abonnement Unibet Coolblue
pi_21552
Ieder jaar staat in het kerstnummer van HP/De Tijd de King William's Testpaper. 150 Vragen verdeeld in 15 categorieën, veelal cryptisch. Bepaald geen eitje; in de 11 keer dat de puzzle gepubliceerd is, is het nog nooit iemand gelukt om 'm helemaal op te lossen.

Vandaar dat "opa" (ere wie ere toekomt) in het topic De raadselen van FOK! met het idee kwam om het gezamenlijk met een aantal Fokkers te proberen. De vraag is uiteraard hoe we dit gaan aanpakken.

Ik stel het volgende voor... Het discussieren over de antwoorden kan gewoon "open en bloot" in dit Forum, per e-mail, icq, chatbox, per telefoon, in de kroeg, whatever iedereen wil. Heb je een mogelijk antwoord, mail het dan s.v.p. naar mij. Ik verzamel alle antwoorden met eventuele opmerkingen, en stuur ze eens in de 2 of 3 dagen in een soort nieuwsbrief naar alle deelnemers.
Indien je mee wilt werken aan de oplossing en dus de nieuwsbrief wilt ontvangen, stuur dan nu even een mailtje naar me op e-mail-adres gklomp@dds.nl . Stuur gelijk de antwoorden die je tot nu toe gevonden hebt mee, dan probeer ik dinsdagavond een eerste lijst klaar te hebben!


[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 27 December 1999).]

pi_21553
First things first; wat wordt er bedoeld met de categorieën....

I -- WIE OF WAT IN 1899 / 1949
Duidelijk; personen of gebeurtenissen uit 1899 of 1949.

II -- ZANGZAAD ?
Zingende zonen van zingende vaders. Bijvoorbeeld: Ziggy Marley is de zoon van Bob Marley.

III -- 'BLOEDBROEDERS' ... VAN WIE ?
Volgens mij slaat dit op lijfartsen van beroemde personen. Het gaat er dus om om die beroemde personen te raden. Voorbeeld: Karl Brandt was de lijfarts van Adolf Hitler.

IV -- ZIT GEBEITELD, MAAR WAAR ?
Op welke standbeelden, monumenten, gedenktekens, etc., zijn de volgende teksten gebeiteld?

V -- AUDIO-VISUEEL ?
Weet deze nog niet zeker, maar dacht muziek uit welke TV-series. Voorbeeld: "Where Everybody Knows Your Name" komt uit Cheers.

VI -- DAMES VAN WAARDE - MAAR HOEVEEL ?
???
Misschien dames die op postzegels staan. Wat is de waarde van de postzegel (maar ja, sommige zijn zo bekend dat ze waarschijnlijk op meerdere postzegels staan).

VII -- COLLECTION(ERS) ITEMS - VAN WIE ?
???
Misschien: Kunstwerken in het bezit van wie?

VIII -- NOM DE GUERRE ?
???

IX -- ER WAS EENS...
Uit welke boeken komen de volgende (begin-)citaten?

X -- VUL IN
Maak het rijtje af...

XI -- HERKENT U DEZE MELODIE ?
???
Misschien: Van welke componist is deze melodie?

XII -- TIEN EEUWEN EEUWIGE ROEM
Volgens mij slaat dit op dingen (bouwwerken, literatuur, andere kunstuitingen, etc.) die de afgelopen 1000 jaar gemaakt zijn, met eeuwigheidswaarde.

XIII -- HOME IS WHERE THE HEART IS
Geen idee, alhoewel het eerste huis volgens mij uit een boek van Oscar Wilde komt...

XIV -- TOT HET GAATJE...
Wel een grappige! Welke holes op welke golfbanen zijn dit?
Voorbeeld: Thom's Elbow is hole #14 op golfbaan Shinnecock hills.

XV -- WIE OF WAT IN 1999
Duidelijk; personen en gebeurtenissen uit het afgelopen jaar.


Iemand die misschien een andere gedachte heeft?? Zoeken met een goede search-engine en de juiste trefwoorden levert overigens veel op. Totaal heb ik nu ruim 50 antwoorden (of ze allemaal goed zijn is een tweede ).

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 27 December 1999).]

  maandag 27 december 1999 @ 11:04:00 #3
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_21554

VIII -- NOM DE GUERRE ?
Volgens mij zijn dit bijnamen die oorlogen hebben gekregen. Dus van wanneer tot wanneer was deze oorlog?


THE HOME IS WHERE THE HEART IS
Volgens mij zijn dit allemaal huizen waar zich verhalen/boeken/vertellingen afspelen.


Succes! Zal proberen in wat loze tijd een aantal dingen door familie, enceclopedie en zoekmachine te gooien!

Frankly, my dear, I don't give a damn.
  maandag 27 december 1999 @ 11:22:00 #4
959 opa
De man met de witte shawl
pi_21555
Even een reactie van mij.

Tjeempie wat een produktie al Kozzmic.

Nom de Guerre:
Rattenkrieg is een onderdeel van de slag om Stalingrad. Aangezien de naam van de oorlog wordt gevraagd is het antwoord mi Tweede Wereldoorlog.

Tot het gaatje:
De antwoorden moeten zijn de namen van de Golflinks. Want het gaat over holes met verschillende nummers

Audio-visueel:
Inderdaad tv-programma's.

Dames van waarde:
Kunnen ook bankbiljetten zijn.
Clara Schumann staat op het 100 DM-biljet. Die heb ik toevallig in mijn portemonnee. Want ik ga morgen naar Hamburg

Tot zover even.

Grtz opa.

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_21556
Beetje zoeken op Internet levert nieuwe inzichten op: "Nom de Guerre" heeft een dubbele betekenis, naast "Naam van de Oorlog" betekent het ook "bijnaam" of "pseudonym" (slaat op bijnamen die soldaten aan een oorlog overhielden). Het lijkt er inderdaad dus om te gaan om de echte naam van de oorlog of veldslag te zoeken. Weer wat geleerd!
quote:
Nom-de-guerre: Literally, in French this means "war name". A nom-de-guerre is a nickname earned in battle, such as "Stonewall" Jackson or "Fighting Joe" Hooker.

De oplossing van "Rattenkrieg" zou dan "Slag bij Stalingrad" moeten zijn. Ander voorbeeld: De "Volkerenslag" is de "Slag bij Leipzig" (1813 Napoleon versus Pruisen).

Wat betreft die dames van waarde, ik hoop dat je gelijk hebt Opa, en dat er meer op bankbiljetten staan, dan ben ik geneigd om daarvoor te kiezen. Sommige van de genoemde dames stonden nl. op meerdere postzegels... (en welke moet je dan kiezen...)

Opa, bedoel je met "golflinks" de baan waar de betreffende hole opligt? Ben niet zo heel erg thuis in golftermen... "Tot aan het gaatje" zou natuurlijk ook de par (tja, weet er toch wel iets vanaf) van de hole kunnen zijn...

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 27 December 1999).]

pi_21557
De dames van waarde gaat inderdaad over bankbiljetten...

Rosa Mayreder:

Vond deze + 100DM-biljet van Clara Schumann op de volgende site: http://home.att.net/~2iron/home.htm

Ook Maria Montessori is opgelost (thanks Dylan Dog!). Vergeet dus de postzegels en kijk je portemonnee eens na (als je onlangs in het buitenland geweest bent).


[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 28 December 1999).]

  maandag 27 december 1999 @ 17:21:00 #7
1169 BigDick
size DOES matter
pi_21558
ik neem aan dat het de bedoeling dat we gezamenlijk de antwoorden ergens verzamelen?
laat me even weten waar en ik zal mijn best doen...

inmiddels heb ik ook het stukje bovenaan gelezen. dat helpt. Maarre, ga je voor het geld of kunnen we gewoon alle antwoorden ergens verzamelen open en bloot zodat iedereen mee kan denken?

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
  Admin maandag 27 december 1999 @ 17:59:00 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_21559
bedankt Kozzmic voor je uitleg en het openen van dit topic.Zit al jaren een beetje triest naar HP/TIJD te staren ....wil wel graag oplossen maar snapte het nooit .Nu wel ...enne ik zoek mee hoor!!!!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 27 december 1999 @ 18:17:00 #9
1169 BigDick
size DOES matter
pi_21560
tot aan het gaatje:

Achinchanter : royal Dornoch Golf Club
4e hole


home is where the heart is:
Pemberley - jane austen

[Dit bericht is gewijzigd door BigDick (Datum 27 December 1999).]

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
pi_21561
quote:
op 12-27-1999 om 05:21 PM schreef BigDick het volgende:
inmiddels heb ik ook het stukje bovenaan gelezen. dat helpt. Maarre, ga je voor het geld of kunnen we gewoon alle antwoorden ergens verzamelen open en bloot zodat iedereen mee kan denken?

Mijn voorstel is om de antwoorden niet "open en bloot" te verzamelen, maar in een soort van Nieuwsbrief die ik eens in de 2 of 3 dagen naar iedereen die mee wil doen rondstuur. Stuur me dus effe een mailtje als je mee wil doen --> gklomp@dds.nl . Of we voor het geld gaan?? Uiteraard!! Maar wat we er mee moeten gaan doen dat is nog een tweede... Daar hebben we het nog wel eens over als we over de 140 goed hebben
De lijst met antwoorden komt dus niet op een website en niet in het Forum, alleen in de nieuwsbrief. Wel kun je hier gewoon open en bloot discussieren over mogelijke antwoorden, indien je iets (vrij) zeker denkt te weten mail het dan naar mij, dan verwerk ik het in de lijst voor de nieuwsbrief. Ik heb tot nu toe ruim 60 antwoorden en heb mijn hoop nog een beetje gevestigd op Mark (die in het "raadselen"-topic meldde dat vraag I bij hem al lekker opschoot) en opa (wiens idee het per slot van rekening was).

FF een paar dingen die ik al heb en die ik nog niet heb:

I - 1 en 10 opgelost
II - vrijwel compleet, alleen Rufus W. en Adam C. worden nog gezocht.
III - 3/4/5/8/9 opgelost
IV - 1/3/6/8 opgelost
V - 6/9 opgelost
VI - 1/2/3/4/8/10 opgelost
VII - nog niks gevonden
VIII - 1/4/7/9 waarschijnlijk opgelost
IX - 1/3/4/7 opgelost
X - 1 en 2 worden nog gezocht, "Dylan Dog" is op zoek naar het antwoord op 9, 8 ben ik niet zeker van (3 plaatsen langs de Rijn op de grens van D en CH, overeenkomst: grensovergang op een brug? 4e: Waldshut?)
XI - 2/4/5/7/8/9 opgelost
XII - 5/9 opgelost
XIII - 1/7/10 opgelost (mede dankzij Big Dick)
XIV - 1/4/5/6/9/10 opgelost (mede dankzij Willy en Big Dick)
XV - 2 en 4 opgelost.

http://members.xoom.com/gklomp/kw/uitleg.htm


Ik zal later vanavond de eerste Nieuwsbrief (met de antwoorden) versturen.


[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 28 December 1999).]

pi_21562
Eerste nieuwsbrief is verzonden. Degenen die ook mee willen doen, maar de nieuwsbrief nog niet ontvangen hebben graag even aanmelden bij mij... -> gklomp@dds.nl

pi_21563
Zo, maar weer 'ns even naar boven met dit topic om er de aandacht op te vestigen!

De volgende vragen lijken opgelost:

I - 1/10
II - 1/4/5/6/7/8/9/10
III - 3/4/5/6/8/9
IV - 1/3/6/8/10
V - 6/9
VI - 1/2/3/4/7/8/10
VII - nog niks gevonden
VIII - 1/2/4/7/9
IX - 1/3/4/7
X - geheel opgelost, alleen 8 niet zeker
XI - 2/4/5/7/8/9
XII - 5/9 (en 3?)
XIII - 1/2/3/5/7/10
XIV - 1/4/5/6/9/10
XV - 2/4/5

Totaal: 72 van de 150, daarnaast nog een aantal vraagtekens (m.n. in categorie I en VIII).

Kijk voor de vragen en een uitleg op http://huizen.dds.nl/~gklomp/kw/uitleg.htm


Indien je mee wilt werken aan de oplossing, stuur dan even een mailtje naar gklomp@dds.nl en ik stuur je de complete lijst met alle tot dusver gevonden antwoorden terug.

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 28 December 1999).]

  woensdag 29 december 1999 @ 00:21:00 #13
959 opa
De man met de witte shawl
pi_21564
Korte reactie Kozzmic.

Van mij krijg je de full-credits.

Of anders gezegd: De oplossing van KWT heb je alleen maar te danken aan je eigen inzet.

Wees er van overtuigd, dat opa grraag wil bijdragen aan je overwinning.
Ik hoop dat je deze opmerkingen op waarde weet te schatten.

Voor mij krijg je de credits.

Nu ga ik even over op schreeuwerige hoofdletters.

CAPSLOCK IN: bedankt

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_21565
Opa, bedankt voor het krediet, maar ten eerste ben ik zeeeeer bescheiden (ahummm...) en ten tweede zijn een aantal antwoorden aan mij doorgemaild door anderen.

Bijvoorbeeld het antwoord op X.2 (A,T,G,...) was ik zelf noooooit opgekomen, maar werd me doorgemaild door Willy (samen met nog wat antwoorden). Ook Boudewijn (Dylan Dog) en Mark hebben tot nu toe bijgedragen.

En... we zitten nog maar op ruim 70 oplossingen, dus we hebben er nog heel wat te gaan willen we ook maar een klein beetje in de buurt van de overwinning komen. Ik reken op je Opa

  woensdag 29 december 1999 @ 01:43:00 #15
959 opa
De man met de witte shawl
pi_21566
Verdorie Kozzmic. Ik waardeer het gewoon dat je in dit topic de leiding hebt genomen.

CapsLock ON: EN JE DOET HET VERDOMDE GOED.

GRTZ. KOOS

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_21567
quote:
op 12-29-1999 om 01:43 AM schreef opa het volgende:
Verdorie Kozzmic. Ik waardeer het gewoon dat je in dit topic de leiding hebt genomen.

Well... it's a dirty job, but someone gotta do it....

Iets serieuzer; als ik er geen schik in had gehad, had ik 't nooit gedaan natuurlijk!!

Anyway, het was geen goede dag voor nieuwe oplossingen. Gevonden: III-10, V-3, V-8 en XIV-8. Heb voor de overige oplossingen in V en XIV ook maar eens vragen gesteld in desbetreffende newsgroups (misschien dat dat iets oplevert...)

De "kunstvraag" heeft nog helemaal geen oplossingen, daarom hier maar 'ns effe posten, misschien dat een toevallige "passant" meer weet:

quote:
VII -- COLLECTION(ERS) ITEMS - VAN WIE ?

1. Corolle
2. Echoes from The Past
3. Stop, Look and Listen
4. A Different Dialogue
5. Highland Rape
6. Le Dix
7. Medieval Pageant
8. Stratego
9. Cut & Slash
10. Trapeze


Waarschijnlijk betreft dit kunstwerken en is de vraag "in wiens of welke collectie bevindt zich dit kunstwerk".

Een andere vraag: Welke voetballer (nationaal/internationaal?) kreeg het afgelopen jaar reeds na 1 seconde de rode kaart?

Rest van de vragen + uitleg: http://huizen.dds.nl/~gklomp/kw/uitleg.htm


[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 30 December 1999).]

  donderdag 30 december 1999 @ 09:59:00 #17
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_21568
Kozzmic, er staat me bij dat die voetballer in Spanje of Italie speelt...
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 30 december 1999 @ 10:44:00 #18
627 Willy
Koekenbakker
pi_21569
Waar blijft de nieuwsbrief?
The only thing we have to fear is FEAR itself
pi_21570
quote:
op 12-30-1999 om 10:44 AM schreef Willy het volgende:
Waar blijft de nieuwsbrief?

Vanavond weer!!

Heb de update van gister hierboven gedaan, maar zoals je lezen kan zijn er nog niet zoveel nieuwe antwoorden bijgekomen. Ook vragen stellen in rec.sport.golf en alt.tv leverde (nog) niks op

Maar we laten de moed niet zakken!


[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 30 December 1999).]

  donderdag 30 december 1999 @ 18:35:00 #20
1169 BigDick
size DOES matter
pi_21571
VII verkeerde interpretatie van de vraag?

Collectioners items,

Corolle is een poppenontwerper, stratego is een spel, moeten we het niet meer in die richting zoeken?

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
pi_21572
quote:
op 12-30-1999 om 06:35 PM schreef BigDick het volgende:
VII verkeerde interpretatie van de vraag?

Collectioners items,

Corolle is een poppenontwerper, stratego is een spel, moeten we het niet meer in die richting zoeken?


Waarschijnlijk heb je gelijk. Opa kwam ook al met de suggestie dat Stop, Look & Listen één van de eerste singles van Elvis is!!

  donderdag 30 december 1999 @ 19:00:00 #22
1169 BigDick
size DOES matter
pi_21573
cosmic, ik heb je inmiddels gemaild met wat nieuwe ideeen, wat bovenstaande betreft gaat het denk ik dat het gaat om de makers van de gemelde producten.
de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
pi_21574
Thanks Big Dick!

Zojuist III-1 opgelost (Nicomachus). Antwoorden vanavond in Nieuwsbrief (als er ik aan toe kom met al dat geBB op tv ).

In categorie III nu alleen nog op zoek naar Cornelis Dekker en Ernst Ludwig Heim (laatste mogelijk ook opgelost).

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 30 December 1999).]

pi_21575
Nieuwsbrief #3 gepost, voor degenen die 'm niet ontvangen hierbij de gevonden antwoorden
(vet=nieuw gevonden):

I - 1/3/10
II - 1/4/5/6/7/8/9/10
III - 1/3/4/5/6/8/9/10
IV - 1/3/6/8/10
V - 3/6/7/8/9
VI - 1/2/3/4/7/8/10
VII - nog niks gevonden
VIII - 1/2/4/7/9
IX - 1/3/4/7
X - geheel opgelost, alleen 8 niet zeker
XI - 2/4/5/7/8/9
XII - 5/9 (en 3?)
XIII - 1/2/3/5/7/10
XIV - 1/4/5/6/8/9/10
XV - 2/4/5

Zojuist nog toegevoegd: V - 2 (volgens mij goed, Jan, bedankt!)

uitleg + vragen: http://huizen.dds.nl/~gklomp/kw/uitleg.htm

indien je mee wilt puzzelen en de nieuwsbrief met gevonden antwoorden wilt ontvangen: gklomp@dds.nl

* Kozzmic wenst iedereen een knallend uiteinde!!.

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic (Datum 31 December 1999).]

pi_21576
Had een nieuwe nieuwsbrief beloofd, maar was druk met de Rehab-kliniek op het BB-forum vandaag

Morgenavond zal ik (echt) de antwoordenlijst bijwerken en een nieuwe nieuwsbrief verzenden. Reacties van Opa en Mark worden daarin meegenomen. Wil ook nog even naar de bieb om nog wat dingen na te zoeken!!

Wat betreft I-9: Albert Heijn dus waarschijnlijk niet. Ben nu weer geneigd uit te gaan van mijn eerste gedachte.

XV-1: Opa gaf een antwoord. Heb je ook een argumentatie hierbij?

  maandag 3 januari 2000 @ 20:28:00 #26
959 opa
De man met de witte shawl
pi_21577
Hallo, hallo.

Hier een berichtje uit kamer 002. De kamer met het mooiste uitzicht!.

Wil eigenlijk helemaal niet meer KWT-en. Het uitzicht is veel te mooi. Wil toch op de hoogte gehouden worden.
Heb dus nu drie verslavingen: Ayla1, KWT, BB.
Marijke . Dat is vier.

Hoe kom ik hier ooit weer uit.

Mayday,mayday,mayday

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')