Een automaat die goed in elkaar gezet is, schakelt gewoon zo efficient mogelijk voor de hoeveelheid kracht die jij eist (dus hoever je het gaspedaal intrapt). Als dat niet zo is, heb je of een Fiat, of je automaatbak is echt aan revisie toe (of aansturing van de automaatbak is niet goed).
Bijna alle automaten die ik tot nu toe heb gehad, rijden plankgas tot ongeveer 50-60 in de eerste versnelling en ongeveer 100-140 in de 2e versnelling, afhankelijk van de versnellingen en de eindoverbrenging. Behalve als je rustig optrekt, dan ligt het 1>2 schakelmoment vaak rond de 20 km/u en 2>3 schakelmoment vaak rond de 40 km/u. Dit zijn 4-bakken met OD. Een 3-bak schakelt weer heel anders natuurlijk

Ik snap overigens niet waarom al die sjonnies met 6000 toeren op moeten trekken. Als ik met 1500-2000 rpm optrek, heb ik al piepende banden ... en dat is niet alleen bij een automaat zo. En slippende banden is minder grip en dus ben je minder snel.
En doortrekken tot de begrenzer is niet per definitie sneller. Daarvoor kun je beter eens een dynosheet van je auto erbij pakken en kijken op welke toerentallen je uitkomt na het schakelen. Het is heel vaak zo dat je 500-1000 rpm voor de begrenzer al moet schakelen.