abonnement Unibet Coolblue
pi_55012292
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Airco met warmtepomp voor koelen maar ook verwarming? Het schijnt dat je voor 1kWh electriciteit er 3kWh warmte uit haalt. Dit zou nu voordeliger zijn dan aardgas of olie?
Bij onze verbouwing (van dierenartsenpraktijk) moeten de radiatoren er toch even uit, bovendien zouden we bij vervanging van het hele huidige verwarmingssysteem door dit airco systeem veel kostbare ruimte besparen...
pi_55012342
Nog geen ervaring, de hele handel wordt komende maand aangesloten.

Wat wil je weten? Ik ben niet zo into de technische kant van dit deel van onze verbouwing, Maar wellicht kan ik je helpen
Eeuwig vijfentwintig
pi_55012453
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:47 schreef tSchaap het volgende:
Het schijnt dat je voor 1kWh electriciteit er 3kWh warmte uit haalt.
Lijkt me vrij onmogelijk!
pi_55012618
Ja zo werkt een warmtepomp nu eenmaal - zoals een omgekeerde koelkast. Je koelt de buitenlucht af en die gewonnen warmte gebruik je binnen. Ik ken wel iemand met een warmtepomp op grondwater en die halen tot 5kWh warmte met 1kWh electriciteit.
Maar wist ook nog niet dat het op "lucht" ook interessant zou zijn - Reese hebben jullie dit systeem dan als enige verwarming?
pi_55012662
Zie voor meer informatie dit filmpje
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:55 schreef Whatashockr het volgende:

[..]

Lijkt me vrij onmogelijk!
Nee hoor. Zie deze website: www.rome-energy.nl
quote:
Rendement van de warmtepomp

Het rendement van een warmtepomp wordt uitgedrukt in een getal, de Coëfficiënt Of Performance, ook wel COP genoemd. Dit getal geeft de verhouding aan tussen de hoeveelheid energie die de warmtepomp nodig heeft voor verdampen en condenseren en de hoeveelheid warmte die de warmtepomp afgeeft. Een COP van 1 betekent dat de warmtepomp net zo veel energie gebruikt als dat hij aan warmte weer afgeeft. De huidige elektrische warmtepompen hebben een COP tussen 3 en 6. Een COP van 3 betekent een rendement van 300%.
Eeuwig vijfentwintig
pi_55012762
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:05 schreef tSchaap het volgende:
Reese hebben jullie dit systeem dan als enige verwarming?
Ja En nog een tweetal houtkacheltjes, in de woonkamer en de studeerkamer. Erfstukken en vooral bedoeld als sfeermaker, maar wellicht ook wel noodzakelijk . Nee hoor, er zijn uitvoerige berekeningen gemaakt en de apparatuur die we krijgen zou ruim voldoende moeten zijn om ons huis straks te verwarmen. En te koelen in de zomer, that is.

Wat bedoel je trouwens met 'lucht', want dat ken ik niet.
Eeuwig vijfentwintig
pi_55012788
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:09 schreef Reese het volgende:
Zie voor meer informatie dit filmpje
[..]

Nee hoor. Zie deze website: www.rome-energy.nl
[..]
Ben je niet in de war met warmtepompen die de grond in gaan? Als ik TS goed begrijp wil hij dat niet?
pi_55012907
Ja warmtepomp op buitenlucht zie http://www.vb-klimaattechniek.com/producten.php?item_id=18
Dus echt airco die ook omgekeerd werkt
pi_55012921
quote:
Op maandag 3 december 2007 14:15 schreef Whatashockr het volgende:

[..]

Ben je niet in de war met warmtepompen die de grond in gaan? Als ik TS goed begrijp wil hij dat niet?
Nou, daar ben ik niet mee in de war. Daar ging ik gewoon van uit Wist niet dat er ook iets anders bestond, zie het verdere verloop van het topic.

TS, wat heb jij voor ogen? Al beantwoord inmiddels.

Geen ervaring mee, sorry!
Eeuwig vijfentwintig
pi_55015735
Als je zo'n luchtwarmtepomp toepast, kijk dan ook meteen even of je dat kan combineren met een warmtepompboiler met gebalanceerde ventilatie. Dan kan je 's winters nog gebruik maken van de warme lucht om warm tapwater te krijgen.
pi_55016775
quote:
Op maandag 3 december 2007 13:47 schreef tSchaap het volgende:
Het schijnt dat je voor 1kWh electriciteit er 3kWh warmte uit haalt. Dit zou nu voordeliger zijn dan aardgas of olie?
Het eerste klopt, dat is het principe van de warmtepomp.
Het tweede klopt m.i. niet.
Reken maar even mee:
Een kWh electriciteit bevat 3,6 MegaJoule aan energie en kost ongeveer 25 cent.
Een M3 gas bevat 31 MegaJoule aan energie en kost ongeveer60 cent, waarbij je er van uit moet gaan dat conversie van gas naar warmte ca. 15% verlies oplevert.
Dus vergelijkend:
Electriciteit per MJ kost 25/3,6 = 6,9cent
Gas per MJ (warmte) kost 60/(31* 0,85) = 2,27 cent

Elektrisch verwarmen is dus 3x duurder. En omdat je met de warmtepomp ook een factor 3 had levert het per saldo niks op.

[ Bericht 2% gewijzigd door quo_ op 03-12-2007 17:49:18 ]
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_55018238
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:42 schreef quo_ het volgende:

[..]

Het eerste klopt, dat is het principe van de warmtepomp.
Het tweede klopt m.i. niet.
Reken maar even mee:
Een kWh electriciteit bevat 3,6 MegaJoule aan energie en kost ongeveer 25 cent.
Een M3 gas bevat 31 MegaJoule aan energie en kost ongeveer60 cent, waarbij je er van uit moet gaan dat conversie van gas naar warmte ca. 15% verlies oplevert.
Dus vergelijkend:
Electriciteit per MJ kost 25/3,6 = 6,9cent
Gas per MJ (warmte) kost 60/(31* 0,85) = 2,27 cent

Elektrisch verwarmen is dus 3x duurder. En omdat je met de warmtepomp ook een factor 3 had levert het per saldo niks op.
Gelukkig leveren de meeste warmtepompen een CoP op van 3 tot 5 (bron: http://duurzaambouwen.sen(...)performance_(cop)/). Daarnaast is verreweg het grootste voordeel van warmtepompen dat ze uitstekend geschikt zijn voor toepassing van LTV (vloer- en wandverwarming en LTV-radiatoren). LTV-systemen zijn door de lagere temperatuur van het water en het grotere aandeel aan stralingswarmte aanzienlijk zuiniger dan traditionele radiatoren. Dit geldt overigens wel voor goed geisoleerde en redelijk luchtdichte gebouwen.
pi_55021227
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:42 schreef quo_ het volgende:

[..]

Het eerste klopt, dat is het principe van de warmtepomp.
Het tweede klopt m.i. niet.
Reken maar even mee:
Een kWh electriciteit bevat 3,6 MegaJoule aan energie en kost ongeveer 25 cent.
Een M3 gas bevat 31 MegaJoule aan energie en kost ongeveer60 cent, waarbij je er van uit moet gaan dat conversie van gas naar warmte ca. 15% verlies oplevert.
Dus vergelijkend:
Electriciteit per MJ kost 25/3,6 = 6,9cent
Gas per MJ (warmte) kost 60/(31* 0,85) = 2,27 cent

Elektrisch verwarmen is dus 3x duurder. En omdat je met de warmtepomp ook een factor 3 had levert het per saldo niks op.


Nou ja dan kost het dus iig niet veel meer in gebruik? Ruimtebesparing is bij ons vooral belangrijk, bovendien hoeven we geen ketel meer te hebben.
Aan de andere kant ben ik wat bang voor lawaai van de toestellen en ongemakkelijk aanvoelende luchtstromen. Alle ervaringen zijn welkom!
pi_55021621
quote:
Op maandag 3 december 2007 21:31 schreef tSchaap het volgende:

[..]



Nou ja dan kost het dus iig niet veel meer in gebruik? Ruimtebesparing is bij ons vooral belangrijk, bovendien hoeven we geen ketel meer te hebben.
Aan de andere kant ben ik wat bang voor lawaai van de toestellen en ongemakkelijk aanvoelende luchtstromen. Alle ervaringen zijn welkom!
Letten we even op:

De electrische installatie moet wel geschikt zijn om het electrische vermogen te leveren.
waaruit bestaat bijvoorbeeld de hoofdaansluiting? is het een 1 fase of 3 fase aansluiting?
Wat is de afzekeringswaarde?
Is dit allemaal voldoende of moet de electrische installatie uitgebreid worden?
Al met al kan het best nog weleens duur geintje worden indien er meerdere aanpassingen nodig zijn, helemaal als de hoofdkabel vervangen moet worden, maar daar gaan we nu nog maar even niet van uit.
pi_55021672
quote:
Op maandag 3 december 2007 19:01 schreef Walter-Ego het volgende:

[..]

Gelukkig leveren de meeste warmtepompen een CoP op van 3 tot 5 (bron: http://duurzaambouwen.sen(...)performance_(cop)/). Daarnaast is verreweg het grootste voordeel van warmtepompen dat ze uitstekend geschikt zijn voor toepassing van LTV (vloer- en wandverwarming en LTV-radiatoren). LTV-systemen zijn door de lagere temperatuur van het water en het grotere aandeel aan stralingswarmte aanzienlijk zuiniger dan traditionele radiatoren. Dit geldt overigens wel voor goed geisoleerde en redelijk luchtdichte gebouwen.
De TS heeft het over de airco unit met ingebouwde warmtepomp, dus de LTV (vloer- en wandverwarming en LTV-radiatoren) is hier niet van toepassing.
pi_55022125
klipper, heb je ook ervaring met grondwarmtepompen?
Eeuwig vijfentwintig
pi_55022496
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:09 schreef Reese het volgende:
klipper, heb je ook ervaring met grondwarmtepompen?
Wel op grootschalig gebruik, echter niet voor losse woningen.
Vraag me ook af of het nu al rendabel is voor losse woningen, voor woongroepen, kantoren en grote gebouwen is het steeds aantrekkelijker, mede door de vele subsidies die verleent zijn.
Maar de systemen werken verbazend goed in het algemeen, dit wilt uiteraard niet zeggen dat het onderhoud goedkoper is, tenslotte moet de bron toch regelmatig gecontroleerd worden of deze nog voldoende capaciteit heeft.
Er zijn echter ook systemen bekend waarvan de diverse gebruikers het op den duur zo zat waren dat ze alsnog cv-ketels hebben laten plaatsen, dit word meestal veroorzaakt door ontwerpfouten of constructiefouten.
Vaak worden de gebouwen voorzien van betere of extra isolatie zodat er nog minder warmte verloren gaat.
Ook is het mogelijk om met dit systeem per ruimte te regelen, dus de ene ruimte verwarmen en de andere ruimte koelen, en dat met 3 hoofdleidingen.
pi_55022864
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:26 schreef klipper het volgende:

heel verhaal.
Dank voor je reactie! Het kantoor van mijn moeder is ook zo'n goed voorbeeld . Daar hadden ze het ook en het beviel voor geen meter. Te koud in de winter, te warm in de zomer. Uiteindelijk is het hele pand afgebrand ( , had niets met de warmtepomp te maken) en is er bij herbouw niet opnieuw voor dezelfde installatie gekozen.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken. In ons geval is de berekening nog net even iets anders. Omdat we in het buitengebied wonen, zijn we alleen aangesloten op het elektriciteitsnet. Water komt uit onze eigen put. En er ligt zo'n Primagaztank in de tuin voor het gas dus. Dat is hartstikke duur om je CV op te laten stoken. En de bestaande bron was wél geschikt voor een warmtepomp. Daarnaast moest de bestaande CV installatie sowieso vervangen worden net als de volledige elektrische installatie.

Nou, dat dus, en een groene hypotheek leidde tot onze keuze voor een grondwarmtepomp

Wat bedoel je trouwens in je laatste zin met: 'en dat met drie hoofdleidingen'?
Eeuwig vijfentwintig
pi_55083757
Net nieuwsbrief gekregen zie op http://www.energiesparen.(...)tikel.php?artikel=79

Is er toch wel net een europees ECOLABEL VOOR WARMTEPOMPEN GEMAAKT!
http://ec.europa.eu/envir(...)s/final_criteria.pdf

Volgens deze moet lucht/lucht minimaal efficientie van 2.9 halen om ecolabel te verdienen.
pi_55122426
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:40 schreef Reese het volgende:

Wat bedoel je trouwens in je laatste zin met: 'en dat met drie hoofdleidingen'?
1x aanvoer warm.
1x aanvoer koud.
1x gezamelijk retour.

In combinatie met een warme en een koude bron opslag, ofwel 2 bronnen en geen 1.
pi_55143130
Het gebruik van een airco met warmte pomp kan wel,maar als het echt koud is buiten -10 kan de warmtepomp geen energie meer uit de buiten lucht halen dus geen warmte binnen.En hoe kouder het buitenis des te harder de compresor moet werken en een lager rendement veroorzaakt.Je moet er rekening mee houden dat een goedwerkende airco met 1kw energie 3kw koudvermogen opleverd en 4kw warmte.

En ff overgrond warmte bronnen is het belangrijk dat je dit door een bedrijf laat boren die garantie geeft dat er voldoende capiciteit in de grond zit.anders kan je aan het eindvan de winter problemen krijgen,omdat de tempratuur om de bron onder het vriespunt is.
Maar in de zomer kan je afhankelijk van de installatie heel goedkoop koelen dan pomp je het water uit de bron direct je installatie in en heb je alleen de kosten van de pompen en niet van een airco systeem
pi_56403338
Dag iedereen,

Toevallig bij het opzoeken van enkele dingen voor mijn GIP kwam ik hier terecht.
Ik las over jullie kleine discussie ivm warmtepompen en hun COP factor.
Ik zelf doe nu mijn laatste jaar (7KI) Koel Installaties in het Technisch Instituut Sint Lodewijk. En jawel, mijn eindwerk gaat over warmtepompen.
Het is wel degelijk zo dat het voorbeeldje van 1kW er insteken en 3 - 4kW eruit halen veel word gebruikt. Er zijn zelfs systemen die durven spreken van 5 tot 6kW die ze eruit halen. Gedeeltelijk is dit ook wel waar, maar je moet met veel factoren rekening houden. Het belangrijkste is het soort uitvoering dat je gebruikt. Je hebt er 4 voornamelijk: Luch/Lucht (Lucht/Water), Aarde/Water, Grondwater/Water, Water/Water (Horizontaal of Verticaal).
Nu is het zo dat de meeste mensen Lucht/Lucht (Lucht/Water), nemen omdat dit het goedkoopste is en nog vrij makkelijk in de montage valt. Maar deze heeft echter wel negatieve punten. Zo ga je bijvoorbeeld in de felle winters (die je hier in Belgie soms toch wel eens hebt) er meer energie moeten insteken en gaat je COP factor enorm dalen. Het kan zelfs zo erg zijn dat je warmtepomp het niet trekt. Ik zag jullie ook bezig over Grondwater/Water. Houd er rekening mee dat er dan 3 sondes in de grond moeten komen met elk een afstand van 30m. Nu met een warmtepomp ga je vrijwel altijd een winst factor hebben en met de mazoet prijzen die we nu hebben ga je wel een enorme frank (of moet ik euro zeggen?) uitsparen.
Ik hoop dat ik jullie hierbij wat heb kunnen helpen. Jullie mogen mij altijd een PM sturen of dergelijke moesten jullie meer vragen hebben.

Groetjes Marco
Sorry voor de late reactie
pi_56404971
quote:
Op maandag 3 december 2007 17:42 schreef quo_ het volgende:

[..]

Het eerste klopt, dat is het principe van de warmtepomp.
Het tweede klopt m.i. niet.
Reken maar even mee:
Een kWh electriciteit bevat 3,6 MegaJoule aan energie en kost ongeveer 25 cent.
Een M3 gas bevat 31 MegaJoule aan energie en kost ongeveer60 cent, waarbij je er van uit moet gaan dat conversie van gas naar warmte ca. 15% verlies oplevert.
Dus vergelijkend:
Electriciteit per MJ kost 25/3,6 = 6,9cent
Gas per MJ (warmte) kost 60/(31* 0,85) = 2,27 cent

Elektrisch verwarmen is dus 3x duurder. En omdat je met de warmtepomp ook een factor 3 had levert het per saldo niks op.
ik ben er wel een met jou berekening MAAR je vergeet even dat als je de CV aan zet dat de ruimte waar de thermostaat in zit ook verwarmt moet worden en de ruimte waar jij zit/werkt.

met een airco/warmte pomp hoef je alleen de ruimte te verwarmen waar je zit.

de cv is alleen rendable als veel ruimtes in gebruik zijn.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')