abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_57249547
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 23:08 schreef Coastertommm het volgende:
Ferry!

Merlijns baard! Jij op FOK?! Weer?

Mijn pet valt ervan af.
Ik moest je redden!
Al die barokliefhebbers, dat kan nooit goed voor je zijn

Ik luister nu overigens naar Taneyev's Romeo & Julia naar die van Tchaikovski. Is wel mooi
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_57258612
Hij zal vast al heeel vaak genoemd zijn.
Maar mijn favoriet is echt de Requiem van W.A. Mozart. Ook vind ik Beethoven's piano sonates geweldig, en natuurlijk Don Giovanni van Mozart weer. Maar m'n favoriete componist is toch echt wel Bach. Ook om te spelen.

Intro, en Kyrie van de Requiem
  zondag 9 maart 2008 @ 11:11:11 #203
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_57258999
Ik luister sinds kort graag Vivaldi, en dan de 4 Seasons en met name Winter en Autumn. Ik vroeg me af welke componisten op hem lijken qua muziekstijl? Want het bevalt me zeer namelijk.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_57260741
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:35 schreef Kaasje. het volgende:
Hij zal vast al heeel vaak genoemd zijn.
Maar mijn favoriet is echt de Requiem van W.A. Mozart. Ook vind ik Beethoven's piano sonates geweldig, en natuurlijk Don Giovanni van Mozart weer. Maar m'n favoriete componist is toch echt wel Bach. Ook om te spelen.

Intro, en Kyrie van de Requiem
Bach is inderdaad onverwoestbaar
pi_57260833
quote:
Op zondag 9 maart 2008 11:11 schreef Blistering het volgende:
Ik luister sinds kort graag Vivaldi, en dan de 4 Seasons en met name Winter en Autumn. Ik vroeg me af welke componisten op hem lijken qua muziekstijl? Want het bevalt me zeer namelijk.
Locatelli, scarlatti, Boccherini etc...
Maar ook Bach's italiaans concerten :

http://nl.youtube.com/watch?v=4KbIrtwiKy0&feature=related
pi_57265005
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:03 schreef Mister_Slide het volgende:

Ik luister nu overigens naar Taneyev's Romeo & Julia naar die van Tchaikovski. Is wel mooi
Romeo & Juliet van Prokofiev is trouwens ook erg mooi
  zondag 9 maart 2008 @ 19:08:58 #207
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_57267965
taneyev <3 opus 1: cantate joann damaskin.... ijn we nu aan t instuderen...

barok heb ik moeten leren waarderen. kan er nog steed sniet te lang achter elkaar naar luisteren... maar mahler bijft mijn favoriet
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_57280253
quote:
Op zondag 27 januari 2008 21:51 schreef Roi het volgende:
Ik wordt blij van Vivaldi's vier seizoenen
Same here.

Vooral "summer"
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_57282255
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:03 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Ik moest je redden!
Al die barokliefhebbers, dat kan nooit goed voor je zijn

Ik luister nu overigens naar Taneyev's Romeo & Julia naar die van Tchaikovski. Is wel mooi
Thanks for saving me! Al dat geBach hier
pi_57282569
Ik had zonet die schöne Müllerin er weer even in van Schubert. Luchtig, kort, en heel fijn om naar te luisteren
-
pi_57286711
quote:
Op maandag 10 maart 2008 12:37 schreef Coastertommm het volgende:

[..]

Thanks for saving me! Al dat geBach hier
Suggereer je er nu naar dat je dat bacher vind?
Ps. Bach #1 for LiV3!!
pi_57316609
quote:
Op maandag 10 maart 2008 13:01 schreef Haushofer het volgende:
Ik had zonet die schöne Müllerin er weer even in van Schubert. Luchtig, kort, en heel fijn om naar te luisteren
Schubert is fijne muziek inderdaad.
Mijn favoriet is moment musicale:

http://nl.youtube.com/watch?v=4C4lOthOZbI&feature=related
pi_57328124
quote:
Op zondag 9 maart 2008 16:31 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Romeo & Juliet van Prokofiev is trouwens ook erg mooi
Ja! Geweldig is dat!

Sowieso ben ik een enorme Prokofiev fan!
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_57398009
Prokofiev ben ik niet echt een fan van, maar Tschaikovsy on the other hand wel:

Chanson triste is een van mijn favorieten:
http://www.youtube.com/watch?v=6OW1vhVVBJs


Een van mijn favoriete componisten (naast Bach) is Handel:

http://www.youtube.com/watch?v=IfNAGm0bjL4
http://www.youtube.com/watch?v=u8xjFUViTzo
  zaterdag 15 maart 2008 @ 22:29:31 #215
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_57403524
quote:
Op maandag 10 maart 2008 12:37 schreef Coastertommm het volgende:

[..]

Thanks for saving me! Al dat geBach hier
Het is natuurlijk niet zo raar dat er veel geBacht wordt.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_57403576
Terry Riley - In C is mijn favouriet. Maar dat gaat meer richting avant garde/minimalisme denk ik.
quote:
In C is an aleatoric musical piece composed by Terry Riley in 1964 for any number of people, although "a group of about 35 is desired if possible but smaller or larger groups will work"[1]. As its title suggests, it is in the key of C. It is a response to the abstract academic serialist techniques used by composers in the mid-twentieth century and is often cited as the first minimalist composition.
http://en.wikipedia.org/wiki/In_C
Calabi-Yau manifolds are shapes that satisfy the requirement of space for the six unseen spatial dimensions of string theory, which may be smaller than our currently observable lengths as they have not yet been detected.
pi_57444899
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 22:29 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet zo raar dat er veel geBacht wordt.
Gezien de Bach-hype die al veel te lang duurt...
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
  dinsdag 18 maart 2008 @ 08:14:10 #218
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_57446485
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 00:50 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Gezien de Bach-hype die al veel te lang duurt...
Na x-eeuwen stellen dat Bach een hype is

En een prachtig stukje Händel: http://nl.youtube.com/watch?v=9-j1vKopPO8&feature=related

[ Bericht 18% gewijzigd door Hi_flyer op 18-03-2008 20:39:39 ]
pi_57464812
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 00:50 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Gezien de Bach-hype die al veel te lang duurt...
Je hebt gelijk. Al die componisten - Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann, Brahms, Wagner, Mahler, Debussy, etc. etc. etc. - die Bach als een god hebben aanbeden en diep door hem zijn beïnvloed..... ze zater er helemaal naast.

Don´t believe the Bach-hype!

Maarre, bedenk wel dat de Westerse klassieke muziek na 1750 Bachs erfenis is. Wat doe je dus in dit topic?
pi_57490880
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:57 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Maarre, bedenk wel dat de Westerse klassieke muziek na 1750 Bachs erfenis is. Wat doe je dus in dit topic?
Tegen Bach aanschoppen

Het is razend knap geschreven, dat wel!

Maar zo verschrikkelijk saai en langdradig...
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_57490922
En het belangrijkste!

Bach raakt me nooit! (of zelden, in ieder geval...)

Het doet me helemaal niks!
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_57490961
Over Handel maar niet te spreken!

Of Vivaldi!!
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_57492268
Tsja, hetzelfde met bijvoorbeeld een schrijver als Reve of Mulisch. Ik weet nog dat m'n middelbare school docent Nederlands er helemaal weg van was. En dan lees je de Avonden, en het doet je iets. Of niets. En dan kan het nog zo revolutionair zijn en knap geschreven, als het je niet raakt, dan is de fascinatie vrij snel voorbij.

Ben zelf vrij simpel qua muziek en kunst. Het moet mooi zijn, en het moet me vrij snel raken. Bach doet dat met bepaalde stukken heel erg ( fuga's, de Passie's, en nog wat andere concerten ), maar met andere stukken helemaal niet. Het is dan vaak voor me te langdradig. Dan kan het nog zo tov&subtiel inmekaar steken, da's dan verder voor mij niet zo relevant meer.

Bach zal vast een erg grote stempel op de hedendaagse muziek hebben geschreven, maar dan bekijk je het historisch. Daarvoor alleen zou ik em niet zo in een ivoren torentje willen stouwen, maar da's persoonlijk.
-
  donderdag 20 maart 2008 @ 10:56:23 #224
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_57495900
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:58 schreef Mister_Slide het volgende:
Over Handel maar niet te spreken!

Of Vivaldi!!
agree!

maar bach cantates en passies blijven mij wél raken. de rest idd wat minder... komt ws. door de zang.. ben nu eenmaal een zanger(es)
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_57496280
Goed topic om mijn muziekcollectie uit te breiden .
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:46:26 #226
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57496976
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:40 schreef regularjoe het volgende:

[..]

Ik ook, mits het op een uiterst barokke en authentieke wijze uitgevoerd is. Met period-instruments (instrumenten uit die tijd dus) zoals ton koopman, herreweghe etc.. het doen.
Ik houd absoluut niet van de zoveelste romantische benadering van die stukken met teveel vibrato etc... Het is barok muziek en moet ook als zodanig worden uitgevoerd
Het is absolúút niet authentiek, maar Nigel Kennedy heeft een aardige interpretatie van 'de 4 seizoenen'.
Een redelijk onbekend (en eerlijk gezegd wat minder interessant) gedeelte is bijvoorbeeld het adagio uit de herfst. In de uitvoering van NK is dat ineens weer spannend!
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:04:52 #227
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57497362
Alhoewel ik sommige barokstukken zeer kan waarderen (vooral op/met clavecimbel, niet te snel, goed laag register) ben ik meer van de wat 'modernere' componisten.

Neem nou bijvoorbeeld 'Angel of Light' van Rauttavaara, sommige gedeelten hemels, andere angstaanjagend.
Of (en ik zou ze niet in één zin moeten noemen) mensen als Part, Glass, Aho, Dvarionas...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_57500279
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 23:57 schreef Mister_Slide het volgende:
En het belangrijkste!

Bach raakt me nooit! (of zelden, in ieder geval...)

Het doet me helemaal niks!
Niemand zegt dat je van Bach moet houden. Al zal ik nooit kunnen begrijpen hoe zulke expressieve, doorleefde muziek je 'helemaal niks' kan doen. Als dat je al niks doet, wat dan wel?

Verder is er nu eenmaal de vloek van de Mattheus. Bach wordt vooral daarmee geassocieerd, zodat het beeld overheerst van zwaarmoedige 3 uur durende kerkmuziek. Terwijl hij zo veelzijdig was. Zoveel wat expressie betreft hemelsbreed van elkaar verschillende soorten muziek, er is geen componist die dat zelfs maar benadert.

Een laatste redmiddel zou overigens kunnen zijn: hem zelf spelen. Veel van zijn muziek is daar trouwens ook vooral voor bedoeld.
pi_57502391
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 11:46 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Het is absolúút niet authentiek, maar Nigel Kennedy heeft een aardige interpretatie van 'de 4 seizoenen'.
Een redelijk onbekend (en eerlijk gezegd wat minder interessant) gedeelte is bijvoorbeeld het adagio uit de herfst. In de uitvoering van NK is dat ineens weer spannend!
Dit bedoel ik: (dit is nou hoe de 4 seizoenenuitgevoerd dienen te worden) dit is vers en niet de 1000000ste romantische benadering van het stuk
http://www.youtube.com/watch?v=Yr_yU7x0QN0
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:11:40 #230
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57507228
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 16:08 schreef regularjoe het volgende:

[..]

Dit bedoel ik: (dit is nou hoe de 4 seizoenenuitgevoerd dienen te worden) dit is vers en niet de 1000000ste romantische benadering van het stuk
http://www.youtube.com/watch?v=Yr_yU7x0QN0
Nigel Kennedy, Herfst, Adagio molto: http://www.youtube.com/watch?v=OgJYc9WE7xY vanaf 1:50, vergelijk het bijvoorbeeld eens met een 'veilige variant' als http://www.youtube.com/watch?v=XpAqmXPKQeI
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:27:11 #231
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57507593
Pasen komt er ook weer aan: http://www.youtube.com/watch?v=aPAiH9XhTHc
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:39:11 #232
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57507874
Niet zo bekend: Vladimir Godar.

http://www.youtube.com/watch?v=fIAZannzoU8

http://www.youtube.com/watch?v=Oq6QvwWNntY (geluid is niet zo best, maar dit stuk vind ik zóóó mooi...)
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 12:17:50 #233
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_57518135
tsja, ik vind de mattheus dus wel mooi. en veel van de instumentale muziek van bach helemaal niet. juist t zware en religieuze raakt me. ik houd niet van muziek die te licht voelt, zoals vivaldi...

ik vind die hele discussie over authetiek uitvoeringen trouwens zwaar overdreven. een moderne interpretatie van een ouder werk is niet persee minderwaardig aan een eerdere vorm van uitvoering. het is gewoon een verschil in opvatting en ik vind dat het naast elkaar moet kunnen bestaan.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_57523260
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:17 schreef kwakveense het volgende:

ik vind die hele discussie over authetiek uitvoeringen trouwens zwaar overdreven. een moderne interpretatie van een ouder werk is niet persee minderwaardig aan een eerdere vorm van uitvoering. het is gewoon een verschil in opvatting en ik vind dat het naast elkaar moet kunnen bestaan.
Ik ben het niet met je eens.
Ik vind dat een authentieke uitvoering just bijdraagt aan het uitdrukken van de emoties die een componist wilde overbrengen.
je kunt er op de donder op zeggen dat teveel vibrato bij de Matthaus of elk ander meesterwerk van Bach niet gepast is. Wat dat betreft moet je eens even googlen naar Ton Koopman. Hij geeft duidelijk aan dat het uitvoeren van barok-muziek volgens de hedendaagse normen niet alleen fout is maar ook nog eens ontzettend arrogant! Wie zijn wij immers om muziek die Bach op een bepaalde manier uitgevoerd wilde zien uit te voeren zoals ons het beste uitkomt? Kijk, variatie moet er zijn en ik ben de laatste die een bepaalde uitvoering als "fout" zou bestempelen. Er zijn vele unieke (minder barokke) versies van Bach. Echter, de beste versies zijn toch altijd de authentieke. waarom? Omdat deze de zeitgeist van Bach en de emoties die Bach wilde uitdrukken volgens velen beter uitdrukken. Ik zeg niet dat Bach het zo had gewild, maar het is duidelijk dat Bach zijn stukken op een barokke manier uitgevoerd wilde zien (niet zo gek trouwens voor iemand van zijn tijd) en dat hij ze gecomponeerd had met het oog op barokke uitvoeringspraktijk.

Een willem mengelberg laat juist zien hoe Bach niet uitgevoerd dient te worden. Het is duidelijk dat zijn uitvoeringswijze duidelijk beinvloedt is door de zeitgeist. Dat is dus niet goed en dat is precies de punt die Koopman en vele andere barokmusici maken. and I for one agree with them wholeheartedly!

edit:

Hier trouwens een link van the interview waarin koopman (die tegenwoordig ook doceert aan leiden) zijn punten duidelijk maakt!

http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?c=1349&m=

[ Bericht 12% gewijzigd door regularjoe op 21-03-2008 16:56:19 (toevoegen link) ]
pi_57524569
Waarom mogen we niet met Bach doen wat we willen? Zolang het maar oprecht gebeurt.

Het is een illusie te denken dat we echt dicht bij die tijd kunnen komen. Wij luisteren op een compleet andere manier dan Bachs tijdgenoten. Wij snappen ook niks meer van zijn compositorische uitgangspunten (nl. gods schepping muzikaal nabootsen). Wat overblijft zijn onvergankelijke melodieën en harmoniën, die boven Zeitgeist uitstijgen. Vergeet ook niet dat Bach zelf de partituur belangrijker vond dan de uitvoering; de laatste kon imperfect zijn (zoals bij hem vaak het geval, gezien de B-muzikanten die hij had), de partituur, m.a.w. de muziek zelf stijgt daar boven uit.

Verder waardeer ik Koopman zeer, maar het is een belediging voor de grote dirigenten uit het verleden om te stellen dat ze Bach geen recht deden of niets van hem begrepen. De mooiste Mattheus vind ik die van Fritz Werner, en veel cantates waren bij Karl Richter in betere handen dan bij veel authentieke dirigenten.

Mijn voornaamste bezwaar tegen de authentieken is het idioot hoge tempo dat ze vaak hanteren. Dat gaat juist vreselijk ten koste van de expressie. Die snelle danstempo's bij scenes die juist ontzettend droevig zijn... dan lijkt het wel alsof de dirigent zelf niet snapt waarmee hij bezig is.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 20:23:50 #236
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_57527230
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 00:50 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Gezien de Bach-hype die al veel te lang duurt...
Waarmee je dus meteen zegt dat het niet zomaar een hype is!
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_57528212
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 14:18 schreef Soul79 het volgende:

Verder is er nu eenmaal de vloek van de Mattheus. Bach wordt vooral daarmee geassocieerd, zodat het beeld overheerst van zwaarmoedige 3 uur durende kerkmuziek. Terwijl hij zo veelzijdig was. Zoveel wat expressie betreft hemelsbreed van elkaar verschillende soorten muziek, er is geen componist die dat zelfs maar benadert.

Een laatste redmiddel zou overigens kunnen zijn: hem zelf spelen. Veel van zijn muziek is daar trouwens ook vooral voor bedoeld.
Sorry, daar moet ik toch even op inhaken. Ik ben het met je eens dat Bach een veelzijdig componist was, en dat hij meer heeft geschreven dan louter kerkmuziek is een feit. Maar je kunt de muziek niet los zien van de persoon: Bach was een zeer religieus man. Hij heeft echt zijn ziel en zaligheid in zijn kerkelijke muziek gelegd! En daardoor vormen juist die stukken misschien wel de hoogtepunten van zijn omvangrijke werk.
Voor mensen die de Matthaus met zijn vele aria's te lang en te zwaar vinden: de Johannes is beduidend korter en blinkt wmb vooral uit door de bijzondere koren.

Je laatste opmerking is overigens correct, wat mij betreft. Inmiddels al weer heel wat jaren geleden heb ik, in een grote, oude kerk en met zeer behoorlijke koren, orkesten en solisten, als 'jongenssopraan' meegezongen. Ik vond het oprecht een spirituele ervaring!
  vrijdag 21 maart 2008 @ 21:12:18 #238
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_57528319
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 16:48 schreef regularjoe het volgende:

[knipje... stuk over het gelijk van Ton Koopman]
Ik ben bekend met de visie van Prof. Koopman. Ik ben bij zijn oratie geweest in Leiden en heb het hem zelf horen vertellen, maar ik ben het er alsnog gewoon niet mee eens. Het is een heel fundamenteel verchil in opvatting... Ik vind dat je in principe niet kunt weten "dat bach het zo niet gewild zou hebben" omdat bach de moderne klank niet kende. die klank bestond gewoon niet in zijn tijd. het is wat mij betreft achteruit geredeneerd dat iets wat in een bepaalde tijd niet op een bepaalde manier uigevoerd werd, ook niet op een andere manier MAG uitgevoerd worden. Wat mij betreft is en blijft het een kwestie van smaak.

Het is voor mij vergelijkbaar met het kiezen voor een werk in de context van de tijd, dus volledig uithentiek uitgevoerd, klinkend zo dicht mogelijk bij wat er in bach's tijd klonk. Of kiezen voor een moderne versie vand e noten die door hem aan papier zijn toevertrouwd.

Je kunt een literaire tekst of een kunstwerk toch ook op verschillende manieren benaderen? in de historische context, of in een feministisch perspectief, of hermeneutisch alleen in zichzelf.

Mijn punt is dat je met kunst niet kunt stellen dat de "originele" interpretatie de enige goede interpretatie is, omdat interpretaties bij voorbaat subjectief zijn. Dat bach niet voor klarinet schreef omdat er geen klarineteen bestonden betekent wat mij betreft niet dat je niet zou mogen proberen een fluit sonate op klarinet uit te voeren.

Dusch. Ik ben het niet met je eens, en ons verschil avn mening is zodanig fundamenteel dat ik ook niet zo'n zin heb om er over verder te discussieren.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_57528635
Even dit topic een andere richting in schoppen:
- Verdi: Nabucco (maar eigenlijk bijna alles)
- Prokofiev: alles (en voor ouders met kids: Peter en de Wolf)
- Stavinsky: Vuurvogel
- Bach: Toccata und Fugue in D mineur
- Elgar: Enigma Variations
- Shostakovich: 7e Symfonie
- Paganini: Caprice 5
- Puccini: La Boheme
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_57529194
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 21:07 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Sorry, daar moet ik toch even op inhaken. Ik ben het met je eens dat Bach een veelzijdig componist was, en dat hij meer heeft geschreven dan louter kerkmuziek is een feit. Maar je kunt de muziek niet los zien van de persoon: Bach was een zeer religieus man. Hij heeft echt zijn ziel en zaligheid in zijn kerkelijke muziek gelegd! En daardoor vormen juist die stukken misschien wel de hoogtepunten van zijn omvangrijke werk.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind de Mattheus Bachs mooiste en belangrijkste werk.

Wat ik bedoel is 1) dat het 'beginners' wat zwaar op de maag kan vallen, gezien de lengte en complexiteit en 2) dat de nadruk die ligt op de Mattheus de aandacht onterecht afhoudt van de duizenden andere werken die hij heeft geschreven. Veel mensen denken bij Bach vooral aan 'zwaar' en 'moeilijk', en dat is maar het halve verhaal.

Bach die zijn ziel en zaligheid in kerkelijke muziek heeft gelegd, dat is trouwens een wat achterhaalde gedachte, als ik zo vrij mag zijn. Natuurlijk was hij diep gelovig, maar veel van zijn geestelijke muziek haalde hij uit eerder geschreven wereldlijke muziek. Vooral het Weihnachtsoratorium is grotendeels gebaseerd op wereldlijke cantates over Griekse mythologische figuren, Saksische keurvorsten en meer van die gekkigheid.
pi_57529366
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 21:29 schreef komrad het volgende:
Even dit topic een andere richting in schoppen:
- Verdi: Nabucco (maar eigenlijk bijna alles)
- Prokofiev: alles (en voor ouders met kids: Peter en de Wolf)
- Stavinsky: Vuurvogel
- Bach: Toccata und Fugue in D mineur
- Elgar: Enigma Variations
- Shostakovich: 7e Symfonie
- Paganini: Caprice 5
- Puccini: La Boheme
Dan moet je dus juist niet Bach noemen he

Wie hier overigens veel te weinig genoemd wordt, is Franz Schubert. Toch wel één van de 4 of 5 allergrootsten vind ik. Alleen al zijn kamermuziek: de laatste drie strijkkwartetten, het strijkkwintet, de twee pianotrio's. Of zo'n ongelofelijk Chopin-achtig stuk als de Fantasie in f voor vier handen. En dan al die liederen, en de symfonieën...

Als ik bedenk dat die knul maar 31 jaar oud is geworden, word ik erg verdrietig.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 22:13:12 #242
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_57529638
schubert <3 het dode meisje <3 (der tod und das mädchen, strijkkwartet)
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_57529706
Schuberts sonate voor arpeggione is ook erg mooi. Hoewel ik m alleen maar in de cello-uitvoering ken
pi_57530204
Wie zoekt naar intens droevige, troosteloze romantische muziek, zoeke niet verder dan Schuberts adagio's en andantes:

Strijkkwartet Der Tod und das Mädchen

Adagio uit het strijkkwintet, tempo ligt overigens wat te hoog naar mijn mening.

Pianosonate in Bes

Strijkkwartet in a (Rosamunde)
pi_57534832
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 21:59 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Dan moet je dus juist niet Bach noemen he

Wie hier overigens veel te weinig genoemd wordt, is Franz Schubert. Toch wel één van de 4 of 5 allergrootsten vind ik. Alleen al zijn kamermuziek: de laatste drie strijkkwartetten, het strijkkwintet, de twee pianotrio's. Of zo'n ongelofelijk Chopin-achtig stuk als de Fantasie in f voor vier handen. En dan al die liederen, en de symfonieën...

Als ik bedenk dat die knul maar 31 jaar oud is geworden, word ik erg verdrietig.
Het is in ieder geval iets totaal anders dan de Matthaus Passion
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 22 maart 2008 @ 10:12:48 #246
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57535644
Om nog even terug te haken op die 'authentiek'-discussie, dat is gewoon redelijk bullshit lijkt me. Bach zou als hij nu weer terug kwam op aarde , reuzebenieuwd zijn welke instrumenten er nu gebruikt worden en ook nog op welke wijze dat gebeurt (harmonieën, melodieën etc.). Ik kan me niet anders voorstellen dat Bach dat hartstikke interessant zou vinden en net als ik bijvoorbeeld de uitvoering van de Goldberg-variaties door de freaky Glenn Gould op een normale moderne piano een van de mooiste muzikale dingen die is voortgebracht .
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  zaterdag 22 maart 2008 @ 12:15:42 #247
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_57537190
precies!!! ik kan me niet oorstellen dat bach niet benieuwd zou zijn naar de neiuwste muziakle snufjes en ideeën...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_57537841
Eens! Hoewel ik daar wel bij moet zeggen dat ik persoonlijk de authentiekere uitvoeringen wel vaak erg mooi en interessant vind.
pi_57538556
Wat is de "Toccata" van Bach toch geniaal!

Dracula

http://www.youtube.com/watch?v=_FXoyr_FyFw&feature=related
pi_57542211
Ik ben gisteren naar Nabucco geweest! Van de Staatsopera van Tartastan.

Het orkest was echt prut . Maar de opera was mooi

* Coastertommm vindt opera's steeds leuker
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')