Dungeon Keeper 2It's good to be bad... Ehr..? Dungeon Keeper?Dungeon Keeper 2 is een IBM PC strategy game ontwikkeld door Bullfrog Productions en gepubliseerd door Electronic Arts in 1999. Het was het vervolg op Peter Molyneux's Dungeon Keeper en de voorganger van de reeds gestopte Dungeon Keeper 3. Molyneux droeg niet meer bij aan de ontwikkeling van dit spel, maarveel van zijn ideeen uit het eerste spel, waren terug te zien in dit deel. Net zoals in zijn voorganger, neemt de speler de rol van een 'dungeon keeper' op zich, het bouwen en beschermen van een ondergrondse kerker tegen de "helden" die het trachten te vernietigen.
Het voornaamste verschil met Dungeon Keeper zijn toch wel de graphics, de wereld is nu volledig 3D. Waar in het eerste deel de monster sprites waren, zijn ze in dit deel volledig 3D gerenderd. Verschillende kamers, spreuken en monsters zijn veranderd, toegevoegd of verwijderd, evenals bepaalde instellingen. Bijvoorbeeld, als een monster in een gevecht word gegooid, dan is hij enige tijd duizelig en dus kwetsbaar voor een paar seconden voordat hij kan vechten. Een nieuwe optie in het spel is de 'My Pet Dungeon' modus, welke een 'sandbox-style' mode is, waar spelers een bijna ongelimiteerde hoeveelheid tijd hebben om een kerker te bouwen. In dit proces zullen zij ook niet gehinderd worden door helden, de speler kan namelijk zelf aangeven wanneer hij/zij wilt worden aangevallen door helden.
Voornaamste veranderingen met Dungeon KeeperHet 'dungeon heart' kan nu een bepaalde hoeveelheid goud herbergen
Spells gebruiken nu mana, welke zichzelf hersteld naar mate het spel vordert (afhankelijk van de hoeveelheid land en mana vaults die een speler bezit). In Dungeon Keeper moest men hier goud voor betalen.
Wezens sterven niet meer automatisch als zij zijn verslagen in een gevecht; De wezens kunnen, voor een korte tijd, gered worden door je eigen imps of ze worden gevangen genomen door imps van de tegenstander, om vervolgens in een gevangenis te belanden.
Het oppakken en plaatsen van wezens zorgt ervoor dat zij enige tijd duizelig zijn. De lengte van deze tijd verschilt per wezen. Imps hebben hier geen last van.
Imps hebben geen training meer nodig om te groeien in levels; ze krijgen ervaring door de werkzaamheden die zij verrichten in de kerker.
De 'training room' traint wezens alleen tot de eerste vier levels, daarna kunnen wezens stijgen in level door de 'Combat pit' of door gevechten.
The scavenger room is verwijderd uit het spel, twee nieuwe kamers zijn toegevoegd:
- Een casino
- Een combat pit
De 'horned reaper' is geen normaal wezen meer, hij moet namelijk worden opgeroepen door een grote hoeveelheid mana te betalen.
Veel wezens zijn verwijderd, maar er zijn er ook weer vele toegevoegd.
Wezens
Goblin - Wordt aangetrokken door de 'Lair' en de 'Hatchery'
Firefly - Hetzelfde als hierboven
Warlock - Hetzelfde als hierboven, maar nu moet er ook een 'Library' worden toegevoegd.
Salamander - Hetzelfde als hierboven, maar met een 'training room'.
Skeleton Warrior - Een gevangene moet sterven in je gevangenis.
Dark Mistress - Wordt aangetrokken door 'torture chambers' met een 'lair' en een 'hatchery'.
Troll - Hetzelfde als met de goblin, maar met een 'workshop'.
Bile Demon - Hetzelfde als met de troll, echter moeten er meer dan 25 vlakken 'hatchery' zijn.
Rogue - Hetzelfde als met de goblin, maar met een 'casino'.
Vampire - Een bepaalde hoeveelheid korpsen (5) moeten weg rotten in je begraafplaats.
Dark Angel - Een 5x5 vlakken tempel is benodigd per 2 Dark Angels met een 'lair' en een 'hatchery'.
Black Knight - Wordt aangetrokken door 'Combat Pits'.
Maiden of the Nest - Half vrouw - half spin - Wordt aangetrokken door een tempel, lair en een hatchery in patch 1.7 (Dit wezen zit niet in de originele versie van het spel).
Gameplay (schaamteloos knippen en plakken)
The game plays quite similarly to its predecessor, however gameplay is more streamlined with less micromanaging and elimination of unnecessary information. Examples include the removal of the "kill enemies"/"beat them unconscious" switch [Creatures are always knocked unconscious, the behaviour can't be changed] and the creature statistics panel which provided all sorts of generally irrelevant information like blood type and luck. The creature combat experience was also moved to display as a circular 'progress bar' in the creatures 'health flower' over their heads removing the need to find the information in the panels. The colors, music and sound in Dungeon Keeper 2 also tends to be brighter and more vibrant, the original Dungeon Keeper was generally darker and 'grimier' with more serious overtones. Dungeon Keeper 2 tends to be much more tongue in cheek with various 4th wall violating jokes. An example of the change in mood is when a creature hits jackpot in the casino. This releases a flurry of stardust springing from the room, while the game blasts Disco Inferno and the creatures in the casino dance around. The fact that this casino (together with the fighting pit) replaced the eerie Scavenger's Room from Dungeon Keeper just solidifies the altered mood.
Like the original, Dungeon Keeper 2 places the player in the role of a "malignant overlord" bent on world domination. The player must go and conquer all the underground lands in the kingdom to recover the 'portal gems' which can be used to open a portal to the surface world so that it can be invaded by evil. The kingdom itself takes the form of a large table containing a 3-Dimensional map where the player clicks where to attack next from the highlighted regions, this is quite similar to Dungeon Keeper's world map with mainly graphical improvements. There are 20 main levels in the campaign, some levels have multiple methods of attack allowing the player to choose which method and subregion they prefer.
As in the original, the player takes on the enigmatic form of a large floating green hand which moves around the map picking things up, dropping them, casting spells and interacting with specific items. The game interface is blended between a large panel at the bottom of the screen and interactive items in the world, for example, the buttons to select which room, door or trap to build or spell to cast are in tabs on the panel and are then dropped into position in the world, locking/unlocking doors or activating items is done by clicking on the item in the world, for example, disabling imprisonment of enemy creatures is done by clicking a metal bar next to the prison door barricading it closed.
Gameplay is overseen by "the Mentor" (an anonymous evil sounding male, voiced by Richard Ridings) just as in the original Dungeon Keeper who tutors the player in the early levels and provides hints and advice throughout the game as well as general notices such as "It's payday" or "Your dungeon heart is under attack!", he also provides occasional humorous messages such as "One of your imps does a great impression of you. He can even do the ears!". The Mentor also provides a sometimes humorous monologue at both the objectives and debriefing screens for each level about the level goals and the characters involved, he also points out the movements of rival keepers and the king on the world map.
After completing a campaign level the player receives a short movie before the debriefing screen which contains a joke based on the game.
Other than the campaign, the game also includes multiplayer and skirmish modes as well as the sandbox mode, "My Pet Dungeon". My Pet Dungeon levels assign the player a goal such as "gain 10000 points" where points are gained by building, casting, claiming, slapping and just generally managing the dungeon. Once the player completes the objective they are then allowed to choose to keep playing on for as long as they like. The sandbox mode includes a 'Hero toolbox' where the player can grab Hero characters and drop them in their dungeon for their minions to kill, the toolbox also includes a slot machine like device for changing the skill level of the characters in the toolbox. The interface panel also gains a 'force an invasion' button that causes a team of heroes to emerge from a Hero gate and attack the player's dungeon.
The skirmish mode enables the player to fight against computer bots, however the difficulty of the bots is not particularly high as the AI tends to have limited decision making and contingency planning abilities but are still generally challenging under favourable conditions - specifically, a sufficiently large quantity of land to build perfectly square rooms and a large quantity of nearby gold or gems.
Dungeon Keeper 3?!?
Indien je Dungeon Keeper 2 uit speelde kreeg je een filmpje te zien waarin "Horny" uit de kerkers kwam om de aarde te betreden.
Helaas is de stekker uit dit project getrokken, maar wie weet...
Enkele screens
Maar is het dan echt zoveel beter dan deel 1?
Ja...
Dungeon Keeper
Dungeon Keeper 2
Zijn er nog mensen die dit geweldige spel spelen?
[b]PSN:[/b] Bellerophon-
[b]Op
vrijdag 31 oktober 2008 09:51 schreef Sgele het volgende:[/b] Klootzak :')
[b][i]Non est vivere sed valere vita est[/i][/b]