abonnement Unibet Coolblue
  Jubileum moderator woensdag 23 januari 2008 @ 08:38:20 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56242624
Hij was dicht
quote:
Op maandag 27 september 2004 21:22 schreef Oxymoron het volgende:
Op verzoek van Lois hier een topic over kinderen met autisme.
Ikzelf ben ervaringsdeskundige omdat ik zelf autisme heb. Met dit topic kan ik (en andere FOK!kers die ervaring hebben met autisme) wellicht ouders, geïnteresseerden en lurkers helpen met info, (opvoedings)adviezen etc.

Onder 'autisme' wordt in dit topic alle vormen van autisme bedoelt, zoals PDD-NOS, het Syndroom van Asperger en kernautisme.

Voor meer info over autisme, kijk eens op Site van de stichting Autsider, of
Site van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, of
Engelstalige site over het Syndroom van Asperger, of
Startpagina autisme.
Ook handig is een Korte uitleg autisme en aanverwante stoornissen

Verschillende Fok!kers hebben mij al geholpen (oa. in de topics Studieswitch? en Koken is moeilijk door autisme (tips?) en daarom wil ik een bescheiden 'zet' terug doen. Misschien dat ik een keer de vraag 'Waarom doet tie nou zo?' kan beantwoorden, of mee kan denken met een probleem.

P.S. Laat dit geen (verkapt) zelfdiagnose topic worden, want die zijn er al genoeg/teveel in R&P. Ga in geval van twijfel naar een huisarts/CB en vraag een doorverwijzing. Per mail kan ik ook adressen doorgeven van goede instanties.

Groetjes Oxymoron.
Deel 1: (ouders van) kinderen met autisme
Deel 2: (ouders van) kinderen met autisme deel 2
Deel 3: (ouders van) kinderen met autisme deel 3
Deel 4: (Ouders van) kinderen met autisme deel 4
Deel5: (Ouders van) kinderen met autisme deel 5
Deel 6: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 6
Deel 7: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 7
Deel 8: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 8
deel 9: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 9
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Jubileum moderator woensdag 23 januari 2008 @ 08:40:41 #2
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56242648
Gistermorgen klaagde Eva over buikpijn bij het opstaan en even later moest ze spugen. Buikgriep dus, en niet naar school. Geweldig vond ze dat, zo geweldig dat we haar bijna verdachten van schoolziek zijn
Vandaag nog eventjes thuis want ze was nog niet helemaal lekker, en morgen gaan we het weer proberen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56246956
Oeps ik had hem dicht gemaakt Sorry Lois dat ik geen nieuwe had geopend
  woensdag 23 januari 2008 @ 18:54:00 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_56256383
Beterschap Eva!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 24 januari 2008 @ 07:49:36 #5
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56267954
Is Eva vandaag weer naar school gegaan? Hoe is t gegaan met t busje?
Ik hoop dat t goed gaat
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Jubileum moderator donderdag 24 januari 2008 @ 07:57:45 #6
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56268003
Eva was gisteren nog even thuis maar eigenlijk was ze gewoon beter. Toch was eventjes rustig aan doen wel lekker voor haar.
Gisteravond was ze heel stellig, ze ging nooit meer naar school en ook zeker niet in een nieuwe bus. Uiteindelijk heb ik het met picto's uitgebeeld en toen werd het ineens een soort absolute waarheid, ze ging wel morgen naar school en wel met een nieuwe bus. Ik sta wel vaker te kijken van het effect wat picto's heeft op Eva, en nu stonden we weer paf.
Vanmorgen was ze nog eventjes aan het miepen " wil niet naar de Schelp, wil niet nieuwe bus" maar toen de bus kwam trok ze snel haar jas aan.
Ze liep naar buiten, gaf de chauffeur (onwijs aardige man ) een handje en klom zelf de bus in.
Ik mocht nog een kus geven en toen hoorde ik " deur dichtdoen mama en zwaaien naar Eva"
Dat heb ik maar gedaan dus De chauffeur weet dat het haar 2e dag is, en de 1e keer met de taxi dus hij zou goed op haar passen.
Ik moest huilen omdat het zoveel eerste keren zijn en ze zo dapper was. Eerste keer met deze taxi, eerste keer in een taxibusje zonder begeleiding (wat ik echt best eng vind), eerste keer zelf naar school etc.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 24 januari 2008 @ 08:00:32 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_56268023
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 07:57 schreef Lois het volgende:
Eva was gisteren nog even thuis maar eigenlijk was ze gewoon beter. Toch was eventjes rustig aan doen wel lekker voor haar.
Gisteravond was ze heel stellig, ze ging nooit meer naar school en ook zeker niet in een nieuwe bus. Uiteindelijk heb ik het met picto's uitgebeeld en toen werd het ineens een soort absolute waarheid, ze ging wel morgen naar school en wel met een nieuwe bus. Ik sta wel vaker te kijken van het effect wat picto's heeft op Eva, en nu stonden we weer paf.
Vanmorgen was ze nog eventjes aan het miepen " wil niet naar de Schelp, wil niet nieuwe bus" maar toen de bus kwam trok ze snel haar jas aan.
Ze liep naar buiten, gaf de chauffeur (onwijs aardige man ) een handje en klom zelf de bus in.
Ik mocht nog een kus geven en toen hoorde ik " deur dichtdoen mama en zwaaien naar Eva"
Dat heb ik maar gedaan dus De chauffeur weet dat het haar 2e dag is, en de 1e keer met de taxi dus hij zou goed op haar passen.
Ik moest huilen omdat het zoveel eerste keren zijn en ze zo dapper was. Eerste keer met deze taxi, eerste keer in een taxibusje zonder begeleiding (wat ik echt best eng vind), eerste keer zelf naar school etc.
Ow Eva, wat ben je toch een dappere meid

Een heel fijn systeem die Picto's lijkt me. Misschien een stomme vraag, maar moet je ook nieuwe picto's gebruiken voor iets als een "nieuwe" bus?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Jubileum moderator donderdag 24 januari 2008 @ 08:31:44 #8
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56268245
Nee hoor, ik heb gewoon de gewone buspicto gepakt, alleen er bij uitgelegd dat het een nieuwe bus is. Dat pakte ze in 1 keer, anders was ik foto's gaan downloaden van dit specifieke busje en die gaan uitprinten en lamineren.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56268291
Lois wat enorm fijn dat Eva toch zo makkelijk naar school ging!!!

Geweldig dat die picto's zo goed werken!!!!!
Fijn voor jullie dat je haar dan veel kan verduidelijken, en fijn voor Eva dat ze daardoor veel meer duidelijkheid heeft en dingen snapt.
pi_56272110
Wat super met die picto's. Dat zijn zo'n fijne dingen. En voor Eva ook, dat ze dan weet wat er gaat gebeuren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 24 januari 2008 @ 18:24:47 #11
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56280260
Hallo,

Ik was het topic, even kwijt. Maar nu heb ik het weer, gevonden.
Goed zeg, van Eva op school. En die picto's: echt goed!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 24 januari 2008 @ 19:53:41 #12
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56282374
Lois wat fijn allemaal
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_56283768
Lois, jullie zijn allebei hartstikke stoer
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_56284957
Ah, ik was benieuwd!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 24 januari 2008 @ 21:52:52 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56285795
Bijzonder dat dat toch zo goed werkt met die picto's!
***
pi_56286164
En hoe was Eva's eerste dagje echt alleen naar school en met de taxi enzo??
  donderdag 24 januari 2008 @ 22:53:19 #17
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_56287803
Wat geweldig dat ze zo monter op stap ging. Is ze even goedgemutst weer thuisgekomen?

Sterk van Eva dat ze ook Picto's accepteert die niet volledig overeenkomen met wat er gaat gebeuren, zoals bji het nieuwe busje. Zeker in de periode is dat heel stoer van haar.
Life is what you make it.
  Jubileum moderator vrijdag 25 januari 2008 @ 08:38:38 #18
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56292541
Eva heeft een hele leuke dag gehad gisteren vertelde ze. Ze heeft wel eventjes moeten huilen bij school, toen ze net arriveerden maar ze werd goed getroost door de juf.
Ze kwam helemaal opgewekt thuis, en wilde vandaag heel graag weer heen want vandaag gaan ze zwemmen!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:18:02 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56293967
Goed nieuws dus!

Het verbaast mij echt dat het zo soepel gaat eigenlijk. Je zou verwachten dat ze veel starder zou zijn in het terug willen naar de oude school.
***
  Hoofdredactie Fotografie vrijdag 25 januari 2008 @ 10:46:57 #20
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56294518
Wat fijn dat het zo goed gaat met Eva
  vrijdag 25 januari 2008 @ 10:48:13 #21
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56294545
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 10:18 schreef Brighteyes het volgende:
Het verbaast mij echt dat het zo soepel gaat eigenlijk. Je zou verwachten dat ze veel starder zou zijn in het terug willen naar de oude school.
Je kunt het ook, op de autistische manier bekijken:
Wat geweest is, is geweest. Autisten (ik bijv, ik weet niet of het voor, meerdere autisten geldt), kunnen zich moeilijk indenken dat iets anders is dan het NU is.
Als ik bijv. met mijn moeder ga winkelen, kan ik me, heel moeilijk voorstellen dat ik die dag nog iets anders dan dát ga doen. Dat moet echt met een dagschema, picto's en veel praten, ingewerkt worden.

Mogelijk heeft Eva, zich nu zo aan deze nieuwe, (in mijn ogen nooit anders geweesde) situatie aangepast. En kan ze zich nauwelijks, meer voorstellen, hoe het TOEN was.

Het kan een zegen zijn, maar ook een last.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_56294729
Zoiets is het denk ik wel Oxy. Als Eva al die picto's achter elkaar ziet, is dat haar waarheid. Misschien was het juist fout gegaan als ze weer op de oude plek terecht was gekomen.

En iets kleiner voorbeeld, maar wanneer mijn oppaskind mocht kiezen, gingen we elke middag fietsen. Als ik kwam, en het regende hard, zei ik meteen: "we gaan niet fietsen". Dan nam ze dat aan en gingen we gewoon wat anders doen. Juist het onverwachte (het gaat hozen terwijl we op de fiets zitten) was moeilijk. Daardoor heb ik dus regelmatig door een hoosbui gefietst.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 25 januari 2008 @ 11:37:46 #23
24188 Belana
kloon van belana
pi_56295805
oxy, ik blijf het knap vinden zoals jij dat zelf toch wel kan uitleggen
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator vrijdag 25 januari 2008 @ 13:03:30 #24
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56297876
Bedankt voor je uitleg Oxy, dat is het inderdaad wel denk ik.
Er was even sprake van dat wij het vervoer naar deze school niet op tijd konden regelen en dan zou ze nog een tijdje met haar oude taxi heen en weer gaan. Die zou dan ook langs haar oude dagverblijf gaan, kindjes ophalen daar. Dat vonden wij geen geweldige situatie, want 2 x per dag haar oude dagverblijf zien werkt alleen maar verwarrend. Gelukkig is het vervoer op tijd rondgekomen, dit is wel zo duidelijk voor Eva.

Dat fietsen is heel herkenbaar Yppy En ook het voorbeeld van Oxy is heel herkenbaar.
Zaterdag is voor Eva de dag dat we altijd gaan boodschappen doen. Nu komt daar op zaterdag ook nog R. bij, onze Yppy, die met Eva komt spelen. Ze vind dat erg moeilijk, want het is toch de dag dat we boodschappen doen? Dmv een dagschema wordt het wel wat duidelijker maar ze blijft het moeilijk vinden. Ze is ook nog niet echt aan R. gewend, vind het soms erg leuk dat hij er is maar soms ook erg moeilijk.
Het heeft tijd nodig, heel veel tijd...
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 25 januari 2008 @ 14:01:28 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56299110
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 10:48 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Je kunt het ook, op de autistische manier bekijken:
Wat geweest is, is geweest. Autisten (ik bijv, ik weet niet of het voor, meerdere autisten geldt), kunnen zich moeilijk indenken dat iets anders is dan het NU is.
Als ik bijv. met mijn moeder ga winkelen, kan ik me, heel moeilijk voorstellen dat ik die dag nog iets anders dan dát ga doen. Dat moet echt met een dagschema, picto's en veel praten, ingewerkt worden.

Mogelijk heeft Eva, zich nu zo aan deze nieuwe, (in mijn ogen nooit anders geweesde) situatie aangepast. En kan ze zich nauwelijks, meer voorstellen, hoe het TOEN was.

Het kan een zegen zijn, maar ook een last.
BEdankt voor je uitleg. Zo had ik het idd niet bekeken.
***
  vrijdag 25 januari 2008 @ 16:17:45 #26
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56301780
Wat fijn dat het zo goed is gegaan, Lois

En Oxy, wat fijn dat jij dingen goed kan uitleggen voor ons
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Jubileum moderator donderdag 31 januari 2008 @ 14:14:15 #27
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56433416
Eva heeft het naar haar zin op de nieuwe school. 's Middags als ze thuiskomt is ze heel blij en enthousiast. Als ik vraag wat ze allemaal gedaan heeft, spreid ze haar armpjes wijd uit en zegt " aaaaaaaaallemaal leuke dingen!"
Gisteren had Jeroen een gesprek met de juf, om even wat dingetjes door te spreken, en de juf vertelde dat Eva het heel goed doet. Ze heeft nog wel moeite met op haar stoel blijven zitten maar doet voor de rest erg leuk mee. Ze is erg nieuwsgierig en leergierig, vind ook alles leuk om te doen en ze vinden het een vriendelijk, lief meisje. *trots is*
As. maandag gaan we beginnen met poging nr. zoveel op het gebied van zindelijkheidstraining. We weten niet goed of Eva wel voelt als ze moet plassen, daarom wordt er begonnen met elke 20 minuten naar het toilet.
Ik geef een hele stapel broeken mee en we zien wel wat er gebeurd.

Nog een leuke anekdote, in de klas zijn ze bezig met tellen. Ze mogen tot 3 tellen, of als je echt goed bent, tot 5. Eva helemaal verontwaardigd want zij kan veel verder tellen, dat wilde de juf dan weleens horen. Groot was de verbazing dat Eva maar doorging, helemaal tot 29
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_56433491
Wat klinkt dat geweldig Lois!!
pi_56433598
Evaaaaa
Wat heerlijk Lois
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 31 januari 2008 @ 14:42:46 #30
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56434121
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 14:14 schreef Lois het volgende:
As. maandag gaan we beginnen met poging nr. zoveel op het gebied van zindelijkheidstraining. We weten niet goed of Eva wel voelt als ze moet plassen, daarom wordt er begonnen met elke 20 minuten naar het toilet.
Ik geef een hele stapel broeken mee en we zien wel wat er gebeurd.
Ja, ik herken het nog steeds, slecht. Ik ga elk half uur tot 45 min naar het toilet, voor de zekerheid.
Ik heb nog steeds wel eens ongelukjes
quote:
Groot was de verbazing dat Eva maar doorging, helemaal tot 29
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_56434787
Die Eva! Wat een slimmerik toch.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 31 januari 2008 @ 21:00:47 #32
35189 Troel
scherp en bot
pi_56442981
29!

Zo, Eva laat iedereen even een poepie ruiken!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56444077
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 14:14 schreef Lois het volgende:
Eva heeft het naar haar zin op de nieuwe school. 's Middags als ze thuiskomt is ze heel blij en enthousiast. Als ik vraag wat ze allemaal gedaan heeft, spreid ze haar armpjes wijd uit en zegt " aaaaaaaaallemaal leuke dingen!"
Gisteren had Jeroen een gesprek met de juf, om even wat dingetjes door te spreken, en de juf vertelde dat Eva het heel goed doet. Ze heeft nog wel moeite met op haar stoel blijven zitten maar doet voor de rest erg leuk mee. Ze is erg nieuwsgierig en leergierig, vind ook alles leuk om te doen en ze vinden het een vriendelijk, lief meisje. *trots is*
As. maandag gaan we beginnen met poging nr. zoveel op het gebied van zindelijkheidstraining. We weten niet goed of Eva wel voelt als ze moet plassen, daarom wordt er begonnen met elke 20 minuten naar het toilet.
Ik geef een hele stapel broeken mee en we zien wel wat er gebeurd.

Nog een leuke anekdote, in de klas zijn ze bezig met tellen. Ze mogen tot 3 tellen, of als je echt goed bent, tot 5. Eva helemaal verontwaardigd want zij kan veel verder tellen, dat wilde de juf dan weleens horen. Groot was de verbazing dat Eva maar doorging, helemaal tot 29
Wauw, goed hoor.

Ik had ook een jongen in de klas die vaak ongelukjes had (hij heeft een hersenbloeding gehad toen hij 3 dagen oud was en daardoor aantal zaken niet goed ontwikkeld). Ik heb papiertjes met daarop klokken gestempeld. Op zijn tafel geplakt. wijzers erop tekenen en ready to go. Hij hield zelf de klok in de gaten en met heel veel oefenen was het verinnerlijkt.

Wat een onwijze lieve opmerking was van een andere leerling: " jij plast in je broek..nou en ?, ik kan helemaal niet zo goed een bal vangen ".
  donderdag 31 januari 2008 @ 21:50:20 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56444187
Eva, wat ga je goed meid!

K_P, wat een slimme oplossing!
***
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 31 januari 2008 @ 23:36:55 #35
95752 crew  Chell
Kluns
pi_56447235
Eva
  Jubileum moderator zaterdag 2 februari 2008 @ 19:53:48 #36
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56484126
Eva krijgt 2 grote mensentanden onder
Ook zijn inmiddels 4 grote mensen kiezen door, dus ze zitten er wel

Geweldig want de tandarts had even twijfel of ze er uberhaupt wel zaten, maar nu zie je ineens een paar puntjes onder doorkomen! We zijn echt geweldig opgelucht en Eva vind het stoer Ze vind alleen de nieuwe tandpasta (voor grotemensentanden) niet zo lekker

Ik schreef al in het Speeltuinbankje, het haren kammen bij Eva gaat slechter en slechter. Zo erg is het dat ik het niet eens meer voor elkaar krijg als ik alleen ben 's morgens. Steeds vaker ging ze dus met ongekamde haren naar school, waardoor het kammen de dag erna alleen maar erger werd want ze heeft echt enorme klitten.
Overleg gehad met Eva en ze was het er wel mee eens, ze wilde wel kort haar. Ik heb best lang nagedacht hoe we het dan zouden doen, want ik vind het wel leuk als ze er meisjesachtig uit blijft zien. Zie de foto's voor het resultaat:






Ik vind het echt niet leuk hoor dat gewriemel

Voorkant:


Achterkant:



Zonde he?

[ Bericht 3% gewijzigd door Lois op 02-02-2008 20:13:10 (klote kikkers :{) ]
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 2 februari 2008 @ 20:10:53 #37
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56484533
Gele kikkers zijn ook leuk

Staat lekker pittig, dat korte koppie! Ik vind 't helemaal leuk
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 20:13:13 #38
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56484582
Wat is er een eind af gegaan!
Maar het staat wel heel leuk vind ik!

Enneh... idd mooie kikkers!
***
  Jubileum moderator zaterdag 2 februari 2008 @ 20:14:21 #39
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56484610
Ik heb de kikkers even veranderd of zien jullie ze nog steeds?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 2 februari 2008 @ 20:18:14 #40
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_56484733
ik zie nu een paar hysterica's
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 2 februari 2008 @ 20:18:50 #41
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56484755
Kikkers zijn weg.
***
pi_56487044
Ikvind het mooi hoor!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_56488379
Hartstikke mooi bobje!
Variety is the spice of life
  zaterdag 2 februari 2008 @ 22:20:03 #44
35189 Troel
scherp en bot
pi_56488795
Ziet er prima uit hoor!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 3 februari 2008 @ 09:33:57 #45
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56494881
Oh, zo had ik, mijn haren vroeger ook!

Speelgoed voor jonge autistische kinderen
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_56494886
Lois, het staat erg leuk
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_56494995
Super dat het zo goed gaat op school. En dat er tanden doorkomen.

Verstandig dat Eva's haar lekker kort is, is zoveel makkelijker, voor jullie en voor haar. Het is echt meisjes-meisjes.

Wat ik me afvroeg: snapt Eva dat ze autisme heeft? Oxy kan er hier zo duidelijk over schrijven, maar mijn oppaskindje wist het wel, maar niet echt. Vandaar dat ik me afvroeg of Eva doorheeft dat ze anders is? En niet alleen Eva, naar de andere kindjes ben ik natuurlijk ook benieuwd.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 3 februari 2008 @ 10:09:10 #48
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56495051
Ik ben ook benieuwd, YPPY.
En ook naar Chavez, de zoon van Logician (schrijft die nog, op fok?)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 3 februari 2008 @ 10:51:53 #49
24188 Belana
kloon van belana
pi_56495387
wat is Eva mooi

wat de tandpasta betreft, was ze gewend aan de peutertandpasta?
je hebt namelijk ook tandpasta zonder menthol voor volwassenen, die is dan eigenlijk speciaal voor als je een homeopatische behandeling ondergaat (wij hebben hem voor Liam vandaar)
Het is van elmex.
stormy waters...
sailin'
  zondag 3 februari 2008 @ 11:08:01 #50
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_56495592
Eva heeft een kippekontje! Leuk leuk leuk! Het staat haar ook super trouwens.

.

Oh en Oxy ik wil ook nog even zeggen dat ik het zo ontzettend knap vind dat je zo intensief bezig bent met de training om beter om te leren gaan met mensen en kinderen in het openbaar.

Dit is trouwens alweer het tiende deel van een topic wat jij als ervaringsdeskundige ooit opende om ouders, omstanders en ander eventueel geïnteresseerden te helpen met info en uitleg!
Je bent in al die tijd doorje altijd heldere uitleg een grote hulp geweest voor een flink aantal mensen ! Super!
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  zondag 3 februari 2008 @ 13:11:34 #51
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56497921
Dank je wel, Noli. Dat vind ik een goed compliment. Ik probeer, de wereld van het autisme altijd al duidelijk te maken, en als dat dan lukt, dan ben ik zelf ook blij
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 3 februari 2008 @ 21:20:27 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_56508451
quote:
Op zondag 3 februari 2008 10:09 schreef Oxymoron het volgende:
Ik ben ook benieuwd, YPPY.
En ook naar Chavez, de zoon van Logician (schrijft die nog, op fok?)
Soms wel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator zondag 3 februari 2008 @ 21:26:08 #53
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_56508605
quote:
Op zondag 3 februari 2008 09:58 schreef YPPY het volgende:
Wat ik me afvroeg: snapt Eva dat ze autisme heeft? Oxy kan er hier zo duidelijk over schrijven, maar mijn oppaskindje wist het wel, maar niet echt. Vandaar dat ik me afvroeg of Eva doorheeft dat ze anders is? En niet alleen Eva, naar de andere kindjes ben ik natuurlijk ook benieuwd.
Eva weet dat niet volgens mij. Ik zou ook niet weten hoe ik dat aan haar zou moeten uitleggen eigenlijk. Nou is dat absoluut niet aan de orde, want op zo'n niveau hebben wij nooit gesprekken met Eva. Daarom is het denk ik ook zo moeilijk voor te stellen hoe ik dat zou moeten vertellen.

Ik vind het wel moeilijk om het Iris uit te leggen, je beland snel bij woorden als "anders" of "bijzonder" of "speciaal" en dat vind ik weer vervelend om te gebruiken. Wat ik meestal probeer uit te leggen is dat Eva niet zoveel kan als andere kindjes, dat ze dan wel bijna 7 is maar eigenlijk een kleine zus, en dat ze heel vaak storm in haar hoofdje heeft en daarom zo doet als ze doet.
Iris accepteert dat prima, ze komt zelf ook soms naar me toe "ik denk dat Eva weer storm in haar hoofdje krijgt mama" , ze heeft het vaak eerder door dan wij.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 5 februari 2008 @ 21:05:37 #54
144006 chacama
Ondernemend!
pi_56549206
Wat mooi dat Iris dat ziet. Dat is dan een speciale 'grote' zussen-band. En de uitleg die je geeft met leeftijd en storm in het hoofd, vind ik een super uitleg. Knap...
pi_56666778
Een tijdje geleden ging het in dit topic over de relatie tussen autisme en BMR-vaccinatie. Ik kwam het onderstaande artikeltje tegen en dacht meteen aan dit topic. Dus ter info:

Geen autisme door BMR-vaccinatie
Uitgegeven: 5 februari 2008 13:22

De angst voor autisme door een BMR-vaccinatie bij kinderen is niet nodig. Een uitgebreid onderzoek heeft geen verband aangetoond tussen de injectie en het ontwikkelen van autisme.

Onderzoekers uit Engeland hebben deze conclusie getrokken. Volgens hen is nu definitief aangetoond dat een vaccinatie tegen bof, mazelen en rodehond (BMR) ongevaarlijk is voor kinderen. Autisme krijgen ze er niet door. Dit is lange tijd wel gedacht.

Voor het onderzoek zijn honderd autistische kinderen onderzocht, 52 kinderen met leerstoornissen en 90 kinderen die een normale ontwikkeling doormaakten. Zij waren allemaal ingeënt tegen BMR.

Biologisch gezien was er bij de autistische kinderen geen verband te zien met de vaccinatie. De reactie van het vaccin op de ontwikkeling was bij alle kinderen gelijk.

Bron: nu.nl
pi_56693229
even een vraagje over iets wat ik niet meer terug kan vinden in de vorige topics.

Het ging over weekendjes weg voor autistisch kinderen. Er werd toen ook een weekend genoemd, waarbij ouders en broertjes/zusjes ook mee gingen en ieder hun programma hadden.
Helaas kan ik hier geen link meer over vinden, maar weet iemand soms, wat dit is? Yppy had jij deze genoemd?
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  woensdag 13 februari 2008 @ 08:33:27 #57
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56697432
Zoek eens met Google op SOVA, tries!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_56698359
Tries, ik noemde de autstede www.autstede.nl

Dat is net zoiets als de sova.. ( zijn van elkaar afgesplitst)
Als je meer info wil of ervaringen, vraag het maar in mijn pm.. ik ga begin maart weer een weekendje met de autstede weg
*poef* nu is het weg
pi_56699570
Ja, die was het, dank je wel!

En Oxy, ik ga daar ook eens kijken, maar dit weekend vond ik zo bijzonder, omdat het toch met zijn allen is.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  maandag 25 februari 2008 @ 22:33:58 #60
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_56974780
Lois, hoe gaat het eigenlijk met Eva op de nieuwe school nu? Is ze al een beetje gewend?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 25 februari 2008 @ 22:38:53 #61
35189 Troel
scherp en bot
pi_56974918
Morgen gaat Ruben voor het eerst naar de psycholoog (mee met mij). Ik vind het best spannend
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 25 februari 2008 @ 22:46:16 #62
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_56975139
Gaat de psycholoog dan ook al naar Ruben kijken, Troel?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 25 februari 2008 @ 23:23:11 #63
35189 Troel
scherp en bot
pi_56976184
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:46 schreef livelink het volgende:
Gaat de psycholoog dan ook al naar Ruben kijken, Troel?
Nee, er komt nog geen onderzoek, maar op het moment dat er dingen opvallen, zou ze ze wel melden, dus vooral daarom vind ik het spannend, alhoewel ik steeds meer het gevoel heb dat Ruben niet zo'n grote tik meegekregen heeft (voor zover je dat nu al kan zeggen).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 26 februari 2008 @ 16:22:36 #64
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_56989395
En hoe, was het bij de psycholoog, met Ruben?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 26 februari 2008 @ 16:28:11 #65
35189 Troel
scherp en bot
pi_56989545
Het was de 28e en niet de 26e

Gelukkig kwam ik daar achter voordat ik ging Nog even afwachten dus
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_57038861
tvpddnos
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  Jubileum moderator donderdag 28 februari 2008 @ 19:34:47 #67
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57042648
Morgen gaan we voor het eerst, sinds de verwekking van Eva, op vakantie. Met zijn 4en, een weekendje weg naar een huisje. Eva vind het onwijs leuk en doodeng tegelijk. Slapen daar wil ze absoluut niet, zegt ze steeds, maar dat zal natuurlijk toch wel moeten willen we daar langer dan alleen de vrijdag blijven
Ik heb de picto's ingepakt, we nemen haar eigen beddengoed en alle spulletjes mee waarmee ze zich veilig voelt en dan is het maar afwachten hoe het uitpakt.
Iris is helemaal door het dolle, voor het eerst op vakantie met mama's vriendinnen die ook kindjes hebben, ze vind het nu al geweldig.
Duim maar voor ons dat we pas zondag weer thuis zijn, zoals gepland
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 28 februari 2008 @ 19:47:03 #68
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57042902
Ik duim vol overgave, het is jullie allemaal gegund!

Zou Iris evt. een nachtje bij die vriendinnen kunnen blijven als het echt niet zou gaan?
***
  Jubileum moderator donderdag 28 februari 2008 @ 19:50:05 #69
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57042985
Hee dat is nog wel een goed idee ja, die ga ik onthouden!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_57044184
Ben hier altijd een lurker geweest, maar ook ik wil nog even zeggen dat ik dit een zeer leerzaam topic vind! Knap van je hoe je het allemaal zo goed weet te verwoorden Oxymoron.
Ik werk zelf in de psychiatrie en krijg steeds meer cliënten (vanaf 18 jaar) met een autisme spectrum stoornis. Vandaag weer een cursusdag erop zitten, maar van de ervaringen van de cliënten zelf leer je nog het meest!
  donderdag 28 februari 2008 @ 20:57:41 #71
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_57044672
Iris bij een van je vriendinnen lijkt me zeker een goede oplossing als het nodig is

Spannene hoor, Lois Veel plezier iig!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_57045175
Fijne vakantie Lois
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 28 februari 2008 @ 22:09:28 #73
103793 kozakken
Living the life
pi_57046726
fijne vakantie lois! Hier wordt ook geduimd!
pi_57046773
Lois, heel veel plezier gewenst met zijn 4en. Hopelijk word het een geslaagd weekendje!!
  donderdag 28 februari 2008 @ 23:01:35 #75
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_57048945
Lois, ik ga duimen dat jullie een hele geslaagd weekend zullen hebben. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan.
Heel veel succes en vooral heel veel plezier gewenst!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_57049033
reuzespannend lois, ik wens jullie ook vooral veel plezier. én ontspanning, dus ik hoop dat 't toch wil lukken met de nachtrust.

troel, vandaag was 't dus wel begrijp ik, jullie bezoek aan de psycholoog? hoe ging 't?
pi_57052988
Wat ontzettend goed Lois, dat jullie op vakantie gaan. Ik hoop zo dat het een succes wordt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 29 februari 2008 @ 07:40:23 #78
24188 Belana
kloon van belana
pi_57053139
lois, ik ben zo benieuwd hoe het gaat! ik duim dat alles goed gaat
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 1 maart 2008 @ 18:42:48 #79
24188 Belana
kloon van belana
pi_57086311
ik ben zooo benieuwd hoe het gegaan is!!
stormy waters...
sailin'
pi_57087258
Ik ben ook erg benieuwd!
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
  zaterdag 1 maart 2008 @ 19:41:21 #81
108648 cattie
lieve moeder
pi_57087561
Ik ook, maar volgens mij komen ze als het goed is morgen pas thuis.
  zaterdag 1 maart 2008 @ 19:42:30 #82
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57087585
Geen nieuws is goed nieuws!
***
  zaterdag 1 maart 2008 @ 19:44:09 #83
108648 cattie
lieve moeder
pi_57087628
Dat is waar!
  zaterdag 1 maart 2008 @ 21:48:40 #84
24188 Belana
kloon van belana
pi_57091668
ik ben zo met de dagen in de war door die voorjaarsvakantie ik denk dus de hele dag al dat het zondag is
stormy waters...
sailin'
  zondag 2 maart 2008 @ 21:32:22 #85
35189 Troel
scherp en bot
pi_57113530
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 23:04 schreef bixister het volgende:
reuzespannend lois, ik wens jullie ook vooral veel plezier. én ontspanning, dus ik hoop dat 't toch wil lukken met de nachtrust.

troel, vandaag was 't dus wel begrijp ik, jullie bezoek aan de psycholoog? hoe ging 't?
jeps, alleen is het door omstandigheden verplaatst naar morgen en dan komt ze hier heen. We hadden gehoopt dat ik me dan weer wat beter zou voelen, maar ben nog steeds wat grieperig, maar het scheelt me in ieder geval de reistijd en ze kan meteen ons in onze natuurlijk omgeving spotten


Lois, hoe was het? Alles goed gegaan?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator maandag 3 maart 2008 @ 09:44:43 #86
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57120953
We zijn gistermiddag thuis gekomen en het was fantastisch Eva wilde op de heenweg bij elke file wel weer naar huis, compleet met dramatische huilbuien dus ik was best gespannen de eerste avond. Om 10 uur, toen iris en Eva nog niet sliepen zijn we elk met een kind in een slaapkamer gaan liggen en dat ging beter. Ze was wel heel erg veel wakker maar daar hadden we ons op ingesteld dus dat viel mee.
Toen het 's morgens licht werd was ze enorm trots op zichzelf dat het toch gelukt was, een nachtje slapen.
Ze vond de rest echt helemaal geweldig, een zwembad wat elk half uur een golfslagbad werd was fantastisch, de speeltuin voor de deur ook, de ballenbakspeeltuin bij het pannenkoekenhuis was super, en ze vond het echt jammer dat we gisteren weer naar huis gingen. Na 2 slechte nachten vonden wij het echt genoeg, nog een dag langer blijven wilden we eigenlijk niet want de scholen beginnen vandaag weer.
Gisteravond thuis vroeg ze blij " mag ik nu weer in mijn eigen kooitje, mijn eigen lekkere bedje?" en ze heeft geweldig goed geslapen.

1 fotootje heb ik, want op de rest staan allemaal andere kindjes waarvan ik niet weet of die op Fok mogen:
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 3 maart 2008 @ 09:46:25 #87
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57120984
Whaaaaaaaaaaaaaa Wat goed!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_57121021
Lois wat heerlijk
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 3 maart 2008 @ 09:57:48 #89
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_57121176
Wat fijn dat Eva het zo goed naar haar zin heeft gehad en ik hoop dat jullie ondanks de doorwaakte nachten toch ook lekker hebben kunnen ontspannen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_57121244
Lois wat super!!!!
  maandag 3 maart 2008 @ 10:10:07 #91
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_57121408
Wat geweldig dat het zo goed is gegaan
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 3 maart 2008 @ 10:12:55 #92
24188 Belana
kloon van belana
pi_57121455
ah lois wat super
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator maandag 3 maart 2008 @ 10:41:44 #93
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57121971
Ontspannen was het voor ons niet echt, maar we hebben wel inmens genoten.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Hoofdredactie Fotografie maandag 3 maart 2008 @ 11:21:58 #94
95752 crew  Chell
Kluns
pi_57122692
Wat fijn Lois!
  maandag 3 maart 2008 @ 12:44:38 #95
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_57124484
Wat heerlijk om te lezen dat het zo goed is gegaan
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  maandag 3 maart 2008 @ 13:02:02 #96
108648 cattie
lieve moeder
pi_57124775
Lois, wat fijn dat jullie zo hebben genoten!
  maandag 3 maart 2008 @ 18:17:18 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_57131476
Hier ging het gesprek super Hoe blij kun je zijn met iemand die van verstand heeft van het gebeuren, maar je toch een compliment geeft om hoe je het aanpakt

Ruben reageert inderdaad alsof hij nergens last van heeft, dus dat was al helemaal fijn om te horen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 5 maart 2008 @ 08:20:59 #98
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_57166480
Misschien al heel erg bekend, maar voor de zekerheid:

Expositie Het Hoofdkwartier: De belevingswereld van een autist.

Van 6 tot en met 20 maart is de expositie Het Hoofdkwartier te bezichtigen in Bibliotheek Eindhoven. Het Hoofdkwartier is een reizende expositie waarin een audiovisuele voorstelling van de belevingswereld van iemand met autisme geboden wordt. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Samenwerkingsverband Autisme Zuidoost Noord-Brabant (SVA), bestaand uit 24 (boven)regionale instellingen die samenwerken om een passend en goed zorg- en dienstverleningsaanbod te realiseren voor mensen met een stoornis in het autistisch spectrum.

In Eindhoven en omgeving komt autisme relatief vaak voor. In deze regio zitten beduidend meer kinderen met autisme op school als in de rest van Nederland. Het speciaal onderwijs zit aan haar maximale opnamecapaciteit en de reguliere scholen kunnen de druk onvoldoende aan. Ook worden er steeds meer volwassenen met autisme gediagnosticeerd. Of er een relatie bestaat tussen het hoge percentage mensen met een autisme spectrum stoornis en de hoge concentratie van technologiebedrijven in Eindhoven en omgeving, zal moeten blijken uit onderzoek. Het SVA is in overleg om dit onderzoek mogelijk te maken.
Het SVA wil in de regio meer bekendheid geven aan en aandacht vragen voor autisme. De ervaring van Het Hoofdkwartier biedt een uitstekende mogelijkheid om dichter bij de ervaringswereld van mensen met autisme te komen.


De belangrijkste boodschap die via het Hoofdkwartier gegeven wordt, is:
Ervaar via beeld en geluid wat er in hoofd én hart van mensen met autisme omgaat.
Hoe zij de wereld en hun omgeving voelen, beleven en begrijpen.
Ervaar wat zij belangrijk en interessant vinden.
Ervaar hoe lastig het is om zo’n stoornis te hebben.
Kortom: stap in de wereld van mensen met autisme en ervaar het zelf in het Hoofdkwartier! Deze ervaring helpt om u beter in te kunnen leven in de problematiek en deze te begrijpen. Zodat u de vertaling naar wat mensen met autisme nodig hebben om er écht bij te kunnen horen, beter kunt maken. Want ook mensen met autisme maken deel uit van de maatschappij. Én: zij hebben niet alleen beperkingen, maar vooral ook talenten!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 5 maart 2008 @ 08:23:14 #99
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_57166509
Ik ben, al eens in het Hoofdkwartier geweest. Ik vond het, niet zo bijzonder.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  woensdag 5 maart 2008 @ 08:28:05 #100
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_57166555
Link naar meer info

Hmmm, misschien is het ook juist bijzonderder voor mensen die niet autistisch zijn?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  Jubileum moderator donderdag 13 maart 2008 @ 09:17:29 #101
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57345413
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 14:14 schreef Lois het volgende:
As. maandag gaan we beginnen met poging nr. zoveel op het gebied van zindelijkheidstraining. We weten niet goed of Eva wel voelt als ze moet plassen, daarom wordt er begonnen met elke 20 minuten naar het toilet.
Ik geef een hele stapel broeken mee en we zien wel wat er gebeurd.
Na 6 weken hebben we het weer opgegeven. Ondanks elk half uur, lang leve de kleurenklok, naar het toilet is Eva meerdere malen per dag nat. Het lijkt wel of ze het niet voelt, het boeit in ieder geval totaal niet dat ze in haar broek plast.
School zag het niet meer zitten, wij en de wasmachine eigenlijk ook niet. We gaan het in de zomer weer proberen. Ik heb de hoop dat als ze een tijdje bloot of in een onderbroekje rondloopt, oorzaak en gevolg wat duidelijker wordt voor haar.

Op school is nu het thema ' groot en klein'
Het gaat over groeien, groter worden, kleine dingen tegenover grote dingen etc.
Eva laat goed merken dat ze het begrijpt want ze heeft de volgende theorie bedacht:
als ik jarig ben word ik 7
als je jarig bent krijg je heel veel kadootjes
van heel veel kadootjes wordt je groot.



Niks tegenin te brengen toch?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_57348916
Ze heeft groot gelijk. Hoe vond Eva de vakantie?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 1 april 2008 @ 20:23:13 #103
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_57766295
Zijn er nog wat nieuwtjes/vragen/tips over kinderen met autisme nodig?
Dit topic is wel erg stil...
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 1 april 2008 @ 20:49:05 #104
35189 Troel
scherp en bot
pi_57766743
Dat is alleen maar mooi Oxy, dat men geen vragen heeft, want dan loopt men ook nergens tegenaan
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † dinsdag 1 april 2008 @ 21:52:25 #105
37843 lady-wrb
kortaf
pi_57767874
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 20:49 schreef Troel het volgende:
Dat is alleen maar mooi Oxy, dat men geen vragen heeft, want dan loopt men ook nergens tegenaan


grapje, hoop ik?
  dinsdag 1 april 2008 @ 22:31:06 #106
35189 Troel
scherp en bot
pi_57768644
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 21:52 schreef lady-wrb het volgende:

[..]



grapje, hoop ik?
Nou, nee, eigenlijk niet. Of had ik mijn antwoord veel verder moeten omschrijven omdat je natuurlijk altijd wel tegen dingen aanloopt die je hier niet meldt of dat je vragen hebt waarvan je toch weet dat je hier geen antwoord zult vinden en dergelijke?
Er zijn bepaalde zaken die je hier prima kunt vragen en als die vragen welblijven, vind ik dat een goed teken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator woensdag 9 april 2008 @ 20:34:16 #107
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57942316
Eva is nog steeds vol van de vakantie Yppy, ze vond het zo geweldig. Ze wil wel weer. We zijn nu ook voorzichtig bezig met het rondkijken naar een zomervakantie, ergens hier in Nederland. Gewoon een weekje weg.

Eva heeft een fenomenaal geheugen voor liedjes, ze hoort een liedje 2/3 keer en ze zingt het na. Erg leuk altjd met kinderliedjes, ze heeft een heel uitgebreid repetoire.
Het liefst zingt ze achter in de tuin, bovenop de uitkijktoren, lekker hard de straat in.

Ze gaat natuurlijk na al een paar maanden met een nieuwe taxibus naar een nieuwe school, en er verandert meer dan we voor mogelijk hadden gehouden. De bus hoor je ´s morgens al van verre aankomen `boem boem boem' want de andere, veel oudere passagiers houden van hele harde muziek. Dat Eva dat trekt verbaast me nog steeds want normaal vind ze dat helemaal niks.


Vanmiddag stond ze weer op de uitkijktoren te zingen, een liedje wat we niet 1,2,3 herkenden. Terwijl Jeroen en ik elkaar verbaast aankeken hoorden we toch duidelijk:



Zaterdagavond zij we weer vrij
De hele avond voor jou en mij
onder de sterren zeg ik je zacht
dat ik bij jou blijf de hele nacht


Ik heb echt zo onwijs gelachen, dat ze ook dit soort liedjes feilloos onthoudt had ik me niet gerealiseerd
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_57943767
Eva

Wat heerlijk dat jullie al denken aan een week vakantie Lois! Ik hoop echt dat het gaat lukken en alles. Ik gun het jullie allemaal zo ontzettendl
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 9 april 2008 @ 21:51:45 #109
24188 Belana
kloon van belana
pi_57944212
ach wat vreselijk lief
stormy waters...
sailin'
  woensdag 9 april 2008 @ 21:56:56 #110
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_57944358
Eva!
***
  woensdag 9 april 2008 @ 22:03:03 #111
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_57944481
Lois, dat is echt iets om op film te zetten
I'm so glamourous I piss glitter!
  woensdag 9 april 2008 @ 22:08:06 #112
1762 YPPY
Yppiaans
pi_57944582
Wat heerlijk!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 10 april 2008 @ 13:34:55 #113
66397 tries
ehm.......
pi_57956281
HIer wat mindere berichten.. net gehoord dat de TOG is afgekeurd op een punt na, we gaan vervoerskosten krijgen.. en pgb waarschijnlijk ook opgeschort worden, omdat het al op is voor dit jaar.

Soms vraag ik mij wel eens af, waarom we al die verzekeringen en premies etc betalen, als we dan toch nergens recht op hebben.

Het moeilijke vind ik, dat als we nu wat voor onze autistisch zoon willen regelen vaak aan dure prijzen zitten, omdat iedereen er maar van uit gaat, dat je wel een PGB potje achter de hand hebt.
Ik had mijzelf eindelijk over de drempel gezet, omdat extra hulp in te gaan zetten... maar voorlopig is dat nog niet mogelijk.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  Jubileum moderator donderdag 10 april 2008 @ 13:59:29 #114
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57956823
Jeetje Tries, wat een toestand zo. Vervoerskosten, is dat omdat je zoon op een gewone school zit? Want bij speciaal onderwijs heb je toch automatisch recht op vervoer? de TOG afgewezen? Dat heb ik nog niet eerder gehoord, was hij niet gehandicapt genoeg?

Extra hulp is trouwens niet alleen verkrijgbaar met een PGB hoor, we hebben alle extra hulp die wij gehad hebben altijd via zorg in natura gekregen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 10 april 2008 @ 21:27:00 #115
66397 tries
ehm.......
pi_57966298
quote:
Op donderdag 10 april 2008 13:59 schreef Lois het volgende:
Jeetje Tries, wat een toestand zo. Vervoerskosten, is dat omdat je zoon op een gewone school zit? Want bij speciaal onderwijs heb je toch automatisch recht op vervoer? de TOG afgewezen? Dat heb ik nog niet eerder gehoord, was hij niet gehandicapt genoeg?
De tog komt voort uit een puntentelling. Hoe ouder, hoe minder punten je nodig hebt. Over een jaar krijgen we wel TOG met dit puntenaantal nu net niet. Volgens mij zijn we ook de eerste, die geen TOG krijgen, althans zo lijkt het wel.
Vervoerskosten hadden we aangevraagd, omdat we momenteel zelf gemiddeld 150 kilometer per week rijden voor therapie, gesprekken en behandeling...
Het voelt allemaal zo krom, aan de ene kant een diagnose die er niet om liegt, aan de andere kant inderdaad; het is niet erg genoeg.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  maandag 14 april 2008 @ 14:18:52 #116
66397 tries
ehm.......
pi_58042814
Na twee afwijzingen eindelijk ook goed nieuws: We hebben PGB toe gewezen gekregen voor onze zoon. Pff... nu kan alles echt eens gaan lopen!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  maandag 14 april 2008 @ 20:42:59 #117
1762 YPPY
Yppiaans
pi_58050993
Wat fijn! Waar is het PGB voor bestemd en weet je al hoe je het wilt gaan besteden?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:51:49 #118
66397 tries
ehm.......
pi_58062089
quote:
Op maandag 14 april 2008 20:42 schreef YPPY het volgende:
Wat fijn! Waar is het PGB voor bestemd en weet je al hoe je het wilt gaan besteden?
We moeten nog de officiele brief nog krijgen, maar er zit een stukje weekendopvang in, onder andere voor een weekend idee, wat ik hier tegen ben gekomen. En hopelijk kan er een stuk ouderschapsverlof van uit gefinancierd worden... maar dat laatste was nog niet helemaal zeker bij aanvragen.
HOpelijk komt vanmiddag de echte post!

Ik vind het alleen heel krom. TOG afgewezen, omdat hij volgens hun regels niet gehandicapt genoeg is... maar wel een PGB krijgen...
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  woensdag 16 april 2008 @ 06:27:44 #119
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_58080401
Ik meld mij ook eventjes hier. Als alleenstaande vader van 2 dochters waarvan 1 met PDD-Nos. En sinds 1 jaar ook een PGB voor mijn dochter. Alleen heb ik dit wel laten regelen via een bedrijf die precies alle deuren weet te openen die open moeten voor mijn dochter om haar een zo goed mogelijk bestaan te kunnen geven.

Sinds kort zit ze op een zorgboerderij waar ze met paarden bezig is en daar ook therapie krijgt met paarden.
  woensdag 16 april 2008 @ 09:31:51 #120
24188 Belana
kloon van belana
pi_58082112
heej, wat goed, zo'n zorgboerderij.
hoe ben je daaraan gekomen? en waar in het land zitten jullie?
stormy waters...
sailin'
  woensdag 16 april 2008 @ 10:54:05 #121
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_58083796
wij zitten in de kop van noord-holland en die zorgboerderij is via de begeleidster van de instelling die onze pgb beheerd gekomen. Zij staat dag en nacht klaar voor mijn dochter. Regelt alles.
  woensdag 16 april 2008 @ 11:42:50 #122
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_58084896
Na al een aantal jaar een trouwe lurker te zijn in oud, meld ik me nu maar eens aan in dit topic.

Na een jaar van onderzoeken hebben we 4 weken terug te horen gekregen dat onze kleine vent van bijna 6 de diagnose pdd-nos incl een laag iq van 77 heeft. Aan de ene kant zijn we opgelucht dat het een naam heeft maar dan komt het gevoel, wat nu, wat staat ons te wachten?

Doordeweeks woont hij bij zijn moeder en in de weekenden, vakanties en andere feestdagen is hij bij ons. We hadden altijd wel het gevoel dat er iets niet klopte maar in vergelijking met zijn 5 mnd jongere neefje (ADHD, Autisme en sociale stoornis) viel het wel mee. Tuurlijk hij was een beetje dwangmatiger in zijn gedrag, heen en weer wiebelen voor je gezicht als je met volwassenen aan het praten bent en totaal gefixeerd op bepaalde onderwerpen, op dit moment Monsterjam maar voor de rest deed hij goed mee. Vorig jaar in de kleuterklas heeft de juffrouw aan de bel getrokken omdat toch het een en ander niet strookte met de rest van zijn klasgenootjes, geen nieuwe liedjes willen leren, in zijn eigen wereldje met spelen en een taalachterstand. Aangezien tussen de middag de opvang verschillend was, ene dag bij mama, andere dag bij oma was hij s'ochtens al bezig waar hij tussen de middag naar toe ging, om te kijken of hij meer rust kon krijgen m.b.v. overblijven is dit geprobeerd en waarempel hij was helemaal bij getrokken. Waar eerst sprake was van blijven zitten, was dat nu totaal niet meer aan de orde.

Nu we weer een jaar verder zijn, merken we dat er toch steeds meer dingen zich gaan afspelen, gefixeerd op tijd. Als je nu verteld dat we morgen naar oma gaan dan is het om de 5 min, morgen ga ik naar oma of hoe laat gaan we naar oma. Ook is er een terugval op school waardoor er voor zijn eigen bestwil nu is besloten om hem toch naar een andere school te doen. Rugzakje was geen optie omdat hij nu in een "boerengehucht" zit en de faciliteiten daar niet zo groot zijn.

Maar dan? hoe nu verder? wat zal het verloop zijn, word het erger of blijft het stabiel? en hoe nu met ons? Wij gaan er wel makkelijk mee om, maar is het wel zo makkelijk of hebben wij oogkleppen op Denk dat de tijd het zal leren en het gewoon afwachten word hoe de toekomst zal worden.


Pff beetje lang verhaal geworden sorry....
  woensdag 16 april 2008 @ 12:20:48 #123
24188 Belana
kloon van belana
pi_58085697
hier hetzelfde verhaal eigenlijk, ook een kind wat bij de moeder woont en weekenden en vakanties bij ons is, ook pdd-nos.
Bij hem zien we het niet verergeren, dat gebeurt denk ik ook niet. (hij is 10)

wat belangrijk is voor deze kinderen is duidelijkheid. heeeeeel veeeeel duidelijkheid.
ze willen graag precies weten wat ze gaan doen op een dag en iets zeggen als "morgen ga je naar opa en oma" geeft veel onrust, zeker als er nog geen besef van tijd is, hetgeen bij hun ook vaak langer duurt.
wij vertellen alleen wat we dezelfde dag gaan doen.
pictogrammen kunnen helpen, ken je dat?

en probeer wat de opvoeding betreft op 1 lijn te zitten met de moeder, dat scheelt ook veel stress voor het kind.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 19 april 2008 @ 09:39:10 #124
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_58154490
quote:
Op woensdag 16 april 2008 12:20 schreef Belana het volgende:
hier hetzelfde verhaal eigenlijk, ook een kind wat bij de moeder woont en weekenden en vakanties bij ons is, ook pdd-nos.
Bij hem zien we het niet verergeren, dat gebeurt denk ik ook niet. (hij is 10)

wat belangrijk is voor deze kinderen is duidelijkheid. heeeeeel veeeeel duidelijkheid.
ze willen graag precies weten wat ze gaan doen op een dag en iets zeggen als "morgen ga je naar opa en oma" geeft veel onrust, zeker als er nog geen besef van tijd is, hetgeen bij hun ook vaak langer duurt.
wij vertellen alleen wat we dezelfde dag gaan doen.
pictogrammen kunnen helpen, ken je dat?

en probeer wat de opvoeding betreft op 1 lijn te zitten met de moeder, dat scheelt ook veel stress voor het kind.
Voor wat betreft het erger worden, meestal word het dwangmatige gedrag wat hij heeft erger als ze kunnen lezen en schrijven want dan kan hij alles in de gaten houden. We vertellen nu al niet meer als we morgen of volgende week iets gaan doen want dan vraagt of zegt hij: morgen gaan we daar en daar heen of hoe lang moet ik nog wachten en dit elke 5 minuten Het enige wat we nu wel aan het doen zijn is hem voorbereiden op de vakantie naar Frankrijk, dit ivm met de lange autorit en ik moet zeggen dat dat wel goed gaat. Dit weekend ga ik een kalender met hem maken waarop hij elke dag een dagje door kan strepen en zo kan hij precies zien hoelang we nog moeten voor het gaat gebeuren, daarentegen gaan we in september naar Monsterjam in Arnhem maar dat houden we tot de laatste dag stil omdat hij daar zo gek van is dat we verwachten dat de spanning zo hoog oploopt voor hem dat hij de dag zelf niets waard is.
Wat betreft het contact met zijn moeder gaat het sinds een jaar of 2 ontzettend goed. Het is niet zo dat we de deur bij elkaar plat lopen maar het overleggende contact is goed en we worden nu ook op de hoogte gehouden van dingen die er spelen We zijn nu alleen nog aan het rondkijken voor een pictogrammen bord want van de ggd hadden we een aantal kopieen gekregen van activiteiten om op een vel te plakken maar dat vind ik zo knullig staan. Het hangt erwel maar is zeer amateuristisch. De kleuren van de dagen zijn hetzelfde als bij moeders net als de kleur van het papier waar het opgeplakt is, dit ook om verwarring te voorkomen.

Ach het zijn op dit moment allemaal vragen maar we zien wel wat de toekomst ons brengt. Ik bedoel de afgelopen 6 jr hebben we ons ook gered en het is zo'n lief menneke dat maakt ook veel goed
  zaterdag 19 april 2008 @ 10:09:14 #125
66397 tries
ehm.......
pi_58154764
Hier hebben we gisteren de officiele brief binnen gekregen, dat we PGB toegewezen hebben gekregen. Het geeft voor ons als ouders een stukje grotere ruimte, om te kijken, naar andere begeleidingsmogelijkheden.

Wat betreft het verloop: wij komen hier ook richting de puberteit leeftijd, wat gaat het worden, is het nu al een stukje puberteit? Gelukkig krijgen we er proffessionele begeleiding erbij, om steeds alert op situaties in te kunnen springen.
Zelf weten we ruim een jaar dat onze zoon klassiek autistisch is, en we merken nu wel steeds meer dingen op. Maar steeds de vraag speelt in ons hoofd: is het nu omdat we het weten? We hebben namelijk nooit zelf iets vermoed in deze richting.. of wordt het nu weer erger?
Wij blijken hier heel erg ook in pieken en dalen te leven. Momenteel gaat het lekker, en dan is het weer extra genieten van hem!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  zaterdag 19 april 2008 @ 18:44:49 #126
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_58162772
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 10:09 schreef tries het volgende:
Zelf weten we ruim een jaar dat onze zoon klassiek autistisch is, en we merken nu wel steeds meer dingen op. Maar steeds de vraag speelt in ons hoofd: is het nu omdat we het weten? We hebben namelijk nooit zelf iets vermoed in deze richting.. of wordt het nu weer erger?
Wij blijken hier heel erg ook in pieken en dalen te leven.
Rond mijn 12e en rond, mijn 18e, heb ik een (ernstige) regressie gehad. Dat betekend, dat, je een terugval hebt. En dat het oude ''niveau'' nooit meer terugkomt (in mijn geval).
Sindsdien valt mijn autisme, ook veel meer op. Bij (klassiek) autisten komt vaker, een terugval voor rond het 12e/13e, levensjaar.
Wat ik er van weet:, rond je 12e als je naar, het voortgezet onderwijs gaat, heb je ineens andere manieren nodig, om met mensen om te gaan en je, krijgt last van je hormonen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 19 april 2008 @ 22:52:08 #127
66397 tries
ehm.......
pi_58168407
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 18:44 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Rond mijn 12e en rond, mijn 18e, heb ik een (ernstige) regressie gehad. Dat betekend, dat, je een terugval hebt. En dat het oude ''niveau'' nooit meer terugkomt (in mijn geval).
Sindsdien valt mijn autisme, ook veel meer op. Bij (klassiek) autisten komt vaker, een terugval voor rond het 12e/13e, levensjaar.
Wat ik er van weet:, rond je 12e als je naar, het voortgezet onderwijs gaat, heb je ineens andere manieren nodig, om met mensen om te gaan en je, krijgt last van je hormonen.
Bedankt voor deze ervaringen! We hebben hier meer met collega ouders te maken gehad, die jongere kinderen hadden. Volgende stap is om in contact te komen met oudere kinderen.

Ik vind het zo goed van je, Oxymoron, hoe jij alles verwoord. Het maakt mij soms ineens weer dingen wat duidelijker!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  † In Memoriam † zaterdag 19 april 2008 @ 22:56:44 #128
37843 lady-wrb
kortaf
pi_58168540
ik heb het vorig jaar gezien (rond 8 ). alles werd duidelijker. ik was trouwens niet de enige. de schoolarts zag het ook. dus rond 12 kan ik het weer verwachten?
  donderdag 24 april 2008 @ 18:59:07 #129
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_58284401
Nou LWRB, dat weet ik niet . Bij mij, is het in elk geval zo, dat ik bijv. veel slechter tegen veranderingen kan, dan toen ik een kind was.
Mijzelf uiten (in de eerste plaats, door te schrijven) kan ik juist nu, beter dan eerst.

Er is, wel een verband tussen de voorbeelden.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  Jubileum moderator zaterdag 3 mei 2008 @ 21:46:28 #130
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58461151
Voor het eerst sinds Eva geboren is hebben we echt geen idee wat we voor haar verjaardag moeten geven/vragen.
Ze is de babyleeftijd een beetje voorbij, maar mist de fantasie waar speelgoed voor oudere kindjes op gebaseerd is. Spelletjes doen vind ze erg leuk en die gaan we ook vragen, maar we zoeken juist af en toe speelgoed waar ze zichzelf ook mee kan vermaken.
Fantasiespeelgoed zoals verkleedkleren, poppen, autootjes etc. is aan haar niet besteed, wat zij zoekt is speelgoed waar ze door uitgedaagd wordt. Zo heeft ze een Thomas de trein op batterijen, met houten rails en daar is ze vaak en lang zoet mee geweest maar nu gaat hij niet hard genoeg Een baan bouwen, al dan n iet met hulp, en dan eindeloos kijken hoe Thomas steeds hetzelfde rondje rijdt vind zij fantastisch.
We dachten dus aan een elektrische trein, maar dan kom je al gauw aan de Lego trein, en daar is ze nog veel te klein voor. Trouwens, het moet tegen een stootje kunnen, want zelf in elkaar zetten kan ze nog niet.
Ze vind Brams Legotrein wel geweldig, en dan vooral de afstandbediening.
Dus een trein met afstandbediening is nog wel een optie, maar die vind ik weer nergens.

Hebben jullie toevallig een gouden tip voor uitdagend speelgoed voor Eva?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 3 mei 2008 @ 21:57:32 #131
35189 Troel
scherp en bot
pi_58461335
De Duplotrein? Wellicht beter voor haar te handelen dan de Legotrein?

Die is er namelijk ook met motortje en het spoor is vrij simpel uit te breiden (en je weet meteen leuke kadootjes: extra rails )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 3 mei 2008 @ 21:58:50 #132
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_58461366
Moet het per se een trein zijn, Lois? Ik zat aan een racebaan te denken, die autootjes gaan heel erg snel, misschien vindt ze dat leuk?
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:01:45 #133
640 snoopy
peanuts
pi_58461410
Aquaplay?

Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Jubileum moderator zaterdag 3 mei 2008 @ 22:04:19 #134
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58461452
Jullie denken lekker mee! Geweldig! Aquaplay hebben we gehad, is lek inmiddels maar is wel weer een goeie! Racebaan gaat te hard Spuuglokje, en maakt teveel herrie. Dat hadden we vorig jaar geprobeerd, ze bracht hem bijna zelf naar Bram, zo eng vond ze het
De duplotrein vind ik wel een goeie ja!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:09:17 #135
35189 Troel
scherp en bot
pi_58461525
Overigens: pas op als je aangeeft de duplotrein te willen hebben, er is ook een trein zonder motor
Zorg dus dat je dat er wel even goed bij zegt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:14:49 #136
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_58461623
Die Duplotrein is hier nog steeds heel populair. En het mooie is dat je er een volgende keer een stukje uitbreiding bij kunt kopen, zoals een mooie brug, of extra rails, of treinwissels.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:17:59 #137
640 snoopy
peanuts
pi_58461673
Morris heeft zich vandaag ook helemaal suf gespeeld met de Duplotrein bij opa en oma. Voordeel is dat hij heel stevig is en de trein gaat niet zo snel
En idd leuk om steeds nieuwe onderdelen te kopen en of vragen voor sinterklaas of verjaardagen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:18:01 #138
35189 Troel
scherp en bot
pi_58461674
Ik heb hem als klein kind gehad en mijn ouders hebben hem nog steeds. Ik zit heel erg te twijfelen of ik hem straks voor Ruben hier thuis wil hebben en hem wil uitbreiden of dat ik hem "speciaal" wil houden voor bij mijn ouders Hij wordt daar door kinderbezoek van alle leeftijden nog gebruikt, dus het is niet dat hij daar op zolder staat zeg maar
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_58467365
Wat wij wel deden Troel, was bepaald speelgoed (een trein, een knikkerbaan die je zelf in elkaar kon zetten) gewoon bij mijn moeder laten.
Hadden ze daar ook wat te spelen wat ze interessant vonden.
Was het speelgoed echt, echt, echt heel geliefd dan mocht het tijdens een vakantie een weekje geleend worden.
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
  zondag 4 mei 2008 @ 20:13:37 #140
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_58477726
FischerPrice heeft ook een trein, Geotrax heet het. Heel uitgebreid, met afstandsbediening(en).

Al 4 jaar Freekproof , dus kan wat hebben zullen we maar zeggen .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  Jubileum moderator woensdag 7 mei 2008 @ 20:57:36 #141
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58540856
Wij zijn eruit, het wordt de Geotrax (teminste als ik een speelgoedwinkel kan vinden die het verkoopt )
Het Freekproof gebeuren heeft de doorslag gegeven, alsmede de afstandbediening.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 7 mei 2008 @ 21:14:10 #142
640 snoopy
peanuts
  Jubileum moderator woensdag 7 mei 2008 @ 21:18:32 #143
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58541265
Dank je wel lieve Snoopy maar ik bedoelde meer eentje die toegankelijk is voor de mens (= opa en oma) die niet zo thuis zijn in de online speelgoedwinkels.
Inmiddels heb ik bedacht dat ik het wel bestel en dan aan ze geef, is makkelijker
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 7 mei 2008 @ 21:20:57 #144
640 snoopy
peanuts
pi_58541310
sorry. Goed idee, dat heb ik ook wel eens zo gedaan idd
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zaterdag 24 mei 2008 @ 10:23:48 #145
216090 aaa38
trotse moeder van 2 kids
pi_58873809
hallo,

misschien een troost, mijn dochter heeft ook moeite met het plassen en zindelijkheid en deert haar ook niet.
We hebben besloten om er verder geen aandacht aan te geven, maar een regel te maken en waarrempel we halen de druk weg en ze gaat overdag zelf naar de wc alleen moet haar nog wel sturen bij computer en tv


gr angelique
pi_58908998
Lois, of 1 van de anderen, ik kwam net een internetpagina tegen met allemaal Weerklank gebaren. Deze worden vaak gebruikt om te communiceren. ik heb geen idee of jullie ze gebruiken. maar hier zijn ze te vinden:

http://www.kegg.nl/egg_gebaren.php?sid=&gid=&signfirst=A
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  Jubileum moderator maandag 26 mei 2008 @ 20:33:22 #147
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58926367
Super Loezzie, dank je wel!! Heel erg handig dit.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 26 mei 2008 @ 21:13:59 #148
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_58927234
Ik zoek voor een vriendin een site waar ze picto's kan vinden en afdrukken, heeft iemand een goed linkje?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  Jubileum moderator maandag 26 mei 2008 @ 21:23:23 #149
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_58927456
Picto's die lijken op de vijfhoek-picto's kun je hier vinden: http://www.sclera.be/
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 26 mei 2008 @ 21:41:22 #150
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_58927860
Dank je wel, ik ga het doorsturen!
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  maandag 26 mei 2008 @ 21:58:17 #151
35189 Troel
scherp en bot
pi_58928307
Lois, hoe was Eva;s verjaardag? Dat was toch dit weekend?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_58928408
quote:
Op maandag 26 mei 2008 20:33 schreef Lois het volgende:
Super Loezzie, dank je wel!! Heel erg handig dit.
lois, als je ze wilt gaan gebruiken is wel handig om even na te gaan of de gebaren overeenkomen met de gebaren die nu gebruikt worden. ik heb laatst geleerd dat de gebaren helaas niet universeel zijn en dat er voor sommige dingen (helaas) verschillende gebaren zijn..

en http://www.sclera.be/ is idd geweldig. Als je een picto zoekt die er niet opstaat dan kan je ze mailen en vaak heb je dezelfde dag nog antwoord én pictos.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 30 mei 2008 @ 17:29:08 #153
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_59016467
Lois, hoe was de verjaardag van Eva geweest?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_59082630
Hallo allemaal,

Ik kom even inbreken in jullie gesprekken in de hoop dat ik hier goed zit .
Ik heb een autische zoon van 6jr (met verstandelijke beperking). En ik heb de volgende vraag... hebben jullie ervaring met luiers en vervolgmateriaal. Mijn zoon is thuis nl. niet zindelijk. Ik kan hem nog net in de grootste maat pampers krijgen, maar eigenlijk moet hij een andere luier. Helaas kom je dan meteen in de volwassenmaten terecht... ik kan me echter niet voorstellen dat er echt niets is wat aansluit op de babyluiers. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 08:49:03 #155
35189 Troel
scherp en bot
pi_59083132
Ik weet dat een kennis van mij altijd de luiers bij de apotheek haalde voor haar zoontje.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † dinsdag 3 juni 2008 @ 08:56:05 #156
37843 lady-wrb
kortaf
pi_59083181
ik ga zo naar mijn wekelijkse dagje odc. zal het daar even voor je vragen.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 09:27:29 #157
66397 tries
ehm.......
pi_59083471
Van attends heb je diverse maten maeteriaal, inderdaad verkrijgbaar bij de apotheek. Probeer alleen een machtiging hiervoor te krijgen, want ze zijn flink duurder dan een pak pampers!
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_59083666
Maroetje, even met de (huis)arts en apotheek overleggen.
Boven de 3 jaar krijg je luiers ook vergoed, dat scheelt je veel geld!!!

Van Tena heb je ook maatje XS luiers, prima geschikt als vervolg wanneer pampers niet meer passen. En nemen ook een stuk meer op dan pampers.
Bij mij op het werk (meervoudig gehandicapten tot 12 jaar) is dat het meest gebruikte merk.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 10:26:56 #159
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_59084345
Ik geloof ook Tena, idd. Ze zijn er zeker, Maroetje!
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_59090660
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie's! Ik krijg de luiers nu ook al vergoed dus dat is goed geregeld. Ik heb van de verschillende merken die jullie noemen al een proefpakket in huis. Waar ik alleen tegen aanloop is dat die luiers zo groot zijn... oftewel het mannetje het kleine billetjes en tussen zijn benen zit de luier dus dubbelgevouwen (lijkt mij ook geen lekker gevoel). Daarbij had hij bij Atends meteen luieruitslag nadat hij deze had gevuld met dunne ontlasting ( ).
Nou ja het klinkt alsof ik me er bij neer moet gaan leggen dat hij te grote luiers moet gaan dragen (toch blijf ik het vreemd vinden dat er geen fabrikant is die het laat aansluiten op de babyluiers).

En wie weet kom ik hier wel terug. Het ziet er gezellig uit i.p.v. alleen de dramaverhalen dat kleine autistjes zo moeilijk zijn. Krijg hier het idee dat jullie toch ontzettend genieten van jullie kinderen en dat doe ik ook van mijn mannetje... ondanks de momenten dat we zijn gebruiksaanwijzing even kwijt zijn .
  Jubileum moderator dinsdag 3 juni 2008 @ 19:54:33 #161
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59098403
Hai Maroetje,

Wij gebruiken voor Eva, 7 jaar, nu al een jaartje Attends Slip 9 maatje XS. Ik heb ook alle soorten uitgeprobeerd en dit was de enige die een beetje aan te sluiten was op het smalle lijfje, en die geen luieruitslag gaf.
Het is lastig een goede luier te vinden, zeker voor die kleintjes. Er lijkt weinig te zijn na Pampers en voor incontinentie materiaal. Via de huisarts krijg ik ze nu op recept, samen met Huggies DryNites, voor 's nachts of als ze gewoon een luierbroekje wil.

Ik zou het hartstikke leuk vinden als je hier meer mee gaat posten, ik ben altijd heel erg benieuwd naar verhalen van mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Natuurlijk is het niet altijd rozengeur maar ik vind de enorme ellende op andere fora vaak een enorme drempel om mee te posten.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59105595
Heb je iets aan www.combicare.nl ?
Inb het buitenland (VS) bestaat ook Pampers maat 7, misschien kun je Combicare oid mailen of ze dat ook in hun assortiment willen opnemen? Is online iig al wel te koop (bijv amazon.com).
pi_59109306
Lois en poemojn bedankt voor de informatie. Ik heb e.e.a. samengevoegd en ga voor de Attends Pull-Ons 5 Plus . Volgens mij is dit de oplossing en misschien ook nog iets voor jou lois? Gezien het feit dat ze wat meer lijken aan te sluiten op kinderlichaampjes? Ik kan ze morgen ophalen van de apotheek en zal even doorgeven hoe positief we hier zijn... het zijn i.i.g. broekjes en dat vergroot de zelfstandigheid ook weer

En fijn dat ik hier welkom ben! Thijs (zoonlief) maakt momenteel een heerlijke ontwikkelingsspurt mee dus ik heb genoeg positieve verhalen te vertellen. En het is ook handig om van elkaars tips en trucs gebruik te kunnen maken.
  Jubileum moderator donderdag 5 juni 2008 @ 14:33:08 #164
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59144859
Ik hoor graag je ervaringen met die luierbroekjes Maroetje. Toen ik ging rondkijken voor Eva hadden ze deze alleen nog maar in grote maten, en kwamen ze zo ongeveer tot onder haar oksels maar ik zie nu dat ze ook kleine maatjes hebben en dat ziet er veelbelovend uit.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59152375
Ha ha... vanavond na het douchen van plan om de nieuwe luier om te doen. Maar ja het is een broekje... en dus geen 'schone luier' volgens meneer. Oeps even vergeten dat verandering soms erg moeilijk kan zijn . Dus maar de normale pampers om gedaan en morgen een nieuwe poging.
  donderdag 5 juni 2008 @ 19:38:10 #166
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_59152599
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 19:28 schreef Maroetje het volgende:
Ha ha... vanavond na het douchen van plan om de nieuwe luier om te doen. Maar ja het is een broekje... en dus geen 'schone luier' volgens meneer. Oeps even vergeten dat verandering soms erg moeilijk kan zijn . Dus maar de normale pampers om gedaan en morgen een nieuwe poging.
Nou , ik denk, dat het niet zo zeer, de verandering is, als wel iets anders.
Namelijk, waar ik ook veel moeite mee heb: generalisatie. Je zoon denkt dan: een broekje is geen luier. Omdat het er anders uitziet, ruikt, voelt en omdat jij het misschien anders genoemd hebt.
Je moet het dus, aan hem aanbieden, als luier. Bijvoorbeeld (heeft bij mij erg geholpen): je neemt hem mee naar, de winkel waar ze veel luiers hebben. Je laat hem alle verpakkingen, zien en zeg/picto/laat voelen: dit zijn luiers, en dát ook, en dát ook.. Zo leert hij dat er meer luiers zijn (in alle vormen, en maten), meer dan die hij draagt.

Misschien dat dit helpt?

Groetjes, Oxy
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_59154922
Ik heb het netjes benoemd als 'schone luier' (dat is de term die we hier in huis gebruiken). Maar inderderdaad de 'schone luier' is geen luier meer als het er niet normaal uitziet. En het ziet er ook niet uit als een normale luier (en het is al jaren geleden dat hij luierbroekjes heeft gedragen). Ik heb hem wel laten voelen, ook de binnenkant, en de nieuwe luier is meegegaan naar bed, Dan kan hij er aan gewend raken. En morgenochtend weer een nieuwe poging.
De uitleg in de winkel is moeilijk omdat Thijs een zeer beperkt taalbegrip heeft (hij spreekt pas sinds een jaar). Dus op die manier uitleggen is te moeilijk en daar heeft hij gewoon weg niet de aandacht voor. Maar ik kan hem wel verschillende luiers laten zien/voelen (lang leve de proefpakketjes). Dus bedankt voor de tip! Zo zie je maar weer hoe veilig we zijn wereld hebben gemaakt... we vergeten bijna dat dit soort dingen gewoon te moeilijk zijn om in een keer aan te gaan. Nou ja we gaan er gewoon mee aan de slag... moet lukken (hoop ik ).

[ Bericht 21% gewijzigd door Maroetje op 05-06-2008 22:22:51 ]
  Jubileum moderator zondag 8 juni 2008 @ 20:11:17 #168
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59227705
Is het al gelukt Maroetje?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59239075
Ik had de luierbroekjes meegegeven naar het kdc... samen met het verzoek of zij het ook wilde proberen. En jawel meneertje kwam thuis in een luierbroekje. Ik helemaal blij dat het gelukt was... totdat ik zijn luier ging verschonen.... meneer weigerde het luierbroekje .
Ik moet zeggen dat ik na een weekend proberen, luiers laten vergelijken enz. een beetje moedeloos ben geworden. Het broekje ligt zichtbaar op de commode maar meneertje gaat trouw voor de pampers (gekke merkverslaafde ).
Maar ik geef het nog niet op!
  maandag 9 juni 2008 @ 10:31:50 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_59240700
Op zich vind ik het niet zo raar. Als ik nieuw ondergoed koop moet ik daar ook eerst aan wennen en heb ik soms toch echt liever mijn oude ondergoed aan
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 9 juni 2008 @ 11:56:37 #171
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_59242881
Lois en Maroetje,

Hoe hebben jullie die luiers vergoed verkregen van de ha? en weten jullie misschien of dit ook kan als er 2 verschillende huisartsen in het spel zijn (Gescheiden ouders) of moet het dan bij 1 aangevraagd worden en dan door worden gegeven aan de andere ouder? Luc word volgende week 6 en is s'nachts ook niet zindelijk. We konden het tot afgelopen weekend nog af met de grote up and go maar afgelopen weekend liep de urine er aan alle kanten doorheen dus ik denk dat we zo langzamerhand ook maar eens moeten gaan kijken naar andere opvolgluiers.

Groetjes Kim
pi_59250619
Hoi Kim,

Ik heb de indicatie gekregen via mijn ziektekostenverzekering. Die moet je even bellen, dan sturen zij een formulier (indicatieforumulierhulpmiddelen geloof ik) op wat ingevuld moet worden door je huisarts. En dan weer terug naar de verzekering... zij geven de indicatie af. Ik kreeg 2 dezelfde indicatie's... een voor de apotheek en een voor mezelf. Ik weet niet of jij en je ex dezelfde apotheek hebben? Anders zou ik het even bespreken met de verzekering.
En ik bestel zelf meestal 3 pakken, dus dan kan je ook makkelijk meer bestellen en wat meegeven als je zoon naar je ex gaat.

Succes ermee!
  Jubileum moderator maandag 9 juni 2008 @ 20:13:11 #173
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59256488
Hai Kim,

Ik heb eerst de verzekering gebeld, en die stuurden mij een formulier op wat door de huisarts moet worden ingevuld. Daarna heb ik allerlei proefpakketjes bij de apotheek gehaald, die geprobeerd en de beste doorgegeven aan de huisarts. Die heeft het formulier ingevuld en ik heb het opgestuurd naar de verzekering.
Na een week of 4 kon ik toen luiers halen bij de apotheek.
Ik bestel altijd zo'n 8 pakken tegelijk, die worden netjes thuisbezorgd. Op school heeft Eva luiers, ik geef 1 keer per 2 weken een pak mee, en overal waar we vaak komen staat ook een pak luiers.

Maroetje dit soort veranderingen zijn heel ingrijpend voor onze kindjes. Werk je ook met picto's? Dan zou je het luierbroekje ook kunnen introduceren met behulp van een picto waarop dat model staat afgebeeld.
Ik heb heel lang Eva's bril niet op kunnen krijgen, en op het kdc lukte het ze wel. Moedeloos werd ik daar weleens van, maar vreemde ogen dwingen toch heel wat af blijkbaar.
Uiteindelijk heb ik het met picto's gedaan en dan is het ineens een absoluut feit, en werkt het allemaal wel.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59257075
Hallo Kim en Lois,

M.b.t. de luiers ik heb op mijn indicatie gewoon incontinentiemiddelen staan, dat lijkt me op zich makkelijker. Ik kan nu zo van merk veranderen zonder daar eerst toestemming voor te moeten vragen (zeker nu).

Picto's gebruiken we momenteel niet zo veel moet ik bekennen. Maar het is wel een idee om een foto van te maken en die te laten zien. Ik heb trouwens magnetisch fotopapier super makkelijk.

Thijs gedraagt zich op het kdc wel heel anders dan thuis. Picto's die hij daar accepteert pakt hij thuis echt niet op. Hij moet bijvoorbeeld altijd een jas aan als we naar buiten gaan, dus ook met dertig graden zon. Op het kdc gebruiken ze picto's om te laten zien dat de zon schijnt. Thuis hebben we dezelfde picto's gekregen, maar hij weigert pertinent. Gelukkig is hij nu soms bereidt om na lang spelen zijn jas uit te doen . Ook is hij op het kdc redelijk zindelijk, terwijl hij dit thuis ook niet doet.

We doen trouwens mee met een onderzoek van de Radboud Universiteit. Ze zijn aan het onderzoeken hoe het komt dat kinderen met autisme en een verstandelijke beperking leren en zich ontwikkelen. En vooral wat dan de trigger is om te leren. Het onderzoek duurt drie jaar en Thijs krijgt in 3 jaar drie grote testen (vind hij leuk anders hadden we het niet gedaan). Plus veel gesprekken met ons en natuurlijk lijsten invullen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Doet iemand anders hier ook aan mee?
  woensdag 11 juni 2008 @ 19:22:39 #175
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_59313667
Dank voor jullie reacties De kleine is van mijn vriend en zijn ex en hij gaat haar erop
attenderen om te kijken of we het via haar huisarts cq verzekering kunnen krijgen en anders via die van ons.

Picto's gebruiken wij hier nog niet, bij zijn moeder al wel en voor haar helpt het om hem onder "controle" te houden. Hier gebruiken wij het (nog) niet omdat hij hier eigenlijk wel goed te handelen is. Tuurlijk hij heeft zijn buien met het dwangmatige gebeuren maar ik denk dat het op het moment ook zo'n fase is waar hij in zit. Volgende week jarig, over 2 weken naar Frankrijk dus jah, hij gaat een spannende tijd tegemoet waarin ik het op het moment vooral moet ontgelden

Ik: Wil je even je bord opruimen?
L: Dacht het niet
ik: waarom wil je dat niet doen?
L: Jij bent mijn mama niet dus ik hoef niet naar jou te luisteren
ik: Ow, dus ik mag jou rotzooi allemaal opruimen?
L: jah dacht het wel

Andere situatie van afgelopen zondag. HIj zou met mijn vriend naar avonturenpark hellendoorn gaan en ik zou thuis blijven om ff rust te hebben en zodat hun een mannendag zouden hebben.

L: Ik ga lekker met papa naar Hellendoorn
ik: ja dat klopt, gezellig he?
L: jaaaaa en jij mag lekker niet mee, jij bent toch stom lekker puh

Als je hem vraagt waarom hij zo doet kan hij je geen antwoord geven en geeft hij ook wel toe dat het nergens voor nodig is om zo tegen mij te doen. En als ze hem vragen wie er liever is, papa of ik dan zegt hij allebei even lief. Het zal wel een faaaaaaaaaaaaaaaaase zijn Ow ff voor de duidelijkheid, pap's en ik zijn al 5 jaar samen en hij word 6 dus hij weet niet beter dan dat ik in beeld ben

Voor de rest is het gewoon een lekker jong , hij heeft alleen een klein defect aan zijn harde schijf
pi_59315228
Ach dobbey, misschien is ie ook wel gewoon lekker 6.

Hier is de puberteit duidelijk aangekomen, trouwens, lekker dwars overal tegenin gaan en een mond die je regelmatig ouderwets met zeep uit zou willen spoelen.

Morgen gaat meneer op (1-daags) schoolreisje, dus dat kon nog best eens een slapeloze nacht worden, hij gaat dan echt wakker liggen van de spanning.

En wat echt goed nieuws is: volgend jaar in groep 8 gaat de meester die er nu 2 dagen is, full-time mee.
Dan is ie dus af van de humorloze, rigide juf die hij nu nog 3 dagen per week heeft.
Dat zal een hoop frustratie schelen.
Zij is er een van de oude stempel en kan niet relativeren of dingen laten gaan, waardoor ze boosheid of onenigheid vaak juist erger maakt.
Maar de meester is een jonge knul die precies de juiste toon met hem weet te vinden en net als wij thuis, dingen vaak met een grapje oplost.
Hij kan niet wachten tot ie van, zoals hij haar noemt, de Grijze Medusa af is.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  woensdag 11 juni 2008 @ 21:45:53 #177
66397 tries
ehm.......
pi_59318847
Hier geen picto's, maar wel een weekschema voor een 11 jarige. Hij wilde er niet mee werken en tot mijn grote verbazing kreeg ik vandeweek van hem dingen op mijn bord, die hij niet wilde doen, omdat het niet op zijn weekschema staat! Dus het werkt wel..
Ook hebben we een 60 stippenkaart ingevoerd. Het is veel, maar de beloning is ook groot: een wii spel. Elke dag als hij zich gedraagt volgens de afspraken, dan krijgt hij een stip. en dit werkt tot nu toe perfect! Sinds dat het ook ingeoverd is, weinig boze buien en hij doet echt zijn best om weer een goede dag er van te maken.

Het gaat momenteel dus lekker, net op het moment dat we ook in het bezig zijn voor een pgb. We zijn vollop op zoek naar een leuke logeermogelijkheid, maar dat valt nog niet mee, dus als iemand nog een concrete tip heeft, is hij nog steeds welkom.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pi_59328687
Zou dit iets zijn, tries? http://www.dejutters.com/dejutters_com/dejutters_com_homepage.php

Ik moet zeggen dat ik het momenteel erg zwaar vind allemaal.
Juist in die drukke laatste weken voor de vakantie slaat die spanning erg op mijn zoon over, met alle ellende van dien.
Iedere ochtend oorlog met het jongste broertje, álle handelingen (ga je tandenpoetsen, trek je sokken aan) 5x moeten herhalen voordat er iets gebeurt, de boosheid als iets simpels niet mag, het uithalen naar broerlief als hem iets niet zint, ik word er even goed moedeloos van, en dat zijn alleen nog maar de ochtenden.

Je klaagt eigenlijk nooit, want dat hij zo is, is nou eenmaal een gegeven en hij heeft zichzelf ook niet gemaakt, maar ik merk dat die constante stress aan me vreet en dat ik het af en toe gewoon niet meer trek.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_59333318
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 20:09 schreef shmoopy het volgende:

Hij kan niet wachten tot ie van, zoals hij haar noemt, de Grijze Medusa af is.
Kinderen nemen veel over he?
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:50:13 #180
11682 Moonah
Jolie femme
pi_59334376
Scherp Zwaaibaai!
Ik dacht ook al, dat heeftie vást niet zelf verzonnen!

Shmoops, sterkte ermee vrouwke.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 12 juni 2008 @ 14:27:54 #181
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59335563
Shmoopy, je mag best klagen toch? Ook al doet hij het niet bewust, voor jou is het wel vervelend. Heb je wel iets van een uitlaatklep of een rustmogelijkheid? Voor als je het echt niet meer redt?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_59337087
Niet! Niet! Niet! Hij heeft het echt niet van mij, ik kijk er nl altijd heel erg voor uit om haar gezag niet te ondermijnen (en dat kost me moeite genoeg ) door te benadrukken dat op school de juf de baas is enzo.

En weet je, ik klaag heus over van alles en nog wat, maar echt nooit over m'n kind, dat voelt zo tegennatuurlijk, maar vanmorgen bedacht ik me dat nooit eens even lekker janken of schreeuwen dat het toch zo (*%*^%*& zwaar is om zo'n menneke door het leven te moeten sjouwen, eigenlijk ook een beetje tegennatuurlijk is.

Het ís gewoon zwaar en al-tijd druk.
Simpelweg douchen vanavond als zij met z'n tweetjes in de kamer zitten is al iets waar je van te voren afspraken en beloftes over moet hebben gemaakt, en dan nog gaat het mis.
Voel me al schuldig dat ik zo negatief doe hier, want het is ook een ongelooflijk lief en knuffelig joch, goudeerlijk en altijd de eerste om het goed te maken, zelfs als ie niet fout zit.

Ik denk dat de drukte mij ook gewoon een beetje teveel wordt, dan is je weerstand wat lager en kun je minder hebben.
Zo'n dag is het denk ik, vandaar mijn uitbarsting vanmorgen en ook hier.

Ik ga 'm zo ophalen van z'n schoolreisje en onderweg een ijsje halen, beetje goedmaken dat ie helaas geen wondermoeder heeft.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  donderdag 12 juni 2008 @ 15:55:36 #183
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59338021
Zoals ik van de week al in een ander topic zei, je kan nog zo veel van iemand houden, dan nog kan en vooral mag je hem/haar/de situatie af en toe gewoon best eens even goed zat zijn.
Lijkt mij idd niet meer dan normaal. Zo werkt dat nou eenmaal met dingen die jij liever anders zag gaan.

Niet te streng zijn voor jezelf Shmoop!
***
  Jubileum moderator donderdag 12 juni 2008 @ 16:22:43 #184
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59338806
Wat BE zegt Shmoops, het is soms belachelijk zwaar en zo niet wat je voor ogen had, klagen moet kunnen hoor. Dat maakt hem niet minder lief en dat geeft ons heus niet het idee dat je minder van hem houdt.
Hou je taai
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59339388
shmoopy, sterkte! lijkt me ook zeer uitputtend hoor. zulke wat moeizame dagen vind ik met 2 niet-autistische kinderen al behoorlijk afmattend. heb je af en toe wel gelegenheid om eens even bij te tanken en de zorg voor je zoon aan anderen over te laten?
pi_59383350
Kan het alleen maar met de bovenstaande reactie's eens zijn. Want wat hou ik van mijn mannetje, maar er zijn van die dagen dat je het niet meer weet. En als je dan zelf niet lekker in je vel zit dan is het echt alleen maar ellende.... wanneer gaan ie eindelijk slapen . En aan de andere kant... ik kan me niet voorstellen dat ik een ander kind zou hebben... hellep wat moet je doen met 'normale' kinderen?

Hou vol en klaag maar raak (door te 'klagen' houden we het juist vol!).
  zaterdag 14 juni 2008 @ 10:14:05 #187
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_59383573
Wat bovenstaande users zeggen shmoopy. Af en toe ff lekker uit je plaat gaan en je frustraties eruit gooien is zoooooooooo lekker Het wil dan niet zeggen dat je niet van je kind houd of hem niet lief vind, maar het is voor het kind zoveel prettiger om een moeder te hebben die op zijn tijd ff der ei kwijt kan zodat de sfeer in huis ook prettig blijft. Wij hebben het geluk dat als we het ff niet meer zien zitten of als zijn moeder het niet meer ziet zitten we hem bij de oma's kunnen brengen om ff tot ons zelf te komen. Gelukkig is ie daar helemaal op zijn plaats als dierenfreak want ze wonen beide op een boerderij'tje, de 1 heeft paarden en pony's en de ander een paar koeien.
pi_59388431
Wow leesvoer
Ik heb een zoontje van 2 jaar en 4 maanden waar ik wat handvaten voor zoek.
(het lukt allemaal nog prima maar ik probeer in zo min mogelijk valkuilen te stappen)

Eens even kijken hoe en waar jullie je tools vandaan halen/krijgen aangezien ik nog in de wacht voor alles sta.
pi_59389338
Rimpelhond heb je specifieke vragen of zaken waar je tegen op loopt?

P.S. Broekluiers staan in de wacht. Thijs is ziek, dus eerst maar eens laten opknappen .
pi_59389741
Maroetje: nee nog niet direct tnx

Shmoopy, jij bent voor jouw kindje de steunpilaar.
Dat kan jij alleen blijven als je af en toe je emmer wat leegt. Mopperen, razen, even op een veldje schelden tieren en misschien zelfs een kopje door je keuken smijten is vaak wel dé manier om er daarna weer tegen te kunnen.
Het zou pas en probleem zijn als je in je dip/moedeloze/boze bui blijft steken.

en hou de humor er in


Uit: Storm in mijn hoofd
Drie maal drie


Autismelied
Drie maal drie is negen
Ik zing hier mijn eigen lied
Zing ik dan door alles heen
Dan merk ik dat toch niet!

ADHD-lied
DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEGEEEEEEN!!!
IEDER SCHREEUWT Z’N EIGEN LIED!!!
IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!!
WANT STOPPEN KAN IK NIET!!!


Aspergerlied
312 maal 3754 is 1171248
Ik maak wel mijn eigen lied
Want ik ben wel heel erg slim
Maar mensen snap ik niet
  zaterdag 14 juni 2008 @ 17:34:26 #191
35189 Troel
scherp en bot
pi_59390363
* Troel moet heel hard lachen om de drie liederen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 14 juni 2008 @ 18:53:48 #192
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_59391832
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 16:58 schreef Rimpelhond het volgende:


Uit: Storm in mijn hoofd
Drie maal drie


Autismelied
Drie maal drie is negen
Ik zing hier mijn eigen lied
Zing ik dan door alles heen
Dan merk ik dat toch niet!

ADHD-lied
DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEGEEEEEEN!!!
IEDER SCHREEUWT Z’N EIGEN LIED!!!
IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!!
WANT STOPPEN KAN IK NIET!!!


Aspergerlied
312 maal 3754 is 1171248
Ik maak wel mijn eigen lied
Want ik ben wel heel erg slim
Maar mensen snap ik niet

,
  zaterdag 14 juni 2008 @ 20:29:38 #193
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59393540
Wat een goeie, van die liedjes. Geeft het wel heel mooi aan.

Echt doen hoor shmoops, zorgen voor een uitlaadklep voor jezelf. Dat heeft iedereen nodig en met een kindje dat extra aandacht nodig heeft, kun je het juist extra gebruiken
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator woensdag 18 juni 2008 @ 20:59:08 #194
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59499168
Geweldig die liedjes

Iemand ervaring met medicatie tegen slaapstoornissen bij (autistische) kindjes? Eva heeft de afgelopen 3 maanden zo'n serieus slaapprobleem ontwikkeld dat het nu een gewoonte, een patroon, is geworden.
Op aanraden van iemand bij Eva op school, een deskundige, moeten we nu informatie gaan verzamelen over slaapmiddeltjes, om dit slopende patroon te doorbreken. Informatie verzamelen om tot een besluit te komen over wel of niet dit rigoreuze middel te gaan inzetten tegen deze strijd, omdat alle andere (pedagogisch verantwoorde) manieren falen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 18 juni 2008 @ 21:01:18 #195
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_59499229
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 20:59 schreef Lois het volgende:
Geweldig die liedjes

Iemand ervaring met medicatie tegen slaapstoornissen bij (autistische) kindjes? Eva heeft de afgelopen 3 maanden zo'n serieus slaapprobleem ontwikkeld dat het nu een gewoonte, een patroon, is geworden.
Op aanraden van iemand bij Eva op school, een deskundige, moeten we nu informatie gaan verzamelen over slaapmiddeltjes, om dit slopende patroon te doorbreken. Informatie verzamelen om tot een besluit te komen over wel of niet dit rigoreuze middel te gaan inzetten tegen deze strijd, omdat alle andere (pedagogisch verantwoorde) manieren falen.
misschien dat je wat kunt met valeriaandruppeltjes?
Valeriaan kun je ook voor het slapen innemen om gemakkelijk en rustig te kunnen slapen. Het bevordert het natuurlijke slaapritme. Met een hogere dosering is het ideaal wanneer je de zin en tijd hebt om uit te kunnen slapen.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_59499373
lois, geen ervaring bij autistische kindjes.
wel bij kindjes met meervoudige handicap.
Bij een aantal van de kinderen bij mij op het werk, werkte slaapmedicatie heel goed om het patroon te doorbreken.
Na een bepaalde tijd (weken-maanden) kon bij alle kinderen (3), de medicatie weer afgebouwd.
En door het gewone dagschema wordt hun dag/nacht ritme nu weer in stand gehouden, en zijn de slaapproblemen over.

Dan dus geen homeopatische druppeltjes enzo, maar oa nedeltran en melatonine.
pi_59499437
gaat het om inslaap of doorslaapproblemen?

bij inslaapproblemen wordt vaak melatonine vootgeschreven en dan niet de tabletjes van de drogist met maar weinig mg, maar tabeltjes met meer melatonine.

bij erg vroeg wakker zijn wordt bij ons aangeraden verduisteringsgordijnen of een rolluik te gebruiken zodat er nauwelijks daglicht de kamer in komt.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  Jubileum moderator woensdag 18 juni 2008 @ 21:14:02 #198
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59499724
Eva slaapt 's avonds niet voor 10 uur tegenwoordig, met de nodige hysterische crisissen waarbij ze weer uit bed wil. Dan wordt ze rond 1 uur wakker, ongeveer een uurtje, gaat dan meestal weer zelf slapen en ligt dan vanaf 4 uur ongeveer onafgebroken "papa? mama?" te roepen tot we haar uit bed halen.
Haar kamer is pikdonker, rolluiken inderdaad, en we hebben alles al gerprobeerd. Meer frisse lucht, meer licht, minder licht, maar helaas heeft dat niet geholpen. Dat zal inmiddels ook niet meer helpen begreep ik vandaag want inmiddels is het een patroon en zal ze daar hardnekkig aan vasthouden als we dit niet met medicatie gaan oplossen.

Dank je wel Piglet, ik vind het altijd fijn om te horen dat, hoewel het niet niets is, het toch vaker voorkomt dan alleen bij ons
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59500321
Lois het komt veeeeeel vaker voor.

Binnenkort komt er een jongetje bij ons met hetzelfde slaappatroon als Eva. Als dat niet vanzelf wegtrekt door de regelmaat bij ons, dan sturen wij echt aan op slaapmedicatie.

Meestal volstaat een vrij lichte hoeveelheid medicatie.
En een uitgeslapen, prettig in het vel zittend kind is wat ons betreft veel meer waard, dan alles op alles zetten om het zonder medicatie te proberen, wat eigenlijk al niet meer gaat...
Wel proberen we natuurlijk zo snel mogelijk de medicatie weer af te bouwen.
pi_59502668
melatonine kan zowel voor islaap als doorslaper gebruikt worden. het is afhankelijk van het moemnt van inname. Of 1 a 2 uur vóórdat het kind naar bed gaat, of op het moment dát het kindje naar bed gaat.
En inderdaad, een andere dosis dan bij de drogist wordt verkocht.
Even bij de huisarts (of soortgelijk) de juiste dosis navragen, want ik weet het alleen van een volwassene.
  † In Memoriam † woensdag 18 juni 2008 @ 22:36:21 #201
37843 lady-wrb
kortaf
pi_59508689
Wat een verschrikkelijk herkenbaar verhaal! Inslapen gaat hier redelijk (als hij niet per ongeluk 10 min. overdag heeft geslapen , anders is het ook verschrikkelijk). Bij ons is het uitslapen een probleem. Thijs wordt al maanden rond 4.30-5.00 wakker . Ik moet bekennen dat ik daar ook lichtelijk aan kapot gaat. Eerder of later naar bed maakt echt niet uit.
Maar over melatonine hoor ik positieve verhalen. Valeriaan ed. zijn erg leuk, maar hebben hier thuis echt niet niet de uitwerking die het zou moeten hebben. Melatonine wordt regelmatig gegeven aan kinderen met adhd of odd. En ik heb vaker gehoort dat autisten een vreemd slaappatroon kunnen hebben, maar eigenlijk niet of hier ook regelmatig melatonine wordt voorgeschreven.
  Jubileum moderator donderdag 19 juni 2008 @ 08:05:57 #203
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59508928
Ik krijg vanavond of morgen bericht van een begeleider op Eva's school, die ervaring heeft met dit gebeuren en ga natuurlijk ook naar de huisarts hiermee.
Zelf dokteren met valeriaan of melatonine doe ik sowieso niet, er zijn allerhande huismiddeltjes die een onvoorstelbaar averechts effect hebben op ons autistje, dus ik doe niets zonder medische begeleiding.

Wij gaan ook redelijk kapot aan dit slaapgedrag Maroetje, maar Eva zelf ook. Overdag is ze niet te genieten door het slaapgebrek, echt chagrijnig, en wij ook en dat wordt zo'n leuke cirkel. Als Eva 's avonds al begint met zachtjes zingen zitten wij al overeind, met de stress in ons lijf want hoe lang gaat dit nu weer duren. Daardoor kun je niet meer zo geduldig reageren als je eigenlijk zou willen en zo is het drama weer compleet.
Het moet gewoon anders
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59512010
Lois sterkte!!
Lijkt me echt slopend zoiets maanden lang!!
Ik ben na 1 of 2 nachtdiensten op mijn werk al gesloopt als er een kindje ligt te spoken, maar maanden lang iedere nacht
Hopelijk komen jullie snel uit dat cirkeltje
pi_59512449
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 08:05 schreef Lois het volgende:
Ik krijg vanavond of morgen bericht van een begeleider op Eva's school, die ervaring heeft met dit gebeuren en ga natuurlijk ook naar de huisarts hiermee.
Zelf dokteren met valeriaan of melatonine doe ik sowieso niet, er zijn allerhande huismiddeltjes die een onvoorstelbaar averechts effect hebben op ons autistje, dus ik doe niets zonder medische begeleiding.

Wij gaan ook redelijk kapot aan dit slaapgedrag Maroetje, maar Eva zelf ook. Overdag is ze niet te genieten door het slaapgebrek, echt chagrijnig, en wij ook en dat wordt zo'n leuke cirkel. Als Eva 's avonds al begint met zachtjes zingen zitten wij al overeind, met de stress in ons lijf want hoe lang gaat dit nu weer duren. Daardoor kun je niet meer zo geduldig reageren als je eigenlijk zou willen en zo is het drama weer compleet.
Het moet gewoon anders
Raar maar waar: Ze reageert ook op jullie. Wanneer ze zachtjes gaat zingen en jullie met gespitste oortjes luisteren terwijl je lijf strak staat van de spanning, pakt ze dit direct op en schiet zelf ook in de stress.

Hoe moeilijk het ook is, probeer relaxt te blijven. Dat gaat niet mee vallen, maar probeer ( ondanks een daverend gebrek aan slaap ) ontspannen over te komen en laat haar merken dat ze vooral zich zelf heeft met dat rimte van haar. Dat je haar aanbiedt om te helpen haar minder kranky te krijgen door een ander ritme te geven oder etwas. Maar let vooral op je reactie naar haar toe.

Snap je een beetje?
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_59514249
Het is vast goed bedoeld, zwaaibaai, maar als je lois' reactie leest, zie je dat ze dondersgoed weet dat hun stress averechts werkt.

Lois, toen ik je verhaal las, kreeg weer zo'n bewondering voor jou en Jeroen. Je bent zo reeel in hoe je schrijft over de situatie. Je erkent jullie eigen rol daarin en schrijft met zo veel respect over Eva. Je moet er toch ook wel vreselijk de balen van hebben maar altijd met begrip en respect voor Eva. Ik ben zo blij voor Eva dat ze bij jullie is geboren.

Heel veel sterkte met het slaapprobleem. Ik hoop dat er snel een oplossing komt.
  Jubileum moderator donderdag 19 juni 2008 @ 12:30:49 #207
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59515171
Lief van je sombie maar ik ben geen heilige hoor. Ik spat ook weleens uit mijn vel. Laatst nog toen ze maar doorging en doorging met zeuren begon ik te schreeuwen (lange dwarse dag geweest en ik was op) en daar schrokken we allebei vreselijk van. Ze was echt bang van me Daar heb ik vreselijk veel last van gehad, en dan neem ik me weer voor dat nooit meer te doen.
Vervolgens gaat het weer een paar dagen goed, dankzij mijn nieuwe voornemens en dan kan het zomaar ineens zijn dat ik alweer met een stemverheffing sta te tetteren tegen haar.
Onze hulp, onze Yppy, legde me laatst uit dat peuters in de peuterpuberteit vrij egocentrisch zijn.Autisten zijn van nature al egocentrisch, tel die 2 bij elkaar op en je hebt een idee van onze dagen
Deze fase is echt een hele pittige....
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59515862
Ik snap wel dat je niet perfect bent, hoor, Lois. Gelukkig niet zou ik zeggen, als je daar als kind tegenop moet boksen, pfff...

Ik vind het gewoon knap hoe jullie met alles omgaan. Zoals wat je nu beschrijft ook: je verliest je zelfbeheersing, ziet dat onder ogen en doet er iets mee. Steeds opnieuw pak je jezelf weer op en gaat verder, steeds een klein stapje vooruit.

En natuurlijk heb je geen keus, moet je wel en maak je ook fouten, maar je doet het toch maar elke keer weer.

Heel veel sterkte met deze fase. Ik hoop dat hij snel voorbij is.
  maandag 23 juni 2008 @ 15:58:44 #209
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_59628004
Op dit moment is er bij Oprah iemand (een actrice) met een kindje met autisme die zegt dat haar kind ervan 'genezen' is. Onder andere mbv een dieet zonder gluten en caseïne. Ik weet niet in hoeverre het interessant of relevant voor jullie is, maar misschien is het de moeite waard om even te kijken. Ik zit wel erg sceptisch te kijken, maar misschien hebben jullie er wel wat aan.

'genezen' heb ik bewust tussen haakjes staan, het is een quote van de actrice
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  Jubileum moderator maandag 23 juni 2008 @ 18:51:47 #210
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59632047
Ik ben niet zo'n fan van Oprah gelukkig heb ik het gemist.

De autisme-expert waarnaar we zijn doorverwezen via Eva's school kan en mag ons niet helpen want we wonen in een andere regio. Werd door haar doorverwezen naar het MEE in onze regio, en na een telefoongesprek daar kwam ik erachter dat ze me pas gaan helpen als ik een indicatie heb.
Ik werd vrijdag echt even moe van zoveel bureaucratie, en erg moedeloos ook.
Heb dus maar de huisarts gebeld, en daar heb ik morgenochtend een gesprek mee. Ik hoop dat die me wel op korte termijn kan helpen aan een oplossing (zoals bijv. een slaap middel) want we gaan hier lichtelijk aan onderdoor.
Daarnaast staat over 4 weken onze 1e vakantie voor de deur en ik ga echt niet op een camping zitten met zo'n gillend kind 's nachts....
Ik ga gewoon heeeeeel hard duimen dat onze huisarts de kennis en de moed heeft om ons met deze medicijnen te helpen want eerst een indicatie aanvragen duurt gem. 2-3 maanden.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 23 juni 2008 @ 19:12:39 #211
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_59632657
Sjonge jonge Lois, wat een bureaucratie weer . Kan me voorstellen dat je daar moedeloos van wordt.

Als de HA niet kan of durft, is Eva d'r eigen kinderarts nog een optie? Of denk ik nu te makkelijk?
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  Jubileum moderator maandag 23 juni 2008 @ 19:50:08 #212
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59633638
Nee hoor, ik dacht precies hetzelfde. Toevallig, en gelukkig, hebben we daar onze halfjaarlijkse afspraak as. vrijdag. Ik wilde hem ook al achter de hand houden als optie, als de huisarts niet wil/kan.
Het enige wat vervelend is in deze situatie is dat onze huisarts net is gepensioneerd en wij nu dus een nieuwe hebben, die ken ik nog niet dus kan ook niet inschatten wat die wil of gaat doen. Eva's kinderarts is gaan ontwikkelingswerken in Afrika, dus as vrijdag ook de kennismaking met de nieuwe kinderarts, waarvan ik dus ook niet weet hoe die er tegenover staat.
Dat vind ik rot, die onzekerheden, maar goed we moeten gewoon goede moed houden en hopen dat het morgen lukt.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 23 juni 2008 @ 19:52:49 #213
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_59633713
Oh, dat is lastig idd.

Ik ga duimen voor jullie
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  maandag 23 juni 2008 @ 19:55:28 #214
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59633787
Dat is lastig, als je niet in kunt schatten wat die artsen ervan vinden. Echt vervelend die bureaucratie.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 23 juni 2008 @ 21:16:56 #215
82136 Xennia
gekroond
pi_59636004
quote:
Op maandag 23 juni 2008 18:51 schreef Lois het volgende:
Ik ben niet zo'n fan van Oprah gelukkig heb ik het gemist.

De autisme-expert waarnaar we zijn doorverwezen via Eva's school kan en mag ons niet helpen want we wonen in een andere regio. Werd door haar doorverwezen naar het MEE in onze regio, en na een telefoongesprek daar kwam ik erachter dat ze me pas gaan helpen als ik een indicatie heb.
Ik werd vrijdag echt even moe van zoveel bureaucratie, en erg moedeloos ook.
Heb dus maar de huisarts gebeld, en daar heb ik morgenochtend een gesprek mee. Ik hoop dat die me wel op korte termijn kan helpen aan een oplossing (zoals bijv. een slaap middel) want we gaan hier lichtelijk aan onderdoor.
Daarnaast staat over 4 weken onze 1e vakantie voor de deur en ik ga echt niet op een camping zitten met zo'n gillend kind 's nachts....
Ik ga gewoon heeeeeel hard duimen dat onze huisarts de kennis en de moed heeft om ons met deze medicijnen te helpen want eerst een indicatie aanvragen duurt gem. 2-3 maanden.
Is een VG-arts niet wat, bijvoorbeeld hier http://www.abrona.nl/page.html?id=17

Ik weet niet hoe het zit met indicaties en wachtlijsten, maar je kunt er een belletje aan wagen. Melatonine is idd een veelgebruikt hulpmiddel bij slaapproblemen. Misschien kun je het naar bed gaan en het voortijdig wakker worden ook begeleiden met picto's (als de gordijnen dicht zijn moet je slapen) en een rustgevend muziekje en er zo een nieuw ritueel of patroon van maken, maar misschien doe je dat al wel
  maandag 23 juni 2008 @ 21:31:25 #216
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_59636462
quote:
Op maandag 23 juni 2008 19:50 schreef Lois het volgende:
Nee hoor, ik dacht precies hetzelfde. Toevallig, en gelukkig, hebben we daar onze halfjaarlijkse afspraak as. vrijdag. Ik wilde hem ook al achter de hand houden als optie, als de huisarts niet wil/kan.
Het enige wat vervelend is in deze situatie is dat onze huisarts net is gepensioneerd en wij nu dus een nieuwe hebben, die ken ik nog niet dus kan ook niet inschatten wat die wil of gaat doen. Eva's kinderarts is gaan ontwikkelingswerken in Afrika, dus as vrijdag ook de kennismaking met de nieuwe kinderarts, waarvan ik dus ook niet weet hoe die er tegenover staat.
Dat vind ik rot, die onzekerheden, maar goed we moeten gewoon goede moed houden en hopen dat het morgen lukt.
Misschien kan je huisarts contact opnemen met die autisme expert?
Ik weet dat bij ons vaak de verpleeghuisartsen of geriaters ook adviezen geven aan huisartsen voor wat betreft medicatie.
ik werk in de ouderenzorg/ V&V
  Jubileum moderator dinsdag 24 juni 2008 @ 20:22:38 #217
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59659329
Ik heb een toffe nieuwe huisarts Hij begreep het gelijk, wist ook precies wat we moesten proberen
Ik heb een recept mee voor Melatonine en hij gaf ook toe dat er andere (minder ongevaarlijke) middelen zijn voor kindjes zoals Eva maar dat we eerst dit lekker gaan proberen voor we overgaan op echte slaapmiddelen. Een man naar mijn hart
Grappig voorval nog, ik besprak met hem de moeilijkheid om Eva medicijnen te geven. Hij maakte er gelijk capsules van op het recept want, zo zei hij " die breek je dan lekker open en verstop je het in eenhapje appelmoes ofzo"
Dus ik naar de apotheek waar de apothekersassistente gelijk riep " capsules? Pilletjes zijn makkelijker te slikken hoor" en toen ik een brede uitleg gaf waarom er capsules stonden zei ze heel pinnig " ze zitten niet voor niks in een capsule hoor, dat hoor je niet open te maken"
Ja duh!
Ze ging de huisarts bellen om hierover te overleggen en als het goed is ligt het morgen voor ons, nou ja voor Eva dus, klaar.

We gaan het 14 dagen proberen en dan weer even evalueren met de huisarts....


Maroetje, hoe gaat het met de luierbroekjes? Wil het al lukken?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59660242
Wat goed Lois! Dat klinkt als een hele fijne arts die nog met jullie meedenkt ook!
Mama van 2 stengeltjes!
..YANA..
..JAMIE..
  dinsdag 24 juni 2008 @ 21:42:57 #219
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_59661674
Hee wat fijn! Zowel de HA als het recept natuurlijk .

En die apothekersass

Ik hoop dat jullie binnekort weer van een goede nachtrust kunnen genieten Lois!
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  dinsdag 24 juni 2008 @ 21:58:38 #220
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59662163
Koesteren, die HA Lois!

voortaan krijgt de apothekersass. gewoon weer een 'daar zal de HA wel zijn redenen voor hebben gehad' te horen..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 25 juni 2008 @ 16:09:33 #221
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59679093
Wat een superhuisarts.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_59683906
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 20:22 schreef Lois het volgende:
Grappig voorval nog, ik besprak met hem de moeilijkheid om Eva medicijnen te geven. Hij maakte er gelijk capsules van op het recept want, zo zei hij " die breek je dan lekker open en verstop je het in eenhapje appelmoes ofzo"
Dus ik naar de apotheek waar de apothekersassistente gelijk riep " capsules? Pilletjes zijn makkelijker te slikken hoor" en toen ik een brede uitleg gaf waarom er capsules stonden zei ze heel pinnig " ze zitten niet voor niks in een capsule hoor, dat hoor je niet open te maken"
Ja duh!
Oh mijn hemel. Wat een
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:02:26 #223
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59688928
Ik zeg al jaren dat er 'iets' is met mijn oudste maar heb hem nog nooit laten testen. Volgens mijn wederhelft heeft hij zijn genenpakket gewoon een beetje tegen en is er niks aan de hand. Ik loop de laatste tijd echter tegen steeds meer dingetjes aan met hem wat ergernis opwekt bij mij, en verdriet bij hem. Op school kan hij wel heel goed meekomen en merkt men niks aan hem, of ze hebben het er gewoon nog nooit over gehad met me.
Wat is wijsheid? Laten testen of gewoon doormodderen en een cursusje tot 100 tellen voor mij? Wat zou de eerste stap zijn, langs de huisarts?
Saartje
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:08:07 #224
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59689320
Als je denkt dat er iets is, zou ik daar wel achter aan gaan. Misschien kun je op school vragen of hen daar iets opvalt? Zij hebben vast kanalen om eventueel verder te kijken. En anders zou ik inderdaad bij de huisarts langs gaan.

Denk je in de richting van autisme?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:09:07 #225
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_59689366
Langs de HA idd. En op school een gesprek aanvragen, om te bespreken wat zij zien.
Testen is niet belastend voor het kind, dat wordt echt heel leuk en speels gedaan. Vraag aan je HA een verwijzing voor een orthopedagoog.
Het kan verstandig zijn om dit niet via school te doen (aan iedere school is een ortho verbonden). Door het via de HA te doen hou je het een beetje in eigen hand, ook over welke info er naar school gaat.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:24:18 #226
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59689966
Hij is net van school veranderd, z`n vorige school vertrouw ik niet meer dus daar kan ik geen zinnige informatie vandaan halen, helaas.
Saartje
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:31:07 #227
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59690339
Van de site van MEE Zuid-Holland-Zuid
quote:
Hoe worden autisme spectrum stoornissen vastgesteld?
Ouders die bang zijn dat hun kind een autisme spectrum stoornis (ASS) heeft, gaan meestal eerst naar de huisarts. De huisarts onderzoekt uw kind en stuurt u door naar de kinderpsychiater.

De kinderpsychiater stelt de diagnose autisme spectrum stoornissen (ASS). Zij laat uw kind allerlei tests doen. Ze zoekt goed uit welke vorm van ASS uw kind heeft. Daarvoor gebruikt ze de DSM-IV. Dat is een boek waarin alle psychiatrische ziekten staan, dus ook alle vormen van ASS. De DSM-IV wordt wereldwijd gebruikt.

Daarnaast kijkt de kinderpsychiater of uw kind misschien nog een andere aandoening heeft, zoals ADHD of een verstandelijke handicap. Sommige kinderen hebben ASS samen met nog een andere aandoening.

Kinderpsychiaters die gespecialiseerd zijn in ASS vindt u bij een autismeteam.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:40:04 #228
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59691020
Ok, dan ga ik de huisarts er maar eens mee lastig vallen..als ik mijn wederhelft er van overtuigd heb dat het handiger is om te weten met oog op jochies toekomst en een zo goed mogelijke begeleiding
Saartje
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:45:35 #229
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_59691370
Weet je, stèl dat er nu wel wat is (wat ik uiteraard niet voor je hoop!). Dan heeft je oudste misschien wel te maken met veel onbegrip of corrigeer je hem op dingen waar hij misschien helemaal niets aan kan doen.

Als je dat weet kun je je kind alleen maar beter helpen . Dit even als argument voor je wederhelft .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  woensdag 25 juni 2008 @ 22:55:52 #230
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59691846
Dat waren ook precies mijn argumenten Kijk, hij is onze eerste en je eerste is nou eenmaal een beetje een broddelwerkje maar je voelt wel aan of iets er ergens iets aan scheelt. Nou is het ook wel een beetje een zenuwpees en een perfectionist en een controleur maar er is meer. Hij is vaak 'niet thuis' zoals wij dat noemen. Dan zit hij zo in zichzelf dat je amper tot hem doordringt. Hij kan dwars door je heen kijken dan :-/
Saartje
pi_59692539
maar bij een normaal begaafd/functionerend kind kán een etiketje ook nadelen hebben, bijv bij toelating op vervolgonderwijs. Daar komen ook steeds meer verhalen over (oa op internet dus wel te Google'en waarschijnlijk).
  woensdag 25 juni 2008 @ 23:18:12 #232
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59692644
Ok en dat was dus het argument van papa Moet je altid wat doen met zo`n etiketje? Is dat iets wat je levenslang achtervolgt?
Saartje
pi_59692898
Wie doet hier wat bij of van stichting Mee?

Weten zij waar ze het over hebben of is dat net zo'n nitwit zooi als het RIAGG?
pi_59692905
met het EKD misschien wel ja.. iig volgens een artikeltje op OOL wordt dat tot minimaal je 34e bewaard.
http://www.ouders.nl/mjur2008-ekd.htm
en ook een particulier onderzoeksbureau schijnt zijn resultaten daarin te moeten zetten. Het is de vraag of je het er uit kunt krijgen als je dat zou willen.
pi_59694175
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 23:27 schreef Rimpelhond het volgende:
Wie doet hier wat bij of van stichting Mee?

Weten zij waar ze het over hebben of is dat net zo'n nitwit zooi als het RIAGG?
Ik heb in de verstandelijk gehandicapten zorg gewerkt en veel contact gehad met MEE. Het kwam op mij over als een professionele organisatie, met mensen die weten waar ze het over hebben en je helpen de weg te wijzen
pi_59723034
@ Maneki.Neko
Je kan altijd naar de huisarts. Het feit dat school niets merkt zegt niets. Ik ken genoeg autisten die op school wel goed functioneren en thuis niet. En trouwens wat is op school goed functioneren? Hij is slim, maar hoe zijn de sociale contacten, hoe reageert hij op onverwachte wijzingen in de dagstructuur?

Gezien je in mijn regio lijkt te wonen (MEE DElft) heb je verschillende optie's:
- huisarts -> verwijzing psychiatrie (geen prive psychiater nemen die zijn duur!)
- Bureau jeugdzorg -> onderzoek aanvragen en eventueel ambulante pedagogische ondersteuning zodat jullie thuis al aan de slag kunnen gaan om te kunnen met jouw irritatie's (of te wel welke veranderingen zijn nodig en hoe bereiken jullie dat?)
- MEE, welke een ontzettende wachtlijst heeft en zij moeten alle onderzoeken en hulp aanvragen via bureau jeugdzorg dus eigenlijk een lange weg.

Ik zou zelf gaan voor de optie jeugdzorg. Ondanks dat wij (help ik werk daar... sttt.. niet door vertellen) ook onze wachttijden hebben is de inzet van de ambulante thuisbegeleiding een sterk hulpmiddel wat jullie echt kan helpen bij de irritatie's en verdriet. Plus als er in eerste instantie volgens jeugdzorg niet voldoende grond is voor een onderzoek. Dan kan de ambulant begeleider je vraag zo nodig versterken. Zij komen bij je thuis, hebben de ervaring en zien dan ook snel wat echt afwijkend gedrag is. En kunnen dus zorgen dat er een gerichte onderzoeksvraag komt.

Daarbij is mijn persoonlijke ervaring met MEE Delft slecht. Zij verzorgen voor mij de indicatie's voor het kdc en that's it. Ik wilde wat extra info en kreeg te horen dat ik dit maar op internet moest opzoeken

En tja etiketten... het was voor mij ook een reden om in eerste instantie Thijs niet te laten onderzoeken. Maar een etiket heeft ook zijn positieve kanten. Je kan namelijk verklaren waar gedrag vandaan komt. Je geeft daarmee een oorzaak aan en krijgt daardoor (hopelijk) meer begrip van de omgeving. Je zoon is slim en het zou hem ook kunnen helpen, meer duidelijkheid waarom hij zich gedraagt op een bepaalde manier. Dankzij een etiket kan je zo nodig hulp en ondersteuning krijgen. En beter nu kijken of er iets serieus aan de hand is dan over een paar jaar spijt hebben dat je niet eerder iets hebt gedaan.
En negatief? Tja officieel blijven onderzoeksgegevens maar 2 jaar geldig... dus ik vraag me serieus af in hoeverre je hier last van blijft hebben. Denk echt dat de voordelen groter zijn.

@ Lois... Wat een super huisarts en wat een stomme apotheker. We zijn nu een dag verder en ik hoop dat je ondertussen de melatonine in huis hebt! Ben erg benieuwd naar het effect hiervan. Moet bekennen dat ik naar aanleiding van jouw verhaal ook naar de huisarts ben gestapt. Maar die had te weinig ervaring met melatonine en wist alleen dat adhd/odd-kinderen dit voorgeschreven kunnen krijgen. Dus hij ging overleggen met de opper-huisarts.... moet nu binnenkort terugbellen. Vanmorgen was het al feest om 4 uur en ik ben moe zo moe .
De luierbroekjes heb ik opgegeven. Thijs wil gewoon echt niet... en tja dat hoort ook bij onze kinderen. Sommige dingen kunnen we nu eenmaal niet veranderen, anders was het niet zo moeilijk geweest om een autistisch kind te hebben. De apotheker heeft overleg gehad met een medewerker van absordin en ze hebben nu xx-small luiers van Absordin besteld (ha ha zelfs de small junior waren te groot voor het mannetje). Dus ik heb de hoop dat hij heel snel weer passende luiers heeft.

Volgens mij heb ik ondertussen een heel boekwerk geschreven dus ik ga Thijs maar voederen... want die heeft honger .
  Jubileum moderator vrijdag 27 juni 2008 @ 20:24:13 #237
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59739226
Gistermiddag ging ik vol optimisme naar de apotheek, de beloofde capsules halen. Vol verbazing zag ik echter pilletjes in het potje zitten met daarop 1 maal daags 2 tabletjes. Eh 2?
Dus ik aan de vriendelijke apothekersass. uitgelegd wat ik eergister ook al had uitgelegd maar zij zei vol trots: "dit leek ons handiger, dit zijn kleine pilletjes"
Dus ik moest echt vreselijk lachen, of dit nou echt logisch was gezien de problematiek met medicijnen? Ja hoor, ze keek er nog trots bij ook, dit was logisch.
Omdat ik een vrij helse dag achter de rug had met Eva kon ik niet eens meer boos worden maar ik heb wel gevraagd wat er dan gebeurd was met de beloofde capsules. "eh.... die bestaan zeker niet" Waarop ik vroeg of dat niet even nagekeken kon worden "eh... nou dat hoeft niet.... die zijn er vast niet"
Oke...laat maar zitten, we gaan het wel proberen.

Eva heeft er gisteren 2 ingenomen maar begon ze in een reflex te kauwen, ondanks onze uitleg dat ze ze gewoon moest doorslikken. Dat was natuurlijk hartstikke vies....
Ze heeft wel ontzettend goed geslapen maar we durven nog niet te juichen, want ze was ook ziekjes die dag en had koorts.
Vandaag wilde ze echt die pilletjes niet meer, dat was vies en dat deed ze niet meer.
Ik heb ze dus in appelmoes gestopt, niet fijngemalen maar gewoon in een hapje appelmoes geduwd en dat aan Eva uitgelegd. Ze vond het doodeng, stond helemaal te trillen maar na veel aanmoediging durfde ze het wel aan.
En het lukte We hebben haar de hemel ingeprezen en ze was heel trots op zichzelf.
Tijdens het voorlezen lag ze al enorm te gapen vertelde Jeroen, en we hebben haar niet meer gehoord.
Ben benieuwd hoe het vannacht gaat
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 27 juni 2008 @ 20:27:38 #238
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59739305
Wat goed van Eva dat ze die pilletjes op heeft! Echt super goed.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_59739390
Goed van Eva dat ze ze nam ondanks dat ze al geproefd heeft dat ze vies smaken!

En ongelooflijk...als een arts iets in overleg met jou voorschrijft, dan is dat wat je hebben moet!
En als je het dan ook nog een keer zelf extra hebt uitgesproken en ze er alsnog iets anders van maken.... je zou ze toch?
pi_59748216
Een super stoere Eva inderdaad! En wat een ontzettend eigenwijze apotheker .

En nu zijn we natuurlijk heel benieuwd of jullie vannacht hebben doorgeslapen?
  Jubileum moderator zaterdag 28 juni 2008 @ 10:09:03 #241
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59748470
Eva heeft heerlijk geslapen tot half 8 en wij dus ook!

Ik hoop dat jouw opperhuisarts snel terug belt Maroetje want het is wel een goed middel. Ik moest wel lachen om je luierrelaas, inderdaad als veranderingen niet zo moeilijk waren waren het geen autistjes.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 28 juni 2008 @ 13:10:37 #242
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59751661
Geniaal! Echt goed spul, ze heeft geslapen en jullie ook
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_59759065
Op welke leeftijd zijn jullie kinderen eigenlijk getest?
(en door wie)
  Jubileum moderator zaterdag 28 juni 2008 @ 19:51:10 #244
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59759248
Eva was 2 jaar toen de onze vermoedens eindelijk bevestigd werden door een kinderpsychologe. Dat was niet ivm met een test, dat was tijdens een spraak-taal onderzoek omdat Eva nog geen geluid voortbracht.
Vandaar uit het traject ingegaan, via de kinderarts doorverwezen naar het vroeghulpteam,en tegelijk een medisch traject opgestart om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Via de kinderarts zijn we verwezen naar het Sylvia Toth centrum waar allerhande neurologisch, genetisch en lichamelijk onderzoek heeft aangetoond dat er geen lichamelijke oorzaken zijn.
Tot de leeftijd van ongeveer 4-5 jaar durft geen enkele arts een definitieve diagnose te stellen, die hebben we pas bijna een jaar geleden gekregen van de kinderpsychiater. Tot die tijd heette het gewoon " ontwikkelingsachterstand met autistiforme kenmerken" op de papieren en de termen " klassiek autisme" " kernautisme" " autisme zoals Kanner het beschreven heeft" " verstandelijk gehandicapt" " laagbegaafd' vlogen ons om de oren.
Vorig jaar is de diagnose volgens DSM-IV gesteld " klassiek autisme met verstandelijke beperking" en heeft Eva officiele papieren die dit bevestigen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59759392
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 19:51 schreef Lois het volgende:
Eva was 2 jaar toen de onze vermoedens eindelijk bevestigd werden door een kinderpsychologe. Dat was niet ivm met een test, dat was tijdens een spraak-taal onderzoek omdat Eva nog geen geluid voortbracht.
Vandaar uit het traject ingegaan, via de kinderarts doorverwezen naar het vroeghulpteam,en tegelijk een medisch traject opgestart om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Via de kinderarts zijn we verwezen naar het Sylvia Toth centrum waar allerhande neurologisch, genetisch en lichamelijk onderzoek heeft aangetoond dat er geen lichamelijke oorzaken zijn.
Tot de leeftijd van ongeveer 4-5 jaar durft geen enkele arts een definitieve diagnose te stellen, die hebben we pas bijna een jaar geleden gekregen van de kinderpsychiater. Tot die tijd heette het gewoon " ontwikkelingsachterstand met autistiforme kenmerken" op de papieren en de termen " klassiek autisme" " kernautisme" " autisme zoals Kanner het beschreven heeft" " verstandelijk gehandicapt" " laagbegaafd' vlogen ons om de oren.
Vorig jaar is de diagnose volgens DSM-IV gesteld " klassiek autisme met verstandelijke beperking" en heeft Eva officiele papieren die dit bevestigen.
Dat is dan netjes gegaan.
Ik raak hier wat gefrustreerd want ik heb nog niet lang geleden een bizar traject met mijn man afgelegd, nu begint het tegenwerken rondom mijn zoontje. (waarvan al duidelijk is dat hij asperger plus ontwikkelingsvoorsprong heeft, dat later hoogbegaafd zal gaan heten)

Vandaag of morgen trek ik íemand over zijn bureau en duw ik op uiteraard beleefde manier zijn of haar neusbotje de toch al niet functionerende hersens binnen.

Nu eerst het grut even naar boven brengen... en even week worden bij de aanblik van opgepoetste snoetjes met schaapachtige oogjes die net boven de rand van de dekens uitkomen.
  Jubileum moderator zaterdag 28 juni 2008 @ 20:02:34 #246
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59759459
Ik klink ook heel netjes maar vergis je niet, ik heb voor elk onderzoek, voor elke stap moeten vechten hoor. Steeds maar weer bellen, steeds maar weer vragen, steeds maar weer eisen.... Het traject staat bol van bureaucraten en papierwerk, maar met een goeie kinderarts en veel bellen en aandringen kom je een eind.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 28 juni 2008 @ 20:52:11 #247
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_59760353
quote:
Op zaterdag 28 juni 2008 19:59 schreef Rimpelhond het volgende:

[..]

Dat is dan netjes gegaan.
Ik raak hier wat gefrustreerd want ik heb nog niet lang geleden een bizar traject met mijn man afgelegd, nu begint het tegenwerken rondom mijn zoontje. (waarvan al duidelijk is dat hij asperger plus ontwikkelingsvoorsprong heeft, dat later hoogbegaafd zal gaan heten)

Vandaag of morgen trek ik íemand over zijn bureau en duw ik op uiteraard beleefde manier zijn of haar neusbotje de toch al niet functionerende hersens binnen.

Nu eerst het grut even naar boven brengen... en even week worden bij de aanblik van opgepoetste snoetjes met schaapachtige oogjes die net boven de rand van de dekens uitkomen.

Ik heb gereageerd in het topic over autisme/schyzofrenie inzake de voeding.

Vwb de diagnostiek; ik lees dat veel ouders hier tegen exact dezelfde problematiek aanlopen als ik destijds.
Ik had de pech dat ik via mijn huisarts terecht kwam bij Mesos; doorgestuurd werd naar Altrecht en vervolgens een hele rits aan verkeerde diagnoses te horen kreeg. Eerst was ik een narcist, toen een borderliner ( immers, ik ben een vrouw ) toen een ADD-er, toen depressief en weet ik veel wat.
Het ergste vond ik nog dat ik de mensen daar ZELF moest uitleggen dat ik helemaal niet depressief was, dat ik niet voldeed aan de kenmerken voor de classificatie en dat ze op een verkeerd spoor zaten.
Ik heb echt een schurfthekel gekregen aan dit soort GGZ instellingen.
Ze hebben me zelfs medicijnen laten slikken die ik helemaal niet nodig had. ( Seroquel 25mg )
Tot ik een psychiater tegen het lijf liep die zich verwonderde over de manier waarop Altrecht was omgegaan met de diagnose.
Hij heeft mij uiteindelijk doorverwezen naar het Autismecentrum en ik ben voor de zoveelste keer door een heel scala aan testen gegaan.
Enfin, Asperger als resultaat.
Nu had ik de medicijnen sowieso al in de prullenbak gegooid, maar ik was nog het meest blij met het feit dat ik gewoon weer verder kon met het aanpakken van mijn beperkingen. Op een constructieve manier.

Jij kent je kind het best. Laat je niet afschepen, wees duidelijk en laat je niets wijsmaken. Ik zou zelf de GGZ instellingen mijden als de pest, maar via een psychiater die je vertrouwd werken aan een gedegen diagnose.
Wat voor mij echt fantastisch werkt is een combinatie van neurofeedback en (hoe voor de handliggend ) rust, regelmaat en reinheid. Daarnaast is ook gebleken dat bepaalde voedingsstoffen mijn functioneren kunnen beinvloeden. Maar de directe relatie is zoals ik in het topic al zei, niet onomstotelijk bewezen. Ik ben dus gematigd enthousiast
pi_59760718
GGZ.. het RIAGG daar weiger ik ook naartoe te gaan.
Die hebben mij bijna mijn hele gezin gekost in het traject met mijn man.
pi_59761334
Begin dit jaar heb ik op het cb aangegeven dat ik het tijd vind dat we iets met mijn zoontje van 2 jaar gaan doen. Hij functioneert nog prima, maar ik merk dat de kenmerken steeds meer naar voren komen en ik steeds bewuster met hem bezig moet.
Ik wil graag vast begeleiding/psycho-educatie of informatie of cursussen over alles rondom kinderen met asperger, wat ik in de opvoeding en de ontwikkeling kan verwachten, hoe ik hem het beste kan benaderen, hoe ik zaken voor kan zijn en een stukje erkenning en herkenning.
Zéker met het oog op wachttijden en het feit dat hij over 1,5 jaar naar de basisschool gaat.
Ik wil vooraf weten hoe kinderen met asperger zich op een basisschool ontwikkelen, waar je tegenaanloopt etc etc... zeker in combinatie met hoogbegaafdheid.
(de woordenschat van het kereltje is gelijk aan die van een veel ouder kind. De articulatie en het aparte denkpatroon zijn ook typerend. Familie en kennissen noemen de snelheid waarmee hij dingen oppikt en hoe hij verbanden legt eng.)

Als hij naar de basisschool gaat en het loopt niet allemaal zoals gemiddeld, dan zetten ze hem zo in een hoek. Op hij is onhandelbaar, of ze benaderen hem verkeerd waardoor er niets uit komt verzin het allemaal maar. (op het cb denken ze ook al dat hij niet kan praten... ja duh! hij weigert gewoon als hij daar op commando plaatjes moet lezen.)
Als hij eenmaal in een hoek zit of als hij als vervelende klier bekend staat in de lerarenkamer dan kom je daar niet meer vanaf. Plus dat als ze dan pas met diagnoses of onderzoeken of begeleiding komen.. dan worden we tegen die tijd dus op de wachtlijst geplaatst.. wat maakt dat hij pas aan de beurt is als hij 6 of 7 is??
Dan is het te laat!

Ik wil NU weten wat ik kan verwachten en ik wil NU weten hoe en wat en waar... ik wil geinformeerd worden, ik wil vast de weg verkennen, ik wil vast in het circuit zitten met mijn zoontje


het cb was echter een langzaam aan actie.
Ja nou, weet je ik zal de mogelijheden even vertellen. Nou nee weet je... we praten er de volgende keer over.
Dus ik aangegeven of ik ons op kon geven voor dat vroegtijdige opsporingsgedoe.
Ja, nou.... wie weet is dat niet zo gek. Maar de volgende keer maar.

Volgende keer.
Hallo, ik wil mijn zoontje aanmelden voor dat vroegtijdige opsporingsgedoe.
ik heb mij wat verder geinformeerd en ik wil hier beginnen.

Nou... ik ga je een folder opsturen.
En dan praten we de volgende keer verder.
Ik: nee, ik wil het nu graag afhandelen. want ik heb al besloten.
... nou weet je, ik zal je er wat over vertellen. Autisme... en euh nee het is allemaal een beetje ingewikkeld en als ik dat aan je vertel word het misschien wat te veel voor je. Het is wat ingewikkeld.
Ik: maar ik heb al besloten, ik wil dit gewoon.
........... ik kreeg een foldertje




Ik begin april naar de huisarts.
Ik wil dat mijn zoon getest word. Mijn einddoel is * insert bovenstaand verhaal*
HA: oke, ik stuur je door naar het riagg.
ik: nee, absoluut niet! en bla bla bla
HA zou mij doorverwijzen naar het sofia kinderziekenhuis.
Hardstikke fijn! Dat zag ik wel zitten.
Ik heb 2 maanden gewacht op een bericht. Ik verwachtte een bevestiging van plaatsing op een wachtlijst of een uitnodiging voor een gesprek als er geen wachtlijst is.
Ik heb niets gehoord.

Afgelopen week heb ik een email naar het Sofia gestuurd.
Er werd diezelfde dag nog gereageerd op mijn email door het Sofia, dat vond ik erg netjes!!
Wat blijkt.
Het sofia heeft 22 april al contact gehad met de huisarts en de huisarts verteld dat ze niets met mijn zoon kunnen en willen op het moment omdat hij één naar hun maatstaven te jong is om een diagnose in het autistisch spectrum vast te kunnen stellen en twee er een wachttijd tot nov/dec 2008 is. Daarbij hebben ze de huisarts gevraagd dit met mij door te spreken en samen met mij een ander traject op te zetten, waaronder in ieder geval mij met stichting mee in contact te brengen.

De huisarts heeft mij dus gewoon thuis laten wachten op een bericht dat niet ging komen.
ondertussen veranderd mijn zoontje in een sneltreinvaart. Weer twee maanden verder.

Als ik op de site van MEE kijk zie ik dat deelname aan het aanbod waarin ik geïnteresseerd ben alleen is voor mensen met oudere kinderen dan mijn zoontje en kinderen waar al een diagnose bij gesteld is.

Een prachtig rondje.... de diagnosefiguren vinden dat ik daar even mee moet wachten maar al wel met de activiteiten mee moet/mag doen... de activiteitenfiguren stellen de eis dat ik eerst langs een diagnose figuur ben geweest.

Ondertussen ben ik nog wat andere draadjes aan het volgen, maar ik geloof dat mijn mail te lang en te onoverzichtelijk wordt.


Overigens zijn al wel verschillende mensen uit de medische/psychiatrische/psychologische wereld het met mij eens dat de uiteindelijke diagnose zeer vermoedelijk asperger gaat worden. Helaas zijn deze niet bevoegd hier iets mee te doen. Het zijn mensen van de werkvloer.
pi_59761517
wat ik wil is voorkomen dat mijn zoontje in dezelfde valkuilen valt als zijn vader en ik wil de touwtjes in handen houden.
Ik wil geen lokettendans en ik wil geen mosterd na de maaltijd begeleiding of diagnoses die niet correct zijn.

Ik heb gezien wat dat aan ellende kan meebrengen.
  zaterdag 28 juni 2008 @ 21:55:42 #251
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_59761567
Mijn ouders ervaarden hetzelfde met mij.
Ik was ook 'een vervelende klier' . Nu nog steeds trouwens.
Ik nam nooit deel aan groepsactiviteiten, wilde altijd alleen zijn. Had moeite met spelletjes, omdat ik die 'stom' vond. Ik had een vreemde manier van ontspanning zoeken en mijn manier van praten en schrijven was wat bizar. Ik was enorm sterk in woordgrapjes en spelingen, maar ik had enorm veel moeite met de regels van de taal. Ik weigerde me dus te conformeren.
Verder veel hyperfocussen en een fascinatie voor hele bizarre dingen, zoals anatomie. Iets wat niet echt bij de leeftijd hoorde. Op de basisschool heb ik een tweetal klassen overgeslagen en ben toen uitvoerig getest op intelligentie, coordinatie en algemeen functioneren..Ik bleek niet waanzinnig intelligent, maar wel bovengemiddeld.
Mijn ouders trokken aan de bel bij diverse kinderpsychiaters, maar iedereen heeft ze eigenlijk laten zitten.
Ze werden op een gegeven moment ook zo vreselijk moe van het kastje-naar-de-muur principe dat ze het erbij hebben laten zitten.
Tot ik zo rond mijn 25ste een burn-out kreeg en ik echt niet meer herkenbaar was. Van extreme woede-aanvallen tot suicidale neigingen. Ik heb me echt heel verloren gevoeld, omdat ik de wereld om me heen voor geen meter kon volgen. En de wereld mij ook niet. Mijn ouders hebben me toen gesmeekt toch weer de malle molen in te gaan.
Nu hadden die symptomen natuurlijk een relatie met de burn-out, maar ik denk dat als ik eerder was gediagnosticeerd, ik dit had kunnen voorkomen.

Ik denk dus dat het wel degelijk zaak is dat je zo vroeg mogelijk weet wat er met je kind aan de hand is.
Het kan zoveel ellende voorkomen.
Zo te lezen heb je je er gelukkig wel in vast gebeten en de andere moeders hier zijn ook echte havikken. Dat is het halve werk
  zondag 29 juni 2008 @ 02:52:56 #252
82136 Xennia
gekroond
pi_59766464
Rimpelhond, je weet dat je ook zelf rechtstreeks contact met MEE kunt opnemen? Zelfs als zij jou niet zelf kunnen helpen, hebben ze wel een goede kennis van de sociale kaart in jouw regio
pi_59767170
Pff wat een ellende hebben jullie allemaal meegemaakt op weg naar de diagnose.
Hier een eigenwijze moeder die eigenlijk geen problemen had met haar zoon, of te wel ik wist niet beter. En ik heb dus de zorg e.d. lange tijd tegen gehouden.

Uiteindelijk via de k.n.o-arts naar Auris (organisatie op gebied van gehoor/spraak) doorverwezen voor een test, omdat Thijs (toen net drie jaar) niet sprak en logopedie niet hielp. Zij gaven aan dat een mkd wel goed zou zijn. Redelijk snel bij het mkd terecht gekomen. Er waren toen al vermoedens van autisme, maar nogmaals wij vonden onze weg wel met Thijs... dus waarom een diagnose? Op het mkd ging het helemaal mis met Thijs. Hij was boos, snapte het niet, werd agressief en deed zichzelf pijn. Het mkd heeft toen het kdc uitgenodigd om te komen observeren. En het kdc zag meteen dat Thijs bij hen hoorde. Dus binnen een week een indicatie via het CIZ geregeld (enkel en alleen op moederkracht). En binnen drie maanden (in aug ging Thijs naar het mkd, in november startte hij op het kdc) zat Thijs op de juiste plek. En dat alles zonder diagnose.
Uiteindelijk was ik gedwongen om hem te laten diagnostiseren, omdat hij anders zijn plekje op het kdc zou kwijtraken. Diagnose is gedaan door Ipse/Kristal: klassiek autisme met een matige verstandelijke beperking.

Ik denk dat ik dus geluk heb gehad . Ik vraag me alleen af waarom jullie bij een kinderarts lopen? Ik heb nl. geen idee wat ik daar mee zou moeten.

En super dat Eva serieus heeft doorgeslapen! Dat lijkt me een verademing.... ik ga zeker contact opnemen met mijn huisarts. En dan wel voor de capsules... want onbekende pilletjes krijg ik er echt niet.
pi_59767467
quote:
Op zondag 29 juni 2008 02:52 schreef Xennia het volgende:
Rimpelhond, je weet dat je ook zelf rechtstreeks contact met MEE kunt opnemen? Zelfs als zij jou niet zelf kunnen helpen, hebben ze wel een goede kennis van de sociale kaart in jouw regio
Ik heb ze vorige week al gemaild maar ik heb nog geen reactie ontvangen.
pi_59770522
@ Rimpelhond je kan beter bellen, dan sta je sneller op de wachtlijst.
  zondag 29 juni 2008 @ 14:18:58 #256
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_59771667
bedankt allemaal voor de info!
Ik ga het denk ik eerst eens via de orthopedagoog spelen, misschien zit hem wel iets anders dwars
Saartje
pi_59772511
quote:
Op zondag 29 juni 2008 13:15 schreef Maroetje het volgende:
@ Rimpelhond je kan beter bellen, dan sta je sneller op de wachtlijst.
een wachtlijst bij MEE?
wat voor wachtlijst?
pi_59777275
Een wachtlijst voordat ze met je in gesprek kunnen gaan. Als je contact opneemt krijgt je iemand van de bureaudienst aan de telefoon. Die zal nagaan wat je vraag is, of te wel spoed of niet. En bij geen spoed kom je op de wachtlijst... ze hebben namelijk meer aanmeldingen dan ze aankunnen... helaas.
  zondag 29 juni 2008 @ 21:37:11 #259
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_59779879
quote:
Op zondag 29 juni 2008 06:10 schreef Maroetje het volgende:


Ik denk dat ik dus geluk heb gehad . Ik vraag me alleen af waarom jullie bij een kinderarts lopen? Ik heb nl. geen idee wat ik daar mee zou moeten.

En super dat Eva serieus heeft doorgeslapen! Dat lijkt me een verademing.... ik ga zeker contact opnemen met mijn huisarts. En dan wel voor de capsules... want onbekende pilletjes krijg ik er echt niet.
Soms verwijst de HA je eerst naar een kinderarts, die dan weer de doorverwijzing naar een ortho/kinderpsychiater doet. Ik meen (maar dat weet ik niet zeker) dat de HA niet zomaar kan verwijzen.

In jouw geval was het de KNO toch die verwees? Volgens mij moet het igg een specialist zijn, maar ook dat weet ik niet meer helemaal zeker.

Affijn, fijne post weer van mij .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_59861112
Hoi Lois,

Ik heb vandaag mijn huisarts gesproken over de aanvraag van Melatonine. Nou had zij geen ervaring om dit te geven bij autistische kinderen, maar ik heb verteld dat over jou en dat jouw huisarts het wel heeft voorgeschreven. Nu gaat ze overleggen met een kinderarts. Maar ze wil graag weten hoeveel mg Eva heeft voorgeschreven gekregen. Dit omdat Thijs en Eva redelijk overeen lijken te komen.

Ik hoop dus dat je nog voor morgen 11.00 online komt en mijn vraag kan beantwoorden .

Maroetje
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:02:06 #261
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59865490
Fijn dat de huisarts bereid is met een kinderarts te gaan praten Maroetje.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_59872477
Ja dat scheelt inderdaad Yppy. Ze vroeg eerst of ik zelf een kinderarts had... en na mijn negatieve antwoord ging ze zelf aan de slag

En Lois bedankt voor je antwoord!
pi_59885616
Joepie ook Thijs krijgt melatonine voorgeschreven van de huisarts! Hopelijk werkt het want vanmorgen waren we om 3.30 al wakker
  vrijdag 4 juli 2008 @ 12:18:58 #264
53814 dobbey
donorkind.wordpress.com
pi_59886156
Jeetje zeg wat een slaapperikelen hier, maar goed dat jullie zulke fijne huisartsen hebben die lekker mee denken.

Wij hebben thuis een heel zenuwachtig kereltje zitten die al 2 weken om de 5!!! minuten zegt: ik ga naar frankrijk, mam/pap/kim ik ga naar frankrijk, ik ga naar frankrijk he? Vanavond is het dan zover en ik ben heeeeel benieuwd hoe het gaat. We rijden om 22.00 uur weg dus ik hoop dat hij het grootste gedeelte van de reis slaapt en zo niet, dan niet! heb tassen vol pruts cadeautjes en spelletjes om hem bezig te houden en ook de psp zal in de auto liggen dus die vermaakt zich dan wel.

En ondertussen houd Kim zich bezig of alles wel goed gaat en of we niet overvallen worden onderweg. Ik weet het, het gaat nergens over maar goed, 1e keer zover met de auto en dan ook nog s'nachts
  Jubileum moderator vrijdag 4 juli 2008 @ 20:36:23 #265
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59897095
Hele fijne vakantie Dobbey!

Maroetje ik hoop dat de melatonine Thijs net zo gaat helpen als Eva. Eva slaapt tegenwoordig vrij snel in, is minder wakker 's nachts en is eigenlijk alleen nog vroeg wakker maar niet meer zo dwingend en vervelend dan. Ze blijft, net als vroeger, dan lekker zingen en kletsen in haar bedje. Overdag is ze ook een stuk meegaander, minder agressief, minder snel geprikkeld, kortom wat makkelijker te hanteren.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59904228
Thijs viel snel in slaap, maar werd om 2.50 met een gil wakker. Daarna is hij niet meer gaan slapen. Ik moet bekennen dat ik het echt niet meer weet. Hij wordt elke dag vroeger wakkker en ik ben zo moe. Ik zou nu al dankbaar zijn als hij tot 6 uur zou slapen (ooit was ik daar al minder blij zijn).
pi_59904464
Maroetje, heb je familie of vrienden in de buurt waar Thijs een paar dagen kan logeren?
ALs je zelf zo moe bent kan ik me voorstellen dat je vastloopt. (ik denk dat ik met je mee kan voelen en als dat klopt dan heb je he gevoel dat je maar door en door gaat, dat je in een lijn zit waar je uit wil, maar je kan de schaar niet vinden waarmee je het rigoreus doorknipt)

Hoe oud is Thijs? (ik kan het niet terug vinden)
pi_59910585
Rimpelhond... nee helaas kan Thijs nergens logeren. Te minste dat vind hij niet prettig... dus slaapt hij niet. Thijs is altijd een slechte slaper geweest maar de afgelopen maanden is het alleen maar slechter (lees vroeger) geworden. Dit duurt nu zeker al meer dan een half jaar. Thijs is zes jaar.
Ik moet bekennen dat ik ondertussen ook thuis zit met een 'burnout', als gevolg van het continue slaapgebrek (en een man die een zware burnout heeft als gevolg van zijn werk). Maar dat is een ander topic geloof ik

Ondertussen is meneertje al de hele dag wakker. En zolang we het hem niet te moeilijk maken met een redelijk humeur. Ik heb vanmiddag 2 uurtjes geslapen... en ik hoop dat Thijs het volhoudt tot 7 uur. En dat hij dan een redelijke nacht gaat maken.
pi_59916769
pff maroetje, klinkt zwaar... is het ook......

ik duim voor je dat deze fase snel voorbij gaat en hi j spoedig weer een ritme krijgt dat iets beter vol te houden is.
pi_59916886
iets grappigs van mijn eigenwijze kereltje (ruim 2jr).
Hij vindt vogels heel leuk, iedere vogel die in de tuin zit of in de lucht vliegt spot hij dan ook.

WIj zeggen echter "de vogel is daarboven",
hij blijft dat ontkennen.... "de vogel vliegt daarónder".
De eerste paar keer dachten wij dat hij gewoon een "peuter" foutje maakte, maar niets is minder waar. Hij weet zichzelf goed uit te drukken en wat blijkt.... de vogel vliegt onder dat wat wij normaal gesproken buiten boven ons hoofd zien... de blauwe lucht of de grijs/witte wolken... die hij het "daar" noemt, dat ziet hij blijkbaar als een soort "dak" ... en inderdaad... de vogel vliegt daarónder.

gewoon zomaar even iets grappigs waarmee ik tegelijkertijd wil schetsen dat dingen die anders ervaren of gezien worden allebei net zo waar of correct kunnen zijn.
  zondag 6 juli 2008 @ 08:09:56 #271
35189 Troel
scherp en bot
pi_59920939
Lois, wat fijn dat die pilletjes goed aanslaan! Gaat het slikken nog steeds goed of sta je maandag alsnog om capsules te vragen bij de apotheek! (wat een heks trouwens, dat mens )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 6 juli 2008 @ 15:57:23 #272
1762 YPPY
Yppiaans
pi_59927294
Maroetje, wat moet dat zwaar zijn. Ik ken jouw situatie verder niet goed, maar het klinkt wel alsof je echt op het einde loopt. Misschien dat je van anderen wat hulp kunt krijgen? Als je bijvoorbeeld een pgb hebt, kun je iemand inzetten. Of eens een logeerhuis proberen. Of juist een vrijwilliger, zodat jij ook rust krijgt. Al is het maar een paar uurtjes, even rustig slapen. Weet niet waar je woont, maar dit zijn wat voorbeelden.

Iets heel anders zijn logeergezinnen waar ook kinderen met een handicap geplaatst worden. Dan zou jij zelf een hele nacht kunnen slapen en bijtanken.

Heereveen
Woerden
Logeren in een gezin
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator zondag 6 juli 2008 @ 19:31:03 #273
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59931456
Maroetje het is berezwaar, onvoorstelbaar dat je dit volhoudt want het is een onmogelijk opgave zo.

Ik ga gewoon even alle dingen noemen die wij hebben om te zorgen dat Eva goed slaapt, eens kijken of er iets bij zit voor je. Zo hebben wij voor de ramen van Eva rolluiken, dit omdat ze niet wil en gaat slapen als het nog licht is. Als het licht is, is het dag en hoef je niet te slapen...
Daarnaast heeft mijn handige man een speciaal bedje voor Eva gemaakt, waar ze niet uitkan en waar ze heerlijk veilig en geborgen ligt, dat hielp enorm bij het slapen/doorslapen. (dat staat in een wat eerder topic, als je er belangstelling voor hebt kan ik het wel even opzoeken)
Wij hebben ook opvoedkundige ondersteuning gehad via het MEE, een instantie die je bij dit soort problemen heel goed kunnen helpen. We hadden het niet voor slaapproblemen maar meer voor de driftbuien en het "de zin doordrijven" van Eva, en die training (in consequent zijn) werpt ook 's nachts zijn vruchten af.
Ik weet niet wat Thijs doet zo 's morgens vroeg maar is negeren een optie? Gewoon in zijn bedje laten en zelf weer omdraaien? Wij doen dat geregeld bij Eva, en mits ze niet keihard zit te krijsen helpt dat best. (niet de laatste maanden dus, toen de grote slaapproblemen begonnen maar de afgelopen jaren hebben wij het steeds genegeerd. Eva's normale slaappatroon is toch wel dat ze vaak van 1 tot 4 uur 's nachts hartstikke wakker is, en in haar bed de dag verwerkt. Dit doet ze door lachen, zingen, kletsen en soms jammeren. Dat hebben we altijd genegeerd, zolang je niet keihard huilt laten we je liggen. Dit heeft ze nodig om haar prikkels en indrukken te verwerken)

Logeren kan Eva ook niet, tenminste niet bij opa en oma ofzo. Ze slaapt dan simpelweg niet. Wij zijn wel op zoek naar een gastgezin waar Eva in de toekomst kan logeren maar alle logeerprojecten met gezinnen in onze buurt zijn er mee gestopt helaas.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59979911
Hallo allemaal,

Lief hoe jullie allemaal meedenken. Ik was eerder te moe om te reageren. Thijs heeft één nacht tot vijf uur geslapen... en toen mocht ik daarna fijn nog 2 uur naar mijn werk (arbeidstherapeutisch). Omdat manlief van mening was dat Thijs met de melatonine nog slechter/sliep gisteravond niets gegeven. En om 1.30 was meneer wakker . Ik heb hem toen meteen (alsnog) melatonine gegeven. En hem uiteindelijk zijn bed weer in gekregen. En zowaar is hij om 3.15 weer in slaap gevallen. Om 5.45 werd hij weer gillend wakker... maar ja hij heeft even geslapen zullen we maar zeggen . Vanavond heb ik hem hem een dubbele dosis melatonine gegeven... verstandig? Vast niet, maar ik weet het even niet meer.

Terugkomend op jullie suggesties:
- We hebben een vast avondritueel wat Thijs ook heel goed kan benoemen. Normaliter valt hij in de zomer iets later in slaap als gevolg van het licht dat onder zijn lichtdichte rolgordijn vandaan komt. Hij heeft dus in principe geen probleem met dag/nacht.
- Thijs slaapt in een hoogslaper. Dit wilde hij heel graag, oftewel hij kroop er altijd in als we bij de Ikea waren. Het is voor Thijs juist belangrijk dat hij wel zijn bed uit kan. Anders is hij alleen maar aan het bedenken hoe hij eruit kan klimmen. En zo kan hij nog een boekje pakken. Thijs kan echter niet uit zijn kamer, hij heeft geen deurklink in zijn kamer.
- Pedagogische ondersteuning hebben we eigenlijk nooit behoefte aan gehad. We zijn er altijd wel uitgekomen... tot nu toe.
- Het slaappatroon van Thijs is eigenlijk rommelen in bed. En als hij een hele leuke dag heeft gehad of leuk speelgoed kan dit lang doorgaan. Meestal slaapt hij wel door. Of hij gaat inderdaad heerlijk liggen giechelen (heb dit altijd wonderlijk gevonden... donkere kamer... niets te doen en dikke pret). En hier kom ik inderdaad mijn bed niet (meer) voor uit. Ik kon dan ook meestal wel een soort van doorslapen. Thijs verwachte dan ook niet dat hij uit zijn bed werd gehaald. Ik reageer echter wel als hij gillend wakker word. Te minste ik wacht af of het in zijn slaap gebeurt of dat hij echt wakker wordt. Als ik niet reageer wordt hij echt hysterisch en duurt het nog veel langer tot hij weer slaapt. Meestal wil hij dan even uit zijn bed. We gaan dan naar de huiskamer, licht blijft uit, even wat drinken en tot rust komen en dan weer naar bed. Thijs lag dan meestal nog te giechelen, maar vond het prima om in bed te liggen.

Tegenwoordig is hij echter gewoon echt wakker. En hij gaat dan herrie lopen schoppen om te laten weten dat hij het zat is in bed. En die is herrie is zodoende dat ik niet meer rustig in bed kan liggen (mmm... dat punt ben ik sowieso voorbij ). Vannacht zou meneer ook echt zijn kamer uitkomen, pakt zijn mand met speelgoed en loopt naar de huiskamer. Boze mama zorgde ervoor dat die mand met speelgoed weer heel snel terug gezet werd. Maar het geeft wel aan dat hij dan echt wakker is. Helaas is zijn taalbegrip te klein om goed uit te leggen dat hij moet slapen. Hij herhaalt vrolijk wat ik zeg, maar snapt er niets van.

Logeerhuizen hebben nu weinig direct effect. De wachttijden zijn minimaal een jaar. En ik moet er eerlijk gezegd niet aandenken om hem daar naar toe te brengen. Noem het de zwakte van een moeder, maar ik kan dat echt niet. Zelfs nu niet. En het lost voor nu niets op. Ook gastgezinnen zijn erg moeilijk te vinden... de wachtlijsten voor weekendpleeggezinnen zijn schrikbarend hoog... zelfs voor 'normale' kinderen. Hoewel ik met dit idee minder moeite heb. Zou sowieso een opvangprobleem kunnen oplossen. We hebben nl. maar 1 oppas voor Thijs en that's it. Helaas geen pgb en geen vrijwilligers voor handen.
Het kdc gaat nu meedenken op het gebied van passende picto's. Heb nu i.i.g. zijn bedfoto in zijn kamer gehangen. Dan kan ik die zonodig vannacht laten zien (duimen van niet natuurlijk ).

Pff dit is vast weer een te lang verhaal... maar ja soms kan het niet anders.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 20:48:39 #275
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59981329
Jeetje Maroetje, wat moet jij het zwaar hebben. Ik heb een 'gewone' dreumes en die spookt zo af en toe 's nachts, maar dat is dus niets in verglijking met de strijd die jij aan moet elke keer weer. Ik vind het knap dat je het volhoud en hoop dat Thijs snel nog beter gaat reageren op de melatonine.

Je schrijft dat je een vaste oppas voor Thijs hebt. Is het een optie dat zij/hij hem een middag meeneemt zodat jij kunt slapen? En ben jij degene die er 's nachts uit gaat of accepteert Thijs het ook als je man er uit gaat. Kun jij dan bv. met een slaappil knock-out gaan en een nacht doortrekken? En is het evt. een optie dat jij of je man (afhankelijk van wie het meeste slaap nodig heeft) even er tussenuit gaat om bij te tanken en dan de ander afwisselt. Ik weet uiteraard niet of Thijs het accepteerd dat papa of mama niet thuis is, maar dit zijn de eerste 'oplossingen' die in mij opkomen voor het chronisch slaapgebrek wat jij/jullie hebben.

Heel veel sterkte in elk geval.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 22:08:16 #276
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_59983129
Ik weet van een kennis met een kind met Asperger (ook 6 jaar geen nacht doorgeslapen) dat zij uiteindelijk een paar keer om de beurt ergens anders zijn gaan slapen. Zij bij haar ouders, hij moest voor zijn werk weleens weg, en sliep dan heerlijk een paar nachten in een hotel.

Is dat misschien een optie? Slaapgebrek is afschuwelijk, zeker als het een paar jaar duurt, sterkte joh!
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 22:11:30 #277
35189 Troel
scherp en bot
pi_59983216
Ik heb van mijn ouders begrepen (maar ik heb geen idee of zoiets jullie zal helpen) dat toen ik al 2 jaar achter elkaar gejankt had en dus ook nauwelijks sliep ze me uit logeren hebben gedaan en dat het daarna over was.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 9 juli 2008 @ 00:15:12 #278
82136 Xennia
gekroond
pi_59986573
Maroetje, heeft Thijs misschien iets aan rustgevende muziek?
pi_59988533
Een voorzichtige glimlach vanmorgen. Ik werd vanmorgen dan wel rond vijven wakker van rustige Thijs. Ik heb tot zes uur heerlijk in bed gelegen en zelfs nog wat geslapen. Uiteindelijk wel gaan kijken... hoorde wat verdachte geluiden. En dat was maar goed ook... een heerlijk naakte Thijs op de commode. Zijn luier had behoorlijk gelekt en hij had zich alvast uitgekleed. Maar hij was heerlijk rustig en ontspannen. En ik dus ook. Vannacht dus weer een dubbele dosis .

Xennia wat een slim idee die muziek. Een paar jaar geleden had hij ook altijd meditatiemuziek opstaan bij het in slaap vallen.

En ja natuurlijk slaap ik overdag, anders red ik het niet. Maar dat is toch anders dan een zalige nacht doorslapen. Helaas heb ik een lieftallige man die in het geheel niet wakker wordt van Thijs. Ook nu na douchen, draaiende wasmachine ligt hij nog heerlijk te slapen. Hem wakker maken kost veel moeite en vaak is hij de hele dag niet te genieten. Dus dat laat ik maar uit mijn hoofd. Zeker omdat hij een flinke burnout heeft. Maar ik weet dat dit voor mij niet verstandig is. Ik zit er steeds harder aan te denken om wisseldiensten te starten.

@ Troel... logeren is geen optie. Dan slaapt Thijs helemaal niet meer.

Oppas is oma. En die heeft helaas ook niet de energie om langdurig op Thijs te passen. Of is er juist niet als wij haar nodig hebben . En dat ik bij haar ga slapen zie ik ook niet helemaal zitten, zo is ons contact niet. Of zit ik nu alle goede ideeën te chanteren? Nou ik geniet nu maar even van de rust in huis .
pi_59990408
Maroetje: ten eerste wat fijn dat je tot redelijk goed geslapen hebt vanacht.

En met betrekking tot oppassen. Woon je misschien in de buurt van een hoge school? Je zou daar bijv. bij de opleiding SPH, pedagogiek of iets dergelijks een oproep kunnen plaatsen voor een oppas.

Bij de instelling (verstandelijk gehandicaptenzorg) waar ik werk is het ook mogelijk dat er iemand thuis komt om het gezin te ontlasten. Volgens mij komt er bij Lois ook zo iemand langs. Misschien is dat nog een optie?
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  Jubileum moderator woensdag 9 juli 2008 @ 11:57:47 #281
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59992108
Even een brutale vraag aan Maroetje, moet jij de melatonine ook zelf betalen? Ik ben net gebeld door de apotheker, de prijzen zijn omhoog gegaan vanaf 1 juli en ipv 7,50 voor 30 tabletjes (15 dagen) moet ik nu 18 zoveel gaan betalen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_59992226
vergeten jullie dit soort kosten, plus andere kosten die jullie extra maken ivm de stoornis/aandoening op te geven bij de belasting?
Dat scheelt denk ik ook al heel wat.
En als je minimum inkomen hebt (wat geen uitkering hoeft te zijn), dan denk ik dat je zelf beroep kan doen op bijzondere bijstand ziektekosten.
  Jubileum moderator woensdag 9 juli 2008 @ 12:16:56 #283
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_59992523
Ik bewaar het wel voor de belastingman, maar ik schrok gewoon van de enorme verhoging. Het is niet dat ik het niet kan betalen, maar de prijs is meer dan verdubbeld

Jeroen heeft even de apotheek en de huisarts gebeld want het bleek dat een recept voor 120 pilletjes maar een paar euro duurder was dan een recept voor 30 pilletjes. Iov met de huisarts is het recept nu uitgegeven voor 120 pilletjes, want we moeten hier toch zo'n maand of 2-3 mee doorgaan voor haar slaappatroon weer verbeterd is.

(nu ga ik weer snel even serieus werken want fokken op kantoor mag ik eigenlijk niet, vanavond reageer ik even uitgebreider op Maroetjes slaapverhaal)
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 9 juli 2008 @ 15:08:25 #284
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59996823
Maroetje, wat fijn dat jullie vannacht in elk geval redelijk/goed hebben geslapen. Ik begrijp dat je je man rust wilt gunnen, maar je moet ook echt aan jezelf denken. Thijs heeft absoluut niets aan een papa en mama met een burnout. De optie van oppas via een SPW opleiding lijkt me geen verkeerde. Zou ik zeker uitpluizen (na de vakantie).

Succes en hopelijk vannacht weer zo'n goede en rustgevende nacht.
pi_60003971
@ Lois.... we hebben nu nog niets hoeven te betalen. Gelukkig want voor 8 pilletjes waren we 19.50 euro kwijt .

Wat ik zo snel op het internet heb kunnen vinden verschilt de vergoeding per verzekeraar. Volgens mij hebben wij een max. van 350 euro. Maar dat ga ik wel even uitzoeken.
En anders kan bestellen uit Amerika een optie zijn. Daar zijn de hogere doseringen ook vrij verkrijgbaar en stukken goedkoper dan in Nederland.
Maar ben eigenlijk van mening dat medicatie voor kinderen gratis zou moeten zijn!
pi_60005181
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 20:07 schreef Maroetje het volgende:
@ Lois.... we hebben nu nog niets hoeven te betalen. Gelukkig want voor 8 pilletjes waren we 19.50 euro kwijt .

Wat ik zo snel op het internet heb kunnen vinden verschilt de vergoeding per verzekeraar. Volgens mij hebben wij een max. van 350 euro. Maar dat ga ik wel even uitzoeken.
En anders kan bestellen uit Amerika een optie zijn. Daar zijn de hogere doseringen ook vrij verkrijgbaar en stukken goedkoper dan in Nederland.
Maar ben eigenlijk van mening dat medicatie voor kinderen gratis zou moeten zijn!
volgens mij kan je het via jeugdzorg ook vergoed krijgen.
pi_60011703
Helaas rimpelhond. Jeugdzorg verstrekt geen indicaties voor medicatie, we zijn immers geen artsen. We geven alleen een indicatie voor medicatietherapie af voor de ggz.
  donderdag 10 juli 2008 @ 06:26:42 #288
24188 Belana
kloon van belana
pi_60011742
ach maroetje, het was weer vroeg he vandaag? ik leef met je mee!
hoe ging het vannacht?
stormy waters...
sailin'
pi_60013353
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 05:58 schreef Maroetje het volgende:
Helaas rimpelhond. Jeugdzorg verstrekt geen indicaties voor medicatie, we zijn immers geen artsen. We geven alleen een indicatie voor medicatietherapie af voor de ggz.

Ik bedoel ook niet het uitschrijven ervan.
Ik dacht dat kinderen per definitie medische zorg krijgen als ouders het niet kunnen betalen of er twijfel is over wie het zou moeten betalen.
Volgens mij gaat een tandarts of doktersrekening dan rechtstreeks naar jeugdzorg (en ik dacht dat medicijnen daar ook onder zouden kunnen vallen)
pi_60013935
rimpelhond, dat klopt niet...
wij hebben op het werk (kindertehuis) ook regelmatig het probleem dat medische dingen niet vergoed worden en ouders geen geld hebben.
school of jeugdzorg kan dan een goede doelen fonds aanschrijvne met de vraag of die het willen vergoeden.
Met name met brillen moeten wij dat doen, omdat een hoop ouders daar echt geen geld voor hebben.
Maar verder is daar nergens een potje geld voor hoor.

wat we wel vaak doen is aan de huisarts vragen om de versie voor te schrijven die vergoed word.
Zo word cetomagrogol vaseline op dokstersrecept gewoon vergoed terwijl het ook vrij verkrijgbaar is. Micoconazol tegen schimmel infecties net zo.

Overigens zijn ziekenhuizen wel weer verplicht om zorg te leveren aan iedereen ook als je onverzekerd komt.
ow en als ouders niet verzekerd zijn dan kun je als hulpverlener met hulp van jeugdzorg een alternatieve ziektekostenverzekering aanvragen bij het college van verzekeraars ofzoiets.
pi_60014376
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 10:22 schreef p_iglet het volgende:
rimpelhond, dat klopt niet...
wij hebben op het werk (kindertehuis) ook regelmatig het probleem dat medische dingen niet vergoed worden en ouders geen geld hebben.
school of jeugdzorg kan dan een goede doelen fonds aanschrijvne met de vraag of die het willen vergoeden.
Met name met brillen moeten wij dat doen, omdat een hoop ouders daar echt geen geld voor hebben.
Maar verder is daar nergens een potje geld voor hoor.
dank je wel voor de informatie!
Toch jammer, want ook deze kinderen hebben wat mij betreft gewoon recht op zorg. (zeker omdat er zoveel geld verspild wordt aan onzinnige zaken)

Dan moet ik toch eens terugvragen hoe dat recent hier gegaan is.
Ik hielp een kind met een aparte thuissituatie naar de tandarts... ik legde uit dat de ouders het niet zelf kunnen betalen en dat er onduidelijkheid is over of de verzekering het dekt omdat ik verwachtte dat vergoeding geblokkeerd zou zijn ivm achterstand in de premie betaling.

De tandarts zei dat ik daar niets voor hoefde te regelen en dat ook de ouders zelf niets hoefden te doen, hij beweerde de rekening naar jeugdzorg te sturen.
quote:
wat we wel vaak doen is aan de huisarts vragen om de versie voor te schrijven die vergoed word.
Zo word cetomagrogol vaseline op dokstersrecept gewoon vergoed terwijl het ook vrij verkrijgbaar is. Micoconazol tegen schimmel infecties net zo.

Overigens zijn ziekenhuizen wel weer verplicht om zorg te leveren aan iedereen ook als je onverzekerd komt.
ow en als ouders niet verzekerd zijn dan kun je als hulpverlener met hulp van jeugdzorg een alternatieve ziektekostenverzekering aanvragen bij het college van verzekeraars ofzoiets.
ah!
pi_60014816
Misschien staat dat kind ondertoezicht van de jeugdbescherming? Bureau Jeugdzorg bestaat namelijk uit verschillende onderdelen. Je hebt de vrijwillige hulpverlening, daar kom je meestal als eerste mee in aanraking. Zij verzorgen de indicaties voor een riagg, pedagogische ondersteuning etc. Daarnaast heb je het AMK, zij kunnen na hun onderzoek verwijzen naar de vrijwillige tak of dienen een verzoek tot ondertoezichtstelling in bij de raad voor de kinderbescherming. En als zij naar de kinderrechter stappen kan er een ondertoezichtstelling worden uitgesproken. Dan ga je naar de jeugdbescherming. En zij kunnen inderdaad zonodig verzekeringen ed. aanvragen voor kinderen. Maar dan is er vaak weer sprake dat zij de (gedeeltelijke) voogdij hebben over een kind. De verwarring ontstaat doordat in de alle gevallen wordt gesproken over jeugdzorg, maar ze niet hetzelfde werk uitvoering. O ja reclassering valt ook nog onder jeugdzorg.

En inderdaad als ouders de rekening niet betalen dan behouden de kinderen in ieder geval hun basisverzekering. En ziekenhuizen hebben een speciaal potje zodat ook onverzekerde mensen de nodige medische zorg kunnen ontvangen. Hoewel dan vaak weer de vraag is in hoeverre zorg noodzakelijk is. Maar dit is weer een heel ander verhaal. Hoop dat e.e.a. zo voor wat duidelijkheid kan zorgen .
  Jubileum moderator donderdag 10 juli 2008 @ 19:27:55 #293
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60026032
Heb je weer de dubbele dosis geprobeerd Maroetje, afgelopen nacht? En hoe ging dat?
Wij merken gewenning bij Eva, iets wat kan voorkomen zei de huisarts. We moeten zelf maar een beetje knutselen met de dosis, kijken wat het beste gaat. Verhogen willen we nog even niet omdat we over anderhalve week voor het eerst op vakantie gaan, we willen juist die verhoging voor die situatie "bewaren".
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_60027109
Thijs was vanmorgen een stuk onrustiger en ik was dan al om 5.30 uit bed. Maar ja dat is beter dan 4 uur .
Thijs is wel duidelijk onrustig... hij is hartstikke moe maar weigert er aan toe te geven. Dus tegen de tijd dat hij naar bed moet is hij hartstikke druk en opstandig. Gisteravond weigerde hij zijn pyjamabroek aan te trekken. Hij wilde zijn spijkerbroek aan. Uiteindelijk als compromis een korte broek en zo ging hij zijn bed in. Wat vreemd is want hij weigert om in een korte pyjamabroek te slapen.
Vanavond had hij vroeg gedoucht i.v.m. een lekkende luier. Dit doen we vaker en is geen probleem. Maar vanavond... eerst in bed gelegd prima geen probleem. Coen gaat nog even kijken en Thijs ligt naakt op de commode en zegt "douchen ja". Terwijl hij niet gelekt had of zo. Uiteindelijk kort gedoucht en toen weer hetzelfde verhaal met zijn pyjamabroek. Hij is dan echt de kluts kwijt. Erg zielig om te zien.

Vanavond heeft Thijs weer een dubbele dosis, maar ik denk dat ik hem morgen maar weer een normale dosis geef. Kijken of hij dan weer iets rustiger wordt.

Spannend op vakantie. Gaat dat goed met Eva? En ik kan me voorstellen dat je een hogere dosering wil bewaren voor die periode.
  Jubileum moderator donderdag 10 juli 2008 @ 20:25:07 #295
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60027262
We zijn in het voorjaar voor het eerst een weekendje weg geweest, en dat ging (op het slapen na) best goed. Ze vond het geweldig leuk, en vandaar dat we het nu willen proberen met een weekje weg. We gaan niet ver, Friesland, naar een camping waar veel speelmogelijkheden zijn en paardjes waarop ze mogen rijden.
We zien wel wat het wordt, als eerst het weer maar een beetje wil meewerken.

Bij Eva kunnen we eigenlijk niets veranderen aan het avondritueel want dan weten we zeker dat het slapen gaan niet gaat lukken. Vandaag een goed voorbeeld weer gehad, Jeroen moest onverwachts langer werken. Dat vind ze heel moeilijk te handelen met als gevolg dat ze na het eten, met zijn drietjes, een enorme driftbui kreeg want papa was nog niet thuis en ze ging toch echt niet in pyama hoor.
Pas toen Jeroen thuis was konze het normale avond programma weer afwerken.
Dat zal net zoiets zijn als het douchen van Thijs denk ik, de gewenning aan het douchen 's avonds?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 18 juli 2008 @ 21:34:54 #296
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60197658
Lois, hoe gaat het met Eva op de vakantieopvang?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Jubileum moderator vrijdag 18 juli 2008 @ 21:44:35 #297
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60197819
Voordat Eva naar haar huidige school ging, zat ze op een kinderdagcentrum. In datzelfde gebouw zit ook de vakantiedagopvang, iets wat ze heeeel verwarrend vond. Logisch.
De eerste keer heen vond ze eng en vreemd 'ik heb nu toch nieuwe school mama, dit is oud" maar toen ze zag dat we naar een andere vleugel gingen van het gebouw was het snel goed.
Ze had wat moeite met het wennen aan al die nieuwe gezichten dus ik ben een half uurtje bij haar gebleven. Net toen ik op het punt stond om haar gewoon weer mee te nemen zei ze "daaaag mama, ik zie je vanmiddag"
Ze hebben elke dag iets anders leuks gedaan, echt geweldig. Ze zijn naar het strand, een park, een speeltuin, kinderboerderij en vandaag naar de geitenboerderij geweest.
Eva heeft genoten en ook wij vonden het voor herhaling vatbaar.
Het is maar 1 weekje deze vakantie, maar wel een weekje waarin Eva lekker kon uitrazen en Iris eens heerlijk rustig met alle barbies kon spelen inde woonkamer.
Eva heeft dagelijks bezoekjes gebracht aan haar oude groep op het kinderdagcentrum,als we haar op kwamen halen om 4 uur, op bezoek bij haar vriendje die in augustus bij haar op school komt en waar ze nog steeds zo gek op is (en het is wederzijds ) en ze heeft de leidsters uitgebreid verteld dat we op vakantie gaan "na Fjieseland, dat is heeeeeeeeeel vej weg" en wat ze allemaal geleerd heeft op school.

Leuk detail, ik belde maandag tussen de middag even met de opvang om te horen hoe het met Eva ging maar ze waren net op weg naar het strand. M. Eva's oude juf en favoriet nam toevallig op en vertelde dat ze Eva net had zien buiten spelen en dat ze heel rustig en tevreden in de rondte keek en geen tekenen had van onrust. Dat was zo lief om te merken dat zelfs na een half jaar ze Eva's stemming nog zo goed kunnen lezen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:43:17 #298
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60198763
Wat super! Dat klinkt echt alsof je haar daar met vertrouwen achter kunt laten. En dat Eva zoveel onbekends aankon, al die uitstapjes. Echt goed van d'r.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_60286937
Dat is mooi vakantie-opvang... vooral als ze zulke leuke dingen doen . Is dit normale naschoolse opvang of speciaal voor onze kinderen Lois? Ik ben zo blij dat Thijs nog lekker op het kdc zit... dat gaat te minste lekker door. Het kdc zou ooit naschoolse-opvang gaan regelen. Maar dat is nooit van de grond gekomen... helaas. Dus wanneer Thijs straks naar school gaat moeten we daar nog een mooie oplossing voor zien te vinden.

Hier is er een klein beetje rust in de tent gekomen. Thijs krijgt de melatonine (verstopt in een snoepbanaantje) als hij in bed ligt. En hij is dan meestal binnen een kwartier onder zeil. Zelfs toen hij vd week even overdag had geslapen . Normaal was hij dan tot 22.00 wakker. In principe slaapt hij tot een uur of vijf en is daarna rustig in zijn kamer aan het rommelen. Dus ik kan nu meestal tot 5.30-6.00 in bed blijven liggen. Daarnaast heb ik nu toestemming om manlief ook zijn bed uit te trappen. En jawel gisteren was het zijn ochtend... en toen ik hem wakker wilde maken kwam hij spontaan zijn bed uit. Hij kan dus wel wakker worden van Thijs .

Voor iedereen die op vakantie gaat.... prettige vakantie ! Hopelijk gaat de zon nog schijnen.
  woensdag 23 juli 2008 @ 07:06:25 #300
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60287013
Dat is fijn Maroetje, dat je het nu meer met je man kunt delen. En wat slaapt hij goed! Geniaal middel.

Om even voor Lois te spreken: op veel plekken is er speciale vakantie opvang. Bij 'ons' is dat zelfs 3 weken in het gebouw waar de rest van het jaar het kdc zit. Voor veel kinderen is de locatie dus al bekend. De leidsters werken vaak op meerdere plekken (logeerhuizen, vakanties, in gezinnen e.d.) waardoor die ook verschillende kinderen al kennen. Ik heb er een jaar gewerkt en vond het leuk om te doen. Wel heftig, met veel onbekende kinderen erbij, maar je wel super dat je 'gewoon' kunt kijken wat een kind leuk vindt en dat je dat gaat doen. Het is toch vakantie, alles mag. Bijna alles dan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 23 juli 2008 @ 15:15:45 #301
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_60296411
VOL !
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')