index       planes, trains & automobiles
PI Automatische transmissie >> hoe zit dat nou?
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4
Topicgallery™ :
northernlight81
maandag 18 februari 2008 @ 22:18 (#26) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:54 schreef SuperFrank het volgende:
Een standaard automaaten lijkt mij dus geen donder aan.. "in acceleratie zal een automaat ook niet langzamer zijn, want je kunt continu gasgeven" ik heb niet het geduld te wachten totdat die automatische versnellingsbak heeft geschakeld. In die tijd kan ik een boterham smeren... maargoed, als je inmiddels geen wilde haren meer hebt, of andere dingen wil doen dan autorijden tijdens het rijden.. ideaal...
Daar sta je nog van te kijken. Ik had dat 23 jaar oud starletje 1.3 automaat en die trok menig auto eruit bij een stoplicht. Groen is ook gelijk gas intrappen en wegwezen, niet eerst koppeling op laten komen. Daarnaast moet je met een schakel tussen 0 en 50 gewoon 2x van hat gas af en schakelen. Als je hoort hoe goed en snel een goede automaat opschakelt, dan ben je een goede als je dat sneller doet. Alleen kan je dus niet in zijn 2 flink doortrekken.

Ik ben het overigens wel met je eens dat het meer iets voor ouderen is. Als jonge vent rij je gewoon een schakel. Ik had dat starletje ook gekregen en heb nu zelf een auto met handschakelbak gekocht. Toch gaver tijdens het rijden, kun je tenminste een keer lekker terugschakelen en goed doortrekken. Maar vooral in een wijk of op een weg met drempels en andere obstakels is een automaat gewoon superfijn.

SuperFrank
maandag 18 februari 2008 @ 22:35 (#27) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Daar sta je nog van te kijken. Ik had dat 23 jaar oud starletje 1.3 automaat en die trok menig auto eruit bij een stoplicht. Groen is ook gelijk gas intrappen en wegwezen, niet eerst koppeling op laten komen. Daarnaast moet je met een schakel tussen 0 en 50 gewoon 2x van hat gas af en schakelen. Als je hoort hoe goed en snel een goede automaat opschakelt, dan ben je een goede als je dat sneller doet. Alleen kan je dus niet in zijn 2 flink doortrekken.
Diezelfde 1.3 maar dan handgeschakeld doet een sprintje naar de 100 bijna 4 seconde sneller dan de 100. Ik geef je gelijk dat het met een 3 traps automaat best leuk kan zijn, juist met die grote verzetten.

Ach, automaat heeft ook wel voordelen

worldpimber
dinsdag 19 februari 2008 @ 00:17 (#28) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:21 schreef Snakiej het volgende:

De rem in een automatique is een heel stuk breder, dus oppassen bij het afremmen dat ge niet met u linkervoer de ambreage wilt induwen, en zo half de rem raken -> ineens stillstaan
Godver zeg, vuile kutbelg.

mrfox
dinsdag 19 februari 2008 @ 00:24 (#29) 

1299
dinsdag 19 februari 2008 @ 11:33 (#30) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Ik ben het overigens wel met je eens dat het meer iets voor ouderen is. Als jonge vent rij je gewoon een schakel. Ik had dat starletje ook gekregen en heb nu zelf een auto met handschakelbak gekocht. Toch gaver tijdens het rijden, kun je tenminste een keer lekker terugschakelen en goed doortrekken. Maar vooral in een wijk of op een weg met drempels en andere obstakels is een automaat gewoon superfijn.
Toyota Starlet 1.3 XL automaat versus handbak

acceleratie 0-100 km/h 13,8 s versus 10.5

northernlight81
dinsdag 19 februari 2008 @ 15:24 (#31) 

quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 11:33 schreef 1299 het volgende:

[..]

Toyota Starlet 1.3 XL automaat versus handbak

acceleratie 0-100 km/h 13,8 s versus 10.5
Wist niet dat die handschakel zo veel sneller was. Maar ik heb het niet over acceleratie van 0-100, maar tot de 50 zeg maar. In dat doorschakelen is hij zuiniger dan wanneer jij zo snel mogelijk met een handschakel naar de 100 gaat. Dat is een instelling van die bak. Ik weet ook wel dat je in een handgeschakelde auto sneller weg kunt rijden, het gaat erom dat een automaat zeker niet langzaam is. Zoals iemand hierboven al aangaf zijn die automaten ook slimmer. Als je flink gas geeft voor een stoplicht zal hij meer toeren maken in een versnelling en dus sneller wegrijden, rij je rustig weg schakelt hij gewoon netjes bij de 40-50 naar zijn 3. Dan scheelt het bij lange na geen 3 seconden.

Toet
.
dinsdag 19 februari 2008 @ 16:41 (#32) 
Al scheelt het 3 seconden, daarvan kom je nou ook niet bepaald te laat op je werk ofzo Ik zie niet in wat dat te maken heeft met het zijn van een oudere of een "jonge vent".

.

SpecialK
No hesitation, no delay.
dinsdag 19 februari 2008 @ 17:07 (#33) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 21:04 schreef Toet het volgende:
Ik heb sinds kort een automaat-rijbewijs, hier in Japan gehaald. Ik heb dus nog nooit met een handmatige transmissie gereden en heb er ook totaal geen interesse in het te leren. Heerlijk rijden zo hoor
kut voor je even iemands auto moet lenen en je krijgt alleen maar schakelbakken aangeboden of als je in een noodgeval iemands auto moet verplaatsen oid.

"een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht..."
--H.M. van Randwijk

Toet
.
dinsdag 19 februari 2008 @ 17:19 (#34) 
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

kut voor je even iemands auto moet lenen en je krijgt alleen maar schakelbakken aangeboden of als je in een noodgeval iemands auto moet verplaatsen oid.
Tot een maand geleden kon helemaal geen auto's lenen of verplaatsen. Ik vond de "kutheid" zelfs toen reuze meevallen, dus ik zie het niet zo somber in.

Hier in Japan rijdt de meerderheid overigens automaat, dus is er sowieso geen probleem. Maar goed, ook in Nederland vind ik die "ongemakken" nog goed te overzien.

.

1299
dinsdag 19 februari 2008 @ 17:38 (#35) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 21:04 schreef Toet het volgende:
Ik heb sinds kort een automaat-rijbewijs, hier in Japan gehaald. Ik heb dus nog nooit met een handmatige transmissie gereden en heb er ook totaal geen interesse in het te leren. Heerlijk rijden zo hoor
Spreek je ook Japans of niet?

Toet
.
dinsdag 19 februari 2008 @ 18:14 (#36) 
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:38 schreef 1299 het volgende:

[..]

Spreek je ook Japans of niet?
Ik studeer het. Het is natuurlijk nooit perfect, maar op het moment in ieder geval genoeg om een rijbewijs te kunnen halen

.

fathank
Kom op dan!
woensdag 20 februari 2008 @ 12:49 (#37) 

Automaat op een kleine motor vind ik echt kut. Heb er in meerdere gereden, maar nooit het gevoel dat ie in 't optimale verzet zat. Iets wat ik met een nieuwe BMW 325 met automaat wel had. Gewoon omdat je onderin ook genoeg power had, en niet continu heen en weer aan het schakelen was.

Sarcastische klootzak
Op zondag 8 maart 2009 14:42 schreef larry_flynt het volgende:
Ik had ongelijk. Hele normale mensen komen er naar dat soort feesten. Ik neem me woorden terug. Gabbers zijn eigenlijk best wel lache!
Discogs

3p0x
woensdag 20 februari 2008 @ 22:54 (#38) 
Ik heb geen ervaring met automaten en een kleine motor maar icm m'n V6 vind het subliem, ik hoef echt geen handbak meer. Het nodigt wel vaker uit om ff een sprintje te doen tegen zo'n sjonnie golf oid...meestal verwachten ze niet dat m'n auto zo snel is en de meeste mensen weten toch niet wat het beste moment is om te schakelen (vooral nu met de winterbandjes (en stalen velgjes) vermaak ik me altijd ) 735D die het toch niet helemaal kon bijhouden (ja hij probeerde het wel gezien de roetwalmen )

1299
woensdag 20 februari 2008 @ 23:26 (#39) 

En wat voor V6 mag dat zjin dan? Mazda 1.8 V6?

Devilnl
Camp Kill Yourself
woensdag 20 februari 2008 @ 23:50 (#40) 

me pa had een Plymouth Voyager E-Rally? (kan dat kloppen?)
Volgens mij een 3.6 V6
1x tje in gereden voor de lol,
Maar gods kolere, wat trekt zo'n monster hard op voor z'n gewicht
kheb zelf ook wel een vlotte auto, maar.. damn!

1999 Pontiac Firebird Trans Am WS6, 330rwhp 5.7L V8 ftw!
Autotje

3p0x
donderdag 21 februari 2008 @ 00:06 (#41) 
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:26 schreef 1299 het volgende:
En wat voor V6 mag dat zjin dan? Mazda 1.8 V6?
Vectra V6 2.5l 170 pk (ooit )

WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
donderdag 21 februari 2008 @ 23:17 (#42) 

Heb sinds kort een 525i met steptronic, en ik hoef geen handbak meer. Was zelf schakelen helemaal zat, steeds weer dat terugschakelen voor bochten, drempels en dat soort onzin. Het rijdt gewoon veel relaxter, en mocht ik ooit de behoefte krijgen om zelf weer te schakelen, geef ik de pook een tikje naar links...

Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....

sandertjuh
vrijdag 22 februari 2008 @ 09:37 (#43) 
Ik rijd sinds gister weer handgeschakelde auto, voorheen reed ik de automaat van mijn mams maar ik schakel toch liever zelf.

Ik geef toe dat automaat echt relaxt is, ik kon altijd lekker eten tussendoor, beetje drinken, relaxt met 1 hand rijden. Maargoed zelf schakelen vind ik ook helemaal geen ramp,

ik ben helemaal verliefd op mijn eigen auto'tje

M5
VW
vrijdag 22 februari 2008 @ 10:52 (#44) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:05 schreef mrfox het volgende:
Ik heb nog nooit in een automaat gereden, maar heb er wel eens over gelezen/gehoord.

Toch vraag ik me nog een aantal dingen af.

1) Wat voor type automaat is het bekendst (meest-gebruikt) in NL? Welke soort automaten worden er eigenlijk gebruikt in NL Volgens mij is het gwn de klassieke automaat, waarbij alles automatisch gaat, en je niet zelf kunt kiezen om een versnelling hoger te gaan. Klopt dat?

Op Wikipedia staat er nl dat er verschillende soorten zijn.

2) Welk type automaat wordt het meest gebruikt in de VS?

3) Wat wordt gezien als de 'beste' automaat.

4) Klopt het dat het iedereen die in een handgeschakelde auto heeft gereden, evengoed in een automaat kan rijden. Het enige waar je op moet letten is dus dat je niet je linkervoet gebruikt (rem..) en dat je auto direct rijdt als je je rem loslaat
1) Conventionele automaat (Tiptronic maakt niet uit, dat is alleen wat electronica)
2) zelfde als 1
3) Twin-Clutch Semi-Auto (en dat is het zelfde als een DSG bak)
4) je geeft het antwoord zelf al.

1.9 TDI

mrfox
vrijdag 22 februari 2008 @ 14:43 (#45) 
Toch nog ff iets navragen: bij een normale auto, als je erg rustig rijdt (letterlijk stapvoets ), sputtert ie soms tegen. Hij wil dan dat je de koppeling intrapt. Ik neem aan dat een automaat gwn zonder problemen gaat rijden

Enne, wat zijn die plusjes en minnetje die je op sommige bakken ziet. Kun je daarmee zelf een versnelling hoger en lager? Ik neem aan dat dat dan ook geen 'normale' automaten zijn?

M5
VW
vrijdag 22 februari 2008 @ 15:10 (#46) 

Dat is dus een tiptronic functie. In principe gewoon een normale automaat, alleen kun je de automaat handmatig opdracht geven op of terug te schakelen.

1.9 TDI

Firenzo
König
vrijdag 22 februari 2008 @ 15:34 (#47) 

@ mr fox, xzodra je bij een "standaard"automaat je voet van de rem haalt, gaat hij kruipen. sommige auto's sneller dan anderen maar niet sputteren nee.

wij hebben nu thuis zo'n DSG VW bak, en dat is wat mij betreft prima. je kunt gewoon manueel schakelen [tiptronic], automatische functie en dan nog een "S" modus waarin hij het schakelmoment hoger in het toeren gebied legt.

Immer.

madco
vrijdag 22 februari 2008 @ 16:07 (#48) 

[quote]Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Daarnaast moet je met een schakel tussen 0 en 50 gewoon 2x van hat gas af en schakelen.

Sorry hoor, maar als je met 50 al in je 3e versnelling MOET zitten omdat je vol gas geeft dan weet ik neit waar jij tegen gereden hebt?

Maar als ik in zijn 1 wegrijd dan kan ik al bijna de 45 halen in zijn 1 dus denk niet dat je zoveel tegenstand hebt gehad met je automaatje

WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
vrijdag 22 februari 2008 @ 17:28 (#49) 

Heb ooit in de Golf IV van mn ouders de 80 in zn 1 gehaald, dus je kunt behoorlijk ver gaan met een standaard versnellingsbak...

Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....

northernlight81
vrijdag 22 februari 2008 @ 18:01 (#50) 

quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 16:07 schreef madco het volgende:
[quote]Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Daarnaast moet je met een schakel tussen 0 en 50 gewoon 2x van hat gas af en schakelen.

Sorry hoor, maar als je met 50 al in je 3e versnelling MOET zitten omdat je vol gas geeft dan weet ik neit waar jij tegen gereden hebt?

Maar als ik in zijn 1 wegrijd dan kan ik al bijna de 45 halen in zijn 1 dus denk niet dat je zoveel tegenstand hebt gehad met je automaatje
Misschien mis je een schakelmoment, maar tot de 45 in zijn 1 doortrekken doen de meest automaten echt niet hoor. Handmatig zou ik het ook niet doen. Rond de 50-60 sowieso altijd naar zijn 3 toe. En ik zeg niet dat er nooit iemand sneller was, integendeel zelfs. Maar bij de meeste auto's zie je gewoon dat ze vrij snel schakelen naar 2 en bij de 50-60 hem in zijn 3 zetten.
Het is ook maar net hoe graag je wil winnen. Je gaat toch geen 6000 toeren maken om het snelst weg te zijn voor een stoplicht, het is geen dragrace.

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4
index       planes, trains & automobiles
Automatische transmissie >> hoe zit dat nou?
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500