Onze kat gevangennemen is flauwekul’Een Nederlands stel uit Eindhoven kocht voor 27.000 dollar een zogeheten asherakat uit de Amerika.
Ze dachten dat ze van tevoren alles goed hadden geregeld. Maar de kat werd vorige week tóch op Schiphol in beslag genomen door de Algemene Inspectie Dienst (AID). Vijf vragen aan de op zijn kat wachtende eigenaar Jeffrey Borrenbergs.
1 Wat is dat voor een soort kat, zo’n asherakat?,,De AID denkt dat deze soort kat een kruising is tussen een serval en een Aziatische luipaard. De tekening van het dier lijkt daar een beetje op. Maar het is niet zo, het is een kruising tussen een serval en een gewone huiskat. Het is dus allemaal flauwekul. Zeker omdat we van te voren van verschillende instanties, waaronder de politie, de dierenbescherming en de AID, de garantie hadden gekregen dat de invoer van het beest oké is. We meenden ook alle benodigde papieren te hebben.’’
2 En nu?,,Nu is de AID bezig met een onderzoek. Ik snap niet waarom dat zo lang moet duren. Ze zijn een heel dossier van het beest aan het aanleggen, terwijl je volgens mij best snel kunt uitzoeken wat voor soort kat dit is. Kijk, ik vind het prima dat er goed onderzoek wordt gedaan om te voorkomen dat mensen een leeuw in de tuin houden. Maar het beest mag nooit de dupe worden. Onze kat zit nu al vanaf 16 januari, de dag dat ie vanuit Los Angeles op het vliegtuig ging, in een hokje.’’
3 Waarom hebben jullie eigenlijk de zinnen gezet op een asherakat?,,We zijn echte kattenliefhebbers. We zagen een tijdje geleden op televisie een item over de asherakat en vonden het beest prachtig. Tja, dat is smaak. We hebben ook een naaktkat. Die vinden veel mensen lelijk, maar wij vinden ’m mooi.’’
4 En is hij erg exclusief?,,Zeker. Onze kat is de eerste ashera in Nederland. Zo’n grote kat is toch prachtig! Hij kan wel vijftien kilo worden.’’
5 Hij is het geld dus zeker waard?,,Ja. Sommige mensen kopen grote auto’s of een duur sieraad. Wij geven het geld liever aan een kat uit.’’