FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Jaren 80 auto's waar jij in gereden hebt
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 14:24
Ola,eens kijken of dit lukt..

waarschijnlijk meer voor de wat oudere Fokkers maar iedereen is welkom..

de bedoeling is 80-er jaren wagens met uitschieters naar eind 70 en begin 90 te posten die je zelf hebt gehad.

je ervaringen,goede en slechte momenten (bijbedoeling is ook om hilarische momenten te delen) en liefst zo veel mogelijk afbeeldingen erbij.

kick off...

los van het leren rijden in vaders auto (renault 12,daarna een renault 18)
1-ste auto.

Toyota Celica 1979 2000xt liftback

voor 900 gulden gekocht,na 2 weken 100 gulden moeten betalen aan de sloop om em op te halen..
was wit,met spuitbus mat zwart gespoten omdat ik nieuwsgierig was hoe de Celica uit zou zien in het zwart,met dag 1 de aanjager naar de kl@te,mooie kortsluiting trouwens met veel rook erbij.
Let wel,ik was toen 16 jaar..toen kon je nog een auto kopen terwijl je minderjarig was en op naam zetten.

2-de auto

Toyota Corolla Liftback 1.6 twin cam "80


1600 8v dohc met 4 enkele carbs.
(2t-gue motor meen ik)
ex corolla trophy wagen met schijfremmen op de achteras,quick-release handrem en rolkooi,totaal niet apk geschikt wegens de handrem..afijn..toch zeer veel lol van gehad.

een korte uitstap naar citroen '83 (dacht ik)

een visa 11RE (ky-02-ff)
na 2 x in het rond te zijn gegaan,per direct verkocht

eerste "echte"auto
Ford Sierra Cosworth 2wd '89


(ingescande foto's..sorry voor de kwaliteit)

was een Fase3 360/380 pk geheel gedaan door JP-cars,helaas moeten verkopen door een (mijn schuld) beurt laten doen door een zogenaamde gevorderde leerling monteur..die vond het nl leuker om te gassen met de wagen terwijl de oliebeurt niet goed gedaan was..

uitstapje naar Opel.

gsi 16v '89-er

erg leuk om te rijden,gemeen,fel en goed om te tunen..was mijn eerste ervaring ermee..rond '99 ongeveer,standaard gekocht en tot dit gemaakt dus..
sorry voor het gebrek aan foto's..digicam had ik toen nog niet...wie wel eigenlijk?

paar uitstapjes naar foute modellen...geen pics en geen comment

VW Golf gti 16v '88

geheel zelfbouw...gewone 1.8 rood bij aanschaf.


veel aan gedaan en veel lol van gehad,wel veel onderhoud..

Weer een '89-er
Ford Sierra Cosworth 2wd
minder goed exemplaar..niet lang gehouden...


wel veel van geleerd,incl mensenkennis

momenteel een hobby projectje aangezien ik al weer een jaartje of 2 uit de tuning ben..

320i van '89..

dit was mijn verhaal..

graag jullie ervaringen,meningen en dergelijke met 80-ers....

(ps,ik ben er 1 vergeten en de wagens van mijn vriendin moet ook nog..maar komt later)
BrandXzaterdag 2 februari 2008 @ 14:48
Dit is mijn eerste en tevens nog steeds mijn huidige tuut:



Ik heb zelf geen foto van hem, dus ik heb deze ff geleend van een andere site
Die van mij is exact hetzelfde model, Hyundai 1.6 GLS uit 1992 en in de zelfde kleur, alleen die van mij heeft een heerlijke (foute) lage spoiler op zijn kontje zelfs de wieldoppen zijn hetzelfde

Tuut heeft echt een kleine handicap: zo'n beetje vanaf de dag dat ik hem heb rijd hij op 3,5 cilinder ipv vier. Een van de vier doet het niet goed. Daarom prutelt hij af en toe wat in z'n stationair en is hij wat gevoelig met optrekken maar verder als een zonnetje rijden!

In de komende twee weken moet hij gekeurd worden. Motorisch rijdt hij prima, maar ik vrees het ergste Ik hoop dat hij nog een jaartje mee kan. Heb hem nu drie jaar, en hij heeft me nog geen seconde in de steek gelaten. Start altijd, rijdt alitjd, weer & wind, regen, sneeuw, vrieskou alles heeft hij voor mij doorstaan. Ook zijn we anderhalf jaar geleden naar Italie gereden, de bergen door zonder ook maar een moment minder te zijn. Sterker nog, leek haast alsof hij het in de bergen fijner vond rijden dan op de vlakke weg
Op de terugweg ging ik eens kijken wat hij kon, ik dacht: 160 km/u eens kijken... Voor ik het wist reed hij 180 en nog power over was ff schrikken, zo soepel als dat hij dat deed!

Naja, dat is mijn begin jaren 90 ervaring
TheFreshPrincezaterdag 2 februari 2008 @ 14:51
Dit is m'n huidige Bouwjaar 1986
Het zijn wel echte kilometervreters; daarom zie je er ook nog zoveel rondrijden.

Jou love it or you hate it...



Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 14:59
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 14:48 schreef BrandX het volgende:
Dit is mijn eerste en tevens nog steeds mijn huidige tuut:

[ afbeelding ]

Ik heb zelf geen foto van hem, dus ik heb deze ff geleend van een andere site
Die van mij is exact hetzelfde model, Hyundai 1.6 GLS uit 1992 en in de zelfde kleur, alleen die van mij heeft een heerlijke (foute) lage spoiler op zijn kontje zelfs de wieldoppen zijn hetzelfde

Tuut heeft echt een kleine handicap: zo'n beetje vanaf de dag dat ik hem heb rijd hij op 3,5 cilinder ipv vier. Een van de vier doet het niet goed. Daarom prutelt hij af en toe wat in z'n stationair en is hij wat gevoelig met optrekken maar verder als een zonnetje rijden!

In de komende twee weken moet hij gekeurd worden. Motorisch rijdt hij prima, maar ik vrees het ergste Ik hoop dat hij nog een jaartje mee kan. Heb hem nu drie jaar, en hij heeft me nog geen seconde in de steek gelaten. Start altijd, rijdt alitjd, weer & wind, regen, sneeuw, vrieskou alles heeft hij voor mij doorstaan. Ook zijn we anderhalf jaar geleden naar Italie gereden, de bergen door zonder ook maar een moment minder te zijn. Sterker nog, leek haast alsof hij het in de bergen fijner vond rijden dan op de vlakke weg
Op de terugweg ging ik eens kijken wat hij kon, ik dacht: 160 km/u eens kijken... Voor ik het wist reed hij 180 en nog power over was ff schrikken, zo soepel als dat hij dat deed!

Naja, dat is mijn begin jaren 90 ervaring
laat even een compressietest doen...weet je tenminste waar je aan toe bent..kost niet zoveel..
antwoord is meer waard.

leuk antwoord
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 15:01
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 14:51 schreef MaGNeT het volgende:
Dit is m'n huidige Bouwjaar 1986
Het zijn wel echte kilometervreters; daarom zie je er ook nog zoveel rondrijden.

Jou love it or you hate it...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
love em,ben zelf erg fan van de 850 t-5r
BrandXzaterdag 2 februari 2008 @ 15:03
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 14:59 schreef Charged het volgende:

[..]

laat even een compressietest doen...weet je tenminste waar je aan toe bent..kost niet zoveel..
antwoord is meer waard.

leuk antwoord
wat is een compressietest?
en thanks
Lord_Vetinarizaterdag 2 februari 2008 @ 15:08


Mijn eerste. Een Starslet 1.2 DL uit 1980. Zelfde kleur als deze (later gespoten in donkerblauw). Heerlijke wagentjes. Fel, betrouwbaar, alleen wat roestgevoelig.
Icefire1971zaterdag 2 februari 2008 @ 15:10


Citroen CX 2.2 trs 1987
Dit is onze tweede (die ik NU heb). Op de achterruit zit ook nog een zwarte jalouzie.
De bx op de achtergrond is ook van ons maar net te jong voor dit topic.
Lord_Vetinarizaterdag 2 februari 2008 @ 15:12
Jammer van die wieldoppen, Icefire..
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 15:18
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:10 schreef Icefire1971 het volgende:
[ afbeelding ]

Citroen CX 2.2 trs 1987
Dit is onze tweede (die ik NU heb). Op de achterruit zit ook nog een zwarte jalouzie.
De bx op de achtergrond is ook van ons maar net te jong voor dit topic.
hmzz....altijd zeer benieuwd geweest naar een CX..met name de turbo2 eigenlijk...

hoe rijdt het nou eigenlijk?..waterbed op wielen?
wieldeksels idd wat minder.
Triptaminezaterdag 2 februari 2008 @ 15:20
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 14:51 schreef MaGNeT het volgende:
Dit is m'n huidige Bouwjaar 1986
Het zijn wel echte kilometervreters; daarom zie je er ook nog zoveel rondrijden.

Jou love it or you hate it...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hate the looks, maar motorisch zijn het geweldige dingen
Annezaterdag 2 februari 2008 @ 15:26
De enige jaren 80 auto die ik heb (of ooit gehad heb) is deze:



Suzuki SC 100 GX Coupé uit 1980.
Lord_Vetinarizaterdag 2 februari 2008 @ 15:26


Mijn tweede. Weer een Starslet (in deze kleur) maar de tweede facelift-versie.
Fogelzaterdag 2 februari 2008 @ 15:26
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 14:24 schreef Charged het volgende:

[ afbeelding ]
320i van '89..
Offtopic, maar is die laatste foto in Cuijk (met het veer tussen Cuijk en Middelaar op de achtergrond)?


Ontopic: Ik heb een Volvo 240 2.3l uit 1984 gehad (waar en zo groot stuk uit de laadruimte was weggeroest dat je er een voetbal door kwijt kon raken... gek dat deze afgekeurd werd...) en een Ford Scorpio 2.0l uit 1986 die bij aankoop al een barrel was, maar die het toch nog ca 9 maanden uit heeft gehouden, 6 maanden meer dan verwacht!
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 15:30
ons zorgen kindje (linkerkant)
84-er honda crx ballade..staat nou droog en goed geventileerd..

moet goed komen met haar....
ik heb de tijd,ik hoop de crx ook..
Annezaterdag 2 februari 2008 @ 15:31
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:30 schreef Charged het volgende:
ons zorgen kindje (linkerkant)
84-er honda crx ballade..staat nou droog en goed geventileerd..

moet goed komen met haar....
ik heb de tijd,ik hoop de crx ook..
[ afbeelding ]
Huh? Die is toch van Marit?
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 15:31
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:26 schreef Fogel het volgende:

[..]

Offtopic, maar is die laatste foto in Cuijk (met het veer tussen Cuijk en Middelaar op de achtergrond)?


Ontopic: Ik heb een Volvo 240 2.3l uit 1984 gehad (waar en zo groot stuk uit de laadruimte was weggeroest dat je er een voetbal door kwijt kon raken... gek dat deze afgekeurd werd...) en een Ford Scorpio 2.0l uit 1986 die bij aankoop al een barrel was, maar die het toch nog ca 9 maanden uit heeft gehouden, 6 maanden meer dan verwacht!
klopt helemaal,waar kom jij vandaan dan?
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 15:39
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:31 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Huh? Die is toch van Marit?
idd,ONS zorgenkindje..we zijn pas een jaartje of 3 samen
Annezaterdag 2 februari 2008 @ 15:41
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:39 schreef Charged het volgende:

[..]

idd,ONS zorgenkindje..we zijn pas een jaartje of 3 samen
Aaaaaaah . Ik snap 'm.
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 15:57
niet alleen de crx maar Marit en ik..voor de duidelijkheid
Hyperdudezaterdag 2 februari 2008 @ 15:57
De 80er jaren begonnen bij mij thuis met een Honda Accord coupé van mijn moeder en een 500SE van Pa.
Daar heb ik hier zelf geen foto's van. Honda was een erg fijne auto toen; maar wel erg snel doorgerot: 3-4 jaar max.


Mercedes W126 blijft natuurlijk één van de beste auto's ooit.

Mijn oma had toen later nog een 1986 911 3.2, die best vaak door ons werd "geleend"
Ding slingert, na enige werkzaamheden, nog steeds rond hiero.

Mijn eigen 80-er jaren auto's


1990 Alfa 75 2.0 TS: prima ding, maar op het laatst toch te duur om op de weg te houden. 275K kms


1990 BMW 325 iX Touring, staat nu te koop bij V&A , 310K kms
Sorry voor de SPAM


Goede auto's in de 80 er jaren. Niet lang daarna begon al dat milieu- en veiligheidgezeik (niet helemaal onterecht, maar wel jammer). Toen waren auto's nog auto ipv. een vervoermiddel.
Icefire1971zaterdag 2 februari 2008 @ 16:01
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:18 schreef Charged het volgende:

[..]

hmzz....altijd zeer benieuwd geweest naar een CX..met name de turbo2 eigenlijk...

hoe rijdt het nou eigenlijk?..waterbed op wielen?
wieldeksels idd wat minder.
het zijn de winterbanden (die ik niet nodig heb). de echte cx velgen liggen netjes in de schuur.

Rijdt natuurlijk geweldig.
Nadeel daarvan is dat onafhankelijk van hoeveel passagiers je bij je hebt ze altijd liggen te slapen in de auto. Veel aanspraak heb je dus niet.
Een t2 is natuurlijk heel fraai, veel sneller en iets stugger geveerd. Maar ook storingsgevoeliger.
BrandXzaterdag 2 februari 2008 @ 16:43
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:26 schreef ijsmeis het volgende:
De enige jaren 80 auto die ik heb (of ooit gehad heb) is deze:

[ afbeelding ]

Suzuki SC 100 GX Coupé uit 1980.
wat een lief leuk wagentje!
hierissieweerzaterdag 2 februari 2008 @ 16:43
super topic een tvp!
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 17:03
hmzz...ook weer een zwak voor de alfa 75..een America v6.
mooie looks,maar ook weer wild van de 164 q4...damn...Cossie op de eerste plaats maar dan?
Chargedzaterdag 2 februari 2008 @ 17:07
even onthouden...het gaat om de wagens die je zelf gehad hebt..geen 80-er jaren icons.
Hyperdudezaterdag 2 februari 2008 @ 17:10
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 17:07 schreef Charged het volgende:
even onthouden...het gaat om de wagens die je zelf gehad hebt..geen 80-er jaren icons.
Die Honda heb ik zelf nog in gereden.
Tegen de keuken aan.
Chargedmaandag 4 februari 2008 @ 10:31
mooie comments allemaal.
vooral de starlet en de cx,hoop op meer natuurlijk!
Dromermaandag 4 februari 2008 @ 11:12
Helaas zonder foto's (heb er zelf geen meer van en om nou 'zoveel mogelijk lijkende' foto's er bij te gaan zitten googlen... mwoah)

Mijn eerste auto was een zwarte Ford Sierra 2.0 3-deurs uit 1986. (verlaagd, lm velgen en dikke uitlaat.. ik was toen nog niet zo oud )

Hierna volgde een Sierra Cosworth sedan 2wd uit 1989. Zo eentje als TS heeft gehad, maar dan met de originele rotvelgen. (nachtmerrie om schoon te krijgen). Het ding viel van ellende uit elkaar.

Toen een Mazda 323 5d uit 1985 toen ik al mijn geld kwijt was door de Cosworth.

Daarna een Mazda 626 coupé 2.0 12v uit 1988. Dat was weer een vooruitgang.

Als laatste jaren 80 auto heb ik een Subaru Legacy 1.8 uit begin 1990 gereden. Dat was een tegenvaller na de Mazda. (niet echt vooruit te branden en sponzige vering)
Chargedmaandag 4 februari 2008 @ 12:25
quote:
Op maandag 4 februari 2008 11:12 schreef Dromer het volgende:
Helaas zonder foto's (heb er zelf geen meer van en om nou 'zoveel mogelijk lijkende' foto's er bij te gaan zitten googlen... mwoah)

Hierna volgde een Sierra Cosworth sedan 2wd uit 1989. Zo eentje als TS heeft gehad, maar dan met de originele rotvelgen. (nachtmerrie om schoon te krijgen). Het ding viel van ellende uit elkaar.

Toen een Mazda 323 5d uit 1985 toen ik al mijn geld kwijt was door de Cosworth.
Chargedmaandag 4 februari 2008 @ 12:34
quote:
Op maandag 4 februari 2008 12:25 schreef Charged het volgende:

[..]
zeer herkenbaar..maar guess what..Cosworth 2 wd sedan komt er weer..maar alleen als ik het goed kan plannen qua financieen en tijd.

Het is gewoon een 80-er jaren icoon waarvan ik 2 exemplaren heb van mogen proeven,veel van heb geleerd en de komende (nog niet bekend wanneer) de vruchten van gaat plukken.

zelden in 1 wagen zoveel power meegemaakt voor dat budget,karakter,tunings mogelijkheden wat betreft het blok,handeling,luxe en nog meer..
tja..ik laat idd overduidelijk merken dat het (Cosworth 2wd sedan) mijn favo is..heb er 2 x van mogen proeven met een bijzonder prettige nasmaak op mijn "driver"papillen..

maar dan nog...eerst zorgen dat ik de wagen kan onderhouden..kopen is 1 ding..goed onderhoud en doortunen (op de juiste manier) is een andere zaak.
casejunkiemaandag 4 februari 2008 @ 12:37
2 van mijn 3 jaren '80 auto's:



Oke oke, de station is uit 1992 maar het model komt van 1988
Lennoxmaandag 4 februari 2008 @ 13:21
Austin Mini uit 1983. Ding was ouder dan ik zelf ben
Daffodil31LEmaandag 4 februari 2008 @ 13:36
Na een aantal DAFs een paar 340's gehad, waarvan dit er eentje is. Compleet met windschermen op de zijruiten. Jammer dat dit soort accessoires niet meer leverbaar zijn.



Daarna nog een Citroën BX uit 1986 en een Volvo 740 Turbo Intercooler uit 1986. Die laatste ging dood met slechts 470.000 kilometer op de teller.

Nu een Citroën XM uit 1992, maar die hoort er toch een beetje bij, want het model is voor 't eerst op de markt gekomen in 1989.

Chargedmaandag 4 februari 2008 @ 13:42
quote:
Op maandag 4 februari 2008 12:37 schreef casejunkie het volgende:
2 van mijn 3 jaren '80 auto's:

[ afbeelding ]

Oke oke, de station is uit 1992 maar het model komt van 1988
lijkt me een beetje photoshop maar oke...de rechter(coupe) heel mooi
Jim.Beammaandag 4 februari 2008 @ 18:16

T42maandag 4 februari 2008 @ 18:18

VW jetta type 2 met en 1.3L uit '84 gekocht in 2005 voor maar 125 euro (stond voor de poort van de sloop) in 2007 verkocht 350 euro met heel veel verbeteringen (zoals achtervering die niet hangt, lichtmetaal, meer licht en meer motor onderdelen e minder deuken ) fijne auto met enorme kofferbak maar wou wat ouders


VW Transporter 3 uit '86 1.6 diesel. gekocht in 2003 voor maar 75 euro liep toen niet, nieuwe accu en koppeling en hij deed het weer. super bak was dit maar had een grijskenteken en werd te duur in belasting. verkocht in 2005 voor 550 euro

verder heb ik alleen oudere auto's gehad
Headlongmaandag 4 februari 2008 @ 19:02
Ik heb zelfs 3 auto's uit de jaren 80 gehad! Woei...

Namelijk;

Uit het verleden:
Renault 5 GTX


Renault 19 16v


Heden
Renault 11 TXE Electronic 1985




Filmpje van electronisch dashboard:
http://home.kpnplanet.nl/~d.kool2@kpnplanet.nl/11/mov.avi
Hyperdudemaandag 4 februari 2008 @ 19:35
quote:
Op maandag 4 februari 2008 13:36 schreef Daffodil31LE het volgende:
Na een aantal DAFs een paar 340's gehad, waarvan dit er eentje is. Compleet met windschermen op de zijruiten. Jammer dat dit soort accessoires niet meer leverbaar zijn.
...
Die zaten ook op mijn Alfa, zie foto's paar posts boven deze.
Werkten eigenlijk maar zeer matig die dingen.
Windtunnels zijn zeker pas later uitgevonden.
gatewaymaandag 4 februari 2008 @ 20:24
Mijn eigen: een golf 2 1.6 diesel uit 1987, reed echt prima, ondanks de 434.000km op de teller :



De Golf van me pa (die ik totall los heb gereden) een golf 2 1.6 benzine uit 1989), die reed ook heerlijk!!


En na de boem:



Mijn huidige auto is uit 1994, dus die mag hier niet
Retromaandag 4 februari 2008 @ 20:31
'85 Audi coupé quattro (de MB is een '75 280S). Beide niet meer in mijn bezit. Heb nu opnieuw een '85 quattro met een 280 pk s4 motor, en wederom een MB ('75 SL coupé)

DonJamesmaandag 4 februari 2008 @ 20:59
Mijn jaren-80 wagens:

Mijn eerste auto, een Fiat Panda 34. In dezelfde pisvlekgele kleur. Fijn wagentje wel, zonder moeite past er een koelkast of wasmachine in


Een Fiat Regatta 100. Gratis gekregen, toch 1 jaar 1 apk dus mee gereden. Veel luxe, waaronder centrale vergrendeling, elektrische ramen en een elektronisch dashboard. Het meeste daarvan werkte ook nog soms!


Een Holden Jackaroo ik ben vast de enige die zo'n ding heeft gehad Een in licentie gebouwde Isuzu Trooper. Dikke 4WD die me door heel Australië heeft gebracht. Niet helemaal zonder problemen, de fuel cut-off van de elektronische carburateur besloot midden in de woestijn er mee op te houden. Gevolg: motor uit. Ter plekke de carburateur uit elkaar gehaald en kunnen repareren gelukkig


Een Mk I Cabrio, 1800 automaat. Lichtblauw, donkerblauwe sonnenland-kap, mooie ATS-jes eronder. Veel lol aan beleefd, zeker in de zomer.

Daarvoor en daarna nog wat jaren-70, jaren-90 en jaren-'00 spul gehad
SilentChaosmaandag 4 februari 2008 @ 21:23
Dat is mijn huidige auto...Een Nissan Sunny uit 1987...4 deurs
Komt nog steeds jaarlijks probleemloos door de APK en rijdt me elke dag 140 km naar m'n werk
1 keer alleen gehad dat m'n uitlaat eronder uit donderde, dus met een hoop herrie naar huis...Verder nooit wat...Kwestie van goed onderhouden:




En tijdelijk heb ik nog een Pontiac Bonneville Brougham uit 1979 gereden
Slechtste moment:
Zonder gas staan (had geen gasmeter )
en het ongeluk waardoor ik hem heb moeten verkopen (maar gelukkig een mooie '65 Chevrolet Impala voor terug heb kunnen kopen ):

Alexxxxxmaandag 4 februari 2008 @ 21:37
Ik heb 3 Citroën Visa's, 1984, 1986 en 1988.
winterapfelmaandag 4 februari 2008 @ 21:39
Honda accord 1.6

handchoke, altijd lekker. Kan tenminste zeggen dat ik nog zelf een carburateur heb schoongemaakt



Toewandinsdag 5 februari 2008 @ 01:00
Ik heb zelf in een VW Golf 2 gereden (en rij er nog steeds in). In een Golf 2 GTD uit '89 van een vriend van mij en mijn eigen Golf 2 1.3 uit 1991... (Laatste mag eigenlijk niet, maar is wel een jaren 80 model).
Go0sdinsdag 5 februari 2008 @ 01:23
Rechts m'n 87er Passat (daily), links 81er Jetta TD (te koop);


Verder nog zo'n zelfde passat als sloper;


En een 63'er en een 73'er kever.
killerbdinsdag 5 februari 2008 @ 11:54
Mijn eerste autootje, de Renault 5 uit begin 88.
Verschrikkelijk model maar wel erg goedkoop rijden.


Daarna mijn tweede auto waar ik toch wel heel veel lol (en ellende) van heb gehad.

peug 205 '91 1.4i XS


Met pimp-rode bekleding uit een GTI


Het ding ging als de brandweer maar alles ging ook kapot, aandrijvassen, draagarmen, fuseekogels, stuurkogels, remtrommels achter, remleidingen, dynamo, accu, lekkage dakraam(binnen een jaar). En als bonus werd hij gestolen toen alles gerepareerd was
Hyperdudedinsdag 5 februari 2008 @ 18:12
Soms is vierkant beter.
UberPhreakdinsdag 5 februari 2008 @ 19:48
nu alweer een paar jaartjes deze ultieme 80er jaren auto



Al een hoop aan gedaan, het mooie is dat je er tenminste nog ouderwets zelf aan bezig kunt gaan. en i love RWD
SilentChaosdinsdag 5 februari 2008 @ 21:23
Opel Manta
MMachdinsdag 5 februari 2008 @ 21:35
M'n eerste en huidige voertuig:
een VW T3 1.6D uit 87. Zo traag, maar zo fantastisch om mee te rijden, en goedkoop in onderhoud, degelijk en superpraktisch.


En ik heb ook nog een '83-er Vespa PK50XL 70cc-tje. Even degelijk en jaren 80 als m'n T3
T42dinsdag 5 februari 2008 @ 23:14
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 21:35 schreef MMach het volgende:
M'n eerste en huidige voertuig:
een VW T3 1.6D uit 87. Zo traag, maar zo fantastisch om mee te rijden, en goedkoop in onderhoud, degelijk en superpraktisch.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En ik heb ook nog een '83-er Vespa PK50XL 70cc-tje. Even degelijk en jaren 80 als m'n T3
klopt zeer fijne busjes en mijn 1.6 diesel deed 1:18/1:20 alle ruimte van de wereld
onderdelen kon je ook van een 1.6 diesel golf halen als het moest.
mijne haalde 105kmh

jammer dat toen de belasting voor datr ding 3x zo duur werd
MMachdinsdag 5 februari 2008 @ 23:20
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 23:14 schreef T42 het volgende:

[..]

klopt zeer fijne busjes en mijn 1.6 diesel deed 1:18/1:20 alle ruimte van de wereld
onderdelen kon je ook van een 1.6 diesel golf halen als het moest.
mijne haalde 105kmh

jammer dat toen de belasting voor datr ding 3x zo duur werd
Haha, hier ook 106kmh op de gps, en over de 30 seconden om daar te raken
Hier in België is de belasting op bedrijfsvoertuigen veel minder, idem voor de wegentaks. En wij hebben een verzekering op pk's, niet op gewicht, dus met 50 pk is de verzekering ongveer 3 keer die van m'n Vespa. Maar ik denk dat het mooie liedje voor oude auto's niet lang meer gaat duren door de hele CO2 hype, dus ik geniet ervan zolang ik kan. Als ik hem ooit moet weg doen, dan zal ik echt een traantje moeten wegpinken, idem voor mijn vriendin die dat ding echt graag heeft
UberPhreakdinsdag 5 februari 2008 @ 23:31
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 21:23 schreef SilentChaos het volgende:
Opel Manta
Volk met amerikanen en volk met mantas hebben smaak dicht bij elkaar liggen blijkt wel weer, superwagens in je fotoboek
SilentChaoswoensdag 6 februari 2008 @ 09:00
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 23:31 schreef UberPhreak het volgende:

[..]

Volk met amerikanen en volk met mantas hebben smaak dicht bij elkaar liggen blijkt wel weer, superwagens in je fotoboek
Thanks

Ik ben gek op oldtimers/klassiekers....De Manta valt daar zeker onder
Dromerwoensdag 6 februari 2008 @ 10:26
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 09:00 schreef SilentChaos het volgende:

[..]

Thanks

Ik ben gek op oldtimers/klassiekers....De Manta valt daar zeker onder
Niks mis met een originele Manta.
(en met origineel bedoel ik niet origineel 'versjonnied' )
UberPhreakwoensdag 6 februari 2008 @ 16:51
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 10:26 schreef Dromer het volgende:

[..]

Niks mis met een originele Manta.
(en met origineel bedoel ik niet origineel 'versjonnied' )
Vaak zijn ze dan juist nog meer 80er jaren dan origineel
eigenlijk horen ze versjonnied
ondeugendwoensdag 6 februari 2008 @ 17:07
Ford Fiesta 1979
Honda CRX 1987

Countachwoensdag 6 februari 2008 @ 17:07
De jaren 80 auto van Volvo natuurlijk, de 480 . Zowel gereden in de turbo als de non-turbo versie. De eerdere types, van 1986 / 1987 hadden zo de nodige elektrische storingen, maar rijden dat ze deden. Heerlijk. Een scherpe bocht?? Geen probleem, gewoon gas erop en gaan, menig auto kon je niet bijhouden .
2cvwoensdag 6 februari 2008 @ 17:43
Citroën 2cv6 Special uit 1987
Citroën BX 19 TGD Break Service van 1 oktober 1990 (ik vind dat dioe nog meetelt )
T42woensdag 6 februari 2008 @ 19:17
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 23:20 schreef MMach het volgende:

[..]

Haha, hier ook 106kmh op de gps, en over de 30 seconden om daar te raken
Hier in België is de belasting op bedrijfsvoertuigen veel minder, idem voor de wegentaks. En wij hebben een verzekering op pk's, niet op gewicht, dus met 50 pk is de verzekering ongveer 3 keer die van m'n Vespa. Maar ik denk dat het mooie liedje voor oude auto's niet lang meer gaat duren door de hele CO2 hype, dus ik geniet ervan zolang ik kan. Als ik hem ooit moet weg doen, dan zal ik echt een traantje moeten wegpinken, idem voor mijn vriendin die dat ding echt graag heeft
mijne deed er denk ik een hele week over om aan 100kmh te komen
verzekering was verzamelverzekering van de VW bussen club nederland en koste maar 200 euro per jaar.
belasting was eerst iets van 12 euro permaand en werd ongeveer 78/88 euro permaand
hier hebben oude auto''s gelukkig nie zo''n last van die co2 hype als je em verkoopt mail me dan effe
patje74donderdag 7 februari 2008 @ 01:19
In volgorde van aanschaf;

Renault 19 1989
Peugeot 205 1987
Citroën 2cv6 Special 1981 *
Fiat 128 1977
Citroën GS Club C-matic 1978 *
Citroën BX 16 TRS 1985
Citroën HY 1971 (productie 1947 > 1982] *
Citroën BX basis *

* nog in bezit
TSPOdonderdag 7 februari 2008 @ 12:55
Mijn jaren '80 automobiel: Volkwasgen Golf 1.8 GT4 uit 1988. Een limited edition van de GT met wel 4 luidsprekers!



Heb hier in 2006 een half jaar in gereden, reed heel niet slecht voor zou'n oude auto. Nu een saaie leaseauto... oude auto's hebben toch meer charme.
dwaazekaasdonderdag 7 februari 2008 @ 14:52


87'er
Goochiedonderdag 7 februari 2008 @ 15:06
Dé ultieme jaren 80 GTI;

205 GTi 1.9



shameetevrijdag 8 februari 2008 @ 16:14
me eerste autootje was uit '85 een bruine toyota corolla AE80
4 versnellingen

zal vanavond ff footootje ervan uploaden.

me ubergare 323F uit 89, gelukkig maar 2 weken gehad soort van miskoop


me verhuisbakkie... een nissan micra uit 89


en op het randje... me BMW uit '91 heb 5 jaar met veel liefde in deze auto rondgetoert.
Tomatenboervrijdag 8 februari 2008 @ 18:47
De laatste dagen ben ik serieus aan het overwegen om een Alfa 75 3.0 V6 aan te schaffen.

Altijd al willen hebben maar de gebruikskosten zetten me aan het denken.

Heb al een keer een Alfa gehad als eerste auto en die heb ik uiteindelijk weggedaan. Hoewel ik al rekening had gehouden met exhorbitante onderhoudskosten viel dit toch nog erg tegen.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Voor mij de ultieme jaren 80 auto.
charonvrijdag 8 februari 2008 @ 18:57
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 18:47 schreef Tomatenboer het volgende:
De laatste dagen ben ik serieus aan het overwegen om een Alfa 75 3.0 V6 aan te schaffen.

Altijd al willen hebben maar de gebruikskosten zetten me aan het denken.

Heb al een keer een Alfa gehad als eerste auto en die heb ik uiteindelijk weggedaan. Hoewel ik al rekening had gehouden met exhorbitante onderhoudskosten viel dit toch nog erg tegen.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Voor mij de ultieme jaren 80 auto.
Niet vergeten mee te nemen voor onderweg:

TheFreshPrincevrijdag 8 februari 2008 @ 19:09
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 18:57 schreef charon het volgende:

[..]

Niet vergeten mee te nemen voor onderweg:

[ afbeelding ]
Gevuld met brandstof?
Of motor-olie?
charonvrijdag 8 februari 2008 @ 19:23
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 19:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gevuld met brandstof?
Of motor-olie?
Motorolie. De mijne liep op een gegeven moment zo'n beetje 1:1.
Olie:Benzine dan he..
Tomatenboervrijdag 8 februari 2008 @ 19:50
Ja ik zal maar aandelen Shell nemen als ik de knoop heb doorgehakt en zo'n Alfa 75 besluit te kopen.

Maar Charon 42, jij hebt er één gehad?

Alle gebruikers-ervaringen zijn welkom.
eevebevrijdag 8 februari 2008 @ 19:57
ik heb een escort 1.4 uit 89 gehad, die heb ik na een ongelukje naar de sloop gebracht.
daarna heb ik een sierra 2.0 uit 92 gekocht waar ik nu al bijna 2 jaar tevreden in rond rij
Hyperdudezaterdag 9 februari 2008 @ 09:50
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 19:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Ja ik zal maar aandelen Shell nemen als ik de knoop heb doorgehakt en zo'n Alfa 75 besluit te kopen.

Maar Charon 42, jij hebt er één gehad?

Alle gebruikers-ervaringen zijn welkom.
Ik heb een 1990 75 2.0 TS gehad. Twinsparkblokkie is eigenlijk bullitproof, dus was nooit iets mee (laatste 70000 km tot 275K kms oid.) V6 is veel gevoeliger/kwetsbaarder/wordt meer getrapt, en is nu al bijna 20 jaar oude auto natuurlijk.

De rest was kwetsbaarder. Iedere jaar alle aardcontacten uit elkaar halen, schoonmaken en weer invetten/vaseline oid zorgde eigenlijk voor relatief weinig electronische storingen. Maar oliedruksensoren, dashboardlampjes en dat soort kleine dingetjes zorgden toch redelijk vaak voor een nuttige zaterdagochtend prutsen.
Versnellingbakken blijven kwetsbaar/matig te bedienen, maar als de rest goed is leer je daar mee leven.
V6 en Turbo hebben wel aangepaste bak en cardan ed; die zijn in principe wat steviger.

Het is gewoon een auto uit een andere tijd. Transaxle/De Dion as/schijven achter tegen de versnellingsbak aan ipv. bij de wielen.Ingewikkelde constructies die goedkoop zijn uitgevoerd. (Ze verloren geld op iedere exemplaar dat er is verkocht, en ALFA had nooit genoeg geld om het product te verbeteren/verder te ontwikkelen. Bij Ferrari en bv. Porsche 944/928 hadden ze iets meer budget/development en is de techniek veel sterker. Techniek zorgt dus voor veel arbeidsuren en de gemiddelde garage verklooit de boel vaker dan ze het fixen. Als je veel zelf doet is het prima te doen, behalve mi. motorblokken en verseliingsbakken revisie ed. Ik zou er niet aan beginnen als je niet ergens een geschikte garage in de buurt hebt die wat in die dingen gespecialiseerd is.

Ander probleem is bv. dat materialen van het interieur ed. van matige kwaliteit zijn en dat er heel veel niet meer leverbaar is. ALFA zelf doet niets, je bent dus afhankelijk van specialisten. Duitse merken (weet ik tenminste uit eigen ervaring met BMW/Porsche) kan je veel meer en veel langer onderdelen bij de dealer krijgen. Wel duur; maar je auto staat tenminste niet 3 maanden stil omdat een suf onderdeel niet leverbaar is. eBay en internet zijn natuurlijk ook goede bronnen.

Roest viel wel mee, ik heb de mijne weggedaan 12 jaar oud.
Ik heb eigenlijk alleen roest onder de achterlichten gehad, dat is een kwetsbare plek, vooral als er een trekhaak onder zit/zat. Onder de skirts/randen rond de wielkasten wil het ook wel roesten. Maar volgens mij niet meer dan andere auto's uit die tijd.
Vergeet niet dat het al oude auto's zijn. Ik heb net een 1990 BMW 325iX verkocht, die was stukken sneller dan mijn 75 TS. Maar bv. tov. mijn huidige BMW 330i is het helemaal niks qua vermogen/prestaties.

Zelf zou ik, als je belangstelling hebt voor exotische techniek en prestaties, momenteel gaan voor bv. een Porsche 944 wel of niet met turbo (afh. van budget) Zolang ze geen slecht herstelde ongevalschade hebben roestvrij, snel, licht en er zijn genoeg specialisten die je verder helpen tegen redelijke prijzen. Uiteindelijk een betere, goedkopere en minder frustrerende auto dan een 75 V6.
Als je vnl. voor het uiterlijk valt moet je natuurlijk gewoon een 75 nemen; maar dan is een 2.0 TS een betaalbaarder avontuur, en een Turbo technisch leuker.

Het mooiste aan een goede 75 met een beetje aangepast onderstel is dat het een perfecte stuurauto is; daar zijn de 2 liter en de Turbo beter dan de veel zwaardere (op de voor-as) V6.

Laatste opmerking; totaal ongeschikt als dagelijkse auto natuurlijk. In gebruik te duur/kwetsbaar, en als het een goede is, gewoon zonde van het ding.

Ze zijn wel deskundige en serieuze clubs:
http://www.alfaclub.nl/
http://www.varln.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
http://www.alfa75.info/


Sorry voor off-topic.
gelukkig wel over 80-er jaren bakkies

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 09-02-2008 10:04:29 ]
Hari-Bozaterdag 9 februari 2008 @ 10:11
In totaal 5x een W123 van 76~82


En een W124 uit 86
Tomatenboermaandag 11 februari 2008 @ 08:35
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 09:50 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik heb een 1990 75 2.0 TS gehad. Twinsparkblokkie is eigenlijk bullitproof, dus was nooit iets mee (laatste 70000 km tot 275K kms oid.) V6 is veel gevoeliger/kwetsbaarder/wordt meer getrapt, en is nu al bijna 20 jaar oude auto natuurlijk.

De rest was kwetsbaarder. Iedere jaar alle aardcontacten uit elkaar halen, schoonmaken en weer invetten/vaseline oid zorgde eigenlijk voor relatief weinig electronische storingen. Maar oliedruksensoren, dashboardlampjes en dat soort kleine dingetjes zorgden toch redelijk vaak voor een nuttige zaterdagochtend prutsen.
Versnellingbakken blijven kwetsbaar/matig te bedienen, maar als de rest goed is leer je daar mee leven.
V6 en Turbo hebben wel aangepaste bak en cardan ed; die zijn in principe wat steviger.

Het is gewoon een auto uit een andere tijd. Transaxle/De Dion as/schijven achter tegen de versnellingsbak aan ipv. bij de wielen.Ingewikkelde constructies die goedkoop zijn uitgevoerd. (Ze verloren geld op iedere exemplaar dat er is verkocht, en ALFA had nooit genoeg geld om het product te verbeteren/verder te ontwikkelen. Bij Ferrari en bv. Porsche 944/928 hadden ze iets meer budget/development en is de techniek veel sterker. Techniek zorgt dus voor veel arbeidsuren en de gemiddelde garage verklooit de boel vaker dan ze het fixen. Als je veel zelf doet is het prima te doen, behalve mi. motorblokken en verseliingsbakken revisie ed. Ik zou er niet aan beginnen als je niet ergens een geschikte garage in de buurt hebt die wat in die dingen gespecialiseerd is.

Ander probleem is bv. dat materialen van het interieur ed. van matige kwaliteit zijn en dat er heel veel niet meer leverbaar is. ALFA zelf doet niets, je bent dus afhankelijk van specialisten. Duitse merken (weet ik tenminste uit eigen ervaring met BMW/Porsche) kan je veel meer en veel langer onderdelen bij de dealer krijgen. Wel duur; maar je auto staat tenminste niet 3 maanden stil omdat een suf onderdeel niet leverbaar is. eBay en internet zijn natuurlijk ook goede bronnen.

Roest viel wel mee, ik heb de mijne weggedaan 12 jaar oud.
Ik heb eigenlijk alleen roest onder de achterlichten gehad, dat is een kwetsbare plek, vooral als er een trekhaak onder zit/zat. Onder de skirts/randen rond de wielkasten wil het ook wel roesten. Maar volgens mij niet meer dan andere auto's uit die tijd.
Vergeet niet dat het al oude auto's zijn. Ik heb net een 1990 BMW 325iX verkocht, die was stukken sneller dan mijn 75 TS. Maar bv. tov. mijn huidige BMW 330i is het helemaal niks qua vermogen/prestaties.

Zelf zou ik, als je belangstelling hebt voor exotische techniek en prestaties, momenteel gaan voor bv. een Porsche 944 wel of niet met turbo (afh. van budget) Zolang ze geen slecht herstelde ongevalschade hebben roestvrij, snel, licht en er zijn genoeg specialisten die je verder helpen tegen redelijke prijzen. Uiteindelijk een betere, goedkopere en minder frustrerende auto dan een 75 V6.
Als je vnl. voor het uiterlijk valt moet je natuurlijk gewoon een 75 nemen; maar dan is een 2.0 TS een betaalbaarder avontuur, en een Turbo technisch leuker.

Het mooiste aan een goede 75 met een beetje aangepast onderstel is dat het een perfecte stuurauto is; daar zijn de 2 liter en de Turbo beter dan de veel zwaardere (op de voor-as) V6.

Laatste opmerking; totaal ongeschikt als dagelijkse auto natuurlijk. In gebruik te duur/kwetsbaar, en als het een goede is, gewoon zonde van het ding.

Ze zijn wel deskundige en serieuze clubs:
http://www.alfaclub.nl/
http://www.varln.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
http://www.alfa75.info/


Sorry voor off-topic.
gelukkig wel over 80-er jaren bakkies
Kijk, daar kan ik wat mee. Bedankt!

Overigens was ik toch al niet van plan om zo'n oude Alfa als dagelijks vervoer te gebruiken, ik heb nog een japannertje als dagelijks vervoer, die start altijd.
Karrsmaandag 11 februari 2008 @ 10:28


Ford Escort 1.6 automaat (1983)
Mijn eerste auto en nog steeds mijn grote liefde (Hoewel mijn huidige auto die rol aardig begint over te nemen). Heb 'm gehad van 1997 tot 2001.

Een roestbak toen ik 'm kreeg, maar minder erg dan het eruit zag. Het was voornamelijk de buitenkant die roest vertoonde, volgens de vorige eigenaar omdat ie aan zee had gewoond. De onderkant van de rechterdeur was volledig doorgeroest. Uiteindelijk kwam hij daar niet mee door de APK, dus zei ik "las er maar een plaat tegenaan" (want geld voor een volledige uitreparatie had ik niet). De monteur heeft de deur echter wél volledig uitgerepareerd, heeft 'm afgelakt en ook nog andere kleine roestplekjes verwijderd. Ik kreeg 'm terug als nieuw
Natuurlijk meldde ik wel dat ik echt geen geld had, maar de monteur deed opeens of hij het hé-le-maal verkeerd had gelezen en dat het zijn schuld was en ik hoefde het niet te betalen.
Vertel mij wat, die monteur had mijn Escort in zijn "vaste klantenpakket" zitten; hij deed altijd de beurtjes (die kreeg m'n Escort natuurlijk gewoon) en vond het een verádeming om aan te mogen sleutelen. Al die electronica in nieuwe auto's vond 'ie maar zo-zo; dat ging vaker kapot dan niet... nee, oude auto's en het liefst Escorts; dáár kon ie nou lekker aan prutsen. Dus die heeft dat gewoon in een verloren uurtje gedaan of zo. Ben 'm nog steeds dankbaar...

Deze auto had ik in een tijd dat mijn collega's allemaal een lease-auto gingen rijden; VW Polo's, Ford Focusjes, Renaults Clio... de managers reden in gepimpte Golven of kale Passats, de baas in een Merc, dus je kunt je voorstellen hoe de parkeerplaats eruit zag... en ik zette er elke dag de stokoude Escort tussen
En dat was in Rotterdam. Ik heb héél vaakd e slag Groningen-Rotterdam gemaakt in die auto, nooit een probleem gehad!

't was een 1.6 automaat, een verademing. Snel, ook. Heb 'm op 180km/u gehad in Duitsland en daar zat ie vrij rap op. De monteur vertelde me overigens dat er een blok uit 1988 in lag.
Maar het optrekken... dat was te gék. Ik weet nog goed dat ik in Haarlem bij een kruising aankwam met een nieuwe BMW... hij stond rechts voor het stoplicht, ik links. Ik zag 'm al laatdunkend kijken... en jawel, het werd groen en hij spoot weg. Ik vergeet nooit meer de overgang op zijn gezicht van laatdunkend naar verbijsterd... want 100m verderop zat ik nog steeds naast 'm

Helaas, toen ik dé grote rit met de Escort wou maken, van Groningen naar Italië, ging de wiellager van mijn linkervoorband stuk... ik heb de Escort bij Frankfurt moeten achterlaten en drie weken later weer moeten oppikken (de reis voortgezet met mijn ouders, die 200km achter me reden). De enige keer dat ie me heeft laten staan, dat wel. Een paar weken later kocht ik een Golf 3. Maar nooit zal ik m'n Escortje vergeten
SilentChaosmaandag 11 februari 2008 @ 11:58
Oude techniek
Mijn trouwe Sunny uit 1987 brengt mij ook nog elke dag van Den Haag naar Utrecht en weer terug

Nu is alleen de versnellingsbak gaar (lager kapot), maar heb al een goeie ruilbak gevonden voor 125 euro...
Morgen dus verplicht met NOG oudere techniek naar Utrecht, m'n Chevrolet Impala uit 1965 gaat de 140 km maar even afleggen ...
Kost me 2 keer zoveel benzine, maar daar letten we maar even niet op
Pascal86dinsdag 12 februari 2008 @ 09:01
quote:
Op maandag 4 februari 2008 12:37 schreef casejunkie het volgende:
2 van mijn 3 jaren '80 auto's:

[ afbeelding ]

Oke oke, de station is uit 1992 maar het model komt van 1988
Wat zijn het eigenlijk?
teamleaddinsdag 12 februari 2008 @ 09:08

Lancia Delta Integrale
Superauto om in te rijden.. een ramp om te onderhouden
SilentChaosdinsdag 12 februari 2008 @ 09:08
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 09:01 schreef Pascal86 het volgende:

[..]

Wat zijn het eigenlijk?
2 Mazda's
TheFreshPrincedinsdag 12 februari 2008 @ 19:46
Geweldig topic overigens!
zwahieldinsdag 12 februari 2008 @ 23:59


Ok ok, productie datum is 31-12-1992 @ 23:55, maar ja, 't model is uit 1982 en 't is toch wel de ultieme '80's wagen, op de Audi 80 na.

Mijn eerste eigen auto en ik heb 'm nog steeds, alleen zit ie nu niet meer zo mooi in de lak en zit er een lelijke deuk voorin Stomme trekhaken ook!
ManInLovewoensdag 13 februari 2008 @ 14:31
Waar ik in gereden heb? De auto's zijn in willekeurige volgorde weergegeven, de dikgedrukte jaartallen zijn in eigen bezit geweest, de rest is van ouders / zus / vriendin geweest)
De auto's op de foto's zijn willekeurige van internet geplukte plaatjes... :-)


Volvo 240 station diesel (1984 / 1989)


Volvo 244 DL (1981)


Subaru mini jumbo (1983)


Citroën 2cv6 (1986, 1984)


Citroën Acadyane (1981)


Subaru Justy (1988, 1988, 1986)


Subaru L-series Coupé 1.8 4WD Turbo (1987)


Peugeot 205 1.1 junior (1989)


Mazda 121 (1989)

Geen jaren '80 maar wel vermeldenswaardig (want tot 1981 gebouwd):
Datsun 120y (1975) - hier heb ik heel australië mee doorgereden...


[ Bericht 1% gewijzigd door ManInLove op 13-02-2008 14:38:39 ]
2cvwoensdag 13 februari 2008 @ 20:31
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 23:59 schreef zwahiel het volgende:
[ afbeelding ]

Ok ok, productie datum is 31-12-1992 @ 23:55, maar ja, 't model is uit 1982 en 't is toch wel de ultieme '80's wagen, op de Audi 80 na.

Mijn eerste eigen auto en ik heb 'm nog steeds, alleen zit ie nu niet meer zo mooi in de lak en zit er een lelijke deuk voorin Stomme trekhaken ook!
Durf te wedden dat die trekhaak een halve meter naar binnen gedrukt is ...
TheFreshPrincevrijdag 25 april 2008 @ 23:20
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 14:31 schreef ManInLove het volgende:
Waar ik in gereden heb? De auto's zijn in willekeurige volgorde weergegeven, de dikgedrukte jaartallen zijn in eigen bezit geweest, de rest is van ouders / zus / vriendin geweest)
De auto's op de foto's zijn willekeurige van internet geplukte plaatjes... :-)

[ afbeelding ]
Volvo 240 station diesel (1984 / 1989)

[ afbeelding ]
Volvo 244 DL (1981)

[ afbeelding ]
Subaru mini jumbo (1983)

[ afbeelding ]
Citroën 2cv6 (1986, 1984)

[ afbeelding ]
Citroën Acadyane (1981)

[ afbeelding ]
Subaru Justy (1988, 1988, 1986)

[ afbeelding ]
Subaru L-series Coupé 1.8 4WD Turbo (1987)

[ afbeelding ]
Peugeot 205 1.1 junior (1989)

[ afbeelding ]
Mazda 121 (1989)

Geen jaren '80 maar wel vermeldenswaardig (want tot 1981 gebouwd):
Datsun 120y (1975) - hier heb ik heel australië mee doorgereden...
[ afbeelding ]
Zo'n 244DL staat ook nog op m'n verlanglijstje
Dingestvrijdag 25 april 2008 @ 23:57
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 09:01 schreef Pascal86 het volgende:

[..]

Wat zijn het eigenlijk?
Het waren twee Mazda 626s, om precies te zijn Een coupé en een Wagon. Maar wat vreselijk zonde van die neuzen

Ik heb een Mazda 121 LX, bouwjaar 1993, maar het model is al door Autozam in 1989 op de markt gebracht Ik heb hem nu bijna twee jaar, en van mij hoeft hij voorlopig nog niet weg.
pepuzaterdag 26 april 2008 @ 00:05
Terug in Europa: BMW 320i, Volvo 244 (bah), BMW 525Eta, BMW 725 (te groot), BMW 535i (!), Toyota Cressida combi, R5-je, Mitsubishi Shuttle, en nu Suzuki Jimny + Toyota Aygo!
Supra_Turbozaterdag 26 april 2008 @ 12:08
Mijn jaren '80 bakken

1988 Toyota Supra 3.0i Turbo (origineel een non-turbo)

Deze heb ik een tijdje geleden verkocht aan een vriend van mij

1988 Toyota MR2 1.6 20V (origineel een 1.6 16V met 5-bak, nu een 1.6 20V met 6-bak)

Deze heb ik nog steeds en ik rij er dagelijks met veel plezier in
Samcalizaterdag 26 april 2008 @ 18:08
Ik rij nog steeds in een jaren 80 auto, maar dan alleen als het mooi weer is. Een Toyota Celica TA60 uit 1983. Pas jarig geweest dus belastingvrij



[ Bericht 28% gewijzigd door Samcali op 26-04-2008 18:19:41 ]
Yoda87zaterdag 26 april 2008 @ 18:17
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 15:57 schreef Hyperdude het volgende:

Mijn eigen 80-er jaren auto's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
1990 Alfa 75 2.0 TS: prima ding, maar op het laatst toch te duur om op de weg te houden. 275K kms

Hoe krijg je 275 pk uit je ts?
Turbo?

Mijn jaren 80 auto's:
Afa 75 TS numerata (zonder intereur jammer genoeg)
Alfa 75 1.8 Imola (heb ik nog steeds)
Alfa 75 TS (gewone uitvoering, staat nog op de oprijlaan te wachten op de keuring)


niet gehad wel gereden


[ Bericht 9% gewijzigd door Yoda87 op 26-04-2008 20:53:50 (update) ]
MrSASOzaterdag 26 april 2008 @ 19:34
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 19:48 schreef UberPhreak het volgende:
nu alweer een paar jaartjes deze ultieme 80er jaren auto

[ afbeelding ]

Al een hoop aan gedaan, het mooie is dat je er tenminste nog ouderwets zelf aan bezig kunt gaan. en i love RWD
Ik wil er zelf ook nog zo eentje hebben, mijn oude buurman had er ook zo een maar had er een 6 cilinder blok in gemonteerd van een Opel Monza. Dat ding vloog echt over de weg heen.
eevebezaterdag 26 april 2008 @ 19:50
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 18:17 schreef Yoda87 het volgende:

[..]

Hoe krijg je 275 pk uit je ts?
Turbo?

Mijn jaren 80 auto's:
Afa 75 TS numerata (zonder intereur jammer genoeg)
Alfa 75 1.8 Imola (heb ik nog steeds)
Alfa 75 TS (gewone uitvoering, staat nog op de oprijlaan te wachten op de keuring)
er staat toch nergens 275 pk?
er staat 275.000 km
Yoda87zaterdag 26 april 2008 @ 20:46
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 09:50 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik heb een 1990 75 2.0 TS gehad. Twinsparkblokkie is eigenlijk bullitproof, dus was nooit iets mee (laatste 70000 km tot 275K kms oid.) V6 is veel gevoeliger/kwetsbaarder/wordt meer getrapt, en is nu al bijna 20 jaar oude auto natuurlijk.

De rest was kwetsbaarder. Iedere jaar alle aardcontacten uit elkaar halen, schoonmaken en weer invetten/vaseline oid zorgde eigenlijk voor relatief weinig electronische storingen. Maar oliedruksensoren, dashboardlampjes en dat soort kleine dingetjes zorgden toch redelijk vaak voor een nuttige zaterdagochtend prutsen.
Versnellingbakken blijven kwetsbaar/matig te bedienen, maar als de rest goed is leer je daar mee leven.
V6 en Turbo hebben wel aangepaste bak en cardan ed; die zijn in principe wat steviger.

Het is gewoon een auto uit een andere tijd. Transaxle/De Dion as/schijven achter tegen de versnellingsbak aan ipv. bij de wielen.Ingewikkelde constructies die goedkoop zijn uitgevoerd. (Ze verloren geld op iedere exemplaar dat er is verkocht, en ALFA had nooit genoeg geld om het product te verbeteren/verder te ontwikkelen. Bij Ferrari en bv. Porsche 944/928 hadden ze iets meer budget/development en is de techniek veel sterker. Techniek zorgt dus voor veel arbeidsuren en de gemiddelde garage verklooit de boel vaker dan ze het fixen. Als je veel zelf doet is het prima te doen, behalve mi. motorblokken en verseliingsbakken revisie ed. Ik zou er niet aan beginnen als je niet ergens een geschikte garage in de buurt hebt die wat in die dingen gespecialiseerd is.

Ander probleem is bv. dat materialen van het interieur ed. van matige kwaliteit zijn en dat er heel veel niet meer leverbaar is. ALFA zelf doet niets, je bent dus afhankelijk van specialisten. Duitse merken (weet ik tenminste uit eigen ervaring met BMW/Porsche) kan je veel meer en veel langer onderdelen bij de dealer krijgen. Wel duur; maar je auto staat tenminste niet 3 maanden stil omdat een suf onderdeel niet leverbaar is. eBay en internet zijn natuurlijk ook goede bronnen.

Roest viel wel mee, ik heb de mijne weggedaan 12 jaar oud.
Ik heb eigenlijk alleen roest onder de achterlichten gehad, dat is een kwetsbare plek, vooral als er een trekhaak onder zit/zat. Onder de skirts/randen rond de wielkasten wil het ook wel roesten. Maar volgens mij niet meer dan andere auto's uit die tijd.
Vergeet niet dat het al oude auto's zijn. Ik heb net een 1990 BMW 325iX verkocht, die was stukken sneller dan mijn 75 TS. Maar bv. tov. mijn huidige BMW 330i is het helemaal niks qua vermogen/prestaties.

Zelf zou ik, als je belangstelling hebt voor exotische techniek en prestaties, momenteel gaan voor bv. een Porsche 944 wel of niet met turbo (afh. van budget) Zolang ze geen slecht herstelde ongevalschade hebben roestvrij, snel, licht en er zijn genoeg specialisten die je verder helpen tegen redelijke prijzen. Uiteindelijk een betere, goedkopere en minder frustrerende auto dan een 75 V6.
Als je vnl. voor het uiterlijk valt moet je natuurlijk gewoon een 75 nemen; maar dan is een 2.0 TS een betaalbaarder avontuur, en een Turbo technisch leuker.

Het mooiste aan een goede 75 met een beetje aangepast onderstel is dat het een perfecte stuurauto is; daar zijn de 2 liter en de Turbo beter dan de veel zwaardere (op de voor-as) V6.

Laatste opmerking; totaal ongeschikt als dagelijkse auto natuurlijk. In gebruik te duur/kwetsbaar, en als het een goede is, gewoon zonde van het ding.

Ze zijn wel deskundige en serieuze clubs:
http://www.alfaclub.nl/
http://www.varln.nl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
http://www.alfa75.info/


Sorry voor off-topic.
gelukkig wel over 80-er jaren bakkies
Je vergeet de kriksteunen. Gewoon achterportier openen, als je in de rand, vlak voor het achterwiel, geen roest/zachte plekjes vind issie ok. Als ie daar erg zacht is kan je hem beter laten staan, want dan heb je kans dat je kriksteunen snel aan revisi toe zijn.
Yoda87zaterdag 26 april 2008 @ 20:51
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 19:50 schreef eevebe het volgende:

[..]

er staat toch nergens 275 pk?
er staat 275.000 km
srry verkeert gekeken
UberPhreakzaterdag 26 april 2008 @ 22:42
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 19:34 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Ik wil er zelf ook nog zo eentje hebben, mijn oude buurman had er ook zo een maar had er een 6 cilinder blok in gemonteerd van een Opel Monza. Dat ding vloog echt over de weg heen.
Er staan regelmatig goede op marktplaats dus wat houdt je tegen
Parafernaliamaandag 29 juni 2009 @ 04:36
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 21:23 schreef SilentChaos het volgende:
Opel Manta
Du darft von mir aus mein Shampoo benutzen, mit meiner Zahnbürste die Schuhe dir Putzen, zur Not darfst du auch in meiner Badewanne Baden, nur eines darfst du nicht, da gibs was auf die Waden - alter nimm die Hand da weg von meinem Manta!!!
StateOfMindmaandag 29 juni 2009 @ 07:29
tvp
rivalmaandag 29 juni 2009 @ 08:55
Bij mij is het begonnen met een golf gti 16v...




Deze kon ik van een maat overkopen voor maar 150 euro. was verder weinig mis mee. heb ik een paar maanden plezier van gehad...

Hierna heb ik auto's uit de 90er jaren gehad. ook een motor..
daarna aan de lease auto..

Ik moest de lease auto tijdelijk inleveren toen heb ik voor een paar weekjes een sierra gekocht..
2 liter ding. zodoende verliefd geworden op achterwielaandrijving

nu sinds een paar maanden bmw verslaafd





Ik moet er toch echt 1 a 2 kwijt eigenlijk

De zilveren is een 318is.. die gebruik ik dagelijks.. hij is uit 89.. de zwarte is een 325 automaat uit 87.. en de donkerblauwe is een 2.7 liter uit 86. die ben ik nu aan het restaureren en tunen
En dan staat er nog een lichtblauwe 3.0 csi, maar die's (nog) niet van mij
T42maandag 29 juni 2009 @ 11:11
VW T3 uit 86 van 75 euro


VW jetta2 uit 84 van 125 euro
-Muse-maandag 29 juni 2009 @ 12:40
-Muse-maandag 29 juni 2009 @ 12:49
Peugeot 205 gentry met een GTI blok:





En mijn 2e GTI:


Turquaz52maandag 29 juni 2009 @ 13:19
Mijn eerste auto, toen was ik 16.. gekocht voor 100 euri, Hyundai Pony uit 88
Afgetrapt en verkocht voor 100 euro
Samcalimaandag 29 juni 2009 @ 21:48
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 18:08 schreef Samcali het volgende:
Ik rij nog steeds in een jaren 80 auto, maar dan alleen als het mooi weer is. Een Toyota Celica TA60 uit 1983. Pas jarig geweest dus belastingvrij
De foto doet het niet meer, dus een nieuwe:

Tha_Flashdonderdag 2 juli 2009 @ 21:34
Mijn 1979 golf 1 LS 1.5 gekocht voor een fles jonge Jenever met nog geen 60.000 op de klok, later met een kapotte motor verkocht :





Reed geweldig !!!