pi_55832993
Aankomende week begin ik na jaren moederen weer met werken. Als alphahulp, 3 dagdelen per week, dus maximaal 10 uur per week.
Per uur ga ik 11,70 euro verdienen, waarvan ik zelf 4,4 % zvw aan de belasting moet betalen.
Mij is tijdens het sollicitatiegesprek verteld dat ik mijn algemene heffingskorting volledig blijf behouden als ik niet meer als 3 dagdelen werk.
Als ik mijn jaarloon bereken, dus 10 uur a 11,70 euro per week x 48 weken, dan kom ik ruim onder de 6000 euro uit, dus blijf ik volgens de site van de belasting inderdaad mijn heffingskorting houden.
Maar nu ben ik eens gaan googlen en kom ik toch tegenstrijdige verhalen tegen van andere alphahulpen.
Sowieso bel ik morgen even naar de belasting voor de zekerheid, maar misschien zijn er hier alphahulpen die me precies kunnen vertellen hoe het nu zit?
this bitch bites
pi_55833192
quote:
waarvan ik zelf 4,4 % zvw aan de belasting moet betalen.
Daar heb ik nog nooit van gehoord?

En ja zolang je onder die heffingsgrens blijft is er niks aan de hand.
pi_55833587
Ik heb afgelopen jaar ongeveer 2200 euro op die manier verdiend en ik blijf dit jaar ook onder het punt dat ik belasting moet betalen, dus ook alleen de 4,4% voor de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW.

Ik weet niet of je met die 6000 euro onder dat punt zit, de algemene heffingskorting ligt op iets meer dan 2000 euro en wat je daarboven verdient, daar zou je dan wel belasting over moeten betalen.
Er wordt gekeken naar de belasting die je over die 6000 zou moeten betalen, dat zou dan ongeveer 2000 euro zijn, en dat zit dan inderdaad onder de heffingskorting.
pi_55833963
houd je ook even rekening met vakantiegeld? is ca. 8.33%

En: heb je een huisgenoot die verdient?
pi_55834190
quote:
Op zondag 6 januari 2008 22:08 schreef Kwarkie het volgende:
houd je ook even rekening met vakantiegeld? is ca. 8.33%

En: heb je een huisgenoot die verdient?
Bedrag is inclusief vakantiegeld en ja, mijn man heeft gewoon een full-time baan.
this bitch bites
  zondag 6 januari 2008 @ 22:18:14 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55834261
De 4,4% moet 5,1% zijn voor het jaar 2008.

[ Bericht 2% gewijzigd door ManAtWork op 06-01-2008 22:31:21 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_55834664
quote:
Op zondag 6 januari 2008 22:18 schreef ManAtWork het volgende:
De 4,4% moet 5,6% zijn voor het jaar 2008.
Weet je dit zeker? Ik ben namelijk afgelopen vrijdag op gesprek geweest en toen hadden ze het toch echt over 4,4%, ook op de site van de belasting vond ik 4,4% terug.
Maar hoe dan ook, ik was sowieso van plan om van ieder gewerkt uur 50 eurocent in een pot te gooien voor de belasting, zal als jouw percentage waar is 65,5 cent worden.
this bitch bites
  zondag 6 januari 2008 @ 22:33:03 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55834714
Voor de werknemer is het verhoogd van 6,5% naar 7,2%. Voor zelfstandigen (w.o. alfahulp) van 4,4% naar 5,1%.
Vreemd is wel dat van 2008 nog niks is te vinden op de site van de belastingdienst.
Leuker kunnen ze het niet maken. Makkelijker dus ook al niet.
  zondag 6 januari 2008 @ 22:34:27 #9
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_55834745
Als je man een baan heeft en voldoende verdient, kreeg je die heffingskorting eerst helemaal uitbetaald (als je de moeite nam aangifte IB te doen). Straks niet meer (slechts een klein deel nog wel).
pi_55835133
quote:
Op zondag 6 januari 2008 22:34 schreef GlowMouse het volgende:
Als je man een baan heeft en voldoende verdient, kreeg je die heffingskorting eerst helemaal uitbetaald (als je de moeite nam aangifte IB te doen). Straks niet meer (slechts een klein deel nog wel).
Kun je dat iets nader uitleggen? Want nu krijg ik mijn heffingskorting gewoon volledig en zoals ik begrijp van zowel Zorgsaam als de site van de belasting, blijf ik dit volledig behouden mits ik niet meer als 6410 euro per jaar ga verdienen.
this bitch bites
  zondag 6 januari 2008 @ 23:12:14 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_55835725
quote:
Op zondag 6 januari 2008 22:49 schreef RedBitch het volgende:
Kun je dat iets nader uitleggen? Want nu krijg ik mijn heffingskorting gewoon volledig en zoals ik begrijp van zowel Zorgsaam als de site van de belasting, blijf ik dit volledig behouden mits ik niet meer als 6410 euro per jaar ga verdienen.
De algemene heffingskorting is een korting op de belasting die je moet betalen. Heb je geen inkomen dan hoef je geen belasting te betalen, en krijg je ook geen korting. Maar als je een fiscale partner (zoals je echtgenoot) hebt die voldoende verdient, krijg je die korting uitbetaald, en ik denk dat dat bij jou het geval was.
Als je straks een eigen inkomen hebt, dan moet je belasting betalen en dat gaat van die korting af. Je krijgt dus minder uitbetaald. De grens van ongeveer 6000 euro is voor jou dus niet zo van belang omdat jij de heffingskorting wel uitbetaald krijgt (anderen betalen niets en ontvangen niets als ze geen inkomen hebben, daarna verbruiken ze hun heffingskorting en betalen/ontvangen ze nog steeds niets, en pas daarboven moeten ze betalen). Omdat je minder terugkrijgt, kun je dat zien als een betaling. Het tarief van de eerste schijf is ruim 30% (en daar komt de zorgverzekeringspremie nog bovenop).
Voor vrijwilligers gelden wel uitzonderingen, maar slechts tot ¤150/maand en ¤1500/jaar (en dat is een alles-of-niets grens, zodra je daarboven zit moet je over alles belasting betalen).

[ Bericht 3% gewijzigd door GlowMouse op 06-01-2008 23:25:28 ]
pi_55836891
quote:
Op zondag 6 januari 2008 23:12 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

De algemene heffingskorting is een korting op de belasting die je moet betalen. Heb je geen inkomen dan hoef je geen belasting te betalen, en krijg je ook geen korting. Maar als je een fiscale partner (zoals je echtgenoot) hebt die voldoende verdient, krijg je die korting uitbetaald, en ik denk dat dat bij jou het geval was.
Als je straks een eigen inkomen hebt, dan moet je belasting betalen en dat gaat van die korting af. Je krijgt dus minder uitbetaald. De grens van ongeveer 6000 euro is voor jou dus niet zo van belang omdat jij de heffingskorting wel uitbetaald krijgt (anderen betalen niets en ontvangen niets als ze geen inkomen hebben, daarna verbruiken ze hun heffingskorting en betalen/ontvangen ze nog steeds niets, en pas daarboven moeten ze betalen).
Voor vrijwilligers gelden wel uitzonderingen, maar slechts tot ¤150/maand en ¤1500/jaar (en dat is een alles-of-niets grens, zodra je daarboven zit moet je over alles belasting betalen).
Misschien makkelijker: Vroeger kreeg je man jouw heffingskorting erbij, nu je zelf belasting gaat betalen niet meer. Je man zal meer belasting moeten betalen maar datzelfde bedrag gaat er bij jou weer af. Hoewel het ongunstig lijkt (hij moet meer belasting betalen) hebben jullie samen meer inkomsten.
  maandag 7 januari 2008 @ 08:10:43 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_55840015
Hij hoeft niet meer belasting te betalen want de heffingskorting is nog nooit over te hevelen geweest.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')