abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55309720
Denk, zal eens een topic over bouwlasers openen.
Toen we een half jaar geleden ons huis kochten heb ik er lang over gedacht of en welke geschikt zou zijn. Die apparaten zijn best prijzig en dan moeten ze m.i. ook wel redelijk nuttig zijn, nu en later.

Naast verschillende merken en sterk uiteenlopende prijzen heb je ook nog eens verschillende types:
Puntlaser, lijnlaser, roterende laser en kruislaser.

Ik heb gekozen voor een kruislaser omdat die voor mijn gevoel het breedst inzetbaar was.
En qua merk / prijs deze van Stanley - 181E incl. een magnetische statiefstandaard/hulpstuk waardoor je hem bv aan een lijmtang kan vastzetten

Heb er absoluut geen spijt van - heb er muurtjes mee gezet, en een vrij groot vrijhangend plafond mee uitgelijnd. En bij het aanpakken van de keuken en de badkamer moet ie ook weer zijn diensten gaan bewijzen Plus dat ik hem voor allerhande andere kleinere zaken gebruik waar een waterpas danwel loodlijn handig is.

Hij blijkt gewoon heel erg handig, niet dat het met andere conventionele technieken niet kan, maar nu gaat het toch wat makkelijker en misschien ook sneller

Meer mensen die er een hebben of overwegen? Of is het al een algemeen "normaal" artikel geworden in de gereedschapskist?
  zondag 16 december 2007 @ 12:05:27 #2
54532 SinCerEly
Damn I'm HOT!!!!!
pi_55309991
Ik heb er over na zitten denken, maarehh ik ben een n00b op klusgebied .. ik doe alles wel zelf in huis, want ik heb genoeg te verbouwen en ik vind het leuk om te doen ... maar is het nou echt zoveel handiger? ik teken namelijk alles 3x uit en reken het nog vaker uit eigenlijk ivm mijn eigen onzekerheid omtrent mijn n00b status hahaha
"Fotootje van..."-Plaatser
pi_55314669
Interessant.
Een tijd geleden was ik mijn badkamer aan het betegelen en zo'n ding leek me wel handig.
Ik wilde er één kopen bij de gamma maar deze dingen werden me dringend afgeraden voor deze toepassing.
-
pi_55321274
Uittekenen + uitrekenen doe ik ook. Daar verandert niks aan.
Hij is te gebruiken om ter plekke lijnen uit te zetten, beetje als vervanging van een smetlijn.

Bij het ophangen van de radiatoren heb ik bv de gaten horizontaal doorgelijnd - alternatief was een lange lat met waterpas geweest, maar over 2000 mm wordt dat beetje onhandig met vasthouden en aftekenen.
In de keuken heb ik er rondom de bovenkant van de tegels mee op één hoogte uitgezet.

Voor het tegelen zou je er de startlijn(en) mee kunnen bepalen - daarna moet je toch dmv de kruisjes of latten zorgen dat het strak blijft. De afwijking van deze is bv. 4 mm op 9 m, maar dat heb je met een waterpas ook - voor het klussen aan huis is dat m.i. nauwkeurig genoeg.

Kortom, tis een (extra) hulpmiddel
pi_55326717
Heb twee jaar terug terwijl ik aan het verbouwen was in onze "casa"wat bouwvakkers gezien met een bouwlaser, en vooral hoe makkelijk dat werkte....

Mezelf eens driftig op ebay los gelaten en een stabila LMR gekocht voor $85(op 1,20 toen nog.... ) wat ¤ voor verzenden erbij. Ding werkt echt perfect, enige nadeel is dat de laser buiten niet sterk genoeg is om bij heel erg zonnig weer door de ontvanger ontvangen te worden. Dan heb je een betere keuze aan wat meer vermogende bouwlasers(maar ook mucho meer dineros! )

Kan je op statief zetten, heb zelf een uitschijfbaar statief gekocht (iets van ¤45,-) en kan nu appeltje eitje plafonds e.d vlak uitzetten(op het ridicule af, zo strak)

stabila lmr:

Kan als je een flinke klus voor de "boeg" hebt het iedereen aanraden, scheelt een hele hoop ergernis en gedoe
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_55330715
quote:
Op zondag 16 december 2007 11:49 schreef Aplus het volgende:
Denk, zal eens een topic over bouwlasers openen.

Meer mensen die er een hebben of overwegen? Of is het al een algemeen "normaal" artikel geworden in de gereedschapskist?
Ik heb er geen één, want op de zaak hebben we meerdere roterende lasers, dus zinloos voor mij om er geld aan uit te geven

mijn motto is niet voor niets: alles wat de baas u biedt, koopt u bij de bouwmarkt niet
pi_55344507
quote:
Op maandag 17 december 2007 00:42 schreef Cybersijp het volgende:
Heb twee jaar terug terwijl ik aan het verbouwen was in onze "casa"wat bouwvakkers gezien met een bouwlaser, en vooral hoe makkelijk dat werkte....

Mezelf eens driftig op ebay los gelaten en een stabila LMR gekocht voor $85(op 1,20 toen nog.... ) wat ¤ voor verzenden erbij. Ding werkt echt perfect, enige nadeel is dat de laser buiten niet sterk genoeg is om bij heel erg zonnig weer door de ontvanger ontvangen te worden. Dan heb je een betere keuze aan wat meer vermogende bouwlasers(maar ook mucho meer dineros! )

Kan je op statief zetten, heb zelf een uitschijfbaar statief gekocht (iets van ¤45,-) en kan nu appeltje eitje plafonds e.d vlak uitzetten(op het ridicule af, zo strak)

stabila lmr:

[ afbeelding ]

Kan als je een flinke klus voor de "boeg" hebt het iedereen aanraden, scheelt een hele hoop ergernis en gedoe
Das is een mooie Heb ongeveer dezelfde overwogen, maar die was een stuk duurder.
Kun je hem ook goed voor verticale vlakken gebruiken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')