Indien het verbruik weer zakt onder de huidige productielimiet dan kan de prijs per vat weer dalen, dus kleinere motoren, de variabele bijtelling was dus een goede aanzet, nu nog wereldwijd.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:38 schreef henkway het volgende:
[..]
Als het verbruik daalt dan zakt de prijs per vat weer, dus bij een recessie of een forse vogelgriepepidemie.
Of een wereldwijd verbod op auto's die meer dan 5 liter per 100 km gebruiken
Ik snap echt niet waar jij het vandaan haalt. Ik woon met gezin in omstreken van Utrecht. we gaan 1x per twee jaar op vakantie en samen hebben wij een modaal inkomen. De tijd dat mensen 3x per jaar op vakantie gaan? Is al een tijdje niet meer voor de gewone man weggelegd hoorquote:Op donderdag 3 januari 2008 13:33 schreef Freak187 het volgende:
De schaarste neemt toe, de kosten worden hoger, maar we blijven benzineslurpers kopen en we vliegen 3x per jaar naar zonnige bestemmingen. Wanneer wordt de mensheid een keer onafhankelijker van olie? Zo kan het toch niet doorgaan?
Je bedoelde toch minder dagen? Dus zeg maar twee dagen thuis en drie dagen werk? Of zoiets? Anders zie ik het namelijk niet echt besparen.quote:Op zondag 6 januari 2008 10:57 schreef SeLang het volgende:
Wat betreft woon-werk verkeer (ja, ik weet dat dat maar een klein % is van het totale olieverbruik) en ook wat betreft het file probleem: De oplossing is gewoon beschikbaar maar daar hoor ik nooit iemand over.
Breedband internet dus. De meeste mensen die bureauwerk doen kunnen dat makkelijk een gedeelte van hun tijd vanuit huis doen. Waarom zou je in godsnaam 100km in een auto rijden om vervolgens vanaf je werk emails te gaan sturen, telefoneren, software ontwikkelen, administratief werk doen, etc etc?
Natuurlijk moet je 'in touch' blijven met collegas e.d. dus het is niet goed om nooit fysiek aanwezig te zijn, maar waarom niet beginnen met 50% van de tijd? Dat scheelt 50% benzineverbruik, 50% files, 50% milieuvervuiling en maakt het ook makkelijker voor mensen om werk en privé te combineren (bijv zorgen voor kinderen e.d.)
uit hetzelfde stukjequote:Op maandag 7 januari 2008 13:06 schreef neok het volgende:
Hier nog een leuke:
Oil $200 Options Rise 10-Fold in Bet on Higher Crude
Volgens mij zijn ze gek...
quote:``I am afraid that we are going to see an economic slowdown that we have not seen the beginning of yet that will take some significant amount of oil demand off the table,'' Stuart said in a Bloomberg television interview Jan. 2.
Dat bedoel ik inderdaad.quote:Op maandag 7 januari 2008 10:36 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik snap echt niet waar jij het vandaan haalt. Ik woon met gezin in omstreken van Utrecht. we gaan 1x per twee jaar op vakantie en samen hebben wij een modaal inkomen. De tijd dat mensen 3x per jaar op vakantie gaan? Is al een tijdje niet meer voor de gewone man weggelegd hoor
[..]
Je bedoelde toch minder dagen? Dus zeg maar twee dagen thuis en drie dagen werk? Of zoiets? Anders zie ik het namelijk niet echt besparen.
Sommigen noemen zoiets een afrondingsfoutquote:Op zaterdag 12 januari 2008 16:34 schreef waht het volgende:
Het EIA van de Amerikaanse regering heeft productie-cijfers van Oktober bekent gemaakt. Deze zien er ietwat positief uit (als we ervan uitgaan dat Peak Oil negatief is).
Bron: http://www.eia.doe.gov/ipm/supply.html
De olieproductie van de wereld lag in Oktober 2007 op:
74,124 miljoen vaten per dag.
De hoogste productie sinds December 2005 en slechts 150.000 vaten onder de huidige piek in Mei 2005.
De totale hoeveelheid vloeibare brandstof lag in Oktober 2007 op:
85,605 miljoen vaten per dag.
En dat is een nieuw record voor de wereld.
We zijn duidelijk nog niet uitgespeeld.
Dat ligt eraan wat ht vorige record was hequote:Op zaterdag 12 januari 2008 22:43 schreef neok het volgende:
[..]
Sommigen noemen zoiets een afrondingsfout [afbeelding]
quote:THE world's biggest car maker, General Motors, believes global oil supply has peaked and a switch to electric cars is inevitable.
In a stunning announcement at the opening of the Detroit motor show, Rick Wagoner, GM's chairman and chief executive, also said ethanol was an "important interim solution" to the world's demand for oil, until battery technology improved to give electric cars the same driving range as petrol-powered cars.
GM is working on an electric car, called the Volt, which is due in showrooms in 2010, but delays in suitable battery technology have slowed the project.
Is dit een serieuze peak-oil mededeling of alleen maar een reclame praatje?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 20:37 schreef Perrin het volgende:
Time's up for petrol cars, says GM chief
[..]
Geen idee, ik ben geen GM-baas als ik zou moeten gokken: een beetje van beide?quote:Op dinsdag 15 januari 2008 21:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dit een serieuze peak-oil mededeling of alleen maar een reclame praatje?
Zou dus weer een nieuw record betekenen.quote:World oil supply averaged 87.0 mb/d in December, up 870 kb/d from November on increases in OPEC-10, North America, the FSU, Brazil and China. Global supply in 4Q was more than 1.0 mb/d higher than a year earlier, having averaged at or below levels of a year ago in the previous three quarters.
En verder is de prijs een beetje ingezakt (321energy.com) naar $90,72.quote:December OPEC crude supply rose by 825 kb/d to 32.0 mb/d, following the inclusion of 500 kb/d from Ecuador and the remaining 325 kb/d coming from restored UAE production and higher Iranian exports. Nigerian supply was stable below 2.2 mb/d, despite threats of further rebel attacks. Effective OPEC spare capacity fell to 2.2 mb/d, of which 80% was held by Saudi Arabia.
Ik ben wel benieuwd naar ook een commentaar op dat onderzoek vanuit een technische kant ipv een finacieele kant, die moeten altijd alles te positef brengen om het sentiment maar goed te houden.quote:Olielevering ook in toekomst stabiel
17 januari 2008, 13:27 uur | FD.nl
Dat blijkt uit een onderzoek van een invloedrijk ondezoeksinsitutuut dat zich bezighoudt met energievraagstukken, het Amerikaanse Cambridge Energy Research Associates (CERA).
Het probleem is ook niet dat ineens alle olie op is maar dat de hoeveelheid olie die dagelijks omhooggepompt wordt minder wordt en de vraag niet meer kan bijbenen.. Het lastige van olie is dat zo ongeveer alles er direct of indirect van afhankelijk is. Dus ook al neemt de prijs steeds meer toe omdat aanbod kleiner wordt, de vraag neemt nauwelijks af, ook bij hogere prijzen.. Bij andere goederen neemt de vraag snel af als de prijs door het dak gaat.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:14 schreef X. het volgende:
Dat de olie ooit opraakt is duidelijk natuurlijk. Maar of het in de nabije toekomst is betwijfel ik.
Het sentiment zorgt er in ieder geval wel voor dat de prijs stijgt.
Ik weet wel zeker dat de olie niet opraakt in de nabije toekomst (komende 100 jaar).quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:14 schreef X. het volgende:
Dat de olie ooit opraakt is duidelijk natuurlijk. Maar of het in de nabije toekomst is betwijfel ik.
Overigens was dat echt alleen tegen NL en de VS of ook andere landenquote:Op zondag 20 januari 2008 01:00 schreef waht het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat de olie niet opraakt in de nabije toekomst (komende 100 jaar).
Het probleem is dan ook niet hoeveel olie er in de grond zit, maar hoe snel dat gewonnen kan worden en ook enigzins hoeveel energie er nodig is voor dat winnen van die olie.
Zo zit er feitelijk gezien meer energie in de teerzanden van Canada dan in de conventionele olievelden van Saudi Arabië. Probleem is echter dat de olie in Saudi Arabië veel sneller met vrij weinig energie gewonnen kan worden (10miljoen vaten/dag) tegenover een magere 760.000 vaten/dag in uit die teerzanden waar overigens véél meer energie voor nodig is om dat te winnen.
En zoals Perrin al zei is vrijwel alles direct of indirect afhankelijk van olie en zal een kleine dip in de productie tot grote problemen komen. In de 70'er jaren heeft de wereld al aan den lijven ondervonden dat een zeer kleine dip in de productie de prijs de lucht in doet schieten. Zo steeg de prijs in 1973 400% na het olie embargo tegen Nederland en de VS.
Een mooie samenvatting is dat olie onmisbaar is voor transport/mobiliteit en voedsel. De eerste is onmisbaar voor de economie, de tweede is onmisbaar voor de mens. Denk er maar eens over na. Alles wat leven in Nederland zo leuk maakt komt door olie (en in mindere mate kolen en aardgas).
Het embargo was tegen iedereen die Israel gesteund had in de Yom Kippur oorlog. Dat waren dus in ieder geval de VS en Nederland welke beide wapentuig aan Israel hadden geleverd, later kwamen Portugal en Zuid Afrika daar ook bij.quote:Op zondag 20 januari 2008 16:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens was dat echt alleen tegen NL en de VS of ook andere landen
Dat embargo had trouwens weinig zin voor NL omdat heel veel olie in NL voor de rest van europa geraffineerd wordt
Ik verzin het niet dat was laatst op tv in een interview met de toenmalige mpquote:Op zondag 20 januari 2008 17:42 schreef waht het volgende:
[..]
Het embargo was tegen iedereen die Israel gesteund had in de Yom Kippur oorlog. Dat waren dus in ieder geval de VS en Nederland welke beide wapentuig aan Israel hadden geleverd, later kwamen Portugal en Zuid Afrika daar ook bij.
Veel olie die in Rotterdam aan land kwam kwam wel uit het Midden Oosten, maar niet álle olie. Daarnaast had elk land natuurlijk wel wat reserves opgeslagen.
quote:Israel will set out plans on Monday to cut drastically its dependence on oil imports, with a private-sector initiative for a nationwide electric car network.
The privately funded plan to build 500,000 recharging points and battery-swap stations for electric cars in the next 18 months has the backing of the government and president, Shimon Peres. Renault and Nissan will develop an electric car with a range of more than 100 miles to be mass-produced from 2011.
Mr Peres told the Financial Times the plan would cut Israel’s oil imports by half within a few years, and Israel could cut the remainder by building solar energy generating plants. “In one decade, we will not need oil.”
Revolutie!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |