goed? Nou dan knallen we er toch gewoon een paar duizend neer, is nog leuk om te doen ook!

Ik vind het een beetje jammer allemaal dat het zo moet, maar goed dat is niet de discussie.

Ik begrijp de reactie van het WWF ook wel. Zij willen dat de natuur behouden blijft en met al die olifanten kan dat niet. Ik vind echter niet dat zij het afschieten van dieren 'toe moeten juichen'. Ze moeten betreuren dat er in hun ogen geen andere oplossing mogelijk is.
Ach...
Your uppance will come!
pi_57011530
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:13 schreef ReSpawn het volgende:
Als er teveel olifanten komen, zodat de natuur het niet bij kan houden met water en nieuwe aanwassen van planten en bomen, gaan de olifanten vanzelf dood en worden de aantallen levende olifanten vanzelf minder.

Geen reden om ze af te schieten, geen reden om in te grijpen.

De natuur lost het (in theorie) zelf op.
In theorie wel, in de praktijk dus niet blijkbaar omdat de aanwas zo sterk is dat er blijkbaar permanente beschadiging van de natuur lijkt te ontstaan op een aantal plaatsen, wat niet alleen voor olifanten nadelig is, maar ook voor andere dieren. En dat zou dus wel eens een impact kunnen hebben op dieren die op dit moment nog steeds in de gevarenzone zitten qua aantallen (te weinig dieren dus voor een gezonde populatie). Dus dan laat je de natuur z'n gang gaan en binnen 20 jaar is het wel gereguleerd, maar ten koste van een paar diersoorten die op dit moment al bedreigd worden in hun bestaan.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_57011558
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:56 schreef ReSpawn het volgende:

[..]

Klopt. In mijn ogen moet je (lees de mensheid) eens ophouden met te denken dat je alles in de hand hebt. Dat je zomaar beesten in een afgebakend gebied neer kunt pleuren en maar verwachten dat alles goed gaat.

Gaat het niet goed? Nou dan knallen we er toch gewoon een paar duizend neer, is nog leuk om te doen ook!

Ik vind het een beetje jammer allemaal dat het zo moet, maar goed dat is niet de discussie.

Ik begrijp de reactie van het WWF ook wel. Zij willen dat de natuur behouden blijft en met al die olifanten kan dat niet. Ik vind echter niet dat zij het afschieten van dieren 'toe moeten juichen'. Ze moeten betreuren dat er in hun ogen geen andere oplossing mogelijk is.
Als de mensheid niet had ingegrepen, hadden we nu de olifant alleen gekend aan plaatjes in schoolboeken.
pi_57011567
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:13 schreef ReSpawn het volgende:
Als er teveel olifanten komen, zodat de natuur het niet bij kan houden met water en nieuwe aanwassen van planten en bomen, gaan de olifanten vanzelf dood en worden de aantallen levende olifanten vanzelf minder.

Geen reden om ze af te schieten, geen reden om in te grijpen.

De natuur lost het (in theorie) zelf op.
De natuur werkt een beetje langzaam. Als de begroeiing zo karig wordt dat de olifanten gaan verhongeren blijft er een woestijngebied over dat pas honderden jaren later weer olifantvriendelijk is. Overigens ben ik afgelopen zomer een paar weken in Kruger park geweest en je kunt je kont niet keren zonder een olifant te zien (bij wijze van spreken).
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  woensdag 27 februari 2008 @ 15:03:51 #25
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_57011610
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 15:00 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Als de mensheid niet had ingegrepen, hadden we nu de olifant alleen gekend aan plaatjes in schoolboeken.
Je bedoelt voordat ze begonnen met het afschieten van olifanten voor het ivoor of bedoel je hierna?

Ik heb het natuurlijk niet alleen over het in reservaten plaatsen van olifanten (hoewel dit idd wel zo overkomt zie ik nu). Ik zie ook wel in dat dit noodzakelijk was om de situatie van toen een halt toe te roepen. Maar toch blijft het een menselijke trek te veronderstellen dat ze alles kan reguleren.

Ik heb het ook over die ivoorjagers

Maar zoals ik al zei: dat is de discussie niet...
Ach...
Your uppance will come!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')