abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 december 2007 @ 16:06:08 #1
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55685004

Officiële landstaal: Deens (Dansk)
Hoofdstad: Kopenhagen (København)
Regeringsvorm: Constitutionele monarchie
Religie: 83% van de Denen behoort tot de Folkekirken, de gevestigde Evangelisch-Lutherse kerk. Er zijn kleine minderheden van andere protestanten en rooms-Katholieken (zie Katholieke Kerk in Denemarken). 4 % zijn Moslims.
Oppervlakte: 43.094 km² (1,6% water)
Inwoners: 5.468.120 (2007)
lengte landgrenzen: 67 km (met Duitsland)
kustlijn: 7314 km
grootste rivieren: Gudenåen, 158 km
hoogste punt: Møllehøj bij Skanderborg 170,86 meter

Vorig jaar november ben ik mijn huidige vriendin tegen het lijf gelopen. Na veel heen en weer gereis heb ik besloten om in Denemarken werk te zoeken en zodra ik het gevonden heb, te gaan emigreren naar dit land. Zonder enige vorm van inkomen of eigen kapitaal mag je in dit land maximaal 3 maanden verblijven. Ondertussen is het me gelukt om werk te vinden, waarbij ik de taal ook nog eens geleerd krijg. Deens is een Germaanse taal, waaronder ook Engels, Duits en Nederlands horen. 1 Maart ga ik daar beginnen, dus de komende 2 maanden zal in het teken staan om de overgang verder te regelen.

Amsterdam Schiphol naar Kopenhagen is een uur vliegen met 4 vliegmaatschappijen als mogelijkheid.
Utrecht naar Kopenhagen met de auto is tussen de 8 en 9uur rijden, via Rødby (uitspraak: rudbuu) met de ferry vanuit Puttgarden, of via Storebæltsbroen (Great Belt Bridge).

Zijn er hier nog meer Nederlanders woonachtend in Denemarken, of hebben plannen?
Woonachtig in: Rødovre - København - Danmark
pi_55713514
Mag ik vragen wat voor werk je daar gaat doen?
En hoe zit het daar met werkgelegenheid?
Kwa landschap lijkt Denemarken heel veel op Nederland toch?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Moderator woensdag 2 januari 2008 @ 00:09:28 #3
45833 crew  Fogel
pi_55713814
Wanneer begin je met Deenslessen te volgen? (en ik hoop dat je niet in het noorden van Jylland terecht komt, zelfs Denen snappen die lui daar niet, zo krom is hun uitspraak)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 2 januari 2008 @ 11:37:04 #4
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55718808
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 23:56 schreef Slappy het volgende:
Mag ik vragen wat voor werk je daar gaat doen?
En hoe zit het daar met werkgelegenheid?
Kwa landschap lijkt Denemarken heel veel op Nederland toch?
Ik ga er hetzelfde werk doen wat ik nu hier doe: documentaire import betalingen. Aangezien Denemarken net zo'n sterk import+export land is als Nederland, zijn er daar ook een aantal banken die deze werkzaamheden doen. Een open sollicitatie gaf 2 reacties, en 1 van die 2 banken is het geworden, binnen 2 maanden. Wat ik hoor van alle Denen daar, is de werkgelegenheid goed, alle bedrijven zijn zoekende. De bank waar ik ga werken, investeerd in mij door de eerste 3 maanden te focussen op de taal leren. Het werk zelf is Engels, maar de communicatie naar klant en tussen collega's is natuurlijk Deens.
De landen lijken erg veel op elkaar inderdaad. DK heeft wel veel minder rivieren, maar weer meer kust. Het hoogste punt is lager dan Nederland, maar hier is dat alleen maar Limburg. Veel akkerbouw, veel bossen, en buiten de steden is het gewoon nog heerlijk rustig precies waar ik van houd
  woensdag 2 januari 2008 @ 11:40:40 #5
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55718910
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 00:09 schreef Fogel het volgende:
Wanneer begin je met Deenslessen te volgen? (en ik hoop dat je niet in het noorden van Jylland terecht komt, zelfs Denen snappen die lui daar niet, zo krom is hun uitspraak)
Heb ik gehoord ja
Ik begin direct 1 maart met Deense lessen te volgen. Ik krijg dus op m'n werk een cursus betaald, en krijg waarschijnlijk een privé-leraar/lerares (misschien samen met een Zweedse collega, die ook nog Deens moet leren). Ik ga in Rødovre wonen (buitenwijk Kopenhagen) en werken in Høje Taastrup (nog verder buiten Kopenhagen, dicht bij Roskilde zelfs), dus de uitspraak is niet die van Jylland inderdaad
Ik ga maar veel hete aardappels eten, zoals de rest van de Scandinaviërs zeggen over Denen, dat ze met een hete aardappel in de strot praten

[ Bericht 4% gewijzigd door Draz op 02-01-2008 11:49:21 ]
  Moderator woensdag 2 januari 2008 @ 13:03:40 #6
45833 crew  Fogel
pi_55720850
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 11:40 schreef Draz het volgende:

[..]

Ik ga maar veel hete aardappels eten, zoals de rest van de Scandinaviërs zeggen over Denen, dat ze met een hete aardappel in de strot praten
Lijkt me een goed plan, en vooral ook flink met je tong draaien en uitsteken als je een woord uitspreekt. Doen alsof je met je boventanden iets van de achterkant van je tong af wil schrapen tijdens het uitspreken zorgt voor een authentieke uitpraak
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 2 januari 2008 @ 13:06:07 #7
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_55720900
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 11:37 schreef Draz het volgende:

[..]

Ik ga er hetzelfde werk doen wat ik nu hier doe: documentaire import betalingen. Aangezien Denemarken net zo'n sterk import+export land is als Nederland, zijn er daar ook een aantal banken die deze werkzaamheden doen. Een open sollicitatie gaf 2 reacties, en 1 van die 2 banken is het geworden, binnen 2 maanden. Wat ik hoor van alle Denen daar, is de werkgelegenheid goed, alle bedrijven zijn zoekende. De bank waar ik ga werken, investeerd in mij door de eerste 3 maanden te focussen op de taal leren. Het werk zelf is Engels, maar de communicatie naar klant en tussen collega's is natuurlijk Deens.
De landen lijken erg veel op elkaar inderdaad. DK heeft wel veel minder rivieren, maar weer meer kust. Het hoogste punt is lager dan Nederland, maar hier is dat alleen maar Limburg. Veel akkerbouw, veel bossen, en buiten de steden is het gewoon nog heerlijk rustig precies waar ik van houd
En meer vrouwen dan mannen
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_55721365
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 11:37 schreef Draz het volgende:

[..]

veel bossen, en buiten de steden is het gewoon nog heerlijk rustig precies waar ik van houd
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_55721822
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 81% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 21:46:04 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  Moderator woensdag 2 januari 2008 @ 14:12:31 #10
45833 crew  Fogel
pi_55722467
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 13:44 schreef Mikkie het volgende:
tvp... ga in mei een weekje naar Kopenhagen
Dan kan je beter in TRV kijken, daar staan tips voor reizen (bijvoorbeeld in dit topic Denemarken ). Dit subforum gaat over in andere landen wonen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Fogel op 02-01-2008 20:34:37 ]
  woensdag 2 januari 2008 @ 14:38:08 #11
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55723053
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 13:03 schreef Fogel het volgende:

[..]

Lijkt me een goed plan, en vooral ook flink met je tong draaien en uitsteken als je een woord uitspreekt. Doen alsof je met je boventanden iets van de achterkant van je tong af wil schrapen tijdens het uitspreken zorgt voor een authentieke uitpraak
Haha en ondertussen moet ik m'n vriendin uit de deuk halen waarin ze dan ligt!!
Nog een beetje zure snoep halen, strakke sjaal om de nek voor de 'stoot' en een slok whiskey... ik heb er alle vertrouwen in
  woensdag 2 januari 2008 @ 14:41:37 #12
26193 Draz
Mortui / Salena
pi_55723147
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 13:06 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

En meer vrouwen dan mannen
Kijk, jij begrijpt het
  Moderator woensdag 2 januari 2008 @ 21:27:22 #13
45833 crew  Fogel
pi_55731423
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 14:38 schreef Draz het volgende:

[..]

Haha en ondertussen moet ik m'n vriendin uit de deuk halen waarin ze dan ligt!!
Nog een beetje zure snoep halen, strakke sjaal om de nek voor de 'stoot' en een slok whiskey... ik heb er alle vertrouwen in
Als je dan toch aan het winkelen slaat, koop dan meteen dit boek.
pi_56207605
Hallo sexuele vluchteling (sexual refugee!)

Welkom, hoe bevalt het inmiddels in Denemarken? Lukt 't Deens een beetje?
Danmark: more usefull every day!
  woensdag 30 januari 2008 @ 13:49:02 #15
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_56408635
Hee, ik kom het nu al tegen, een echt topic over wonen in DK.

Ik woon er nu ruim een jaar, zo'n 50 km van de duitse grens vandaan, lekker goedkoop om daar de frisdrank en bier te halen.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
  † In Memoriam † vrijdag 15 februari 2008 @ 05:26:32 #16
135486 Manu82
How you doin'?
pi_56741014
tvp, ben een half jaar exchange student geweest in CPH
Some memories are best forgotten
Room 23
pi_64532647
Denemarken is een land van beschaafde mensen die respect hebben voor andere mensen. Ze zijn vriendelijk en uitermate behulpzaam als dat nodig is.

Al reeds enkele jaren zijn de Denen het gelukkigste volk in Europa (onafhankelijk onderzoek). De Nederlander geniet hier een hoog aanzien. De reden daarvan is de Nederlandse boer die hier ruim aanwezig zijn. Door de vele Nederlandse -onzin- regels zijn deze hardwerkende en serieuze mensen gewoon weggepest.

Het inkomen is hoger dan in Nederland, de gezondheidszorg is pdf gratis. Wonen is hier zeer aangenaam. De meeste huizen staan vrij op een ruim stuk eigen grond. De prijzen van de huizen zijn pdf de helft dan die in Nederland. Het opleidingsniveau is hoog.

Denemarken is even groot als Nederland maar heeft 5.500.000 inwoners, waarvan 1.500.000 in en rondom Kopenhagen. De natuur is fabelachtig mooi en de zee is rondom het land. De Deen is een hardwerkende persoon. Ik woon hier nu 2,5 jaar en ik had dat eerder moeten doen.
nothing will change without a rebel
pi_64552933
Is het eten daar ook een beetje lekker of allemaal erg flauw zoals het meeste eten in schandinavische landen is.
75 topics = FIN
pi_64562072
Ik vind eten zelf niet zo erg belangrijk. De kwaliteit is wel beter dan in in nl. Maar men eet hier zo ongeveer overal en altijd rode bietjes erbij. Zelfs op brood als een extraatje, wel merkwaardig.
pi_64562739
Had ik deze al gepost?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_64563245
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 20:15 schreef Knutknuttsson het volgende:
Had ik deze al gepost?

Ah, det er sjovt, men jeg har set det allerede...
pi_64563759
Als je het leest is er niet zo veel aan de hand, maar die klanken die Denen voortbrengen, man man man, halve klanken en oerkreten zijn het.....
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_64596947
heej
eindelijk een topic gevonden over denemarken

Eind deze maanda ga ik na 1 jaar en 6 weken Disneyland verlaten
en ga ik vanaf 1 maart werken op een camping in het westen van Denemarken

Ik moet nog uitzoeken hoe ik er naar toe reis enzo
pi_64620437
quote:
Op donderdag 1 januari 2009 20:15 schreef Knutknuttsson het volgende:
Had ik deze al gepost?

WTF is dat nou voor een taal Als alle Denen zo praten hebben ze wel een aparte stem
Maar wellicht is dit wat overdreven gedaan omdat het een tv-show is.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_64621294
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 22:32 schreef psv-gomes het volgende:
heej
eindelijk een topic gevonden over denemarken

Eind deze maanda ga ik na 1 jaar en 6 weken Disneyland verlaten
en ga ik vanaf 1 maart werken op een camping in het westen van Denemarken

Ik moet nog uitzoeken hoe ik er naar toe reis enzo
Misschien kom je wel in deze buurt dan wonen, ik woon i h westen (Videbæk). Ik ken wel enkele nl camping eigenaren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')