abonnement Unibet Coolblue
pi_55917383
Mijn situatie in het kort.
Ben erkent door mijn pleegvader als kind. Draag zijn achternaam. Op papier is hij mijn vader.
Nu ken ik sinds mijn 18e mijn biologische vader en zijn vrouw. Ik ben enig kind. Zijn vrouw heeft ook geen kinderen. Op papier mijn vader ook niet meer want hij heeft afstand van mij gedaan.
Mijn biologische vader zegt dat ik mijn naam moet veranderen om gedoe te voorkomen als hij komt te overlijden.
Ik ben van mening dat hij zijn nalatenschap ook bij de notaris kan vast laten leggen. Hoe zit het eigenlijk juridisch?
Wat kan ik verwachten en hoe moeten we het regelen?

En hoe zit het met mijn pleegvader? Kan hij eventueel mij uit zijn testament zetten? Omdat er geen vader/dochter relatie meer is?

Ben echt een noob wat dit betreft maar is toch wel handig om te weten lijkt mij.
Mijn dank is groot.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mejoon op 10-01-2008 10:50:47 ]
  donderdag 10 januari 2008 @ 10:22:40 #2
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_55917417


[ Bericht 85% gewijzigd door Sjeen op 10-01-2008 11:11:23 (Ga ergens anders zieken...) ]
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_55917474
Je blijft altijd erfgename van je biologische vader.

De vader van mijn moeder (biologische) heeft ook officieel afstand gedaan en zij is de naam gaan dragen van haar stiefvader. Toen haar biologische vader overleed heeft zij een brief gehad van de notaris mbt de erfenis.
ijs_beer fan!
  donderdag 10 januari 2008 @ 10:24:54 #4
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_55917480
Jij hebt dus de naam van je pleegvader maar je moet die veranderen wil je biologische vader komen te overlijden?

Tvp, misschien handig een keer voor mijn pleegbroertje.

[ Bericht 23% gewijzigd door LasTeR op 10-01-2008 10:35:43 ]
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  donderdag 10 januari 2008 @ 10:25:55 #5
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_55917503
Als het alleen om de erfenis gaat dan moet je biolgische vader dat in z'n testament opnemen. Dat is het eenvoudigste. Ik weet niet hoe het daarna verder belastingtechnisch zit met sucessierechten.
Je naam veranderen lijkt me onzin aangezien hij afstand heeft gedaan.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_55917587
Niks doen. Maar als je vragen op dit vlak hebt kun je beter even naar een notaris gaan.
  Vis een optie? donderdag 10 januari 2008 @ 10:31:24 #7
70532 loveli
N
pi_55917606
Welke achternaam wil je zelf hebben?
crap in = crap out
pi_55917786
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 10:24 schreef NanKing het volgende:
Je blijft altijd erfgename van je biologische vader.

De vader van mijn moeder (biologische) heeft ook officieel afstand gedaan en zij is de naam gaan dragen van haar stiefvader. Toen haar biologische vader overleed heeft zij een brief gehad van de notaris mbt de erfenis.
Is ze ook erkent door haar stiefvader?

[ Bericht 0% gewijzigd door Mejoon op 10-01-2008 10:50:02 ]
pi_55917824
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 10:31 schreef loveli het volgende:
Welke achternaam wil je zelf hebben?
Nou ik blijf liever de achternaam dragen van mijn stiefvader. Om nou weer helemaal door dat gedoe te gaan met achternaam wijzigen enzo.
pi_55917872
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 10:42 schreef Mejoon het volgende:
Nou ik blijf liever de achternaam dragen van mijn stiefvader. Om nou weer helemaal door dat gedoe te gaan met achternaam wijzigen enzo.
Jij bent erkent door je stiefvader. Dat kan alleen door jou via een rechterlijke procedure ongedaan gemaakt worden. Zolang die erkenning in stand blijft heb je recht op jouw deel van de erfenis als je stiefvader overlijdt.

Volgens mij heb je geen enkele juridische band met je biologische vader en dus ook geen recht op een eventuele erfenis. Hij kan jou wel eventueel toevoegen in zijn testament, maar dat zouden andere rechthebbenden weer kunnen aanvechten na zijn overlijden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 10 januari 2008 @ 10:49:14 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_55917938
Het lijkt me niet dat je alleen maar vanwege je nieuwe achternaam een erfenis mis kunt lopen. Je biologische vader is immers bekend en hij zal ook op je geboorteakte staan. Ik weet niet hoe het juridisch zit met erven als je afstand hebt gedaan van je kind. Misschien kan een notaris je daar beter over inlichten. Maar je achternaam heeft er niks mee te maken natuurlijk.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_55917996
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 10:49 schreef Rewimo het volgende:
Het lijkt me niet dat je alleen maar vanwege je nieuwe achternaam een erfenis mis kunt lopen. Je biologische vader is immers bekend en hij zal ook op je geboorteakte staan. Ik weet niet hoe het juridisch zit met erven als je afstand hebt gedaan van je kind. Misschien kan een notaris je daar beter over inlichten. Maar je achternaam heeft er niks mee te maken natuurlijk.
De achternaam is alleen maar een gevolg van de erkenning van de stiefvader. De biologische vader staat dus ook niet op de geboorteakte.
pi_55918017
Zijn alle betrokkenen Nederlands en wonen zij ook in Nederland?
pi_55918074
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 10:49 schreef Rewimo het volgende:
Het lijkt me niet dat je alleen maar vanwege je nieuwe achternaam een erfenis mis kunt lopen. Je biologische vader is immers bekend en hij zal ook op je geboorteakte staan. Ik weet niet hoe het juridisch zit met erven als je afstand hebt gedaan van je kind. Misschien kan een notaris je daar beter over inlichten. Maar je achternaam heeft er niks mee te maken natuurlijk.
Het gaat dus niet alleen om mijn achternaam. Ik ben zijn kind niet meer op papier. Vraag me zelfs af of hij op mijn geboorteakte staat.
pi_55918092
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 10:53 schreef Wokkel het volgende:
Zijn alle betrokkenen Nederlands en wonen zij ook in Nederland?
Ja
pi_55918142
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 10:45 schreef The_End het volgende:

[..]

Jij bent erkent door je stiefvader. Dat kan alleen door jou via een rechterlijke procedure ongedaan gemaakt worden. Zolang die erkenning in stand blijft heb je recht op jouw deel van de erfenis als je stiefvader overlijdt.

Volgens mij heb je geen enkele juridische band met je biologische vader en dus ook geen recht op een eventuele erfenis. Hij kan jou wel eventueel toevoegen in zijn testament, maar dat zouden andere rechthebbenden weer kunnen aanvechten na zijn overlijden.
Ja zie dat dacht ik zelf ook. Hoor alleen zoveel verschillende dingen. Misschien handig om met mijn vader en notaris te gaan praten en dingen op papier te zetten.
pi_55919554
Je houdt toch sowieso recht op je kindsdeel van de erfenis, bij geen andere erfgenamen dus 100%?

Gaat trouwens als je biologische vader overlijd zijn erfenis niet eerst naar zijn vrouw en bij haar overlijden naar haar erfgenamen, wat jij dus volgens mij niet van haar ben?
Dus wel handig om e.e.a. goed uit te zoeken en vast te leggen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_55920053
Wat de erfenis betreft weet ik het niet, maar dat van die naam is onzin.
Hij probeert je te manipuleren om zijn naam aan te nemen.
Die naam heeft geen enkele juridische betekenis. Anders verander ik vandaag nog mijn naam in 'Gates' en wacht ik tot Bill dood gaat.

Wat de erfenis betreft is het onduidelijk. De wet spreekt over kinderen en kindsdelen enzovoorts - maar er wordt niet verteld of het afstand doen van de kinderen die band breekt. Ik vermoed eigenlijk stiekum van wel, maar ik kan dat niet hardmaken.
pi_55920097
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 11:59 schreef DroogDok het volgende:
Je houdt toch sowieso recht op je kindsdeel van de erfenis, bij geen andere erfgenamen dus 100%?

Gaat trouwens als je biologische vader overlijd zijn erfenis niet eerst naar zijn vrouw en bij haar overlijden naar haar erfgenamen, wat jij dus volgens mij niet van haar ben?
Dus wel handig om e.e.a. goed uit te zoeken en vast te leggen.
Ja lijkt me niet meer dan logich dat het eerst naar haar gaat. Maar denk niet dat ze zou willen dat daarna iets naar haar erfgenamen toe gaat. Sowieso ga ik dat toch wel even goed uit zoeken.
pi_55920233
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 12:24 schreef mgerben het volgende:
Wat de erfenis betreft weet ik het niet, maar dat van die naam is onzin.
Hij probeert je te manipuleren om zijn naam aan te nemen.
Die naam heeft geen enkele juridische betekenis. Anders verander ik vandaag nog mijn naam in 'Gates' en wacht ik tot Bill dood gaat.

Wat de erfenis betreft is het onduidelijk. De wet spreekt over kinderen en kindsdelen enzovoorts - maar er wordt niet verteld of het afstand doen van de kinderen die band breekt. Ik vermoed eigenlijk stiekum van wel, maar ik kan dat niet hardmaken.
Ja misschien bedoelt hij wel om hem weer als mijn vader te erkennen. En ik snap het wel dat het pijn doet dat ik een andere naam draag.
Waarom denken ouders daar toch niet over na als ze dit soort beslissingen maken.
Alhoewel de ouders en grootouders van mijn vriend hebben alles al helemaal netjes beschreven.
pi_55920282
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 12:24 schreef mgerben het volgende:
Wat de erfenis betreft is het onduidelijk. De wet spreekt over kinderen en kindsdelen enzovoorts - maar er wordt niet verteld of het afstand doen van de kinderen die band breekt. Ik vermoed eigenlijk stiekum van wel, maar ik kan dat niet hardmaken.
Je kan in Nederland geen afstand doen van je vaderschap en dat is maar goed ook. Echter is het zo dat een kind maar 1 juridische vader kan hebben en dat is de man die het kind erkend heeft. Het maakt daarbij niks uit of het de biologische vader is of niet.

In het geval van Mejoon betekent het dus dat haar stiefvader, haar juridisch vader is. Zij zelf kan de erkenning van haar stiefvader laten vernietigen door de rechtbank en dan zou haar biologisch vader haar kunnen erkennen.

Let op! De erkenning van de niet-biologische vader kan vernietigd worden door het kind; de erkenning van een biologische ouder is onomkeerbaar!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2008 12:35:40 ]
  donderdag 10 januari 2008 @ 12:59:07 #22
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_55921007
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 10:25 schreef Pikkebaas het volgende:
Als het alleen om de erfenis gaat dan moet je biolgische vader dat in z'n testament opnemen. Dat is het eenvoudigste. Ik weet niet hoe het daarna verder belastingtechnisch zit met sucessierechten.
Je naam veranderen lijkt me onzin aangezien hij afstand heeft gedaan.
Inderdaad. Je hoeft je naam niet terug te veranderen.

Vooral met name de successierechten is er normaal gesproken een hogere belastingnorm.

Maar aangezien jij aantoonbaar kan maken dat je in de directe familielijn zit zie ik hier geen problemen mee.
pi_55921855
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 12:33 schreef The_End het volgende:

[..]

Je kan in Nederland geen afstand doen van je vaderschap en dat is maar goed ook. Echter is het zo dat een kind maar 1 juridische vader kan hebben en dat is de man die het kind erkend heeft. Het maakt daarbij niks uit of het de biologische vader is of niet.

In het geval van Mejoon betekent het dus dat haar stiefvader, haar juridisch vader is. Zij zelf kan de erkenning van haar stiefvader laten vernietigen door de rechtbank en dan zou haar biologisch vader haar kunnen erkennen.

Let op! De erkenning van de niet-biologische vader kan vernietigd worden door het kind; de erkenning van een biologische ouder is onomkeerbaar!
Maar hoe kan het dan. Mijn biologische vader en moeder waren getrouwd. Dus bij mijn geboorte is er een automatische erkenning geweest. Hij zag mij niet maar moest wel alimenetatie betalen. Daarom heeft hij afstand gedaan van mij.
pi_55921995
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 13:29 schreef Mejoon het volgende:
Maar hoe kan het dan. Mijn biologische vader en moeder waren getrouwd. Dus bij mijn geboorte is er een automatische erkenning geweest. Hij zag mij niet maar moest wel alimenetatie betalen. Daarom heeft hij afstand gedaan van mij.
Dat is wel heel raar. Heeft jou stiefvader je misschien geadopteerd en niet erkend soms? (Het kan ook zijn dat het vroeger anders was natuurlijk )

Afstand doen is niet mogelijk. Zou lekker makkelijk zijn om zo onder de allimentatie uit te komen he.

Weet je welke naam op je geboorteakte staat?
pi_55922670
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 13:34 schreef The_End het volgende:

[..]

Dat is wel heel raar. Heeft jou stiefvader je misschien geadopteerd en niet erkend soms? (Het kan ook zijn dat het vroeger anders was natuurlijk )

Afstand doen is niet mogelijk. Zou lekker makkelijk zijn om zo onder de allimentatie uit te komen he.

Weet je welke naam op je geboorteakte staat?
Ja de naam van mijn stiefvader. Ik heb net mijn moeder gesproken en het is dus adoptie inderdaad.
Maar daar heeft mijn vader wel toestemming voor moeten geven volgens mijn moeder. En dat heeft hij gedaan om geen alimentatie meer te moeten betalen omdat hij me toch al niet zag.
Dat maakt het hele verhaal weer anders of niet?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')