abonnement Unibet Coolblue
pi_55358627
Hey Fok!ers!

Aangezien ik in het Oosten des lands, en dus vlakbij Duitsland, woon, hoor ik wel eens verhalen van mensen die hun auto bij onze Oosterburen kopen. Nu vraag ik mij af of dit erg makkelijk te regelen is en wat de voordelen en nadelen zijn.

Een groot voordeel kan volgens mij de prijs zijn. Ik heb weleens gehoord dat er bij sommige auto's 1/3 van de prijs afgaat. Je moet dan wel weer een beetje invoerrechten betalen, toch?

Maar als het dan goedkoper is, waarom koopt niet iedereen z'n auto in Duitsland? Blijkbaar zitten er toch wel nadelen aan.

Ik ben benieuwd!
Dat je niet paranoide bent wil nog niet zeggen dat ze je niet achtervolgen
Pain heals, chicks dig scars, glory lasts forever.
Pain is only temporary, quitting lasts forever.
  dinsdag 18 december 2007 @ 12:55:55 #2
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_55358806
Voordeel:
Goedkoper, BPM is heel veel afgeschreven
Aanbod in hoog segment is groter in Duitsland
Jong gebruikte auto's zijn sowieso goedkoper (omdat daar veel meer nieuw gekocht wordt)

Nadeel:
Moeite, administratief en fysiek
Je weet niet goed wat je koopt (Geen NAP, geen voorkennis over de handelaar/dealer)

Dit kan ik zo gouw even bedenken. Ik zou het gewoon doen, het scheelt weldegelijk geld en je rijdt in mijn ogen een mooiere auto.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 18 december 2007 @ 12:56:16 #3
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_55358812
Een nieuwe of een gebruikte?

Een nieuwe is voor zover ik weet absoluut niet aantrekkelijk. Zodra je je auto op kenteken wilt zetten moet je BPM betalen. Da's zo'n 40% van de aanschafprijs. Vanwege de BPM houden automerken de autoprijzen in Nederland lager dan in de rest van Europa aangezien een auto in Nederland anders veel duurder is dan in de rest van Europa en dat staat wat vreemd. Da's ook de reden dat Duitsers hun auto in Nederland kopen, hem niet op kenteken laten zetten, maar hem exporteren naar Duitsland en hem daar op kenteken laten zetten.

Zelfs jonge 2e handsen zullen duur voor je zijn. Ik neem aan dat die 2e handse auto in Duitsland vergelijkbaar kwa prijs zal zijn en zodra je hem op kenteken wilt laten zetten, moet je wederom die BPM betalen, verminderd met 1% per maand.. Het zou wel kunnen dat een oudere 2e hands auto goedkoper is, aangezien de BPM die je moet betalen steeds minder wordt..

Ik woon in Duitsland. En mijn auto heb ik ook gekocht in Nederland. De auto is met aanschafbelasting exact even duur dan in Duitsland, maar zonder die belasting, die je alleen in Nederland betaald, is hij ineens duizenden euro's goedkoper..

Invoerrechten betaal je overigens niet. Je blijft binnen de EU. Maar die BPM dus wel.
pi_55359306
over het algemeen zijn de duitse auto's completer uitgevoerd dan de nederlandsche. Maar dat is natuurlijk maar net hoeveel waarde je daaraan hecht en hoe goed je ernaar zoekt.

De duitse auto's (occasions) zijn goedkoper vergeleken bij vergelijkbare modellen in nederland

Nadeel; je moet BPM betalen bij invoering. De kosten hiervan worden bepaald door de leeftijd van de auto
Je betaald BMP over de nieuwprijs van de auto. Hoe ouder de auto hoe keer korting je krijgt op dit bedrag.

Minder dan een maand 4%
Een maand of meer, maar minder dan twee maanden 7%
Twee maanden of meer, maar minder dan drie maanden 10%
Drie maanden of meer, maar minder dan zes maanden 15%
Zes maanden of meer, maar minder dan 1 jaar 24%
1 jaar of meer, maar minder dan 2 jaar 37%
2 jaar of meer, maar minder dan 3 jaar 47%
3 jaar of meer, maar minder dan 4 jaar 57%
4 jaar of meer, maar minder dan 5 jaar 66%
5 jaar of meer, maar minder dan 6 jaar 72%
6 jaar of meer, maar minder dan 7 jaar 77%
7 jaar of meer, maar minder dan 8 jaar 82%
8 jaar of meer, maar minder dan 9 jaar 86%
9 jaar of meer, maar minder dan 25 jaar 90%
25 jaar of meer 100%

Ik heb zelf een audi uit duitsland gehaald van 10 jaar oud. Deze kosten toen hier zo tussen de 8000 en 10000. Ik kocht een model in Duitsland voor 6000 en moest 1000 BMP betalen. In mijn geval was dit dus goedkoper

Er zit dus altijd ergens een breekpunt. Je zal per auto moeten uitrekenen wat goedkoper is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2007 13:21:58 ]
pi_55359437
-edit-

oops

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2007 13:21:40 ]
pi_55360343
Op de site van autoweek kan je de nog verschuldigde BPM berekenen:
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php

Overige kosten op de site van de RDW
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/invoeren/
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_55361282
tvp
pi_55366180
Het is alleen voordeliger in het geval van een tweedehandsauto. Hoewel sommige automerken constructies hebben waarbij je een vrijwel nieuwe auto kunt rijden terwijl je hem zelf besteld hebt.

Voordelen
-Meestal goedkoper
-Rijker uitgerust
-Beter onderhouden

Nadelen
-Mogelijk een langer verkooptijd vanwege vooroordelen over geimporteerde auto's.
-Verder rijden.


Wat je wel moet vermijden is de grensstreek. Autohandelaren weten dat Nederlanders graag auto's importeren en daar staan dus alle schadegebakjes. Auto's die alleen voor de export zijn moet je ook vanaf blijven. In Duitsland geldt namelijk een vrij strikte garantieregeling behalve als de auto voor de export is. De handelaar zelf heeft er dus al geen vertrouwen in.
pi_55367051
Ook een voordeel is dat er in Duitsland veel diesels te koop staan met een lage kilometerstand.
pi_55382864
tvp

ben zelf aan het orienteren om een SUV te kopen en volgens mij is er in dat segment (X5, XC90, Cayenne, Touareg) best voordeel te halen in duitsland.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_55383279
Op auto's van duitse fabrikanten in het hogere segment ligt de meeste winst idd.

Voor de X5 gaan btw Lynx, best weggedrag en beste motoren.
XC90 is niks mis mee, heb er zelf vaker in gereden maar die is in verhouding tot de X5 wat saai. Cayenne moet je niet doen als je hem niet geweldig vind en dat doe je niet anders had je hem al, meerpijs is belachelijk.
Touareg heeft alleen zijn interieur wat geweldig is.
pi_55383431
Lincoln Navigator met automatisch uitschuifbare treeplanken voor de echte mannen
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 19 december 2007 @ 12:01:38 #13
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_55383826
quote:
Op woensdag 19 december 2007 11:42 schreef Stefan740 het volgende:
Op auto's van duitse fabrikanten in het hogere segment ligt de meeste winst idd.
Dat kun je je afvragen. Als je puur op de bordjes in de showroom of de prijzen in autobladen afgaat wel. Maar als je de netto-prijzen bij bmw.nl en bmw.de gaat bekijken liggen die practisch op hetzelfde niveau, waarbij ik er vanuit ga dat de verschillen zitten in de uitvoering van de auto. Bijvoorbeeld, de BMW X5 3.0Sia kost in Nederland 43.547 en in Duitsland 43.613. Dat de consumentenprijs in Duitsland veel lager ligt doet niet terzake, de BTW betaal je in Duitsland niet maar als je 'm in Nederland invoert mag je nog wel even de BPM en BTW afrekenen en dan is die Duitse X5 van 43.613 ineens duurder als dat je 'm gewoon in Nederland had gekocht.

2e hands kan overigens wel verschil maken.
pi_55384353
Sorry ik hadhet over 2dehands, wie niet als je het over importeren van auto's hebt....

en de prijzen van bmw.de liggen sowieso te hoog voor occasions.
Je kan daar zo een procent of 7 onder gaan zitten omdat je geen inruil hebt en voor garantie zul je ook niet bij hem aankloppen. Alleen even keuren.
pi_55483138
Een nieuwe auto is ook goedkoper, als je het goed doet tenminste!
pi_55491715
quote:
Op zondag 23 december 2007 04:13 schreef BadEend19 het volgende:
Een nieuwe auto is ook goedkoper, als je het goed doet tenminste!
Dat betwijfel ik. Omdat de belastingen op auto's in Nederland zo absurd hoog zijn, zijn ze door de fabrikanten goedkoper gemaakt. Oftewel: de netto prijs in Nederland is een van de laagste van Europa.
pi_55496744
quote:
Op zondag 23 december 2007 15:35 schreef bartmk3 het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik. Omdat de belastingen op auto's in Nederland zo absurd hoog zijn, zijn ze door de fabrikanten goedkoper gemaakt. Oftewel: de netto prijs in Nederland is een van de laagste van Europa.
Dit is allang verboden door de EU. Resultaat: de dure landen zijn nog duurder geworden
pi_55504971
Wel eens gehoord van de zogenaamde eu-neuwagen?
De laagste netto prijzen zijn die in Denemarken, omdat er daar absurd veel belasting op zit. (veel meer dan hier in NL)
pi_55531589
Nog een nadeel is dat als je de auto later weer wil verkopen/inruilen je vaker de opmerking krijgt "die is geimporteerd". Je krijgt er al snel minder voor terug dan voor een nederlandse auto, ook al is dat natuurlijk vaak onzin.

Verder kan importeren interessant zijn voor een bepaald type auto maar lang niet voor allemaal als het je om de prijs gaat.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 5 januari 2008 @ 23:58:51 #20
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_55812615
quote:
Op zondag 23 december 2007 19:02 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dit is allang verboden door de EU. Resultaat: de dure landen zijn nog duurder geworden
Dan ben ik toch benieuwd waarom de auto die ik in Nederland kocht voor 15.000 in Duitsland 22.000 euro kostte..
pi_55814635
Fastmatti bedoelde de netto prijzen... dus de prijzen zonder belasting.
Deze liggen nog steeds niet in alle landen gelijk zoals beweerd word!
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 6 januari 2008 @ 10:31:19 #22
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_55818234
quote:
Op zondag 6 januari 2008 01:21 schreef BadEend19 het volgende:
Fastmatti bedoelde de netto prijzen... dus de prijzen zonder belasting.
Deze liggen nog steeds niet in alle landen gelijk zoals beweerd word!
Klopt, Fastmatti heeft hier dus geen gelijk in (wat ook de insteek was van mijn bericht). Gelukkig liggen deze nog niet gelijk. En als ze die verplicht gelijk willen maken, dan wordt het hoog tijd dat ze het ook aan landen gaan verplichten om die absurde aanschafbelastingen af te schaffen.
pi_56976854
jaj
pi_56976949
hoe lang duurt het voor dat je nl kenteken plaat krijgt
pi_56977334
Voordeel: Je kan meteen volledig legaal de maximumsnelheid uit proberen
Een heer met stijl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')