abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 5 februari 2008 @ 23:52:34 #1
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_56552575
sinds een paar dagen gaat mijn kat behoorlijk vaak naar de kattenbak waar hij naar mijn idee alleen maar het kattengrit naar achteren graaft. Voornamelijk 's nachts om 3 uur is dit vrij irritant. is er iets waardoor die kat zo vaak in de kattenbak gaat zitten rommelen? hij kan gewoon naar buiten mits er iemand thuis is om de deur voor hem open te doen en hij aangeeft dat hij naar buiten wil..
pi_56552868
1 van mijn katten doet dit ook wel eens. Ze loopt daarbij dan ook nog voor de bak te ijsberen en te miauwen. Bij mijn kat bleek het blaasgruis (FLUD) te zijn.

Beste is een plasje op te vangen en dit naar de dierenarts te brengen. Plasje mag van mijn dierenarts nooit ouder dan een uur zijn, omdat ze het anders niet goed kunnen testen.

Ik vang het altijd op door de kat op te sluiten met een teil met wat snippers plastic, zodat het niet absorbeerd. Vervolgens check ik ieder kwartier of ze al heeft geplast, race ik naar de dierenarts en is het weer een aantal dagen oorlog om de antibiotica pillen er in te wurmen.

Verder is ze sinds de 1e keer dat ze het kreeg op een speciaal dieet van hills.

Succes
  woensdag 6 februari 2008 @ 00:19:36 #3
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_56552966
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 00:13 schreef bab1979 het volgende:
1 van mijn katten doet dit ook wel eens. Ze loopt daarbij dan ook nog voor de bak te ijsberen en te miauwen. Bij mijn kat bleek het blaasgruis (FLUD) te zijn.

Beste is een plasje op te vangen en dit naar de dierenarts te brengen. Plasje mag van mijn dierenarts nooit ouder dan een uur zijn, omdat ze het anders niet goed kunnen testen.

Ik vang het altijd op door de kat op te sluiten met een teil met wat snippers plastic, zodat het niet absorbeerd. Vervolgens check ik ieder kwartier of ze al heeft geplast, race ik naar de dierenarts en is het weer een aantal dagen oorlog om de antibiotica pillen er in te wurmen.

Verder is ze sinds de 1e keer dat ze het kreeg op een speciaal dieet van hills.

Succes
wat is dat blaasgruis dan precies en hoe lopen ze het op? ik kijk het nog een dagje aan en anders moet ik ook maar een plasje zien af te vangen.. iig bedankt!
pi_56552994
Ik dacht ook meteen aan blaasgruis. Inderdaad even naar de dierenarts
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_56553023
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 00:13 schreef bab1979 het volgende:
en is het weer een aantal dagen oorlog om de antibiotica pillen er in te wurmen.
We hadden ooit eens pillen voor de kat (weet niet meer precies waarvoor, het beest had nogal last van wat kwaaltjes toen mevrouw bejaard werd), en die hadden een vissmaak. In plaats van de pil met geweld erin te moeten wurmen, moest je oppassen dat ie niet een stuk van je vinger/hand meenam

Ik begrijp gewoon niet waarom ze dat niet met alle pillen doen. Een kat ergens toe dwingen is altijd dikke ellende...
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 00:19 schreef MuRKie het volgende:

[..]

wat is dat blaasgruis dan precies en hoe lopen ze het op?
Toevallig een stresssituatie (verhuizing, reorganisatie o.i.d.) achter de rug? Las laatst in een dierenmagazine dat dat een rol kan spelen bij het ontstaan van blaasontsteking. Dat is niet hetzelfde als blaasgruis, maar zou ervoor kunnen zorgen dat het beest vaak het gevoel heeft dat ie moet plassen. Een monster van de urine zou ook dat moeten kunnen aantonen.
pi_56553210
Bij blaasgruis ontstaan er kristallen in de urinewegen die worden veroorzaakt door mineralen. Deze kristallen kunnen klontjes vormen die je denk ik zou kunnen vergelijken met nierstenen bij mensen. Bij mijn kat kwam het door een bacteriele infectie. Geen idee hoe/waar ze die heeft opgelopen.
pi_56553258
[quote]Op woensdag 6 februari 2008 00:23 schreef Henno het volgende:

[..]

We hadden ooit eens pillen voor de kat (weet niet meer precies waarvoor, het beest had nogal last van wat kwaaltjes toen mevrouw bejaard werd), en die hadden een vissmaak. In plaats van de pil met geweld erin te moeten wurmen, moest je oppassen dat ie niet een stuk van je vinger/hand meenam

Ik begrijp gewoon niet waarom ze dat niet met alle pillen doen. Een kat ergens toe dwingen is altijd dikke ellende...
[..]

Ik heb hier ook een kat met nierfalen die iedere dag een pil moet hebben. Gelukkig is dat er 1 met een lekkere smaak.

De antibiotica is bij mijn dierenarts tegenwoordig ook wel via een injectie te krijgen die 2 weken werkt maar om de een of andere wazige reden krijgt mijn blaasgruis kat toch altijd de pillen ipv de injectie,.
pi_56553275
Als het een kater is moet je heel erg oppassen en eigenlijk direct naar de dierenarts gaan, want blaasgruis kan zijn urineweg verstoppen en binnen no time (als hij niet kan plassen) is het mogelijk dat hij daaraan kan overlijden.
altijd gezellig.
  woensdag 6 februari 2008 @ 00:49:05 #9
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_56553319
Ik dacht ook meteen aan blaasgruis..
En wat Yolande zegt dus..
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  woensdag 6 februari 2008 @ 00:52:38 #10
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_56553357
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 00:23 schreef Henno het volgende:

[..]

We hadden ooit eens pillen voor de kat (weet niet meer precies waarvoor, het beest had nogal last van wat kwaaltjes toen mevrouw bejaard werd), en die hadden een vissmaak. In plaats van de pil met geweld erin te moeten wurmen, moest je oppassen dat ie niet een stuk van je vinger/hand meenam

Ik begrijp gewoon niet waarom ze dat niet met alle pillen doen. Een kat ergens toe dwingen is altijd dikke ellende...
[..]

Toevallig een stresssituatie (verhuizing, reorganisatie o.i.d.) achter de rug? Las laatst in een dierenmagazine dat dat een rol kan spelen bij het ontstaan van blaasontsteking. Dat is niet hetzelfde als blaasgruis, maar zou ervoor kunnen zorgen dat het beest vaak het gevoel heeft dat ie moet plassen. Een monster van de urine zou ook dat moeten kunnen aantonen.
ben inderdaad pas samen gaan wonen en de kat is er nu 7 weken waarvan hij 6 weken binnen heeft gezeten..
  woensdag 6 februari 2008 @ 00:54:24 #11
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_56553373
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 00:43 schreef Yolande het volgende:
Als het een kater is moet je heel erg oppassen en eigenlijk direct naar de dierenarts gaan, want blaasgruis kan zijn urineweg verstoppen en binnen no time (als hij niet kan plassen) is het mogelijk dat hij daaraan kan overlijden.
het is een kater ja.. dus morgen meteen maar even naar dieren arts met plasje? of met hele kat?
  woensdag 6 februari 2008 @ 00:59:30 #12
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_56553424
Misschien heeft ie Natalee gevonden...
pi_56553466
Ik hoef altijd alleen met het plasje en dan kan ik zonder afspraak maar de mijne is een poes. Ik zou eerst even bellen.
  Moderator woensdag 6 februari 2008 @ 09:14:51 #14
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_56555695
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 00:59 schreef Yi-Long het volgende:
Misschien heeft ie Natalee gevonden...
Oh haa haa, wat een grap



Ontopic, de tips hier lijken me vrij duidelijk
Succes bij de dierenarts en hou je ons op de hoogte?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  woensdag 6 februari 2008 @ 18:54:59 #15
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_56566488
Mijn kat gaat niet constant om het kwartier naar de kattenbak maar hij heeft zo zijn momenten. Voornamelijk 's middags en 's nachts. Het lijkt dan alsof hij een beetje doelloos aan het graven is in zijn kattenbak. Alsof hij het uit verveling doet. De dierenarts zei dat ik het even aan moest kijken..
pi_56601744
Ik dacht ook meteen blaasgruis; dat onze jongste kat dat deed was het even aankijken (halfuurtje/uurtje), maar al snel naar de dierenarts, en we waren er gelukkig net op tijd bij (die zat goed verstopt en dat ging allemaal heel snel, hij begon al snel te zwalken e.d.).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_56602338
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 18:54 schreef MuRKie het volgende:
Mijn kat gaat niet constant om het kwartier naar de kattenbak maar hij heeft zo zijn momenten. Voornamelijk 's middags en 's nachts. Het lijkt dan alsof hij een beetje doelloos aan het graven is in zijn kattenbak. Alsof hij het uit verveling doet. De dierenarts zei dat ik het even aan moest kijken..
Heeft je dierenarts de kat ook gezien?
Mijn eerste gedachte bij het lezen van de topictitel was ook blaasgruis.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 15:08:11 #18
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_56603602
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 13:59 schreef Twiggy het volgende:

[..]

Heeft je dierenarts de kat ook gezien?
Mijn eerste gedachte bij het lezen van de topictitel was ook blaasgruis.
Nee hij heeft de kat niet gezien. Maar inmiddels doet hij niet meer doelloos graven in zijn bak.. Ik weet niet waarom hij dat deed.. Maar hoe kan een kat/poes blaasgruis krijgen?
pi_56604040
Onze jongste kat was van kitten afaan al een doelloze bakgraver, ook speelde hij in de kattenbak of ging hij liggen rollen als de bak net schoon was (vooral chloor lucht vind ie heerlijk). Dit deed ie al toen ie nog bij m'n schoonzus woonde. Toen ie anderhalf was konden we hem dus voor het eerst laten leegspuiten, een paar maanden lang hebben we toen afentoe bij de dierenarts gezeten, tuurlijk altijd in het weekend, om hem leeg te laten spuiten. Hij heeft toen lange tijd op SD voer gezeten en zit nu op CD voer.
Onze kat heeft dan toevallig ook nog een nauwe plasbuis dus sneller last van verstopping.
Blaasgruis ontstaat door teveel kristallen in de urine, een te sterk geconcentreerde urine, of kan aangewakkerd worden door bepaalde voeding.
quote:
Wanneer teveel zouten in de urine aanwezig zijn, kunnen zich zoutkristallen gaan vormen, die geleidelijk groter worden. Vaak hechten de zoutkristallen zich vast aan organisch materiaal in de urine, waardoor structuren ontstaan, die op den duur doorgroeien tot gruis. Hetgeen uiteindelijk kan uitgroeien tot een steen(en).
Blaasgruis en stenen kunnen verschillende soorten klachten veroorzaken, afhankelijk van de grootte, plaats en vorm van het gruis/ steen. Zo kunnen scherpe randjes van gruis/ steen het slijmvlies van de blaas beschadigen, met blaasontsteking als gevolg. Ook kunnen steentjes de afvoer van urine uit de blaas naar de urinebuis blokkeren. De meest voorkomende symptomen bij huisdieren met gruis en stenen zijn: bloed in de urine, vaak kleine beetjes plassen, pijnlijk plassen en persen bij het plassen.
Wanneer gruis/ kleine steen vastloopt in de urinebuis, kan de afvoer van urine worden geblokkeerd. Uw huisdier kan dan niet meer plassen en de blaas raakt overvol. Omdat de urine niet meer afgevoerd wordt, kunnen de nieren de afvalstoffen niet langer uit het lichaam verwijderen. Hierdoor ontstaat een ophoping van deze stoffen in het lichaam. Dit veroorzaakt lusteloosheid, verlies van eetlust, braken en algemene malaise. In dit stadium uw dierenarts waarschuwen.
Bron: http://www.blaasgruis.nl


Gek genoeg is onze kat gestopt met doelloos graven en spelen in de bak sinds hij behandeld wordt voor blaasgruis, ik zie daar voor onze kat iig een connectie.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_56604044
Ik ben geen dierenarts dus ik weet niet precies hoe een kat blaasgruis krijgt. De symptomen zijn echter wel heel herkenbaar: Bijvoorbeeld om de haverklap in de kattenbak graven of overal kleine plasjes achterlaten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')