abonnement Unibet Coolblue
pi_55208538
Welkom in deel 3!

Hoofdstad:
Brussel. De hoofdstad van Vlaanderen is ook Brussel, de hoofdstad van Wallonië is Namen
Inwoners:
België heeft 10.584.534 inwoners op 1 januari 2007. Het Vlaams Gewest heeft er daarvan 6,1 miljoen, het Waals Gewest 3,4 miljoen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1,0 miljoen.
Religie:
Rooms-katholiek, 6 andere erkende religies
Oppervlakte:
30.528 km2, 6,2% water. Daarmee is het een kwart kleiner dan Nederland.
Regeringsvorm:
Federale monarchie (Koninkrijk). Op dit moment is Albert II koning van België. Het koningshuis is Franstalig.

Kaart van België:


Verdeling Vlaanderen-Wallonië:


Nationale vlag:


Vlaamse vlag (De Vlaamse leeuw):


Waalse vlag (Le coq Wallon):


Klein geschiedenislesje:
België werd in oude tijden bevolkt door verschillende Keltische stammen. Tijdens de middeleeuwen werd wat nu onder het huidige België verstaan wordt, verdeeld tussen Frankrijk en het Duitse Rijk. De Schelde werd beschouwd als grens tussen de beide rijken. Het gebied van het huidige België werd aan het einde van de 18e eeuw overgenomen door de Fransen. Na de nederlaag van Napoleon in 1815 ging België op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden om zo een bufferstaat te vormen tegen Frankrijk. België werd in 1830 uitgeroepen tot een onafhankelijke constitutionele monarchie. België werd bezet door Duitsland tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De spanningen tussen Nederlandstalige Vlamingen in het noorden en de Franssprekende Walen in het zuiden hebben de laatste jaren geleid tot constitutionele amendementen. Zo werd België een federale staat met drie gewesten en gemeenschappen. In eerste instantie waren de Walen economisch zeer welvarend, maar tegenwoordig is Vlaanderen economisch het sterkst. Wat de levensstandaard betreft zijn er ongelijkheden tussen de inwoners van de verschillende gewesten; het Vlaams Gewest is aanzienlijk rijker dan Wallonië. Vandaag de dag is Vlaanderen één van de sterkste economische regio's van Europa.

In Brussel zetelt het Europees parlement. Omdat de Fransen jaloers waren, verhuist het hele parlement (personeel en dossiers) elke maand een week naar het Franse Straatsburg. _!

Het terrein van België is grotendeels laagland, behalve de Ardennen in het zuiden. Door het land stromen de rivieren de Maas en de Schelde en een netwerk van kanalen. België is één van de dichtstbevolkte landen in Europa.

Zeer belangrijk voor vrijwel elke Belg :
België staat internationaal bekend voor zijn bieren , zoals Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en de trappistenbieren als Westmalle, Chimay en Westvleteren. Met InBev is ook de grootste brouwerijgroep ter wereld Belgisch. En het eten is ook al zeer goed! De Belgische eetcultuur wordt als Bourgondisch omschreven. In het buitenland zijn vooral de frieten bekend. De Belgische keuken kan tot op zekere hoogte vergeleken worden met de Franse keuken. De Belgen hebben nog steeds de reputatie van bescheiden en gematigd. Ze gaan door voor harde werkers. De productiviteit van de Belgische werknemers is een van de hoogste ter wereld. De Belgen staan er ook om bekend dat ze "een baksteen in hun maag hebben". Ze investeren aanzienlijke bedragen in hun woning en aangezien de bouwgronden alsmaar schaarser worden (de bevolkingsdichtheid bedraagt 346,7 / km² (2007)), beleeft de renovatiesector gouden tijden. De kwaliteit van de Belgische gezondheidszorg behoort tot de beste ter wereld en volgens een enquête vindt bijna 80% van de Belgen dat ze in zeer goede gezondheid verkeren.

Bron: wiki en wat eigen aanvullingen

Edit (aanvulling):

Belangrijkste verschillen met Nederland (voor de mensen die emigratie overwegen):
Wonen is hier veel goedkoper, boodschappen zijn duurder, lonen liggen hoger, je betaalt je niet scheel aan ziektekosten (12 euro per kwartaal en er wordt veel vergoed door de verzekering). Opleiding kost 2/3 minder dan in Nederland, en je kunt je studiefinanciering gewoon behouden.

Handige websites:
Woningen: www.immoweb.be
Koten (kamers): www.qlb.be
Weer: www.meteo.be
Treinen: www.nmbs.be

Hier vind je het vorige deeltje.

Game on!

[ Bericht 11% gewijzigd door MLI op 12-12-2007 16:25:49 ]
pi_55208594
Zo, daar ben ik wel een half uurtje druk mee geweest. En nu is het tijd om te gaan slapen .
pi_55208669
heb voor stage ooit paar maandjes in brussel rond gelopen... rare mensen daar! :-)
10 kleine inktvisjes zwommen naar de zee....
1 die zei; ik ga niet mee!
  woensdag 12 december 2007 @ 07:46:02 #4
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_55208924
whehehe Belgen
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_55209087
als ik het echte geld verdiend heb/gaat verdienen kom ik er ook aaan!!
  woensdag 12 december 2007 @ 08:23:19 #6
95657 Fisher
I don't think, I drink!!
pi_55209200
Nog een jaartje en een paar maanden.. dan zit ik er ook! Okee nu ben ik er ook wel veel te vinden maar nog altijd niet volledig..
ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!!!!
pi_55209223
Nederlanders die in Belgie wonen zijn toch de nederlandse rijken die te arm zijn om in Nederland te wonen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_55215540
Zo, nu zijn de standaard Nederlands grapjes weer gemaakt, nu weer Nederlanders die in België wonen, hebben gewoond of nog gaan wonen !

Olé ..
pi_55216469
quote:
Op woensdag 12 december 2007 04:56 schreef InktVip het volgende:
heb voor stage ooit paar maandjes in brussel rond gelopen... rare mensen daar! :-)
quote:
Op woensdag 12 december 2007 07:46 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
whehehe Belgen
quote:
Op woensdag 12 december 2007 08:26 schreef DroogDok het volgende:
Nederlanders die in Belgie wonen zijh de nederlandse rijken die te arm zijn om in Nederland te wonen?
Ik vind België decadenter dan Nederland.
pi_55216521
quote:
Op woensdag 12 december 2007 08:23 schreef Fisher het volgende:
Nog een jaartje en een paar maanden.. dan zit ik er ook! Okee nu ben ik er ook wel veel te vinden maar nog altijd niet volledig..
Je zult zien dat het straks heel makkelijk gaat. Ik ben welgeteld nog geen week bezig geweest om mijn woning en studie te regelen.
  woensdag 12 december 2007 @ 16:20:03 #11
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_55220066
quote:
Op woensdag 12 december 2007 03:36 schreef MLI het volgende:
Belangrijkste verschillen met Nederland (voor de mensen die emigratie overwegen):
Wonen is hier veel goedkoper, boodschappen zijn duurder, lonen liggen hoger, belastingen lager, je betaalt je niet scheel aan ziektekosten (12 euro per kwartaal en er wordt veel vergoed door de verzekering). Opleiding kost 2/3 minder dan in Nederland, en je kunt je studiefinanciering gewoon behouden.
quote:

België nummer één ... inzake belastingdruk op lonen
Een nieuwe studie, gisteren gepubliceerd door de OESO, toont aan dat België de nummer één is in de wereld op het vlak van belastingdruk op werknemers. Maar liefst 54,2% van de totale loonkost gaat naar de belastingen.

Bron: OESO, 2005.
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_55220207
quote:
Op woensdag 12 december 2007 16:20 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]


[..]


OK, ik ga het aanpassen.
pi_55347978
quote:
Niet-Nederlands sprekende Miss België uitgejouwd

AP
gepubliceerd op 17 december 2007 18:15 , bijgewerkt op 17 december 2007 18:34

BRUSSEL - De tot Miss België 2008 gekroonde Alizee Poulicek is zaterdag in Antwerpen uitgejouwd, omdat ze een simpele vraag in het Nederlands alleen in het Frans kon beantwoorden. De 20-jarige spreekt onder meer Frans, Engels en Tsjechisch, maar geen Nederlands. En dat is een aantal Vlamingen een doorn in het oog, vooral nu het land in een diepe politieke crisis verkeert.

Onder de 10,5 miljoen Belgen zijn zes miljoen Nederlandssprekende Vlamingen, van wie velen verwachten dat iedere bekende Belg ook de meerderheidstaal beheerst. Taal ligt dus uiterst gevoelig in België, dat overigens ook nog een kleine Duitstalige gemeenschap kent. Daar komt nog bij dat Frans- en Nederlandstalige partijen al tweehonderd dagen met elkaar overhoop liggen over de verdeling van de macht tussen het betrekkelijk arme Wallonië en het welvarende Vlaanderen.

Poulicek, de dochter van een Tsjechische man en een Belgische vrouw, heeft haar halve leven in Tsjechië gewoond. Nu woont ze in de Waalse stad Huy, waar ze aan Nederlands niets heeft. Ze heeft tegen de VRT evenwel in gebrekkig Nederlands gezegd dat ze wil proberen beter Nederlands te leren.
Jep, het gesprek van de dag hier. Als het beste kind inderdaad haar halve leven in Tjechië gewoond heeft, dan zie ik persoonlijk het probleem niet zo. Wat ik wel een probleem vind, ze is niet mooi!

Hoe moeten we hiermee Miss World gaan winnen?




OK, ik mocht willen dat ik zo knap was maar toch...
pi_55358281
Mooie dame, de kritiek van de Vlamingen is echter ook te begrijpen. Door het gebrek aan kennis van de nederlandse taal is het meer Miss Wallonie denk ik.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_55363058
Dag import-vrienden van me
sinds oktober woon ik in Antwerpen (nog een klein maandje en dan vertrek ik naar London) en het bevalt me heel, heel goed. Ik zit middenin het centrum, onder de rook van de OLV-kathedraal. Het voelt als thuiskomen, als ik vanuit Nederland (met de trein) Antwerpen binnenrijd.
Iemand nog leuke uitgaanstips voor vanavond (theater bij voorkeur)?
Mon 'en!
pi_55385802
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 12:31 schreef DroogDok het volgende:
Mooie dame, de kritiek van de Vlamingen is echter ook te begrijpen. Door het gebrek aan kennis van de nederlandse taal is het meer Miss Wallonie denk ik.
True. Maar ik vind het sowieso onzin, missverkiezingen slaan echt wel nergens op.

Trouwens, welke van die meiden zei dat ze ontzettend naast haar schoenen zou gaan lopen als ze zou winnen? . Dat bevestigd het Nederlandse beeld over De Domme Belg wel aardig.
pi_55392391
quote:
Op woensdag 19 december 2007 13:16 schreef MLI het volgende:

[..]

True. Maar ik vind het sowieso onzin, missverkiezingen slaan echt wel nergens op.

Trouwens, welke van die meiden zei dat ze ontzettend naast haar schoenen zou gaan lopen als ze zou winnen? . Dat bevestigd het Nederlandse beeld over De Domme Belg wel aardig.
ja, haha .. En een relatie aanvangen met een voetballer zei ze
pi_55393611
Dat was toch een steek naar de vorige Miss België en Ann van Elsen zelf.
Ze begonnen beiden een relatie met een voetballer nadat ze verkozen werden.
Vandaar deze uitspraak natuurlijk.
pi_55443009
quote:
Op woensdag 19 december 2007 18:07 schreef Defected het volgende:
Dat was toch een steek naar de vorige Miss België en Ann van Elsen zelf.
Ze begonnen beiden een relatie met een voetballer nadat ze verkozen werden.
Vandaar deze uitspraak natuurlijk.
In dat geval is ze dus wel niet zo dom als ik dacht.
pi_55569464
quote:
Op woensdag 12 december 2007 04:56 schreef InktVip het volgende:
heb voor stage ooit paar maandjes in brussel rond gelopen... rare mensen daar! :-)
moet je natuurlijk wel even uitleggen waarom je ze raar vindt..
pi_55710129
quote:
Op donderdag 27 december 2007 12:19 schreef liesell het volgende:

[..]

moet je natuurlijk wel even uitleggen waarom je ze raar vindt..
Eens!
pi_55713399
Hier nog een nederlander die sinds september in belgië zit
pi_55716530
Ik wens de menschen in mijn oude woonland een zeer gelukkig 2008.
pi_55738795
Kick and hail to the mother of all nations: the Netherlands . Bored, can't sleep.
  zaterdag 5 januari 2008 @ 04:18:51 #25
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_55789629
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 23:53 schreef snopprinses het volgende:
Hier nog een nederlander die sinds september in belgië zit
Studente dan waarschijnlijk ?


Maar wat ik mij eigenlijk afvraag als Vlaming, hoe hebben de Nederlanders die in België wonen de 'politieke malaise' bekeken die bezig was/is de laatste tijd? Snappen jullie iets van de communautaire problemen ? Of hoe kijken jullie daar tegenaan ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')