Ik ga als ik antwoord geef op een vraag me niet bedenken wat voor zinnen mensen er verder nog achter gaan hallucineren, als je het niet erg vindtquote:Op vrijdag 11 januari 2008 10:51 schreef bbtb77 het volgende:
Ja, dat klopt...
Nee, daar hoef je niets in te vullen..
Is maar net wat voor zin je er in gedachten achter zet.
Dat dus.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 10:58 schreef ElectricEye het volgende:
Hij bevestigd dat je niets hoeft in te vullen.
Ergo: Hij heeft puur taalkundig gesproken gelijk, maar in de spreektaal is het idd onhandig, omdat we onszelf het fout hebben aangeleerd.
Overigens ben ik dus net zo irritant als je collega!
Ik ben ook zo irritant.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 10:58 schreef ElectricEye het volgende:
Hij bevestigd dat je niets hoeft in te vullen.
Ergo: Hij heeft puur taalkundig gesproken gelijk, maar in de spreektaal is het idd onhandig, omdat we onszelf het fout hebben aangeleerd.
Mama kan eigenlijk beter gewoon antwoorden "Komakie is idd niet thuis"quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:24 schreef Herald het volgende:
*klop klop*
Mama Komakie maakt de deur open
Herald: is Komakie niet thuis?
Mama Komakie: Nee
Vraag: is Komakie nou wel of niet thuis?
Ben je ook zo irritant om mensen te verbeteren op taalfouten...?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 10:58 schreef ElectricEye het volgende:
Hij bevestigdt dat je niets hoeft in te vullen.
quote:Ontkennende vraag beantwoorden
Vraag
Luidt het antwoord op de vraag Heb jij geen dorst? 'ja' of 'nee' als de aangesprokene geen dorst heeft?
Antwoord
Het antwoord luidt dan: Nee (ik heb geen dorst).
Toelichting
Als een vraag ontkennend gesteld wordt, en het antwoord is een bevestiging van de ontkennende vraag, dan begint het antwoord met nee. Vaak volgt er ook nog een ontkennende zin. Als de aangesprokene wil aangeven dat hij wel dorst heeft, dan luidt het antwoord: Ja, ik heb dorst of: Ja, zeker (wel).
In het Nederlands gaan taalgebruikers met hun antwoord op dit soort vragen in op de veronderstelling die aan de vraag ten grondslag ligt. In de zin Heb jij geen dorst? is deze veronderstelling 'jij hebt (wellicht) dorst'. Die veronderstelling wordt ontkend (nee, ik heb geen dorst) of bevestigd (ja, ik heb dorst).
Verwant aan deze kwestie is de uitroepende vraag: Heb jij geen dorst?! Een dergelijke uitroepende vraag kun je alleen uiten als het nauwelijks voorstelbaar is dat de desbetreffende persoon geen dorst heeft.
Waarbij de veronderstelling in de OP volgens mij wel is dat er inderdaad niets ingevuld hoeft te worden, in tegenstelling tot het voorbeeld wat Taaladvies geeftquote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:35 schreef BoNi het volgende:
[..]
Ben je ook zo irritant om mensen te verbeteren op taalfouten...?
Taaladvies zegt hierover het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |