abonnement Unibet Coolblue
pi_56276064
Aanverwante topics:

  • De Aarde
  • De Oceanen

    Inleiding

    Nu gaan we het hebben over continenten (werelddelen). De aarde bestaat uit zeven continenten:

  • Azië
  • Afrika
  • Noord-Amerika
  • Zuid-Amerika
  • Antarctica
  • Europa
  • Oceanië


    Overzichtkaartje van de continenten

    Hoewel er officieël zeven continenten op deze wereld zijn, wordt Noord- en Zuid-Amerika vaak als één continent gezien, genaamd: Amerika. Europa en Azië worden soms ook als één continent gezien (Eurazië)
    Azië is met zijn 43.608.000 km² het grootste continent. Oceanië (waar Australië onder valt) is met zijn 9.008.458 km² de kleinste.

    Azië

    Oppervlakte: 43.810.000 km²
    Talen: Arabisch, Chinees, Russisch, Engels
    Aantal Inwoners: ± 3.970.000.000
    Landen in Azië: Afghanistan – Armenië – Azerbeidzjan – Bahrein – Bangladesh – Bhutan – Brunei – Cambodja – China – Cyprus(Turks gedeelte) – Egypte – Filipijnen – Georgië – India – Indonesië – Irak – Iran – Israël – Japan – Jemen – Jordanië – Kazachstan – Kirgizië – Koeweit – Laos – Libanon – Maldiven – Maleisië – Mongolië – Myanmar – Nepal – Noord-Korea – Oezbekistan – Oman – Oost-Timor – Pakistan – Qatar – Rusland – Saoedi-Arabië - Singapore – Sri Lanka – Syrië – Tadzjikistan – Thailand – Turkije – Turkmenistan – Verenigde Arabische Emiraten – Vietnam – Zuid-Korea.

    Azië is het grootste continent ter wereld. Aan de westkant grenst het aan Europa en Afrika, in het noorden aan de Noordelijke IJszee, in het oosten en zuidoosten aan de Grote Oceaan en in het zuiden aan de Indische Oceaan. In het jaar 2006 telt het continent circa 3,97 miljard inwoners, ofwel 61% van de totale wereldbevolking (6,50 miljard). Azië bedekt met een oppervlakte van 43.810.000 km², 8,6% van de totale oppervlakte van de Aarde en 29,4% van de totale landoppervlakte.

    Afrika

    Oppervlakte: 30.335.000 km²
    Talen: Arabisch, Frans, Engels, Portugees, Swahili en Afrikaans
    Aantal inwoners: ± 800.000.000
    Landen in Afrika: Algerije – Angola – Benin – Botswana – Burkina Faso – Burundi – Centraal-Afrikaanse Republiek – Comoren – Congo-Brazzaville – Congo-Kinshasa – Djibouti – Egypte (gedeelte ten westen van de Landengte van Suez) – Equatoriaal-Guinea – Eritrea – Ethiopië – Gabon – Gambia – Ghana – Guinee – Guinee-Bissau – Ivoorkust – Kaapverdië – Kameroen – Kenia – Lesotho – Liberia – Libië – Madagaskar– Malawi – Mali – Marokko – Mauritanië – Mauritius – Mozambique – Namibië – Niger – Nigeria – Oeganda – Rwanda – Sao Tomé en Principe– Senegal – Seychellen – Sierra Leone – Soedan – Somalië – Swaziland – Tanzania – Togo – Tsjaad – Tunesië – Zambia – Zimbabwe – Zuid-Afrika

    Afrika is na Azië in oppervlakte het grootste continent ter wereld. Het beslaat zo'n 30.244.050 vierkante kilometer (vasteland en eilanden samen), wat 20,3% van de totale landoppervlakte van de aarde is. Er wonen meer dan 800 miljoen mensen - ongeveer een zevende van de wereldbevolking. De naam Africa was in de Oudheid eerst voorbehouden aan het gebied van het huidige Tunesië. Later werd de hele kuststrook Africa genoemd en in de tijd van de ontdekkingsreizen werd het hele continent hiermee aangeduid.

    De naam Afrika zou zijn ontleend aan het Foenicische woord afrid. Maar anderen stellen dat de naam Afrika te herleiden is tot de Amazighische godin ifri (wat grot betekent, enkelvoud van ifri). Deze godin werd later door de Romeinen overgenomen.

    Vrijwel geheel Afrika behoort tot de Derde Wereld. Sommige mensen rekenen het hele continent hier toe, anderen alleen de landen ten zuiden van de Sahara, behalve Zuid-Afrika.

    Noord-Amerika

    Oppervlakte: 25.349.000 km²
    Talen: Engels, Spaans, Frans,
    Aantal inwoners: ± 500.000.000
    Landen in Noord-Amerika: Antigua en Barbuda -- Bahama's -- Barbados -- Belize -- Canada -- Costa Rica -- Cuba -- Dominica -- Dominicaanse Republiek -- El Salvador -- Grenada -- Guatemala -- Haïti1 -- Honduras -- Jamaica -- Mexico -- Nicaragua -- Panama -- Saint Kitts en Nevis -- Saint Lucia -- Saint Vincent en de Grenadines -- Verenigde Staten van Amerika

    Het continent wordt in het noorden begrensd door de Noordpooloceaan, in het westen door de Grote Oceaan en de Beringzee en in het oosten door de Atlantische Oceaan en de Golf van Mexico. In het zuiden wordt het continent gescheiden van Zuid-Amerika door de landengte van Panama en diens kanaal. De kustlijn van het vasteland van het continent is lang en onregelmatig. Na de Golf van Mexico is de Hudsonbaai veruit de grootste watermassa binnen het continent; andere watermassa's zijn de Golf van St. Lawrence en de Golf van Californië (Zee van Cortés).

    Er liggen talrijke grote en kleine eilanden langs de kust van het continent, waaronder Groenland, de noordpoolarchipel en de Antillen. Mt. McKinley (6194 m) in Alaska is het hoogste punt op het continent; het laagste punt (86 m onder zeeniveau) ligt in Death Valley, Californië.

    Het Missouri-Mississippi riviersysteem 6020 km het langste van Noord-Amerika. Samen met de Ohio-rivier en talrijke andere zijrivieren, vormt het grootste continentale watersysteem van de wereld. Andere belangrijke rivieren zijn de Colorado, Columbia, Delaware, Mackenzie, Nelson, Rio Grande, Saint Lawrencerivier, Susquehanna en Yukon. Het Bovenmeer (82.414 km²), het meest westelijke meer van de Grote Meren, is het grootste meer van het continent. De Saint Lawrencezeeweg, die de Saint Lawrencerivier en de Grote Meren verbindt, stelt oceaanschepen in staat om tot het hart van Noord-Amerika door te dringen.

    Zuid-Amerika

    Oppervlakte: 21.069.501 km²
    Talen: Nederlands, Spaans, Engels, Frans, Portugees
    Aantal Inwoners: ± 301.419.000
    Landen in Zuid-Amerika: Argentinië, Bolivia, Brazilië, Chili, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana, Guyana, Panama(gedeeltelijk), Paraguay, Peru, Suriname, Uruguay, Venezuela.

    Zuid-Amerika is onderdeel van de Zuid-Amerikaanse plaat. Het continent is opgebouwd uit een kern die bestaat uit een aantal Proterozoïsche kratons waaromheen het continent gegroeid is. In het westen bevindt zich de Andes, die gevormd wordt door de subductie van oceanische korst onder de Pacifische Oceaan onder het Zuid-Amerikaanse continent.

    Zuid-Amerika ligt voor een deel in een warme of tropische zone (tot ong. de Steenbokskeerkring) en voor een deel in een gematigde zone (ten zuiden van de Steenbokskeerkring). Vrijwel alle klimaatzones (van tropisch regenklimaat tot polair toendraklimaat) komen voor in Zuid-Amerika. Vgl. de klimaatclassificatie van Köppen.

    Zo heeft de Andes een hooggebergteklimaat. Ten oosten van de Andes zijn de variaties in de natuurlijke begroeiing groot. Het grootste gedeelte van het continent heeft een tropisch klimaat met als natuurlijke begroeiing regenwoud. In het zuiden gaat het regenwoud over in de pampas en nog zuidelijker in nog gematigder begroeiing.

    Antarctica

    Oppervlakte: 13.661.000 km²
    Talen: Geen officiële talen
    Aantal inwoners: Geen permanente bewoning, behalve tijdelijk bewoonde onderzoekstations.
    Landen in Antarctica: Geen.

    Antarctica is een continent rond de Zuidpool van de aarde, omringd door de Indische Oceaan en de Grote Oceaan, die beneden de 60e breedtegraad tegenwoordig worden aangeduid als de Zuidelijke Oceaan (of Antarctische Oceaan). Het land en de zeeën om Antarctica worden gezamenlijk aangeduid als Antarctis. Antarctica is de koudste plek op aarde. De laagste temperatuur officieel ooit gemeten was op de Zuidpool: -88°C; (Officieus zelfs -91°C), en het continent is bijna volledig bedekt met ijs. Antarctica mag niet verward worden met de Arctis, de Noordpool, een naam die afkomstig is van het Griekse woord "arctos" (beer). Antarctica ligt aan de andere kant (anti-) van de aarde waar het sterrenbeeld Grote Beer niet zichtbaar is.

    Antarctica is het vijfde continent qua oppervlakte, na Azië, Afrika, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Het is ook het continent met de laagste gemiddelde luchtvochtigheid. Van al het ijs op de wereld ligt 90% op Antarctica. De gemiddelde dikte van de ijskap bedraagt 2200 meter en op het dikste punt is het ijs maar liefst 4776 meter dik. Het meeste ijs is meer dan honderdduizend jaar oud, maar niet heel Antarctica heeft al die tijd onder het ijs gelegen. Een Brits-Zweedse expeditie ontdekte in 1949 dat grote delen van Antarctica, zoals Dronning Maud Land, tot zo'n 10.000 jaar voor Christus nog vrij waren van ijs.

    Europa

    Oppervlakte: 10.498.000 km²
    Belangrijkste Talen: Duits, Engels, Frans, Nederlands, Spaans
    Aantal inwoners: ± 728.000.000
    Landen en gebieden in Europa: Ålandseilanden – Albanië – Alderney – Andorra – Azerbeidzjan (een klein stuk ten noorden van de hoogste bergkam van het gebergte de Kaukasus) – België – Bosnië en Herzegovina – Bulgarije - Denemarken – Duitsland – Engeland – Estland – Faeröer – Finland – Frankrijk – Gibraltar – Georgië (een smalle strook ten zuiden van de hoogste bergkam van de Kaukasus) - Griekenland – Guernsey – Hongarije – Ierland – IJsland – Italië – Jan Mayen – Jersey – Kazachstan (gedeelte ten westen van de rivier de Oeral) – Kroatië – Letland – Liechtenstein – Litouwen – Luxemburg – Macedonië – Man – Malta – Moldavië – Monaco – Montenegro – Nederland – Noord-Ierland – Noorwegen – Oekraïne – Oostenrijk – Polen – Portugal – Roemenië – Rusland (gedeelte ten westen van het gebergte de Oeral) – Sark – Schotland – San Marino – Servië – Slovenië – Slowakije – Spanje – Spitsbergen – Tsjechië – Turkije (gedeelte ten westen en ten noorden van de Bosporus, de Zee van Marmara en de Dardanellen) – Vaticaanstad – Verenigd Koninkrijk – Wales – Wit-Rusland – Zweden – Zwitserland

    Qua oppervlakte is Europa het op één na kleinste continent van de wereld. In totaal bestrijkt het een gebied van 10.400.000 km². Het is slechts een fractie groter dan het continent Oceanië. In oost-westrichting zijn de uitersten IJsland en Nova Zembla, in noord-zuidrichting zijn dat Frans Jozefland en Kreta, of eigenlijk het nog iets zuidelijker gelegen eilandje Gavdos. Het werelddeel kan worden verdeeld in drie hoofddelen: een 'romp' die ruwweg bestaat uit Russisch en Oekraïens gebied ten westen van de Oeral, en een Scandinavisch en een Europees schiereiland. Het schiereiland Europa, dat in het oosten begrensd wordt door de kortste verbindingslijn (van Kaliningrad tot Odessa) tussen de Oostzee en de Zwarte Zee, is iets groter dan het Arabisch schiereiland en vertakt op zijn beurt weer in kleinere schiereilanden zoals het Iberische (Spanje en Portugal), het Apennijnse (de 'laars' van Italië), de Balkan (Griekenland) en Jutland (Denemarken).

    Oceanië

    Oppervlakte: 9.008.458 km²
    Belangrijkste talen: Engels
    Aantal inwoners: ± 36.000.000
    Landen in Oceanië Australië, Fiji, Kiribati, Marshalleilanden, Micronesië, Nauru, Nieuw-Zeeland, Oost-Timor, Palau, Papoea-Nieuw-Guinea, Salomonseilanden, Samoa, Tonga, Tuvalu, Vanuatu

    Oceanië is de collectieve naam voor een groot aantal eilanden in de Grote of Stille Oceaan. Meestal wordt de regio etnologisch in drie grote eilandgroepen ingedeeld:

  • Polynesië
  • Melanesië
  • Micronesië

    In een ruimer perspectief worden hier ook Nieuw-Zeeland, Papoea-Nieuw-Guinea en Australië bij gerekend. Men spreekt dan van het continent Oceanië, hetgeen door anderen als foutief beschouwd wordt aangezien zij enkel het continent Australië aanvaarden.

    De moeilijkheid ligt hem in de definitie. Men kan stellen dat Oceanië een afzonderlijk werelddeel is, hoewel heel duidelijk geen continent.

    Er is ook sprake van twee eilanden waarvan niet vaststaat of ze wel bestaan. Dit zijn Maria Theresa en Ernest-Legouvé rond 35°ZB 150°WL. Deze eilanden zouden respectievelijk zijn gezien in 1843 en 1902, maar zijn nooit gevonden.
  • Love is a difficult thing, but you can not without it!
    pi_56276141
    jij bent/wordt vast aardrijkskunde leraar ofzo..
    Surfing ain't just a sport, it's a way of life!
    The world is like a book, those who don't travel read one page...
      Forum Admin donderdag 24 januari 2008 @ 15:00:25 #3
    58651 crew  murp
    murp
    pi_56276176
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 14:58 schreef meej het volgende:
    jij bent/wordt vast aardrijkskunde leraar ofzo..
    nee, meer wikipedia
    pi_56276197
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 14:58 schreef meej het volgende:
    jij bent/wordt vast aardrijkskunde leraar ofzo..
    Neuh
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 15:00 schreef murp het volgende:

    [..]

    nee, meer wikipedia
    Onder andere Maar heb ook een gedeelte uit zelfkennis
    Love is a difficult thing, but you can not without it!
      donderdag 24 januari 2008 @ 15:26:58 #5
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_56276709
    Vroeger lagen ze nog netjes aan elkaar

    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
    pi_56277552
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 15:26 schreef Falco het volgende:
    Vroeger lagen ze nog netjes aan elkaar

    [ afbeelding ]
    Ja Pangaea



    Love is a difficult thing, but you can not without it!
    pi_56305576
    En wat gebeurd er nu met die continenten? Drijven ze nog altijd uit elkaar of weer naar elkaar toe?
    pi_56305925
      vrijdag 25 januari 2008 @ 19:36:05 #9
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_56305975
    Mijn Europa, wat doe je !
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
    pi_56306099
    Ik vind dat Russisch ook wel bij de belangrijkste Europese talen mag. In oost europa spreken erg veel mensen het.
    Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
    pi_56306106
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 19:36 schreef Falco het volgende:
    Mijn Europa, wat doe je !
    Geen discussies meer of je nou het Midden-Oosten kunt aanvallen vanuit Oost-Afrika.
    pi_56309345
    In de verre toekomst zullen de continenten weer tegen elkaar aan schuiven
    Love is a difficult thing, but you can not without it!
      zaterdag 26 januari 2008 @ 00:09:17 #13
    165624 Jodelaar
    Wintersporter! uit ZH 079
    pi_56311862
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 16:10 schreef Robin2130 het volgende:

    [..]

    Ja Pangaea

    [ afbeelding ]

    Spanje was nog aan het twijfelen of het bij ons of bij usa ging.
    Ski, Schnee & Schnaps!
      zaterdag 26 januari 2008 @ 00:10:01 #14
    165624 Jodelaar
    Wintersporter! uit ZH 079
    pi_56311875
    quote:
    Op vrijdag 25 januari 2008 19:33 schreef Monidique het volgende:
    [ afbeelding ]
    Nederland op de plek waar nu lapland is
    Ski, Schnee & Schnaps!
    pi_56315419
    quote:
    Op zaterdag 26 januari 2008 00:10 schreef Jodelaar het volgende:

    [..]

    Nederland op de plek waar nu lapland is
    We zullen het koud krijgen Althans, onze achter-achter-achter enz. kleinkinderen dan
    Love is a difficult thing, but you can not without it!
    pi_56575014
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 16:10 schreef Robin2130 het volgende:

    [..]

    Ja Pangaea

    [ afbeelding ]

    Vertel eens, als bij pangea alle landmassa aan 1 zijde van de planeet hangt...
    ...verschuift het zwaartepunt van de aarde dan niet een klein beetje? Land weegt immers veel meer dan water.
    Aan de kant van de Aarde waar pangea NIET is zou dan een stuk moeten droogvallen, doordat de watermassa zich lichtelijk verplaatst door het 'nieuwe' zwaartepunt.

    Waarom hebben we dit drooggevallen stuk nooit ontdekt? Hmm.....


    Uiterst interessant topic overigens, je serie is zeer boeiend. Wat me vooral verbaast is het aantal landen in Noord Amerika. Ik verwachtte dat dit continent slechts enkele landen zou bevatten (alaska, usa, canada).
    pi_56578291
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 02:03 schreef sentiao. het volgende:

    [..]

    Vertel eens, als bij pangea alle landmassa aan 1 zijde van de planeet hangt...
    ...verschuift het zwaartepunt van de aarde dan niet een klein beetje? Land weegt immers veel meer dan water.
    Aan de kant van de Aarde waar pangea NIET is zou dan een stuk moeten droogvallen, doordat de watermassa zich lichtelijk verplaatst door het 'nieuwe' zwaartepunt.

    Waarom hebben we dit drooggevallen stuk nooit ontdekt? Hmm.....


    Uiterst interessant topic overigens, je serie is zeer boeiend. Wat me vooral verbaast is het aantal landen in Noord Amerika. Ik verwachtte dat dit continent slechts enkele landen zou bevatten (alaska, usa, canada).
    Volgens mij 'hing' de landmassa niet aan één groot gedeelte van de Aarde. Ok, het was natuurlijk één groot stuk land, maar aangezien de tectonische platen continu bewegen verplaatst het land uiteraard ook. Ik denk niet dat de zwaartepunt van de Aarde vroeger verschoof. Ver in de toekomst zal al het land wat er op aarde te vinden is ook weer aan elkaar vastgroeien.

    Leuk weetje: Als je op de wereldkaart goed kijkt naar Afrika en Zuid-Amerika, dan zie je dat ze eignelijk in elkaar passen. Dat verklaart natuurlijk ook dat Afrika vroeger aan Zuid-Amerika vast zat
    Love is a difficult thing, but you can not without it!
    pi_56587647
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 11:02 schreef Robin2130 het volgende:

    [..]

    Volgens mij 'hing' de landmassa niet aan één groot gedeelte van de Aarde. Ok, het was natuurlijk één groot stuk land, maar aangezien de tectonische platen continu bewegen verplaatst het land uiteraard ook. Ik denk niet dat de zwaartepunt van de Aarde vroeger verschoof.
    huh?

    Volgens mij hangt de landmassa behoorlijk aan een enkele zeide van de Aarde...
    Het zwaartepunt is het midden van de massa, ongeacht de vorm. De aarde is geen perfecte bol, als we het water wegdenken zien we een 'klont' uitsteken aan 1 zeide van de Aarde. De massa van water kan dat nooit evenaren, dus natuurlijk verschuift het zwaartepunt van de Aarde tijdens het verschuiven der continentale platen.

    Wat ik me dan dus afvraag is waarom we het 'eiland' nooit gevonden hebben dat wel Moet ontstaan als al het water wat meer naar het zwaartepunt neigt (oftewel: richting Pangea). Een groot deel van Pangea zou zelfs onder water gelegen moeten hebben.
    pi_56587995
    Wat ik me nou al sinds groep 8 afvraag, is.. :
    Zou het kunnen dat later Europa tegen Afrika aanligt?
    En dan heb ik het over de 'straat van Gibraltar'
    Dat bedraagt ook maar 20km.
    Life is Music
    pi_56592567
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 19:12 schreef Fredo55 het volgende:
    Wat ik me nou al sinds groep 8 afvraag, is.. :
    Zou het kunnen dat later Europa tegen Afrika aanligt?
    En dan heb ik het over de 'straat van Gibraltar'
    Dat bedraagt ook maar 20km.
    [ afbeelding ]
    Ja tuurlijk kan dat. Het is niet zo dat na miljoenen jaren de continenten ineens denken van: "Nou, we liggen nu precies goed, stop maar jongens!!!"
      donderdag 7 februari 2008 @ 22:57:32 #21
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_56592817
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 19:12 schreef Fredo55 het volgende:
    Wat ik me nou al sinds groep 8 afvraag, is.. :
    Zou het kunnen dat later Europa tegen Afrika aanligt?
    En dan heb ik het over de 'straat van Gibraltar'
    Dat bedraagt ook maar 20km.
    [ afbeelding ]
    Dat zou inderdaad kunnen gaan gebeuren. Zes miljoen jaren geleden was in ieder de Straat van Gibraltar gesloten, wat leidde tot een grote zoutvlakte.
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
    pi_56594019
    Ja dat kan, reken dan wel 400 eeuwen door.

    Echter, nonsens in mijn idee. Ik hecht meer aan de theorie dat de supervulkaan in Spanje, Italie danwel Griekenland daarvoor al vormend zal gaan optreden. En dan hebben we een uitbarsting te Yellowstone al gehad, dus weinig kans dat de mens vanaf aarde dat vast zal leggen (want ijstijden).
    pi_56595428
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 23:49 schreef okee6 het volgende:
    Ja dat kan, reken dan wel 400 eeuwen door.

    Echter, nonsens in mijn idee. Ik hecht meer aan de theorie dat de supervulkaan in Spanje, Italie danwel Griekenland daarvoor al vormend zal gaan optreden. En dan hebben we een uitbarsting te Yellowstone al gehad, dus weinig kans dat de mens vanaf aarde dat vast zal leggen (want ijstijden).
    De mensheid zal een ijstijd prima overleven, de vraag is alleen of technologie en welvaart dit ook overleven.
    Weet iemand trouwens meer over caldera's zoals onder Yellowstone, zoals bijvoorbeeld waar nog meer supervulkanen zijn op Aarde?
    Misschien is 'vulkanen' wel een leuk onderwerp voor een nieuwe aflevering .
    We hebben nu de grote lijnen in kaart, op naar het detail werk .

    EDIT:
    Iets waar weinig mensen wat van weten: de jaargetijden en de invloed van de maan.
    pi_56595795
    quote:
    Op vrijdag 8 februari 2008 01:09 schreef sentiao. het volgende:

    [..]

    De mensheid zal een ijstijd prima overleven, de vraag is alleen of technologie en welvaart dit ook overleven.
    Tegen de tijd dat er zich één aandient, heeft de mens daar allang zelf een einde aan gemaakt. En dat is veel korter bij huis Amerika (burgeroorlogen), China (grondstoffen+milieu), Afrika/Azië (water+voedsel). Wat dat betreft komen de continenten sneller dan ooit nader tot elkaar, te zelfs
    quote:
    Weet iemand trouwens meer over caldera's zoals onder Yellowstone, zoals bijvoorbeeld waar nog meer supervulkanen zijn op Aarde?
    Misschien is 'vulkanen' wel een leuk onderwerp voor een nieuwe aflevering .
    We hebben nu de grote lijnen in kaart, op naar het detail werk .

    EDIT:
    Iets waar weinig mensen wat van weten: de jaargetijden en de invloed van de maan.
    Open er een topic over, met alvast iets van een korte intro. Er is sowieso een vulkanentopic.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')