abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 februari 2008 @ 08:36:22 #1
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_56474975
quote:
Terwijl zich in de Tweede Kamer een meerderheid aftekent voor een ‘kraakverbod’, telt ons land nog altijd tientallen ’vrijplaatsen’. Panden – ooit afgepakt van de eigenaren – waar andere wetten en regels gelden dan voor de rest van Nederland. Vrijplaats Koppenhinksteeg is zo’n anarchistisch bolwerk in hartje Leiden. Het is de thuishaven van de links-extremistische actiegroep ’Eurodusnie’. De gemeente, die tien jaar lang heeft toegekeken, wil het afgepakte bezit nu voor E 1 weggeven. Ook wil ze alle illegale activiteiten met terugwerkende kracht legaliseren én E 1,1 miljoen doneren voor een opknapbeurt en subsidie om te wennen aan het betalen van huur… Ondertussen is de buurt de vrijplaats méér dan zat. Anarchie in Leiden.

Gemeente gedoogt én betaalt links-extremistisch bolwerk

ANARCHIE IN LEIDEN

Buurt is krakers zat die wél zonder vergunning kunnen verbouwen en café drijven

door MARTIJN KOOLHOVEN


LEIDEN, zaterdag
Bij offsetdrukkerij Nautilus zit de schrik er nog altijd goed in. Bert en Betty Lever van dit grafische bedrijfje in de binnenstad van Leiden durven nog steeds niet vrijuit te spreken over de ’verovering’ door de krakers van het naastgelegen bedrijfspand, dat diende als opslagplaats voor papier en inkt. Maar uit hun noodkreet aan de gemeente, oktober 2005, blijkt wat Bert en Betty hebben meegemaakt. ’De verovering van Koppenhinksteeg 4 door krakers is destijds op een dusdanige gewelddadige manier gegaan, dat de huidige gebruikers geen enkele aanspraak kunnen maken op voortzetting van hun activiteiten in dat pand. Wij zijn buitengesloten, waarbij onze spullen bij het grofvuil belandden’, zo schrijven Bert en Betty de gemeente. Dat was 2005. In dezelfde ruimte waar eens de vellen papier en inktrollen lagen opgestapeld, is nu het kraakcafé Bar en Boos gevestigd, waar het voor linkse actievoerders zonder horecavergunning goed zuipen is tot het ochtendgloren. Niet gehinderd door enige controle van overijverige gemeenteambtenaren. Immers, wat valt er te controleren als er toch geen vergunning is? Omwonenden klagen wel over geluidsoverlast, maar de politie wordt, zo zeggen ze tegen deze krant, door de politiek tegengehouden op te treden.
Offsetdrukkerij Nautilus is buurman van de vrijplaats Koppenhinksteeg, een anarchistisch bolwerk dat al ruim tien jaar onderdak biedt aan linkse actievoerders, alternatieve horecazaken, een ’weggeefwinkel’, een hulppost voor illegalen én een alternatieve vechtschool, gericht op de ’verdediging tegen koloniale overheersers’.

Illegaal eethuis
Ook de ’Linkse Kerk’ zit in de Leidse vrijplaats. Dat is een illegaal café en eethuis waar je voor ¤4,50 kunt dineren, ontmoetingsplek voor anarchisten en activisten voor wie GroenLinks nog te rechts is. Achter de Linkse Kerk is sinds kort een vrijplaats voor artiesten gevestigd, de ’Marinus van der Lubbezaal’ (70 vierkante meter), vernoemd naar de brandstichter van het Rijksdaggebouw in Berlijn in 1933. De vrijplaats is ook de thuishaven van de links-extremistische actiegroep ’Eurodusnie’, onder meer verantwoordelijk voor het ’taarten’ van toenmalig minister Zalm (Financiën) en voormalig VVD-leider Frits Bolkestein.
Inlichtingendiensten beschouwen de vrijplaats als een van de belangrijkste centra van anarchistisch Nederland. Eurodusnie-voorman en woordvoerder van de krakers, Marco van Duijn, werd juni vorig jaar door de Duitse grenspolitie tegengehouden toen hij onderweg was naar de gewelddadige massademonstraties tijdens de G8top in het Duitse Rostock. . Na vijf uur stuurden de Duitsers hem met een ’Einreiseverweigerung’ terug naar zijn vrijplaats in Leiden. Aardig detail: Eurodusnie ontving in 2005 een rijkssubsidie van ¤40.000 om protest te organiseren tegen de invoering van de Europese grondwet…
Het in 1998 door krakers bezette onderkomen, dat een officiële monumentenstatus heeft, is in de loop der jaren zonder één enkele vergunning ingrijpend verbouwd. De gemeente Leiden, eigenaar van het pand, stond erbij en keek ernaar. „Zonder een vergunning waren ze al begonnen met slopen”, zo herinnert Hans Reijnen zich, architect en overbuurman van de Linkse Kerk. „Als architect weet ik dat als ik een monument wil verbouwen, ik maanden, zo niet een jaar, bezig ben om de vereiste vergunningen te krijgen. Ik belde de gemeente en die zei: het komt allemaal wel goed. Ongelooflijk toch?”
Jaap van Meijgaarden, voorzitter van de buurtvereniging Pancras-West, waar de vrijplaats is gelegen: „Het principe van ’gelijke monniken, gelijke kappen’ geldt niet voor de gemeente Leiden, die uitzonderingen maakt voor krakers.”
Anarchie in Leiden. Zo ook met de kroegen van de krakers, die opengingen zonder de vereiste papieren. Toegegeven: bij de opening van de Linkse Kerk greep de gemeente even in omdat ze vond dat het pand niet brandveilig was. Maar deze ’sluiting’ was slechts van korte duur: 24 uur. „Een gewone horecaondernemer loopt na drie overtredingen het risico zijn vergunning kwijt te raken, maar hier kijkt de gemeente de andere kant op”, aldus een getergde boekhouder Robert Metzelaar, die enkele deuren verder woont.
Hans Reijnen bitter: „De gemeente heeft Bar en Boos gelijkgeschakeld met de gewone Leidse horeca. Dat betekent dat de bezoekers van Bar en Boos tot zes uur ’s ochtends mogen doorgaan. De bassen van Bar en Boos dreunen de hele nacht door!” Galeriehoudster Irma Roefs, die twee deuren verder woont: „Voor de politie is het óók frustrerend. Als ik ze bel, dan zeggen ze: ’We kunnen niets doen, het is een besloten club’.”
Robert Metzelaar: „Het is een woonbuurt met heel oude huizen. We hebben enkelsteens muren. Je hoort alles. Ik kan mij op geen enkele manier verweren tegen hun geluidsoverlast. Omdat onze huizen monumenten zijn, mogen we, begrijpelijk, geen dubbel glas zetten. Mijn dak uit 1600 mag ik niet isoleren. Dat wist ik allemaal toen ik hier kwam wonen, maar ik wist óók dat er hier in de binnenstad niet méér horeca zou komen!”
De gemeente Leiden draagt de krakers zelfs zo’n warm hart toe, dat ze de hele vrijplaats wil legaliseren, inclusief de nu illegale horeca-activiteiten. Deze hele operatie moet uiterlijk 2010 zijn afgerond, zo staat in de beleidsstukken.


• Anarchistencollectief Eurodusnie organiseerde met enkele andere organisaties in 1999 in Den Haag een demonstratie tegen een verenigd Europa, waarbij het tot een treffen kwam met de politie.
FOTO: ANP


• Omwonenden van het Leidse krakersbolwerk, die de overlast helemaal beu zijn. De plannen van het illegale café Bar en Boos om een terras te openen, zijn de druppel die de emmer doet overlopen.
FOTO: BOB HUISMAN


• Een deel van het monumentale pand in de Leidse binnenstad, waar krakers ongehinderd hun gang kunnen gaan. Overdracht, renovatie en huurgewenning gaat meer dan ¤2 miljoen gemeenschapsgeld kosten.
FOTO: BOB HUISMAN


• Minister Gerrit Zalm werd in 1999 door Eurodusnie-actievoerders bekogeld met taart.
FOTO: HANS PETERS


Om een normaal beheer van de vrijplaats mogelijk te maken, wil de gemeente het complex voor het symbolische bedrag van ¤1 overdragen aan woningstichting Ons Doel. De ozb-waarde van de vrijplaats, groot circa ¤700.000, wordt daarmee in één keer cadeau gedaan. De stichting rekende de gemeente in juli 2006 voor dat renovatie van de vrijplaats circa ¤1,1 miljoen zal gaan kosten. Ons Doel verplicht zich een, aldus de stukken, ’door de krakers gewenste huur van ¤40.000’ te compenseren. Drie jaar ’huurgewenning’ begroot Ons Doel op ¤460.000, welk tekort de gemeente zal bijpassen volgens de ’overeengekomen raamovereenkomst’, zo blijkt uit correspondentie tussen de woningstichting en de gemeente, waarover deze krant beschikt.

Terras
„In totaal dus wordt er dus circa ¤2 miljoen gemeenschapsgeld cadeau gedaan voor een rijksmonument dat tien jaar geleden is gekraakt”, zegt Jaap van Meijgaarden van de buurtvereniging. De druppel is het voornemen van de Linkse Kerk om komende zomer voor de deur een terras te openen. Buurtbewoner Robert Metzelaar: „Eerst de kroeg, nu het terras. We hebben geageerd, maar we worden van beide kanten uitgelachen: zowel door de krakers, als door de gemeente!”
Van Meijgaarden: „Als het eenmaal gelegaliseerd is, krijgen we het nooit meer weg. Op een bijeenkomst heb ik toenmalig verantwoordelijk wethouder Witteman (PvdA) gevraagd wáárom de gemeente niet optrad. Zijn antwoord was: ’Je denkt toch niet dat ik er maandenlang een cordon ME omheen leg om te handhaven?’” Tjeerd van Rij was zelf, voor de PvdA, tien jaar lang wethouder voor Ruimtelijke Ordening (1990-2000) in Leiden. Hij is bestuursrechter in Den Haag en hij woont om de hoek van de vrijplaats. Hij beschuldigt de krakers van woordbreuk. „Ik kwam aanfietsen toen het net was gekraakt en Marco van Duijn zei mij toen: ’Ik beloof je dat we er uitgaan als je het nodig hebt voor woningbouw’. Maar Van Duijn heeft zich daar niet aan gehouden en is aan de opbouw van zijn imperium begonnen.”
Van Rij scherp: „Als de gemeente in het bestemmingsplan vastlegt dat in een buurt geen horeca meer mag komen, dan moet de gemeente zich daar ook aan houden.” Zelf is hij in 2000 vertrokken, maar de houding van zijn opvolgers kwalificeert Van Rij met: „Laf. Angst. Geen rechte rug. Als de gemeente haar eigendom wil terugnemen, dan kan dat. In Amsterdam kunnen ze toch óók kraakpanden ontruimen?”
Inmiddels is de gemeente in verschillende bezwaarprocedures, die zijn gevoerd door de buurtvereniging, genadeloos op de vingers getikt. Zowel de Raad van State als de Leidse commissie beroep- en bezwaarschriften velden een vernietigend oordeel. Deze commissie: „Op een gegeven moment is het geduld op, dit is gênant voor iedereen, maar de gemeente hóórt te handhaven…”
Belachelijk dat het zomaar kan. Maar jah aan de andere kant, wat verwacht je ook al die linkse bestuurders die sympatiseren met dat soort lui.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  zaterdag 2 februari 2008 @ 08:38:21 #2
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_56474980
Edit, Anerchie in de topic titel moet Anarchie zijn. Kan een modje dat even veranderen voordat de taalpolitie weer begint te zeiken.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  zaterdag 2 februari 2008 @ 08:40:43 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56474988
Hier in Leiden is pas een eurodusnie kraakpand gesloopt. Vlak voor de sloop hebben die krakers het nog even in brand gestoken.............

Echt achterlijk dat die werkschuwen dit voor elkaar krijgen!! Schaf kraken per direct af, zet de ME in, en knikker ze allemaal de bak in!
Het enige wat die Tokkies willen is wonen op kosten van een ander
censuur :O
  zaterdag 2 februari 2008 @ 08:41:27 #4
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_56474991
Fixed.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 09:06:57 #5
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_56475078
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 08:41 schreef Slarioux het volgende:
Fixed.
Thanks.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  zaterdag 2 februari 2008 @ 09:12:43 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_56475108
Subsidie geven om te wennen aan huur!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 11:43:53 #7
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_56476480
Lijkt me een toffe kroeg
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_56480031
-edit-
Oproepen tot geweld is niet gewenst

[ Bericht 69% gewijzigd door Montov op 02-02-2008 18:06:16 ]
  zaterdag 2 februari 2008 @ 15:36:15 #9
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_56480322
Legaliseren die hap, vervolgens vreselijk mierenneuken over vergunningen en veiligheid enzo, om vervolgens de hele tent weer op te doeken.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_56481060
Onvoorstelbaar en meer dan schandalig dat zoiets mogelijk is en al weer zo'n tijd. Typisch voorbeeld waarom gewone burgers alle vertrouwen in de politiek verliezen.
pi_56481084
Bij Minerva heerscht geen anarchie hoor.
pi_56482582
Wat een prachtig staaltje objectieve berichtgeving! Ook goed dat de journalist beide kanten aan het woord laat, en zo een goed, genuanceerd artikel heeft geschreven
Hello, my name is Oliver
pi_56482789
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 18:10 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Wat een prachtig staaltje objectieve berichtgeving! Ook goed dat de journalist beide kanten aan het woord laat, en zo een goed, genuanceerd artikel heeft geschreven
Daar is een forum als dit voor, beste kerel.

Vertel ons de andere kant van het verhaal eens.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_56482908
Ik ken de andere kant van het verhaal niet

Maar het is natuurlijk te achterlijk voor woorden om je mening te baseren op één sterk gekleurd artikel uit het vod De Telegraaf
Hello, my name is Oliver
pi_56483348
De journalist heeft kennelijk nog niet meegekregen dat Marinus van der Lubbe inmiddels door de Duitse justitie iets anders gezien wordt. Kennelijk heeft ie in het eigen archief gekeken hoe zijn eigen krant zo'n 65 jaar geleden over v.d. Lubbe schreef.
  zondag 3 februari 2008 @ 13:11:11 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_56497915
Compleet gestoord!!
Laat een paar peletons ME komen en ontruim de hele bende.

Dit is toch gewoon niet normaal dat dit soort dingen wordt toegelaten en dat zo het gemeensschapsgeld over de balk gaat.....
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  FOK!fotograaf zondag 3 februari 2008 @ 13:59:33 #17
73911 ultra_ivo
pi_56499189
Gemeenschapsgeld over de balk? Kijk eens hoeveel het gaat kosten als een gemeente een buurtcentrum en stimuleringscentrum voor kunstenaars zelf moet bekostigen.
  zondag 3 februari 2008 @ 14:28:25 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_56500006
quote:
Op zondag 3 februari 2008 13:59 schreef ultra_ivo het volgende:
Gemeenschapsgeld over de balk? Kijk eens hoeveel het gaat kosten als een gemeente een buurtcentrum en stimuleringscentrum voor kunstenaars zelf moet bekostigen.
Misschien kunnen die kunstenaars zichzelf een leren bedruipen... Als er geen droog brood te verdienen is aan de verkoop van hun "kunst", gaan ze toch een echte baan zoeken?! Hun hobby mogen ze dan 's avonds in hun eigen tuin beoefenen!
censuur :O
  zondag 3 februari 2008 @ 14:30:31 #19
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_56500076
Ik snap best dat dit soort jongens en meisjes een plaatsje willen dat ze zogenaamd moeten veroveren op het onderdrukkende kapitalistische/koloniale/dictatoriale/christelijke* regime. Maar waarom hardwerkende mensen dan de dupe moeten worden van dit radicale, semi-fascistische gedrag, dat vind ik altijd zo jammer. Tevens doet het mijn begrip verdwijnen als de Taliban bij het zien van een Nederlandse Apache..

*kruis door wat niet van toepassing is
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 3 februari 2008 @ 15:09:16 #20
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_56500908
Heerlijk artikel, de frustratie druipt er vanaf
  zondag 3 februari 2008 @ 16:36:00 #21
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_56502769
quote:
Op zondag 3 februari 2008 15:09 schreef rood_verzet het volgende:
Heerlijk artikel, de frustratie druipt er vanaf
Tot het kraakverbod er komt. En hoe meer krakers en hun akties in het nieuws komen hoe sneller dat verbod erkomt. Zelfs voor de Kraakbeweging geld het "kop en maaiveld" principe.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  zondag 3 februari 2008 @ 16:38:16 #22
198365 Morendo
The Real Deal
pi_56502832
quote:
Tjeerd van Rij was zelf, voor de PvdA, tien jaar lang wethouder voor Ruimtelijke Ordening (1990-2000) in Leiden. Hij is bestuursrechter in Den Haag en hij woont om de hoek van de vrijplaats. Hij beschuldigt de krakers van woordbreuk. „Ik kwam aanfietsen toen het net was gekraakt en Marco van Duijn zei mij toen: ’Ik beloof je dat we er uitgaan als je het nodig hebt voor woningbouw’. Maar Van Duijn heeft zich daar niet aan gehouden en is aan de opbouw van zijn imperium begonnen.”
Wat een naieve klojo is die van Rij. Natuurlijk wordt je bedrogen door dergelijke extremisten.
Die Lebenslust bringt dich um.
  zondag 3 februari 2008 @ 16:59:29 #23
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_56503268
is een leuk burger initiatief. Een kroeg die niet puur uit is op winst. Activiteiten die door vrijwilligers georganiseerd worden, goedkope maaltijden omdat niet iedereen makkelijk uit eten kan.

Zie echt niet in wat er mis mee is.
  zondag 3 februari 2008 @ 17:16:57 #24
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_56503604
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:36 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Tot het kraakverbod er komt. En hoe meer krakers en hun akties in het nieuws komen hoe sneller dat verbod erkomt. Zelfs voor de Kraakbeweging geld het "kop en maaiveld" principe.

Vroeger werdt er veel meer gekraakt, beetje drukte maken om niets noem ik dit
  zondag 3 februari 2008 @ 17:35:44 #25
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_56503987
Vroeger was vroeger, tijden veranderen.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_56510272
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 18:33 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Ik ken de andere kant van het verhaal niet
Kom eens kijken in Leiden, dan begrijp je meteen waarom krakers zo gehaat zijn.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  FOK!fotograaf zondag 3 februari 2008 @ 23:01:14 #27
73911 ultra_ivo
pi_56512297
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:59 schreef borbit het volgende:
is een leuk burger initiatief. Een kroeg die niet puur uit is op winst. Activiteiten die door vrijwilligers georganiseerd worden, goedkope maaltijden omdat niet iedereen makkelijk uit eten kan.

Zie echt niet in wat er mis mee is.
Het is niet op winst gebaseerd. Dus tegen de zere schenen van een aantal users hier.
  FOK!fotograaf maandag 4 februari 2008 @ 07:35:25 #28
18921 freud
Who's John Galt?
pi_56519687
quote:
Op zaterdag 2 februari 2008 18:33 schreef het_grobbekuiken het volgende:
Ik ken de andere kant van het verhaal niet

Maar het is natuurlijk te achterlijk voor woorden om je mening te baseren op één sterk gekleurd artikel uit het vod De Telegraaf
"Hobby's en interessen: eten en slapen"
Jij bent geschikt als kraker

Maar serieus, de Telegraaf is wel niet kwalitatief hoogstaand, maar kraken en je misdragen in deze vorm is nooit goed. Helaas is er media-aandacht nodig van een bron als de Telegraaf om een gemeente te dwingen zijn betalende burgers serieus te nemen. Dat gedoog van diefstal en andere criminele activiteiten onder een ideologische vlag is zooooooooo frustrerend. En dat van een politieke oriëntatie die meent dat ze voor 'de burger' zijn.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_56520231
Het is mij een doorn in het oog in Leiden


Als ze dat geld nou eens investeren in studentenhuisvesting, of betere horecavoorzieningen. Maar nee..
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  maandag 4 februari 2008 @ 09:48:10 #30
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_56520763
quote:
Op zondag 3 februari 2008 13:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Compleet gestoord!!
Laat een paar peletons ME komen en ontruim de hele bende.

Dit is toch gewoon niet normaal dat dit soort dingen wordt toegelaten en dat zo het gemeensschapsgeld over de balk gaat.....
Zal je eerst de wet moeten veranderen, als het leegstond en het legaal gekraakt is (wat i kdenk, anders waren ze al uitgezet) dan kan je ze niet uitzetten..

En tjsa.. over het wel of niet toestaan van kraken is al zoveel gediscusseerd, daar wordt men het nooit eens he...
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 4 februari 2008 @ 09:52:57 #31
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_56520823
quote:
Op zondag 3 februari 2008 16:36 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Tot het kraakverbod er komt. En hoe meer krakers en hun akties in het nieuws komen hoe sneller dat verbod erkomt. Zelfs voor de Kraakbeweging geld het "kop en maaiveld" principe.
En daarna op naar alcohol, softdrugs, euthenasie en abortus... lang leve het kabinet van de verboden!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 4 februari 2008 @ 10:20:39 #32
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_56521320
Ach ja. De politiek faalt en mensen maken er gebruik van. Whats new? Tis niet alsof dit nu iets wereldschokkends is.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 27 februari 2008 @ 07:43:43 #33
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_57003707
Zo te zien komt er schot in de zaak.
quote:
Koppenhinksteeg thuishaven van links-extremisten

Leiden overweegt sluiting vrijplaats

door Martijn Koolhoven


LEIDEN, woensdag
De gemeente Leiden dreigt een van de grootste ’vrijplaatsen’ van ons land – de thuishaven van de links-extremistische actiegroep Eurodusnie – te gaan sluiten. De vrijplaats ’Koppenhinksteeg’ is een anarchistisch bolwerk van waaruit tal van acties worden georganiseerd.
In een brief aan de gemeenteraad kondigt het college van burgemeester en wethouders van Leiden nu aan dat het op 18 maart een besluit gaat nemen over de toekomst van de vrijplaats. Ze laat de raad weten dat de ’legalisering’ van het complex, waartoe eerder in 2005 werd besloten, mogelijk teruggedraaid gaat worden.
Dat kan volgens de brief leiden tot ’het beëindigen van het huidige gebruik ten behoeve van de herontwikkeling van de panden’. De Telegraaf onthulde eerder dit jaar dat de gemeente elke grip op het linkse bolwerk was kwijtgeraakt.

Taarten
De huidige vrijplaats is de thuishaven van de links-extremistische actiegroep Eurodusnie, o.a. verantwoordelijk voor het ’taarten’ van toenmalig minister Zalm (Financiën) en voormalig VVD-leider Frits Bolkestein. Eurodusnie-voorman Marco van Duijn werd vorig jaar door de Duitse grenspolitie tegengehouden toen hij onderweg was naar de, inmiddels berucht gewelddadige, massademonstraties tijdens de G8-top in het Duitse Rostock.
Eerder besloot de gemeenteraad het complex over te doen aan de Leidse woningstichting Ons Doel, maar het ziet er nu naar uit dat de gemeente geen dekking kan vinden voor de renovatiekosten van circa ¤700.000. In het coalitieakkoord spraken coalitiepartijen VVD, PvdA, GroenLinks en CDA af dat hiervoor maximaal ¤460.000 zou worden uitgetrokken. Daarnaast wordt de ozb-waarde van het complex, circa ¤700.000, in één keer door de gemeente afgeschreven als het pand overgaat naar de woningstichting.


In totaal doen de Leidse belastingbetalers aan Eurodusnie dus circa ¤1.1 miljoen cadeau. De VVD heeft laten weten dat er geen euro extra naar Eurodusnie mag.
Onder de krakers is lichte paniek uitgebroken over de hardere opstelling van de gemeente Leiden. „Wij zijn vastberaden: Vrijplaats Koppenhinksteeg blijft”, zo laat Eurodusnie strijdvaardig weten op de website. Eurodusnie zegt ’met verbijstering’ kennis te hebben genomen van de ’nieuwste wending’ en noemt het ’absurd’ dat de gemeente de vrijplaats en Ons Doel wil laten opdraaien voor een tekort. Eurodusnie beschuldigt de gemeente van ’onbehoorlijk bestuur’.
Verantwoordelijk wethouder Pieter van Woensel (VVD) wil geen toelichting geven zolang het college geen definitief standpunt heeft bepaald.
Het nationaal monument, dat in 1988 door de krakers werd bezet, is in de loop der jaren zonder één enkele vergunning ingrijpend verbouwd. Eigenaar de gemeente stond erbij en keek ernaar. Ook de krakerskroegen gingen open zonder vereiste papieren.

De krakers beschuldigen de gemeente van ’onbehoorlijk bestuur’, daar kan ik ze geen ongelijk in geven. Het is belachelijk dat de gemeente al die tijd niet in heeft gegrepen.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_57003750
typisch links, andermans belasting centen opstrijken, leven van uitkeringen, subsidies etc
-
pi_57003807
Een gemeente die mijn geld over de balk lazert, what's new? Ze moeten dat werkschuwe tuig er gewoon met harde hand uittimmeren en het pand zsm een nieuwe bestemming geven.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  woensdag 27 februari 2008 @ 20:06:00 #36
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_57018324
quote:
Taarten
De huidige vrijplaats is de thuishaven van de links-extremistische actiegroep Eurodusnie, o.a. verantwoordelijk voor het ’taarten’ van toenmalig minister Zalm (Financiën) en voormalig VVD-leider Frits Bolkestein.
Prachtig stukje
pi_57018649
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:06 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Prachtig stukje
Geweldige argumenten inderdaad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 27 februari 2008 @ 20:29:12 #38
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_57018842
Daar heb ik geen zin in, er valt toch geen nuttig woord te voeren met rechtse zuurpruimen
pi_57019168
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:29 schreef rood_verzet het volgende:
Daar heb ik geen zin in, er valt toch geen nuttig woord te voeren met rechtse zuurpruimen
Die zouden ze gewoon in strafkampen moeten zetten, niet waar?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_57019231
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

Die zouden ze gewoon in strafkampen moeten zetten, niet waar?
GOELAG kampen. jezus leer 't is man. of anders heropvoedingskampen, men moet wel achter het perfecte communisme staan en anders is men fout! bezit is diefstel etc je weet toch?
  woensdag 27 februari 2008 @ 23:52:36 #41
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_57024220
Inderdaad, dat zou een verbetering op de wereld zijn, gal bakken hebben we al genoeg
pi_57028273
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 07:57 schreef Kogando het volgende:
Een gemeente die mijn geld over de balk lazert, what's new? Ze moeten dat werkschuwe tuig er gewoon met harde hand uittimmeren en het pand zsm een nieuwe bestemming geven.
AMEN broeder
Sometimes I feel so sick at the state of the world I can't even finish my second apple pie
pi_57028580
links is gek, pvda en cs zouden verboden moeten worden wegens het scheef besteden van het gejatte geld van hardwerkende burgers. criminelen zijn het.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 28 februari 2008 @ 10:09:39 #44
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_57029147
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:42 schreef Sora het volgende:

[..]

GOELAG kampen. jezus leer 't is man. of anders heropvoedingskampen, men moet wel achter het perfecte communisme staan en anders is men fout! bezit is diefstel etc je weet toch?
Beter nog; zoals de Rode Khmers het deden. De Killing Fields in met die rechtsers!

OT: die utralinksers zijn toch zulke walgelijke lui. Ze zijn er van overtuigd al het gelijk aan hun kant te hebben en dat met geweld te mogen verdedigen. Ze zien zich als ubermensen, deze Volkerts.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_57029561
even kijken, de buren zijn pissig omdat ze de gratis opslag moeten missen, de offsetdrukkerij heeft last van geluidsoverlast .. en creatief goochelen met wat het 'ons' gaat kosten gaat ook weer lekker ..

typisch Telegraaf
pleased to meet you
  donderdag 28 februari 2008 @ 10:31:53 #46
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_57029571
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:52 schreef rood_verzet het volgende:
Inderdaad, dat zou een verbetering op de wereld zijn, gal bakken hebben we al genoeg
Jij zou inderdaad 'ns naar de killing fields moeten.... Of naar Bergen-Belsen... Of naar de leuke kampen in China/Rusland..
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_57029589
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 09:38 schreef zoalshetis het volgende:
links is gek, pvda en cs zouden verboden moeten worden wegens het scheef besteden van het gejatte geld van hardwerkende burgers. criminelen zijn het.
wat besteden ze scheef dan .. ze hadden zonder die krakers erin minder kosten gehad aan dat pand, dan zou het niet opgeknapt moeten worden etc ?
pleased to meet you
pi_57029715
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 10:31 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Jij zou inderdaad 'ns naar de killing fields moeten.... Of naar Bergen-Belsen... Of naar de leuke kampen in China/Rusland..
Dat zou weinig uitmaken. Hij heeft al regelmatig aangegeven het volkomen acceptabel te vinden dat mensen met een 'onwenselijke mening' gewoon uitgeroeid worden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 28 februari 2008 @ 11:39:00 #49
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_57031020
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 10:31 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Jij zou inderdaad 'ns naar de killing fields moeten.... Of naar Bergen-Belsen... Of naar de leuke kampen in China/Rusland..
Nee ik ga liever naar het strand, biertjes drinken en hasjiesj roken met jullie belastinggeld
pi_57031538
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 10:32 schreef moussie het volgende:

[..]

wat besteden ze scheef dan .. ze hadden zonder die krakers erin minder kosten gehad aan dat pand, dan zou het niet opgeknapt moeten worden etc ?
En die krakers hebben een dermate vriendelijke uitstraling, dat de economische welvaart zeker is!
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')