abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_56476372

Op 1 juli 2006 had de gemeente Tilburg 200.085 inwoners , Daarmee zen wij de 6e Gemeente van Nederland

Stad van de Kruikenzeikers


Zie hier Peerke Donders:
Peerke is in \'82 zaligverklaard door de Paus. Hij werd geboren op 27/10/1809. Jaren later werd Tilburg in WOII bevrijd op... juist... 27 oktober! Zoeen toeval!

Zo, wapentje erbij:


En de gemeente doet nog wat crea-bea's!


En hier hedde Meneer Willem II.


Maar genoeg ouwigheid. Tilburg gaat tegenwoordig de goeie kant op qua bouwprojecten en architectuur. Natuurlijk is de Westpoint een schitterend voorbeeld van deze vooruitgang.

en het Interpolis Gebouw

en natuurlijk ook de nieuwe VGZ toren

en tilburgs trots 013!!


Tevens vindt jaarlijks de grootste kermis van Europa plaats in Tilburg. .



Ja en dit, uhh.. is Ook gewoon een mooi ploaike.


Zo, genoeg propaganda. Tilburgers, laat van U horen!

Er is maar 1 club in Brabant:



En de Tiburg Trappers!

Nederlands Kampioen 2006-2007

en dan hier wat Bekende Tilburgers :

de voormalig chauffeur van wijlen Pim Fortuyn - nu politicus! [b]Hans Smolders


Charlene!

Guusje!

Wesley

Krezip

Green Lizard

Ferry van der Zaande

en last but not least Henny Vrienten Leadzanger van Doe Maar



Geschiedenis Tilburg is ontstaan uit gehuchten en kleine dorpen, zogenaamde herdgangen, die met elkaar in verbinding stonden. De oude dorpskernen zijn nog steeds terug te vinden in de namen van verschillende oude wijken zoals Heuvel, Korvel, Veldhoven, Broekhoven en Goirke. Pas in 1809 krijgt Tilburg stadsrechten.

De stad is eind negentiende eeuw groot geworden door de textielindustrie die zich vestigde tussen de herdgangen in. Na het verdwijnen van deze tak van industrie in de jaren zestig vestigde moderne industrie zich op industrieterreinen aan de rand van de stad. Vanaf de jaren tachtig worden de lege plekken in de stad, waar voorheen de textielfabrieken stonden, opgevuld met woonwijken. In de volksmond werden Tilburgers altijd Kruikenzeikers genoemd. (De carnavalsnaam van Tilburg, Kruikenstad, is hiervan afgeleid). Dit omdat de inwoners vroeger in kruiken urineerden. De kruiken met urine werden verkocht aan de zeventiende-eeuwse textielindustrie, die de urine nodig had voor het wassen van wol. Sinds de negentiende eeuw worden chemicaliën ingezet voor de bewerking van textiel. Het "Kruikenzeiken" duurde echter voort tot diep in de 19e eeuw.

Koning Willem II verbleef graag in Tilburg. Over de plaats merkte hij eens op: "Hier adem ik frank en vrij." In zijn opdracht werd een paleis gebouwd in het centrum van de stad. Hij heeft er echter zelf nooit in kunnen verblijven omdat hij stierf voor de voltooiing ervan. Het paleis werd door de koninklijke familie overgedragen aan de gemeente op voorwaarde dat er een Hogere Burger School (HBS) in gevestigd zou worden. Deze "Rijks HBS Koning Willem II" bestaat nog steeds als Willem II College, echter in een ander gebouw. De bekendste leerling van deze HBS is Vincent van Gogh, die de school bezocht in de periode 1866-1868. Het paleis maakt tegenwoordig deel uit van het gemeentehuis.

Met het Sint-Odulphuslyceum, gesticht in 1899, heeft Tilburg de oudste Noord-Brabantse katholieke middelbare school voor jongens waaraan geen internaat verbonden was. Inmiddels is de school gemengd. De schoolkrant De Pit bestaat sinds 1937 en is een van de oudste schoolkranten van Nederland. Tegenover het Sint-Odulphuslyceum daarentegen staat sinds augustus 2005 de nieuwste middelbare school van Brabant: De Nieuwste School. Zowel het Sint-Odulphus als De Nieuwste School ressorteren onder OMO; de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs.

In 1900 werd Tilburg in beroering gebracht door de moord op Marietje Kessels. Na drie dagen vermissing werd het lijk van de 12-jarige fabrikantsdochter in de Noordhoekkerk aangetroffen. Een van de drie hoofdverdachten, de pastoor, bleef bij het gerechtelijk onderzoek volledig buiten schot. De zaak is altijd onopgehelderd gebleven.

In Tilburg is vanaf 1993 een duidelijk hoogbouwbeleid ontwikkeld. Daaruit zijn twee hoge gebouwen voortgekomen die naar Nederlandse begrippen als wolkenkrabbers kunnen worden beschouwd, te weten het Interpolis-hoofdkantoor en de Westpoint-woontoren. Het laatste gebouw is 143,1 meter hoog en was daarmee korte tijd de hoogste woontoren van Nederland, een titel die inmiddels is overgenomen door het Rotterdamse Montevideo. Inmiddels is in Tilburg een tweede woontoren in aanbouw die 101 meter hoog zal worden en de naam 'De Stadsheer' heeft gekregen. Deze woontoren maakt onderdeel uit van het project 'Het Haestrechtkwartier'. Een gebied gelegen in de stationszone, direct ten westen van het centraal station, bestaande uit vier kantoren, een parkeergarage en een woontoren.

Vorige delen
1 Tilburg de geilste.
2 Tilburg #2 Sponsored by Jan Schellekens
3 Tilburg #3: Het centrum van Brabant
4 Tilburg #4 des een schon stad!
5 Tilburg #5 "K ke of ie k kt en als ie k kt, nie k ke"
6 Tilburg #6: De Q van Kuukse.
7 Chillburg #7 Gratis bussen met carnaval en tevens kutTT
8 Chillburg #8: Cityring FTW!
9 Tilburg #9: Gullie zén allemaal koekerts!
10 Tilburg #10 Kerk in de fik
11 Tilburg #11: Intermezzo > *!!!
12 Tilburg #12 Met werkzaamheden
13 Tilburg #013 013 013 013 013 013 013 013 013 013
14 Tilburg #14 - Summer time met Intermezzo
15 TILBURG #15 Waar ook de Kampers van de ZON genieten
16 TILBURG #16 Mooiste Stad vant Laant en omstreken
17 Tilburg #17 Op een zinderende zomerse zondag
18 TILBURG #18 Waar Vamp terug richting Erotisch moet :P
19 TILBURG #19 Waar er altijd wel een brand te vinden is!
20 TILBURG #20 Van wateroverlast naar mooi zomerweer?
21 Tilburg #21 Met de grootste kermis van het land.
22 Tilburg #22 Waar de huizen een prijs hebben!
23 Tilburg #23 Met de herfst voor de deur
24 Tilburg #24 Voor jong EN oud
25 Tilburg #25 Waar we ons klaarmaken voor Carnaval

En waar wonen we?

Daar dus ongeveer...

De OP: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/STA_Tilburg

[ Bericht 50% gewijzigd door -_Tommy_- op 02-02-2008 11:43:05 ]
pi_56476435
FIPO

en om verder te gaan:
Vanaf vanmiddag weer volop carnavallen
(toch eventjes zeggen om dit topic op te vrolijken
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_56476475
nope gelukkig niet
pi_56476530
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 11:43 schreef -_Tommy_- het volgende:
nope gelukkig niet
ach jah, wel mooi weertje vandaag
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zaterdag 2 februari 2008 @ 12:19:11 #5
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_56477058
Hoi.
pi_56477898
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 22:27 schreef Lindytje het volgende:
Echt waar???? Wat karig!!
Nou ja, ik ga in Oosterhout carnavallen, bij mijn lieftallige ouders
Hebben jouw ouders ook in Dongen gewoond een tijd geleden?

Owja en, @ TT.
pi_56478773
En vanavond weer de kroeg in. Niet te lang (tot 2 of 3 ), want morgen weer op tijd bij de optocht zijn
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 14:39:50 #8
242 Pinball
Electric Monk
pi_56479342
Een carnavalsloze TT.

Misschien zo toch maar even een klein beetje carnaval 44.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_56480640
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_56481165
Giester waar nondeju gezellig in d'n stad! Alleen die klote sneeuw op d'n terugweg hadde ze vur men nie hoeve doen.

Maor sebiet weer dn stad in!
pi_56481635
TS = Klootzak
Nepbrabander
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
  zaterdag 2 februari 2008 @ 17:09:14 #12
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_56481661
Rastilburgers.

Ik werk bij de FRS(FreeRecordShop) in de stad, sommige mensen zijn echt onverstaanbaar.
pi_56481734
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 17:09 schreef Messenga het volgende:
Rastilburgers.

Ik werk bij de FRS(FreeRecordShop) in de stad, sommige mensen zijn echt onverstaanbaar.
doar hek na toch noot laast vaan.

pi_56481804
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 17:09 schreef Messenga het volgende:
Rastilburgers.

Ik werk bij de FRS(FreeRecordShop) in de stad, sommige mensen zijn echt onverstaanbaar.
Haha! Volgens mij was jij het die mij vorige week een DVD van Seinfeld verkocht en een beetje stond te klungelen, omdat de verpakking uit drie in elkaar te schuiven doosjes bestaat. Of vergis ik me nu?
pi_56481870
zal volgende keer s goed kijken, Kom ook regelmatig bij de FRS.
pi_56484146
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 17:09 schreef Messenga het volgende:
Rastilburgers.

Ik werk bij de FRS(FreeRecordShop) in de stad, sommige mensen zijn echt onverstaanbaar.
Heeft die vrouwelijke collega van jou al een vriend die (volgens mij samen met jou) donderdag aan het werk was
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zondag 3 februari 2008 @ 01:23:52 #17
178980 Lindytje
Schimmelschaduw.jpg
pi_56492966
Bonne nuit! Ik vind mijn eigen post zo wel terug!
Don't come closer, I might hurt you
pi_56495630
Het was gisteren weer fucking druk in de stad...
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_56496072
dadelijk naar dn opstoet kijken, dan dweilen en vanavond weer gezellig feeste
gister was weer geslaagde avond

* Crazy-M stemt toe met thekid
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_56501374
quote:
Op zondag 3 februari 2008 11:11 schreef existenz het volgende:
Het was gisteren weer fucking druk in de stad...
vrijdag viel het wel mee. Was gister in Goirle op stap gegaan, heb 1,5 uur staan wachten voordat ik naar binnen kon
  zondag 3 februari 2008 @ 15:36:33 #21
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_56501458
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 19:55 schreef existenz het volgende:

[..]

Heeft die vrouwelijke collega van jou al een vriend die (volgens mij samen met jou) donderdag aan het werk was
Hoe ziet ze eruit?
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 17:20 schreef Croupouque het volgende:

[..]

Haha! Volgens mij was jij het die mij vorige week een DVD van Seinfeld verkocht en een beetje stond te klungelen, omdat de verpakking uit drie in elkaar te schuiven doosjes bestaat. Of vergis ik me nu?
Ik was vorige week ziek, dus dat lijkt me sterk .
pi_56502592
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 17:07 schreef theKiD het volgende:
TS = Klootzak
Nepbrabander
nou bedankt he... je laat inderdaad zien wat gemiddelde niveau van een brabander is...
pi_56502616
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:28 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

nou bedankt he... je laat inderdaad zien wat gemiddelde niveau van een brabander is...

menneke toch, ge maokt oe eige nie echt populair mee zulke utspraoke.
meense in hokskes plaotsen
pi_56502767
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:29 schreef toma het volgende:

[..]


menneke toch, ge maokt oe eige nie echt populair mee zulke utspraoke.
meense in hokskes plaotsen
tja mensen die niet van carnaval houden uit gaan lopen zeiken is pas zielig! en zeker als je het dan niet anders kan verwoorden dan met scheldwoorden dat is een teken aan de wand!
  zondag 3 februari 2008 @ 16:39:19 #25
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_56502852
Carnaval is ook gewoon kut.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')