abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56198660
Wat is het goedkoops: CV 's nachts naar 0 of laag blijven stoken?

Dus, als je gaat slapen de CV naar 0 zodat je 's nachts niet stookt en 's ochtends weer opstoken naar 19?
Of, de CV naar 14 en laag laten brommen zodat je minder op hoeft te stoken 's ochtends?

Wat is het goedkoopst? Of, na hoeveel tijd ligt het omslagpunt? (Bijv.: als je de verwarming 6 uur lang lager wilt hebben kun je beter op 0 zetten want dan is dat het goedkoopst, bij minder dan 6 uur op 14 ofzo).

Los van het feit dat wakker worden in 14 graden natuurlijk prettiger is dan wakker worden in kou, zeker als je met het raam open slaapt, gaat het me hier en nu alleen om de prijs! Wat is het goedkoopste?
  maandag 21 januari 2008 @ 13:52:20 #2
39436 Dreammaster
Dat zei je moeder vannacht ook
pi_56198731
in wat voor krot woon jij.... als ik de kachel 's avonds uit zet wordt het niet kouder dan 17 graden
pi_56198782
Als het water in je CV tijdens de nacht gewoon op temperatuur kan blijven, kost dat uiteindelijk minder energie dan water van koud naar de gewenste temperatuur te moeten stoken.

Maar ja, wat weet ik er ook van; ik heb gelukkig geen CV maar een gashaard.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_56198803
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:52 schreef Dreammaster het volgende:
in wat voor krot woon jij.... als ik de kachel 's avonds uit zet wordt het niet kouder dan 17 graden
Bij mij koelt het als het buiten flink vriest af naar ca. 15 graden. Daarop stel ik de thermostaat ook altijd in als ik langere tijd weg ben, weekje vakantie ofzo.

Maar vind de vraag van TS toch interessant, hebzelf geen antwoord, dus vandaar tvp.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_56198804
Kachel uit is het goedkoopste voor je gasrekening.

In combinatie met vocht, ventilatie en schimmels is het echter niet optimaal.
  maandag 21 januari 2008 @ 13:56:26 #6
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_56198818
quote:
Maar niet iedereen woont in jouw huis.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 21 januari 2008 @ 14:06:10 #7
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_56199013
ik doe hem 's nachts op 19 en overdags op 20
Denk dat die ene graad weinig nut heeft maar is dan ook puur psychisch.
Scheelt het nou veel que stookkosten als ik hem 's nachts op 17 zet ipv op 19 of 20?
Ik vind het a-relaxed om op te staan als het koud is in huis..
  maandag 21 januari 2008 @ 14:06:37 #8
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_56199022
quote:
ik dacht dat trollen in een grot woonden?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_56199023
Ik woon in een bovenwoning in Groningen, bouwjaar 1920, enkel glas. Student. Bedankt voor je enorm behulpzame antwoord

Tegenstrijdige antwoorden tot nu toe!
  maandag 21 januari 2008 @ 14:10:16 #10
39436 Dreammaster
Dat zei je moeder vannacht ook
pi_56199093
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:55 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Bij mij koelt het als het buiten flink vriest af naar ca. 15 graden. Daarop stel ik de thermostaat ook altijd in als ik langere tijd weg ben, weekje vakantie ofzo.

Maar vind de vraag van TS toch interessant, hebzelf geen antwoord, dus vandaar tvp.
De vraag is zeker interessant... maar doordat TS het in de OP het erover heeft om op 14 graden te stoken 's nachts had ik het idee dat het bij hem afkoelt naar minder dan 10 graden ofzo.
quote:
Op maandag 21 januari 2008 13:56 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Maar niet iedereen woont in jouw huis.
Gelukkig niet...
  maandag 21 januari 2008 @ 14:13:11 #11
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_56199149
warm houden is goedkoper dan afkoelen en warmstoken, waar het omslagpunt ligt ligt aan het type huis
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_56199165
Meten is weten.
Je hebt toch zo'n gasteller in je meterkast?
Probeer het uit in je eigen huis.

Doe telkens de eerste meting zodra je de verwarming laag zet voor de nacht.
Doe telkens de tweede meting zodra je weer op 19 graden zit de volgende dag.
Noteer ook telkens de nachttemperatuur buiten, en de luchtvochtigheid binnen + buiten, en probeer dit te verrekenen in je resultaten.

Ik ben benieuwd!
(De energieleverancier adviseert: laat afkoelen tot 15 graden. Maar ja, dat zou ik ook zeggen als ik energieleverancier was)
pi_56199429
quote:
Op maandag 21 januari 2008 14:06 schreef MuRKie het volgende:
Denk dat die ene graad weinig nut heeft maar is dan ook puur psychisch.
Scheelt het nou veel que stookkosten als ik hem 's nachts op 17 zet ipv op 19 of 20?
Als je nou een klokthermostaat neemt die je naar 20 graden laat gaan een uur voor je opstaat? Kan 's nachts de kachel op 15, een beter milieu begin bij jezelf, een lagere gasrekening ook trouwens.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 21 januari 2008 @ 14:29:15 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_56199481
CV op nul schijnt niet verstandig te zijn, beter op 14 of 15 graden.

Tevens een gratis schopje naar K&W
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_56199519
quote:
Daar hebben ze de thermostaatklok voor uitgevonden...
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_56199553
Ach, in ieder geval nooit lager dan 15 graden. Anders krijg je schimmels, etc. Niet gezond. Als het gaat vriezen, kunnen je CV-buizen kapotbarsten.. Dus niet uitzetten.

Hier nachts op 20, overdag 22 graden. Heerlijk warm in je nakie rondlopen, ook in de nacht.
pi_56199873
Thanks, toch maar wat hoger houden dus
Nu nog met huisgenoot overleggen
pi_56199905
M'n moeder heeft het een jaar uitgeprobeerd. En het gelijkhouden op 1 graad lager scheelt echt enorm. Wanneer je hem 's nachts uitzet op nacht stand, dan zuipt dat ding zich 's ochtends vol gas om de temperatuur op peil te brengen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  maandag 21 januari 2008 @ 14:51:49 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_56199983
Ik kan me voor de energie rekening niet voorstellen dat op 15 laten staan goedkoper is dan naar nul laten zakken. Om te beginnen voert je huis minder energie af als het binnen kouder is en verder is tijdens het bijstoken 's ochtends vroeg het ketel rendement hoger als de water retour temperatuur lager (lees: je huis kouder) is.

Of het ook beter is voor het onderhoud van je huis....geen idee. Ik zou in elk geval tenminste een graadje warmer stoken dan buiten, dan weet je dat je in huis minder last van condens hebt.
pi_56200084
quote:
Op maandag 21 januari 2008 14:48 schreef Skinkie het volgende:
M'n moeder heeft het een jaar uitgeprobeerd. En het gelijkhouden op 1 graad lager scheelt echt enorm. Wanneer je hem 's nachts uitzet op nacht stand, dan zuipt dat ding zich 's ochtends vol gas om de temperatuur op peil te brengen.
Bij ons scheelt het enorm dat we hem 's avonds uitzetten. Ik denk dat de enige juiste manier is om te meten wat het best bij jouw huis past.
pi_56200108
quote:
WTF?!

Overdag 18 à 19 en 'snachts 14 (wat zelden gehaald wordt) hier .
  maandag 21 januari 2008 @ 15:09:39 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_56200328
Ik heb volgens mij buren die ook 19/20 (of zelfs hoger) doen. Als die thuis zijn daalt bij ons de temp niet onder de 18 terwijl onze thermostaat op 15 staat
  maandag 21 januari 2008 @ 16:27:40 #23
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_56201948
quote:
Op maandag 21 januari 2008 14:26 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Als je nou een klokthermostaat neemt die je naar 20 graden laat gaan een uur voor je opstaat? Kan 's nachts de kachel op 15, een beter milieu begin bij jezelf, een lagere gasrekening ook trouwens.
Als het daadwerkelijk scheelt dan kan ik hem ook wel emt de hand terug zetten en kan ik er wel mee leven dat ik opsta in een wat kouder huis.. Heb ik geen klok thermostaat voor nodig.. Kost notabene ook geld

Maar als ik de kachel op 15 zet kost het wel 15 triljoen biljoen keer meer energie om het huis de volgende dag weer op te warmen ofzo

Hoewel mijn huisie niet echt afkoeld want ik heb een bovenwoning en mijn vloer wordt nu dus lekker verwarmd door de benedenburen
pi_56203097
Ik zet s`morgens de verwarming niet eens aan.
Uit bed, snel eten, mezelf opfrissen en weg, voor die 20 a 30 minuten loont dat ook niet.

Als ik thuis kom om 5 uur gaat de thermostaat op 19 graden, en rond een uur of 10 gaat de klokthermostaat weer op de nachtstand, dan zakt de temperatuur tot een graad of 16,17.
  maandag 21 januari 2008 @ 17:42:01 #25
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_56203498
quote:
Op maandag 21 januari 2008 14:32 schreef AdBlocker het volgende:
Ach, in ieder geval nooit lager dan 15 graden. Anders krijg je schimmels, etc. Niet gezond. Als het gaat vriezen, kunnen je CV-buizen kapotbarsten.. Dus niet uitzetten.

Hier nachts op 20, overdag 22 graden. Heerlijk warm in je nakie rondlopen, ook in de nacht.
Als je plekken hebt die slecht geïsoleerd zijn gaat die vlieger echt niet op. Dan slaat vocht toch wel neer.

15graden >>> 0 graden. Op je thermostaat zit een sterretje zodat water in de leidingen blijft stromen, moeder natuur moet het wel heel frisjes maken wil de CV-buis dan nog barsten. Daar hoeft het echt geen 15 graden voor te zijn.

Sowieso zijn schimmels nauwelijks een probleem als je af en toe lucht. Daarnaast heb je bij een lagere temperatuur minder vocht in de lucht dus ook minder kans op condens. Zeker als je overdag niet thuis bent zal de vochtconcentratie 's avonds bij verwarming niet zo snel oplopen dat het 's nachts problemen op gaat opleveren (beetje afhankelijk van de situatie).

Zoveel mogelijk de verwarming uit... Wordt je man van, is goed voor woning, goed voor je gasrekening en ook beter voor je weerstand.

22C Is dit een bejaardensoos of zo???

[ Bericht 5% gewijzigd door Ooster op 21-01-2008 17:51:50 ]
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')