abonnement Unibet Coolblue
pi_55534411
Veel weekend verblijf ik in België, omdat ik door de week fulltime werk zou ik mijn rijbewijs graag in België halen. Weten jullie in hoeverre dit mogelijk is? Alvast bedankt.
pi_55534534
Ik gok dat de gemiddelde belg zijn/haar rijbewijs ook in België haalt....
Kijk hier eens, en bel iets dat voor jou in de buurt zit.

http://www.goudengids.be/search.ds?what=Auto's+-+Rijscholen+met+staatserkenning&where=&newSearch=true
  dinsdag 25 december 2007 @ 15:51:42 #3
200976 Wentie
Sweet little miss'
pi_55534537
Dat is denk ik geen probleem. Je kan het altijd eens gaan navragen op het gemeentehuis. Maar ik heb op internet gevonden:
quote:
In een lidstaat van de Europese Unie of Liechtenstein, Noorwegen, IJsland (Europese Economische Ruimte)
•In deze landen kan de houder van een geldig Belgisch rijbewijs in principe onbeperkt rijden. Zelfs als hij zijn gewone verblijfplaats neemt in één van deze landen mag hij normaliter zijn Belgisch rijbewijs behouden.
Waardoor ik dus vermoed dat je u rijbewijs in Belgie mag halen.
Maar toch nog eventjes navragen voor de zekerheid!

groetjes
  dinsdag 25 december 2007 @ 15:55:48 #4
11043 TheFrankey
Ja. Dat zeg jij wel....
pi_55534589
Iets in mij zegt dat een Nederlander zijn rijbewijs niet in Belgie mag halen....
Boef!
  dinsdag 25 december 2007 @ 16:01:52 #5
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_55534677
iemand vertelde me laatst dat je in Belgie niet verplicht bent om rijlessen van een professional te nemen, maar dat je gewoon examen kan aanvragen. Ik weet niet of het waar is natuurlijk
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  dinsdag 25 december 2007 @ 16:02:48 #6
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_55534685
ik zou het in frankrijk doen als ik jou was, daar krijg je je rijbewijs namelijk bij een spreekwoordelijk pakje boter...
ff wachten nog
pi_55534713
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 16:01 schreef Aoristus het volgende:
iemand vertelde me laatst dat je in Belgie niet verplicht bent om rijlessen van een professional te nemen, maar dat je gewoon examen kan aanvragen. Ik weet niet of het waar is natuurlijk
Dit is gedeeltelijk waar. Je mag hier les krijgen van ieder volwassen persoon, die langer dan 3 jaar (dacht ik) zijn rijbewijs heeft.

Of het voor een nederlander zo is, weet ik niet. maar het examen is toch tenalle tijden tijdens werkdagen. Dus waarom niet in BE lessen en je examen in Nederland. ??
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 25 december 2007 @ 16:07:21 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_55534725
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 16:02 schreef Game_Error het volgende:
ik zou het in frankrijk doen als ik jou was, daar krijg je je rijbewijs namelijk bij een spreekwoordelijk pakje boter...
In België niet dacht je...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_55534838
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 16:06 schreef Chinless het volgende:

. Dus waarom niet in BE lessen en je examen in Nederland. ??
Dit lijkt me niet erg handig, want dan volg je dus lessen in Belgie en dan geeft de instructeur aan dat je het voldoende beheerst volgens de Belgische begrippen en dan moet je in Nederland contact zoeken met een rijschoolhouder die voor jou een examen reserveert en deze rijschoolhouder heeft je dan nog nooit zien rijden. Hij wil ook wel een zekere reputatie houden, dus zal niet iedereen zo het examen af laten leggen. Dus dat lijkt me niet erg handig. En dan zou je ook het theorieexamen in Nederland moeten halen.
  dinsdag 25 december 2007 @ 16:19:54 #10
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_55534858
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 16:06 schreef Chinless het volgende:

[..]

Dit is gedeeltelijk waar. Je mag hier les krijgen van ieder volwassen persoon, die langer dan 3 jaar (dacht ik) zijn rijbewijs heeft.

Of het voor een nederlander zo is, weet ik niet. maar het examen is toch tenalle tijden tijdens werkdagen. Dus waarom niet in BE lessen en je examen in Nederland. ??
Juistem.

Maar bij wie moet je lessen in Belgie eigenlijk?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  dinsdag 25 december 2007 @ 16:24:16 #11
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_55534907
niet helemaal waar nu he!
als je ooit ALLEEN wil kunnen auto rijden MOET je tenminste X aantal uur ECHTE LES hebben gehad, dwz niet van je ouders ofzo.
Imperare sibi maximum imperium est
pi_55546522
Je kan als nederlander gewoon in belgie je rijbewijs halen en je kan zelfs in nederland daarna je belgische rijbewijs omwisselen voor een nederlands rijbewijs. Uiteraard tegen het tarief wat de gemeente hanteert voor een rijbewijs. Dus je kan ook met je belgische rijbewijs blijven rijden.
pi_55568274
Waarom haal je hem niet gewoon in Nederland?
probeer rijschool L Snel zij bieden je een pakket aan vanaf 1000 eurie en dan geven ze jou rijles.
hoe vaak je ook zakt zij betalen alle rijlessen en rijexamens.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
pi_55570991
In Belgie hoef je niet te lessen
Wanneer je je theorie hebt mag je gewoon auto rijden met bijzijn van een bijrijder die wel zijn rijbewijs heeft.
ne okuyon, bokmu var?
  donderdag 27 december 2007 @ 13:36:32 #15
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_55571167
Een buitenlander kan in NL geen rijbewijs halen, andersom lijkt me dus ook niet kunnen.

(een rijbewijs krijg je alleen op het bewijs van CBR dat je geslaagd bent en minimaal 185 dagen in NL woont).
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_55575862
Kijk eens op de site van GOCA en rijbewijs online.
  vrijdag 28 december 2007 @ 09:37:05 #17
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_55595340
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:36 schreef E.T. het volgende:
Een buitenlander kan in NL geen rijbewijs halen, andersom lijkt me dus ook niet kunnen.

(een rijbewijs krijg je alleen op het bewijs van CBR dat je geslaagd bent en minimaal 185 dagen in NL woont).
Klopt. Je ziet ook heel veel polen hier lessen en in Polen fluitend slagen. Hier examen doen mogen ze volgens mij niet als ze niet ingeschreven zijn in de GBA.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_55595447
quote:
Op donderdag 27 december 2007 13:28 schreef saban het volgende:
In Belgie hoef je niet te lessen
Wanneer je je theorie hebt mag je gewoon auto rijden met bijzijn van een bijrijder die wel zijn rijbewijs heeft.
het zit wel ietsjes "strenger" ineen.

- Of je gaat voor begeleiding door iemand die minstens 8 jaar een rijbewijs heeft (al dan niet met nog wat rijschool erbij). Met iemand gaan rijden die toevallig juist 1 maand zijn rijbewijs heeft zit er dus niet in.
- Of je gaat voor 20u rijschool en daarna mag je alleen de baan op (zonder dat je je examen al gedaan hebt).

Het lijkt me dat het 2de echt het beste is, op 20u kan je genoeg rijden om geen gevaar meer te zijn in het verkeer, en dan kan je je nog zoveel oefenen als je wil voor je je examen gaat gaan doen. Zo kan je tenminste meer ervaring opdoen dan dat je ooit gaat hebben met een rijschool (ik had voor ik mijn examen gaan doen ben al een uur of 3à400 gereden, het lijkt me niet dat je dat @25¤ per uur of weet ik hoeveel gaat gaan doen met een rijschool...)

Houd er trouwens ook rekening mee dat je de vrijdag / zaterdag / zondag / feestdagen niet mag rijden tussen 22u 's avonds en 6u 's ochtends zolang je een voorlopig rijbewijs hebt, en dat een voorlopig niet geldig is in het buitenland...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_55605569
Antwoord op je vraag is een keiharde NEE, zie http://www.mobilit.fgov.be/nl/weg/rijbewijs/FAQ01.htm#050
pi_55622477
Athmozz: 5 jaar ipv 8
ne okuyon, bokmu var?
  woensdag 2 januari 2008 @ 22:05:43 #21
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_55732378
Veel te veel onzin in dit topic natuurlijk! Een rijbewijs in BE on NL of whatever what EU land is wettelijk hetzelfde! In Be tgo Nl heb je het voordeel het zonder extra kosten te verkrijgen. Het gelul over beter of niet is enkel aan typerende FOK!ers toe te schrijven. Ben zelf Belg, heb het op de goedkoopste verkregen, rij zelf 50/50 op BE/NL wegen, en kan je verzekeren; dat, als je het niet in je hebt, je op beide wegen kansloos zal ervaren; ervaring en talent zijn nl. begrippen die je niet aan nationalieit kan verbinden.

Veel succes, een veel reisplezier buiten het enge benelux
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  zaterdag 5 januari 2008 @ 23:56:48 #22
192363 T-Dub
Destructive kittens
pi_55812549
Ik ben Nederlander en heb in België mijn rijbewijs gehaald. Je moet namelijk je rijbewijs halen in het land waar je ingeschreven staat. Als je als Nl in België ingeschreven staat (dwz daar je officiële verblijfplaats hebt) kun je niet in Nl je rijbewijss halen omdat je daar niet woont. Ik woonde tijdens mijn studententijd officiëel in België, dus moest ook daar mijn rijbezijs halen. Geen enkel probleem, heb het in een keer gehaald.

Het is waar dat het systeem anders is als in Nl.
Je hoeft inderdaad geen lessen te volgen, maar dan moet je na je theorieexamen minstens 9 maanden met iemand samen rijden (die meer dan 6 jaar ervaring heeft, of ouders als 26 is in een auto met Belgisch kenteken) voordat je examen mag doen.

De kortste mogelijkheid is om 20 uur les te nemen, drie maanden rond te rijden met een voorlopig rijbewijs en dan examen te doen. Je kunt dit alles gewoon navragen bij je lokale rijschool in je woonplaats in België.

kat in het bakkie

groeten
pi_55825330
Jezus ik word echt knettergek van alle tegenstrijdigheden
Iedereen bedankt voor de input.
Ik ga maar eens binnenstappen bij wat rijscholen/gemeentes en kijken wat zij zeggen.
Ik houd jullie op de hoogte.
pi_55825665
Geen tegenstrijdigheden hoor: als je in Belgie ingeschreven staat, kan het wel, en anders niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')