index       planes, trains & automobiles
PI Automatische transmissie >> hoe zit dat nou?
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
Topicgallery™ :
mrfox
vrijdag 22 februari 2008 @ 21:59 (#51) 
Je hebt helemaal gelijk.

Als je ziet hoevaak mensen zoveel mogelijk toeren maken om snel te kunnen optrekken... wat ze meestal ook niet pikken is als ik met mijn ouwe bak sneller optrek. Dan ga ze bij het volgende stoplicht met 6000 toeren om te laten zien dat ze toch sneller zijn.

Dat zijn echt kansloze rukkers

1299
zondag 24 februari 2008 @ 01:27 (#52) 

Echte mannen trekken door tot vlak voor de begrenzer

Cybje
Muuh muuh muuh
zondag 24 februari 2008 @ 10:45 (#53) 

Een automaat die goed in elkaar gezet is, schakelt gewoon zo efficient mogelijk voor de hoeveelheid kracht die jij eist (dus hoever je het gaspedaal intrapt). Als dat niet zo is, heb je of een Fiat, of je automaatbak is echt aan revisie toe (of aansturing van de automaatbak is niet goed).

Bijna alle automaten die ik tot nu toe heb gehad, rijden plankgas tot ongeveer 50-60 in de eerste versnelling en ongeveer 100-140 in de 2e versnelling, afhankelijk van de versnellingen en de eindoverbrenging. Behalve als je rustig optrekt, dan ligt het 1>2 schakelmoment vaak rond de 20 km/u en 2>3 schakelmoment vaak rond de 40 km/u. Dit zijn 4-bakken met OD. Een 3-bak schakelt weer heel anders natuurlijk

Ik snap overigens niet waarom al die sjonnies met 6000 toeren op moeten trekken. Als ik met 1500-2000 rpm optrek, heb ik al piepende banden ... en dat is niet alleen bij een automaat zo. En slippende banden is minder grip en dus ben je minder snel.

En doortrekken tot de begrenzer is niet per definitie sneller. Daarvoor kun je beter eens een dynosheet van je auto erbij pakken en kijken op welke toerentallen je uitkomt na het schakelen. Het is heel vaak zo dat je 500-1000 rpm voor de begrenzer al moet schakelen.

Het leven is nog het meest dubieuze natuurverschijnsel op deze planeet
1986 Chevrolet Corvette C4
1999 Honda Civic 1.4 5 drs op LPG

sandertjuh
zondag 24 februari 2008 @ 12:16 (#54) 
De opel van men mams heeft nog een 4 traps automaat.
1e versnelling met volgas = 70 km/h ( 6200 rpm )
2e versnelling = 120 ( 6200 rpm )
3e versnelling = 170 ( 6200 rpm )
4e versnelling = max 190 bij iets onder 5000 rpm.

Zodra ik dus volgas geef schakeld de automaat ook pas bij 6200 rpm. Dat kan ik zelf niet bepalen. Daar komt ook tevens al het vermogen vrij ( 105 pk bij 6200 rpm ).

1299
zondag 24 februari 2008 @ 12:28 (#55) 

quote:
Op zondag 24 februari 2008 10:45 schreef Cybje het volgende:

Ik snap overigens niet waarom al die sjonnies met 6000 toeren op moeten trekken. Als ik met 1500-2000 rpm optrek, heb ik al piepende banden ... en dat is niet alleen bij een automaat zo. En slippende banden is minder grip en dus ben je minder snel.

En doortrekken tot de begrenzer is niet per definitie sneller. Daarvoor kun je beter eens een dynosheet van je auto erbij pakken en kijken op welke toerentallen je uitkomt na het schakelen. Het is heel vaak zo dat je 500-1000 rpm voor de begrenzer al moet schakelen.
Met goede 4WD kan je rustig met 6000 toeren een clutch dump doen

Bij de meeste auto's is het het snelst om in de eerste 2 versnellingen tot net onder de begrenzer door te trekken zodat je in de volgende versnelling weer bij een leuk toerental oppakt.

mrfox
zondag 24 februari 2008 @ 15:56 (#56) 
quote:
...
Bijna alle automaten die ik tot nu toe heb gehad, rijden plankgas tot ongeveer 50-60 in de eerste versnelling
...
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:16 schreef sandertjuh het volgende:
De opel van men mams heeft nog een 4 traps automaat.
1e versnelling met volgas = 70 km/h ( 6200 rpm )
Hoeveel klotegeluid maakt je auto dan wel niet...

Nu ben ik niet van de milieupolitie ofzo, maar ik denk dat je geluidproductie toch wel erg hoog zal zitten, ofniet

1299
zondag 24 februari 2008 @ 16:07 (#57) 

quote:
Op zondag 24 februari 2008 15:56 schreef mrfox het volgende:

[..]

[..]

Nu ben ik niet van de milieupolitie ofzo, maar ik denk dat je geluidproductie toch wel erg hoog zal zitten, ofniet
Je geeft toch volgas. Dat betekend voor de automaat maximaal optrekken. Dat gebeurd bij zoveel toere maken.

mrfox
zondag 24 februari 2008 @ 17:27 (#58) 
Dat snap ik wel

Maar maakt je auto dan niet zon enorme tering geluid?

SuperFrank
zondag 24 februari 2008 @ 17:44 (#59) 

quote:
Op zondag 24 februari 2008 17:27 schreef mrfox het volgende:
Dat snap ik wel

Maar maakt je auto dan niet zon enorme tering geluid?
Volgens mij snap je het niet

Elke auto maakt veel geluid hoog in de toeren. Dat is een vrij logisch gevolg. Of dat een automaat is of een handbak, maakt geen verschil.. Het is ook niet zo dat een autoversnellingsbak pas gaat schakelen als de begrenzer bereikt is..

mrfox
maandag 25 februari 2008 @ 00:19 (#60) 
Ik snap het dus wel

Het is dan toch raar ALS je met zoveel toeren optrekt. Je kunt natuurlijk eerder schakelen met je automaat door gas los te laten. Wat ik dus wilde aangeven is dat ik het raar vind om tot zoveel toeren in je 1 door te gaan. Het is toch geen race

sandertjuh
maandag 25 februari 2008 @ 15:12 (#61) 
quote:
Op zondag 24 februari 2008 15:56 schreef mrfox het volgende:

[..]

[..]

Tuurlijk wel maar als ik volgas geef wil ik dat de automaat zo laat mogelijk opschakeld om al het vermogen aan te spreken. Anders zou ik wel minder gas geven

T42
ben Brabander
maandag 25 februari 2008 @ 16:26 (#62) 

mijn kever is semiautomaat moet van 1 naar 2 schakelen onderweg zonder koppeling dus
zit dafjes systeem in

--==========|GroeneKever.NL VW meetingen fotosite |==========--
Aircooled De Peel Kever club
super 8mm film digitaal ...
Keverclub Nederlands grootste auto club -webicon verwijderd, was te groot-

mrfox
maandag 25 februari 2008 @ 19:00 (#63) 
Nu is het zo dat een automaat geen linkerpedaal heeft (duh), maar wat is dit dan. Dit heb ik in een aantal auto's gezien:

Is dat nou een soort van luchtrooster voor je voeten?

En ik vroeg me ook nog iets af over automaten: is er werkelijk een groot verschil tussen automaten onderling? Dan bedoel ik uiteraard hetzelfde type automaten. Is het bijv. zo dat de Duitse (bijv Audi) automaten superieur zijn aan bijv een Amerikaanse (Ford)?

SuperFrank
maandag 25 februari 2008 @ 20:07 (#64) 

Gewoon een voet steuntje? Vrij veel auto's hebben dat, ook handbakken..

mrfox
maandag 25 februari 2008 @ 20:27 (#65) 
Dat verklaart

Enne: wat is het verschil tussen de P stand (bij een vierwielaandrijving) en de handrem? Het lijkt erop dat ze dezelfde functie hebben... bij een voorwielaandrijving is het verschil dat je achterwielen nog kunnen spinnen toch? Is er dan nog een verschil met een 4wielaandrijving?

DonJames
maandag 25 februari 2008 @ 21:01 (#66) 

quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:00 schreef mrfox het volgende:
...
En ik vroeg me ook nog iets af over automaten: is er werkelijk een groot verschil tussen automaten onderling? Dan bedoel ik uiteraard hetzelfde type automaten. Is het bijv. zo dat de Duitse (bijv Audi) automaten superieur zijn aan bijv een Amerikaanse (Ford)?
De meeste europese autofabrikanten maken zelf geen automaten, die betrekken ze van een toeleverancier als ZF of BorgWarner. Amerikaanse merken (Ford, GM, Chrysler) maken ze meestal wel zelf, maar ook niet altijd. Veel verschil is er m.i. niet in, Amerikanen maken prima automaten in tegenstelling tot de rest van de auto
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:27 schreef mrfox het volgende:
Dat verklaart

Enne: wat is het verschil tussen de P stand (bij een vierwielaandrijving) en de handrem? Het lijkt erop dat ze dezelfde functie hebben... bij een voorwielaandrijving is het verschil dat je achterwielen nog kunnen spinnen toch? Is er dan nog een verschil met een 4wielaandrijving?
De P is een mechanische vergrendeling van de versnellingsbak en heeft dus helemaal niets met een rem te maken.

dynamiet
maandag 25 februari 2008 @ 22:02 (#67) 

Mijn stief-pa heeft vandaag zijn nieuwe Bmw e60 binnengekregen (automaat model ->feb 2007) maar wat en verschil met zijn oude e39. zo verschrikkelijk veel snellere automaat. het schakelen zelf voelt al heel anders.

mrfox
maandag 25 februari 2008 @ 22:11 (#68) 
quote:
Op maandag 25 februari 2008 21:01 schreef DonJames het volgende:
[..]

De P is een mechanische vergrendeling van de versnellingsbak en heeft dus helemaal niets met een rem te maken.
Maar het zorgt er wel beiden voor dat een auto niet kan verplaatsen. Ook niet als deze op een helling zit. Toch?

T42
ben Brabander
maandag 25 februari 2008 @ 22:34 (#69) 

quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:00 schreef mrfox het volgende:
Nu is het zo dat een automaat geen linkerpedaal heeft (duh), maar wat is dit dan. Dit heb ik in een aantal auto's gezien:

[ afbeelding ]

Is dat nou een soort van luchtrooster voor je voeten?

handrem of ja voetrem

DonJames
maandag 25 februari 2008 @ 22:56 (#70) 

quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:11 schreef mrfox het volgende:

[..]

Maar het zorgt er wel beiden voor dat een auto niet kan verplaatsen. Ook niet als deze op een helling zit. Toch?
Het effect is hetzelfde, ja, maar het werkt toch wezenlijk anders. Je kan ook een baksteen voor het wiel leggen, maar dat noem je toch ook geen handrem, wel?

T42
ben Brabander
dinsdag 26 februari 2008 @ 08:08 (#71) 

quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:11 schreef mrfox het volgende:

[..]

stuk touw aan de trekhaak zorgt er ook voor dat hij blijft staan

voor apk moet de handrem het ook doen! voor bijv noodgeval want em in ze p gooien doet zeer gok ik

M5
VW
dinsdag 26 februari 2008 @ 11:08 (#72) 

quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:28 schreef 1299 het volgende:

[..]

Met goede 4WD kan je rustig met 6000 toeren een clutch dump doen

..
Dat is sterk afhankelijk van het type 4WD-systeem. Er zijn systemen waar dat wel kan en waar dat niet kan zoals bijv. Quattro van Audi, VT van Lamborghini, alle systeem met Haldex. Het enige wat je daar aan een clutch dump overhoud is een verbrande koppeling.

1.9 TDI

Firenzo
König
dinsdag 26 februari 2008 @ 17:50 (#73) 

met een sub. wrx kun je ook niet 6k RPM dump clutchen

http://videos.streetfire.(...)856-982d01701c82.htm

Immer.

SuperFrank
dinsdag 26 februari 2008 @ 22:36 (#74) 

quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 08:08 schreef T42 het volgende:

[..]

stuk touw aan de trekhaak zorgt er ook voor dat hij blijft staan

voor apk moet de handrem het ook doen! voor bijv noodgeval want em in ze p gooien doet zeer gok ik
Die in z'n P zetten is laatst bij mythbusters getest... automaat slaat in beveiliging en blijft gewoon doorgaan. zelfde als in z'n achteruit drukken met een handbak, dik rattelen maar niet erin krijgen

Ik probeer het toch liever niet met m'n eigen auto

Pascal86
Volvo for life
woensdag 27 februari 2008 @ 09:59 (#75) 

Ik heb zelf een handbak maar moet altijd weer ff wennen als ik in de automaat van mijn pa zit.

Mijn vriendin lest trouwens in een automaat, wordt dit dan vermeld op het rijbewijs of niet>?

Because they will last that long.

Spamblik
Eet smakelijk...
woensdag 27 februari 2008 @ 10:14 (#76) 

quote:
Moet je je koppeling helemaal op laten komen..

De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!

sandertjuh
woensdag 27 februari 2008 @ 10:33 (#77) 
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:59 schreef Pascal86 het volgende:
Ik heb zelf een handbak maar moet altijd weer ff wennen als ik in de automaat van mijn pa zit.

Mijn vriendin lest trouwens in een automaat, wordt dit dan vermeld op het rijbewijs of niet>?
Volgens mij is het zo dat als je afrijd in een handschakel auto dat je automaat mag rijden maar dat als je afrijd in automaat dat je dan de komende 5 jaar niet handschakel mag rijden?

Ik weet dit niet zeker, dit heb ik ook maar gehoord.

T42
ben Brabander
woensdag 27 februari 2008 @ 11:01 (#78) 

quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:33 schreef sandertjuh het volgende:

[..]

Volgens mij is het zo dat als je afrijd in een handschakel auto dat je automaat mag rijden maar dat als je afrijd in automaat dat je dan de komende 5 jaar niet handschakel mag rijden?

Ik weet dit niet zeker, dit heb ik ook maar gehoord.
jep klopt

T42
ben Brabander
woensdag 27 februari 2008 @ 11:07 (#79) 

quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:59 schreef Pascal86 het volgende:

ik heb 2 automaten zelf
1 vol automaat mercedes 1969
1 kever half automaat 1974

en kan met hand schakelen 3 manieren
normaal H (R weg gelaten)
1 3 (5)
-
2 4 (6)
handbak van een citroen HY
2 R
-
3 1
hand bak eend (gewoon standaard H maar dan hele plate H)

semi bak mijn kever
R 1
P -
L 2

schakel kever zou dit zijn:
1 3
R -
2 4

1299
woensdag 27 februari 2008 @ 19:29 (#80) 

quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 11:08 schreef M5 het volgende:

[..]

Dat is sterk afhankelijk van het type 4WD-systeem. Er zijn systemen waar dat wel kan en waar dat niet kan zoals bijv. Quattro van Audi, VT van Lamborghini, alle systeem met Haldex. Het enige wat je daar aan een clutch dump overhoud is een verbrande koppeling.
Ik zeg toch goede 4WD

Evo bv..

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
index       planes, trains & automobiles
Automatische transmissie >> hoe zit dat nou?
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500