abonnement Unibet Coolblue
pi_56585040
Hoi,

Mijn Opa is al een aantal jaar overleden. Hij is getrouwd geweest onder huwelijkse voorwaarde met W.
Deze huwelijkse voorwaarden zijn niet bekend.
W is niet de moeder van mijn moeder.
Mijn moeder is het enige kind van mijn Opa.
Nu heeft W de woning, die nog steeds volledig op naam staat van mijn Opa, in de verkoop staan.

Volgens de site: http://www.netwerknotarissen.nl/nieuws/nieuws.asp?id=7692 mag W de woning niet verkopen zonder toestemming van de andere erfgenamen.

- Is hier iemand die meer bronnen heeft waarin staat wat wel en niet mag in deze situatie?
- Weet er iemand of/waar/hoe de huwelijkse voorwaarden op te vragen zijn?
- Hoe de koop te blokkeren als er geen toestemming wordt gevraagd?
- Als W komt te overlijden erft mijn moeder dan de gehele woning?
  donderdag 7 februari 2008 @ 17:01:50 #2
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56585452
Hoe is de verstandhouding tussen je moeder en W? Lijkt me redelijk cruciaal voor welke stappen je gaat nemen en het vervolg van de relatie ook.

Wat wel van belang is, of ten tijde van het overlijden van je opa het oude of nieuwe erfrecht van toepassing was (1 jan. 2003 is het nieuwe erfrecht ingegaan) en of er een testament is/was.

Ik zou een notaris of de notaristelefoon bellen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_56586768
Jouw moeder heeft sowieso recht gehad op haar kindsdeel en ik neem aan dat ze dat heeft gekregen nadat je opa is overleden? Heeft ze dit helemaal gekregen, inclusief compensatie voor haar 'deel' van het huis of is dit huis in vruchtgebruik bij W. gebleven?

In het eerste geval heeft ze geen vordering meer op W. en is W de officiële eigenaresse van de woning. In het tweede geval krijgt ze een vordering op W. op het moment dat die de woning verkoopt voor het bedrag dat ze 'te weinig' heeft gekregen bij de erfenis.

Volgens mij zit het zo, maar ik zou het niet met zekerheid durven te zeggen...
  donderdag 7 februari 2008 @ 19:25:24 #4
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56588285
Tenzij ze testamentair onterfd is, wat mogelijk is in het nieuwe erfrecht. Dan is er ook geen recht meer op het kindsdeel.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 7 februari 2008 @ 20:26:20 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_56589529
Ga langs een notaris
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_56593920
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:25 schreef E.T. het volgende:
Tenzij ze testamentair onterfd is, wat mogelijk is in het nieuwe erfrecht. Dan is er ook geen recht meer op het kindsdeel.
Sowieso ligt het eraan wat er in het testament heeft gestaan en wat de huwelijkse voorwaarden precies hebben ingehouden, aangezien je natuurlijk anders niets kan zeggen over hoe het zit met dat huis.

Verder is het onmogelijk is om een kind helemaal te onterven, aangezien dat altijd recht zal hebben op zijn of haar legitieme portie.
pi_56594888
Bedankt voor jullie reacties.
Morgen ga ik langs mijn ouders om alle stukken door te lezen.

Het nieuwe erfrecht is van toepassing mijn Opa is in 2004 overleden.
Er is geen spraken geweest van onterving en de woning wordt gebruikt door W. Er is geen tussentijdse uitbetaling geweest.

Hoeveel bedraagd een kindsdeel eigenlijk (In percentage).
Mijn moeder is enigskind.
pi_56595831
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 00:32 schreef HarryP het volgende:
Bedankt voor jullie reacties.
Morgen ga ik langs mijn ouders om alle stukken door te lezen.

Het nieuwe erfrecht is van toepassing mijn Opa is in 2004 overleden.
Er is geen spraken geweest van onterving en de woning wordt gebruikt door W. Er is geen tussentijdse uitbetaling geweest.
Ook niet nadat jullie opa net was gestorven en het testament werd geëxecuteerd? Ik neem eigenlijk wel aan dat jullie daar in ieder geval berichtgeving van de notaris van hebben ontvangen. Lees die eens door, en dan zal het je waarschijnlijk snel duidelijk zijn of je nog ergens aanspraak op maakt of niet...
quote:
Hoeveel bedraagd een kindsdeel eigenlijk (In percentage).
Mijn moeder is enigskind.
Aangezien je moeder enigs kind is bedraagt het erfdeel in beginsel 50% van de waarde van de goederen van de erfenis.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 8 februari 2008 @ 09:59:48 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_56598361
Had je opa een testament? Zo ja, hoe was de verdeling tussen de erfgenamen? Zijn W en je moeder allebei erfgenaam?

Bij huwelijkse voorwaarden blijven jouw bezittingen in principe van jouzelf en worden ze geen gemeenschappelijk eigendom. Dat betekent dat W niet zomaar aanspraak kan maken op de opbrengsten van het huis; dat was immers van je opa.

Heb je al eens met een notaris gebeld om de situatie te bespreken?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_56598561
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:25 schreef E.T. het volgende:
Tenzij ze testamentair onterfd is, wat mogelijk is in het nieuwe erfrecht. Dan is er ook geen recht meer op het kindsdeel.
Dat was volgens mij in het oude erfrecht ook al het geval, maar dan had je ook nog altijd de legitieme portie. In het nieuwe erfrecht is deze legitieme portie aanzienlijk uitgekleed.
pi_56599548
Na een overlijden heb je een verklaring van erfrecht nodig om alles te kunnen regelen. Als het huis van je grootvader was en ze op huwelijkse voorwaarden waren getrouwd kan ik me niet voorstellen hoe ze het rechtmatig zou kunnen verkopen.
pi_56602499
Zoals al eerder gezegd: leg de situatie eens voor aan een notaris (bij voorkeur degene die de verklaring van erfrecht destijds heeft opgesteld, bij mijn weten moet die altijd opgesteld worden als er onroerend goed in de nalatenschap zit).

Verder kan de woning nu dan wel te koop staan (als in: verkoopopdracht aan makelaar gegeven, o.i.d.), maar als W. helemaal het recht niet heeft om te verkopen, dan zal de notaris de overdracht zowieso tegenhouden. Best kans dat W. dan ineens ook een dik probleem heeft (boete aan de kopende partij, bijvoorbeeld), dus het is ook in haar belang om dit alles van te voren goed uitgezocht te hebben (dit is natuurlijk vooral van belang als de verstandhouding nu nog goed is en je dit ook zo wilt houden)

Voor wat meer informatie zou je op www.nieuwhuisplan.com kunnen kijken. Voor de echt interessante info moet je je wel registreren (waarbij je automatisch een pakket info krijgt thuisgestuurd voor E4.95 verzendkosten), maar ik heb daar het nodige aan interessante informatie gevonden over koop (en indirect dus ook verkoop) van een huis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')