abonnement Unibet Coolblue
pi_56722481
Hallo,

Ik werk in een supermarkt. Ik heb een 0-uren contract voor onbepaalde tijd. Voor het aanvragen van vrije dagen (verlof) heeft de werkgever de volgende regel:
  • Verlofaanvraag indienen 2 weken voor de datum van verlof.
  • De werknemer moet zelf vervanging regelen.
  • Is dit niet gelukt, dan kun je een verlofaanvraag indienen. Als je de eerste verlofaanvraag van die afdeling op de aangevraagde datum bent, dan mag je dan krijg je het verlof toegekend.
  • Is dit wel gelukt, dan dien je ook een verlofaanvraag in waarop je aangeeft wie je vervangt. Deze vervanging dient goedgekeurd te worden door de werkgever.
    In de supermarkt-CAO staat het volgende over verlof:
    quote:
    Artikel 15
    1. De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen om vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van lid 2 van dit artikel recht heeft. De werkgever stelt de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen 2 weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer. Voor de werkgever is het echter ongeacht het bovenstaande toegestaan nadere regelen te stellen voor het opnemen van de vakantie; met name kunnen hierbij regelen worden gesteld ter voorkoming van het bijeentellen van vakantiedagen, verkregen in opeenvolgende vakantiejaren, alsmede ten aanzien van het doen samenvallen van de aaneengesloten vakantie met eventueel verplichte sluitingsperioden. Indien geen vakantiejaar door de werkgever is vastgesteld loopt het vakantiejaar van 1 juli t/m 30 juni.
    http://www.werkenindesupermarkt.nl/pages/artikel.php
    Ik snap echter niet precies wat hier staat.

    Mijn vraag:
    Klopt het welke afspraken mijn werkgever heeft?
    Is dit niet in tegenspraak met de CAO?
  • pi_56722691
    even heel simpel gedacht: 0-uren contract is aangeven wanneer je kan werken en dan kan je werkgever je inplannen. aangeven dat je niet kan werken is dus voldoende om vrij te zijn..

    losgezien van het feit dat je werkgever voor vervanging moet zorgen,zover ik weet, en jij niet..

    of het juridisch zo ook klopt weet ik niet
    hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
      donderdag 14 februari 2008 @ 11:30:54 #3
    48996 ed_reeb
    vroem vroem vrrrooeeeeeeem
    pi_56723404
    als je en 0-uren contract heb je toch alleen maar de v erplichting om 0 uren te werken en moet je als je een aantal uur gaat werken per keer daar over beslissen met je baas wanneer je kan. Anders heb je gewoon een verkapt dienstverband van zoveel uur en zou je contract aangepast moeten worden.
    beer
    pi_56723468
    beide partijen moeten overeenkomen wanneer er gewerkt wordt. Als het op die manier werkt (en niet dus met verkapte afspraken) dan HOEF je niet te werken en verlof aan te vragen. Als je standaard ingepland wordt voor een x aantal uur dan heb je inderdaad snel een verkapt dienstverband. Wel mooie situatie om dit uit te testen, supermarkten spelen dit vaak nogal smerig. Neem dus lekker je vakantie op.
      donderdag 14 februari 2008 @ 11:41:21 #5
    19297 stinkie
    Homo Tampeloeris Collosalus
    pi_56723646
    ten eertse heb ik mijn twijfels of 0-uren contracten nog wel zijn toegestaan, volgens mij moest er minimaal 1 uur zijn. Dan komt er de gewoonte bij kijken, als jij wekelijks 12 uur werk, heb je daar na verloop van tijd ook recht op.

    In het artikel staat niks meer dan dat je vakantie moet kunnen opnemen. De werkgever zal dit doen in overleg met je en zich houden aan jouw wensen (dus je vakantieaanvraag) MITS er geen reden zijn dit niet te doen. Die moet ie binnen 2 weken kenbaar maken.

    Daarnaast staat er dat de werkgever aanvullende afspraken/regels mag maken/opstellen met de werknemer (jij dus). Dat heeft ie gedaan, door te stellen dat je zelf voor vervanging moet zorgen.
    Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
    pi_56723686
    Inderdaad gewoon melden dat je dan-en-dan op vakantie gaat en dan-en-dan weer terug bent. Als je leidinggevende begint te gillen dat dat niet kan (want je moet iemand voor jouw uren als vervanging regelen) kun je doodleuk melden dat je een 0-uren contract hebt en dat als de leidinggevende denkt dat het dan normaal is om een standaard aantal uren te moeten werken je een verkapt dienstverband van x uren hebt en dus je contract aangepast dient te worden.

    De enige reden dat mensen bij een supermarkt vaak een 0-uren contact hebben is dat wanneer je ziek wordt ze niet voor je hoeven te betalen (hoewel dat ook niet opgaat als je langer dan 42 weken een bepaald aantal uren per week gewerkt hebt, dan komt het gewoonterecht om het hoekje kijken)

    Dat jij voor vervanging moet zorgen is overigens niet waar al staat dat in hun regels. Want hoe zou jij nou vervanging moeten vinden voor drie weken fulltime? Of moet je bijvoorbeeld maar jongeren op straat gaan vragen of zij die twee weken voor jou willen vakkenvullen?
    A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
    -
    Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
    -
    pi_56723872
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 11:41 schreef stinkie het volgende:
    ten eertse heb ik mijn twijfels of 0-uren contracten nog wel zijn toegestaan, volgens mij moest er minimaal 1 uur zijn. Dan komt er de gewoonte bij kijken, als jij wekelijks 12 uur werk, heb je daar na verloop van tijd ook recht op.
    Brengt dat recht niet een plicht met zich mee?

    Overigens, TS, ik kan me zomaar voorstellen dat als je je poot stijf houdt, dat j werkgever je ook weleens een stuk minder in kan gaan roosteren dan dat jou lief is. Mes snijdt aan twee kanten natuurlijk.
      donderdag 14 februari 2008 @ 11:53:48 #8
    19297 stinkie
    Homo Tampeloeris Collosalus
    pi_56723909
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 11:51 schreef EvL. het volgende:

    [..]

    Brengt dat recht niet een plicht met zich mee?

    Overigens, TS, ik kan me zomaar voorstellen dat als je je poot stijf houdt, dat j werkgever je ook weleens een stuk minder in kan gaan roosteren dan dat jou lief is. Mes snijdt aan twee kanten natuurlijk.
    Daar twijfel ik een beetje over eerlijk gezegd. En inderdaad, als TS niet wil werken, nou dan kan z'n chef dat wel eens regelen voor 'm
    Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
    pi_56723951
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 11:53 schreef stinkie het volgende:

    [..]

    Daar twijfel ik een beetje over eerlijk gezegd.
    Ik weet het ook niet hoor, maar ik kan me er zo weinig bij voorstellen dat je dan wel een soort van fictieve dienstbetrekking voor een bepaald aantal uren hebt waar alleen jij als werknemer rechten aan kunt ontlenen.
    pi_56725186
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 11:56 schreef EvL. het volgende:

    [..]

    Ik weet het ook niet hoor, maar ik kan me er zo weinig bij voorstellen dat je dan wel een soort van fictieve dienstbetrekking voor een bepaald aantal uren hebt waar alleen jij als werknemer rechten aan kunt ontlenen.
    Heel simpel gezegd is dat wel zo. De werkgever kan in overleg natuurlijk het contract aanpassen tot een >0 uren contract waarmee beide partijen meer rechten en plichten krijgen maar als dit niet gebeurt kan de werknemer gewoon zijn contract volgen. De werkgever is namelijk het 0 uren contract aangegaan met de intentie om makkelijk van diegene af te komen.
    pi_56726674
    vindt iedereen het hier gewoon dat TS zelf voor vervanging moet zorgen? Ikzelf vindt dat nogal een 'gekke' bepaling.
    Never assume that loud is strong and quiet is weak.
    It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
    pi_56727059
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 13:59 schreef Essebes het volgende:
    vindt iedereen het hier gewoon dat TS zelf voor vervanging moet zorgen? Ikzelf vindt dat nogal een 'gekke' bepaling.
    Nee, da's natuurlijk tamelijk bizar. Zou je eerst moeten weten wie er eigenlijk allemaal werken en dan zou je even moeten rond gaan bellen (hoe moet je dat doen, ik hoop dat een willekeurige werknemer van personeelszaken niet zomaar de NAW gegevens van collega's krijgt) wie er wel even voor je wil gaan werken. Ik weet niet wat voor baantje het is, maar ik vind het tamelijk bizar.

    Hm. Bedenk me eigenlijk dat ik uit m'n eigen werkomgeving denk en ik altijd een vervanger heb, eigenlijk geen idee hoe dat in een supermarkt werkt.. Alhoewel ik het niet gek zou vinden dat als je je vakantie ruim op tijd doorgeeft, dat een werkgever daar met het inroosteren rekening mee houdt. Dat je zelf voor vervanging zorgt als je á la minute niet kunt werken: okee. Maar voor ruim van tevoren aangegeven afwezigheid: mwoah.

    [ Bericht 13% gewijzigd door EvL. op 14-02-2008 15:31:12 ]
      donderdag 14 februari 2008 @ 15:10:11 #13
    19297 stinkie
    Homo Tampeloeris Collosalus
    pi_56728217
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 13:59 schreef Essebes het volgende:
    vindt iedereen het hier gewoon dat TS zelf voor vervanging moet zorgen? Ikzelf vindt dat nogal een 'gekke' bepaling.
    Ja. Zeker omdat het geen vereiste is om vrij te krijgen. Welkom in de echte wereld. Als ik op vakantie ga, word er ook gevraagd wie mijn werk over (kan) nemen.

    En het staat de werkgever gewoon vrij deze extra bepaling op te nemen in het arbeidsvoorwaarden. Als je daar geen zin in hebt, tsja, dan moet je je contract niet tekenen.
    Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
    pi_56728503
    die bepaling is vrij normaal in die wereld, geld vaak ook voor vaste werknemers met full time contracten....

    Maar als TS opgeeft dat hij hem niet in kan/moet delen in bepaalde periode, kan werkgever moeilijk bezwaar maken, hij heeft immers een 0-uren contract.
    pi_56751310
    Jullie hebben het over de volgende onderwerpen gehad (recapitulatie):
    0-urencontract: aangeven wanneer je kunt (en wilt) werken en je kunt ingedeeld worden. Beide partijen moeten overeenkomen wanneer er gewerkt wordt.
    Verkapt dienstverband: 0-urencontract en toch structureel een aantal uren in de week werken
    Aanvullende afspraken/ regels: door de werkgever opgestelde afspraken en regels die afwijken van de bepalingen in de CAO.

    Mag je werkgever je ineens véél minder laten werken? Volgens mij is er een regel dat het maar een verkorting van maximaal 30% (?) mag zijn.

    Wij (de werknemers) krijgen een weekrooster waarop staat wie wanneer werkt. Dit rooster veranderd zeer weinig. Zeker voor mij. Het aantal uren dat ik werk blijft dus iedere week (nagenoeg) gelijk. Betekent dit dan niet dat het een verkapt dienstverband is?

    Op mijn werk heeft iedereen een lijst met telefoonnummers van alle werknemers. Deze gebruik je om 30 mensen te bellen en te vragen of ze voor je kunnen werken. Het moet uiteraard iemand zijn die jouw werk kan overnemen.

    In de aanvullende regels staat bij "Vakanties en vrije dagen":
    quote:
    Vrije dagen moeten twee weken van tevoren worden aangevraagd. Het vooraf regelen van vrije dagen door medewerkers, kan in afstemming en met goedkeuring van hulpteamleiders en teamleiders.
    Voor vakanties geldt een aanvraagtermijn van één maand, met uitzondering van de zomervakantie. De hulpteamleiders en teamleiders op de diverse afdelingen doen hun aanvraag bij de werkgever. Heb je geen vervanging geregeld en kom je zonder toestemming niet opdagen dan is er sprake van werkweigering.
    Vakantie en vrije dagen dienen in ieder geval genoten te worden in het jaar waarin deze dagen worden opgebouwd. Een vakantiejaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. Onbetaald verlof wordt alleen gegeven indien zeer dringende redenen dit noodzakelijk maken. Of er zeer dringende redenen aanwezig zijn, beoordeelt de werkgever na overleg met jou.
    pi_56754822
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 15:10 schreef stinkie het volgende:

    [..]

    Ja. Zeker omdat het geen vereiste is om vrij te krijgen. Welkom in de echte wereld. Als ik op vakantie ga, word er ook gevraagd wie mijn werk over (kan) nemen.

    En het staat de werkgever gewoon vrij deze extra bepaling op te nemen in het arbeidsvoorwaarden. Als je daar geen zin in hebt, tsja, dan moet je je contract niet tekenen.
    Als de werkgever dat doel wil bereiken moet hij geen 0-uren contracten aangaan. Dit KAN hij simpelweg niet vragen omdat TS gewoon elk werk (in overleg) kan weigeren. Flexibel zo'n 0 uren contract, dit is de keerzijde voor de werkgever. Dat heeft hij te accepteren
    pi_56756073
    Maar het gevolg is dan waarschijnlijk ook dat daarna zijn 0-uren contract gehonoreerd gaat worden
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 13:59 schreef Essebes het volgende:
    vindt iedereen het hier gewoon dat TS zelf voor vervanging moet zorgen? Ikzelf vindt dat nogal een 'gekke' bepaling.
    Ja hoor. Bijvoorbeeld ook in de horeca heel normaal. Zolang het niet om lange vakanties gaat die niet (ruim) van te voren zijn aangekondigd, uiteraard.
    pi_56756412
    hoeveel dagen per week werk je? ik krijg de indruk van 1 of 2

    dus vraag je maar 1 of 2 dagen vrij. Dus dat is maar maximum van 2 weken van te voren.

    je kan het ook hard spelen, als je werkgever hard wil worden, kan jij dit ook doen... i.p.v. 0 uren contract een X uren contract eisen dat je nu werkt... (heb je recht op als je al meer dan 3 maanden zoveel uur per week werkt)

    @knakker, dat is iets wat per bedrijfstak verschilt.... op mijn werk is het ook ICT gerelateerd... ik stel een collega op de hoogte, hij krijgt mijn inloggegevens, en klaar afgesproken met collega
    pi_56757363
    quote:
    Op vrijdag 15 februari 2008 19:19 schreef Knakker het volgende:
    Maar het gevolg is dan waarschijnlijk ook dat daarna zijn 0-uren contract gehonoreerd gaat worden
    En dan een zaak starten over een verkapt dienstverband. Ik zeg je, beide zaken zal je winnen.
    pi_56758778
    quote:
    Op donderdag 14 februari 2008 15:10 schreef stinkie het volgende:

    [..]

    Ja. Zeker omdat het geen vereiste is om vrij te krijgen. Welkom in de echte wereld. Als ik op vakantie ga, word er ook gevraagd wie mijn werk over (kan) nemen.

    En het staat de werkgever gewoon vrij deze extra bepaling op te nemen in het arbeidsvoorwaarden. Als je daar geen zin in hebt, tsja, dan moet je je contract niet tekenen.
    Het lijkt me iets dat van functie en bedrijfstak afhankelijk is. Een vakkenvuller inroosteren mag de werkgever doen, maar een manager mag wel zelf voor vervanging zorgen. En een vakkenvuller die op korte termijn vrij wil, mag ook zelf voor vervanging zorgen.
    pi_56759352
    quote:
    Op vrijdag 15 februari 2008 15:46 schreef josjojo het volgende:

    In de aanvullende regels staat bij "Vakanties en vrije dagen":
    Vreemde regeltjes.
    quote:
    Voor vakanties geldt een aanvraagtermijn van één maand, met uitzondering van de zomervakantie.
    Wat is er anders aan de zomervakantie dan aan andere vakanties? En daarbij staat in de CAO dat een verlofaanvraag (dus ook een vakantie) twee weken van tevoren moet worden ingediend. Ook de wet stelt dat de werkgever binnen twee weken moet besluiten over een vakantieaanvraag. Daar zijn wel uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld in overleg met de Ondernemingsraad.
    quote:
    Vakantie en vrije dagen dienen in ieder geval genoten te worden in het jaar waarin deze dagen worden opgebouwd.
    Dat is in strijd met de wet. In BW7:642 staat Een rechtsvordering tot toekenning van vakantie verjaart door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan. en hiervan mag niet worden afgeweken. Ook snap ik niet waarom er wordt gesproken over "vakantie en vrije dagen", dat is in mijn ogen gewoon hetzelfde. Het komt in ieder geval uit hetzelfde urenpotje.
    pi_56763791
    Wat ik toch nog steeds niet snap is dat wij zelf vervanging moeten regelen.
    Hierover vind ik niets in de de bepalingen van de werkgever.

    Ter informatie: ik werk ongeveer 18 uur, verdeeld over 4 dagen. Dit is al vanaf september zo. Misschien wel langer, maar dat weet ik niet zeker.
    pi_56787021
    Vanaf september is nog te kort om te vallen onder het gewoonterecht als we de 48 uur aanhouden die hierboven besproken is.

    Ik heb ook een dergelijk contract gehad en je kunt gewoon je vrije dagen doorgeven. Daar heeft je werknemer het maar mee te doen, wettelijk gezien. Wat dat verder voor gevolgen heeft, is een ander verhaal

    Het regelen van vervanging, ja...vind ik ook niet direct een klus voor de werknemer. De werknemer is tenslotte niet verantwoordelijk voor de planning. Daarbij komt, dat roosters niet al maanden van te voren worden gemaakt en jij dus niet weet of diegene ook al ingepland staat of niet.

    Maar die regel...daar kunnen ze je volgens mij niet aan vasthouden, tenzij je er op één of andere manier voor getekend hebt.
    pi_56820087
    quote:
    Op zondag 17 februari 2008 10:44 schreef Colin1985 het volgende:
    Vanaf september is nog te kort om te vallen onder het gewoonterecht als we de 48 uur aanhouden die hierboven besproken is.
    Hoe lang moet je dan een vast aantal uren hebben?
    quote:
    Op zondag 17 februari 2008 10:44 schreef Colin1985 het volgende:
    Ik heb ook een dergelijk contract gehad en je kunt gewoon je vrije dagen doorgeven. Daar heeft je werknemer het maar mee te doen, wettelijk gezien. Wat dat verder voor gevolgen heeft, is een ander verhaal
    Tja, die gevolgen. Daar ben ik nu juist bang voor.
    quote:
    Op zondag 17 februari 2008 10:44 schreef Colin1985 het volgende:Het regelen van vervanging, ja...vind ik ook niet direct een klus voor de werknemer. De werknemer is tenslotte niet verantwoordelijk voor de planning. Daarbij komt, dat roosters niet al maanden van te voren worden gemaakt en jij dus niet weet of diegene ook al ingepland staat of niet.
    Het rooster staat wel al maanden van te voren vast. Er wordt namelijk een rooster gemaakt voor een heel jaar (voor de vulploeg alleen) en alleen in vakanties komen er aangepaste roosters.
    quote:
    Op zondag 17 februari 2008 10:44 schreef Colin1985 het volgende:
    Maar die regel...daar kunnen ze je volgens mij niet aan vasthouden, tenzij je er op één of andere manier voor getekend hebt.
    Ik kan nergens een regel vinden waarin expliciet staat dat je zelf vervanging moet regelen. Er staat wel dat je minimaal 2 weken voor de verlofdatum je aanvraag moet ingeleverd hebben. Daarna moet de werkgever de verdere planning daarop proberen aan te passen?!
      dinsdag 19 februari 2008 @ 11:12:23 #25
    19297 stinkie
    Homo Tampeloeris Collosalus
    pi_56832873
    quote:
    [b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1125937/1/50#56787021]

    Maar die regel...daar kunnen ze je volgens mij niet aan vasthouden, tenzij je er op één of andere manier voor getekend hebt.
    Dat heeft ie gedaan. Dat heeft een arbeidscontract. Dat bijna niemand de aanvullende bepalingen leest die je daarbij krijgt is niet het probleem van de werkgever natuurlijk.

    Verder is het verschil tussen verlof en vakantie dat vakantie meestal wat langer duurt, met als toppunt de zomervakantie. Planningstechnisch is dit wel degelijk een meewerkend argument en de reden dat er uitzonderingen zijn als "zwaarwegende redenen" etc. om vakantie te weigeren.
    Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
    pi_56835967
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 11:12 schreef stinkie het volgende:

    [..]

    Dat heeft ie gedaan. Dat heeft een arbeidscontract. Dat bijna niemand de aanvullende bepalingen leest die je daarbij krijgt is niet het probleem van de werkgever natuurlijk.
    Als dit in de aanvullende bepalingen staat heb je zeker recht op meer. Dan geeft je contract al recht op verkapt dienstverband.
    Het kan niet zo zijn dat je met een 0 uren contract gedwongen wordt om te werken (of iets anders te doen zoals vervanging regelen). Je hoeft alleen uren te werken waarvan je beide tot overeenstemming komt. Als jij die uren niet wil werken is dat je goed recht. Werkgever wil geen vaste contracten, dan heeft hij ook geen recht op vaste uren.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 13:53:43 #27
    19297 stinkie
    Homo Tampeloeris Collosalus
    pi_56836240
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 13:41 schreef Underdoggy het volgende:

    [..]

    Als dit in de aanvullende bepalingen staat heb je zeker recht op meer. Dan geeft je contract al recht op verkapt dienstverband.
    Het kan niet zo zijn dat je met een 0 uren contract gedwongen wordt om te werken (of iets anders te doen zoals vervanging regelen). Je hoeft alleen uren te werken waarvan je beide tot overeenstemming komt. Als jij die uren niet wil werken is dat je goed recht. Werkgever wil geen vaste contracten, dan heeft hij ook geen recht op vaste uren.
    Sterker nog hij heeft helemaal nergens recht op. En dat wil de werkgever ook vast honoreren. Voor de rest van het jaar denk ik zelfs wel. Alleen als dat je insteek is, dan moet je niet gaan lopen huilen over contractuele bepalingen die het zo lastig maken, maar gewoon zeggen dat je die weken niet komt werken. Of je uberhauot nog terug hoeft te komen hoor je vanzelf wel dan

    Je moet die dingen los zien van elkaar, De "emotionele kant" van "het is niet eerlijk boehoe" en de manier waarop arbeidscontracten werken. Aangezien de vraag gaat over of de werkgever gelijk heeft, ja, dat heeft ie. Of het eerlijk is ligt aan je perceptie. Doet niets af aan het feit dat de werkgever zich aan de CAO en de arbeidscontracten houd.
    Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
    pi_56837184
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 13:53 schreef stinkie het volgende:

    [..]

    Je moet die dingen los zien van elkaar, De "emotionele kant" van "het is niet eerlijk boehoe" en de manier waarop arbeidscontracten werken. Aangezien de vraag gaat over of de werkgever gelijk heeft, ja, dat heeft ie. Of het eerlijk is ligt aan je perceptie. Doet niets af aan het feit dat de werkgever zich aan de CAO en de arbeidscontracten houd.
    Nee de werkgever houdt zich niet aan het contract op deze manier. Aan een 0 uren contract kan hij eisen stellen als zelf vervanging regelen. Dit aangezien beide partijen het eens moeten zijn met de uren die hij moet werken. Als 1 partij niet wenst te werken/werk aan te bieden dan hoeft dat niet.

    Inderdaad, daarna kan (en zal) de werkgever TS misschien geen werk meer aanbieden maar dat is andere zaak. Ik stel alleen dat de werkgever niet geldige eisen aan het contract stelt.
      dinsdag 19 februari 2008 @ 14:58:00 #29
    19297 stinkie
    Homo Tampeloeris Collosalus
    pi_56837535
    quote:
    Op dinsdag 19 februari 2008 14:39 schreef Underdoggy het volgende:

    [..]

    Nee de werkgever houdt zich niet aan het contract op deze manier. Aan een 0 uren contract kan hij eisen stellen als zelf vervanging regelen. Dit aangezien beide partijen het eens moeten zijn met de uren die hij moet werken. Als 1 partij niet wenst te werken/werk aan te bieden dan hoeft dat niet.

    Inderdaad, daarna kan (en zal) de werkgever TS misschien geen werk meer aanbieden maar dat is andere zaak. Ik stel alleen dat de werkgever niet geldige eisen aan het contract stelt.
    Ik stel dat de eisen wel degelijjk geldig zijn. Dat ze in geval van TS niet terzake doend zijn, doet niks af aan de geldigheid.
    Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
    pi_56840517
    Na 42 weken komt het gewoonterecht om het hoekje kijken volgens SadKingBilly. Dan wordt er gekeken naar het gemiddeld aantal uren van de afgelopen tijd als ik me niet vergis.

    Als het regelen van vervanging in je arbeidscontract is meegenomen, dan zit je eraan vast. Dat heb ik ook gehad met mijn eerste baan, mijn werkgever was er meestal niet al te moeilijk mee, die regelde meestal zelf wel vervanging, maargoed, ik weet niet hoe jouw werkgever daarover denkt.

    Ik las dat je bij de Albert Heijn werkt, ik ken een kleine AH vestiging waar 130 mensen werken, lijkt mij niet al te moeilijk om vervanging te regelen. Gewoon proberen bij de mensen die het kortst aanwezig zijn Die zijn meestal wel happig op een paar uur extra, of ze durven geen nee te zeggen
      dinsdag 19 februari 2008 @ 19:22:19 #31
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_56842664
    Of het nou wettig is of niet, ik vind de regeling van zelf vervanging zorgen een beetje achterlijk. Het is geen sportvereniging ofzoiets.
    Als je het zelf regelt is het leuk meegenomen, zo van 'mag ik dan en dan vrij, pietje wil wel voor me werken' maar ik vind het heel raar om dat als verplichting op te nemen.
    ***
    pi_56880674
    2 dingen:
    - Ik wil zeker niet emotioneel gaan doen. Met de opmerking "ik vind de regeling van zelf vervanging zorgen een beetje achterlijk" (sorry Brighteyes) kan ik natuurlijk niet aankomen bij mijn baas. Het gaat mij erom of mijn werkgever het recht heeft mijzelf vervanging te laten regelen. Ik kan hier namelijk niets van in de CAO of de aanvullende arbeidscontracten vinden.
    - Bij ons in de vulploeg werken ongeveer 30 mensen. Iedereen geeft aan op welke dagen en tijden in de week ze kunnen/ willen werken. De werkgever maakt hieruit een planning. Iedereen die op een dag kan/ wil werken wordt vaak ook ingepland. Je kunt dus wel nagaan dat het erg lastig is om vervanging te regelen.
      donderdag 21 februari 2008 @ 13:24:10 #33
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_56883078
    Als het niet in jouw contract staat kan je het aanvechten. Staat het er wel in, dan heb je pech, dan zal je wel moeten.
    ***
    pi_56883763
    quote:
    Op donderdag 21 februari 2008 13:24 schreef Brighteyes het volgende:
    Als het niet in jouw contract staat kan je het aanvechten. Staat het er wel in, dan heb je pech, dan zal je wel moeten.
    Je leest het topic echt niet he? In de situatie van een 0 uren contract kan de baas je niet "aan je contract houden" aangezien er een overeenkomst moet zijn voor de te werken uren. Als jij aangeeft die uren niet wilt werken heeft hij dit te accepteren. Aan de andere kant hoeft hij je ook geen werkuren aan te bieden. Dus emotioneel zeg ik: regel vervanging om gezeur te voorkomen. Puur contractueel gezien sta je in je recht om die dagen niet te gaan werken.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')