pi_57446887
registreer om deze reclame te verbergen
herkenbaar, Belana.

Groep 1 en 2 precies dezelfde problemen gehad. Cognitief zeer sterk, sociaal emotioneel heel zwak wat dus problemen veroorzaakten.
In ons geval is dat helaas niet meer goedgekomen die eerste 2 jaar (het is ook niet goed opgepakt door de 3 juffen, vind ik) maar het gaat nu in groep 3 gelukkig al een stuk beter.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:02:00 #277
24188 Belana
kloon van belana
pi_57446999
mmmm, ik ben heel benieuwd heo het gaat. op zich was het een goed gesprek, zij was blij dat wij het probleem ook onderkennen en ik hoop dat we er samen iets aan kunnen doen. Over 2 maanden hebben we weer een gesprek. sowieso blijft Liam de komende tijd op donderdagmiddag thuis (nou ja, bij opa en oma) omdat er dan wat meer rust in zit voor hem (hij is vaak bekaf) en we gaan een positiviteits offensief doen, hem enorm prijzen bij de dingen die hij goed doet.
Tja, en verder is het afwachten denk ik, je kan zo'n sociaal emotionele groei toch ook niet afdwingen?

Is dat Damon lily? (dat moet wel, want David is nog niet zo oud toch?)
wat voor soort problemen had hij? hoe gingen jullie daarmee om?
wat bij Liam voornamelijk problemen geeft is dat ie nog heel erg in de "ik" wereld leeft en als hij zijn zin niet krijgt enorm begint te krijsen. moeilijk voor de juf, maar ook de andere kinderen vinden het maar raar.
Ik heb vanmorgen met hem zitten praten erover en ik had wel het idee dat hij me een beetje begreep, maar of dat ook effect op zijn gedrag heeft? dat zal denk ik niet zo snel gaan.
stormy waters...
sailin'
  Moderator dinsdag 18 maart 2008 @ 09:07:28 #278
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_57447078
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 08:07 schreef Belana het volgende:
gisteravond 10 minutengesprek gehad...
Liam is cognitief enorm ver, een heeeeeeel slim mannetje, so far so good...
helaas is hij sociaal emotioneel nog lang niet zo ver en dat geeft veel problemen.

@ grijs, debuurvrouw, hadden jullie hier niet ervaring mee?
Yups.... Zie je wel... ze lijken op elkaar Ik pm je wel even.
Ajeto!
pi_57447209
In jouw verhaal klinkt in ieder geval dat de juf het goed oppakt (dat was bij ons niet zo). Damon heeft gewoon 2 vervelende jaren gehad. Slechte start helaas. Hoewel ik niet goed weet in hoeverre hij er zelf last van heeft. Damon is nogal gesloten en je krijgt moeilijk vat op hem. Je weet nooit goed wat er nu in hem omgaat. Het lijkt vaak alsof je hem niet kan raken.

En inderdaad, je kunt het niet afdwingen, maar onderkennen en hem niet steeds negatief benaderen helpt heel veel.
Hij had ook moeite met het contact naar andere kinderen. Wilde graag bevriend zijn met 2 jongetjes die elkaar al een tijdje kende maar kwam er niet tussen zodat hij het probeerde af te dwingen.
Damon leeft ook in een ik-wereld (is natuurlijk ook wel kind eigen) en heeft veel fantasie. Hij is als hij alleen is ook wel op zijn best trouwens maar in een klas is dat lastig...
  Moderator dinsdag 18 maart 2008 @ 09:29:57 #280
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_57447422
Oh, maar ik kwam me hier eigenlijk melden met zoon drie.
Bram is vier. en gaat nu ook lekker naar school. Eerste vraag vanochtend: Over hoeveel nachtjes ben ik nu weer jarig?
Ajeto!
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:39:45 #281
24188 Belana
kloon van belana
pi_57447569
lily, wat rot zeg, dat het zo slecht is opgepakt die eerste 2 jaar!
een ik-wereld is wel kinderen eigen, maar ze "horen" op een gegeven moment zich een beetje aan te kunnen passen en in te kunnen leven in anderen, zoiets.
Ik ben geen pedagoog en heb er geen boeken over, dus ik gok ook maar een beetje
Hoe gaat het nu met vriendschappen bij hem?

Bram 4 jaar! woeiiii! welkom welkom! Dus nu heb je ze alle 3 in 1 topic, das handig
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 18 maart 2008 @ 09:54:07 #282
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_57447792
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 08:07 schreef Belana het volgende:
gisteravond 10 minutengesprek gehad...
Liam is cognitief enorm ver, een heeeeeeel slim mannetje, so far so good...
helaas is hij sociaal emotioneel nog lang niet zo ver en dat geeft veel problemen.

@ grijs, debuurvrouw, hadden jullie hier niet ervaring mee?
Met het eerste (cognitieve voorsprong) hebben we inderdaad ervaring, het tweede niet. Ook sociaal en emotioneel loopt Daan voor op zijn leeftijdsgenootjes (hoewel, emotioneel is hij denk ik wel aardig leeftijdsadequaat).
Of bedoel je dat de sociale en emotionele ontwikkeling minder ver voor is dan zijn cognitieve ontwikkeling? Daar staat hier een duidelijke uitleg over.
Let er ook op dat bij kinderen die sociaal en cognitief voorlopen vaak een sociale achterstand wordt geconstateerd door de school, doordat ze weinig aansluiting hebben bij leeftijdsgenootjes. Deze kinderen hoeven sociaal dus helemaal niet achter te zijn (het kan natuurlijk wel), maar doordat ze aansluiting missen, lijkt dat wel zo.

DeBuurvrouw, gefeliciteerd met Bram!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- Rikkert Zuiderveld
  dinsdag 18 maart 2008 @ 11:21:33 #283
24188 Belana
kloon van belana
pi_57449416
dankje grijs, ik ga eens kijken

er zitten herkenbaren dingen in, zoals bijvoorbeeld dit:
quote:
Ook dat is asynchroniteit. Een kleuter van 3 die aan een andere kleuter zegt “geef me dat rode vierkant eens aan”, zal wellicht hoogstens een vragend gezichtje zien bij die andere kleuter. Beide kinderen voelen zich wat ongemakkelijk. Het hoogbegaafde kind snapt helemaal niet waarom dat andere kind niet gewoon doet wat hij/zij vraagt (“Is die boos? Waarom wil die niet meespelen? Heb ik het niet juist gezegd? “). En het andere kind stelt zich misschien gewoon de vraag wat dat rare kind wil zeggen!
aan de andere kant, iets als werkjes maken op school, daar heeft Liam helemaal geen interesse voor, geen geduld voor. Maaaar, toen hij een werkje moest maken "van groot naar klein" (met plaatjes op de goeie volgorde leggen) dan doet hij dat wel heel snel en foutloos.

wat moet je hier toch mee he. zo lastig. perfectionisme en faalangst gaan samen.
veel weten en snappen gaat samen met veel huilen als het niet gaat zoals hij denkt dat het moet gaan.

ik wil me er ook weer niet al te druk om maken, maar het zet je wel enorm aan het denken.

[ Bericht 85% gewijzigd door Belana op 18-03-2008 11:34:42 ]
stormy waters...
sailin'
  woensdag 19 maart 2008 @ 08:41:02 #284
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_57469539
Mijn kleuter is ziek
Ze kwam uit bed met 'ik ben niet lekker' maar in het kader van 'in hoeverre probeert ze ons uit en zou het zijn dat ze niet naar school wil' is 'niet lekker zijn' gewoon naar school.
Maar ja, als ze op een gegeven moment roepen dat ze gauw naar de wc moeten omdat ze moeten spugen en dan idd de hele maaginhoud omkeren, is dat inderdaad geen schoolziek meer

Moest nog wel ff zoeken naar telefoonnummer van school om haar ziek te melden (en ik moet mijn planning voor vandaag ff bijstellen )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:39:08 #285
13151 Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_57470368
Beterschap voor haar E.T.

Hier is het ook zo van: niet lekker?, nou ga het maar proberen op school Maar soms zijn ze ècht niet lekker
pi_57470650
Hier ook hoor, ze bellen me wel als het niet gaat....
Je zou er haast een boek over schrijven!
  woensdag 19 maart 2008 @ 12:45:55 #287
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_57474108
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 11:21 schreef Belana het volgende:
dankje grijs, ik ga eens kijken

er zitten herkenbaren dingen in, zoals bijvoorbeeld dit:
[..]

aan de andere kant, iets als werkjes maken op school, daar heeft Liam helemaal geen interesse voor, geen geduld voor. Maaaar, toen hij een werkje moest maken "van groot naar klein" (met plaatjes op de goeie volgorde leggen) dan doet hij dat wel heel snel en foutloos.

wat moet je hier toch mee he. zo lastig. perfectionisme en faalangst gaan samen.
veel weten en snappen gaat samen met veel huilen als het niet gaat zoals hij denkt dat het moet gaan.

ik wil me er ook weer niet al te druk om maken, maar het zet je wel enorm aan het denken.
Ja, erg lastig dat perfectionisme. Erg belangrijk dat ze leren om fouten te mogen maken, maar dan moeten de werkjes natuurlijk niet te gemakkelijk zijn. En als het te moeilijk is durven ze er niet aan te beginnen...
Bij Daan is dat nu een stuk beter gelukkig .

Beterschap voor Saskia!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- Rikkert Zuiderveld
  woensdag 19 maart 2008 @ 21:58:16 #288
37150 livelink
Streng doch meedogenloos
pi_57487025
Katja gaat morgen op wintersport met papa. Voor het eerst Ik heb het met succes 6 jaar lang weten tegen te houden, maar nu lukte het me toch niet meer. Job en ik blijven wel thuis. Ik ben heel benieuwd hoe ze het zal gaan vinden. Het is natuurlijk wel maar heel kort, maandagavond komen ze al weer terug, maar ze gaat voor die paar dagen wel in een ski-klasje. Ik heb het zelf niet zo op de wintersport. Te druk, te chaotisch en te veel ongelukken.

Nou ja, hopelijk gaat alles goed.

[ Bericht 32% gewijzigd door livelink op 19-03-2008 22:10:39 ]
Niets te verliezen en toch bang.
Ik zou de perfecte moeder zijn als ik geen kinderen had.
  woensdag 19 maart 2008 @ 23:08:11 #289
13151 Rewimo
pi_57489613
Christan en ik gaan vrijdag samen op wintersport. Vorig jaar zijn we voor het eerst geweest en gelukkig vond hij het net zo leuk als ik. qltel blijft thuis, die houdt niet van sneeuw en skiën

't Is alleen balen dat ik een gewrichtskapselontsteking heb in mijn schouder waardoor ik niet weet of ik zelf wel kan skiën
  donderdag 20 maart 2008 @ 07:56:26 #290
37150 livelink
Streng doch meedogenloos
pi_57493333
Dat is zeker balen, Rewimo. Ik heb iets tegen de wintersport, maar als Job volgend jaar ook mee wil, dan moet ik waarschijnlijk ook mee. Maar dan geef ik liever een bom geld uit en probeer in de voorjaarsvakantie naar Finland te gaan. Daar kun je ook skieen en is alles wat lieflijker en gemoedelijker dan in Oostenrijk.

Ik ben één keer meegeweest, voordat de kinderen er waren. In Lech notabene, het wintersportmekka waar de koninklijke familie ook altijd is. Ik vond het echt heel erg en ik voelde me zo enorm opgesloten. Niks gevoel van vrijheid, maar ik vond het claustrofobisch, al die sneeuw en maar één toegangsweg naar de buitenwereld, waar je alleen maar met sneeuwkettingen kon rijden. Ik was voorgoed genezen van de wintersport.
pi_57493883
ik kan me je weerzin levendig voorstellen livelink, het is ook niks voor mij. bij mij is 't vooral dat ik nogal snel last heb van hoogtevrees dus me in de bergen niet zo op m'n gemak voel en op de lange latten nog veel minder. ik heb 't een keer geprobeerd, en misschien was dat gewoon te weinig hoor, maar ik vond 't zo vreselijk dat ik het nooit meer vrijwillig op zou zoeken.
  donderdag 20 maart 2008 @ 09:06:41 #292
13151 Rewimo
pi_57493937
Ik ski al sinds mijn zesde en ik vind het heerlijk De hele dag buiten, lekker bezig, en ik hou van sneeuw en kou (daar tenminste, hier geeft sneeuw altijd alleen maar troep ).

Ik was dan ook erg blij dat Christan het ook leuk vond vorig jaar. Hij heeft zelf gevraagd of we dit jaar weer gingen En er ligt bijna 3 meter sneeuw in Kaprun!
pi_57494049
Ik ben nog nooit op wintersport geweest dus ik kan er eigenlijk niet over oordelen maar het lijkt me helemaal niks. Ik heb een hekel aan sneeuw en het skien trekt me ook totaal niet.

en on topic:

Ik zie dit Damon trouwens ook niet bepaald doen

we krijgen hem nog niet eens op een fiets
  donderdag 20 maart 2008 @ 09:26:09 #294
13151 Rewimo
pi_57494187
Christan zit hier trouwens tegenover me op mijn werk Hij wilde graag een keertje mee en dat kon vandaag. Komt ook wel mooi uit want dan kan papa naar de bouwmarkt om ladingen gipsplaten te versjouwen

Gelukkig heb ik het niet al te druk en is mijn collega er niet

En ik krijg een stripverhaal voor aan de muur, met Pais en Nog-een-Pais in de hoofdrol
pi_57494605
Mijn kinderen vonden wintersport helemaal geweldig, ik vind het een ramp. Van kind af aan vind ik sneeuw vies ik gruwel er echt van... Ik ga nog net niet kokhalzen als het aan mn handen zit maar toch vond ik het helemaal geweldig om te zien hoe René op een snowboard stapte. Of hoe Cas de hele dag op zn platte hol op een sleetje zat
  donderdag 20 maart 2008 @ 13:56:16 #296
37150 livelink
Streng doch meedogenloos
pi_57499860
Nou, dat ziet er ook wel erg leuk uit, Moussy. Vooral René zo stoer op die snowboard. Ik vind het maar knap, hoor.

Katja is inmiddels onderweg en ik ben net terug van een hele ochtend meehelpen bij de kleuters. Het was vandaag lentefeest op school en ik had me maar eens een keer aangemeld om mee te helpen. Maar wat is dat vermoeiend, zeg. Ik geloof dat ik elke dag gesloopt zou zijn als ik juffrouw was. Maar het was wel leuk.
pi_57499944
haha, livelink

ik heb laatst ook een ochtend meegeholpen in groep 3 en ik dacht precies hetzelfde, jeetje wat vermoeiend
pi_57500414
Ik zou ook geen juf kunnen zijn hoor, volgens mij zou ik helemaal gestoord worden
pi_57505186
ach, je raakt er aan gewend, merk wel dat ik tegen elke vakantie aanhang hoor, dan is het batterijtje echt leeg !
  donderdag 20 maart 2008 @ 18:52:17 #300
24188 Belana
kloon van belana
pi_57505354
ik heb ook absoluut bewondering voor de leerkrachten
het is me nogal wat!
stormy waters...
sailin'

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')