abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 januari 2008 @ 21:57:21 #1
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_55909232
Hey all, ik ben van plan binnen korte tijd (1-2 maanden) een HDTV te kopen, en zat te denken aan de FULLHD scherm, simpelweg omdat je dan wat beter op de toekomst bent voorbereidt, en ook omdat je dan in ieder geval al het maximale uit de PS3 haalt (Blu-Ray) enzo...

maar ik heb nog wel enkele vragen...

1: hoe zien normale DVD's eruit wanneer ik ze ga bekijken op een HDscherm? Wordt dat allemaal mooi geupscaled (door een PS3/360), of wordt het een wazig gedoen en krijg je blokjes enzo?

2: Zijn er wel genoeg games die al gebruik maken van Full HD, of is eigenlijk het meeste nog 720p?

3: De HDTV komt boven te staan, maar we hebben nog geen dig. TV aansluiting. Nou snap ik dat analoog er niet uitziet op een HD scherm, maar is het mogelijk om boven digitale TV aan te sluiten zonder kwaliteitsverlies? (dus toch dig. tv bestellen, en dan beneden analoog houden en het kastje boven zetten en daar dig. kijken)

Dat zijn even de vraagjes voor dit moment, maar ik heb het gevoel dat ik nog wat dingen vergeten ben...
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:05:26 #2
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_55909477
1. Kan nog wel, maar niet zodra je HD gewend bent.
2. Ja.
3. Digitenne
A.F.C. Ajax
  Donald Duck held woensdag 9 januari 2008 @ 22:07:48 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_55909537
Digitale en analoge tv blijven naast elkaar bestaan. Dus je kunt boven het digitale kastje zetten en beneden het oude analoge signaal blijven ontvangen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:08:29 #4
48134 rjce
++== Likken graag ==++
pi_55909574
gewone analoge tv ziet er op een full hd btw beter uit dan hd ready, normale tv is nl 540 en 540x2 = 1080 snapte!
At my signal, unleash hell
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:08:36 #5
18552 WiXX
Kijk uit maloot...
pi_55909576
Een paar dingen even rechtzetten. Digitale TV ziet er net zo goed "niet" uit als analoge TV. Dit komt gewoon door het feit dat die dingen nog steeds 576 beeldlijnen doorsturen omdat een oude tv dat had. Alleen de HDTV decoder van Samsung scaled het beeld up als je de HDMI poort gebruikt tot 720p of 1080i en het ding kan HDTV uitzendingen aan. Helaas moet je even wachten totdat de revisies uitkomen voor dit ding, want de meeste hebben op dit moment software problemen (Je weet dat het een goede revisie is als er een A achter het typenummer staat).

Full HD is alleen nodig als je een groot scherm hebt en er dicht bij zit. Een 42 Inch scherm verliest zijn Full HD waarde als je er meer dan 2 meter 60 vanaf zit, gewoon door het feit dat het menselijke oog het niet aankan. Ik dacht dat de PS3 en Xbox 360 niet aan upscaling deden bij dvd's. De meeste spellen worden zowiezo native in 720p gerenderd en up gescaled naar 1080p.

Als je even iets langer wacht 3 tot 4 maanden, dan zijn alle nieuwe modellen makkelijk te krijgen. Anders zit je na 1 a 2 maanden weer met een "verouderd" scherm.

[ Bericht 11% gewijzigd door WiXX op 09-01-2008 22:14:21 ]
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:10:00 #6
18552 WiXX
Kijk uit maloot...
pi_55909615
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:08 schreef rjce het volgende:
gewone analoge tv ziet er op een full hd btw beter uit dan hd ready, normale tv is nl 540 en 540x2 = 1080 snapte!
Grappenmaker. Het ziet er juist slechter uit omdat je meer lijnen hebt. Tis niet dat als je makkelijk kan verdubbelen dat het dan scherper wordt en oude tv's gebruiken 576 beeldlijnen en niet 540.
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:05 schreef SoupNazi het volgende:
1. Kan nog wel, maar niet zodra je HD gewend bent.
2. Ja.
3. Digitenne
Nooit digitenne pakken, doordat het door de ether gaat gebruikt het veels te weinig bandbreedte wat de scherpte totaal niet ten goede komt. Gewoon voor je lokale kabel leverancier gaan.
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:25:17 #7
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_55910112
Digitenne was ik inderdaad sowieso niet van plan... om de reden die hierboven al gegeven werd.
We hebben kabelTV van UPC, dus waarschijnlijk zouden we dan ook via UPC dig. TV moeten afnemen. Geen idee hoe dat dan verder in zijn werk gaat qua kastje naar boven enzo.

Hoe zit het trouwens als je op meerdere tv's digitale TV wilt ontvangen? Moet je dan voor iedere tv een apart kastje kopen? Beetje expensive...

Analoge TV op een HDTV lijkt me geen doen. Ik hoor vaak dat dat niet om aan te zien is, vooral bij voetbal enzo... (snelle beelden)

En zien de games die worden ge-upscaled van 720p naar 1080p er nog wel gewoon goed uit? Of beter? of slechter? Ik hoorde dat je bijvoorbeeld bij Halo 3 nog steeds last had van kartels etc...!? Nou ben ik niet echt van plan om Halo 3 te spelen (kut-serie), maar toch...

Ik ben wel van plan om zoveel mogelijk via HDMI te doen, dus beide consoles alswel dig. tv (dus dan heb ik straks een tv met 3 hdmi-ingangen nodig, I know )

Of is een schotel een betere oplossing, wat betreft dig. tv? Ik las laatst in Mediazine dat dat ook nog niet bepaald fantastisch is qua bandbreedte... maar verder weet ik er ook het fijne nog niet van allemaal.
Ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld, aangezien je met zoveel dingen rekening moet houden terwijl je eigenlijk gewoon voor alles zo goed mogelijk beeld wilt hebben...
  Donald Duck held woensdag 9 januari 2008 @ 22:30:53 #8
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_55910305
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:25 schreef Yi-Long het volgende:
Hoe zit het trouwens als je op meerdere tv's digitale TV wilt ontvangen? Moet je dan voor iedere tv een apart kastje kopen? Beetje expensive...
Voor elke TV waarop je wilt kunnen zappen door digitale kanalen, heb je een apart kastje nodig ja. Of je ook per kastje ook een extra abonnement moet afsluiten of slechts een paar euro betaalt hangt af van je provider.
Je kunt natuurlijk wel het signaal van één kastje splitsen en dat naar meerdere TV's sturen, maar dan is wel overal hetzelfde te zien
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:30:54 #9
18552 WiXX
Kijk uit maloot...
pi_55910307
Als je zo goed mogelijk beeld wilt hebben dan moet je voor de Pioneer Kuro serie gaan. Zelfs de HD Ready schermen daarin geven beter beeld dan de meeste Full HD LCD scherm. Kijk je dus niet alleen blind op specs, maar ga naar schermen kijken in de winkel. Ikzelf heb een Panasonic PV70FA. Ik wou eerst ook een FullHD samsung halen, maar die haalt het in de verte niet bij de kleurdiepte die de panasonic levert.

Als het trouwens je eerste HD scherm wordt dan vind je 720P al super scherp. Ik denk zelfs dat je het verschil tussen 1080p en 720p niet eens ziet als de schermen niet naast elkaar staan.
  woensdag 9 januari 2008 @ 22:47:48 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_55910903
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:30 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Voor elke TV waarop je wilt kunnen zappen door digitale kanalen, heb je een apart kastje nodig ja. Of je ook per kastje ook een extra abonnement moet afsluiten of slechts een paar euro betaalt hangt af van je provider.
Je kunt natuurlijk wel het signaal van één kastje splitsen en dat naar meerdere TV's sturen, maar dan is wel overal hetzelfde te zien
Hmmm... dat is wel vervelend, en eigenlijk zonde dat ze daar nog niets op gevonden hebben. Is dat in andere landen trouwens net zo, of is daar het hele digitale TV gebeuren anders geregeld? Kan me moeilijk voostellen dat bijvoorbeeld de amerikanen graag extra dollars per TV gaan neerleggen om dig. tv te kunnen kijken...
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:30 schreef WiXX het volgende:
Als je zo goed mogelijk beeld wilt hebben dan moet je voor de Pioneer Kuro serie gaan. Zelfs de HD Ready schermen daarin geven beter beeld dan de meeste Full HD LCD scherm. Kijk je dus niet alleen blind op specs, maar ga naar schermen kijken in de winkel. Ikzelf heb een Panasonic PV70FA. Ik wou eerst ook een FullHD samsung halen, maar die haalt het in de verte niet bij de kleurdiepte die de panasonic levert.

Als het trouwens je eerste HD scherm wordt dan vind je 720P al super scherp. Ik denk zelfs dat je het verschil tussen 1080p en 720p niet eens ziet als de schermen niet naast elkaar staan.
Ik wou nu eigenlijk nog niet echt over merken enzo gaan praten, want ten eerste verschillen de meningen daar toch meestal erg over, en ten tweede lijdt het een beetje af van de belangrijkere vragen die ik eerst nog heb.
Anders krijg je straks een hele waslijst van 30 verschillende tv's, en ik vind het nu al verwarrend en ingewikkeld genoeg Natuurlijk heb ik al een beetje rondgekeken op Inet en de Toshiba's springen er wel uit, qua positieve ervaringen en betaalbaarheid.. maar goed, dat is voor latere orde
pi_55912186
1 en 2 zijn al beantwoord.. wat 3 betreft: Gewoon een goede coaxkabel naar boven trekken en dan de UPC Mediabox (digitale TV ontvanger) bij je TV zetten. Digitale kabel TV is een stuk beter dan analoog en ook mooier dan Digitenne.
pi_55912493
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 22:25 schreef Yi-Long het volgende:
Digitenne was ik inderdaad sowieso niet van plan... om de reden die hierboven al gegeven werd.
We hebben kabelTV van UPC, dus waarschijnlijk zouden we dan ook via UPC dig. TV moeten afnemen. Geen idee hoe dat dan verder in zijn werk gaat qua kastje naar boven enzo.
Gewoon het decoderkastje boven neerzetten bij de kabelaansluiting die je daar (neem ik aan) hebt. Als je interne bekabeling in huis in orde is gaat dat prima.
quote:
Ja, aparte decoder nodig (en die kun je alleen via UPC krijgen/kopen, aangezien UPC een afwijkend systeem gebruikt, anders dan alle andere kabelaars in Nederland). En je hebt ook voor iedere decoder een (geactiveerde) smartcard nodig, en daar laten ze je ook lekker voor betalen (tenzij je een systeem voor cardsharing binnenshuis aanschaft).
quote:
Analoge TV op een HDTV lijkt me geen doen. Ik hoor vaak dat dat niet om aan te zien is, vooral bij voetbal enzo... (snelle beelden)
Dat is in werkelijkheid niet zo. Heel vroeger, toen alles nog analoog was en er alleen CRT schermen bestonden waren er nooit problemen met snelle beelden. Geeft te denken niet waar?
quote:
En zien de games die worden ge-upscaled van 720p naar 1080p er nog wel gewoon goed uit? Of beter? of slechter? Ik hoorde dat je bijvoorbeeld bij Halo 3 nog steeds last had van kartels etc...!? Nou ben ik niet echt van plan om Halo 3 te spelen (kut-serie), maar toch...
Geen idee over die games, daar doe ik niet aan, maar upscalen kan best goed werken. Alleen krijg je daarmee niet meer definitie dan er in je oorspronkelijke videosignaal aanwezig is.
quote:
Ik ben wel van plan om zoveel mogelijk via HDMI te doen, dus beide consoles alswel dig. tv (dus dan heb ik straks een tv met 3 hdmi-ingangen nodig, I know )
Dat wordt lastig, de meeste hebben er 1 of 2. Kun je beter vast naar een switchbox gaan kijken.
quote:
Of is een schotel een betere oplossing, wat betreft dig. tv? Ik las laatst in Mediazine dat dat ook nog niet bepaald fantastisch is qua bandbreedte... maar verder weet ik er ook het fijne nog niet van allemaal.
Ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld, aangezien je met zoveel dingen rekening moet houden terwijl je eigenlijk gewoon voor alles zo goed mogelijk beeld wilt hebben...
Voor de Nederlandse landelijke publieke en commerciële zenders levert digitale kabel TV momenteel een beter plaatje dan de schotel. Dat komt inderdaad door het gebruik van hogere bitrates.
pi_55912851
quote:
Op woensdag 9 januari 2008 23:34 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, aparte decoder nodig (en die kun je alleen via UPC krijgen/kopen, aangezien UPC een afwijkend systeem gebruikt, anders dan alle andere kabelaars in Nederland). En je hebt ook voor iedere decoder een (geactiveerde) smartcard nodig, en daar laten ze je ook lekker voor betalen (tenzij je een systeem voor cardsharing binnenshuis aanschaft).

[..]
Een extra Mediabox kost bij UPC 3,99 per maand en heeft dan automatisch dezelfde zenders als je eerste Mediabox. Dus dat 'lekker betalen' valt imo wel mee..
pi_55922994
Meeste vragen zijn al beantwoord, maar toch:

Ikzelf heb een Samsung F8, die is full HD 1080p in combinatie met de HD decoder van Samsung en digitale televisie van Casema, dus SD beeld wordt geupscaled naar 1080i, supermooi beeld...de meeste zenders zien er echt heel gelikt uit.
Ook een tijdje NGC HD en Discovery HD gehad, da's natuurlijk net ietsje mooier nog (720p geupscaled naar 1080i)

Analoog ziet er inderdaad echt uit alsof je naar een slecht youtubefilmpje zit te kijken...

Als ik nu gewone SD-DVD's kijk (of rips) ziet het er inderdaad redelijk dramatisch uit, dus ik ben zelf op zoek naar iets geschikts om als mediaplayer en home cinema systeem te fungeren...upscaling ftw . Dan zien mijn home-videos er ook gewoon mooi uit, want dat is nu ook geen doen zeg maar .

Ik heb 3 HDMI ingangen, op HDMI 1 nu de decoder, op 2 kan mijn pc en op 3 zit nog niets. Xbox360 heb ik via component aangesloten (die upscaled ook naar 1080i en dat ziet er bijzonder gelikt uit)
Heb ook al eens een PS3 op HDMI aangesloten gehad, die upscaled 720p games zoals Assassin's Creed ook naar 1080, al zie ik dat verschil niet heel erg...

Verder kan ik in mijn decoder zien wat voor bandbreedte hij krijgt, gemiddeld rond de 7 megabit, dus best aardig wat.

Voor gedetailleerde info over ervaringen met tv's en providers kun je ook eens een kijkje nemen op htforum.nl en avforums.com, zowat elke tv heeft daar wel een eigen topic (ook op GoT natuurlijk, maar die eerste 2 zijn veel gedetailleerder)
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_55929697
Aanstaande Olympische spelen, en het EK worden volledig HD uitgezonden door de NOS, via digitale tv.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')