Valt wel mee. Als de motor normaal op half-syn kan het geen kwaad beetje bij te vullen met vol-syn. Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Dat denk ik wel, want anders had je 90% kans gehad dat je motor problemen geeft met koude motor (slecht tot niet starten, of uitvallen bij koude motor)quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:24 schreef MrDoegewoon het volgende:
Dan neem ik aan dat er al 5W/30 inzit
Waarom niet ?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:23 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Valt wel mee. Als de motor normaal op half-syn kan het geen kwaad beetje bij te vullen met vol-syn. Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.
Kan ook gewoon Sowieso is de olie in de winkel vaak geen 100% synthetische olie. (esters en di-ester)quote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:28 schreef raulbouli het volgende:
[..]
Waarom niet ?
Dan had mijn blok al kuren moeten vertonen ? heeft nu bijna 2 ton op de teller, zonder problemen.
om even terug te komen op TS in de zomer kan je gerust 10w40 in je blok gooien.
Waarom moet je bij het mengen van half en vol syntheet aan 10w60 denken dan?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Onzin.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:16 schreef LaTiNo het volgende:
ik weet alleen dat je nooit vol synthetische en half synthetische olie moet mengen. Denk aan 10w60 bijv.
Onzin.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:17 schreef -chefke- het volgende:
2 soorten viscositeid is niet al te best nee voor een auto mochten er nu wel twee verschillende inzitten zo snel mogenlijk een olie verversbeurt laten doen (dan meteen een liter extra vragen in zo`n fles)
Onzin.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:23 schreef Den_Haag het volgende:
Wat je niet moet doen is half-syn in een vol-syn motor gooien of minerale olie gebruiken.
Ozin.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:33 schreef danny91184 het volgende:
Dat denk ik wel, want anders had je 90% kans gehad dat je motor problemen geeft met koude motor (slecht tot niet starten, of uitvallen bij koude motor)
quote:Most vehicle manufacturers today specify 5W-30 or 10W-30 motor oil for year-round driving. Some also specify 5W-20. Always refer to the vehicle owners manual for specific oil viscosity recommendations, or markings on the oil filler cap or dipstick.
As a rule, overhead cam (OHC) engines typically require thinner oils such as 5W-30 or 5W-20 to speed lubrication of the overhead cam(s) and valve-train when the engine is first started. Pushrod engines, by comparison, can use either 5W-30, 10W-30 or 10W-40.
As mileage adds up and internal engine wear increases bearing clearances, it may be wise to switch to a slightly higher viscosity rating to prolong engine life, reduce noise and oil consumption. For example, if an engine originally factory-filled with 5W-30 now has 90,000 miles on it, switching to a 10W-40 oil may provide better lubrication and protection. The thicker oil will maintain the strength of the oil film in the bearings better so the engine will have more oil pressure. This will also reduce engine noise and reduced bearing fatigue (which can lead to bearing failure in high mileage engines).
For sustained high temperature, high load operation, an even heavier oil may be used in some situations. Some racing engines use 20W-50, but this would only be recommended for an engine with increased bearing clearances. Increasing the viscosity of the oil also increases drag and friction, which can sap horsepower from the crankshaft. That's why 20W-50 racing oil would not be the best choice for everyday driving or cold weather operation for most vehicles.
O3?quote:Op dinsdag 8 januari 2008 17:49 schreef Worldbeater het volgende:
Ozon.
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:12 schreef worldpimber het volgende:
O3?
Heiligschennis!quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:11 schreef MrDoegewoon het volgende:
Heb nog nooit olie vervangen en echt verstand van auto's heb ik niet
er zit een motor in het is geen motor...quote:
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:36 schreef frenkck het volgende:
Alle motorolie kan bij elkaar geflikkerd worden zonder problemen, klaar.
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 17:49 schreef Worldbeater het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Onzin.
[..]
Onzin.
[..]
Ozin.
[..]
Vreemd dat zo'n oude bak zo gevoelig is voor de soort olie.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:32 schreef MrDoegewoon het volgende:
[..]
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
Zoals eerder gemeld, heb geen verstand van auto's. Maar las ergens anders te maken had met kleppen die open bleven staan.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:44 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Vreemd dat zo'n oude bak zo gevoelig is voor de soort olie.
Maar een halve liter van wat voor olie dan ook om 5W30 bij te vullen moet geen probleem zijn.
Bij normale auto's tenminste.
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:36 schreef frenkck het volgende:
Alle motorolie kan bij elkaar geflikkerd worden zonder problemen, klaar.
Olie zit tussen de oren, net als tanken en denken dat je auto 200% lekkerder rijdt op 1 dag nieuwere benzine.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 19:32 schreef MrDoegewoon het volgende:
Na wat zoek werk lees ik anders verdacht veel verhalen van mensen die stil vallen als ze iets anders dan 5w/30 in hun Escort gooien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |