index       planes, trains & automobiles
PI Automatische transmissie >> hoe zit dat nou?
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
Topicgallery™ :
mrfox
maandag 18 februari 2008 @ 19:05 (#1) 
Ik heb nog nooit in een automaat gereden, maar heb er wel eens over gelezen/gehoord.

Toch vraag ik me nog een aantal dingen af.

1) Wat voor type automaat is het bekendst (meest-gebruikt) in NL? Welke soort automaten worden er eigenlijk gebruikt in NL Volgens mij is het gwn de klassieke automaat, waarbij alles automatisch gaat, en je niet zelf kunt kiezen om een versnelling hoger te gaan. Klopt dat?

Op Wikipedia staat er nl dat er verschillende soorten zijn.

2) Welk type automaat wordt het meest gebruikt in de VS?

3) Wat wordt gezien als de 'beste' automaat.

4) Klopt het dat het iedereen die in een handgeschakelde auto heeft gereden, evengoed in een automaat kan rijden. Het enige waar je op moet letten is dus dat je niet je linkervoet gebruikt (rem..) en dat je auto direct rijdt als je je rem loslaat

SpecialK
No hesitation, no delay.
maandag 18 februari 2008 @ 19:11 (#2) 

In een automaat rijden als je gewend bent om te schakelen is een makkie en je went er binnen 10 min aan. Andersom niet.

"een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht..."
--H.M. van Randwijk

SillyWalks
Ministry of Silly Walks
maandag 18 februari 2008 @ 19:18 (#3) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:05 schreef mrfox het volgende:
4) Klopt het dat het iedereen die in een handgeschakelde auto heeft gereden, evengoed in een automaat kan rijden. Het enige waar je op moet letten is dus dat je niet je linkervoet gebruikt (rem..) en dat je auto direct rijdt als je je rem loslaat
De automaten waar ik in reed hadden niks bij de linkervoet, dus je hoefde ook niet op te letten dat je hem gebruikte. Gas en rem zaten gewoon op de normale plek, onder je rechtervoet dus.

Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.

Snakiej
maandag 18 februari 2008 @ 19:21 (#4) 
quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:18 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

De automaten waar ik in reed hadden niks bij de linkervoet, dus je hoefde ook niet op te letten dat je hem gebruikte. Gas en rem zaten gewoon op de normale plek, onder je rechtervoet dus.
Bedoelt hij niet.

De rem in een automatique is een heel stuk breder, dus oppassen bij het afremmen dat ge niet met u linkervoer de ambreage wilt induwen, en zo half de rem raken -> ineens stillstaan

SillyWalks
Ministry of Silly Walks
maandag 18 februari 2008 @ 19:23 (#5) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:21 schreef Snakiej het volgende:

[..]

Bedoelt hij niet.

De rem in een automatique is een heel stuk breder, dus oppassen bij het afremmen dat ge niet met u linkervoer de ambreage wilt induwen, en zo half de rem raken -> ineens stillstaan
Heb ik niks van gemerkt... misschien omdat ik geen Donald Duck vliezen heb maar gewoon voeten

Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.

KinkyGiraf
maandag 18 februari 2008 @ 19:24 (#6) 

Ik kan je niks over het technische aspect vertellen.

Ben zelf wel een aantal maanden terug van schakel naar automaat gegaan en ik was er letterlijk binnen 5 minuten aan gewend. Zette in het begin mijn linkervoet wel voor de zekerheid niet pal naast de rem, maar meer richting stoel. Is nu al lang niet meer nodig. Ik wil niks anders meer, het rijdt echt relaxt!

MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma

Diemux
People vs Me
maandag 18 februari 2008 @ 19:27 (#7) 

quote:

[..]

Bedoelt hij niet.

hehe, gehad tijdens verhuzing in een Vito automaat (leen auto).... Alles wat achterin lag, lag nu voorin

Underground3k.com
110mb.com
PHPFusion-mods.net

Norro-tje
maandag 18 februari 2008 @ 19:28 (#8) 

tvp

(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

sandertjuh
maandag 18 februari 2008 @ 19:33 (#9) 
De auto van men mams is een automaat, waar ik het afgelopen jaar zo 8000km in af heb gelegd. Heel weinig tussendoor schakelauto gereden, maar als ik er eenmaal 10min in rijd heb je het wel weer te pakken.

Ga nu weer schakelauto rijden want ik ga woensdg mijn eigen auto ophalen

Deetch
WTF?
maandag 18 februari 2008 @ 19:41 (#10) 

quote:

[..]

Bedoelt hij niet.

amaj zulle, die ambreage is da den koppeling jawadde?

Supra Groningam Nihil
Mijn tienduizendste post
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai

northernlight81
maandag 18 februari 2008 @ 19:44 (#11) 

Automaat is op zich echt ideaal.
Je hebt gewoon een achteruit, een neutraal en een drive, kan niet makkelijker. Ik had ook nog apart een 1e en 2e versnelling voor in de bergen (was een starlet uit '84). In accelleratie zal automaat ook niet langzamer zijn, want je hoeft niet van het gas af om te schakelen. Je kan alleen niet veel toeren maken om snel door te trekken, maar dat is ook nergens voor nodig.

saban
hoi?
maandag 18 februari 2008 @ 19:44 (#12) 

is dit een belgen topic?

ne okuyon, bokmu var?

SuperFrank
maandag 18 februari 2008 @ 19:54 (#13) 

Mja, dat is wel iets wat ik elke keer ervaar na lange tijd in handgeschakeld -> automaat... ff met de linkervoet op de rem.. maar dat doe je 1x en daarna de hele rit niet meer.

Voor de rest: beste automaat? smaken verschillen. DSG van VW doet leuk truukje met 2 versnellingsbakken aan elkaar waarbij de volgende (of vorige) versnelling al "klaar" staat. Daarmee kan die automaat sneller schakelen dan menig automobilist die met de hand schakeld.

BMW heeft voor z'n toprange een SMG sequenciele manual gearbox. Dat gaat ook lekkur snel, net als op een motor de versnellingen in lijn gezet wat veul sneller werkt.

Beide voorbeelden zijn trouwens al niet echt meer "automatisch". de gebruiker heeft de keuze, zoals het moet...

Maar wat het allerbeste is? Zo'n sequenciele bak word veel gebruikt in de racerij.. DSG voor de normale mens kan volgens mij tot nu toe tot 170pk.. maar een zelfde soort variant is te vinden in de Veyron.. Je ziet nu veel variabele transmissies opkomen, ook wel grappig. ( van vroeger, die dafjes met variomatic)

Wat ik zelf ervaren heb is dat automaat rijden pas leuk is, als de bak snel schakeld en het vermogen van de auto ruim voldoende is...

Een standaard automaaten lijkt mij dus geen donder aan.. "in acceleratie zal een automaat ook niet langzamer zijn, want je kunt continu gasgeven" ik heb niet het geduld te wachten totdat die automatische versnellingsbak heeft geschakeld. In die tijd kan ik een boterham smeren... maargoed, als je inmiddels geen wilde haren meer hebt, of andere dingen wil doen dan autorijden tijdens het rijden.. ideaal...

sandertjuh
maandag 18 februari 2008 @ 20:26 (#14) 
quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:54 schreef SuperFrank het volgende:
Mja, dat is wel iets wat ik elke keer ervaar na lange tijd in handgeschakeld -> automaat... ff met de linkervoet op de rem.. maar dat doe je 1x en daarna de hele rit niet meer.

Voor de rest: beste automaat? smaken verschillen. DSG van VW doet leuk truukje met 2 versnellingsbakken aan elkaar waarbij de volgende (of vorige) versnelling al "klaar" staat. Daarmee kan die automaat sneller schakelen dan menig automobilist die met de hand schakeld.

BMW heeft voor z'n toprange een SMG sequenciele manual gearbox. Dat gaat ook lekkur snel, net als op een motor de versnellingen in lijn gezet wat veul sneller werkt.

Beide voorbeelden zijn trouwens al niet echt meer "automatisch". de gebruiker heeft de keuze, zoals het moet...

Maar wat het allerbeste is? Zo'n sequenciele bak word veel gebruikt in de racerij.. DSG voor de normale mens kan volgens mij tot nu toe tot 170pk.. maar een zelfde soort variant is te vinden in de Veyron.. Je ziet nu veel variabele transmissies opkomen, ook wel grappig. ( van vroeger, die dafjes met variomatic)

Wat ik zelf ervaren heb is dat automaat rijden pas leuk is, als de bak snel schakeld en het vermogen van de auto ruim voldoende is...

Een standaard automaaten lijkt mij dus geen donder aan.. "in acceleratie zal een automaat ook niet langzamer zijn, want je kunt continu gasgeven" ik heb niet het geduld te wachten totdat die automatische versnellingsbak heeft geschakeld. In die tijd kan ik een boterham smeren... maargoed, als je inmiddels geen wilde haren meer hebt, of andere dingen wil doen dan autorijden tijdens het rijden.. ideaal...
Een wat oudere automaat ( opel astra 1997 ) heeft inderdaad vaak tijd nodig om na te denken maar ik vind het wel ideaal rijden.

Alleen dus niet zuinig, de laatste tank heb ik leeggereden, 1:8 komt er dan uit bij de pomp. Simpelweg omdat ik lekker doorrijd en de automaat dan laker schakeld ( hoe meer gas hoe later de automaat schakeld ) dus de automaat 8 van de 10 doortrekt tot 4000rpm en verder.

Maargoed vanaf woensdag heeft mijn mams er geen last meer van, dan is mijn peugeot 106 gearriveerd!

Toryu
maandag 18 februari 2008 @ 20:28 (#15) 
quote:
Op maandag 18 februari 2008 19:44 schreef northernlight81 het volgende:
Automaat is op zich echt ideaal.
Je hebt gewoon een achteruit, een neutraal en een drive, kan niet makkelijker. Ik had ook nog apart een 1e en 2e versnelling voor in de bergen (was een starlet uit '84). In accelleratie zal automaat ook niet langzamer zijn, want je hoeft niet van het gas af om te schakelen. Je kan alleen niet veel toeren maken om snel door te trekken, maar dat is ook nergens voor nodig.
We hebben thuis een Trajet met automaat gehad, die zag ook het verschil tussen rustig en sportief rijden, en bij sportief trok hij langer door. Als ik me niet verschil schakelde hij soms ook terug voor extra vermogen als je ineens het gaf onderin trapte om iemand in te halen.

dynamiet
maandag 18 februari 2008 @ 20:30 (#16) 

Mijn vaders bmw heeft een sequenciele automaat, rijd perfect en veel sneller dan ik ooit kan schakelen.

Ik zou ook wel automaat willen hebben i.p.v de schakel die ik nu heb.

mrfox
maandag 18 februari 2008 @ 20:30 (#17) 
Dat is duidelijk allemaal

Maar... aan degene die al in een automaat gereden hebben: was er bij die auto de mogelijkheid, dat je ZELF kon kiezen wanneer je een versnelling hoger wilde Door bijv knopjes op het stuur of met tikken op de pook. Naar ik vernomen heb is dit nl de standaard in een automatische Audi / BMW / Merc.

Dit zou dan eigk beter zijn dan de normale automaat: je kunt nl 'kiezen' of je automatisch wilt laten schakelen, maar je kunt dit ook zelf doen (zonder koppeling)

mrfox
maandag 18 februari 2008 @ 20:33 (#18) 
quote:
Op maandag 18 februari 2008 20:26 schreef sandertjuh het volgende:

[..]
...
( hoe meer gas hoe later de automaat schakeld )
...
Is dit echt zo Dus dat zou je gas moeten minderen als je wil dat ie schakelt?
quote:
Op maandag 18 februari 2008 20:30 schreef dynamiet het volgende:
Mijn vaders bmw heeft een sequenciele automaat, rijd perfect en veel sneller dan ik ooit kan schakelen.

Ik zou ook wel automaat willen hebben i.p.v de schakel die ik nu heb.
Met sequentiele automaat bedoel je dus dat je naast automatisch ook zelf kan kiezen om te schakelen?

sandertjuh
maandag 18 februari 2008 @ 20:34 (#19) 
quote:
Op maandag 18 februari 2008 20:28 schreef Toryu het volgende:

[..]

We hebben thuis een Trajet met automaat gehad, die zag ook het verschil tussen rustig en sportief rijden, en bij sportief trok hij langer door. Als ik me niet verschil schakelde hij soms ook terug voor extra vermogen als je ineens het gaf onderin trapte om iemand in te halen.
Klopt. Als ik 80 rijd en geef geen gas rijd de opel in ze met ca 1700.rpm ( heeft nog een 4 bak ). Als ik het gaspedaal dan vloer schakeld hij terug naar 2 en trekt door tot aan 6200 rpm wat resulteert in 120 km/h om zo al het vermogen aan te spreken.

Ik kan ook wel rustig rijden dat de automaat schakeld bij 2000-3000 rpm maar dan zit er voor mijn gevoel te weinig vaart in. Is niet zo dat ik altijd maar doortrek tot maximum, rijd ook genoeg rustig maar als het kan geef ik toch wel een beetje gas.

sandertjuh
maandag 18 februari 2008 @ 20:35 (#20) 
quote:
Op maandag 18 februari 2008 20:33 schreef mrfox het volgende:

[..]

Is dit echt zo Dus dat zou je gas moeten minderen als je wil dat ie schakelt?
[..]

Met sequentiele automaat bedoel je dus dat je naast automatisch ook zelf kan kiezen om te schakelen?
Automaat bepaald het schakelmoment aan de hoeveelheid gas die je geeft. Als jij volgas geeft schakeld de automaat zo laat mogelijk, is net hetzelfde met hand schakelen, als jij volgas wegrijd trek je hem ook lekker ver door.

het principe is hetzelfde alleen heb je simpelweg met oudere automaten niet alle controle over het schakelmoment.

matthendriks
Switching reality. And back.
maandag 18 februari 2008 @ 20:41 (#21) 

Heb op dit moment alleen nog handgeschakeld gereden, maar wil graag een keer met 'flippers' schakelen...

Sole purpose: http://ikwilnaar.fok.nl/

matthendriks
Switching reality. And back.
maandag 18 februari 2008 @ 20:42 (#22) 

Hier nog een heleboel informatie:
http://auto-en-vervoer.in(...)s-hoe-werken-ze.html

Sole purpose: http://ikwilnaar.fok.nl/

DonJames
maandag 18 februari 2008 @ 20:43 (#23) 

quote:
Ik heb nog nooit in een automaat gereden, maar heb er wel eens over gelezen/gehoord.

1) Wat voor type automaat is het bekendst (meest-gebruikt) in NL? Welke soort automaten worden er eigenlijk gebruikt in NL Volgens mij is het gwn de klassieke automaat, waarbij alles automatisch gaat, en je niet zelf kunt kiezen om een versnelling hoger te gaan. Klopt dat?
De automaat die werkt door middel van een planeettandwielstelsel, in combinatie met een koppelomvormer is de traditionele automaat, wordt nog veel gebruikt. Op nieuwere auto's wordt tegenwoordig ook wel een gerobotiseerde handbak of een CVT (traploos, variomatic-idee) gebruikt.
quote:
De traditionele automaat.
quote:
Hangt er vanaf wat je verstaat onder "de beste". Is dat de snelst schakelde? Is dat de soepelst schakelende? Is dat de meest betrouwbare?
quote:
En dat je hem niet kan starten als 'ie niet in Park of Neutral staat. Het "kruipen" is trouwens echt iets voor traditionele automaten (dat komt door de koppelomvormer). ECVT's en gerobotiseerde handbakken hebben dat niet.
quote:
Zou dat wat zeggen over de automaat of over jou?
quote:
...
Maar wat het allerbeste is? Zo'n sequenciele bak word veel gebruikt in de racerij..
Werkt toch wel goed, de marketingafdelingen van de automerken. Een sequentiele racebak werkt namelijk heel anders dan de versnellingsbakken die personenwagenfabrikanten "sequentieel' plegen te noemen. In feite is dde laatste niets meer dan een normale handbak die door elektronica/hydraulica bediend wordt.
quote:

Snel schakelen boeit me niks, hij moet niet-merkbaar schakelen. Ooit wel eens in een selespeed/tiptronic/cambiocorsa gereden? Reuze irritant dat 'ie zonder dat ik dat wil gas terugneemt omdat hij vindt dat 'ie moet schakelen. Geef mij maar een fijne, planetaire tandwielstelsel-automaat met koppelomvormer. Vermogen heb ik ook genoeg volvo 850 T5
quote:
Lekker cruisen, ideaal
Ik snap nooit zo goed waarom mensen zeggen "schakelen is sportief, ik verveel me als ik niet kan schakelen". Een schakelbak hoort m.i. in een sportwagen (een échte dan, denk aan een 911, M3 of Evo VXXIII). Een FWD boodschappenkarretje is precies dat, en zal nooit een sportwagen worden (hoeveel autostyle-rommel je er ook opplakt). Automaat dus. dit laatste is natuurlijk mijn persoonlijke mening, als iemand graag wil blijven roeren moet 'ie dat vooral blijven doen

Toet
.
maandag 18 februari 2008 @ 21:04 (#24) 
Ik heb sinds kort een automaat-rijbewijs, hier in Japan gehaald. Ik heb dus nog nooit met een handmatige transmissie gereden en heb er ook totaal geen interesse in het te leren. Heerlijk rijden zo hoor

.

SuperFrank
maandag 18 februari 2008 @ 21:35 (#25) 

quote:
[..]

Snel schakelen boeit me niks, hij moet niet-merkbaar schakelen. Ooit wel eens in een selespeed/tiptronic/cambiocorsa gereden? Reuze irritant dat 'ie zonder dat ik dat wil gas terugneemt omdat hij vindt dat 'ie moet schakelen. Geef mij maar een fijne, planetaire tandwielstelsel-automaat met koppelomvormer. Vermogen heb ik ook genoeg volvo 850 T5
Maar wel op voorwaarde van het vermogen. was al bang voor zulks een reactie :p hier ook 850 rijder.
quote:
Lekker cruisen, ideaal
Ik snap nooit zo goed waarom mensen zeggen "schakelen is sportief, ik verveel me als ik niet kan schakelen". Een schakelbak hoort m.i. in een sportwagen (een échte dan, denk aan een 911, M3 of Evo VXXIII). Een FWD boodschappenkarretje is precies dat, en zal nooit een sportwagen worden (hoeveel autostyle-rommel je er ook opplakt). Automaat dus. dit laatste is natuurlijk mijn persoonlijke mening, als iemand graag wil blijven roeren moet 'ie dat vooral blijven doen
Jij hebt zelluf ook een spoiler!

Maaruh, het gaat mij niet zozeer om het sportief rijden, het gaat mij meer om de controle. Het automatisch terugschakelen, of de redelijk lange schakeltijden.. Juist in die sportwagens word er gespeeld met seq. bakken, al dan niet met een robotje.

Maargoed, zoals ik al aangaf.. smaken blijven verschillen over automatische bakken.. maar je mag jou T5 niet vergelijken tegen een suzuki alto met automaat :p (dat doe ik ook niet.. )

northernlight81
maandag 18 februari 2008 @ 22:18 (#26) 

quote:
Daar sta je nog van te kijken. Ik had dat 23 jaar oud starletje 1.3 automaat en die trok menig auto eruit bij een stoplicht. Groen is ook gelijk gas intrappen en wegwezen, niet eerst koppeling op laten komen. Daarnaast moet je met een schakel tussen 0 en 50 gewoon 2x van hat gas af en schakelen. Als je hoort hoe goed en snel een goede automaat opschakelt, dan ben je een goede als je dat sneller doet. Alleen kan je dus niet in zijn 2 flink doortrekken.

Ik ben het overigens wel met je eens dat het meer iets voor ouderen is. Als jonge vent rij je gewoon een schakel. Ik had dat starletje ook gekregen en heb nu zelf een auto met handschakelbak gekocht. Toch gaver tijdens het rijden, kun je tenminste een keer lekker terugschakelen en goed doortrekken. Maar vooral in een wijk of op een weg met drempels en andere obstakels is een automaat gewoon superfijn.

SuperFrank
maandag 18 februari 2008 @ 22:35 (#27) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Daar sta je nog van te kijken. Ik had dat 23 jaar oud starletje 1.3 automaat en die trok menig auto eruit bij een stoplicht. Groen is ook gelijk gas intrappen en wegwezen, niet eerst koppeling op laten komen. Daarnaast moet je met een schakel tussen 0 en 50 gewoon 2x van hat gas af en schakelen. Als je hoort hoe goed en snel een goede automaat opschakelt, dan ben je een goede als je dat sneller doet. Alleen kan je dus niet in zijn 2 flink doortrekken.
Diezelfde 1.3 maar dan handgeschakeld doet een sprintje naar de 100 bijna 4 seconde sneller dan de 100. Ik geef je gelijk dat het met een 3 traps automaat best leuk kan zijn, juist met die grote verzetten.

Ach, automaat heeft ook wel voordelen

worldpimber
dinsdag 19 februari 2008 @ 00:17 (#28) 

quote:

Godver zeg, vuile kutbelg.

mrfox
dinsdag 19 februari 2008 @ 00:24 (#29) 

1299
dinsdag 19 februari 2008 @ 11:33 (#30) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Ik ben het overigens wel met je eens dat het meer iets voor ouderen is. Als jonge vent rij je gewoon een schakel. Ik had dat starletje ook gekregen en heb nu zelf een auto met handschakelbak gekocht. Toch gaver tijdens het rijden, kun je tenminste een keer lekker terugschakelen en goed doortrekken. Maar vooral in een wijk of op een weg met drempels en andere obstakels is een automaat gewoon superfijn.
Toyota Starlet 1.3 XL automaat versus handbak

acceleratie 0-100 km/h 13,8 s versus 10.5

northernlight81
dinsdag 19 februari 2008 @ 15:24 (#31) 

quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 11:33 schreef 1299 het volgende:

[..]

Toyota Starlet 1.3 XL automaat versus handbak

acceleratie 0-100 km/h 13,8 s versus 10.5
Wist niet dat die handschakel zo veel sneller was. Maar ik heb het niet over acceleratie van 0-100, maar tot de 50 zeg maar. In dat doorschakelen is hij zuiniger dan wanneer jij zo snel mogelijk met een handschakel naar de 100 gaat. Dat is een instelling van die bak. Ik weet ook wel dat je in een handgeschakelde auto sneller weg kunt rijden, het gaat erom dat een automaat zeker niet langzaam is. Zoals iemand hierboven al aangaf zijn die automaten ook slimmer. Als je flink gas geeft voor een stoplicht zal hij meer toeren maken in een versnelling en dus sneller wegrijden, rij je rustig weg schakelt hij gewoon netjes bij de 40-50 naar zijn 3. Dan scheelt het bij lange na geen 3 seconden.

Toet
.
dinsdag 19 februari 2008 @ 16:41 (#32) 
Al scheelt het 3 seconden, daarvan kom je nou ook niet bepaald te laat op je werk ofzo Ik zie niet in wat dat te maken heeft met het zijn van een oudere of een "jonge vent".

.

SpecialK
No hesitation, no delay.
dinsdag 19 februari 2008 @ 17:07 (#33) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 21:04 schreef Toet het volgende:
Ik heb sinds kort een automaat-rijbewijs, hier in Japan gehaald. Ik heb dus nog nooit met een handmatige transmissie gereden en heb er ook totaal geen interesse in het te leren. Heerlijk rijden zo hoor
kut voor je even iemands auto moet lenen en je krijgt alleen maar schakelbakken aangeboden of als je in een noodgeval iemands auto moet verplaatsen oid.

"een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht..."
--H.M. van Randwijk

Toet
.
dinsdag 19 februari 2008 @ 17:19 (#34) 
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:07 schreef SpecialK het volgende:

[..]

kut voor je even iemands auto moet lenen en je krijgt alleen maar schakelbakken aangeboden of als je in een noodgeval iemands auto moet verplaatsen oid.
Tot een maand geleden kon helemaal geen auto's lenen of verplaatsen. Ik vond de "kutheid" zelfs toen reuze meevallen, dus ik zie het niet zo somber in.

Hier in Japan rijdt de meerderheid overigens automaat, dus is er sowieso geen probleem. Maar goed, ook in Nederland vind ik die "ongemakken" nog goed te overzien.

.

1299
dinsdag 19 februari 2008 @ 17:38 (#35) 

quote:
Op maandag 18 februari 2008 21:04 schreef Toet het volgende:
Spreek je ook Japans of niet?

Toet
.
dinsdag 19 februari 2008 @ 18:14 (#36) 
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:38 schreef 1299 het volgende:

[..]

Spreek je ook Japans of niet?
Ik studeer het. Het is natuurlijk nooit perfect, maar op het moment in ieder geval genoeg om een rijbewijs te kunnen halen

.

fathank
Kom op dan!
woensdag 20 februari 2008 @ 12:49 (#37) 

Automaat op een kleine motor vind ik echt kut. Heb er in meerdere gereden, maar nooit het gevoel dat ie in 't optimale verzet zat. Iets wat ik met een nieuwe BMW 325 met automaat wel had. Gewoon omdat je onderin ook genoeg power had, en niet continu heen en weer aan het schakelen was.

Sarcastische klootzak
Op zondag 8 maart 2009 14:42 schreef larry_flynt het volgende:
Ik had ongelijk. Hele normale mensen komen er naar dat soort feesten. Ik neem me woorden terug. Gabbers zijn eigenlijk best wel lache!
Discogs

3p0x
woensdag 20 februari 2008 @ 22:54 (#38) 
Ik heb geen ervaring met automaten en een kleine motor maar icm m'n V6 vind het subliem, ik hoef echt geen handbak meer. Het nodigt wel vaker uit om ff een sprintje te doen tegen zo'n sjonnie golf oid...meestal verwachten ze niet dat m'n auto zo snel is en de meeste mensen weten toch niet wat het beste moment is om te schakelen (vooral nu met de winterbandjes (en stalen velgjes) vermaak ik me altijd ) 735D die het toch niet helemaal kon bijhouden (ja hij probeerde het wel gezien de roetwalmen )

1299
woensdag 20 februari 2008 @ 23:26 (#39) 

En wat voor V6 mag dat zjin dan? Mazda 1.8 V6?

Devilnl
Camp Kill Yourself
woensdag 20 februari 2008 @ 23:50 (#40) 

me pa had een Plymouth Voyager E-Rally? (kan dat kloppen?)
Volgens mij een 3.6 V6
1x tje in gereden voor de lol,
Maar gods kolere, wat trekt zo'n monster hard op voor z'n gewicht
kheb zelf ook wel een vlotte auto, maar.. damn!

1999 Pontiac Firebird Trans Am WS6, 330rwhp 5.7L V8 ftw!
Autotje

3p0x
donderdag 21 februari 2008 @ 00:06 (#41) 
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 23:26 schreef 1299 het volgende:
En wat voor V6 mag dat zjin dan? Mazda 1.8 V6?
Vectra V6 2.5l 170 pk (ooit )

WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
donderdag 21 februari 2008 @ 23:17 (#42) 

Heb sinds kort een 525i met steptronic, en ik hoef geen handbak meer. Was zelf schakelen helemaal zat, steeds weer dat terugschakelen voor bochten, drempels en dat soort onzin. Het rijdt gewoon veel relaxter, en mocht ik ooit de behoefte krijgen om zelf weer te schakelen, geef ik de pook een tikje naar links...

Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....

sandertjuh
vrijdag 22 februari 2008 @ 09:37 (#43) 
Ik rijd sinds gister weer handgeschakelde auto, voorheen reed ik de automaat van mijn mams maar ik schakel toch liever zelf.

Ik geef toe dat automaat echt relaxt is, ik kon altijd lekker eten tussendoor, beetje drinken, relaxt met 1 hand rijden. Maargoed zelf schakelen vind ik ook helemaal geen ramp,

ik ben helemaal verliefd op mijn eigen auto'tje

M5
VW
vrijdag 22 februari 2008 @ 10:52 (#44) 

quote:

Op Wikipedia staat er nl dat er verschillende soorten zijn.

1) Conventionele automaat (Tiptronic maakt niet uit, dat is alleen wat electronica)
2) zelfde als 1
3) Twin-Clutch Semi-Auto (en dat is het zelfde als een DSG bak)
4) je geeft het antwoord zelf al.

1.9 TDI

mrfox
vrijdag 22 februari 2008 @ 14:43 (#45) 
Toch nog ff iets navragen: bij een normale auto, als je erg rustig rijdt (letterlijk stapvoets ), sputtert ie soms tegen. Hij wil dan dat je de koppeling intrapt. Ik neem aan dat een automaat gwn zonder problemen gaat rijden

Enne, wat zijn die plusjes en minnetje die je op sommige bakken ziet. Kun je daarmee zelf een versnelling hoger en lager? Ik neem aan dat dat dan ook geen 'normale' automaten zijn?

M5
VW
vrijdag 22 februari 2008 @ 15:10 (#46) 

Dat is dus een tiptronic functie. In principe gewoon een normale automaat, alleen kun je de automaat handmatig opdracht geven op of terug te schakelen.

1.9 TDI

Firenzo
König
vrijdag 22 februari 2008 @ 15:34 (#47) 

@ mr fox, xzodra je bij een "standaard"automaat je voet van de rem haalt, gaat hij kruipen. sommige auto's sneller dan anderen maar niet sputteren nee.

wij hebben nu thuis zo'n DSG VW bak, en dat is wat mij betreft prima. je kunt gewoon manueel schakelen [tiptronic], automatische functie en dan nog een "S" modus waarin hij het schakelmoment hoger in het toeren gebied legt.

Immer.

madco
vrijdag 22 februari 2008 @ 16:07 (#48) 

[quote]Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Daarnaast moet je met een schakel tussen 0 en 50 gewoon 2x van hat gas af en schakelen.

Sorry hoor, maar als je met 50 al in je 3e versnelling MOET zitten omdat je vol gas geeft dan weet ik neit waar jij tegen gereden hebt?

Maar als ik in zijn 1 wegrijd dan kan ik al bijna de 45 halen in zijn 1 dus denk niet dat je zoveel tegenstand hebt gehad met je automaatje

WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
vrijdag 22 februari 2008 @ 17:28 (#49) 

Heb ooit in de Golf IV van mn ouders de 80 in zn 1 gehaald, dus je kunt behoorlijk ver gaan met een standaard versnellingsbak...

Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....

northernlight81
vrijdag 22 februari 2008 @ 18:01 (#50) 

quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 16:07 schreef madco het volgende:
[quote]Op maandag 18 februari 2008 22:18 schreef northernlight81 het volgende:

[..]

Daarnaast moet je met een schakel tussen 0 en 50 gewoon 2x van hat gas af en schakelen.

Sorry hoor, maar als je met 50 al in je 3e versnelling MOET zitten omdat je vol gas geeft dan weet ik neit waar jij tegen gereden hebt?

Maar als ik in zijn 1 wegrijd dan kan ik al bijna de 45 halen in zijn 1 dus denk niet dat je zoveel tegenstand hebt gehad met je automaatje
Misschien mis je een schakelmoment, maar tot de 45 in zijn 1 doortrekken doen de meest automaten echt niet hoor. Handmatig zou ik het ook niet doen. Rond de 50-60 sowieso altijd naar zijn 3 toe. En ik zeg niet dat er nooit iemand sneller was, integendeel zelfs. Maar bij de meeste auto's zie je gewoon dat ze vrij snel schakelen naar 2 en bij de 50-60 hem in zijn 3 zetten.
Het is ook maar net hoe graag je wil winnen. Je gaat toch geen 6000 toeren maken om het snelst weg te zijn voor een stoplicht, het is geen dragrace.

mrfox
vrijdag 22 februari 2008 @ 21:59 (#51) 
Je hebt helemaal gelijk.

Als je ziet hoevaak mensen zoveel mogelijk toeren maken om snel te kunnen optrekken... wat ze meestal ook niet pikken is als ik met mijn ouwe bak sneller optrek. Dan ga ze bij het volgende stoplicht met 6000 toeren om te laten zien dat ze toch sneller zijn.

Dat zijn echt kansloze rukkers

1299
zondag 24 februari 2008 @ 01:27 (#52) 

Echte mannen trekken door tot vlak voor de begrenzer

Cybje
Muuh muuh muuh
zondag 24 februari 2008 @ 10:45 (#53) 

Een automaat die goed in elkaar gezet is, schakelt gewoon zo efficient mogelijk voor de hoeveelheid kracht die jij eist (dus hoever je het gaspedaal intrapt). Als dat niet zo is, heb je of een Fiat, of je automaatbak is echt aan revisie toe (of aansturing van de automaatbak is niet goed).

Bijna alle automaten die ik tot nu toe heb gehad, rijden plankgas tot ongeveer 50-60 in de eerste versnelling en ongeveer 100-140 in de 2e versnelling, afhankelijk van de versnellingen en de eindoverbrenging. Behalve als je rustig optrekt, dan ligt het 1>2 schakelmoment vaak rond de 20 km/u en 2>3 schakelmoment vaak rond de 40 km/u. Dit zijn 4-bakken met OD. Een 3-bak schakelt weer heel anders natuurlijk

Ik snap overigens niet waarom al die sjonnies met 6000 toeren op moeten trekken. Als ik met 1500-2000 rpm optrek, heb ik al piepende banden ... en dat is niet alleen bij een automaat zo. En slippende banden is minder grip en dus ben je minder snel.

En doortrekken tot de begrenzer is niet per definitie sneller. Daarvoor kun je beter eens een dynosheet van je auto erbij pakken en kijken op welke toerentallen je uitkomt na het schakelen. Het is heel vaak zo dat je 500-1000 rpm voor de begrenzer al moet schakelen.

Het leven is nog het meest dubieuze natuurverschijnsel op deze planeet
1986 Chevrolet Corvette C4
2000 Honda Accord 2.0i LS

sandertjuh
zondag 24 februari 2008 @ 12:16 (#54) 
De opel van men mams heeft nog een 4 traps automaat.
1e versnelling met volgas = 70 km/h ( 6200 rpm )
2e versnelling = 120 ( 6200 rpm )
3e versnelling = 170 ( 6200 rpm )
4e versnelling = max 190 bij iets onder 5000 rpm.

Zodra ik dus volgas geef schakeld de automaat ook pas bij 6200 rpm. Dat kan ik zelf niet bepalen. Daar komt ook tevens al het vermogen vrij ( 105 pk bij 6200 rpm ).

1299
zondag 24 februari 2008 @ 12:28 (#55) 

quote:
Op zondag 24 februari 2008 10:45 schreef Cybje het volgende:

Ik snap overigens niet waarom al die sjonnies met 6000 toeren op moeten trekken. Als ik met 1500-2000 rpm optrek, heb ik al piepende banden ... en dat is niet alleen bij een automaat zo. En slippende banden is minder grip en dus ben je minder snel.

En doortrekken tot de begrenzer is niet per definitie sneller. Daarvoor kun je beter eens een dynosheet van je auto erbij pakken en kijken op welke toerentallen je uitkomt na het schakelen. Het is heel vaak zo dat je 500-1000 rpm voor de begrenzer al moet schakelen.
Met goede 4WD kan je rustig met 6000 toeren een clutch dump doen

Bij de meeste auto's is het het snelst om in de eerste 2 versnellingen tot net onder de begrenzer door te trekken zodat je in de volgende versnelling weer bij een leuk toerental oppakt.

mrfox
zondag 24 februari 2008 @ 15:56 (#56) 
quote:
Op zondag 24 februari 2008 10:45 schreef Cybje het volgende:
...
Bijna alle automaten die ik tot nu toe heb gehad, rijden plankgas tot ongeveer 50-60 in de eerste versnelling
...
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:16 schreef sandertjuh het volgende:
De opel van men mams heeft nog een 4 traps automaat.
1e versnelling met volgas = 70 km/h ( 6200 rpm )
Hoeveel klotegeluid maakt je auto dan wel niet...

Nu ben ik niet van de milieupolitie ofzo, maar ik denk dat je geluidproductie toch wel erg hoog zal zitten, ofniet

1299
zondag 24 februari 2008 @ 16:07 (#57) 

quote:
Op zondag 24 februari 2008 15:56 schreef mrfox het volgende:

[..]

[..]

Nu ben ik niet van de milieupolitie ofzo, maar ik denk dat je geluidproductie toch wel erg hoog zal zitten, ofniet
Je geeft toch volgas. Dat betekend voor de automaat maximaal optrekken. Dat gebeurd bij zoveel toere maken.

mrfox
zondag 24 februari 2008 @ 17:27 (#58) 
Dat snap ik wel

Maar maakt je auto dan niet zon enorme tering geluid?

SuperFrank
zondag 24 februari 2008 @ 17:44 (#59) 

quote:
Op zondag 24 februari 2008 17:27 schreef mrfox het volgende:
Dat snap ik wel

Maar maakt je auto dan niet zon enorme tering geluid?
Volgens mij snap je het niet

Elke auto maakt veel geluid hoog in de toeren. Dat is een vrij logisch gevolg. Of dat een automaat is of een handbak, maakt geen verschil.. Het is ook niet zo dat een autoversnellingsbak pas gaat schakelen als de begrenzer bereikt is..

mrfox
maandag 25 februari 2008 @ 00:19 (#60) 
Ik snap het dus wel

Het is dan toch raar ALS je met zoveel toeren optrekt. Je kunt natuurlijk eerder schakelen met je automaat door gas los te laten. Wat ik dus wilde aangeven is dat ik het raar vind om tot zoveel toeren in je 1 door te gaan. Het is toch geen race

sandertjuh
maandag 25 februari 2008 @ 15:12 (#61) 
quote:
Op zondag 24 februari 2008 15:56 schreef mrfox het volgende:

[..]

[..]

Tuurlijk wel maar als ik volgas geef wil ik dat de automaat zo laat mogelijk opschakeld om al het vermogen aan te spreken. Anders zou ik wel minder gas geven

T42
ben Brabander
maandag 25 februari 2008 @ 16:26 (#62) 

mijn kever is semiautomaat moet van 1 naar 2 schakelen onderweg zonder koppeling dus
zit dafjes systeem in

--==========|GroeneKever.NL VW meetingen fotosite |==========--
Aircooled De Peel Kever club
super 8mm film digitaal ...
Keverclub Nederlands grootste auto club -webicon verwijderd, was te groot-

mrfox
maandag 25 februari 2008 @ 19:00 (#63) 
Nu is het zo dat een automaat geen linkerpedaal heeft (duh), maar wat is dit dan. Dit heb ik in een aantal auto's gezien:

Is dat nou een soort van luchtrooster voor je voeten?

En ik vroeg me ook nog iets af over automaten: is er werkelijk een groot verschil tussen automaten onderling? Dan bedoel ik uiteraard hetzelfde type automaten. Is het bijv. zo dat de Duitse (bijv Audi) automaten superieur zijn aan bijv een Amerikaanse (Ford)?

SuperFrank
maandag 25 februari 2008 @ 20:07 (#64) 

Gewoon een voet steuntje? Vrij veel auto's hebben dat, ook handbakken..

mrfox
maandag 25 februari 2008 @ 20:27 (#65) 
Dat verklaart

Enne: wat is het verschil tussen de P stand (bij een vierwielaandrijving) en de handrem? Het lijkt erop dat ze dezelfde functie hebben... bij een voorwielaandrijving is het verschil dat je achterwielen nog kunnen spinnen toch? Is er dan nog een verschil met een 4wielaandrijving?

DonJames
maandag 25 februari 2008 @ 21:01 (#66) 

quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:00 schreef mrfox het volgende:
...
En ik vroeg me ook nog iets af over automaten: is er werkelijk een groot verschil tussen automaten onderling? Dan bedoel ik uiteraard hetzelfde type automaten. Is het bijv. zo dat de Duitse (bijv Audi) automaten superieur zijn aan bijv een Amerikaanse (Ford)?
De meeste europese autofabrikanten maken zelf geen automaten, die betrekken ze van een toeleverancier als ZF of BorgWarner. Amerikaanse merken (Ford, GM, Chrysler) maken ze meestal wel zelf, maar ook niet altijd. Veel verschil is er m.i. niet in, Amerikanen maken prima automaten in tegenstelling tot de rest van de auto
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:27 schreef mrfox het volgende:
Dat verklaart

Enne: wat is het verschil tussen de P stand (bij een vierwielaandrijving) en de handrem? Het lijkt erop dat ze dezelfde functie hebben... bij een voorwielaandrijving is het verschil dat je achterwielen nog kunnen spinnen toch? Is er dan nog een verschil met een 4wielaandrijving?
De P is een mechanische vergrendeling van de versnellingsbak en heeft dus helemaal niets met een rem te maken.

dynamiet
maandag 25 februari 2008 @ 22:02 (#67) 

Mijn stief-pa heeft vandaag zijn nieuwe Bmw e60 binnengekregen (automaat model ->feb 2007) maar wat en verschil met zijn oude e39. zo verschrikkelijk veel snellere automaat. het schakelen zelf voelt al heel anders.

mrfox
maandag 25 februari 2008 @ 22:11 (#68) 
quote:
Op maandag 25 februari 2008 21:01 schreef DonJames het volgende:
[..]

De P is een mechanische vergrendeling van de versnellingsbak en heeft dus helemaal niets met een rem te maken.
Maar het zorgt er wel beiden voor dat een auto niet kan verplaatsen. Ook niet als deze op een helling zit. Toch?

T42
ben Brabander
maandag 25 februari 2008 @ 22:34 (#69) 

quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:00 schreef mrfox het volgende:
Nu is het zo dat een automaat geen linkerpedaal heeft (duh), maar wat is dit dan. Dit heb ik in een aantal auto's gezien:

[ afbeelding ]

Is dat nou een soort van luchtrooster voor je voeten?

handrem of ja voetrem

DonJames
maandag 25 februari 2008 @ 22:56 (#70) 

quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:11 schreef mrfox het volgende:

[..]

Maar het zorgt er wel beiden voor dat een auto niet kan verplaatsen. Ook niet als deze op een helling zit. Toch?
Het effect is hetzelfde, ja, maar het werkt toch wezenlijk anders. Je kan ook een baksteen voor het wiel leggen, maar dat noem je toch ook geen handrem, wel?

T42
ben Brabander
dinsdag 26 februari 2008 @ 08:08 (#71) 

quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:11 schreef mrfox het volgende:

[..]

stuk touw aan de trekhaak zorgt er ook voor dat hij blijft staan

voor apk moet de handrem het ook doen! voor bijv noodgeval want em in ze p gooien doet zeer gok ik

M5
VW
dinsdag 26 februari 2008 @ 11:08 (#72) 

quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:28 schreef 1299 het volgende:

[..]

Met goede 4WD kan je rustig met 6000 toeren een clutch dump doen

..
Dat is sterk afhankelijk van het type 4WD-systeem. Er zijn systemen waar dat wel kan en waar dat niet kan zoals bijv. Quattro van Audi, VT van Lamborghini, alle systeem met Haldex. Het enige wat je daar aan een clutch dump overhoud is een verbrande koppeling.

1.9 TDI

Firenzo
König
dinsdag 26 februari 2008 @ 17:50 (#73) 

met een sub. wrx kun je ook niet 6k RPM dump clutchen

http://videos.streetfire.(...)856-982d01701c82.htm

Immer.

SuperFrank
dinsdag 26 februari 2008 @ 22:36 (#74) 

quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 08:08 schreef T42 het volgende:

[..]

stuk touw aan de trekhaak zorgt er ook voor dat hij blijft staan

voor apk moet de handrem het ook doen! voor bijv noodgeval want em in ze p gooien doet zeer gok ik
Die in z'n P zetten is laatst bij mythbusters getest... automaat slaat in beveiliging en blijft gewoon doorgaan. zelfde als in z'n achteruit drukken met een handbak, dik rattelen maar niet erin krijgen

Ik probeer het toch liever niet met m'n eigen auto

Pascal86
Volvo for life
woensdag 27 februari 2008 @ 09:59 (#75) 

Ik heb zelf een handbak maar moet altijd weer ff wennen als ik in de automaat van mijn pa zit.

Mijn vriendin lest trouwens in een automaat, wordt dit dan vermeld op het rijbewijs of niet>?

Because they will last that long.

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
index       planes, trains & automobiles
Automatische transmissie >> hoe zit dat nou?
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500