abonnement Unibet Coolblue
pi_54884724
Apeldoorn wordt wel eens het grootste dorp van Nederland genoemd. Het heeft namelijk nooit stadsrechten gekregen. Van een kleine buurtschap, die voor het eerst genoemd werd in een schenkingsakte uit 792/793 onder de naam "villa ut marca Appoldro", is Apeldoorn uitgegroeid tot één van de tien grootste gemeenten van Nederland met ruim 156.000 inwoners. Apeldoorn is een groene gemeente, want zij ligt midden tussen de prachtige bossen van de Veluwe.



De bekendste attracties van Apeldoorn liggen in de wijk Berg en Bos. In de crisisjaren dertig is hier natuurpark Berg en Bos aangelegd. Dit park is ook nu nog de moeite waard om te bezoeken. Er zijn wandelroutes uitgezet, maar u kunt ook de grote laan vanaf de ingang volgen. Dan ziet u rechts de grote vijver en links de hoogste uitkijktoren van de Veluwe. Aan het eind van de laan komt u vanzelf bij de speelweide. Verder vindt u in dit bosrijke park o.a. herten, wilde zwijnen en de vlindertuin. Het park is ruim 250 hectare groot. Als u het natuurpark bezoekt, kunt u kiezen of u dit doet met of zonder bezoek aan de Apenheul. In dit dierenpark vindt u allerlei soorten apen, van de reuzengorilla tot het allerkleinste aapje. De Apenheul is van april tot november geopend. Alleen bij heel koud of regenachtig weer zijn de apen in de binnenverblijven. De dieren bewonen hier hun eigen ruime bosgebieden. Sommige apen klimmen en klauteren zelfs helemaal vrij tussen de bezoekers. Apenheul beschikt over een aantal horecagelegenheden.



Als het mooi weer is bent u vanaf de parkeerplaats van natuurpark Berg en Bos en de Apenheul in tien minuten lopen bij het oudste openluchtzwembad van Nederland, het Kristalbad. Hier kunt u een frisse duik nemen in het 50-meterbad of lekker spelen met de kinderen in het grote kleuterbad. Voor peuters en baby's is er een apart bad met aangrenzend zandstrandje. Uiteraard ontbreken de nodige waterglijbanen niet. Het Kristalbad heeft ook nog een kanovijver. Deze ligt prachtig beschut in de bosrijke omgeving van het Kristalbad en slingert zich om een langgerekt eiland.

Als u meer van pretparken houdt, kunt u het familiepretpark Koningin Juliana Toren bezoeken. De gezellige sfeer en de leuke attracties zorgen ervoor dat de tijd voorbij vliegt. Echt spectaculaire attracties zult u hier niet aantreffen, daarom is dit pretpark vooral geschikt voor gezinnen met kinderen van twee tot twaalf jaar.



Houdt u meer van geschiedenis of van de koninklijke familie dan moet u zeker een bezoek brengen aan paleis Het Loo. De laatste bewoonster van dit paleis was koningin Wilhelmina. Tegenwoordig is het paleis ingericht als museum



De Parkenbuurt, ten noorden van het centrum, is de mooiste wijk van Apeldoorn. Er staan veel oude herenhuizen, soms rijk versierd met ornamenten. Ook is er in deze wijk zelfs voor Apeldoornse begrippen veel groen. In 2005 is de wijk rijksbeschermd stadsgezicht geworden.



Het centrum van Apeldoorn is een mix van oud en nieuw. Er staan vrij veel monumentale panden, maar de oude winkelpanden zijn vaak, in elk geval op de begane grond, ingrijpend gemoderniseerd, waardoor ze veel van hun karakter verloren hebben. 'De stad', de gebruikelijke benaming voor het centrum, heeft vooral een modern, volgens de critici saai, uiterlijk. In het centrum zijn er veel winkelmogelijkheden, vooral geconcentreerd langs de Hoofdstraat, de langste winkelstraat van Nederland en het overdekt winkelcentrum De Oranjerie. Nadeel is dat verreweg de meeste winkels filialen zijn van de landelijke grote ketens en dat er maar weinig speciaalzaken zijn die het centrum iets eigens kunnen geven.

Het stationsplein is flink onder handen genomen de afgelopen jaren.



Met als centraal kunstwerk 'De Kus', namens de bewoners van Apeldoorn geschonken aan prins Willem-Alexander en prinses Maxima ter ere van hun huwelijk in 2002.





Ontdek Apeldoorn op DVD met 'Apeldoorn de vele gezichten'

Interessante links:
Apeldoorner Community Site voor en door Apeldoornse jongeren
Kaart van Apeldoorn
De Digitale Stad Apeldoorn
VVV Apeldoorn
Startpagina Apeldoorn




De OP is hier te vinden

[ Bericht 0% gewijzigd door unox_worst op 28-11-2007 09:19:26 ]
Gr. Gr.
  woensdag 28 november 2007 @ 09:05:36 #2
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_54884992
quote:
Het stationsplein wordt momenteel drastisch vernieuwd.
Nog steeds bezig? Ben 15 jaar geleden vertrokken uit Apeldoorn en toen waren ze al bezig
  woensdag 28 november 2007 @ 09:12:06 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_54885081
Ja ik ben ook wel benieuwd wanneer het helemaal af moet zijn. Wel mis ik nog steeds de fiets/loopbrug over de oude spoortwegovergang.

Oh ja, in de TT staat "geichten", dit mag waarschijnlijk "gezichten" worden...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_54885408
Stationsplein aangepast en linkje aangepast

Die overgang is nu trouwens vervangen door een tunnel.
Gr. Gr.
pi_54887730
tvp
pi_54889164
daar zijn we weer....
  woensdag 28 november 2007 @ 14:58:56 #7
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_54893730
jaja... Apeldoorn. Gateway van alle legerbussen
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_54895731
Ik kan wel op zondag normaal,maar in december gaat helaas niet lukken.
01-08-2008
pi_54895817
december gaat denk ik lastig worden voor iedereen, dus laten we maar een dag in januari kiezen
Gr. Gr.
pi_54898834
Prima! tvp
And the druids turn to stone...
pi_54899951
Januari is prima, zaterdagmiddag ook! Ik kan gewoon altijd behalve overdag van 9-4.
pi_54901006
komt wel goed die meeting
daar schrok je van!!
pi_54901168
Zondag 13 januari??
pi_54901257
quote:
Op woensdag 28 november 2007 19:35 schreef Lollifant het volgende:
Zondag 13 januari??
nope dan kan ik nie,
eerder eind januari dus dan de 27ste, maar dat ook onder voorbehoud (mijn zus is uitgeteld half januari)
pi_54905252
anders maken we er een kristalbadmeeting van in de zomer, schikt het dan wel?
Hooray for boobies!
pi_54912302
Idd genoeg do's en don'ts ik denk dat we een datum moeten prikken die de meeste mensen kunnen
als er dan iemand niet kan pech gehad, dan gaan we gewoon voor de dag dat de meeste kunnen.
Ik heb ff een lijstje gemaakt met wat verschillende data, zoals eerder gezegd ik kan gemaild worden met de voorkeuren, dan kijk ik wel welke datum de meeste kunnen:
zondag 9 dec
woensdagavond 19 dec
zat 5 jan
zondag 13 jan
za 26 jan
zo 27 jan
woensdagavond 30 jan
pi_54912371
Ik hoef geen PB te sturen met de mededeling dat ik geen voorkeur heb toch? het kan hooguit zijn dat er iets plote tussen komt, maar dat weet je nooit van te voren.
And the druids turn to stone...
pi_54912812
quote:
Op donderdag 29 november 2007 08:03 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik hoef geen PB te sturen met de mededeling dat ik geen voorkeur heb toch? het kan hooguit zijn dat er iets plote tussen komt, maar dat weet je nooit van te voren.
da's waar, en idd goed te weten dat je geen voorkeur hebt......
pi_54915621
Ik heb ook geen voorkeur!
pi_54916284
Mij maakt het ook niet uit, ik heb alleen elke dinsdag snowboardles en 1 avond in de week een dartwedstrjid dus dat is even afwachten.

ik hoor dus wel welke datum het word.
Gr. Gr.
pi_54917778
quote:
Op donderdag 29 november 2007 07:53 schreef draculettetje het volgende:
Idd genoeg do's en don'ts ik denk dat we een datum moeten prikken die de meeste mensen kunnen
als er dan iemand niet kan pech gehad, dan gaan we gewoon voor de dag dat de meeste kunnen.
Ik heb ff een lijstje gemaakt met wat verschillende data, zoals eerder gezegd ik kan gemaild worden met de voorkeuren, dan kijk ik wel welke datum de meeste kunnen:
zondag 9 dec
woensdagavond 19 dec
zat 5 jan
zondag 13 jan
za 26 jan
zo 27 jan
woensdagavond 30 jan
Alles behalve de woensdagen
You hold onto friends by keeping your heart a little softer than your head.
pi_54918888
woensdag lastig, 13 januari heb ik weekenddienst, overige dagen lijk ik normaal te kunnen
Hooray for boobies!
pi_54938035
Wat ik aan pm berichten heb ontvangen en wat ik hier lees kom ik uit op
zondag 27 januari!
dusse ik denk dat dat het hem dan maar wordt
hebben we nog even om een leuke locatie te vinden!
pi_54938480
Wordt het 's middags of 's avonds? We zouden eerst ergens wat kunnen gaan drinken en dan nog gaan wokken voor diegene die er zin in hebben.
Gr. Gr.
pi_54940210
Helaas, er is iets tussen gekomen voor 27 januari. Van 13:00 tot 17:00 is er in Utrecht een pre-release feestje van Ayreon's nieuwe album = 01011001
Lees het net.
And the druids turn to stone...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')