abonnement Unibet Coolblue
pi_56030476
Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb me uiteindelijk maar eens geregistreerd!

Ik heb een vraag.

Ik en mijn partner zijn bezig met het kopen van een huis, al een tijdje, maar het wilde eerst alsmaar niet lukken. Ik heb een jaarcontract, ik verdien 2060 euro bruto per maand, ik ben in het bezit van een intentieverklaring die in oktober is uitgeschreven waar duidelijk JA staat bij de vraag of mijn contract verlengd wordt met een contract voor onbepaalde tijd. Bovendien is mijn contract 3 keer verlengd en MOET ik wel een vast contract krijgen.

Mijn partner had een jaarcontract en geen intentieverklaring en kon dat compenseren door de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar te tonen en dat moest dan uitkomen op een gemiddelde van circa 5000-6000 euro per jaar. Daar kwamen we op dat moment niet op, maar in 2008 zouden we daar wel op komen, omdat we dan de cijfers van 2007 mee konden nemen in de berekening.

Maargoed, nu zijn we 2008 en heeft mijn partner een nieuwe baan, een baan in het bedrijf van zijn vader en hij heeft hier een contract voor onbepaalde tijd gekregen, zónder proeftijd wel te verstaan. Hier verdient hij 1100 bruto per maand. Geen vetpot haha, maargoed, hij is pas 21. Ik ben zelf overigens 22 jaar, bijna 23.

Hij heeft nu dus een vast contract, die weliswaar net is ingegaan, maargoed. Ik heb een jaarcontract met intentieverklaring. Toen we dit aan onze hypotheekman voorlegden, vroeg hij alsnog naar de gegevens van de afgelopen 3 jaar van mijn partner. Dit is toch compleet onzin? Ik dacht dat we nu wel safe zouden zitten met alles wat we nu hebben, maar je gaat er toch weer aan twijfelen.

Overigens heeft mijn partner nog geen loonstrook, omdat het contract net in is gegaan.

Kan iemand mij vertellen of er nu gewoon een aanvraag gedaan kan worden, want ik moet zeggen dat ik wel wat begin te twijfelen aan onze hypotheekadviseur. Hij heeft ons al eerder blij gemaakt met een dode mus en misschien dat hij nu iets te voorzichtig wordt.

We kunnen overigens het huis kopen voor 160000 kosten koper en dan willen we er 16.000 bijlenen aan verbouwingskosten. Komt op een hypotheek van 192.000 euro.

Mijn intentieverklaring is van oktober en onze hypotheekadviseur meldde ons dat mijn verklaring verlopen zou zijn en dat er een nieuwe moet komen, klopt dat wel? Ik ging er eigenlijk vanuit dat een intentieverklaring net zolang geldig is tot je contract afloopt en verlengd wordt.

Graag jullie mening.

Groeten!
pi_56031037
quote:
Op maandag 14 januari 2008 19:24 schreef Colin1985 het volgende:
Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb me uiteindelijk maar eens geregistreerd!

Ik heb een vraag.

Ik en mijn partner zijn bezig met het kopen van een huis, al een tijdje, maar het wilde eerst alsmaar niet lukken. Ik heb een jaarcontract, ik verdien 2060 euro bruto per maand, ik ben in het bezit van een intentieverklaring die in oktober is uitgeschreven waar duidelijk JA staat bij de vraag of mijn contract verlengd wordt met een contract voor onbepaalde tijd. Bovendien is mijn contract 3 keer verlengd en MOET ik wel een vast contract krijgen.


Als je werkgever je contract opzegt, dan MOET hij helemaal niets.
quote:
Mijn partner had een jaarcontract en geen intentieverklaring en kon dat compenseren door de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar te tonen en dat moest dan uitkomen op een gemiddelde van circa 5000-6000 euro per jaar. Daar kwamen we op dat moment niet op, maar in 2008 zouden we daar wel op komen, omdat we dan de cijfers van 2007 mee konden nemen in de berekening.

Maargoed, nu zijn we 2008 en heeft mijn partner een nieuwe baan, een baan in het bedrijf van zijn vader en hij heeft hier een contract voor onbepaalde tijd gekregen, zónder proeftijd wel te verstaan. Hier verdient hij 1100 bruto per maand. Geen vetpot haha, maargoed, hij is pas 21. Ik ben zelf overigens 22 jaar, bijna 23.

Hij heeft nu dus een vast contract, die weliswaar net is ingegaan, maargoed. Ik heb een jaarcontract met intentieverklaring. Toen we dit aan onze hypotheekman voorlegden, vroeg hij alsnog naar de gegevens van de afgelopen 3 jaar van mijn partner. Dit is toch compleet onzin? Ik dacht dat we nu wel safe zouden zitten met alles wat we nu hebben, maar je gaat er toch weer aan twijfelen.

Overigens heeft mijn partner nog geen loonstrook, omdat het contract net in is gegaan.

Kan iemand mij vertellen of er nu gewoon een aanvraag gedaan kan worden, want ik moet zeggen dat ik wel wat begin te twijfelen aan onze hypotheekadviseur. Hij heeft ons al eerder blij gemaakt met een dode mus en misschien dat hij nu iets te voorzichtig wordt.


Wacht even: je was eerder niet tevreden en dan blijf je alsnog aan deze adviseur vasthouden?
Verder vind ik het verhaal van je adviseur best apart.
quote:
We kunnen overigens het huis kopen voor 160000 kosten koper en dan willen we er 16.000 bijlenen aan verbouwingskosten. Komt op een hypotheek van 192.000 euro.

Mijn intentieverklaring is van oktober en onze hypotheekadviseur meldde ons dat mijn verklaring verlopen zou zijn en dat er een nieuwe moet komen, klopt dat wel? Ik ging er eigenlijk vanuit dat een intentieverklaring net zolang geldig is tot je contract afloopt en verlengd wordt.

Graag jullie mening.

Groeten!
'Verlopen' is niet het juiste woord, maar meestal mag een werkgeversverklaring (waar de intentieverklaring op staat) maximaal 3 maanden oud zijn, inderdaad.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_56031153
3x verlengd = 4 contracten = vast contract
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_56031236
quote:
Op maandag 14 januari 2008 19:49 schreef JumpingJacky het volgende:
3x verlengd = 4 contracten = vast contract
Ja, dat hoef je mij niet uit te leggen.... (mits de contracten achter elkaar doorlopen...)

TS zegt in feite twee dingen: óf hij is aan z'n derde contract bezig óf hij heeft al een vast contract (en dan zou de intentieverklaring dus niet nodig zijn)

Dus TS?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_56031293
of wg fopt ts met een 4de jaarcontract
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  maandag 14 januari 2008 @ 20:01:15 #6
23571 Shivan
Rotzooi op me buro
pi_56031493
3000 euro per maand ( afgerond op de gegevens hier boven)

is 38880 per jaar ( x 12 x 1.08)

Kan je met een NHG lening maximaal 185.000 ofzo lenen... ( moet dus naar mijn idee wel lukken )

Meerdere hypotheek verstrekkers langs gaan geeft duidelijkheid!
Judoka
  Licht Ontvlambaar maandag 14 januari 2008 @ 20:14:27 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_56031819
quote:
Op maandag 14 januari 2008 19:54 schreef JumpingJacky het volgende:
of wg fopt ts met een 4de jaarcontract
Of TS valt onder een CAO waar meer dan drie contract voor bepaalde tijd mogelijk zijn
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_56031872
Ja, ga weg bij deze nozem. Het moet makkelijk lukken zo. Ik heb net een huis gekocht met een intentie verklaring voor dit jaar (loonsverhoging van 250 euro). Daar hoefde ze slechts 1 loonstrookje voor te zien. Die van vorig jaar.
En voor 160.000 lopen ze niet zoveel risico. Daar komt bij dat jullie met zijn 2en zijn. Gewoon bij 3 hypotheekmensen langs gaan. Ze vinden het wel niet leuk dat je ergens anders shopt, maar het is jouw geld.
Vooral de postbank kan erg drammen en proberen de hypotheek naar zich toe te krijgen omdat ze van de nederlandse banken het laagste rente percentage hebben.
Bud, where is Bud?
pi_56034508
Ik ben bezig met mijn 3e contract, inderdaad 2 keer verlengd dus, mijn excuses , dus mijn 4e komt eraan. Inderdaad, MITS hij verlengd wordt Maar dat komt helemaal goed. Ik heb tevens eerder een intentieverklaring gekregen, sta op zeer goede voet met mijn leidinggevende, dus ik ga nu gewoon weer een nieuwe aanvragen, omdat de eerste inderdaad ouder dan 3 maanden is.

Ik heb net met de hypotheekadviseur gesproken en hij heeft de gegevens van de afgelopen 3 jaar niet nodig, werkgeversverklaring van partner met vast contract en een intentieverklaring van mijn werkgever is voldoende. Eventueel later aangevuld met een loonstrook oid indien de hypotheekverstrekker daar behoefte aan heeft.

Maargoed, we hebben ons eerder verheugd op het huis en daarom wil ik eventuele teleurstellingen voorkomen voor mij en mijn partner. Nu heb ik het idee dat het niet meer stuk kan en we ECHT een hypotheek kunnen krijgen, maargoed...ergens houd je toch je reserves. Vandaar dat ik even de mening van andere mensen vraag. Soort van bevestiging dat ik toch echt geen debiel ben en toch wel enigszins snap hoe de boel in elkaar steekt
pi_56149760
Ik heb inmiddels mijn nieuwe intentieverklaring aangevraagd, leidinggevende heeft het meest belangrijke deel ingevuld (de ja bij verlengen ) en mijn partner zijn contract is getekend en gaat per 1 feb in zonder proeftijd. We gaan vanavond op verjaardag bij een vriendin en haar vader is ook hypotheek adviseur, dus daar gaan we ook nog mee om de tafel. 1 feb kunnen we pas de aanvraag doen, dus tot die tijd gaan we nog even rondkijken wat er nog meer mogelijk is dan alleen deze hypotheekadviseur. Ik bedoel, het gaat toch om veel geld en als een ander ons een betere hypotheek kan leveren met lagere maandlasten, dan zullen we toch switchen.

Ik houd jullie nog wel even op de hoogte wat uit het gesprek van vanavond komt

In ieder geval vast bedankt voor de reacties.
pi_56152510
Schraal als je eigen vader je 1100 euro bruto p/m betaalt haha

Een contract onbepaalde tijd voor 1100 euro per maand (parttime mag ik hopen, anders is het slavernij) wat net ingegegaan is lijkt me voor een hypotheekverstrekker ook niet echt bijster veel vertrouwen wekken. Dus niet helemaal onlogisch dat ze bij een parttime functie ook graag het inkomen over de afgelopen 3 jaar willen zien.
pi_56157960
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 14:00 schreef hydra77 het volgende:
Schraal als je eigen vader je 1100 euro bruto p/m betaalt haha

Een contract onbepaalde tijd voor 1100 euro per maand (parttime mag ik hopen, anders is het slavernij) wat net ingegegaan is lijkt me voor een hypotheekverstrekker ook niet echt bijster veel vertrouwen wekken. Dus niet helemaal onlogisch dat ze bij een parttime functie ook graag het inkomen over de afgelopen 3 jaar willen zien.

Of een contract voor onbepaalde tijd net is ingegaan interesseert een verstrekker echt heel er weinig. (lees: niets)

Zolang er geen sprake is van een proeftijd, is het helemaal niet belangrijk.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_56172807
Dankje Feyenoord. Ik begrijp dat jij ook een hypotheekadviseur bent?

Ik heb gister dus gesproken met een andere hypotheekadviseur en die kwam met een veel beter voorstel. Dom dat we dit niet eerder gedaan hebben! Andere hypotheekvorm, namelijk een levenhypotheek, sluit beter aan bij onze wensen en lagere maandlasten en hogere aflossing! Hypotheekadviseur 1 kwam met een spaarhypotheek van 105.000 en 88.000 aflossingsvrij en dat kwam op een maandlast van 640 euro netto. Adviseur 2 kwam met een levenhypotheek van 120.000 euro en 73.000 aflossingsvrij en dat kwam op 630 euro. Ok, je hebt ietsjes minder zekerheid hoeveel je uiteindelijk kunt aflossen, maar de kans dat dat sowieso meer is dan 105.000 is heel groot, dat risico willen we wel nemen. Bovendien hebben we dan 2 levensverzekeringpolissen en krijgen we beiden bij overlijden 120.000 euro uitgekeerd, terwijl het bij de spaar maar 1 keer 106.000 zou zijn.

Kortom, voor ons veel gunstiger!

En ja, die 1150 bruto is parttime

[ Bericht 0% gewijzigd door Colin1985 op 20-01-2008 11:15:59 (mega domme spelfout :D) ]
pi_56174010
controlleer even in je offerte of dat ze in je maandlasten berekening ook de premie levensverzekering hebben meegenomen , hiervan vergoed de belastingdienst 0,0 van maar telt vaak wel 120-140 euro in de maand extra mee in je maandlasten
  zondag 20 januari 2008 @ 12:25:50 #15
45083 snarfbreda
Meldingsplicht
pi_56174104
Ik heb ook een vast contract maar wil van baas wisselen waar ik dan een halfjaar contract krijg.
Wil eind dit jaar mijn hypotheek oversluiten, zal dat voor problemen zorgen?
Alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden......
  zondag 20 januari 2008 @ 12:29:39 #16
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_56174188
Intentie verklaring is allemaal kul, als je werkgever failliet raakt sta je ook met een hypotheek te springen....

Regeling is 12,5 * het gezamelijke inkomen (1100 + 2060) * 12,5 = 39500 als bruto jaar inkomen.

Je mag dan officieel als je 4,5 keer je jaarinkomen neemt : 177.750 lenen, als je 5 maal je jaarinkomen hanteerd dan kom je er wel aan, licht er maar net aan welke hypotheker je neemt en je zit ook met de NHG spelregels.
pi_56174231
tvp
I pwn u!
pi_56175669
quote:
Op zondag 20 januari 2008 12:29 schreef Noway666 het volgende:
Intentie verklaring is allemaal kul, als je werkgever failliet raakt sta je ook met een hypotheek te springen....

Regeling is 12,5 * het gezamelijke inkomen (1100 + 2060) * 12,5 = 39500 als bruto jaar inkomen.

Je mag dan officieel als je 4,5 keer je jaarinkomen neemt : 177.750 lenen, als je 5 maal je jaarinkomen hanteerd dan kom je er wel aan, licht er maar net aan welke hypotheker je neemt en je zit ook met de NHG spelregels.
Wel een heleboel klok-klepel in dit verhaal: Maandinkomen is 12,96 (immers: 8% vakantiegeld).

4,5x het inkomen is ook een onzinverhaal dat een keer de wereld is ingeholpen. Dus nee: je kunt niet 'officieel' (buiten dat: het is geen wettelijke maatregel of iets dergelijks) 4,5x je inkomen lenen.

E.e.a. is afhankelijk van de verdeling van de inkomens (het maakt wel degelijk uit of je 1000 + 2000 euro verdient of 2500 + 500. Daarnaast is de rentestand van belang: hoe hoger de rente, des te lager wordt je leencapaciteit.

Een overzicht van de normen: http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=103368

De 'norm' (wederom: niet vastegelegd, gewoon een losse afspraak gebaseerd op de NHG-normen oftewel: onder NHG is je leencapaciteit hoger) loopt dus van 3,3x het inkomen tot en met 6,2x het inkomen naar gelang het inkomen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_56175782
quote:
Op zondag 20 januari 2008 11:14 schreef Colin1985 het volgende:
Dankje Feyenoord. Ik begrijp dat jij ook een hypotheekadviseur bent?


Ik weet alles van hypotheken, maar ik ben gelukkig geen hypotheekadviseur (meer).
quote:
Ik heb gister dus gesproken met een andere hypotheekadviseur en die kwam met een veel beter voorstel. Dom dat we dit niet eerder gedaan hebben! Andere hypotheekvorm, namelijk een levenhypotheek, sluit beter aan bij onze wensen en lagere maandlasten en hogere aflossing! Hypotheekadviseur 1 kwam met een spaarhypotheek van 105.000 en 88.000 aflossingsvrij en dat kwam op een maandlast van 640 euro netto. Adviseur 2 kwam met een levenhypotheek van 120.000 euro en 73.000 aflossingsvrij en dat kwam op 630 euro. Ok, je hebt ietsjes minder zekerheid hoeveel je uiteindelijk kunt aflossen, maar de kans dat dat sowieso meer is dan 105.000 is heel groot, dat risico willen we wel nemen. Bovendien hebben we dan 2 levensverzekeringpolissen en krijgen we beiden bij overlijden 120.000 euro uitgekeerd, terwijl het bij de spaar maar 1 keer 106.000 zou zijn.

Kortom, voor ons veel gunstiger!

En ja, die 1150 bruto is parttime
Even een tipje: kijk of het voordeliger is om je overlijdensrisicoverzekering (ORV) los bij te sluiten. Mocht je een keer willen oversluiten en dan blijkt dat een andere opbouwvorm beter bij je past, dan kun je die gewoon meenemen. Je premie voor een ORV wordt hoger naarmate je ouder wordt, dus ook in een eventuele nieuwe polis. Het kan misschien nu iets duurder zijn, maar op termijn kan het voordeel opleveren.

Ook als je die loskoppelt kan dat prettiger zijn, mocht je onverhoopt uit elkaar gaan. Dat scheelt rompslomp.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_56191733
Ik noemde je Feyenoord, maar ik bedoelde natuurlijk Five_Horizons

Thanks, ik zal het eens met onze hypotheekadviseur overleggen, wat betreft de ORV zodat hij me nog even het fijne ervan uit kan leggen

Overigens zit de premie van de levensverzekering in de maandlasten meegenomen. Die wordt dan meteen vastgezet voor de looptijd van de hypotheek. Die wordt dus niet verhoogd naarmate we ouder worden.

In ieder geval weer bedankt! I'll keep you posted, 1 februari gaat de aanvraag de deur uit!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')