abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 14:10:15 #1
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 19:09:32 #2
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55728445
De geschiedenis van VBL vertelt zich misschien wel het beste aan de hand van de diverse moderators die VBL heeft gehad. Wie zijn er eigenlijk allemaal mod geweest?
Doc
01-01-2003 t/m 10-11-2004
Golfer
01-01-2003 t/m 23-11-2005
just me
04-05-2004 t/m 01-09-2005
mitt
10-11-2004 t/m 10-06-2005
DutchGooner
15-06-2005 t/m02-11-2005
Vaduz
01-09-2005 t/m 9-8-2006
rubbereend
02-11-2005 t/m 9-8-2006
Suijk
25-11-2005 t/m 9-8-2006
Da_Sandman
15-8-2006 t/m 25-10-2006
Bos81
15-8-2006 t/m 3-1-2007
Kaap
15-8-2006 t/m 25-10-2006
Messenga
16-10-2006 t/m 13-2-2007
RayMania
21-10-2006 t/m Heden
rubbereend
3-1-2007 t/m 12-1-2008
dndiek
13-2-2007 t/m 3-1-2008
Venomsnake
19-12-2007 t/m heden
Vaduz
27-12-2007 t/m heden

De eerste 2 mods die VBL had waren Doc & Golfer, ze weten het beste hoe VBL begon:

Doc

Op 1 januari 2003 starte VBL. In de weken ervoor was er in sport al gediscussieerd of er een apart forum moest komen voor voetbal. In het begin was ik daar geen voorstander van maar ik werd op het eind overtuigd door voorstanders. Ik was zelfs zodang overtuigd dat ik mod wilde worden. Aangezien ik toen al mod was (van POL geloof ik) was de overgang niet al te groot.

Voetbal was een leuk forum om mee te helpen op te starten. Met medemod Golfer had ik al eerder een forum gemod (ANM; dat was POL en NWS voor de spiltsing) en dat was altijd prima verlopen. De users die in sport over voetbal posten waren over het algemeen heel OK: de eerste VBL meetings waren al geweest voordat VBL opgericht werd (o.a. FA cup finale AFC vs Michael Owen). VBL was een tijdelijk forum en goeide als kool: het zou snel zijn bestaansrecht als zelfstandig forumonderdeel bewijzen.

Je zou zeggen alles is perfect en iedereen blij. Echter de hogere echelons van Fok hadden op een of andere manier moeite met VBL. De reden daarvoor was niet echt heel helder, hoewel het op twee vooroordelen terug te voeren leek.

Laatst vond ik nog een oude mail die ik verzonden had naar een admin toen VBL zoiets als 10 maanden bestond. In die mail ging ik in op de twee misverstanden ...

" In de vorige post ging het iets te veel ook over details. Mijn belangrijkste punt zijn de twee misverstanden rond VBL.

> Misverstand 1: nieuwe users zijn niet welkom op VBL

* Ik zie veel meer 'welkom' posts dan zwaai posts
* VBL zit in de top 10 van de snelst groeiende fora: dat redt je niet alleen met een klein kliekje
* VBL is na de zomervakantie sterk gegroeid na de zomervakantie (van gemiddeld rond de 550 posts naar ronde 950 per dag): mede dankzij nieuwe users
* Er wordt alleen niet vriendelijk gereageerd op mensen die zich:
a) vooroordelen hebben over VBL supporters (allemaal tuig), en die vooroordelen belangrijker vinden dan persoonijke ervaringen
b) alleen de pers na lullen
c) binnen komen met trollen
[Het ME topic was een vervolg topic: er werd gereageerd op personen die in
het eerdere ME topic voldeden aan a) en c)]
* Tegenover dat ene ME topic staat het ME topic geopend door schatje waar gewoon op gewone vragen wordt gereageerd: als je VBL gewoon benaderd krijg je gewone reacties

> Misverstand 2: op VBL is veel meer toegestaan dan op andere fora

* Voor iedere grove opmerking kan ik op ieder ander groot forum op Fok een equivalent vinden
* Tegen over iedere mod of FA waarover niet vriendelijk gesproken wordt kan ik een post vinden van een mod of FA die trollerig is naar users of groepen users
* Ik zie niet veel opmerkingen die elders altijd tot een ban leiden, die niet tot een ban leiden bij VBL: als jij die wel ziet hoor ik het graag."

Ik denk dat in de loop van de jaren nu wel bewezen is dat die twee vooroordelen onjuist zijn. Het is een van de grootste fora op Fok en blijft groeien.

VBL, gefeliciteerd met het 5 jarig bestaan!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Golfer

Nadat ik in juli 2001 modje was geworden van ANM (nu NWS) en in 2002 was overgestapt naar SPT, als opvolger van ons aller Machiel, ontstond eind 2002 in het sportforum het initiatief bij een paar users om voor voetbal een apart forum op te richten.

Na aanvankelijk wat bedenkingen er tegen, omdat we bang waren dat er van SPT weinig meer zou overblijven, werd ik toch steeds enthousiaster en hebben Doc en ik ons achter de schermen er sterk voor gemaakt.

Het merendeel van de toenmalige leiding van Fok! zag echter niets in het idee, zodat we via FB met de users er een flinke lobby voor hebben gevormd.

Na veel heen-en-weer gesteggel kregen we het uiteindelijk voor elkaar: per 1-1-2003 zou VBL worden opgericht als tijdelijk forum-probeersel, met als moderators Doc en golfer.

FAQ Voetbalforum

en

Welkom in het voetbalforum!

Ik bleef daarnaast ook nog modje van SPT, want dat VBL-forum zou toch maar tijdelijk zijn. J

En de rest is history…. binnen no time groeide VBL allerlei al lang bestaande forum-onderdelen voorbij.

In het begin was het voor Doc en mij nog een beetje zoeken naar de juiste manier van modereren. Wij streefden er naar om geen of in ieder geval zo min mogelijk users te laten bannen, maar op een gegeven moment liepen de scheldpartijen (met name in live-wedstrijdtopics) dusdanig uit de hand dat we daartegen toch wat maatregelen moesten nemen en de policy voor VBL wat moesten aanscherpen.

Ik heb VBL samen met diverse collega-moderators altijd met zeer veel plezier gemodereerd totdat ik door wat aanvaringen achter de schermen in november 2005 er de brui aan moest geven.

Golfer bedankt.

Toch blijf ik VBL een klein beetje als een groot geworden kindje van Doc en mij beschouwen en is het nog steeds 1 van de allerleukste forum-onderdelen.

[ Bericht 49% gewijzigd door dndiek op 19-01-2008 22:17:37 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 19:32:33 #3
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55728840
Even later volgde een nieuwe generatie mods:

-Vaduz-

Mooi was/is die tijd

Wat gaat de tijd snel, bedenk ik me toch steeds. En het is een prachtcliché om mee te openen. 5 jaar alweer, heb ik van horen zeggen. Ik was er bij de start niet bij en kwam pas begin 2004 aanwaaien. Dus hoe geniaal golfer (die later praktisch in zijn eentje de dienst uitmaakte, petje af!) en Doc de boel op poten hebben gezet weet ik niet. Het moet gaaf zijn geweest om zoiets gevormd te zien worden en het dan zelf in goede banen te leiden. Daarover lees ik straks van de heren zelf wel denk ik. Begin 2004, wat weet ik daar nog van? Ik weet nog dat ik op Fok! terechtgekomen ben via het Idols-forum. Ik was op Google aan het zoeken naar informatie over de kandidaten, kwam terecht op het forum en toen ben ik blijven hangen. En dan na een tijdje enkel Idols ontdek je dat er toch wel meer aanbod is. Er stak voor mij, voetballiefhebber pur sang, maar 1 subforum boven de rest uit: Voetbal. Als eerste heb ik me in het VBL-kwis topic gemengd. Ene tong80 en ene methodmich waren elkaar daar aan het bestoken met vragen. Toen ik daar terechtkwam dacht ik dat m’n kennis bijzonder groot was. Maar dat viel me even tegen. De vragen uit het verleden waren niet aan me besteed en ook op een aantal actuele moest ik het antwoord schuldig blijven. En stelde ik een vraag, het antwoord was zo gegeven. De andere topics had ik ook snel gevonden.

Het begon mod golfer op te vallen in Hools: ‘die Vaduz is bezig met een methodmichje, een hele rij posts onder elkaar.’ Dat allrounden viel blijkbaar zo op dat ze midden 2005 wel een mod in me zagen. Dat heb ik met alle plezier bijna een jaar gedaan in een leuk team met Suijk en rubbereend. Het viel niet altijd even mee, het leek bij tijd en wijlen net of er een groot deel van de users in de pubertijd zat. Een gevoel dat ik nu minder heb, over de huidige gang van zaken. Maar ja, dan hebben we ze maar door die tijd geloodst, ook nuttig! Haha. We konden goed van elkaar op aan als modteam en dat maakte de tijd toch wel erg leuk. En toen die rel in augustus 2006, tjah, het was niet zo heel verkeerd voor m’n niet-computerleven. In het begin is het wel even flink balen hoe zoiets uit de hand kan lopen. Maar er zijn veel belangrijkere dingen en gelukkig was daar de kerstgratie. (de steunbetuigingen eerder deden ook zeker goed, niet te vergeten) Met de gratie kwam de rust in Voetbal ook weer terug. Het moet geen makkelijke tijd zijn geweest voor Bos81 en Da_Sandman. Mijn complimenten heren. De mods wisselden daarna door, rubbereend kwam terug, RayMania en later dndiek kwamen en ik vermaakte me weer goed in VBL. Er werd me zelfs enkele weken geleden gevraagd of ik terug wilde keren als moderator. Na wat wikken en wegen besloot ik er toch weer voor te gaan.

Mijn persoonlijke hoogtepunt is deze topicreeks: Algeheel zaterdagamateurkampioenschap Algeheel zaterdagkampioenschap deel 2 Het betreft de kampioenscompetitie amateurs in 2004/2005. Mijn club, Excelsior’31 was direct in het eerste hoofdklassejaar kampioen geworden en het superelftal van ASWH, de club van methodmich in de eigen hoofdklasse ook. Dus samen met de IJsselmeervogels werd er een kampioenspoule gevormd. Ik ben met de georganiseerde busreis mee geweest en heb zowel Bunschoten als Hendrik-Ido-Ambacht aangedaan. ASWH – Excelsior’31 was een vrij bizarre pot. Ik stond met methodmich langs de lijn te genieten van een snelle 0-2 voorsprong. Uiteindelijk was methodmich de genietende tweede en kon ik met een ‘klotegevoel’ terug naar Rijssen, met een 3-2 verlies… Maar de dag was geslaagd, evenals de topicreeks die ik met plezier teruglees als ik hem zie.

Op naar het volgende jubileum, we proosten op VBL!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

rubbereend

In de tijd voordat ik me aanmeldde op FOK! Lurkte ik vooral mee in SPT (waar de voetbaltopics destijds stonden) en ergerde ik me kapot aan al die domme voetbal meningen. Mijn mening was duidelijk superieur en ik had gelijk! Na maanden van ergeren heb ik me toch maar aangemeld om me in het discussie gedruis te storten. Al snel ontdekte ik dat er ook veel andere leuke subfora waren op FOK! Maar toch vooral SPT trok mijn aandacht.
Voetbal begon SPT wel erg te overheersen en ik was daarom begin 2003 erg blij met het tijdelijke VBL. Al snel vond ik ook daar mijn plaatsje. Heerlijk beetje lullen over voetbal, dat deed ik al met mijn vrienden maar ik kon nu met nog veel meer mensen in discussie. Heerlijk. Van een gekke Friese homo tot een eigenwijze Zeeuw die voor Ajax is. Met Ajacied die aan alle vooroordelen van arrogante Joden voldoen tot aan supporters die ongegeneerd van club verwisselden. Alles bleek er te vinden te zijn. Al snel voelde ik me er thuis. Zo thuis dat ik eens ging kijken in dat Hools, wat was dat nu? Er bleek over meer dan voetbal geluld te worden…… maar eens per ongeluk wat gepost en al snel zat ik er middenin. Nu bleek ik echt bij het VBL kliekje te behoren :’)

VBL groeide als kool en juni 2005 zou Mitt gaat stoppen als mod op VBL, er kwam een sollicitatie ronde! Na wat wikken en wegen heb ik destijds een sollicitatie ingestuurd. Onder de users was ik de favoriet; Wie wordt de nieuwe Mod? Deeltje 2! maar uiteindelijk werd het die schijnheilige Boschenaar Rubbereend wordt de nieuwe mod denk ik, #3
Jammer maar helaas dus, volgende keer beter dacht ik nog. Toen kwam die volgende keer en bleek dat dekselse konijn me voor te zijn: Afscheid van just me, welkom -Vaduz- op VBL. Maar uiteindelijk mocht ik dan op 2 november (na de befaamde “zet je msn eens aan eend”) DutchGooner opvolgen, Mod-wissel op VBL!
Later kwam Suijk er nog bij en draaide we een lekker team met Suijk, Vaduz en ik. De boel liep zoals we wilden en het ging er destijds naar onze mening goed aan toe in VBL en we werkten als team lekker samen. Maar dat hield in één keer op! Toen er op 9 augustus een “relletje” uitbrak op FOK! Waardoor veel modjes uit de crew werden gegooid. Ik heb toen besloten achter mijn collega’s te gaan staan en uit solidariteit met Suijk en Vaduz mijn functie neer te leggen…… En ineens ben je dan weer zwart

Dat was even wennen. Maar aan alles komt een eind en toen er in 2006 kerstgratie werd uitgesproken voor de stakingsmods werd mij gevraagd terug te komen. Daar heb ik meteen ja tegen gezegd. VBL liep niet helemaal lekker meer en ik wilde wel helpen! Uiteindelijk kwam dndiek er ook nog bij en zo hebben we met Raymania de laatste 8 maanden VBL proberen te veranderen. Dat heeft voor flinke discussies gezorgd achter de schermen maar gelukkig konden we met FA’s samen komen tot een nieuw beleid. Dat doorvoeren was niet altijd even makkelijk. Ik kan me een wedstrijden van Ajax tegen Weder herinneren, dndiek was net begonnen en kreeg meteen een vuurdoop. Het ging er zo heftig aan toe dat Raymania en dndiek constant de topics hebben zitten doorlezen en editten en ik mocht de notes bijhouden en zorgen voor mailtjes/PM’s en de banverzoeken bij de FA’s. Ziektes, doodverwensingen en andere onvreindelijkheden vlogen je om de oren. Gelukkig hebben we die tijden nu inmiddels wel achter ons gelaten en staat er weer een stabiel VBL. Een VBL waar voor iedereen een plekje is en waar we prettig in discussie kunnen over onze gemeenschappelijke liefde voor Voetbal

Zo is VBL gegroeid van experiment naar één van de grootste subfora van het FOK!Forum en misschien wel het grootste voetbalforum van Nederland. Binnen FOK! worden we op waarde geschat en is de betrokkenheid van de FA’s ook sterk gegroeid. Dat was iets wat me deze 2 mod periode opviel. En dat is fijn om te merken. VBL wordt volwassen!

Kortom heb ik 5 jaar met veel plezier in VBL gewoond en ik hoop hier ook het 10 jarig jubileum mee te maken

Iedereen van harte gefeliciteerd met ons VBL!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Suijk

Mijn VBL

5 jaar VBL.
Hoeveel uur van mijn leven zitten er niet in het lezen, grinniken, boos worden, typen, klikken op posts van mensen die je eigenlijk niet kent? In die 5 jaar kom ik wel aan minimaal een uur per dag VBL. Grofweg gezegd, zo'n 2000 uur in totaal, minimaal.
In die tijd had ik nu vloeiend Russisch kunnen spreken. Of een boek kunnen schrijven. Of zelf goed kunnen voetballen. Maar ik koos ervoor om toch maar weer steeds meningen van anderen te lezen.
Van 3 kanten heb ik VBL bekeken. De eerste paar maanden als lezer, daarna zelf hier en daar wat meelullen en ook nog een tijdje als moderator. Het stokje nam ik over van golfer, de VBL-oudste, mede-oprichter van VBL. De basis was door hem en Doc gelegd en de rest kon daar prima op voortborduren. Ik werd mod samen met Vaduz en Rubbereend. Veel leuke momenten, afgewisseld met vervelende middagjes of avonden. Na de 'staking' heb ik VBL, en heel FOK!, een hele tijd niet geopend. Maar na verloop van tijd ging het toch weer kriebelen en zijn er enkele kloons gebruikt om toch nog hier en daar wat te kunnen posten. Na een half jaar mochten we weer onder onze eigen naam posten. Ik ben veel minder aanwezig dan voorheen, maar zou het toch jammer vinden om het te moeten missen. 5 jaar is een mooie tijd, maar nog lang niet genoeg. Voetbal is, op het weer na, het meest besproken onderwerp in Nederland en het is leuk dat er een medium is waar aanhangers van werkelijk alle clubs op een redelijke manier met elkaar ouwehoeren over die ene interesse die we allemaal delen.
Iedereen bedankt voor de bijdrage en op naar de volgende 5 jaar!

[ Bericht 0% gewijzigd door -Vaduz- op 02-01-2008 22:29:09 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 19:42:14 #4
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55729007
De volgende lichting, tot nu:

Bos81


Vijf jaar VBL dat is vijf jaar unieke FOK!-geschiedenis. Al ben ik er pas echt actief halverwege 2004. Toen was het al een erg gezellig forum en dat is niet veranderd ondanks de enorme groei. VBL is voor mij gewoon gezellig over voetbal lezen en praten. Vooral lekker je kennis over dit spelletje op doen over nu en vroeger.

De vriendelijkheid onder de users onderling is ook gewoon leuk om te zien. Natuurlijk heb je af en toe rotte appels en mensen die alleen maar komen zieken in de topics van hun rivalen. Maar het grote gedeelte is het gewoon rivaliteit op een gezonde manier, daarvoor hulde.

Het VBL-forum is voor mij dus echte ontspanning en hopelijk blijft het nog jaren en jaren bestaan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Messenga

En dan wordt je gevraagd of je een stukje wil schrijven, voor een jubileum. Vijf Jaar VBL. Dan ga je denken, wat leverde mij dat nou eigenlijk op?

Ten eerste natuurlijk altijd de gezelligheid en rumoer op het forum. Mijn binnenkomst was natuurlijk voornamelijk onverwacht. Wat moet een PUB mod nou op VBL? Genoeg criticasters op het forum die fel tegen waren. maar ja, laat die jongen maar even. Het was zeker niet de makkelijkste tijd toen ik binnenkwam. Een rommeltje. Allemaal dingen die gereorganiseerd moest worden, omdat ze of totaal niet logisch waren, of makkelijker konden. Neem als voorbeeld nou de eredivisieverslagen. Daar was het echt niet altijd even vriendelijk. Dat is toch wel grotendeels uitgedund inmiddels.

Dan de andere kant, de kant die gezellig is, leerzaam en vooral ontzettend leuk. Toernooien die werden opgezet, topics die sneller en sneller gingen. AJAX Topics zijn zelfs nu nog een ramp, als er eenmaal verloren is. En terecht natuurlijk, Ajax wat verliest is ook een ramp.

Dat ik door drukte weg moest, is nu nog jammer. VBL was, is, en zal altijd het gezelligste forum van FOK! Blijven.

Voor alle VBL’ers, Fijne kerst en een gelukkig Nieuwjaar. Dat de volgende vijf maar net zo gezellig mogen zijn als de eerste!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Raymania

Ja, en dan bestaat het VBL-forum ineens vijf jaar. En vraagt ene rubbereend of je een stukje wilt schrijven. Over hoe je op het forum bent belandt, hoe je moderator bent geworden etc. Is leuk! Nee, zonder dollen. Dat is natuurlijk leuk, maar verzin maar eens wat. En het liefst iets origineels natuurlijk, een lap tekst gaat niemand lezen. Twee keer scrollen en weg is het.

Iets origineels dus, beetje kleur erin en zo, maar wat? Na wat nagedacht te hebben dacht ik aan het volgende. Een VBL-Alfabet en dan bij elke letter van het alfabet iets beschrijven wat ik écht VBL-specifiek vind. Ja, dat moet wel haalbaar zijn. En bij de R beschrijf ik mijzelf, altijd leuk. Dus bij dezen, het VBL-Alfabet. Veel leesplezier!


De eerste letter. Geen lastige letter natuurlijk. Bij de A denk ik gelijk aan het Ajax-topic. Mijn favoriete club, op het moment van schrijven kansloos gelijk gespeeld tegen een club uit Venlo, maar dat mag de pret niet drukken. Het Ajax-topic dus; de langstlopende reeks in VBL met al over de 850 topics (over de kwart miljoen posts!). Dat is naast HOOLS verreweg de grootste reeks van VBL. Over de inhoud kun je lang en kort praten, het is in ieder geval wel een spraakmakend topic. Bij puntverlies is het topic niet te houden en moet de trainer weg en moeten er nieuwe spelers komen (Modric, nu! Twintig miljoen!), maar bij winst worden we kampioen en winnen we volgend seizoen de Champions League. Het Ajax-topic vind ik bij VBL horen; de arrogantie bij een groot deel van de posters, de Feyenoorders die af en toe komen trollen, de scheldpartijen na afloop van (weer) een niet gewonnen wedstrijd. Het hoort er allemaal bij. Meer vertelt twi ergens in zijn stukje.

Nou Ray, waar ben je aan begonnen. De eerste letter pas en nu al hele teksten. De A dus nog. Bij de A denk ik ook aan de VBL-Awards. Een elk seizoen terugkerend ‘evenement’ (kan even het goeie woord niet vinden), en de laatste editie georganiseerd door WeebI. Altijd wel grappig wie nou weer een Award in de wacht gaat slepen. Wie is de netste poster? Wie is de grootste PSV-fan? Elk seizoen worden zulke vragen beantwoord. En de winnaar mag een avatar nemen om zijn/haar Award te showen.


Eindelijk de volgende letter. En niet makkelijk ook. Bij de B denk ik aan (met wat hulp van dndiek trouwens) aan Bossche Fans (kon ook bij de D van Den Bosch, maar die was al bezet). Bossche Fans dus, daar lopen er in VBL genoeg van rond; Yeahinho, TerroRobbie, DutchGooner, tong80, fanneke etc. Het FC Den Bosch-topic is het grootste clubtopic dat loopt naast de traditionele top drie. Maar liefst 55 delen op dit moment, voor een club dat op dit moment uitkomt in de Jupiler League. Zeker een knappe prestatie en voor VBL zou het leuk zijn als FC Den Bosch promoveert, dan kunnen we nog meer topics verwachten. Meer over deze reeks beschrijft Yeahinho ergens in dit topic.

Over de B kan ik nog veel meer vertellen, maar dat ga ik niet allemaal doen. Dat gaat mij uren kosten. Wat ik wel even kwijt wil is: Beschouw, borisz en Bos81. Drie users met de B die in VBL altijd iets leuks proberen te organiseren. Beschouw met zijn Google Quiz, toto’s en toernooien. borisz met zijn toernooien en de Champions League toto en Bos81 natuurlijk met al zijn toto’s. We doen alsof het allemaal vanzelfsprekend is dat wij wekelijks die toto’s in kunnen vullen, maar er gaat ontzettend veel tijd in zitten om elke keer maar weer de stand te maken en alle punten te tellen. Zelfde natuurlijk met de toernooien. Dat is wel een applaus waard.


En de volgende letter is de C. De C van? Ik heb werkelijk géén idee. C, c, c. Met een beetje sjoemelen maak ik er ‘HOOLS – Het VBL – Café’ van. Daar vertel ik wat meer over bij de H van HOOLS. Verder weet ik niets uit VBL wat met de C begint. Chelsea? Nee, rotclub. Oh, wacht, Champions League! Ja, dat hoort er wel bij. Wie herinnert zich niet Ajax – Internazionale (Inter kwam terug van 0-2 naar 2-2), of PSV – Milan (Ambrosini in de slotfose), of Ajax – Milan (2003, Tomasson)? Of de CL-finale van 2005? Wat ontzettend veel posts op het forum toen, maar toch zo geniaal om te zien hoe zoveel mensen meeposten tijdens een voetbalwedstrijd. Toch nog een mooie keuze bij de C. Edit: Nu ik eraan denk, het Cryptotopic hoort hier ook bij te staan. In deze reeks – die alweer 42 topics telt – verzinnen users de mooiste crypto’s, vaak hersensbrekend. Of niet, sjimz? Mag ook wel in dit overzicht staan.


De D alweer. Bij D kies ik voor het Drafttopic. Verdient nog net binnen de vijf jaar een nominatie bij deze letter. Een geweldig idee van Colplay waarbij 32 users hun beste team probeerden samen te stellen door steeds een speler te kiezen. En hoe frustrerend was het als iemand anders jouw speler voor je neus weg koos! Hele leuke reeks die nu nog loopt. Uit de 32 teams wordt namelijk het beste team gekozen, georganiseerd door BliksemSchigt.

Bij de D wil ik ook nog een paar users noemen. En heel toevallig allemaal ex-mods die beginnen met de letter D; dndiek, Doc, DutchGooner en Da_Sandman. Doc was samen met golfer (zie G) de eerste moderator van VBL! Mag zeker niet ontbreken in dit lijstje. dndiek stopte drie weken terug met het modden van VBL en modt inmiddels V&A (met veel minder plezier natuurlijk). Over de tijd van DutchGooner weet ik weinig, die was heel kort moderator, maar mag natuurlijk niet ontbreken. En dan hebben we ook nog Da_Sandman, was een jaartje terug moderator, maar stapte op omdat hij Suijk en –Vaduz– terug wilde die toen nog geband waren. De D is natuurlijk ook DiegoArmandoMaradona, maar daar kan ik uren over vullen, dus sneller naar letter E.



De E. Ik weet niets bij de E. Eredivisie misschien, maar daar kan ik niks over vertellen. Ik skip de E gewoon en wie toch iets leuks weet wat te maken heeft met de E mag het hier ergens beneden posten.


Na de E komt de F en die is gelukkig niet zo moeilijk. Bij de F denk ik als moderator gelijk aan Feedback. In bijna anderhalf jaar tijd veel gedoe gehad in Feedback. Met als ‘hoogtepunt’ toch wel het gedoe rond een bepaalde Amerikaanse Staat (nee, niet Montana) en een topictitel van een bepaald topic. Verder – naast de slotjesrequests, TT-changes, scheldposts – zijn er discussies geweest over het Ajax-topic, het schelden, het banbeleid, valse tussenstanden etc. Maar laten we het leuk houden en iets anders met de F kiezen. Feyenoord? Hmm, ik zei iets leuks. Nee, Feyenoord hoort natuurlijk ook bij VBL. Is na het Ajax-topic het grootst lopende clubtopic waar ook weer een vaste groep users in posten. Het is een reeks die veel rustiger is dan het Ajax-topic; minder gescheld, meer normale discussies. Zelfs tijdens het dramatische vorige seizoen viel het allemaal best mee.


De G is ook niet lastig, dat moet golfer zijn. Samen met Doc de eerste VBL-mod en is de langstzittende VBL-mod ooit. Volgens mij iets van 2,5 jaar, echt een hele knappe prestatie om het zolang vol te houden. Niemand is daarna nog enigszins in de buurt gekomen van die tijd, hulde. Verder denk ik bij de G aan gifjes. Geïntroduceerd door venomsnake en inmiddels door vele users gepost. Heel cool om in een livescoretopic binnen twee minuten al het doelpunt te kunnen zien. Zelfs op andere grote fora zie je de gifjes voorbij komen die VBL-users hebben gemaakt. Dat is toch wel geinig. Ik weet niet wie allemaal gifjes hebben gemaakt, maar ik ga ze toch proberen om te noemen. Bedankt venomsnake, Happel, the_undertaker, Devrim_, Giovanni, Dj_Day-V voor de gifjes! En vooral zo doorgaan natuurlijk!


Zoals al bij de C gezegd, de H is van HOOLS. Dé grootste reeks die in VBL loopt. Meer dan 1700 topics (oftewel meer dan een half miljoen posts!) in het enige slowchattopic van VBL. Een vaste groep VBL-users is er te vinden om virtueel een biertje te drinken en het gekke is dat je eigenlijk door HOOLS veel te weten komt over een user (die je misschien nooit in het echt gezien heeft). Door HOOLS weet je waar iemand woont, wat voor werk iemand doet, hoe oud iemand is, of iemand in de file heeft gestaan, of iemand moest krabben ’s ochtends, of een familielid is overleden, of iemand een zoon/dochter heeft gekregen, of iemand gaat trouwen, wat iemand zijn/haar muzieksmaak is, of iemand nieuw werk heeft gevonden. Eén grote familie dus eigenlijk, goed nieuws, slecht nieuws, slap lullen, serieus zijn, het kan allemaal in HOOLS.

De H is ook van *reclame* het Handige Linkjes Topic natuurlijk. In VBL zijn ontzettend veel topics geopend en daardoor raakt het overzicht snel kwijt. In dit topic staan alle topics die vaak gezocht worden netjes gesorteerd. Zoek je dus een topic, kijk eerst daar!


Deze letter is weer lastig, maar weer met wat vals spelen maak ik er Voetbal Insite van. Toen het nog ouderwets was met Wilfred Genee (nog voor de overstap naar Talpa) maakten zoveel mogelijk users het er een sport van om een vraag de uitzending in te krijgen. De meest stomme, verzonnen afzenders kwamen langs. Volgens mij zelfs de kat van methodmich! Hij zal trouwens wat meer vertellen over Voetbal Insite.


Bijna op de helft met de J. Na lang denken kwam ik op ‘Jouw sjaal en vergiet’-topic, een idee van onze relnicht SCH. Geniaal topic waar men met een vergiet op het hoofd en een voetbalsjaal om eigenlijk belachelijke foto’s maakten. Erg leuk om terug te zien, vooral die sjaal van Bluezz en golfer. Whehe. En die vergieten ook, vreselijk hoe lelijk ze die dingen ontwerpen. Met de J denk ik ook aan jorienvdherik, maar zie daarvoor de laatste regel van de letter D. En ook bij de J hoort een ex-moderator, de enige vrouw! justme is ook een tijdje moderator geweest van VBL.


De K van kan... Ja, dat scheldwoord wat té vaak voorbij komt op VBL, helaas. Maar is eerlijk gezegd wel typisch VBL, dus mag niet ontbreken in dit lijstje. Een ander woord met de K wist ik zo snel niet, maar met hulp van borisz (weet jij een voetbalwoord met de K?) kies ik voor Klassieker. Elke klassieker wordt in een apart topic besproken en deze topics raken vol voordat je er erg in hebt. Tien topics tijdens Ajax-Feyenoord? Heel normaal die 3000+ posts hoor. Bloedfanatiek gaat het er aan toe met de Ajax-users en Feyenoord-users in één topic. Niet altijd aardig, maar het hoort erbij hè. Bij de K denk ik ook aan KerstQuiz, inmiddels twee keer georganiseerd (eerste keer met Messenga, tweede keer alleen) en is altijd wel leuk om vragen te verzinnen en users plezier te laten hebben met iets wat jij hebt gemaakt. Tot lsot past bij de K nog de naam van kaap, ik denk toch wel de meest onverwachte moderator op VBL ooit. Kwam samen met Da_Sandman binnen en gingen ook samen weer weg. kaap, het waren twee fantastische maanden.


De L sluit goed aan bij de K van Klassieker. Voor de L kies ik het Livescoretopic. Eén grote puinhoop kan het zijn als Ajax, Feyenoord of PSV spelen. En vooral als zij op achterstand komen. Scheldpartijen, doodverwensingen, al die ellende komt geregeld voor. Bij het livescoretopic horen natuurlijk ook de gifjes die het laatste jaar veelvuldig worden gepost (zie G).


De M van Moderator. ‘Users met een blauwe kleur’ die de boel op orde proberen te houden in VBL, de ene keer met succes en de andere keer zonder. Laat ik ze allemaal maar noemen, mag natuurlijk niet ontbreken in zo’n lijst: golfer, Doc, justme, Messenga, mitt, dndiek, rubbereend (2x), –Vaduz– (2x), RayMania, venomsnake, Bos81 en DutchGooner. Allemaal bedankt (hè, ik bedankt mezelf) voor het modden en voor de tijd en energie die erin is gestoken!

Verder bij de M denk ik aan mitt en Messenga (zie boven) en aan de ‘Marco van Basten’-reeks. Of moet ik eigenlijk topictitel zeggen? Al sinds september staat de topictitel ter discussie. Er zou propaganda gevoerd worden, men iemand kon niet in een topic posten met een negatieve titel etc. Naja, genoeg daarover. En trouwens, dat achter die M hier links is een konijn met een politiepet. Lijkt sprekend op –Vaduz–, toch? En diegene die aan de linkerpoot van de M aan het rijden is, is rubbereend. Whehe. Okay, dat was de M en eindelijk op de helft. Effe rust (al zien jullie dat niet, maar ik haal effe een bakkie koffie).



Het Nostradamus-topic vul ik bij deze letter in. Deze topicreeks keert aan elk begin van een seizoen weer terug. Hierin voorspelt iedereen de raarste vragen, zoals hoeveel gele kaarten in een bepaalde speelronde vallen. Dit seizoen georganiseerd door dndiek, maar ook Bjoro heeft het georganiseerd, dacht ik.


Oooooo. De O is van Onderschrift-competitie. Prachtig topic, dat inmiddels al over de honderd delen (30.000+ posts!) heen is en ooit is gestart door methodmich. De bedoeling is een beetje zoals bij het TV-programma Dit Was Het Nieuws. Een foto wordt geplaatst en men moet vervolgens een leuk onderschrift bedenken. Er komen soms echt geniale onderschriften langs. Als het goed is vertelt EnGCatjuH (zie hem daar tussen die O kijken) wat meer over deze reeks.

Iets anders met de O is écht typisch VBL, namelijk Ontgroening. Pas geleden hadden we er nog twee, van –Vaduz– en venomsnake. Nieuwe moderators worden in VBL volgens traditie ontgroend door allemaal topics te openen en de nieuwe moderator sluit deze dan vervolgens (zie onderaan de lijst van VBL, dan zie je nog alle slotjes). De O staat ook voor Oranje, geen gezeur meer over wie voor wie is in Nederland, maar iedereen support Oranje in het livescoretopic. Of eigenlijk, iedereen klaagt met elkaar over het trieste spel onder Van Basten…


De P staat voor PSV, naast Ajax en Feyenoord het derde grootste clubtopic wat in VBL loopt. Van deze drie is die van PSV wel het rustigste, maar wat wil je met al die titels? Van mij mag daar wel eens de bom barsten, paar keer verliezen ofzo, hehe. De P staat ook voor Purrel, een speler die in VBL door haast iedereen wordt aanbidt. Wie geen Purrel-fan is, is niet chill.


De Q van Quiz, of eigenlijk Kwis genoemd in VBL. In VBL loopt al een hele tijd een topic waarin users elkaar bestoken met allerlei vragen op het gebied van VBL. Vooral tong80, Bos81, fanneke en Beschouw zul je er tegen komen. Naast deze reeks zijn er in de afgelopen vijf jaar veel quizen voorbij gekomen. Een KerstQuiz, een Raad-Waar-De-Bal-Is-Quiz, de Google Quiz van Beschouw, een Logo Quiz van sjimz enzovoort. Erg leuk om aan mee te doen en nog leuker dat deze initiatiefnemers de tijd vrijmaken om voor een ander iets leuks te maken. Meer dus!


Há, de R. Van RayMania natuurlijk. Een jaartje of vier geleden registreerde ik mij op FOK!. Wat ik nog weet is dat ik via Google telkens bij FOK! terecht kwam en op een gegeven moment heb ik mij gewoon geregistreerd en ben ik langzaamaan beginnen met posten. Op het begin nog niet heel actief, maar daarna steeds meer eigenlijk. Toen ik echt tijd kreeg (toen ik eigenlijk gewoon geen huiswerk meer had te doen in m’n vrije tijd) ben ik meer gaan posten (dat zal zo rond 2005 zijn geweest) en nu loop ik er inmiddels rond als moderator. Alweer 14 maanden lang en nog altijd met plezier. Ik begon in oktober 2006 en vond het toen erg leuk om te doen, maar het begin was zeker niet makkelijk. Objectief zijn, een forum modereren waar echt veel posts worden geplaatst, livescoretopic, juiste beslissingen nemen. Het was zeker niet makkelijk, maar inmiddels ben ik eraan gewend en doe ik het nog met veel plezier (golfer, jouw 2,5 jaar gaat eraan!). Inmiddels heb ik alweer vier mods versleten, maar hopelijk blijven die nieuwe twee een tijdje bij me. Ik denk dat veel users mij zien als iemand die veel dingen organiseert en helaas is dat ook wel zo. Elke keer verzin ik wat nieuws, wat mij daarna weer té veel tijd gaat kosten en waar ik achteraf eigenlijk nooit aan had moeten beginnen, hehe. Voorbeeldje? Nou, kijk deze lap tekst die ik hier nu zit te typen. In Word al vier pagina’s, is toch belachelijk…Verder het Doelpunt van het Jaar, gaat ook veel tijd inzitten, had ik van tevoren moeten weten, haha. En niet stemmen hè! Anyway, genoeg over mij, iemand anders met de R…

En dat is rubbereend. Die verdient echt respect, heeft er al twee modperiodes opzitten en heeft ontzettend veel voor VBL gedaan. Hoe hij dit jubileum op poten weet te zetten, echt petje af.


De S is van Stats. Elke maand maakt Bruce117 weer een mooi lijstje met statistieken waarin wij kunnen lezen wie de meeste posts heeft enzovoort. Bedankt Bruce! De S is ook van SCH, dé relnicht van VBL, die mag natuurlijk niet ontbreken in dit overzicht. Altijd spraakmakend, leuke topics proberen te openen, zeiken in Feedback, slap lullen in HOOLS. Dat is SCH. De S is ook van Suijk, gewoon omdat ik bij elke letter de (ex)-VBL-mod zet, dus bij dezen. Bedankt Suijk!


De T kan maar voor één iemand zijn en dat is tong80 . Degene met de meeste VBL-posts ooit in VBL en volgens mij ook de meest geopende topics (en gesloten?). Enthousiast, weet hartstikke veel van VBL, vrolijk, humoristisch, ’s nachts zeiken, totaal geen bioritme enzovoort. Dat is tong. De T is ook van Tototopics. Elk seizoen worden er weer tig verschillende toto’s georganiseerd; van Nederland tot Spanje en van de Beker tot de Champions League. Voor mij wekelijks een hel om in te vullen, omdat ik het altijd vergeet. Toch respect voor alle organisatoren (zie vooral B) van alle toto’s de afgelopen jaren! Bedankt. En met de T ben ik nog niet klaar, want de T staat ook voor Toernooien of Tournaments. Elke keer loopt er in VBL weer een topic waar de beste, de leukste of vul-maar-in speler/club enzovoort wordt bepaald. Een hele klus om een toernooi te organiseren, dus ook bedankt aan alle organisatoren van de toernooien (borisz, WeebI, Beschouw, VoreG en iedereen die ik vergeet). Bij de T noem ik ook nog TerroRobbie, vindt-ie wel leuk, denk ik. Bij dezen.



De U is van jullie, de Users! Iedereen die in de afgelopen vijf jaar tijd gepost heeft in VBL, die zijn/haar steentje heeft bijgedragen aan het forum…allemaal hartstikke bedankt. Zonder de users geen forum!


De V was de eerste letter die ik met Photoshop maakte, die staat natuurlijk voor VBL, de afkorting voor Voetbal! Het allerleukste subforum van FOK!, opgericht in 2003 met golfer en Doc als de moderators. Inmiddels bestaat het dus alweer vijf jaar en dat ‘vieren’ wij op deze manier. In vijf jaar tijd is VBL uitgegroeid tot wat het nu is en is het één van de grootste subfora van FOK!! De V staat verder nog voor venomsnake (zie G en M), voor –Vaduz– (zie M) en VoreG, die vooral in het begin in VBL allerlei toernooien organiseerde (zie T).


Bij de W kies ik echt iets persoonlijks en dat is Werder Bremen – Ajax. In de tijd dat ik moderator ben, heb ik geen één avond zo’n vreselijke chaos gezien als op de dag dat die wedstrijd werd gespeeld. Het was de eerste avond voor dndiek als nieuwe moderator en het was echt ernstig qua scheldposts, doodverwensingen en racisme. Ongelooflijk. Sindsdien is er ook een nieuw beleid gevoerd, omdat het echt niet meer zo langer kon. Wat dat betreft was het eigenlijk wel goed dat het forum ontplofte, want nu loopt VBL echt lekker als ik eerlijk mag zijn.


Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next! Next!



Ook hier totaal geen idee, maar ik vul gewoon een user in die volgens rubbereend een fantastisch stukje heeft gemaakt voor het jubileum. Dat is Yeahinho, de FC Den Bosch-supporter. Ik ben benieuwd naar jouw stukje, Yeahinho. En verder bedankt voor alle Photoshopdingen die je de afgelopen vijf jaar hebt gemaakt.



De Z weet ik niet, maar ik weet wel een goeie. Zat! Want dat ben ik van dit verhaal, is veels te lang geworden en ik heb er een hard hoofd in dat iemand het gaat lezen. Maar goed, in twee uur getypt dus zo erg is het niet. Ik zou zeggen, op naar de volgende vijf jaar en rubbereend bedankt voor het organiseren van dit jubileum! Bier!

[ Bericht 0% gewijzigd door rubbereend op 02-01-2008 22:27:25 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 20:06:46 #5
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55729486
In de loop der jaren zijn er een aantal grote reeksen ontstaan in VBL, hieronder een stukje geschiedenis van een aantal grote reeksen uit VBL



Vijf jaar VBL. Maar al bijna zeven jaar een Ajax topic. De eerste werd ooit eens geopend door de huidige AZ'er Armageddon . Als onze club de komende zeven jaar zo blijft presteren, zal de Ajax-reeks tegen die tijd misschien wel net zo snel gaan als het allereerste topic, welke van 19 maart 2001 tot 24 januari 2003 heeft gelopen.

Alle gekheid op een stokje: pas sinds VBL er is, is de sneeuwbal van het Ajax topic zodanig gaan rollen dat er volgens mij - met uitzondering van Hools - geen enkel topic is wat zo hard gaat. Vroeger ('droom'), toen men nog moest vragen wat een TVP was, toen er nog slechts een handvol Ajacieden geterroriseerd werden door CAZZO, Frenkie en DIGGER, HeatWave nog blij verrast kon worden door onze mooie club, tong80 her en der nog inhoudelijk nieuws wist te posten en Daniel de Ridder nog door iedereen werd bewonderd in plaats van alleen door BonJovi (die toen vermoedelijk nog met zijn Ajax-broodtrommeltje botjesboekjes aan het lezen was). Ohja, en wanneer komt die Kanu nu in hemelsnaam terug?!

De tijd dat LoekB nog onder zijn eigen naam durfde te posten, zonder zich zorgen te maken over zijn niet-bestaande imago, chelloboy zich nog in de DAM-van-VBL-rol schikte, en Cart_man nog een echte internethoolie was in plaats van een zure realist die snakt naar culthelden. De tijd dat zelfs de raskenner methodmich uit een groepje van kneusjes nog de beste kneus wist te kiezen. Verbazingwekkend genoeg maakte Ajax destijds ook dezelfde keuze.

Hoe dan ook, Ajacieden kijken tegenwoordig vaker dan anderen in de spiegel (om zich dan vervolgens tegen alle logica in nog steeds fantastisch te vinden, maar dat ter zijde). In zeven jaar tijd ben ik niet veel veranderd. Nog altijd het eeuwig relativerende het is allemaal echt niet zo goed/slecht, met af en toe een opmerking die recht tegen het gevoel van veel Ajacieden in gaat.

Na al die jaren is het topic meer veranderd in een slowchat-topic, maar nog steeds is het een aardige bron waar nieuwtjes besproken worden als je door de onzin en oneliners heen kijkt. In ieder geval een plek waar vaak een aardige discussie ontstaat over van alles en nog wat aan voetbaltechnische en -tactische zaken en dus met veel voetballiefhebbers.

Twi

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------











HOOLS, mijn stamcafé in het jubilerende forumonderdeel VBL.

Het ontstaan van dit VBL-café, geopend door Rijstnatie met de sublieme tekst :
quote:
Wat voor een hoolie ben jij?
En wie zou je graag willen meppen? Zeg het me!
ging met een slotje gepaard, de eerste HOOLS leek namelijk een baggertopic te worden, waarna ie door golfer gesloten werd, maar toch een kansje kreeg van Doc.

In deel 11 kwam Harry binnengelopen, Harry de ‘enige echte’ HOOLigan! Wie achter deze user zit en zat is tot op de dag van vandaag geheim gebleven

De HOOLers van het eerste uur waren deze posters.

Ik kwam als stalker van Atrimar in deel 19 binnenwandelen, om nooit meer weg te gaan… alleen in vakanties sla ik nog wel eens een HOOLS over.
Mijn eerst geopende HOOLS was deel 61 géén idee wie Fulton is, dat zal me wel ingefluisterd zijn toen….
In ieder geval een prachtige OP nietwaar!

De gespreksonderwerpen zijn bijzonder breed te noemen, het gaat van overleden familieleden, via scheidingen, kleine ruzietjes, nieuwe huizen, vakantieverhalen, politiek, stevige discussies en veel, heel veel slap geouwehoer naar nieuw geboren kleine HOOLsjes, onze mascottes.
Die hebben niet alleen een eigen banner zodra ze geboren worden, (zie in elke OP van HOOLS) maar ook hun eigen sportcarriëre-topics : Zie deel1 en deel2

Het overgrote deel posters zijn mannen, maar ook vrouwen komen een biertje meedrinken van tijd tot tijd : Justme (waar ben je?) Blumchen, Memento Mori, Clauwhee, Ole en ‘s nachts komt SeaOfLove nog wel eens langsbaggeren.. en ik natuurlijk, maar ik bagger nooit

Kom eens langs zou ik zeggen, en ontdek dat mensen hier heel gezellig met elkaar kunnen bieren, hoe verschillend de clubvoorkeur, het onderwerp of de geaardheid ook is
Men is betrokken, en geïnteresseerd in elkaar, zelfs bij geboortes, verhuizingen of lig je in het ziekenhuis, er is altijd wel een halve zool HOOL te vinden die je komt bezoeken en/of helpen, maar ook de meest uiteenlopende cyber-interaktie is hier natuurlijk mogelijk.

Bluezz

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Het grote FC Den Bosch-topic, al 55 delen een succes!

Op vrijdag 21 maart 2003 zag het enige echte FC Den Bosch-topic het levenslicht. Het groeide in 4,5 jaar uit naar een reeks van inmiddels al 55 delen en mag zich daarmee, na de top 3, het bestlopende clubtopic noemen . En dat terwijl er over het algemeen slechts een handjevol users meepost.

Totaal verschillende figuren, maar allemaal groot fan van de Bossche FC. Apart is dat dankzij dit topic heel wat IRL-contacten gegroeid zijn. Zo bleek DutchGooner op de tribune al seizoenenlang de achterbuurman van Yeahinho en hebben inmiddels ook mensen als LadyFCDB, fanneke, Dylan Dog, TerroRobbie en Reanimatie.com elkaar ontmoet in De Vliert. Als de uitwedstrijden niet samen worden bezocht, treft men elkaar altijd wel onderweg of in het uitvak. Het voordeel van een kleine club met een eveneens kleine maar fanatieke supportersgroep!

Het is algemeen bekend dat Bosschenaren uitermate goed kunnen zeiken op alles wat los en vast zit en dat is dan ook de bakermat van deze topicreeks. Onderwerpen van gesprek zijn natuurlijk met name de wedstrijden, maar daarnaast komen ook vooral veel randzaken als supportersopkomst (tweewekelijks wordt de vraag "wie gaat er mee naar <betreffende uitwedstrijd>?" gesteld) en nabeschouwingen op relletjes ter sprake. (oud)FC'ers als Santi Kolk, Brayton Biekman, Berry Powel, Prince Rajcomar, Henk Wisman en Theo Bos waren daarnaast ook een geliefd gespreksonderwerp . Meestal wordt er echter eigenlijk gewoon offtopic geluld over van alles en nog wat.


De hoofdrolspelers

DutchGooner (3223 posts)
De grote troetelbeer van het FC Den Bosch-topic blijkt, i.t.t. IRL, achter het toetsenbord geen groot spreker, maar is wel de man van de one-liners. Hij steekt zijn mening niet onder stoelen of banken en heeft schijt aan fraaie TT's en OP's. Tot in den treure heeft hij ons lastig gevallen met zijn aversie tegen Berry Powel. DG is niet bepaald de grootste fan van de spits .

TerroRobbie (2493 posts)
Voegde zich in topic nummer 11 bij het FC Den Bosch Fok!-gezelschap en werd meteen een erg opvallende user. Kent de club van binnen en buiten en mengt zich graag (als advocaat van de duivel) in discussies. Bouwde al snel een haat-liefde-verhouding op met DG en heeft er inmiddels voor gezorgd dat het hele VBL-forum zijn naam kent .

Yeahinho (2183 posts)
Hield zich in de eerste topics nog een beetje op de vlakte, maar kwam daarna tot ruim tweeduizend posts in het FC-topic. Deze OP/TT-geiler is op VBL (en de rest van Fok!) vooral bekend als iconmaker, maar in het FC Den Bosch-topic meer als immer zeikende supporter. Daarnaast is hij de enige Fokker die als dienblad-hooligan een naamtopic kreeg .

LadyFCDB (1429 posts)
Ondanks haar jeugdige leeftijd de overduidelijke moeder der FCDB-topics. Het feit dat zowat haar complete postgeschiedenis bestaat uit FCDB-topics geeft aan dat de blauw-witten een speciaal plekje in haar hart hebben. Lady toont aan dat voetbal helemaal geen mannensport is, al wordt haar nog altijd verweten dat ze een groot Biekman-fan was .

CherrymoonTraxx (1309 posts)
Een der grote discussieleiders uit de beginjaren van de topicreeks. Had - zoals ook elders op Fok! - overal een mening over en wilde die dan ook graag delen met eenieder die hem tegensprak. Vooral Peter Uneken (het "vriendje van Fred") was hem een doorn in het oog. Raakte na 30 april 2006 plotseling uit beeld (schijnt te zijn geëmigreerd naar Verweggistan), maar CMT zal door ons nooit vergeten worden .

Onze-Ouwe-Sint-Jan (666 posts)
Donderdag 23 juni 2005 was de dag dat OOSJ zich verveelde en voor het eerst meldde in hét topic. Opnieuw een fanatieke supporter, die de club al jarenlang volgde, uit en thuis. In korte tijd wist hij heel wat posts te plaatsen en werd hij een gewaardeerd user, maar inmiddels hebben we helaas al tijden niets meer van hem vernomen.

tong80 (633 posts)
Het is niet precies duidelijk hoe vaak we het verhaal over "op de fiets vanuit Bommel naar Den Bosch, met de zwart-witte vlaggen achterop" hebben gelezen, maar tong heeft ons meer dan eens duidelijk proberen te maken dat hij toch wel degelijk een échte fan was . Tegenwoordig een échte teletekst-supporter, maar vruuger mocht hij zich nog een trouwe stadionbezoeker noemen. Hoe dan ook, via het topic blijft tong aardig op de hoogte over het reilen en zeilen van zijn oude liefde.

Dylan Dog (545 posts)
De oprichter van het topic is een echte PSV-er (!!), maar heeft als Bosschenaar uiteraard een zwak voor de plaatselijke FC. Kent de Vliert van binnen en van buiten en ontpopte zich tot afgrijzen van alles en iedereen tot een Rajcomar-fan . Behoort niet tot de fanatiekste posters, maar komt regelmatig langs om mee te babbelen over de club uit zijn geboortestad.

Reanimatie.com (382 posts)
Ook Rean plaatste lang niet de meeste posts, maar is er al vanaf topic nummer 1 bij. Geboren en getogen Bosschenaar, maar rijdt tegenwoordig tweewekelijks vanuit Nijmegen naar de hoofdstad van Brabant om zijn FC aan te moedigen. Gewoon een goeie gast die af en toe eens langs komt met droge opmerkingen, snapte?

fanneke (336 posts)
Plaatste op 23 december 2005 (met hulp van DG) zijn eerste post. Heeft als een van de weinigen nagenoeg niets met het supportersgebeuren, maar is ondanks dat een zeer fanatieke supporter die zijn club nauwgezet volgt. Discussieert vooral over de opstelling en is naast zijn liefde voor FC Den Bosch ook een groot fan van Arsenal .

Hathor (323 posts)
Kwam op 14 maart 2005 plotseling uit het niets binnenvallen. Bleek totaal niet meer op de hoogte van het hedendaagse FC Den Bosch, maar maakte met zijn verhalen meer dan duidelijk ooit letterlijk voor de clubkleuren te hebben gevochten. De oud-Vak P'er woont inmiddels in Utrecht, maar raakte via deze reeks weer geïnteresseerd in de verrichtingen van de Bosschenaren. Hij staat nog altijd op het punt om na járen weer eens terug te keren in De Vliert.


Drukste dagen

13 september 2005 (145 posts)
Ik had een opmerkelijke gebeurtenis verwacht, maar er blijkt bijna een half topic gediscussieerd te zijn over de wedstrijd FC Den Bosch - Haarlem . We wonnen met 2-0, maar niemand (uiteraard op TR na) was te spreken over het spel. Powel, Rajcomar en Biekman waren de voornaamste mikpunten. Het zal waarschijnlijk niemand verbazen het topic waarin dit plaatsvond ook meteen het kortst lopende was. Vijf dagen en nog geen twee uur duurde het voordat post nummer driehonderd werd geplaatst.

17 september 2005 (137 posts)
Uiteraard wordt er ook in het FC-topic ‘wel eens’ offtopic gegaan, en zo ook dus op de hierboven genoemde datum. Flink wat posts over de Bossche kroegen (van toen en nu) zorgden ervoor dat deze datum op nummer twee van de drukst bezochte dagen komt te staan . Voor eenieder die het wil weten: de 3 Gezusters werd die week geopend en bleek nog altijd dezelfde spiegelende trappen en muren te hebben als voorganger Galaxy .

20 augustus 2004 (131 posts)
TerroRobbie meldde zich voor het eerst in deze reeks en hij mengde zich direct in allerlei discussies. Ook LadyFCDB verveelde zich blijkbaar tijdens haar werk, want ze postte er op los. Onderwerpen zijn moeilijk te noemen... Yeahinho was op zoek naar vervoer voor De Graafschap-uit, Reanimatie.com en TR probeerden uit te leggen wie ze waren en waar de rest ze van kon kennen, en DG hoorde op het stadion dat er heel wat stadionverboden waren uitgedeeld n.a.v. ADO-thuis van de zondag ervoor.

9 mei 2005 (125 posts)
FC Den Bosch won van Twente en dat bracht blijkbaar genoeg gespreksvoer. Powel viel in en werd weer gewisseld, jeugd-trainer (en oud-speler) Richard Stricker vertrok per direct en uiteraard passeerden ook onze grote helden Cales en Biekman weer eens de revue. Daarnaast kwam SCH nog even langs, om te vragen of zijn ploegje niet beter die Mourad i.p.v. Koen van de Laak kon aantrekken .

15 augustus 2004 (104 posts)
De eerste wedstrijd van het nieuwe eredivisieseizoen en ADO Den Haag komt op bezoek. Door een doelpunt van Koen van de Laak wint FC met 1-0 en zijn de eerste drie belangrijke punten binnen! Gespreksonderwerp na afloop zijn echter ook de relletjes die tijdens de wedstrijd heel wat publiek bezig hebben gehouden...


Opmerkelijke gebeurtenissen

Kampioenschap 2003-2004
Liefst 8.500 toeschouwers (voor het eerst een uitverkocht huis in het 'nieuwe' stadion) zijn op 14 mei 2004 getuige van "het wonder van Den Bosch", als de blauw-witten op de laatste speeldag op een knotsgekke manier alsnog kampioen worden. Op Hathor en tong na zijn alle hoofdrolspelers van dit topic uiteraard aanwezig, en natuurlijk wordt de titel ook uitgebreid gevierd in deel 9. Een avond om nooit te vergeten!!

FC Den Bosch – Feyenoord 4-1
Op 13 april 2005 komt Feyenoord om 18:00 uur naar De Vliert, nadat het duel eerder werd afgelast wegens sneeuwval en later nog een keer werd verboden. Feyenoord heeft 10 wedstrijden op rij gewonnen en treed aan tegen een FC Den Bosch dat door enkele blessures is verzwakt. Opmerkelijk genoeg zijn van de Fokkers alleen LadyFCDB, Yeahinho en fanneke getuige van deze historische wedstrijd, waarbij o.a. twee doelpunten van Koen van de Laak voor een even onverwachte als prachtige overwinning voor de thuisploeg zorgen (4-1)! Dat biedt na de wedstrijd en in de volgende dagen uiteraard genoeg gespreksvoer.

Degradatie is een feit
Wat er al heel lang aan zat te komen, werd op zondag 22 mei 2005 tegen half vijf waarheid. FC Den Bosch verloor van FC Utrecht en degradeerde naar de 1e divisie. Uiteraard komen enkele lijkenpikkers ons uitlachen, maar over het algemeen wordt er gelaten nabeschouwd op de degradatie. Zo beet tijdens de wedstrijd een politiehond een hap uit de broek van de grensrechter . En als in de laatste minuut de 0-3 wordt binnengeschoten, verstomt heel even het You'll never walk alone, om daarna dubbel zo hard weer ingezet te worden . Kippenvel, zelfs bij DG.

Met heel m'n hart hou ik van jou, FC Den Bosch ik blijf oew altijd trouw!
We zullen samen winnen en verliezen, maar ik zal nooit veur een ander clubke kiezen!!


Yeahinho

[ Bericht 0% gewijzigd door rubbereend op 03-01-2008 20:53:23 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 20:28:49 #6
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55729973
VBL staat bekend om de vele discussie topics toch zijn er buiten de standaard topics ook vele originele topics geboren, hieronder een aantal bijzondere:

Draft het beste voetbalteam ooit
De warming-up

Colplay vraagt zich af of er interesse is in een drafttopic in VBL. Na wat uitleg begrijpt iedereen wat er bedoeld wordt en meldt men zich aan.
Het is de bedoeling dat het beste voetbalteam ooit wordt gedraft, oftewel verzameld.
Er zijn 32 users, die elk een elftal moeten samenstellen met alle voetballers uit heden en uiteraard ook het verleden. Het spreekt voor zich dat elke speler maar één keer mag worden gekozen. In 2 dagen zijn er al 32 users die hebben aangegeven mee te willen doen, nieuwsgierig naar de afloop. Uiteindelijk zullen er 352 voetballers op de virtuele velden staan, die elk om verschillende redenen zullen worden gekozen. De beste voetballers zullen ongetwijfeld van de partij zijn, maar ook persoonlijke helden mogen niet ontbreken.

De users worden geloot en er wordt een volgorde bepaald. De user die bovenaan staat, mag straks aftrappen, waarna de bal naar alle andere 31 users wordt gespeeld. Bij ieder ‘balcontact’ mag je een speler kiezen, zolang deze nog beschikbaar is. Zijn de eerste 32 users geweest, dan mag de laatste nog een keer en beginnen we in de omgekeerde volgorde met de rondo.

De eerste helft

Fides mag aftrappen en hij kiest de in vele ogen beste Nederlandse voetballer aller tijden, Johan Cruijff. Het lijkt erop dat in het begin alleen de echte grootheden aan bod komen, maar zoals gezegd komen ook de persoonlijke helden in het veld. Zo kan het gebeuren dat de zesde keus al een opvallende is, namelijk die voor Vinnie Jones. Deze bottenbreker wordt gekozen door sjimz, die later ziet dat ook Folkert Velten al in de eerste ronde wordt gekozen. Deze kerkganger wordt gelukkig op donderdag gekozen, door Blawh.

Toch zitten er ook voldoende spelers bij die iedereen had verwacht.
Van Pelé tot Ronaldo, van Puskás tot Raúl en van Yashin tot Van Der Sar, ze worden allemaal gekozen. Het is mooi om te zien hoe spelers worden weggekaapt voor de neus van een ander en hoe daarmee systemen onbruikbaar worden. Een nieuwe speler zoeken, van dezelfde klasse, op dezelfde positie? Uiteindelijk vind je er wel één, maar het blijft jammer van die ene speler die je zo graag in je team had willen hebben.
De al eerder genoemde sjimz, groot fan van Andrei Kanchelskis, moet helaas toekijken hoe Prosac hem afpakt. Ook zijn er voetballers die voor verbazing zorgen, omdat ze in sommige ogen niet bij de beste 352 spelers ooit horen. Wat doet Hatem Trabelsi in de lijst? Golfer heeft vast zo zijn redenen om hem in zijn elftal te kiezen. En is Sol Campbell goed genoeg om voor Ordinair de nul te houden?
Het is allemaal afwachten, misschien zijn het de ontbrekende schakels in jouw wereldteam.
Er zijn ook voetballers die nauwelijks bekend zijn, maar een kleine geschiedenisles van de trainer/ user zorgt ervoor dat je ook de onbekende spelers gaat waarderen. Misschien is Neville Southall nog nooit zo vaak ingetikt op Google als op de dat Schimpie hem koos.

Aan het eind van de eerste helft, als iedereen de bal al elf keer heeft gehad, zijn de teams compleet. Teams vol wereldsterren, teams vol culthelden, ze zijn allemaal vertegenwoordig. In de rust maar eens denken wat we nu gaan doen.

Rust Hoe nu verder? Is het klaar en vinden we het wel goed zo? Nee, natuurlijk niet. Nu willen we ook weten wat het beste team is dat is gedraft. Er worden verhalen geschreven, reclame gemaakt. Waarom is nu net jouw team het beste? Juist, omdat je linkermiddenvelder een prachtige trap in de benen heeft waardoor iedere standaardsituatie resulteert in een doelpunt. Of is het omdat je doelman toch alles tegenhoudt? En als je spits er toch altijd eentje meer maakt, kan het toch niet misgaan?
-Vaduz- komt met een mooi idee hoe we uiteindelijk gaan beslissen wie het beste team heeft. Er zal een WK volgen, een WK dat helaas nooit zal worden gespeeld. Het zou wat zijn, iedere speler op zijn hoogtepunt, spelend tegen een team dat het beste voetbal uit haar leven speelt. Wie zou er winnen?

De tweede helft Er gaat worden gekozen, de toelichtingen en aantekeningen worden erbij gepakt. Iedereen gaat zich inlezen. Het is makkelijk om alle teams te bekijken, door het overzicht dat BliksemSchigt heeft gemaakt. Naast dat hij deelnemer is, heeft na de rust ook de taken van scheidsrechter op zich genomen. Maar iedereen legt zich neer bij zijn beslissingen, want die worden genomen in overleg met de users. Zij zijn immers de mensen die stemmen op de elftallen. Niet alleen de 32 oorspronkelijke deelnemers, maar ook andere users stemmen op het elftal dat zij het beste vinden. In de acht verschillende poules is het spannend, al komt het voor dat iemand wel veel meer stemmen heeft dan een ander. Het hoort erbij, sommige teams zijn kansloos tegen de geoliede machines van de tegenstander. Voor sommigen gaat de olympische gedachte op, voor andere is het een teleurstelling dat ze de groepsfase niet doorkomen. De achtste finales zijn al weer spannender, toch zijn er favorieten die nog makkelijk doorgaan naar de kwartfinales. De kwartfinales zijn nog niet afgelopen, maar één ding is zeker: Dit topic is fantastisch.

De cooling down en Derde Helft

Er wordt nog lang gesproken over dit topic, de teams die langs zijn gekomen. Zijn we het eens met de winnaar? We zullen het zien, als binnenkort de stemmen van de finale zijn geteld. Er zal nog een ereronde worden gelopen door alle 352 spelers, de trainers zullen trots zijn op hun elftal.

Gordon_Shumway
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jouw voetbalsjaal, en jouw vergiet - post hier je foto
Jouw voetbalsjaal en vergiet - fototopic # 2


Toma

[ Bericht 0% gewijzigd door rubbereend op 03-01-2008 15:08:41 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 20:54:12 #7
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55730606
Voetbal Insite # 22 Met veel Fok-vragen.
VOETBAL INSITE

Het programma Voetbal Insite is al jaren niet meer weg te denken van de buis. Het is een behoorlijk succes en dat terwijl het format niet zo moeilijk is. Presentator Wilfred Genee, want hij hoort bij dit programma en niet Barbara Barend, ontvangt vaste gast Johan Derksen, altijd goed voor een scherpe mening, een andere analyticus en een studiogast uit de voetbalwereld. Behalve een door Genee geleide discussie in de studio kunnen kijkers een bijdrage leveren door het insturen van een vraag.

Dat vond ik enkele jaren terug, toen ik geen uitzending miste, erg leuk. Alleen, als ik maar één vraag instuurde was de kans dat die gesteld werd niet zo groot. Twintig vragen onder mijn eigen naam leek me ook niet handig en dus koos ik wekelijks nog een flink aantal fictieve namen om vragen mee te verzenden. Ooit heb ik die eens gepost op VBL. Dat kreeg op gegeven moment navolging van bijvoorbeeld Vaduz en nog veel meer mensen. Het werd een wekelijkse sport. In het topic hadden we elke maandag een lijst van minstens vijftig namen en werd geturfd hoe vaak we de uitzending haalden. Namen rond een thema (denk aan dieren, kleuren, enzovoort) kwamen ook wel voor.

Het meest memorabel vond ik zelf wel de keren dat we pogingen ondernamen usernamen van posters in de namen te verwerken. Soms makkelijk. SCH kan je wel ergens in kwijt, Da Sandman was simpel te verbouwen tot Dave Sandman, met Bos81 was ook wat te doen. Maar wat dan met tong80? Dat werd Ton Grubbelstachtig. PogueMahone werd Yapo N’Guema-Honé. De creativiteit kende geen grenzen. Grubbelstachtig heeft de papieren VI een keer gehaald. Ander hoogtepunt voor mij persoonlijk was Eddy Eekhoorn uit Holten, die ik geïnspireerd door een weekendje Landal Green Parks had verzonden. Genee las het zonder te verblikken of te verblozen. Zoals hij wel meer van de door ons verzonnen creaties nietsvermoedend gebruikte. Hamvraag blijft wel: hebben ze het nu wel of niet geweten daar bij RTL?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VBL Columnhoekje
VBL COLUMNHOEKJE

Zo eind 2003 deed Eb, toenmalig eindredacteur columns, een oproep op VBL. FOK! zocht FP-columnisten. Mensen die interesse hadden mochten proefcolumns in dat topic zetten. Daar werd ik later uitgekozen en heb ik bijna 200 FP-columns geschreven, maar dat is in dit stukje even bijzaak. Want het inspireerde mij om een columnhoekje te openen. Er moesten namelijk zat mensen te vinden zijn die het leuk vonden daar een stukje van eigen hand te plaatsen. De reeks loopt nu nog steeds, al is de laatste input helaas al wat verouderd. Maar toch, het heeft in de loop van de jaren een hoop leesplezier opgeleverd voor mij en vermoedelijk ook voor meerdere users.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Grote VBL-Quiz # 103 - Roken mag wel, opzoeken niet ! en vele andere
QUIZTOPIC

In den beginne waren er nog wel eens aparte quizzen. Dan maakte een user een quiz van een stuk of twintig vragen, waarop je per mail kon antwoorden. Dat was leuk, zeker als de antwoorden er ook bij werden gepost. Daaruit vloeide echter een quiztopic voort dat beduidend sneller ging. Het was simpel. Je kon een vraag stellen, anderen konden antwoorden en jij gaf dan aan wie het goed had. Geen puntentelling, niets. Gewoon voor de lol, je kennis toetsen of verbreden. Opzoeken was niet toegestaan. Inmiddels zijn er ook al vele topics gevuld met allerhande voetbalvragen, van eenvoudig tot moeilijk. Instinkers zaten er ook tussen. Ik durf wel te stellen dat het niveau in deze topics vaak hoger lag dan de vragen die in diverse voetbalquizzen in het land gesteld worden.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[CENTRAAL] Is it a bird? Is it a plane? No it's Steef (AT)#1
STEEF

Een naam die op VBL een tijdje hot was, was die van “Steef”. DiegoArmandoMaradona en cultheld hadden een periode waarin ze blind afgingen op alles wat deze goeroe vertelde over het voetbal. Steef zou ene Steven Aptroot zijn, een scout van Feyenoord. Veel users hadden hun bedenkingen bij deze persoon. Want welke scout gaat via diverse internetforums informatie zitten lekken? Steef was de oppergod van het Zuid-Amerikaans voetbal en had volgens zijn trouwe volgelingen al talloze talenten ontdekt. Alleen was Feyenoord zo stom niet te luisteren. Als Ajax een Spanjaard haalde, gaf Steef zijn mening. Hij deed dit nooit op VBL, maar dat was niet erg, want cultheld citeerde hem vaak letterlijk. Het verschijnsel Steef kreeg zelfs een eigen topic, dat echter na een actieve periode toch een stille dood stierf. Ook de meningen van Steef lezen we zelden terug.

Enige tijd werd er door een niet nader te noemen user ook een tegenhanger voor Steef gebruikt, namelijk “Hank”. Dit zou ook een bijzonder goed ingevoerd persoon zijn in de voetbalwereld. Hank werd niet zo bekend als Steef, ook al omdat hij door cultheld werd ontmaskerd als parodie op Steef. Hank was overigens, voor de liefhebber, vernoemd naar Hank Viveen. Deze sierlijke linkspoot maakte jarenlang furore in de zaterdaghoofdklasse.

allen door MethodMich

[ Bericht 8% gewijzigd door rubbereend op 03-01-2008 15:09:16 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 21:05:29 #8
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55730864

Voetbalfoto onderschriftcompetitie

Een van de legendarische topicreeksen in VBL is de voetbalfoto-onderschriftcompetitie. Deze topicreeks, onderdeel van de club van honderd (meer dan 100 topics), is op 9 april 2005, om 18:47 opgericht door de bijna even legendarische methodmich die zich helaas nooit meer in de reeks laat zien. Sinds deel een is er wel het een en ander veranderd. Zo worden er punten uitgedeeld voor de podiumplaatsen, is er een poedelprijs bijgekomen voor het slechtste onderschrift van de ronde en wordt bovendien een stand bijgehouden.
De competitie begon met een foto van Kieron Dyer en Lee Bowyer, toen beide samenspelend voor Newcastle United. Hoewel samenspelend toentertijd niet helemaal de gepaste beschrijving was. Johnny_Footballhero won de eerste ronde (de foto en het onderschrift zijn hieronder te vinden), maar ook hij vertoont zich helaas weinig meer in de topicreeks.

Natuurlijk is ook de voetbalfoto-onderschriftcompetitie onderhevig aan hypes en terugkomende grappen. De ‘trek eens aan mijn vinger’-, ‘Dancing with the Stars’- en ‘The AXE Effect’-varianten waren vaak niet aan te slepen, maar omdat ze het niveau van VI’s ’t Wereldje amper ontstijgen, waren ze vaak geen succes. Originaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Een andere running gag gedurende de competitie betrof Wesley Sneijder. Veelal spottend met zijn lengte sierde de Utrechtenaar menig onderschrift, ook al was hij op de foto niet te zien (hoe dat kom, je raadt het al). De Sneijder-manie nam op gegeven moment zulke ridicule vormen aan, dat je misschien wel kunt zeggen dat wij Sneijder ‘groot’ gemaakt hebben.

Langzamerhand werd de competitie steeds professioneler. In deel 32/33 werd een begin gemaakt aan de puntentelling. Beschouw kwam met de regels en ging zelf ook de stand bijhouden. Op enkele kleine wijzigingen na bestaan deze regels nog steeds. Zo begon op 20 augustus de eerste échte competitie. Ook kwam er een poedelprijs bij, voor het slechtste onderschrift. Door elke ronde deze prijs – voor slechtste/minst leuke onderschrift – uit te rijken, blijft het niveau hoog. Oprichter methodmich was niet helemaal gelukkig met deze ‘evolutie’ van zijn kindje, maar de hervormingen werden toch doorgezet. En het was misschien ook wel het beste, voor het voortbestaan. De punten zorgen voor competitiviteit, behoorlijke stiptheid wat betreft het plaatsen van de uitslag en ook een lift van het niveau.

De eerste competitieronde eindigde op oudejaarsavond, precies in topic 50. Na een nek aan nek race tussen Beschouw en EnGCatjuh ging uiteindelijk laatstgenoemde er met de hoofdprijs vandoor. De eerste grote winnaar van de voetbalfoto-onderschrift competitie was bekend, maar er zouden er nog velen volgen. Zijn opvolger werd bekend op 31 juni, precies een half jaar later. Het bleek een gelopen race, TheVulture was veruit de beste. De competitie die loopt tot en met 31 december 2007 is op moment van schrijven nog niet beslist, er zijn meerdere gegadigden. Wordt het weer TheVulture, gebruikersnaam of toch de eeuwige nummer twee Beschouw? Wanneer dit stukje verschenen is, weten we het.

Mocht je na het lezen hiervan denken: ‘nou, dat lijkt me best lollig!’, dan ben je van harte uitgenodigd om mee te doen. Op 1 januari worden alle scores weer naar nul gebracht en is iedereen weer gelijk. Dé kans om meteen mee te strijden om het erepodium.

Ten slotte heb ik nog een selectie gemaakt van leukste en beste onderschriften uit de ruim 100 topics. Natuurlijk is humor subjectief, dus niet iedereen zal ze allemaal even grappig vinden. Maar ik hoop dat ik, samen met Bos81, een eerlijke selectie heb gemaakt.


Bowyer; 'I'm still not keen on Dyer'.
Dyer; 'He's right. He's Bowyer and the name is Kieron instead of Kienon'. So let's shake hands now.

Deel1, Johnny_Footballhero.


Luca Toni quote Wilders: " Ik heb geen hekel aan rode shirts, ik heb een hekel aan het uitwassen van rode shirts!
Deel 2, Herr_Munk


Dokter, ik heb een pluisje onder mijn oksel
[sup]Deel 4, Bjoro



Siciliaans kampioenschap touwtrekken verstoord door spelbreker Luca Toni en zijn schaar.
Deel 6, Twi


wat een klote foto, 2 ballen met een lul er tussen
Deel 10, Bjoro


Arouna Koné weer niet door medische keuring
Deel 13, showmelove


van Galen zet persoonlijk record hooghouden op 24 ondanks zware tegenwind
Deel 14, Bjoro


"een balletje kan raar rollen", aldus de terreinknecht.
Deel 14, MaxPower


"Ik wil gewoon mijn fiets terug"
Deel 14, SCH


Kahn trekt aan het kortste eind
Deel 19, methodmich


Reactie spelers op het gooien van wc papier:"Het was ook een schijtwedstrijd
Deel 20, numero_uno
Maandverband tifoactie van Fiorentina geen succes, Oude Dames zijn immers niet meer ongesteld
methodmich
op papier beter zijn is natuurlijk nog geen garantie voor succes
Terreros85


Fingerspitzengefühl...
Deel 22, DeTolk[/sup


Tweelingzussen Bouazouan vastbesloten om familietraditie in ere te houden.
[sup]Deel 24, Trancelocator



De wedstrijd liet diepe remsporen achter
Deel 26, -Vaduz-


Meneer ik heb met een penaltie mijn bal op uw balkon geschoten, mag ik hem terug ?
Deel 26, Bjoro


Boukhari en Ajax: nooit een sprookjeshuwelijk geweest
Deel 27, Beschouw


Postma de held op de EO-jongerendag na foto's waarop hij God de hand drukt
Deel 28, methodmich



Juichende Feyenoorder mét prijs. Beeldmanipulatie: design-studio Fantasia, Rotterdam.

Deel 29, dVTB



Ach toe Wes, het was maar een geintje, je wordt echt niet in die tas het veld afgedragen!

Deel 29, Mwanatabu


Drie dubbele schaar zorgt voor haarproblemen Arjen Robben
Deel 30, -Vaduz-


''Meneer, meneer. Bent u Jan van Halst?'']
Deel 32, Beschouw


De Oude Dame ondergaat plastische chirurgie
Deel 36, EnGCatjuh


Typisch gevalletje van tegen een onnodige gele kaart aanlopen...
Deel 37, dVTB


"Zouden we dan toch uit moeten spelen vandaag?
Deel 40, Zjakkie


Aangebracht magneetveld onder kunstgras problematisch voor Winston Bogarde
Deel 48, Bayswater


Trainer: "He scheids, je oogt wat gefrustreerd"
Deel 51, TheVulture


Marco van Basten hangt de vuile was buiten
Deel 52, -Vaduz-


Ronaldinho: "Iedereen zegt dat ik dik geworden ben, maar zie je dat dan ook aan mijn kont? Heb ik een dikke kont??"
Deel 58, vrolijke-frits


Alex ontdoet zich van waxstrip
Deel 61, Mwanatabu


v. Basten: "Kom er maar in Johan, ik verwachtte je al"
Deel 65, TheVulture


Van Gaal: "Ik denk dat wij met een neuslengte verschil winnen"]
Deel 69, TheVulture


Trainer kiest toch voor sterspelers met meer diepgang
Deel 77, gebruikersnaam


Ajax zet traditie voort: "Doordrinken Leonardo, je moet nog rijden."
Deel 84, Thelonious


"Ja, ik heb op de balletscholes gezeten"
Deel 87, Beschouw


"Hé, Freek de Jonge! Dat is potverdomme mijn auto!"
Deel 88, Beschouw


V Dijk: "Iemand stak ooit zijn vinger in een gat van een dijk, nu gaan we de rollen eens omdraaien "
Deel 90, TheVulture


Een echte verdediger loopt alle gaten dicht.
Deel 92, thunderdiz


Chelsea presenteert Puerta
Deel 93, EnGCatjuh


zie je niet dat ik mos kou?
Deel 93, gebruikersnaam


Koeman niet tevreden over autostoelen in dug out; "nu heb ik het gevoel stuurloos te zijn"
Deel 94, HPayne


Addo: 'Ik wou tijdens de discussie met Semih alleen maar water bij de wijn doen.'
Deel 96, Blawh


Wesley:"Als Kenneth zegt dat jij een kankerneger bent, dan ben je een kankerneger!
Deel 99, Waaghals


Davids: "Joepie, ik ontvang zelfs Radio Paramaribo."
Deel 100, Beschouw


De Mos richting tribune: "Hé Theo, blijf nou eens van die bitterballen af"
Deel 104, ruud_fr


He verdomme vlag ik weer met mijn verkeerde arm"
Deel 104, Waaghals


Louis van Gaal zojuist overleden
Deel 105, gebruikersnaam

EnGCatjuh

[ Bericht 28% gewijzigd door rubbereend op 03-01-2008 15:11:17 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 21:10:50 #9
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55730994
[Tournament] Slechtste Speler HCE 2003 -de finale
Fok! Beste Middenvelder Finale
Uitslag Aanvallers + Nominatie trainers
Fok! Beste Trainer FINALE!
Papieren Schoen 2004/2005
Ebbenhouten Schoen van Nederland
De Vlaamse Reus Award 2004/2005, finale!
Fok! Beste Buitenlandse speler in Nederland FINALE!
Finale Fok! Mooiste shirt (huidig seizoen) wedstrijd!
Best Logo Ever: FINALE
Best Stadium Ever: Finale!
[Tournament] De gemeenste speler ooit: Finale.
[Tournament] Grootste miskoop - FINALE
[Tournament] Het Beste Team - Finale
Voetbalnamen Tournament: FINALE
[TOERNOOI]Leukste voetbalclubnaam(NL): finale
[Tournament] Beste bijnaam: De Finale!
[TOURNAMENT] Beste Persrat Finale
[Tournament] Beste Afrikaanse Voetballer: De finale
Toernooien op FOK!

De eerste toernooien zijn van voor mijn tijd
Het oudste topic wat ik kon vinden was een toernooi van Mitt, mod van de buren van SPT, Dat ging over de beste doelman. Daar kwam uit Lev Yashin. Verdediging was niet meer te vinden. VoreG nam het stokje over en toen volgde dat Diego Maradonna werd gekozen tot beste middenvelder en Marco van Basten werd gekozen tot beste aanvaller. Tot beste trainer werd gekroond Fabio Capello.
De slechtste eredivisie speler in 2003 was Jurgen Wevers Georganiseerd door FrankyMcG.
Salomon Kalou in 2005 kreeg uit handen van Methodmich de Ebbenhouten Schoen, voor de beste voetballer van het afgelopen seizoen met roots in Afrika. In dat zelfde seizoen kreeg Bart Goor uit handen van Brighton de Vlaamse Reus Award voor beste Belg in de eredivisie.

Romario was de beste buitenlandse speler ooit in Nederland op de voet gevolgd door Jari Litmanen.
Vanaf hier ongeveer komen de toernooien voor mij bekend voor.
George Weah werd beste Afrikaanse speler
De tovenaar van Tatabánga alias József Kiprich had de mooiste bijnaam.
Vinnie Jones de gemeenste speler.
Winston Bogarde kreeg uit handen van bos81 de titel grootste miskoop ooit.
Het beste team ooit was Ajax 1971 – 1973
Creedence Clearwater Couto had de mooiste naam voor een speler.
Amateurteam de kogelvangers kregen de titel mooiste clubnaam nationaal


De grote toernooien van VBL


Het shirt van Vasco da Gama werd verkozen tot mooiste shirt ooit. Dndiek mag dan zeker niet vergeten worden om te noemen bij die organisatie ervan.
Vasco Da Gama viel nogmaals in de prijzen

Club de Regatas Vasco da Gama werd beloond met de titel het mooiste logo. Beschouw had daar zijn tijd ingestoken.

Het oude legendarische Wembley

Wat helaas al een paar jaar tegen de vlakte is, is verkozen tot mooiste stadion.

Ik denk het grootste toernooi of in ieder geval waarin de meeste tijd is ingegaan is die van beste doelpunt ooit. Dat werd de goal van Dennis Bergkamp (x10 door ene Jack van Gelder).
Beide toernooien zijn georganiseerd door WeebI, Die daar zeker veel applaus voor verdient.

Tot slot heeft één van deze toernooien ook nog de nationale pers gehaald. Sportweek had een paar regels over voor het toernooi. De beste persrat: dat werd Hugo Borst.

De tekst
quote:
Hugo Borst is door bezoekers van
jongerensite FOK! verkozen tot beste
voetbaljournalist ooit. De analist
van Studio Voetbal troefde good old
John Motson af in de finale. Liefst 176
verslaggevers waren genomineerd.
Eervolle vermeldingen waren er voor
Theo Reitsma en Rik De Saedeleer.
Daar mag ik dan weer trots op zijn

Het laatste toernooi wat gespeeld werd was grootste cultheld. Niet iedereen was het er mee eens maar de winnaar was Sjaak Polak.

Iedereen die een toernooi heeft georganiseerd bedankt . De meeste organisatoren heb ik genoemd. Er gaan nog een hoop leuke toernooien volgen.

Borisz

[ Bericht 0% gewijzigd door rubbereend op 03-01-2008 15:12:15 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 21:14:03 #10
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55731071
29 april 2007

Dat het een bijzondere voetbal dag was mag bekend zijn. Een bijzondere ontknoping op de laatste speeldag van de Eredivisie. Voor VBL betekende het een zeldzaam tafereel waar de livetopics binnen enkele minuten vol raakten en de nieuwe je om de oren vlogen.

Om 14.30 begon het feest hier: Live eredivisieverslagen #120 Tijdelijke Excelsior fanclub !
En er volgden nog een paar topics:
Live eredivisieverslagen #121 come on PSV!
Live eredivisieverslagen #122
Eredivisie Liveverslagen #123: Gekkenhuis
Live Eredivisieverslagen #124 Willem II-fanhok
Live Eredivisieverslagen #125 Wordt het de 30e keer?
Live Eredivisieverslagen #126 Is dit mijn hattrick? *O*
Live Eredivisieverslagen #127 Vier op 'n rij?
Live Eredivisieverslagen #128 BOERUH! BOERUH! BOERUH!
Live Eredivisieverslagen #129 Gekkenhuis (BOERUH!!!)
Live Eredivisieverslagen #130 En toch wordt het PSV
Live Eredivisieverslagen #131 AFC Ajax 30st
Live Eredivisieverslagen #132 Luik-Bastelaken-Luik *O*
Live Eredivisieverslagen #133 SUPERZONDAG!!!
tot hier uiteindelijk de beslissing viel: Live Eredivisieverslagen #134 KAMPIOEN!!!!!

Verder gingen de clubtopics, Hools en het virtuele stand topic als een dolle. Wat VBL aan de top van het forum bracht die dag qua views en posts:

Views:
1 Voetbal 156144
2 De Gouden Kooi 69295
3 Klaagbaak 44014

Posts:
1. Voetbal 10222
2. Onzin 3063
3. De Gouden Kooi 2500


Nog wat bijzondere stats van die dag:

Posts van zondag 29 april verdeeld per uur
0051 00:00-00:59
0055 01:00-01:59
0020 02:00-02:59
0012 03:00-03:59
0003 04:00-04:59
0004 05:00-05:59
0002 06:00-06:59
0007 07:00-07:59
0010 08:00-08:59
0051 09:00-09:59
0108 10:00-10:59
0149 11:00-11:59
0160 12:00-12:59
0205 13:00-13:59
1362 14:00-14:59
2612 15:00-15:59
3015 16:00-16:59
0647 17:00-17:59
0317 18:00-18:59
0316 19:00-19:59
0299 20:00-20:59
0298 21:00-21:59
0255 22:00-22:59
0264 23:00-23:59


Aantal posts per minuut tussen 15:30 en 17:00
023 15:30
024 15:31
022 15:32
020 15:33
032 15:34
037 15:35
044 15:36
032 15:37
021 15:38
041 15:39
033 15:40
032 15:41
044 15:42
027 15:43
038 15:44
034 15:45
043 15:46
104 15:47
126 15:48
056 15:49
072 15:50
077 15:51
076 15:52
102 15:53
050 15:54
077 15:55
046 15:56
084 15:57
128 15:58
096 15:59
082 16:00
071 16:01
056 16:02
072 16:03
038 16:04
074 16:05
122 16:06
080 16:07
070 16:08
055 16:09
077 16:10
079 16:11
084 16:12
075 16:13
067 16:14
067 16:15
087 16:16
081 16:17
103 16:18
091 16:19
044 16:20
071 16:21
134 16:22
124 16:23
103 16:24
068 16:25
051 16:26
059 16:27
060 16:28
047 16:29
043 16:30
031 16:31
048 16:32
034 16:33
035 16:34
027 16:35
045 16:36
026 16:37
022 16:38
025 16:39
024 16:40
020 16:41
023 16:42
027 16:43
016 16:44
024 16:45
020 16:46
016 16:47
016 16:48
018 16:49
024 16:50
017 16:51
019 16:52
020 16:53
019 16:54
027 16:55
016 16:56
013 16:57
015 16:58
013 16:59
019 17:00


Welke topics zaten het snelst vol in VBL
01. 00d 00u 04m 46s 2007-04-29 15:49 - 2007-04-29 15:54 Live Eredivisieverslagen #128 BOERUH! BOERUH! BOERUH!
02. 00d 00u 04m 56s 2007-04-29 16:15 - 2007-04-29 16:20 Live Eredivisieverslagen #133 SUPERZONDAG!!!
03. 00d 00u 05m 06s 2007-04-29 15:54 - 2007-04-29 15:59 Live Eredivisieverslagen #129 Gekkenhuis (BOERUH!!!)
04. 00d 00u 05m 08s 2007-04-29 15:59 - 2007-04-29 16:04 Live Eredivisieverslagen #130 En toch wordt het PSV
05. 00d 00u 05m 27s 2007-04-29 16:05 - 2007-04-29 16:10 Live Eredivisieverslagen #131 AFC Ajax 30st
06. 00d 00u 05m 30s 2007-04-29 15:43 - 2007-04-29 15:49 Live Eredivisieverslagen #127 Vier op 'n rij?
07. 00d 00u 05m 49s 2007-04-29 16:20 - 2007-04-29 16:26 Live Eredivisieverslagen #134 KAMPIOEN!!!!!
08. 00d 00u 06m 03s 2007-04-29 16:10 - 2007-04-29 16:16 Live Eredivisieverslagen #132 Luik-Bastelaken-Luik *O*
09. 00d 00u 07m 03s 2007-04-29 14:51 - 2007-04-29 14:58 Live eredivisieverslagen #122


En de VBL users voerden massaal de postranglijst van die dag aan!
Dagcijfers van zondag 29 april 2007 (0:00 - 23:59)
Positie, aantal posts, user
001. 357 vitessezuid113
002. 284 Toffe_Ellende
003. 274 SoupNazi
004. 255 sjimz
005. 227 Dr_Flash
006. 179 Dark_Angelus
006. 179 Jasza
008. 170 Mr.Mills
008. 170 Tinuzzz_Talpa
010. 163 Devrim_
010. 163 Sebasser
012. 161 teamlead
013. 150 Houniet
014. 148 Urquhart
015. 143 g4st
016. 138 venomsnake
016. 138 golfer
018. 135 Dj_Day-V
019. 134 remlof
019. 134 DiegoArmandoMaradona
021. 133 Kuukske
022. 128 Mikkie
023. 124 tong80
023. 124 Marrije
025. 122 Ian_Nick
026. 114 Arcee
027. 106 broer
028. 105 S-Two
028. 105 Alexxxxx
030. 104 TC03
031. 103 Burdie
032. 101 RayMania
033. 100 Linc_The_Sink
033. 100 AminBen
035. 099 Merkie
035. 099 Ladidadida
037. 098 PumaStreamer
037. 098 marcb1974
039. 097 Het_hupt
039. 097 bright_side_of_life_
039. 097 paultjuhhh
042. 095 Q.
042. 095 Jojoortje
044. 092 Martijn_fijn
045. 090 Floripas
046. 089 Monidique
047. 088 skiczukie
047. 088 mstr
049. 087 Disana
050. 086 mcyodogg

Kortom de meest bizarre dag op VBL ooit
Bruce117, JeRa & Danny hartelijk dank voor de cijfers

rubbereend

[ Bericht 0% gewijzigd door rubbereend op 03-01-2008 15:12:21 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 21:38:24 #11
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55731715
Er zijn in de loop der jaren natuurlijk nog veel meer briljante topics geboren in VBL:
[Petitie] Daphne Bunskoek boven je bord!
[Petitie] Daphne Bunskoek boven je bord! #2
TerroRobbie weet bijna 300 users zo ver te krijgen dat ze een petitie steunen om Daphna Bunskoek voortaan het voetbal op RTL4 te laten presenteren

Handige Voetbal Linkjes! (met uitgebreide topiclijst)
Raymania houdt sinds een tijdje nu een overzicht bij van alle topics in VBL, een enorm overzicht van alle onderwerpen die er in VBL lang komen.

De VBL - 5 jaar jubileum - meet! 12-1-08 Utrecht #3
De VBL meets, ze waren er in alle soorten en maten. In het jubileum-meet-topic staat een overzicht van de oude meets.

Fok! adopteert een Engelse voetbalclub?
Fok! adopteert Carlisle United FC
We wilden een kleine club adopteren, dat lukte! Ze zakten zelfs diep weg maar we maken nu ook de glorietijden mee!

[ Bericht 6% gewijzigd door rubbereend op 02-01-2008 22:42:49 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 21:47:42 #12
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55731933
VBL is natuurlijk vooral de users van VBL. Een bijzonder gezelschap liefhebbers die samen VBL tot een groot succes maken! Hieronder persoonlijke stukken over 5 jaar VBL.

Beschouw

Op Fok! blijf je jong

Al surfend op internet kwam ik op zekere avond bij toeval terecht op de site van Fok! Het moest er wel een keer van komen, want surfen op internet doe ik al sinds ik jaren geleden van een collega voor een zacht prijsje zijn halfversleten computer overnam. Een muisarm kreeg ik van het zoeken naar alles over voetbal. Het lezen van krantenartikelen, voetbalweekbladen en de uit de bibliotheek gehaalde voetbalboeken was bij lange na niet genoeg. Trouwens, dat kon me steeds minder boeien, uitzonderingen als de maandelijkse op de deurmat ploffende Johan en de meeste afleveringen van Hard Gras daargelaten. Maar ik was op zoek naar wat anders. Iets verfrissends.

En toen zat ik ineens op Fok! Op VBL waren tientallen topics, die ik allemaal bezocht. Uren heb ik besteed aan het doornemen van hetgeen mensen daar postten en al snel viel me op dat het er op Fok! beschaafd aan toe ging. Of je nu voor Ajax was, voor Feyenoord, PSV of voor welke andere club dan ook, de insteek en de toonzetting van de discussies was en bleef correct en als het er bij hoge uitzondering eens iets minder correct aan toe ging, werd er ingegrpen. Wat me ook aantrok waren de talloze spelletjes die je op Fok! kon doen.

''Daar wil ik bijhoren'', zo vond ik, maar iets weerhield me daarvan. Fok! presenteerde zich namelijk als een jongerensite en jong was ik met mijn 49 jaar niet meer. Na lang wikken en wegen besloot ik me toch aan te melden. Ik zou gauw genoeg zien hoe de jeugd op mijn bijdragen zou reageren. Op oudejaarsavond 2005 meldde ik me aan en meteen begon ik verwoed te posten. Maar van de gebruiken op Fok! was ik toen helemaal niet op de hoogte.

In het Voetbalassociatietopic werd ik binnen een paar dagen op mijn vingers getikt door een gebruiker die als tekening een raar hoofd meedroeg, met de tong uit de mond.
quote:
quote:
Op maandag 2 januari 2006 00:35 schreef Beschouw het volgende:
Typen kan je wel, maar van voetbal weet je niet veel. 1-0 voor mij.
Het was Antoon ‘Rat’ Verlegh
Trouwens, quoten, hoe doe je dat?
quote:
Op maandag 2 januari 2006 22:12 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ok je bent pas 2 dagen Fokker, je leert nog wel


Om een lang verhaal kort te maken; het was tong die me inwijdde in de gebruiken van Fok! Van tong heb ik les gehad en ik ben hem er nog dankbaar om. Hij vergoeilijkte mijn onwetendheid bij de andere users met de woorden: ''Gezien de namen die Beschouw noemt in het associatietopic moet het een al wat oudere man zijn.'' Ik wist meteen mijn plaats.

We zijn inmiddels twee jaar verder en op Fok! in VBL weet ik nu mijn weg. Quoten vergeet ik nooit meer, meegevoerde tekeningen heten usericons, mensen die de boel bewaken zijn mods en topics openen kan ik ook. Het mooiste in de afgelopen twee jaar was de onderscheiding die me ten deel viel: de Klaas-Jan Huntelaar Award als beste nieuwkomer. Een (inmiddels) 50-jarige debutant die aan de haal gaat met zo’n prijs; geweldig.

Fok! Ik heb er uren en uren met veel plezier in doorgebracht en zal dat voorlopig blijven doen. Voor veel users ben ik al een halve bejaarde, maar deze halve bejaarde blijft door Fok! geestelijk jong. Fok! is een uitkomst. Maar dat geldt voor jullie allemaal, vermoed ik. In de twee jaar dat ik meedoe zijn er onnoemelijk veel nieuwe users bijgekomen, maar de mannen (en vrouwen) van toen, zijn er bijna allemaal nog.

Ook tong, die weliswaar niet van mijn leeftijd is, maar toch ook al een respectabele leeftijd heeft bereikt. En hij is niet de enige op leeftijd.
Tegenwoordig staat op de Frontpage de volgende omschrijving van Fok!:
quote:
FOK! is ooit begonnen als jongerensite, met als doel de grootste van Nederland te worden. Groot zijn we geworden, maar FOK! is allang niet meer voor jongeren alleen.
51 Jaar ben ik nu, maar op Fok! voel ik me helemaal thuis. Mooi vind ik dat. Dat Fok!VBL nog maar lang mag blijven bestaan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Borisz

Hoe ik op fok! terecht ben gekomen, geen flauw idee. Op een koude dinsdagavond in november 2004 had ik mij aangemeld. Ik zat in den beginne vooral in lurkmodus en zat vooral op de FP. Begin 2005 begon ik ook op het forum te posten. Vooral in de World of Warcraft topic reeks. WoW heb ik een jaartje gespeeld toen maar mee opgehouden, had alles binnen en vond beetje saai worden.
Ongeveer een jaar later nadat ik mij had aangemeld bezocht ik voor het eerst HOOLS met als binnenkomer.
quote:
Op zondag 6 november 2005 13:49 schreef borisz het volgende:
Wie doet de bar?

Ik wil een biertje om die 1-0 te verdrinken
Op die dag verloor Ajax in Nijmegen van NEC. HOOLS heb nooit meer verlaten en is VBL mijn forum geworden. Tegenwoordig ben ik actief met het organiseren van toernooien en de Champions league toto.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DANILXL

Allereerst natuurlijk iedereen een heel gelukkig Nieuwjaar toegewenst. Ik zag een tijdje geleden een topic staan met daarin de vraag of ik een stukje wilde schrijven over VBL. Aangezien ik op de universiteit toch niks te doen heb, was ik wel bereid hier wat tijd in te steken.
VBL, tsja ik ben nog niet zo heel erg lang lid, dus mijn verhaaltje is dus vooral van toepassing op de afgelopen twee jaar.

VBL doet me vooral denken aan de onderlinge strijd tussen de voetbalclubs en dus ook tussen de members. Door middel van een hoop ‘trollen’ proberen de leden de getergde fans van de andere clubs uit de tent te lokken. Dit flamen en getroll bezorgt mij vaak een glimlach op het gezicht.

VBL is een strak georganiseerd subforum waar de regels strak nageleefd worden. Hierdoor wordt het geen rommeltje en dit is een goede zaak.

VBL ‘iconen’ zoals DAM en andere members bezorgen me vaak een glimlach door hun provocerende, niet op waarheid berustte berichten waarmee ze zich de woede van de trouwe fans op de hals halen.

VBL gaat niet alleen over het heden, maar ook oud spelers en andere voetbalgerelateerde zaken komen aan de orde. Ook de FM reeks mag niet in dit rijtje ontbreken.

VBL – De meeste mensen hebben een heel grote kennis van het voetbal en het is vaak leuk om te lezen over de hoogtijdagen van spelers waarvan de meeste users nog nooit van gehoord hadden.

Nouja, dit was het wel zo’n beetje. Nog veel succes toegewenst de komende dagen en ik hoop dat ik nog vele uren op dit forum actief zal blijven

[ Bericht 0% gewijzigd door rubbereend op 02-01-2008 22:28:58 ]
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 21:54:31 #13
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_55732077
MethodMich

VBL: EEN GROTE KANTINE

Elke voetballiefhebber kent het verschijnsel. Zij die de weledele voetbalsport als één van de belangrijkste Bijzaken in het leven zien, zo niet als dé belangrijkste Bijzaak, praten er ook graag over. Ik gebruik bewust hoofdletters, om die sporadisch kijkende toernooivolger uit te sluiten van de grote groep enorme liefhebbers. Waarin ook weer verschillen zitten natuurlijk, maar het gaat om het idee. In het stadion, in de auto of trein op weg naar huis, op de bank achter de televisie, op het werk. We praten erover. Voetbal leent zich bij uitstek voor een geanimeerd gesprek of een levendige discussie. Het bewijs wordt dagelijks geleverd door ons liefhebbers en is bepalend voor het succes van de vele discussieprogramma’s op televisie.

Toen mij werd gevraagd mijn licht te laten schijnen over het vijfjarig bestaan van het subforum voetbal op FOK!, vanaf nu VBL genoemd, was dit direct wat mij te binnen schoot. “Prominent gebruiker” stond er in het PM’etje in mijn inbox. Prominent mogen anderen bepalen, veel aanwezig klopt wel. Want sinds ik dit forum ontdekte ben ik er vrijwel dagelijks te vinden geweest, de ene keer langer dan de andere. Zonder er bij na te denken vliegt de tijd dan voorbij. Vandaar dat ik even moest bedenken wat ik nu eigenlijk op deze ruimte wilde schrijven over VBL. Is het succes te verklaren? Want dat het een succes is, staat vast. Ik durf wel te stellen dat VBL tot de best bezochte en populairste subforums hoort en tegelijkertijd ook nog eens talloze tegenstanders heeft. Voor die mensen is dit stukje dan ook niet bedoeld, tenzij ze inzicht willen krijgen in het belang van VBL voor FOK!.

Goed beschouwd is VBL een enorme vergaarbak voor alles wat met voetbal te maken heeft. Het staat er ook onder in kleine lettertjes, als je de index van het complete forum leest. Van strafschop tot schwalbe, zo is het volgens mij nog steeds of was het lange tijd. Dat klopt. Wie bij wil zijn qua voetbalnieuws doet er goed aan een rondje VBL te maken. Gewoon even een half uurtje lezen. Want waar vind je zo’n diversiteit nog meer? Ga maar na, elke BVO heeft een eigen nieuwstopic. Weliswaar is het deels afhankelijk van de hoeveelheid fanatieke posters van die club hoe snel het nieuws te lezen is, maar toch. De meeste clubs hebben wel enkele trouwe posters en dus kom je snel het nodige te weten over het wel en wee van die club. Én, wat ik misschien wel het leukst vind, hoe de supporters daarop reageren. Want hoewel sommige users zijdelings wel iets doen voor een club, zijn we toch vooral supporters of sympathisanten.

In je honger naar voetbalnieuws kom je ook nieuws tegen over de grootste buitenlandse competities. Hierin wijkt VBL niet af van voetbalminnend Nederland, want ook hier zijn de competities van Engeland, Spanje en Italië het populairst. Duitsland is aan een goede opmars bezig, ongetwijfeld mede door de aanwezigheid van diverse Nederlanders. Zoals die ook een rol spelen bij topics over Rusland (Advocaat) bijvoorbeeld. Een toch goed aangeschreven competitie als de Franse is in Nederland echter weinig populair en dat is op VBL eigenlijk net zo. Dan hebben de Champions League en UEFA Cup poules een eigen topic, de WK- en EK-kwalificatiegroepen, de dameseredivisie en de zaterdaghoofdklassen, waar ik overigens ook wel een rol in heb gespeeld.

Het houdt daar echter niet op. Alles is leuk om te bespreken en dus krijgen opvallende spelers een eigen topic. Waarin users vaak scherpe grenzen trekken. Toppers, prima. Culthelden, vooruit. Maar een jonge Ajacied die drie minuten in Ajax 1 speelde? Dan komen de tegenreacties in feedback. Als de mods dan niet naar wens reageren, komen de tegentopics. Zo kan het bestaan dat Robin Kieft nog altijd een eigen topic heeft, terwijl hij tegenwoordig moet strijden voor een basisplek bij zondaghoofdklasser AFC. Zo kwamen ook de topics over Nooit Gedacht en Groene Ster op VBL terecht, omdat een wat al te enthousiaste fan van Zwaluwen ’30 uit Hoorn een inderdaad wat overdreven clubtopic opende, wat nog open bleef ook.

Ik denk dat die grote verscheidenheid aan informatie een belangrijke rol speelt in het succes van VBL. Liefhebbers willen nu eenmaal vaak zo veel mogelijk weten. Maar meer nog dan dat, ze willen van gedachten wisselen met andere mensen. Is het nou wel zo slecht met die Van Basten? Waarom speelt Urby Emanuelson nog in de basis? Is Dirk Kuijt een internationale topper of niet? Kan dat wel, wat die Afonso Alves van de zomer deed? Ook zo genoten van die wedstrijd? Of zijn er medestanders in het verdriet of de woede bij een tegenvallend resultaat? Op VBL kun je altijd je mening delen en een discussietje aangaan. Of gewoon even je gal spuien of lekker gezellig van gedachten wisselen over je club. Herinneringen ophalen aan wedstrijden uit de historie. VBL is kortom een grote kantine op internet. Een supportershome mag ook, om de meer BVO-gerichte users te bedienen. Dat is nu al vijf jaar zo. Zo zal het vast nog jaren blijven. Want voetbal blijft voor veel mensen nu eenmaal de belangrijkste Bijzaak in het leven. Posten zullen we dus, tot we erbij neervallen!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

M0NTANA

Begin 2004 kwam ik in aanraking met het FOK!forum, een jaar later begon ik met posten en sinds 1 september 2005 ben ik als M0NTANA pas echt fanatiek mijn bijdrage gaan leveren. Hoe ik hier ooit terecht ben gekomen, weet ik niet meer. Maar ik weet wel dat het discussie-niveau mij destijds posities verraste, het was niet vergelijkbaar met kleuter-fora als Ajax.netwerk.to, SoccerQuest.nl en Voetbalzone.nl, waardoor ik nooit meer ben weggegaan. Overigens vind ik wel dat het niveau er de laatste jaren niet beter op wordt, maar nog altijd vermaak ik mij wel hier.

Ter ere van het vijfjarig bestaan van VBL heb ik mijn postgeschiedenis eens doorgespit, kwam ik erachter dat ik maar liefst 710 AFC Ajax-topics heb meegemaakt! Verder is ook algemeen bekend dat ik al vanaf het aantreden van Marco van Basten zeer sceptisch was, na een teleurstellend WK heb ik mij dan ook hard gemaakt voor een ontslag in een goedlopende topicreeks met de naam: "Marco van Basten moet ontslagen worden!" Deze reeks is inmiddels alweer 35 delen een groot succes, er zijn zelfs figuren die denken dat Van Basten zijn vrijwillige vertrek mede gebaseerd heeft op deze verschrikkelijk negatieve topicreeks. Eigenlijk post ik op het FOK!forum zelden tot nooit buiten VBL, eigenlijk alleen in de topics over de voetbal-game "Football Manager".

Voor mij is VBL toch een beetje een deel van mijn internet-leven, vooral doordeweeks ben ik er veel te vinden. Pas op het moment dat je geband wordt, merk je pas hoeveel je post. Ook de komende jaren verwacht ik op het FOK!forum actief te blijven, want waarom ook niet? Hierbij wil ik meteen alle VBL'ers alvast een goed 2008 wensen en op naar de volgende vijf jaar!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SCH & Harry de Beuker

Harry de Beuker wil nog heel lang portier van Hools blijven

“Ze lulluh vooral over zichzelf”

Oft ik een stukje wil sgreifen omdat de tent een jubeldinges heeft. Jij hebt fast leuke anekdootes Harry, zei die dikke eend toen hij weer een paar biertjes teveel op had. Heb het woord op moeten soeken. Anekdotes zijn dingetjes die zijn gebeurd. Nou die zijn er wel. Fusten vol heb ik er fan. Maar ik kan niet sgreifen. Dat fond me ma nergens voor nodig. Dus heb ik een ghostwreiter gefraagd. Tenminste, zo noemt die dikke relnicht het die alteit aan hoekje van de bar zo viezig naar me zit te laggen. Hij wilde dat wel doen, zeit ie. Mijn ghostwreiter sein. Fin ik best, als je het maar in mijn eigen woorden opsgreift, heb ik hem ingepeperd, anders kreig je op je flikker. Moest zelf wel laggen om dat grapje.

Dus ik heb mijn ferhaal fertelt aan die SCHeithomo en hij heeft het eerlijk opgesgreven. Zegt ie. Daar gaat ik dan.

Harry, hoe is het allemaal begonnen?

Hools is alteit mijn toko geweest. Een feine kroeg met feine mensen die niet al te veel rumoer maken. Ik hebt alteit goed kontakt met de bazen gehad. Al verandert dat wel teringsnel. Iedere keer weer zo’n andere lijer die met de sleutel aankomt. Nu is er zo’n gozer helemaal uit Groningen. Ik ferstaat hem amper. Was net blei dat die Zeeuw met die lange neus was opgetieft. Die bleeft ook zo lang hangen. Maar solang ze mei maar betalen, find Harry het wel best. Ik denk nog wel eens terug aan mijn eerste bazen. Waren er twee. Zo’n kleine jood met een rollator, aardige gozer. Die komt trouwens nog wel regelmatig langs – alstie mag van zijn frouwtje. Die ander noemde ik altijd de Hond, hij heette Dog, en dat is Engels voor hond. Fandaar. Nam faak zijn dochters mee en zei veel dingen die ik niet begreep. Hebt ik wel faker hoor.

Welke gebeurtenis heeft veel indruk op je gemaakt?

Groot drama was dat twee bazen ineens ontslagen werden. Op staande foet. Godtyfuskolere dat was me wat. Ze hadden de pandjesbaas beledigd. Die kale. Mot je niet doen. Had ik al tegen ze gezegd. Ik draagt alteit keurig een tiende van mijn salaris af aan die rooie bol. Hebt ik er verder niks geen geseik mee. Maar die twee, die een had van die konijnetanden en die ander, zo’n wijsneus op hardloopschoenen, gingen staken. Godferdomme, ik werkt hier al feif jaar en heb het geen dag laten afweten. Linkse teringlijers. Die met die konijnebek is weer terug maar hij hebt wel minder praatjes tegen mei. Komt ook omdat Ray natuurlijk de echte baas is. Toffe kerel, die Ray. Ik begrijpt hem vaak niet hoor. Volgens mij lult hij ook maar wat. Maar hij is vaak lekker sjaggie, daar houdt ik wel van. Als zijn kluppie achter staat, dan is ie een echte kolerelijer. Geen land mee te bezeilen. Soms pakt ik hem dan even bij zijn kanis en dan ist ie wel weer rustich.

Lopen de emoties wel vaker op?

Oh ja, hebben er wel meer hoor. Dat ze loopen te stampen en seiken. Zijn alteit weer andere die er om moeten laggen. Snapt ik niks van. Mietjessport is het. Geeft mij maar Free Fight, das tenminste echte sport. Maar dan hebt er weer 1 ferloren en dan moet de asijn weer klaar staan. Een breuk sjouw ik me met die kratten. Maar eigenlijk praten ze niet zoveel over foetjebal in deze toko.

Waar praten ze dan wel over?

Nou ast ik eerlijk ben, gaat het meestens helemaal nergenz over. Ze seggen goede morgen en wat ze gedaan hebben en wat ze gaan doen en dat is het wel zo’n beetje. Ze lulluh fooral over zichzelf. Maakt ze niet uit of er iemand luistert. Zo’n Suijk en Againzender, rare namen hebbuh die gastuh toch, die fertelluh wel honderd keer dat ze in de file hebben gestaan of dat het regunde of dat het kind weer lag te jankuh. Alsof Harry dat ene flikker intereseert. Die Eilanden praat alteit over zijn frouwtje, die is net getrouwt geweest. Helemaal aan de andere kant van de werelt. En een ander gaat trouwen. Zo’n gristelijk gosertje. Houdt er maar niet over op. Terwijl ie nog niet eens met dur van bil is gegaan. Hoe weet je dan dat ze de ware is? Dat gaat er bij Harry niet in.

Eigenlijk hebben ze niet zoveel met elkaar?

Nee, dattis ook weer niet so. Eentje was er helemaal ziek. Hat sein blindedarm ingeslikt. Die Eilandgast. Gingen ze allemaal kaartjes sturen en die dikke nicht, jij dus, ging selfs lang. Folgens mei wou je hem gewoon in onderbroek zien. Maar dat fond ik toch wel lief. Ast er iemand dood is of zo dan steunen ze elkaar. Toen Harry’s oma zich had doodgerookt stond er een bloemstukkie, toch fein van die gasten.

Heb je favoriete stamgasten?

Oft ik liefelingetjes heb? Bossie natuurlijk. Dat is zo’n fijn joch. Alteit aardig, geeft alteit fooi. Hebt het niet alteit makkelijk maar ik ken goed met hem praatte. En Beschouw. Ist de ouwe lul van de tent. Slimme gast al istie er niet zo heel vaak. En Bloessie natuurlijk. Die hebt alteit een luisterend oor. Ook een portier hebt wel eens zijn moeilijke momenten. Komt Bloessie zo even met d’r tieten tegen me aangedrukt, kan ik er weer een heule teit tegen.

Vertellen de Hools-bezoekers je veel?

Houdt op, schei uit. Pascal zeikt iedere dag weer over films. Ik ken alleen Rambo. En Michel legt altijd die dingen voor me neer, statisteken oftzo. Snapt er geen reet fan. De laatst teit lul ik veel met Franky. Koele gast. Is door zijn weif het huis uigeset omdat ie…nou ja, ze fond geen seksuele befrediging meer bij hem, zegt ie. Dan geeft Harry hem wat tips. Zo ben ik.

Komen er genoeg vrouwen naar jouw smaak in de kroeg?

Neuh man. En als ze komme zijn het van die manweifen of ze lopen te janke. Er is zo’n frouwtje uit Groningen die hebt altijd wat. Dan ist ze weer allergisch voor het nieuwe bier of is dur kerel weer bij dur weg. Maar ik fang dur altijd op hoor. Harry staat voor iedereen klaar. Laatste teit komt hier een zekere Ole. Da’s een aparate. Bleift alteit hangen en fraagt of ik met dur mee naar huis gaat. Alsof frouwtje Beuker dat goed zou vinden….

Meer irritaties?

Je bedoeld dat ik sommige niet mot? Nou, ik ken met allemaal goet hoor. Er ist zo’n Gorcummer, Diggertje, die denkt alteit dat ie alles het beste weet. Maar dat find ik wel weer grappig. Net als michel met zijn schema’s. Die mot wel haast autistisch zijn, of hoe heet dat. Geeft alteit een rontje als ie binnekomt, en gaat alteit om deselfde teit weer weg. Legolas ist ook een aparte. Alstof ie het er om doet om de anderen een beetje tegen zich in het harnas te jagen. En jouw find ik alteit een seikerd, met je gebaartjes en maniertjes. Ik mot gewoon geen homo’s maar dat weet je fan me.

Zijn er notoire dronkaards in de kroeg?

Dat zeeuwse zandmannetje komt alteit even lazarus binnenstappen. En Grulez is een lastige. Die heeft laatst de boel weer ondergekotst. ErikT heeft een tijdje een kroegverbod gehad maar die mag er nu weer in. En die dikke eend, maar die is baas, die slaapt ook faak op de bar. Snurkuh dat die gosert doet.

Moet je het altijd alleen doen?

Eigenlijk wel. Er ist nou zo’n wout bij. Sjimz. Die wilt me alteit hellupuh. Maar die gozert slaat nog geen deuk in een bierblikje.

Zijn er dieptepunten in vijf jaar Hools?

Nachtmerries hebt ik er nog fan. De kindermiddag. Froegah heten de etterbakken gewoon Jan of Anita. Nu Raul en Glenn en Axel en Maud. Dat zijn toch geen namen. Dat ken Harry niet onthouwe. Ferwent kolerezootje trouwens. En die ouders maar trots kijken terwijl die teringlijers de boel onderplasten. Motten we niet meer doen. Froeg ik latur aan borisz waarom hij er niet was. Blijkt ie fan niemand ut kind te sein. Wist ik feel.

Hebben we iedereen gehad?

Ja toch?

Zijn we niemand fergeten dan….?

Nee hoor, en anders krijgt ik het wel weer te horen. Want ze hebben altijd wel wat te seiken.

Harry neemt me de volgende dag apart.

Teringferdomme man, ik heb er gewoon wakker fan gelegen. Ben ik Herman fergeten. Die moet je er wel insette, anders krijgt ik er mot mee. Komt omdat ie bij de inboedel hoort denk ik. Is egt mein maatje. Hij neemt bakjes bami voor mee, van zijn ma. En hij komt snags nog vaak even plassuh. Hij woont hier naast. Tongetje noemen ze hier. Omdat ie alteit een beetje sit te kweilen. Neuh, zolang Tongetje hier komt, bleift de toko wel draaien.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')