abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 februari 2008 @ 21:06:58 #1
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_56486366
Het was na 6 jaar wel weer eens tijd om de muur te verven van de slaapkamer.
2 maanden later zit er schimmel op de muur.



De gebruikte verf is Histor muurverf. Niks speciaals. En ook, net zoals 6 jaar geleden, de muur niet voorbehandeld.



Het rare is dat het alleen op de muur zit die aan buiten grenst, en alleen boven het raampje.
Op het moment dat we de muur verfde was het buiten droog. En binnen luchten we genoeg dwz, zo goed als altijd het raam op een kiertje...

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Jump
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_56486478
Zit er vocht in de muur?
Ik kan niets anders verzinnen dan vocht. Daarom schimmelt het ook zo snel in badkamers. Nu begrijp ik dat het bij jou de slaapkamer betreft, maar dan wel de buitenmuur.

Hebben jullie eerder schimmel gehad op die muur?
Aka Seventhee, Seventeas, 7-teas, 7, Seven, TTTTTTT, 70s, Settanta
Zus van -Magnolia- *O*
  zaterdag 2 februari 2008 @ 21:12:15 #3
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_56486574
Er zou wel vocht in kunnen zitten, maar we hebben verder nooit last van schimmel in de slaapkamer gehad.
Wel in de badkamer idd, maar daar hebben we verkeerde verf gebruikt...
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  FOK!fotograaf zaterdag 2 februari 2008 @ 21:17:31 #4
17893 Forno
pi_56486751
Is je huis geisoleerd? Zo nee, dan kan er vocht op de wand slaan in de winter door condensatie. Warme lucht van binnen kan meer vocht dan buitenlucht opnemen. Heb je een koele muur dan beslaat het vocht in de lucht op die wand.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forno op 02-02-2008 21:27:46 ]
pi_56487842
Check je emmer latex eens? Ik heb laatst ook een emmer weggeflikkerd waar de schimmel op stond (was geen Histor overigens).
Misschien zaten er wat sporen in die zijn gaan groeien?
  zondag 3 februari 2008 @ 15:23:48 #6
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_56501211
@ Forno zou kunnen... het viel wel op dat het raam (en de muur) 's ochtends vochtig was..

@ veldmuis het was een nieuwe pot, die vers gemend was... ik kan kijken of ie nog ergens is en of er schimmel inzit...

Iemand andrs nog tips hoe we er af kunnen komen?
tnx!

Jump
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_56503447
Koop een relatieve luchtvochtigheidsmeter, je zult zien dat het erg vochtig is in huis. (Anders zou de muur niet vochtig zijn). Zorg er daarna voor dat je beter ventileert. Ventilatie is permenent een kleine luchtstroom. 1 raampje (of het nu altijd of elke dag een urrtje is) op een kier geeft nog geen ventilatie. Er moet zowel lucht in als uit kunnen, een aanvoer en een afvoer.
  zondag 3 februari 2008 @ 17:17:06 #8
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_56503608
Waarom zou je zo'n meter kopen als het antwoord sowieso 'ventileren' is? Dan kun je jezelf die kosten beter besparen...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_56503715
Waarschijnlijk zat er al schimmel op de muur voordat je er overheen schilderd, dat helpt niet echt he. Voortaan eerst de muur schoonborstellen zodat het bijna schimmelvrij is. Daarna schilderen met een schimmelwerend verf.
  FOK!fotograaf zondag 3 februari 2008 @ 18:23:05 #10
17893 Forno
pi_56504913
quote:
Op zondag 3 februari 2008 15:23 schreef Jumparound het volgende:
@ Forno zou kunnen... het viel wel op dat het raam (en de muur) 's ochtends vochtig was..

@ veldmuis het was een nieuwe pot, die vers gemend was... ik kan kijken of ie nog ergens is en of er schimmel inzit...

Iemand andrs nog tips hoe we er af kunnen komen?
tnx!

Jump
Enkelglas en ongeisoleerde wanden zeker?

Mocht dat zo zijn, dan is nog meer ventileren zinloos. Je blijft met condensatie zitten zolang de koudebruggen niet worden opgelost.

Hoe oud is je huis? Heeft je huis spouwmuren? Mocht je ongeisoleerde spouwmuren hebben, kan je ze laten opvullen met isolatie. Heb je een heel oud huisje met (half-)steens muren, dan kun je ze van binnenuit isoleren met voorzetwanden. Allemaal vrij kostbaar uiteraard.

Heb je daar geen tijd en of geld voor, dan is een likje schimmelwerende verf (eens in de zoveel jaar) de enige optie.
pi_56505232
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:17 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Waarom zou je zo'n meter kopen als het antwoord sowieso 'ventileren' is? Dan kun je jezelf die kosten beter besparen...
Zodat ge kunt zien wanneer je genoeg ventileert of mischien zelfs wel te veel.
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:23 schreef Forno het volgende:
Enkelglas en ongeisoleerde wanden zeker?

Mocht dat zo zijn, dan is nog meer ventileren zinloos. Je blijft met condensatie zitten zolang de koudebruggen niet worden opgelost.
Probleem is niet een ongeisoleert huis hebben. Vocht problemen starten op het moment dat je gaat isoleren maar je doet dat fout of maakt het niet af, of omdat er iets in de omgeving veranderd zoals b.v. een nieuwe bestrating die hoger wordt gelegt. Of door een verandering van gedrag zoals b.v. de hele winter een gaskachel vol aan zetten iedere dag e alles pot icht houden omdat het anders zo koud is.
  FOK!fotograaf zondag 3 februari 2008 @ 20:28:17 #12
17893 Forno
pi_56507428
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:41 schreef tnimble het volgende:

[..]

Zodat ge kunt zien wanneer je genoeg ventileert of mischien zelfs wel te veel.
[..]

Probleem is niet een ongeisoleert huis hebben. Vocht problemen starten op het moment dat je gaat isoleren maar je doet dat fout of maakt het niet af, of omdat er iets in de omgeving veranderd zoals b.v. een nieuwe bestrating die hoger wordt gelegt. Of door een verandering van gedrag zoals b.v. de hele winter een gaskachel vol aan zetten iedere dag e alles pot icht houden omdat het anders zo koud is.
Dat kunnen ook oorzaken zijn van vocht- / schimmelproblemen inderdaad.

Hoewel, het verhogen van bestrating lijkt me hier geen oorzaak van de schimmel. En TS zegt dat hij het raam vaak open heeft staan, dus stoken met potdichte ramen gaat ook niet op. Wat in mijn vorige post ook al beaamde, is dat het probleem zeer waarschijnlijk een koudebrug is.

Maar waar die koudebrug precies zit, is vanachter je luie stoel lastig aan te wijzen.

TS moet even wat meer info geven over de opbouw van de buitenmuur / dak.
pi_56520666
quote:
Op zondag 3 februari 2008 20:28 schreef Forno het volgende:

[..]

Dat kunnen ook oorzaken zijn van vocht- / schimmelproblemen inderdaad.

Hoewel, het verhogen van bestrating lijkt me hier geen oorzaak van de schimmel. En TS zegt dat hij het raam vaak open heeft staan, dus stoken met potdichte ramen gaat ook niet op. Wat in mijn vorige post ook al beaamde, is dat het probleem zeer waarschijnlijk een koudebrug is.

Maar waar die koudebrug precies zit, is vanachter je luie stoel lastig aan te wijzen.

TS moet even wat meer info geven over de opbouw van de buitenmuur / dak.
  maandag 4 februari 2008 @ 09:48:28 #14
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56520765
tvp, want ik heb een soortgelijk probleem in m'n badkamer. De laatste keer dat ik schimmel zag, was ik zo helder om dat weg te vegen. Een half jaar later kun je precies zien waar ik allemaal geveegd heb. Nu heb ik dus een gebied van 50x50 cm wat onder de schimmelvegen zit. Iemand suggesties hoe je zoiets definitief oplost?
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_56520832
Volgende keer gewoon een soppie maken met wat chloor erin en dan de schimmels goed wegpoetsen .
  maandag 4 februari 2008 @ 09:58:00 #16
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_56520895
quote:
Op maandag 4 februari 2008 09:53 schreef veldmuis het volgende:
Volgende keer gewoon een soppie maken met wat chloor erin en dan de schimmels goed wegpoetsen .
Zou het echt zo simpel zijn?

(ik had al nachtmerries van muren voorbehandelen, opnieuw overschilderen met antischimmelverf etc...)
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  maandag 4 februari 2008 @ 10:09:25 #17
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_56521092
quote:
Op zondag 3 februari 2008 17:22 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Waarschijnlijk zat er al schimmel op de muur voordat je er overheen schilderd, dat helpt niet echt he. Voortaan eerst de muur schoonborstellen zodat het bijna schimmelvrij is. Daarna schilderen met een schimmelwerend verf.
De muur was 100% schimmel vrij
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  maandag 4 februari 2008 @ 10:12:08 #18
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_56521158
quote:
Op zondag 3 februari 2008 18:23 schreef Forno het volgende:

[..]

Enkelglas en ongeisoleerde wanden zeker?

Mocht dat zo zijn, dan is nog meer ventileren zinloos. Je blijft met condensatie zitten zolang de koudebruggen niet worden opgelost.

Hoe oud is je huis? Heeft je huis spouwmuren? Mocht je ongeisoleerde spouwmuren hebben, kan je ze laten opvullen met isolatie. Heb je een heel oud huisje met (half-)steens muren, dan kun je ze van binnenuit isoleren met voorzetwanden. Allemaal vrij kostbaar uiteraard.

Heb je daar geen tijd en of geld voor, dan is een likje schimmelwerende verf (eens in de zoveel jaar) de enige optie.
Geen idee of die muur geisoleerd is. maar het raam was dubbelglas.
Die buitenmuur is denk ook wel geisoleerd (als ik het raam dicht doe hoor je ook geen omgevingsgeluiden meer (dat is imho wel een graagmeter))
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  maandag 4 februari 2008 @ 11:33:50 #19
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_56522705
Info over het huis.

Bouwjaar 1930. Gerenoveerd in 2002.
Hele huis voorzien van dubbel glas. Volgens mij is de muur geisoleerd, maar dat kijken we vanavond na...
We luchten de slaapkamer de hele dag, maar 's avond wil ik het raam nog wel eens dicht doen (herrie buiten, of wind oid)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_56535189
quote:
Op maandag 4 februari 2008 10:09 schreef Jumparound het volgende:

[..]

De muur was 100% schimmel vrij
Blijkbaar niet meer.
  FOK!fotograaf maandag 4 februari 2008 @ 22:06:04 #21
17893 Forno
pi_56535708
quote:
Op maandag 4 februari 2008 11:33 schreef Jumparound het volgende:
Info over het huis.

Bouwjaar 1930. Gerenoveerd in 2002.
Hele huis voorzien van dubbel glas. Volgens mij is de muur geisoleerd, maar dat kijken we vanavond na...
We luchten de slaapkamer de hele dag, maar 's avond wil ik het raam nog wel eens dicht doen (herrie buiten, of wind oid)
Het wel of niet horen van geluid van buiten, is geen graadmeter of het huis geisoleerd is.

Een huis van 1930 is waarschijnlijk aan de binnenkant geisoleerd. Dan zie je aan de buitenkant de bestaande muren. Aan de binnenkant bouwt men voorzetwanden. Dat vullen ze met isolatie met meestal een gipsplaat als afwerking. Mischien dat er ergens wat isolatie is verschoven? Vooral als ze het low-budget uitvoeren en er wobbly bobbly wat tempex in proppen ofzo. Maar goed, is allemaal speculatie. Kan ook iets heel anders zijn.

Als ik het zo hoor kun je beter een pot schimmelwerende verf kopen en eens in de zoveel jaar verven. Zeker als het om een klein stukje boven een kozijn gaat. Anders zul je onderzoek moeten doen waar de koudebrug zit. Dus hier en daar een gaatje boren en met een soort telescoop in de constructie kijken. Openbreken en repareren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Forno op 04-02-2008 22:11:15 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')