abonnement Unibet Coolblue
pi_56943397
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De relatie tussen Kok en Deheane was ook zeer goed hoor

Maar onze premiers zullen het wel weten denk ik, ze vinden het alleen een hoop gedoe. En terecht.
Nou, ik heb hier een interview uit Knack liggen waarin Frans Timmermans vertelt hoe hij zelf in zijn jeugd in de Randgemeenten ging demonstreren tegen de FDF-ers.


En verder :
quote:
Marie-Claire Houard, de Luikse vrouw die vorig jaar 140.000 handtekeningen verzamelde voor haar petitie voor de eenheid van België, heeft acht jaar geleden 200.000 oude Belgische frank (zowat 4.900 euro) gestolen van klanten van De Post.

Niet fier
Houard geeft toe dat ze niet fier is op een deel van haar verleden. "Ik stal inderdaad 200.000 frank van twee à drie klanten van een postkantoor waar ik werkte. Dat was in 1999 en 2000. In die periode werkte ik voor De Post en waren mijn man en ik gescheiden. Ik was alleen, werkte twee derde en had twee kinderen. Mijn ex-man betaalde het alimentatiegeld niet en ik kon de touwtjes niet aan elkaar knopen", bekent ze.

Onderling geregeld
De vrouw geeft ook toe dat ze het geld haalde van de rekeningen van voornamelijk oude klanten, die vertrouwen in haar hadden. Houard werd uiteindelijk ontmaskerd en ontslagen door De Post. Die laatste vergoedde de slachtoffers. Houard betaalde haar ex-werkgever uiteindelijk ook terug. "Er was geen klacht en alles werd onderling geregeld."

Nieuw werk
De Luikse vrouw heeft intussen ander werk en is opnieuw getrouwd. "Ik hoop dat niet te verliezen door een fout uit het verleden." (belga/tdb)
  zondag 24 februari 2008 @ 12:39:53 #52
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_56943914
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:12 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Nou, ik heb hier een interview uit Knack liggen waarin Frans Timmermans vertelt hoe hij zelf in zijn jeugd in de Randgemeenten ging demonstreren tegen de FDF-ers.


En verder :
[..]

Ja kijk ik heb wel begrip voor jullie situatie maar wat ik dus echt niet begrijp is dat jij inzake Kosovo weer de kant van de Serven kiest. Wees dan principieel.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_56944259
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja kijk ik heb wel begrip voor jullie situatie maar wat ik dus echt niet begrijp is dat jij inzake Kosovo weer de kant van de Serven kiest. Wees dan principieel.
Ik kies dan ook niet de kant van de Serviërs. Niet alles is zwartwit. Ik verzet me wel tegen de eenzijdige visies die in het westen gepromoot worden. Kosovo kan je een beetje vergelijken met Brussel/Vlaamse Rand.
pi_56963469
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:56 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik kies dan ook niet de kant van de Serviërs. Niet alles is zwartwit. Ik verzet me wel tegen de eenzijdige visies die in het westen gepromoot worden. Kosovo kan je een beetje vergelijken met Brussel/Vlaamse Rand.
Precies, ook Brussel is verloren voor Vlaanderen.
pi_56968504
De eerste stap naar de regering Leterme I lijkt gezet:
quote:
Raad van Wijzen bereikt akkoord over staatshervorming

De Raad van Wijzen heeft vannacht een volledig akkoord bereikt over de staatshervorming. De wijzen zijn het niet alleen eens geraakt over een eerste pakket met kleinere communautaire stappen, maar ook over de contouren en timing van een tweede pakket waarin een rist belangrijkere stappen vervat zitten.
De Raad van Wijzen - met premier Guy Verhofstadt (Open VLD), minister van Institutionele Hervormingen Didier Reynders (MR), CD&V-voorzitter Etienne Schouppe (die minister van Institutionele Hervormingen Yves Leterme vervang)t, Jean-Luc Dehaene (CD&V), Philippe Moureaux (PS), Philippe Maystadt (CDH), Johan Vande Lanotte (SP.A) en Marcel Cheron (Ecolo) - ging sinds zondagnamiddag 15 uur op zoek naar een akkoord over de staatshervorming.

De wijzen zaten uiteindelijk 12 uur samen aan tafel. Pas om 3 uur zondagnacht kwam er witte rook uit schouw.

Volgens de wijzen zijn zowel het eerste als het tweede pakket opgebouwd rond drie krachtlijnen: homogenisering en coherentie van bevoegdheden, efficiëntere werking van de federatie en een aangepaste financiering van de deelgebieden, van de federale staat en het hoofdstedelijk gewest.

Overdracht bevoegdheden naar de deelstaten

Het eerste pakket bevat vooral de overdracht van een reeks bevoegdheden naar de deelstaten, onder meer inzake economisch en industrieel beleid, huisvestingsbeleid en mobiliteitsbeleid en het landbouwbeleid.

Het gaat meer concreet over de huurwet, de Ikea-wet (handelsvestigingen), het Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten, het Participatiefonds, de sociale economie, bepaalde aspecten van het energie- en telecombeleid, het landbouwrampenfonds, de landbouwaspecten van het Belgische interventie- en restitutiebureau.

Op vraag van de SP.A werden aan de lijst ook delen van het verkeersreglement toegevoegd.

In dat eerste pakket staan ook een paar maatregelen om de onderlinge samenwerking tussen de verschillende overheden te versterken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het afsluiten van een samenwerkingsakkoord over de oprichting van een investeringsdesk.

Daarnaast kan de federale regering zich inzake de omzetting van Europese regelgeving in de plaats van de deelstaten stellen indien één van die deelstaten in gebreke blijft.

Herfinanciering van Brussel

Wat de herfinanciering van Brussel betreft is er helemaal geen sprake van de 500 miljoen euro die eerder werd geciteerd. Brussel krijgt voor mobiliteit enkel 35 miljoen euro extra om de lasten en de problemen van de pendelaars te ondervangen. Daarnaast gaat de federale overheid in Brussel zelf 30 miljoen investeren. Ook dat geld is voor mobiliteit bestemd.

Timing grotere staatshervorming

De wijzen raakten het daarnaast ook eens over de contouren en de timing van het tweede pakket, de grotere staatshervorming waar de Vlaamse partijen op aandrongen. De regering engageert zich hier om dat tweede pakket tegen midden juli af te ronden. Het parlement zal worden gevraagd om alles al voor het zomerreces goed te keuren.

De onderwerpen van het tweede pakket worden concreet opgelijst. Het gaat onder meer om het arbeidsmarktbeleid, gezondheidsbeleid, gezinsbeleid, ambtenarenzaken, vervolgingsbeleid inzake overtredingen op het vlak van de gewestbevoegdheden en dergelijke meer. Een wijze stelde zondagnacht dat het om een relatief open lijst gaat, maar dat het principe van de solidariteit wel wordt bevestigd.

Bewust van het feit dat er zeer uiteenlopende visies bestaan over de hervorming van de instellingen en de kieswetgeving - zoals het samenvallen van verkiezingen, de invoering van een grotere kieskring en een onderhandelde oplossing voor Brusel-Halle-Vilvoorde - zullen ook die dossiers in het tweede pakket onder de loep worden genomen.

Vanmiddag begroting afwerken

Het eerste pakket wordt maandag naar verluidt verder in wetteksten gegoten. Bedoeling is dat de regering zich dinsdag uitspreekt over dit communautaire luik, dat dan in de namiddag (om 15 uur in de Senaat) wordt voorgelegd aan de Octopuswerkgroep. Premier Guy Verhofstadt zal het akkoord er namens de Raad van Wijzen voorstellen.

Sinds vanmiddag om 13 uur zitten de federale topministers samen aan tafel om de begroting 2008 in een definitieve plooi te leggen. Die vergadering had eigenlijk zondagavond moeten plaatsvinden, maar door de langer dan geplande vergadering van de Raad van Wijzen werd die uitgesteld tot vandaag.

Bron: De Standaard.

CD&V, Open VLD, MR, SP.A, PS, Groen!, CDh en Ecolo reageren positief op het akkoord. Ook de Vlaamse regering toonde zich positief.

Enkel N-VA heeft bedenkingen. Zij willen wachten tot de tweede fase afgerond is vooraleer ze in een regering stappen:
quote:
N-VA voorlopig niet in regering Leterme

BRUSSEL - Het partijbestuur van de N-VA heeft vanmiddag beslist om op 23 maart niet in de regering van Yves Leterme te stappen. Het communautair akkoord dat binnen de Raad van Wijzen is gesloten, is voorlopig onvoldoende voor de partij. Het kartel blijft echter bestaan en op 21 juli wordt een definitieve houding bepaald.
Het N-VA-partijbestuur zat maandagmorgen al bij elkaar om de teksten van het akkoord een eerste maal door te nemen. De partij zat nog met een aantal vragen, waarover dan overleg is gepleegd met Etienne Schouppe, de voorzitter van kartelpartner CD&V en de vervanger van de zieke vicepremier Yves Leterme binnen de Raad van Wijzen.

's Namiddags volgde dan een nieuwe bijeenkomst van het partijbestuur, waarop beslist werd niet in de definitieve regering te stappen. N-VA-voorzitter Bart De Wever maakte het nieuws bekend na afloop van de vergadering. Het tweede pakket met de belangrijke stappen in de staatshervorming is 'te vaag' en 'te voorwaardelijk' om op basis daarvan in een definitieve regering te stappen, luidt het. De N-VA zal zich bij de stemming over het vertrouwen in de regering - op 22 maart - onthouden.

Volgens De Wever is er echter geen sprake van een breuk in het kartel met CD&V.

Bron: De Standaard.
Wellicht krijgen we dus op 23 maart een regering Leterme met als coalitiepartners Open VLD, CD&V, PS, CDh en MR.
  maandag 25 februari 2008 @ 19:11:42 #56
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_56969912
quote:
Op maandag 25 februari 2008 18:08 schreef Heero87 het volgende:
De eerste stap naar de regering Leterme I lijkt gezet:
[..]

CD&V, Open VLD, MR, SP.A, PS, Groen!, CDh en Ecolo reageren positief op het akkoord. Ook de Vlaamse regering toonde zich positief.

Enkel N-VA heeft bedenkingen. Zij willen wachten tot de tweede fase afgerond is vooraleer ze in een regering stappen:
[..]

Wellicht krijgen we dus op 23 maart een regering Leterme met als coalitiepartners Open VLD, CD&V, PS, CDh en MR.
Beetje domme vraag misschien maar wat is precies het verschil tussen het eerste pakket en tweede pakket?

Overigens moet de NV-A niet zo zeiken. Ze moeten al blij genoeg zijn dat er tenminste beweging in zit. En of de Vlaamse (semi-)onafhankelijkheid er binnen 10 of 20 jaar komt is in het licht van de geschiedenis niet relevant.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_56970204
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Beetje domme vraag misschien maar wat is precies het verschil tussen het eerste pakket en tweede pakket?

Overigens moet de NV-A niet zo zeiken. Ze moeten al blij genoeg zijn dat er tenminste beweging in zit. En of de Vlaamse (semi-)onafhankelijkheid er binnen 10 of 20 jaar komt is in het licht van de geschiedenis niet relevant.
Het eerste pakket zijn de zogenaamde "borrelnootjes", minder belangrijke zaken die geregionaliseerd worden. (al zou ik bijvoorbeeld de verkeersveiligheid geen borrelnootje durven noemen).

Pas in het tweede pakket, dat tegen de zomer afgerond zou moeten worden, komen grotere bevoegdheden aan bod, onder andere de werkgelegenheid, het gezinsbeleid en de gezondheidszorg. En natuurlijk ook BHV, een eventuele federale kieskring en het samenvallen van de verkiezingen.
  maandag 25 februari 2008 @ 19:33:15 #58
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_56970383
quote:
Het gaat meer concreet over de huurwet, de Ikea-wet (handelsvestigingen), het Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten, het Participatiefonds, de sociale economie, bepaalde aspecten van het energie- en telecombeleid, het landbouwrampenfonds, de landbouwaspecten van het Belgische interventie- en restitutiebureau
'K zou dit geen borrelnootjes willen noemen. Vooral landbouw (hebben we in Nederland een apart ministerie voor ) en de eerste twee punten.

Alhoewel... What the fuck is 'sociale economie' nou weer? Bestaat er dan ook een 'asociale economie'?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 25 februari 2008 @ 20:29:36 #59
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_56971722
Je zal eigenlijk maar op CD&V / N-VA gestemd hebben uit "Vlaamse overwegingen" ... ik ben eigenlijk benieuwd naar hoe zwaar de nederlaag van het kartel zal zijn bij de volgende verkiezingen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 25 februari 2008 @ 20:30:31 #60
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_56971736
quote:
Op maandag 25 februari 2008 19:24 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Het eerste pakket zijn de zogenaamde "borrelnootjes", minder belangrijke zaken die geregionaliseerd worden. (al zou ik bijvoorbeeld de verkeersveiligheid geen borrelnootje durven noemen).

Pas in het tweede pakket, dat tegen de zomer afgerond zou moeten worden, komen grotere bevoegdheden aan bod, onder andere de werkgelegenheid, het gezinsbeleid en de gezondheidszorg. En natuurlijk ook BHV, een eventuele federale kieskring en het samenvallen van de verkiezingen.
Zouden ze er echt in geloven dat dat gaat lukken ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 25 februari 2008 @ 20:32:02 #61
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_56971768
Net op het NOS-Journaal kwam de correspondent tot de analyse dat er nog steeds niet echt knopen zijn doorgehakt. Is dat een terechte conclusie?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_56971876
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:32 schreef Klopkoek het volgende:
Net op het NOS-Journaal kwam de correspondent tot de analyse dat er nog steeds niet echt knopen zijn doorgehakt. Is dat een terechte conclusie?
Ja, want de zware dossiers zijn nog niet behandeld (BHV, federale kieskring, overdragen van werkgelegenheid, gezinsbeleid, ...).

Dus het einde is nog lang niet nabij, al is het wel een stap in de goede richting.
  maandag 25 februari 2008 @ 20:39:17 #63
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_56971933
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Je zal eigenlijk maar op CD&V / N-VA gestemd hebben uit "Vlaamse overwegingen" ... ik ben eigenlijk benieuwd naar hoe zwaar de nederlaag van het kartel zal zijn bij de volgende verkiezingen.
NV-A zou best er van kunnen profiteren. Ze verloochenen in ieder geval niet hun principes, alhoewel het van lef zou getuigen wanneer zij hun regeringsverantwoordelijkheid zouden nemen.
De kans dat CD&V gaat verliezen is denk ik aanzienlijker. Die hebben echt de kluit bedonderd en Leterme zal wrs. niet zo snel de slechte hereneringen kunnen uitwissen. Leterme is eigenlijk een soort Balkenende van België
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_56971943
Ondertussen wordt het duidelijk dat de partij BUB er ijzersterk zal voor staan bij de regionale verkiezingen in 2009, en de boze Vlaamsnationalisten zal verdrijven
quote:
Ter titel van officiële inlichting:

Hans Van de Cauter, licentiaat in de rechten en stichter van de B.U.B. heeft 5jaar de partij "geleid". Het resultaat daarvan is dat de B.U.B. meer leden heeft zien vertrekken dan aankomen en de B.U.B. aldus behalve in West-Vlaanderen, nergens staat.

Hans Van de Cauter, claimt de websiterechten van de B.U.B.. Daarnaast "kroont" hij zichzelf als Nationaal Voorzitter (een kinderdroom) en verwijdert op de website eigenhandig, prompt alle namen van bestuursleden die ooit maar om voorzittersverkiezingen zouden vragen. (nationaal ondervoorzitter Ruben Cottenjé, nationaal Protocollair Attaché Patrick Ryckier, voorzitter van Antwerpen Laurent Kiebooms, ondervoorzitter van Brabant Hans Goddé...en de volledige besturen van de Provincie West-Vlaanderen (goed voor 85% van de B.U.B.-leden)
Gezien de statuten van de partij is dit aldus volkomen ongeldig. STATUTEN - STATUTS oktober 2007.doc

B.U.B.-dictator, Hans Van de Cauter zijn onbeschaamdheid kent geen grenzen want op 18 februari 2008 rooft hij de volledige partijkas leeg om het op zijn persoonlijke bankrekening te plaatsen 068-2417677-76 (deze rekening draagt de naam van de B.U.B., maar uitsluitend Hans Van de Cauter heeft daar zicht op en kan met die rekening handelen). Dit is volledig buiten de legitimatie van de statuten als van de Raad van Bestuur gebeurd.

Hans(worst) Van de Cauter besluit terecht op zijn website (http://www.BelgischeUnie.be) dat zijn partij aldus 5 leden (lees: dissidenten)telt.

De Raad van Bestuur van de B.U.B. start nu een tuchtprocedure bij de Statutaire Commissie van de B.U.B. onder het voorzitterschap van François Wolters. De website http://www.BelgischeUnie.be - http://www.UnionBelge.be wordt dan ook niet langer als de officiële website van de B.U.B. erkend door de Raad van Bestuur van de partij.

Deze paleisrevolutie zonder paleis, wordt ongetwijfeld vervolgd...
  maandag 25 februari 2008 @ 20:45:11 #65
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_56972093
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

NV-A zou best er van kunnen profiteren. Ze verloochenen in ieder geval niet hun principes, alhoewel het van lef zou getuigen wanneer zij hun regeringsverantwoordelijkheid zouden nemen.
De kans dat CD&V gaat verliezen is denk ik aanzienlijker. Die hebben echt de kluit bedonderd en Leterme zal wrs. niet zo snel de slechte hereneringen kunnen uitwissen. Leterme is eigenlijk een soort Balkenende van België
Maar de N-VA zegt het kartel niet op en gaat gewoon door samen met de CD&V. Ze gaan alleen niet in de regering zitten.

Ik zie zo al de N-VA stemmers met bosjes richting Dedecker lopen straks ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 25 februari 2008 @ 20:46:35 #66
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_56972134
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:39 schreef zuiderbuur het volgende:
Ondertussen wordt het duidelijk dat de partij BUB er ijzersterk zal voor staan bij de regionale verkiezingen in 2009, en de boze Vlaamsnationalisten zal verdrijven
[..]
Ohjee, de BUB gaat dus 'oh ironie' splitsen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 25 februari 2008 @ 20:50:09 #67
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_56972216
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:12 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Nou, ik heb hier een interview uit Knack liggen waarin Frans Timmermans vertelt hoe hij zelf in zijn jeugd in de Randgemeenten ging demonstreren tegen de FDF-ers.


En verder :
[..]
Bedoel je dit interview?
quote:

Dat Vlaams-nationalisme is me met de paplepel ingegeven en het heeft me mee gevormd tot wie ik vandaag ben (31/01/08 - Knack)

Nu Nederland de Vlaamse bevoegdheidsstructuren heeft begrepen en aanvaard, kan de Vlaams-Nederlandse samenwerking aan een steile klim beginnen. Wie anders dan de in Vlaanderen opgegroeide, Nederlandse minister Frans Timmermans kan die beter ter harte nemen?

"Op deze speelplaats heb ik leren voetballen", wijst Timmermans in de richting van het raam. "Maar hier ben ik ook een échte Nederlander geworden. Als mijn vrienden pochten over Eddy Merckx, dan blies ik, pfff, Jan Janssen is een veel betere wielrenner! Het was een reactie, maar ik werd een apetrotse Nederlander. Tegelijk leerde ik mezelf onzichtbaar maken. Ik wilde niet opvallen met mijn accent, en dus leerde ik Vlaams zo snel ik kon. Als ik soms spullen van de ene klas naar de andere moest sjouwen, durfde de meester van de vierde klas weleens vragen: "En, wat zat er tussen uw boterham deze ochtend, Frans?" Als ik dan verstrooid durfde te antwoorden "Jam, meester" - " jem" - lag de hele klas plat van het lachen. Timmermans glimlacht: "Confiture zult ge wel bedoelen, zeker?" verbeterde hij me dan."

Van zijn zesde tot zijn elfde woonde Timmermans in Sint-Stevens-Woluwe, daarna verhuisde hij met zijn ouders naar Rome.

"In België maakte ik een heel boeiende periode mee. Het einde van de jaren 1960 was cruciaal voor de Vlaamse emancipatie. Ik zie de zwarte vlaggen nog wapperen op de Leuvensesteenweg. Het was de tijd van de Witte van Zichem van Ernest Claes, en als kind waren we daar heel erg mee begaan. De fierheid op alles wat Vlaams was, was heel bijzonder. Maar Vlaamse trots betekende ook: verzet tegen het FDF, het Front Démocratique des Francophones. Als kleine jongetjes trokken we naar de buurgemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, waar we loeihard in de straten schreeuwden Fédération des Fous!", en dan wegrenden zo snel we maar konden."

"Dat Vlaams-nationalisme is me met de paplepel ingegeven en het heeft me mee gevormd tot wie ik vandaag ben. In Vlaanderen heb ik leren openstaan voor verschillen, en zo heb ik ook mijn eigenheid ontdekt. Nederland heeft nooit zo'n geschiedenis gekend. Misschien verklaart dat voor een deel waarom het vandaag in zo'n vreselijke identiteitscrisis beland is."

Timmermans vertelt zijn verhaal op de tree voor de vijfde klas. De tree waar hij ooit op blote knieën een straf moest uitzitten.

Het is Timmermans tweede werkbezoek aan Vlaanderen. In mei 2007 was hij al op visite bij Vlaams minister voor Buitenlands Beleid Geert Bourgeois (N-VA). En ook nu pleegt hij overleg met de minister. "De laatste jaren zijn de diplomatieke relaties tussen Vlaanderen en Nederland sterk geëvolueerd", zegt Timmermans in een vergaderzaal van het prestigieuze Errerahuis, een classicistisch gebouw van de Vlaamse Gemeenschap. "Voor Nederland, dat een heel centralistisch land is, was het helemaal niet evident om de federale staatsstructuren van België in de vingers te krijgen. Het duurde jaren voor we écht begrepen, en aanvaardden, dat de Vlaamse regering op een aantal deelterreinen de volledige bevoegdheid heeft, en dus een rechtstreekse partner is van de Nederlandse. Sinds die pleinvrees achter de rug is, loopt het allemaal veel vlotter en op een meer ontspannen manier. De Vlaams-Nederlandse samenwerking is daardoor in een stroomversnelling terechtgekomen."...
Leuk interview ja Alhoewel hij als Eurofiel weer zo nodig Nederland moet af katten

Hoezo geen identiteit? Hazes, Cruyff, Heineken en de Deltawerken is hij vergeten?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 25 februari 2008 @ 20:54:33 #68
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_56972321
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Maar de N-VA zegt het kartel niet op en gaat gewoon door samen met de CD&V. Ze gaan alleen niet in de regering zitten.

Ik zie zo al de N-VA stemmers met bosjes richting Dedecker lopen straks ...
Dat is de spagaat. Ze weten dat als ze CD&V niet steunen, de staatshervormingen nog lastiger worden.

Dus ze doen het best slim: ze zorgen dat ene helft nog doorgang kan vinden, en maken zichtbaar protest tegen de afwezigheid van de andere helft van de hervormingen.

En wil Dedecker wel zo graag staatshervormingen? Profileert hij zich als een Vlaams-nationalist? In mijn perceptie is hij meer 'blauw' dan 'geel' maar kan ook aan mij liggen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 25 februari 2008 @ 21:01:51 #69
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_56972491
quote:
Op maandag 25 februari 2008 20:54 schreef Klopkoek het volgende:


En wil Dedecker wel zo graag staatshervormingen? Profileert hij zich als een Vlaams-nationalist? In mijn perceptie is hij meer 'blauw' dan 'geel' maar kan ook aan mij liggen.
Staatshervorming

Lijst Dedecker wil dat Vlaanderen zelfstandig wordt. Die wens volgt uit het feit dat het federale Belgische model, met zijn politieke grendelprocedures, elke vooruitgang op sociaal-economische en bestuurlijke vlak zeer moeilijk maakt. Bovendien wordt Vlaanderen al 175 jaar gedupeerd, onder meer door zogenoemde transfers, zonder dat er enige goodwill van de Franstaligen tegenover staat. Vandaar de eenvoudige, maar drastische stelling "Met België als het kan, zonder België als het moet". De Vlamingen willen niet langer gegijzeld worden door een Franstalige minderheid. Daarom moeten de overdreven grendels in de Grondwet en in de bijzondere wetten op de instellingen op hun democratische waarde worden getoetst.

Maar de bal ligt in het Franstalige kamp. Als de Franstaligen in Brussel en Wallonië weigeren de politieke en financiële verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen beleid, en dat ook niet toestaan aan de Vlamingen, moeten de wegen van Vlaanderen en Wallonië maar scheiden. LDD steunt daarom alle initiatieven die in de richting gaan van meer autonomie, zowel voor Vlaanderen als Wallonië. De volwassen samenwerking tussen de deelstaten kan er bij winnen, en het land wordt ook weer bestuurbaar. Het is mogelijks dus een win-win situatie.

Tegelijk gaat Lijst Dedecker haar verantwoordelijkheid niet uit de weg. Als er met de Franstaligen redelijke afspraken worden gemaakt, waardoor de autonomie van Vlaanderen wordt gegarandeerd in belangrijke bestuursdomeinen, zijn verdere transfers niet uitgesloten. De transfers zullen dan wel transparant zijn, en beperkt in de tijd. Eeuwige transfers beletten dat Wallonië verantwoordelijkheid opneemt voor het eigen beleid. Hulpverslaving verlamt de creativiteit. Een voorwaardelijke, resultaatsgebonden solidariteit behoedt Wallonië voor een abrupte verarming en geeft het zuurstof voor een nieuwe onafhankelijke koers.

De 'redelijke' afspraken houden in dat bevoegdheidsdomeinen die nu versnipperd zijn over meerdere beleidsniveaus, worden samengebracht in de deelstaten . Zo is in een eerste fase een ondernemingsgericht, een modern sociaal arbeidsbeleid in Vlaanderen alleen denkbaar als het fiat van de sociaal ultraconservatieve Waalse partijen niet meer nodig is. Hetzelfde geldt voor alle persoonsgebonden materies zoals maatschappelijk welzijn, gezinsbeleid, gezondheidszorg en onderwijs (leerplicht), die tot de exclusieve bevoegdheid van de deelstaten moeten horen. Die eerste stap is ook vervat in de 5 resoluties van het Vlaamse Parlement.

Ook voor milieu, mobiliteit, veiligheid, justitie en migratiebeleid liggen de zienswijzen tussen Frans- en Nederlandstaligen ver uiteen, zodat hierover duidelijke afspraken nodig zijn. De noodzakelijke coördinatie wordt zo efficiënt mogelijk georganiseerd, met een minimum aan 2-talige instellingen, die per definitie tijd- en geldrovend zijn. De toekomst zal dan uitwijzen of basiswetgeving zoals die voor personenrecht, handels- en goederenrecht, de openbare orde en het strafrecht nog gemeenschappelijk kan blijven. Een mogelijk richtsnoer is dat 2/3de van een deelstaatparlement kan beslissen om een bevoegdheid naar zich toe te trekken. De uitvoering van deze bevoegdheden wordt ook in de eerste fase beter aan de deelstaten toegewezen.

Samen met de bevoegdheden die worden geregionaliseerd, wordt ook de heffing en de inning van de corresponderende belastingen aan de deelstaten toegewezen. De fiscale autonomie houdt in dat moderne en veel doeltreffender belastingstelsels zoals de vlaktaks, in Vlaanderen kunnen worden ingevoerd, zonder federale, Brusselse of Waalse inmenging.

Als de akkoorden tussen de deelstaten de autonomie van Vlaanderen garanderen, kunnen de deelstaten vrijwillig afspraken maken over de soevereine bevoegdheden die ze aan de Belgische en/of aan de Europese overheid toevertrouwen. De munt, defensie, diplomatie en het hoofdstedelijke statuut van Brussel zijn hier de meest evidente voorbeelden. Ze worden gefinancierd door de deelstaten, en vertrekken van een gelijkberechtiging van Vlamingen en Franstaligen. De structuur waarin dit gebeurt is bijzaak, omdat de Europese Unie tegen dan een zeer belangrijke rol kan spelen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_57004548
quote:
Tegelijk leerde ik mezelf onzichtbaar maken. Ik wilde niet opvallen met mijn accent, en dus leerde ik Vlaams zo snel ik kon. Als ik soms spullen van de ene klas naar de andere moest sjouwen, durfde de meester van de vierde klas weleens vragen: "En, wat zat er tussen uw boterham deze ochtend, Frans?" Als ik dan verstrooid durfde te antwoorden "Jam, meester" - " jem" - lag de hele klas plat van het lachen. Timmermans glimlacht: "Confiture zult ge wel bedoelen, zeker?" verbeterde hij me dan."
Dus zijn leraar probeerde hem te dwingen een goed Nederlands woord in te ruilen voor een Franse term? En dat in Vlaanderen. Fijne leraar trouwens, om een leerling zo te vernederen voor de klas.

Toch begrijp ik Timmermans wel als hij zich als Nederlander onzichtbaar wil maken in Belgique. Bij veel Belgen zie je toch argwaan in hun ogen verschijnen zodra ze je Ollandse accent horen.
  woensdag 27 februari 2008 @ 09:16:33 #71
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_57004606
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:11 schreef Oma het volgende:

[..]

Dus zijn leraar probeerde hem te dwingen een goed Nederlands woord in te ruilen voor een Franse term? En dat in Vlaanderen. Fijne leraar trouwens, om een leerling zo te vernederen voor de klas.

Toch begrijp ik Timmermans wel als hij zich als Nederlander onzichtbaar wil maken in Belgique. Bij veel Belgen zie je toch argwaan in hun ogen verschijnen zodra ze je Ollandse accent horen.
Ja daar leeft het beeld dat als je een Ollander een hand geeft je na afloop even je vingers moet natellen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_57011503
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 09:11 schreef Oma het volgende:

[..]

Dus zijn leraar probeerde hem te dwingen een goed Nederlands woord in te ruilen voor een Franse term? En dat in Vlaanderen. Fijne leraar trouwens, om een leerling zo te vernederen voor de klas.

Toch begrijp ik Timmermans wel als hij zich als Nederlander onzichtbaar wil maken in Belgique. Bij veel Belgen zie je toch argwaan in hun ogen verschijnen zodra ze je Ollandse accent horen.
"Een Franse term"... 99,9% van de Vlamingen noemt jam "confituur". Dat is gewoon een Vlaams woord geworden, het staat zelfs in de Dikke Van Dale.. Met verfransing of wat dan ook heeft dat niks te maken.
pi_57016775
Woordenschat van Vlamingen is gewoon veel uitgebreider dan die van Nederlanders.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_57018496
Jammer dat Timmermans zulke ervaring had, maar hij weet ze zelf te relativeren. Als het niet omwille van je accent is, dan is het op basis van je kledij, naam of bril dat je eruit gepikt wordt.
  woensdag 27 februari 2008 @ 20:42:29 #75
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_57019218
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:13 schreef zuiderbuur het volgende:
Jammer dat Timmermans zulke ervaring had, maar hij weet ze zelf te relativeren. Als het niet omwille van je accent is, dan is het op basis van je kledij, naam of bril dat je eruit gepikt wordt.
Kleden Nederlanders zich dan zoveel anders dan Belgen? Zijn de achternamen zo verschillend?

Maarja, de taalvaardigheid is hier idd minder groot dan in België en ik begrijp ook wel dat Belgen even moeten wennen aan al dat geschraap en die overdreven lang uitgesproken digrafen van ons. Andersom geldt natuurlijk ook alhoewel voor mij ook Nijmegenaren en Limburgers moeilijk zijn te verstaan.

Overigens wel lef van Timmermans om dat eerlijk te zeggen allemaal, de veilige weg zou zijn om daar omheen te draaien om zo in geen geval de relatie met de Walen te hinderen. Ut blijft alleen erg jammer dat hij zo vol is van Europa en zo'n beetje alles wat uit Brussel komt met gejuich begroet (laatst ook weer: Brussel wil gaan snijden in de Publieke Omroep, waar bemoeien zij zich mee?).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')