abonnement Unibet Coolblue
pi_55657501
JAAROVERZICHT 2007: De Elementen: Onstuimige Aarde

De Geschiedenis van DE
Op 1 januari 2007 was het dan eindelijk zover. Na lang overleg en aandringen van diverse fokkertjes, kreeg Fok! zijn eerste ‘weerforum’: “De Elementen – Storm in een kop koffie”. Zelf werd ik op 1 januari door Yvonne ingelicht over het moderatorschap en samen met flugeltje kon DE dan ook echt van start. Diverse topics, gerelateerd aan het weer of andere elementen van onze aarde, werden overgeheveld vanuit onder andere WFL en NWS, maar ook nieuwe topics en reeksen kwamen als paddestoelen uit de grond. Al snel werd echter duidelijk dat DE meer werd dan alleen een weerforum. Alles wat maar met Moeder Aarde en Moedertje Natuur te maken had kon je er in kwijt of vinden. En was er nog geen topic over, dan konden users er alsnog eentje openen. Langzaam groeide DE uit tot een zelfstandig subforum waarin natuurverschijnselen, natuurrampen, weerberichten en allerlei weersomstandigheden werden besproken. Het algemene topic met de belangrijkste links groeide gestaag. Neem daar eens een kijkje, want er staan geweldige links in en ook een overzicht van de snelst lopende en belangrijkste DE-topics.

Nadat Flugeltje tot Admin werd gebombardeerd gaf ze het stokje over aan Drugshond
Helaas leek ‘DE’ voor het grote publiek op de achtergrond te blijven, vermoedelijk omdat mensen een ‘weerforum’ als saai bleven bestempelen. DE werd echter zoveel meer, mede dankzij een vast groepje users, die met name te vinden zijn in de enige SC-reeks van DE. De Atmosfeer staat op ontploffen. Deze reeks bestond al langer, maar paste natuurlijk prima in dit nieuwe subforum. Mede dankzij veel van deze trouwe users is DE uitgegroeid naar een heerlijk forum, wat in onze ogen niet meer mocht verdwijnen van Fok! Er ontstond al gauw een topic met weerfoto’s en ook daar is iedereen welkom met zijn of haar foto’s.

Mede door de combinatie van NWS en DE, werd het mogelijk om in NWS topics van DE te promoten en ook meer users te bereiken. Nadat ikzelf ook voor de Frontpage kon gaan schrijven en daar ook meer weergerelateerde en/of natuurramp nieuws bracht, werd ook daar langzaam reclame gemaakt voor DE en nam de bekendheid toe. Langzaam komen er steeds meer nieuwe users naar DE, die tvp’s plaatsen in de belangrijkste en spannendste topics. Langzaam groeit DE verder en verdwijnt het vooroordeel dat DE alleen maar een weerforum is. Het wordt meer en meer duidelijk dat DE zijn plek op Fok! definitief verdiend heeft.

De Elementen in het nieuws in 2007
Enkele topics van DE zijn gevuld met de belangrijkste nieuwsfeiten van 2007, of met de meeste informatie van gerelateerde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld het dagelijkse weer. Diverse belangrijke gebeurtenissen zal ik hieronder dan ook nog even aanhalen. Al moet ik er bij zeggen, dat ik er nog veel meer had kunnen noemen.

'Het Weer' - zichtbaar van invloed op het posten in DE – Een stormachtig begin
Op diverse data in dit jaar was het weer in Nederland in het nieuws. Sneeuw, ijzel, weeralarm, hittegolf, alles kregen we op onze daken. Vooral in die dagen merkte je dat het op DE 'storm' liep. Op diverse dagen werd door het KNMI een Weeralarm afgekondigd, waardoor de topics in DE letterlijk storm liepen. Vooral in januari maakte DE een stormachtig begin door, dankzij diverse januaristormen, die veel schade en overlast veroorzaakte.
Vooral de reeks De Atmosfeer staat op ontploffen doet dan goede zaken, omdat nieuwe mensen toch met vragen komen, waarbij de ‘weerkenners’ dan graag een antwoord op willen geven. Als het in Nederland stormt, loopt het storm in diverse DE topics Heb je dus vragen, wil je wat weten over een bepaalde wolk, over een fenomeen of gewoon iets mededelen, loop gerust eens binnen

Orkanen in het nieuws

De reeks Hurricane Season loopt al enkele jaren op FOK, voorheen in WFL. Het aantal stormen lijkt de laatste jaren te zijn toegenomen, maar mede door de toenemende interesse van de media komen er veel meer stormen in het nieuws.
In het Caribische gebied waren zonder meer Orkaan Felix, Orkaan Noël en Orkaan Dean de zwaarste orkanen van dit jaar. Maar de dodelijkste orkaan van dit jaar was toch echt Orkaan Sidr, die duizenden mensen in Bangladesh het leven kostte. Overal ter wereld komen orkanen voor, voor meer informatie kan je ook terecht in het meest recente topic Hurricane Season 2007 Deel 2

De ‘Superstorm’, lachwekkende Hoax?
Plotseling verkeerde ons land in rep en roer na een melding van een engelse weerkundige, Piers Corbyn, dat Nederland een storm te wachten stond op 28 november, die we nog nooit hadden gezien. Deze Superstorm zou verwoestende kracht hebben. Al met al werd het wel een stormachtig weekendje, maar kwam de voorspelling niet uit. Corbyn werd belachelijk gemaakt in Nederland, maar bleef de gemoederen bezig houden en was dagen lang het gesprek van de dag. Ook de kerstdagen zouden in Nederland gebukt gaan onder een zware storm. In DE kreeg de Superstorm zelfs een eigen reeks die al aan deel vijf bezig is.

Aardbevingen en Vulkanen

Op 1 april van dit jaar was het opnieuw raak in Indonesië. Een zware zeebeving van 8.1 op de schaal van richter zorgde voor een kleine tsunami met diverse doden tot gevolg. De grote tsunamiramp van kerst 2004 ligt nog vers in het geheugen en het begrip ‘Tsunami’ is sindsdien niet meer weg te denken. In September kreeg Indonesië nog een 8.2 beving en kreeg Chili er in november eentje van 7.7.


De opmerkelijkste vulkaanuitbarsting in 2007 was die voor de kust van Jemen, maar ook die van de Krakatau

Het DE-forum geeft zeer veel gedetailleerde informatie over beide onderwerpen en daar wordt dagelijks de stand van zaken bijgehouden over wereldwijde Aardbevingen, Vulkanen en Supervulkanen.

Lente, Zomer, Herfst en Winter, ieder zijn eigen wil
De zon en zomeraanbidders komen tot hun goed recht in DE, net als de winterliefhebbers. In het begin van 2007 was de winter volop aan de gang en liepen er diverse topics over januaristormen, de kou en de hoop op sneeuw. In de lente en zomer zie je dan het verlangen naar de stijgende temperaturen, de zon en de hittegolven komen, waarna de gure herfststormen en de nieuwe honger naar sneeuw weer toenemen naarmate december nadert. Op dit moment kunnen hier en hier de winterliefhebbers naar hartelust posten.

Bosbranden in de Verenigde Staten en Griekenland

De bosbranden in de VS hebben veel media-aandacht gekregen, net als die in Griekenland. Mede dankzij de Frontpage kreeg DE er weer enkele viewers en posters bij.

Het klimaat, stijgende zeespiegels, smeltend ijs, Kyoto Protocol, broeikaseffect
Allemaal begrippen die je dagelijks in DE terug kan vinden. Langzamerhand merkt ook de maatschappij meer en meer van het broeikaseffect. Sceptici denken dat het een hoax is, weer anderen vinden dat er nog altijd veels te weinig aandacht voor is. Heb jij altijd al meer willen weten over het klimaat, global warming en de smeltende poolkappen, dan bied DE je diverse topics waar je je vast kan vermaken. Het Kyoto Protocol kan je vinden in het het overzicht van alle DE-topics. Vooral het topic over de poolkappen doet goede zaken. Maar ook de broeikastopics hier en hier deden goede zaken. Al Gore won zelfs een Nobelprijs voor zijn inzet en film over het klimaat en aan het einde van dit jaar werd er op Bali toch nog een Klimaatakkoord gesloten.

Eigenlijk is er gewoon teveel gebeurd in het eerste jaar dat DE ontstond. Ik kan nog uren doorgaan maar hopelijk blijven de users uit zichzelf hangen en gaan ze zelf op ontdekkingsreis binnen dit boeiende forum.

De Elementen in 2008
Vanaf 2008 zal er een nieuwe mod op DE bijkomen. Simpelweg omdat Drugshond teveel tijd kwijt is met NWS (en pokeren ), komt er iemand bij die al dagelijks hier te vinden is. Wie, dat horen jullie binnen enkele dagen. Met zijn hulp en vooral met de hulp van de trouwe aanhang en de eventuele nieuwkomers verwacht ik dat DE de stijgende lijn voortzet. Het doel is dan ook om een nog groter publiek naar DE te trekken, via mond-tot-mondreclame, de Frontpage of andere subfora. DE is veel meer dan alleen een weerforum! Zoals sommige oplettende lezers al gezien hebben is de titel van DE inmiddels veranderd in de index en heet het nu De Elementen: Onstuimige Aarde

Met de nieuwe moderator en de vaste groep users, waarvan er enkelen in het bijzonder, wil ik verder gaan met het uitdiepen van diverse topics. Het in stand houden van bestaande reeksen en het vergaren van nieuwe informatie en interessante topics. Misschien dat we nieuwe ideëen via de PR of ook enkele wedstrijden kunnen organiseren. In elk geval hoop ik dat het Voorspellingstopic verder wordt uitgebreid en dat er meer en meer users zullen trachten de ultieme Piet Paulusma te zijn.

Ook proberen we het boek- en filmtopic bij te houden, net als het tv- en docutopic waarbij elke user zijn eigen ervaringen of recensie kan schrijven. Heb je tv- of filmtips, laat het ons weten

Mijn tip voor 2008 voor de users van Fok! is dan ook: Blijf eens wat langer hangen in de index van DE. Kijk eens naar ouders topics, van 3 tot 6 maanden terug en ik weet zeker dat je er erg interessante topics gaat terugvinden. Van Mist tot Stof- en Zandstormen en van asteroïden op ramkoers met aarde tot aan de regenboog

Fijne feestdagen en stormachtig 2008
Graag wil ik dan ook alle users van dit geweldige forum bedanken voor al hun tijd en inzet die ze erin gestoken hebben. Ik wens jullie een prachtig uiteinde van dit jaar en hoop jullie in 2008 allemaal weer te zien!

Bedankt!
Groetjes, Frutsel

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 30-12-2007 18:03:06 ]
  Moderator zondag 30 december 2007 @ 17:40:45 #2
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_55657953
Wat een mooi overzicht Frutsel!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Boks-Chick zondag 30 december 2007 @ 17:58:55 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_55658444
goed overzicht Fruts! Leest lekker weg!
Naast lurken toch maar eens vaker mee posten
lolwut
pi_55658550
Mooi gedaan, Frutsel!!
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_55658748
Netjes Frutsel.
Het was een boeiend jaar qua weer, windhozen gezien en op de schaats gestaan.
Dit jaar ben ik van plan om een weerstation aan te schaffen.
Life is Music
pi_55659087
Mooi overzicht. Tof ook op elk beetje belangrijk woord een linkje Wikipedia stijl
  zondag 30 december 2007 @ 19:55:59 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_55663195
Netjes en mooi overzicht.

Onderstaande topics zijn me het meest bijgebleven dit jaar.

Watersnood Engeland

Moesson

Winterweer in de V.S: Snow, Blizzards and Storms

Weeralarm VS: Tornadoes, Floods and Storms

en natuurlijk het Hurricane Season 2007 topic.

Wat verder opviel waren de zware onweersbuien boven Nederland en de te zachte winter.

pi_55663905
quote:
Op zondag 30 december 2007 21:10 schreef aloa het volgende:
Netjes en mooi overzicht.

Onderstaande topics zijn me het meest bijgebleven dit jaar.

Watersnood Engeland

wist dat ik wat vergeten was in het jaaroverzicht
pi_55665279
quote:
Op zondag 30 december 2007 21:34 schreef Frutsel het volgende:

[..]

wist dat ik wat vergeten was in het jaaroverzicht
Je kunt niet alles onthouden.
pi_55682819
Heel leuk stuk Fruts!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_55701747
De Elementen is mijn favoriete subforum.
  Moderator vrijdag 4 januari 2008 @ 17:44:40 #13
8781 crew  Frutsel
pi_55775992
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 14:35 schreef Eveli het volgende:
De Elementen is mijn favoriete subforum.
Houden zo
pi_55776485
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 17:44 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Houden zo
Daar kan ik natuurlijk niet in m'n eentje voor zorgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')