quote:Op maandag 18 februari 2008 19:05 schreef mrfox het volgende:Ik heb nog nooit in een automaat gereden, maar heb er wel eens over gelezen/gehoord.
Toch vraag ik me nog een aantal dingen af.
1) Wat voor type automaat is het bekendst (meest-gebruikt) in NL? Welke soort automaten worden er eigenlijk gebruikt in NL

Volgens mij is het gwn de klassieke automaat, waarbij alles automatisch gaat, en je niet zelf kunt kiezen om een versnelling hoger te gaan. Klopt dat?
De automaat die werkt door middel van een planeettandwielstelsel, in combinatie met een koppelomvormer is de traditionele automaat, wordt nog veel gebruikt. Op nieuwere auto's wordt tegenwoordig ook wel een gerobotiseerde handbak of een CVT (traploos, variomatic-idee) gebruikt.
quote:2) Welk type automaat wordt het meest gebruikt in de VS?
De traditionele automaat.
quote:3) Wat wordt gezien als de 'beste' automaat.
Hangt er vanaf wat je verstaat onder "de beste". Is dat de snelst schakelde? Is dat de soepelst schakelende? Is dat de meest betrouwbare?
quote:4) Klopt het dat het iedereen die in een handgeschakelde auto heeft gereden, evengoed in een automaat kan rijden. Het enige waar je op moet letten is dus dat je niet je linkervoet gebruikt (rem..) en dat je auto direct rijdt als je je rem loslaat

En dat je hem niet kan starten als 'ie niet in Park of Neutral staat. Het "kruipen" is trouwens echt iets voor traditionele automaten (dat komt door de koppelomvormer). ECVT's en gerobotiseerde handbakken hebben dat niet.
quote:Op maandag 18 februari 2008 19:54 schreef SuperFrank het volgende:Mja, dat is wel iets wat ik elke keer ervaar na lange tijd in handgeschakeld -> automaat... ff met de linkervoet op de rem.. maar dat doe je 1x en daarna de hele rit niet meer.
Zou dat wat zeggen over de automaat of over jou?

quote:...
Maar wat het allerbeste is? Zo'n sequenciele bak word veel gebruikt in de racerij..
Werkt toch wel goed, de marketingafdelingen van de automerken. Een sequentiele racebak werkt namelijk heel anders dan de versnellingsbakken die personenwagenfabrikanten "sequentieel' plegen te noemen. In feite is dde laatste niets meer dan een normale handbak die door elektronica/hydraulica bediend wordt.
quote:
Wat ik zelf ervaren heb is dat automaat rijden pas leuk is, als de bak snel schakeld en het vermogen van de auto ruim voldoende is...
Snel schakelen boeit me niks, hij moet niet-merkbaar schakelen. Ooit wel eens in een selespeed/tiptronic/cambiocorsa gereden? Reuze irritant dat 'ie zonder dat ik dat wil gas terugneemt omdat hij vindt dat 'ie moet schakelen. Geef mij maar een fijne, planetaire tandwielstelsel-automaat met koppelomvormer. Vermogen heb ik ook genoeg
volvo 850 T5
quote:Een standaard automaaten lijkt mij dus geen donder aan.. "in acceleratie zal een automaat ook niet langzamer zijn, want je kunt continu gasgeven" ik heb niet het geduld te wachten totdat die automatische versnellingsbak heeft geschakeld. In die tijd kan ik een boterham smeren... maargoed, als je inmiddels geen wilde haren meer hebt, of andere dingen wil doen dan autorijden tijdens het rijden.. ideaal...
Lekker cruisen, ideaal

Ik snap nooit zo goed waarom mensen zeggen "schakelen is sportief, ik verveel me als ik niet kan schakelen". Een schakelbak hoort m.i. in een sportwagen (een échte dan, denk aan een 911, M3 of Evo VXXIII). Een FWD boodschappenkarretje is precies dat, en zal nooit een sportwagen worden (hoeveel autostyle-rommel je er ook opplakt). Automaat dus.
dit laatste is natuurlijk mijn persoonlijke mening, als iemand graag wil blijven roeren moet 'ie dat vooral blijven doen