Open het te kopieren excelbestand en het exclbestand waar de kopie heen moetquote:Op vrijdag 23 november 2007 13:55 schreef tequi3 het volgende:
Ik heb een Excel bestand, deze wil ik kopieren naar een ander excelbestand. Als ik alles selecteer en vervolgens op kopier druk en in mijn andere werkblad op plakken loopt Excel vast (Het is een vrij groot bestand). Vervolgens heb ik importeren geprobeert, Gevens -> Importeren -> Van XML-Gegevensimport (zo doe ik het wel vaker). Dat werkt wel, alleen klopt er niets meer van de opmaak, dit waarschijnlijk omdat dat werkblad in een eerdere versie van Office Excel gemaakt is.
Ik werk momenteel in Excel 2007. Is er een manier om het werkblad toch te kopieren, incl. juiste opmaak e.d.?
Edit:
Hmm, ik heb het in Excel 2003 geprobeert, daar ging het rechtstreeks kopieren wel goed zonder vastloper. Nu gewoon opgeslagen en verder in 2007. Toch ben ik wel benieuwd wat de officiele manier is om bladen te kopieren naar een heel ander werkblad, als die er is?
Nee, ga wegquote:Op woensdag 28 november 2007 09:58 schreef Frollo het volgende:
Heuj Excel-goeroe's, weten jullie wellicht ook iets van Access?
Access wijzigt bestandsdatum bij openen
Deze bedoelde je?quote:Op vrijdag 23 november 2007 11:45 schreef DaFan het volgende:
Uhm je hebt hier 2 mogelijkheden wat mij betreft:
1) De macro laten draaien aan de hand van waar de cursor nu staat (even zoeken in de Help van Visual Basic, weet de code hiervoor zo even niet)
2) Popup scherm waarin je vraagt om de kolomnaam (G,H,etc). Kan je ook wel vinden in de Help ;) Ik ben er al een tijdje uit maar zo zou ik het aanpakken.
Voor 1 en 2 wordt Range dan als volgt:
[ code verwijderd ]
Deetch had een keer een mooie macro om de laatste rij van een kolom te bepalen maar die heb ik al een tijdje niet in het topic gezien. Als je dat nodig hebt of er verder niet uitkomt, laat het maar weten :s)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | ' ' Deze macro gaat naar de laatste gevulde cel in een kolom Application.Goto Reference:="R65536C[0]" Selection.End(xlUp).Select End Sub ------------------------------------------------------------------------------------------- Sub First_data() ' ' Deze macro gaat naar de bovenste gevulde cel in een kolom Application.Goto Reference:="R1C[0]" If ActiveCell.Value = "" Then Selection.End(xlDown).Select End Sub |
THanks, met Rank/g wil ik wel ff spelen. Met de help niet, dan wordt de ellende alleen maar groterquote:Op donderdag 29 november 2007 11:27 schreef DaFan het volgende:
Reddiablo: Iets met RANK of RANG. Kan zo ff niet proberen, heb geen Excel bij de hand. Kijk maar even in de Help zolang
Tequi3: Vreemd, weet je zeker dat de sheet naam niet is aangepast ofzo?
Is het celformat ook niet per ongeluk tekst oid gewordenquote:Op donderdag 29 november 2007 12:16 schreef tequi3 het volgende:
Ja, heel vreemd. En er is niks aangepast.. heb het zowel handmatig als automatisch geprobeert. Automatisch door een = in een cel te typen en vervolgens met de muis in een ander werkblad een cel aan te klikken. (Je krijgt dan =Benzinekosten!H4)
Ook gewoon handmatig =Benzinekosten!H4 ingetypt. Het stomme is dat hij hem bij een cel erboven wel weer pakt, en bij een ander tabblad weer niet. Is niet de eerste keer dat ik het heb, misschien een bug?
1 2 | Range("B2").Value = Waarde |
1 |
Als je acces opent, open je hem in een bewerk weergave.quote:Op woensdag 28 november 2007 09:58 schreef Frollo het volgende:
Heuj Excel-goeroe's, weten jullie wellicht ook iets van Access?
Access wijzigt bestandsdatum bij openen
Ik neem aan dat je dan toch wel íets van macros af wist? Ik heb al een lading e-books van internet afgehaald, maar om ze nu allemaal door te lezen gaat me iets te lang duren. Ik hoopte er eigenlijk op dat er hier een of 2 boeken (oid) werden genoemd die het beste zijn om als beginner mee aan de slag te gaanquote:Op zaterdag 1 december 2007 10:09 schreef Deetch het volgende:
is er geen vba voor dummies ofzo?
Ik ben trouwens een heel eind gekomen door zelf macros op te nemen en deze met de help van vba in excel aan te passen. Ook op internet is mucho shit te vinden.
Ik draai Office 2007, daar is de hele indeling anders, iemand die toevallig weet hoe je daar iets kunt ivoegen op bovengenoemde manier?quote:Op vrijdag 30 november 2007 13:55 schreef DaFan het volgende:
Tequi, verticaal zoeken kan inderdaad goed werken. Je moet alleen de checkboxes die je wilt doorzoeken, een naam geven. Ik denk wel dat je weet hoe maar voor de zekerheid:
- Cellen selecteren die checkboxes bevatten (allemaal)
- Invoegen -> Naam -> Definieer (Insert, Name, Define)
- Verticaal zoeken formule bouwen met de naam
- Klaar
Gewoon drie delen maken, 30, 30 en 40%quote:Op dinsdag 4 december 2007 10:19 schreef phluphy het volgende:
Grafiekjesvraag!
Ik wil een taartgrafiek maken, waarbij de taart gesplitst is in een 60% - 40% deel.
So far, so good!
Echter, ik wil het 60% gedeelte weer opsplitsen in twee delen van 50%.
Kan dit überhaupt, of kan ik dan beter een (gestapelde) kolommengrafiek maken?
Dat is toch altijd bij een Comboboxquote:Op dinsdag 4 december 2007 11:58 schreef Folkwin het volgende:
Een korte vraag:
Is het mogelijk het pijltje bij een pulldown menu ook weer te geven zonder dat je op de cel gaat staan?
Zonee, dat is jammer .
Zoja, hoe?
Ik gebruikte Gegevensvalidatie, maar met combobox is het idd helemaal goed!quote:
1 |
quote:=ALS(ISNB(=VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR));"Selecteer een keuze";=VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR))
Okay, mooi.quote:Op woensdag 5 december 2007 00:33 schreef Deetch het volgende:
macros zouden overal moeten werken tenzij op de gebruikers PC de beveiliging te strak is afgesteld of als de macro andere macros/add-ins aanroept die niet op zijn PC zijn geinstalleerd.
Excel markeert vervolgens keuze".quote:=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR);"Selecteer een keuze";=VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR)
1 |
Ik snap niet hoe je automatisch een rij laat toevoegen als je op een bepaalde cel gaat staan, geen idee of dat eigenlijk kan.quote:Op donderdag 6 december 2007 21:44 schreef tequi3 het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is dat als ik in Excel in een bepaalde rij/cel ga staan met mijn cursor er automatisch een nieuwe rij onder aangemaakt word? Dat zou mij elke keer het handmatig invoeren schelen. Misschien op een of andere manier mogelijk met VB oid?
1 2 3 4 5 6 7 8 | ' ' new_row Macro ' De macro is opgenomen op 6-12-2007 door Deetch ' ActiveCell.Offset(1, 0).Rows("1:1").EntireRow.Select Selection.Insert Shift:=xlDown End Sub |
die van mij leek eropquote:Op donderdag 6 december 2007 23:06 schreef Deetch het volgende:
Volgens mij is dit wat je zoekt.
[..]
1 2 3 | Selection.EntireRow.Insert ActiveCell.Offset(-1, 0).Range("A1").Select |
Hoe bedoel je dat? Die van mij gaat als je de macro draait een nieuwe rij toevoegen onder de plek waar je cursor staat... niks meer niks minder.quote:Op vrijdag 7 december 2007 11:35 schreef DaFan het volgende:
Volgens mij gaat dat heel snel irritiren dat je met selecteren al een nieuwe rij hebt
Dan is die van Deetch toch mooier
oh sorry.. ik heb de engelstalige versie (al zullen deze functies daar niet zo moeilijk te vinden zijn )quote:Op zaterdag 8 december 2007 01:05 schreef Deetch het volgende:
dit zal je alvast een stukje op weg helpen:
telefoonnummer begint met (06)
=DEEL(A2;VIND.ALLES("(06)";A2)+4;LENGTE(A2)-3)
mobex in de regel
=DEEL(A2;VIND.ALLES("mobex";A2)+5;LENGTE(A2)-4)
combinaties van vind.alles en deel zullen je al een heel stukm helpen en dat gecombineerd met een aantal geneste als functies om alle varianten te pakken.
In deel 3 heb ik al eens laten zien hoe je in een macro begint met het uitzetten van de beveiliging en hem na het uitvoeren van de macro weer aanzet. Ik ben een beetje lui dus moet je zelf maar even zoeken.quote:Op zondag 9 december 2007 20:13 schreef RayMania het volgende:
Hoi. Is er een mogelijkheid om een sheet te beveiligen dat niks aangepast kan worden in een cel, máár dat wel gebruik gemaakt kan worden een sorteermacro (via autovorm) die alle cellen sorteert? Als ik nu m'n sheet beveilig tegen aanpassen doen m'n macro's het niet meer.
Ik heb even gezocht en het werkt, geweldig .quote:Op zondag 9 december 2007 22:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
In deel 3 heb ik al eens laten zien hoe je in een macro begint met het uitzetten van de beveiliging en hem na het uitvoeren van de macro weer aanzet. Ik ben een beetje lui dus moet je zelf maar even zoeken.
tnx, ik had ook al iets dergelijks gevonden:quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:10 schreef DaFan het volgende:
DR34M3R voor volgende keer:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
Macro openen in visual basic. In het linkervenster kun je dan rechts klikken op de module waarin zich de macro bevind. Dan kies je "Eigenschappen van VHBA Project" tabblad "Beveiliging" en daar klop je je wachtwoord in.quote:Op dinsdag 11 december 2007 19:47 schreef RayMania het volgende:
[..]
Ik heb even gezocht en het werkt, geweldig .
Alleen daarna zeg je dat je het object waar de macro aan is gelinkt om de beveiliging te unlocken en weer te locken is beveiligd met een ander paswoord. Hoe kun je dat precies doen. Via Autovorm opmaken -> Bescherming kop ik wel op blokkeren, maar daar kun je geen wachtwoord invoeren.
Je wilt dus iets extra aan je gekopieerde cellen toevoegen dat in het origineel niet staat?quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:12 schreef RayMania het volgende:
Nog een vraagje, is het mogelijk dat er automatisch iets 'meegekopieerd wordt' als ik bepaalde cellen met inhoud kopieer? Dus als ik bijvoorbeeld cel A1 t/m A9 kopieer, dat ik dan de inhoud achter Ctrl-V heb, máár ook een standaard stukje tekst oid wat ik mee wil kopiëren.
Mooi, dat is gelukt. Klopt het dat je nu niet op "Bewerken" kan klikken bij Macro's (via Extra -> Macro's, maar dat je eerst via de Visual Basic Editor -> Eigenschappen van VBAProject het wachtwoord moet invullen?quote:Op dinsdag 11 december 2007 21:45 schreef Deetch het volgende:
[..]
Macro openen in visual basic. In het linkervenster kun je dan rechts klikken op de module waarin zich de macro bevind. Dan kies je "Eigenschappen van VHBA Project" tabblad "Beveiliging" en daar klop je je wachtwoord in.
Oeh, dit is echt abacadabra voor mij. Wat ik bedoel is dat ik áltijd een bepaalde zin erbij wil hebben onder de Ctrl-V. Dus als ik bijvoorbeeld cel A1 en A3 kopieer, dat dan die standaard tekst onderaan de inhoud van cel A1 en A3 komt. Maar selecteer ik A5 t/m A8, dan moet ook weer die tekst erbij komen. Dus gewoon altijd, ongeacht welke cel er eigenlijk wordt gekopieërd . Qua Visual Basic taal heb ik nul ervaring, helaas.quote:Op dinsdag 11 december 2007 21:47 schreef Deetch het volgende:
[..]
Je wilt dus iets extra aan je gekopieerde cellen toevoegen dat in het origineel niet staat?
Je zou twee nieuwe macros kunnen maken
macro1:
De hele range inlezen (cel voor cel) in een variabele (array)
macro2:
De hele range plakken vanuit de variabele (array) en de extra info er bij plempen.
Ctrl+PgUp en Dn.quote:Op woensdag 12 december 2007 17:01 schreef Decoy het volgende:
Is het mogelijk om, doormiddel van een toetscombinatie, te wisselen van sheets in Excel.
Dus niet van Book1 naar Book2 maar van Sheet1 naar Sheet2.
Voor Excel 2003 en 2007
quote:De gedeelde werkmap kan alleen als alleen-lezen worden geopend
Ga na of de werkmap een gedeelde lijst uit Microsoft Excel 95 is Wanneer u een dergelijke lijst in Microsoft Excel 2000 opent, wordt het bericht weergegeven dat gedeelde bestanden uit Microsoft Excel 95 uitsluitend als alleen-lezen kunnen worden geopend. Als u het bestand in kwestie wilt converteren naar een gedeelde werkmap van Microsoft Excel 2000, kiest u Opslaan als in het menu Bestand. Klik in het vak Bestand opslaan als op Microsoft Excel-werkmap (*.xls) en typ in het vak Bestandsnaam een nieuwe naam. Vervolgens kunt u de werkmap delen.
Ga na of alleen-lezen is aanbevolen Het is mogelijk dat iemand heeft aanbevolen het bestand als alleen-lezen te openen. In dat geval kunt u het bestand bewerken en opslaan door op Nee te klikken als antwoord op de aanbeveling om het bestand als alleen-lezen te openen.
Gebruik Opslaan als als u de gegevens wilt bewerken Het is mogelijk dat iemand het werkmapbestand het kenmerk alleen-lezen heeft gegeven. Als u de gegevens in het bestand wilt bewerken en opslaan, kiest u Opslaan als in het menu Bestand en slaat u de gedeelde werkmap op onder een andere naam zodat u deze kunt bewerken.
Dat vreesde ik al!quote:Op vrijdag 14 december 2007 13:23 schreef DaFan het volgende:
Ik denk eerder dat dat een Windows-probleem is dan Excel. Ik zou het zo niet weten eigenlijk.
Nou ja, makkelijk is niet het juiste woord, maar het werkt wel (zolang de voornaam geen spatie bevat).quote:Op woensdag 19 december 2007 12:12 schreef woeshie het volgende:
Goeiemiddag
als je in 1 cel een "naam" en "voornaam" hebt, bestaat er dan een gemakkelijke functie om deze van plaats te verwisselen?
Dus van "naam" "voornaam" naar "voornaam" "naam"
Alvast bedankt!
Kijken of je uberhaupt macro's hebt. Misschien heb je per ongeluk een keer op record gedrukt ofzo. Staat onder Extra -> Macro -> Macro's (Tools -> etc). Daar kan je ze ook inkijken en verwijderen.quote:Op maandag 7 januari 2008 17:51 schreef static het volgende:
Hoe kom ik opeens aan een macro in mijn bestand?
Er staan wat simpele berekeningen en en een verwaalde countif, maar nu ik het bestand open vraagt het programma of ik de macro's wil aanzetten.
What did I do?
Ik ben even voor je aan 't klooien gegaan en ineens had ik 'm.quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:33 schreef Deetch het volgende:
Ik wil in excel bestand 1 een waarde laten zien uit excel bestand 2 zonder deze tweede te moeten openen. Ik heb nl. een oberzichtssheet die uit 100 andere sheets gegevens moet halen.
Ik gebruik nu: ="[bestand2.xls]sheet1'!D2 maar als bestand 2 niet open is krijg ik #REF!.
niet als je het bestand waaruit hij de gegevens moet halen niet opent.quote:Op woensdag 16 januari 2008 11:11 schreef Bruce117 het volgende:
Die methode lijkt hier toch wel vrij aardig te werken
Hier inmiddels ook.quote:Op woensdag 16 januari 2008 11:11 schreef Bruce117 het volgende:
Die methode lijkt hier toch wel vrij aardig te werken
1 |
Office 2007 bedoel je waarschijnlijk.quote:Op woensdag 16 januari 2008 21:24 schreef exile79 het volgende:
Kan de 'Opslaan Als...' functie niet vinden in Excel voor Vista. Am I stupid now?
quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:11 schreef rensuh het volgende:
Heb hier een excel bestand waar van onze voetbal wedstrijden staat hoeveel we gespeeld hebben, en ook wie er gescoord hebben.
Het aantal doelpunten p.p. wordt van C25 tot U25 weergegeven, onder elke cel staat iemand ze naam, dat is van C26 tot U26.
Nu wil ik in een aparte cel dat daar de naam van de topscoorder komt te staan.
Dus Piet 1, Jan 5, Klaas 3, Rob 9
En dan wil ik een aparte cel, alleen Rob hebben staan.
Ben zelf al bezig geweest met oa de functie =Zoeken, maar daar gaat het niet mee lukken
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | range("C14").select for i = 1 to 53 if activecell.value<>"" then exit sub else activecell.offset(1,0).select next i end sub |
1 2 3 | 'doe wat end if |
oeh elegant!!!quote:
Ik denk dat ik jouw code het beste kan gebruiken.quote:
ja ik heb office maar gewoon normaal excel. Aangezien het bestand afkomstig is van excel 2007 kan ik hem niet leznequote:Op zondag 27 januari 2008 11:22 schreef Deetch het volgende:
Heb je wel office op je pc of dat ook niet? Zonder office wordt het lastig. In notepad en wordpad zie je iig niets. Heb je al gegoogled op free excel viewer?
De gene van wie je dat bestand hebt gekregen moet hem opslaan in een format dat je wel kan lezen.
welke versie is "normaal" excel. Degene die je dat bestand heeft gestuurd moet hem opslaan als excel voor oudere versies.quote:Op zondag 27 januari 2008 15:59 schreef stevengerrard het volgende:
[..]
ja ik heb office maar gewoon normaal excel. Aangezien het bestand afkomstig is van excel 2007 kan ik hem niet lezne
Alt-enter na elke regel?quote:Op zondag 27 januari 2008 19:41 schreef 2cv het volgende:
Ik wil graag een hele lap text (een routebeschrijving) in 1 cel proppen. Resultaat is dat ik een cel krijg van 3 kilometer breed. Daarom wil ik de text binnen die ene cel boven elkar zetten. Maar hoe doe ik dat ?
Voorbeeld van wat ik nu heb:
Eerste straat links, 350 meter rechtdoor, rechtsaf, bij de stoplichten weer rechtsaf en dan de 3e supermarkt links
Wat ik wil:
Eerste straat links, 350
meter rechtdoor, rechtsaf,
bij de stoplichten weer
rechtsaf en dan de 3e
supermarkt links
Nope, ik bedoel meer dat excel de cel zelf mooi verdeeld vult.quote:Op zondag 27 januari 2008 20:14 schreef mirelia het volgende:
[..]
Alt-enter na elke regel?
Of bedoel je dat niet?
Dat werkt zoals ik wil, top, bedankt !quote:Op zondag 27 januari 2008 20:17 schreef hooibaal het volgende:
Celeigenschappen, Uitlijning, Terugloop.
1 |
Nee wel krijg ik de melding dat iemand af en toe de file heeft beveiligd (heb dan wel de mogelijkheid om m lokaal te saven, het staat op een server). Maar dan vraag ik meestal diegene om hem de file opnieuw op te laten starten en dan is het wel goed. Alleen nu krijg ik geen melding maar krijg ik opeens van bepaalde gebruikers te horen (die m later opstarten) dat ze er niet in kunnen en ga ik kijken en dan is er eentje niet gedeeld. (van de 3 gebruikers op dat moment bijvoorbeeld).quote:Op maandag 28 januari 2008 14:35 schreef Deetch het volgende:
Krijg je bij het openen van een gedeeld bestand niet de mogelijkheid om deze als stand alone te openen?
Dan kan het dus gebeuren dat ze een read-only of kopie versie voor hun neus krijgen en deze dan weer over het origineel heen opslaan zodat het eens gedeelde bestand nu alleen door degene die hem heeft ge-"save-as"d kan worden geopend.
Zou goed kunnen, maar de gebruikers zijn niet echt behulpzaam... als ze zeggen dat ze niks hebben gedaan dan hebben ze overal op lopen rammen.quote:Op maandag 28 januari 2008 15:18 schreef Deetch het volgende:
er is niet iemand die hem lokaal opend en dat over de gedeelde sheet heen opslaat?
het werkt toch ook, alleen moeten de gebruikers zich wel aan de spelregels houden.quote:Op maandag 28 januari 2008 15:48 schreef nils7 het volgende:
[..]
Zou goed kunnen, maar de gebruikers zijn niet echt behulpzaam... als ze zeggen dat ze niks hebben gedaan dan hebben ze overal op lopen rammen.
Laat staan dat ze zeggen wie,wat,hoe,waar (terwijl dat ik ze echt wel gezegd heb dat als ze iets vreemds tegen komen dat ze dat dan moeten melden maar jah...)
Als ze een ja of neej melding krijgen klikken ze ook standaard op ja enzo!
Ik ga ze maar eens opnieuw instrueren.
Ik kan ze helaas niet elke minuut volgen en woensdag stop ik bij dit bedrijf dus dan moet het werken!
Oké Deetch, ik ben er vandaag mee bezig geweest, maar het wil nog niet vorderen.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 | Dim X As Variant Dim FF, FG, M1F, M1G, M2F, M2G, M3F, M3G If _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "FG" _ Then X = "F16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M1G" _ Then X = "J16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M2G" _ Then X = "N16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M3G" _ Then X = "R16" ElseIf _ Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M1F" Or Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M2F" Or Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M3F" _ Then MsgBox "Je hebt de keuze gemaakt voor kolom " + Worksheets("Invoersheet").Range("J9") + "." + (Chr(13)) + "Dit is een kolom met fabriekswaarden. Vul deze kolom in op de volgende sheet.", vbOKOnly + vbInformation End Else MsgBox "Er is geen of een onvolledige kolom keuze gemaakt." + (Chr(13)) + "Doe dit door in Cel J9 de juiste kolomkeuze te maken." + (Chr(13)) + "Let op hoofdletters!!", vbOKOnly + vbInformation End End If -------------------------------------- Worksheets("Invoersheet").Range("F22:F75").Copy _ Worksheets("Invoer").Range(X).PasteSpecial Paste:=xlPasteValues _ Application.CutCopyMode = False |
1 2 3 4 5 6 7 | range=X & ":" & left(X,1) & "69" if Range(range).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Cells.Count = Range(range).Cells.Count then copy blabla else dont copy end if |
Deze code werkt zo goed als prima.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 | Option Explicit Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) Dim Cell As Range Dim Rng1 As Range On Error Resume Next Set Rng1 = ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, 1) On Error GoTo 0 If Rng1 Is Nothing Then Set Rng1 = Range(Target.Address) Else Set Rng1 = Union(Range(Target.Address), Rng1) End If For Each Cell In Rng1 Select Case Cell.Value Case vbNullString Cell.Interior.ColorIndex = xlNone Cell.Font.Bold = False Case 0 Cell.Interior.ColorIndex = 3 Cell.Font.Bold = True Case 1 To 4 Cell.Interior.ColorIndex = 4 Cell.Font.Bold = True Case 5 To 9 Cell.Interior.ColorIndex = 5 Cell.Font.Bold = True Case 10 To 19 Cell.Interior.ColorIndex = 6 Cell.Font.Bold = True Case 20 To 49 Cell.Interior.ColorIndex = 7 Cell.Font.Bold = True Case 50 To 99 Cell.Interior.ColorIndex = 8 Cell.Font.Bold = True Case 100 To 1E+17 Cell.Interior.ColorIndex = 9 Cell.Font.Bold = True Case Else Cell.Interior.ColorIndex = xlNone Cell.Font.Bold = False End Select Next End Sub |
Voeg na "For Each Cell In Rng1" het if-statement "If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14" toe.quote:Op maandag 4 februari 2008 11:31 schreef Folkwin het volgende:
Allereerst wil ik deze opmaak maar in een bepaald cellenbereik (de gehele "K" en "N" kolom) toepassen.
Voeg "Case -4 To -1" toe voor een negatieve waarde.quote:Daarnaast moeten dezelfde klassen ook in de "-" (min) vorm toegepast worden maar lijkt dat niet te lukken.
http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/colors.htmquote:En is er ook een kleurenschema bekend met alle kleuren met bij behorende nummers?
-Deze lukt mij niet.. ik krijg een fout. Compileerfout: verwacht Then of GoToquote:[..]
Voeg na "For Each Cell In Rng1" het if-statement "If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14" toe.
Beter is het om het nog eerder op te vangen. Hoe minder acties er uitgevoerd worden hoe beter de performance.
1 2 3 | If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14 Select Case Cell.Value |
- Ik had het verkeerd omgedaan.. stomstom. Gelukt!quote:[..]
Voeg "Case -4 To -1" toe voor een negatieve waarde.
Doe dit wel voor de Case Else, anders krijg je errors.
-Mijn dank is groot!quote:[..]
Link
-Deze lukt mij niet.. ik krijg een fout. Compileerfout: verwacht Then of GoToquote:[..]
Voeg na "For Each Cell In Rng1" het if-statement "If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14" toe.
Beter is het om het nog eerder op te vangen. Hoe minder acties er uitgevoerd worden hoe beter de performance.
1 2 3 | If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14 Select Case Cell.Value |
Je moet "Then " aan het einde van de regel met het if-statement zetten.quote:Op woensdag 6 februari 2008 10:56 schreef Folkwin het volgende:
Niemand die mij met deze kan helpen:
[..]
-Deze lukt mij niet.. ik krijg een fout. Compileerfout: verwacht Then of GoTo
Ziet er nu als volgt uit:
[ code verwijderd ]
1 2 3 | If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14 Then Select Case Cell.Value |
Office-knop > Opties voor Excel > Vertrouwenscentrumquote:Op woensdag 6 februari 2008 11:49 schreef RayMania het volgende:
Weet iemand waar ik de macro's kan aanzetten bij Excel 2007? Ik zoek me rot.
De code werkt grotendeels prima!quote:
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | Dim n As Integer=myString.Length For i as integer=0 to n-1 dim str as string=myString.Substring(i,i+1) If IsNumeric(str) then strNumber+=str else strChar+=str End if Next Xletters = strChar |
Oh, dat zou kunnen, ik doe zelden iets met comboboxen.quote:Op donderdag 7 februari 2008 11:15 schreef DaFan het volgende:
VERT.ZOEKEN werkt niet in een dropdown (combobox).
Thanks! Ik zat ook te denken aan VB-codes, maar daar weet ik echt geen snars van af...quote:Op donderdag 7 februari 2008 14:58 schreef Frollo het volgende:
Met de hand erop schrijven.
Whehe, ik ga even zoeken, brb.
Mijn dank is groot voor de moeite! Ik zoek ff waar ik dit kan vinden in de 2007 editie (=graf-versie )quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:04 schreef Frollo het volgende:
Goed nieuws, in Office 2002 (XP) kan het in elk geval: Bestand > Pagina-instelling > tabblad Pagina
[ afbeelding ]
AAAARGH!!! Is het zo simpel!? KILL KILL...quote:Op donderdag 7 februari 2008 15:15 schreef Frollo het volgende:
En in Excel 2007 gaat het zo:
[ afbeelding ]
Whehehe... Excel trapt er niet in... nu krijg ik op elk werkblad dezelfde aangegeven begin paginanummerquote:Op donderdag 7 februari 2008 15:28 schreef Frollo het volgende:
Mooi zo, succes met je scriptie en vergeet niet af en toe te relaxen!
Ja dat heb ik ook gedaan... wat Excel dan doet is , volgens mij, de pagina's doornummeren als de sheet niet op 1 pagina past... het is niet zo dat als je de werkbladen afdrukt hij elk werkblad als een nieuwe pagina ziet. Ik heb even een voorbeeld-file gemaakt. Bij mij staat er op elke sheet gewoon "60 van 260"quote:Op donderdag 7 februari 2008 16:10 schreef Frollo het volgende:
Huh?
Bij mij gaat het goed hoor. Ik maak een kop (of voet-) tekst en daar zet ik het paginanummer in middels het knopje (wat resulteert in &[Pagina]), en dan stel ik in bij welk nummer hij moet beginnen. Kan niet fout gaan.
Hehe... ik heb de hoop opgegeven... ik kan ook niet een relatieve verwijzing doen naar andere werkbladen, waardoor ik telkens naar dezelfde werkblad verwijs met als resultaat: ...hetzelfde paginanummerquote:Op donderdag 7 februari 2008 16:44 schreef Frollo het volgende:
Ahhh fuck, dat is inderdaad wel een probleem ja.
Ik heb de opties helemaal nageplozen maar dit is volgens mij niet te verhelpen.
Tnxquote:Op donderdag 7 februari 2008 17:08 schreef Frollo het volgende:
Mja, dan toch maar met de hand inderdaad.
Succes met je scriptie iig.
Ik krijg het toch niet voor elkaar om met behulp van je conceptje de letters eruit te filteren. Zou je nog iets kunnen helpen?quote:Op woensdag 6 februari 2008 19:56 schreef Deetch het volgende:
dat heeft te maken met de tweede regel van de code van ralfie omdat hij daar van je variabele X (de celverwijzing) alleen de meest linkse character pakt ( left(X,1) )
Je zou dus eerst de hele variable X character voor character moeten anlyseren en dan de letters in een aparte variabele (Xletters) opslaan. DE code van regel 2 wordt dan
[ code verwijderd ]
conceptje voor letters eruit filteren
[ code verwijderd ]
Nee... een vorige student had 700 pagina's... statistiek uitdraaien en individuele data van experimenten die erbij moeten... ben nogal mild met mijn 160 pagina's.quote:Op zondag 10 februari 2008 18:56 schreef Deetch het volgende:
Zijn 160 paginas bijlagen ook niet een beetje veel van het goede?
alternatief is iets alsquote:Op maandag 11 februari 2008 12:15 schreef its_me_ het volgende:
[..]
Ik krijg het toch niet voor elkaar om met behulp van je conceptje de letters eruit te filteren. Zou je nog iets kunnen helpen?
1 |
Is de artikelcode als tekst of getal ingevoerd? Indien als getal en altijd 8 cijfers lang en de eerste twee zijn altijd de categorie danquote:Op maandag 11 februari 2008 11:50 schreef Folkwin het volgende:
Er is een kolom met verschillende artikelnummers. Al deze artikelnummers (afgeleid van eerste twee cijfers) behoren tot een categorie.
10338001 - 10 - Categorie 1
13172362 - 13 - Categorie 2
16602513 - 16 - Categorie 2
Nu moeten deze categorien beide een voorwaardelijke opmaak krijgen. Wanneer categorie 1 een procentuele afwijking heeft van -100 t/m -2 dan moet deze blauw worden. Wanneer deze afwijking -1 t/m 1 bedraagt gewoon wit en bij een afwijking van 2-100 moet dit rood zijn.
Ditzelfde geldt voor Categorie 2, alleen deze is van -3 t/m -100 en zo verder.
1 |
1 2 3 | activecell.value=now() end sub |
quote:Op donderdag 21 februari 2008 09:12 schreef Piles het volgende:
Heb ik ook nog een andere vraag: Ik verwijs dus van het ene naar het andere blad, maar als de broncel leeg is, krijg ik in de doelcel een 0, en dat wil ik niet. Kan dit wel oplossen met ALS(), maar dat kan toch ook wel anders?
Nee, niet echt wat ik zoek denk ik. Wat in de broncel staat moet gewoon exact overgenomen worden, ook als het een nul is. En als ie leeg is, moet de doelcel ook leeg blijvenquote:Op donderdag 21 februari 2008 09:36 schreef DroogDok het volgende:
Het weergeven van de getallen ) kan je uitzetten, maar dan zie je geen enkele waarde 0 meer, weet niet of dat is wat je wilt?
Via Extra -> Opties -> Weergave -> Nulwaarden (onderaan in het midden van het tabblad.)
jaquote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:12 schreef DaFan het volgende:
Zijn de nummers altijd even lang?
Zet hetvolgende eens in B3quote:Op dinsdag 4 maart 2008 15:39 schreef Timmehhh het volgende:
Mijn vader heeft het volgende probleem, hij wil de middelste 3 getallen uit een cel automatisch verwijzen naar een andere cel.
Stel in cel B2 staat het nummer 123456789 en dan wil mijn vader een formule hebben die in B3 de middelste 3 getallen uit de cel B2 krijgt. Dus 456 in dit voorbeeld. Weet iemand hoe dit moet?
Kan dat niet met SUM.IF functie?quote:Op zondag 24 februari 2008 00:55 schreef static het volgende:
Hoe bepaalde waardes in een list niet te tellen?
Vaak maak ik een list van waardes uit een database-export om bepaalde velden/rijen te vergelijken door ze zichtbaar of onzichtbaar te maken; daar wil ik dan een calculatie van maken maar het probleem is dat de formules ook de waardes in de rijen meetelt die (express) niet zichtbaar zijn; hoe voorkom ik dat?
Dan krijg ik een foutmelding, heb wat met "MID" gegoocheld maar kom er niet uit.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:21 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Zet hetvolgende eens in B3
=MID(B2,3,3)
Dan heb je wellicht de Nederlandse Excel.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 17:26 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Dan krijg ik een foutmelding, heb wat met "MID" gegoocheld maar kom er niet uit.
Daarom bij een vraag altijd evn je taal en versie van excel aangeven.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 17:47 schreef Timmehhh het volgende:
Dit werkte hardstikke bedankt !
1 |
1 2 3 4 5 | Cells.Find(What:="1", After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt:= _ xlWhole, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _ False, SearchFormat:=False).Activate ActiveCell.Offset(0, 1).Value = "Nieuwjaarsdag" |
Nee, ik kom er niet uit. Moet nu steeds de data naar de verschillende tabbladen kopieeren; beetje omslachtig.quote:
In het nederlands moet je ook ipv , een ; gebruiken. En omdat nieuwjaarsdag altijd de eerste januari is kan deze nooit verder dan in de eerste 8 regels van je kalender staan. Maar je mag ook de formule in de hele kolom van junari gooien als je dat liever doet.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 17:47 schreef Die-El het volgende:
Dank voor de hulp, Deetch.
Als ik de bovenstaande in mijn Nederlandse Excel 2007 zet en ALS voor IF, dan heb ik echter een rekenfout. Het bereik gaat dan toch van B10 tot en met B48? Als een waarde van 1 tussen B10 en B48 zit, dan wil ik de cel ernaast "Nieuwjaarsdag" te voorschijn zien komen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 | ' Don't forget to copy the function RangetoHTML in the module. ' Working in Office 2000-2007 Dim rng As Range Dim OutApp As Object Dim OutMail As Object With Application .EnableEvents = True .ScreenUpdating = True End With Set rng = Nothing Set rng = ActiveSheet.UsedRange 'You can also use a sheet name 'Set rng = Sheets("YourSheet").UsedRange Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application") OutApp.Session.Logon Set OutMail = OutApp.CreateItem(0) On Error Resume Next With OutMail .To = "*************" .CC = "" .BCC = "" .Subject = "Waarnemingen Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen - Middelburg" .HTMLBody = RangetoHTML(rng) .Display 'or use .Send End With On Error GoTo 0 With Application .EnableEvents = True .ScreenUpdating = True End With Set OutMail = Nothing Set OutApp = Nothing End Sub |
1 |
Ik krijg het niet voor elkaar om het fout te doen Geen idee wat er mis is met je excelquote:Op dinsdag 11 maart 2008 16:04 schreef Piles het volgende:
Ik heb nu echt een vaag en irritant probleem. Ff simpel uitgelegd:
Ik heb in rij 1 een aantal getallen (1,2,3 enz). In cel A2 staat =A1, en geeft dus 1. Als ik de formule nu doorsleep over de rest van de kolommen veranderen de formules gewoon goed mee als ik in de formulebalk kijk (=B1, =C1 enz), maar toch krijg ik als waarde altijd 1 terug. Als ik dan in de formulebalk ga staan, en op enter druk, dan pakt ie m wel
Formules rekent ie dus helemaal niet meer automatisch doorquote:Op dinsdag 11 maart 2008 16:12 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Ik krijg het niet voor elkaar om het fout te doen Geen idee wat er mis is met je excel
Dat lijkt wel een excel beperking.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 16:36 schreef Stansfield het volgende:
Hoe krijg je zo'n code normaal in zijn totaliteit? Zoder dat hij afrond
7E+17
Het moet zijn 700678021019033978, maar in de regel staat: 700678021019033000 en in het veld dus 7E+17.
Hoe krijg ik dus gewoon 700678021019033978 (wat ik typ) in het veld te staan?
Morgen ff proberenquote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:14 schreef Deetch het volgende:
ga dan naar menu optie tools, opties en op tabblad berekenen zet je het vinkje voor automatisch bereken aan.
Ik had ze nodig voor verticaal zoeken. Maar ik heb het al opgelost door alleen de laatste 3 cijfers te gebruiken. Toch bedankt.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:19 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat lijkt wel een excel beperking.
Met deze afronding heb je nl. precies 16 posities (15 getallen plus teken (+/-) en een macht van 10)
Heb je al die laatste getallen nodig want die lijken me niet heel veel bijdragen aan het grote geheel.
Als je ze als tekst invoert, met een ' ervoor blijven ze wel staan.
Dat zou met een macro kunnen maar dan moet je die in een Onchange event drukken. kun je niet veel beter de opmaak in je tweede book opnieuw kopieren, ik neem tenminste aan dat de kleurtjes dmv voorwaardelijke opmaak worden gegenereerd?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:02 schreef Noin het volgende:
Heu folks,
Ik kan bij de help en faq wel vinden hoe ik losse cellen van Book1 kan linken met Book2.
Probleemis: ik heb een schema met kleurtjes.
Ik krijg het voor elkaar een link te maken van a1..k20 van book1 naar book2.
Dan krijg ik alle getalletjes netjes gecopieerd, als ik een 5 typ in book 1 update ie het netjes naar book2. Prima!
Echter, de opmaak, dus de kleurtjes verandert ie dan niet. Weet iemand of je de opmaak ook kunt linken en laten updaten als ik het bijvoorbeeld verander in book1 ?
En het werkt nog ookquote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:14 schreef Deetch het volgende:
ga dan naar menu optie tools, opties en op tabblad berekenen zet je het vinkje voor automatisch bereken aan.
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 23:29 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat zou met een macro kunnen maar dan moet je die in een Onchange event drukken. kun je niet veel beter de opmaak in je tweede book opnieuw kopieren, ik neem tenminste aan dat de kleurtjes dmv voorwaardelijke opmaak worden gegenereerd?
Je selecteert de cel (bijv B3) en kiest dan in het menu Data voor Validation. Daar kun je de optie custom aanvinken en in de regel formula typ je dan:quote:Op vrijdag 14 maart 2008 09:16 schreef Thrilled het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om bij een cel een datum in te voeren en die te limiteren? Ik wil dat ze in een cel nooit een datum in kunnen voeren die gister, of langer geleden was. Alleen vandaag en de toekomst in dus.
1 2 3 | =B3>Round(Now()-1,0) om data toe te staan vanaf gisteren 0:00 =B3>Date(2008,1,14) om data toe te staan vanaf 14 jan 2008 |
Anyone?quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:17 schreef G-Mart het volgende:
Hoi, ik ben niet zo goed met Excel macro's maar ik heb nu een functie nodig en het is net iets te complex om mijn vraag om te zetten in goede trefwoorden voor Google dus ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me uit de brand kunnen helpen.
Ik heb een Excel file met 2 tabbladen. Nu heb ik op tabblad 2 een 'aanvinkbox'. Nu wil ik het eigenlijk zo hebben, dat als ik die box aanvink dat er dan een cel op tabblad 1 groen kleurt. En als het aanvinkboxje niet aangevinkt is moet diezelfde cel rood zijn.
Iemand enig idee hoe ik dit zou moeten doen ...
1 2 3 4 5 | Sheet1.Range([cel]).Color = Green Else Sheet1.Range([cel]).Color = Red End If |
Range("A2").Interior.Color = Greenquote:Op vrijdag 14 maart 2008 13:46 schreef DaFan het volgende:
Ik weet niet 100% zeker of .Color werkt anders moet het iets worden van Background = Green etc maar dat kan je zelf wel vinden neem ik aan
quote:Op woensdag 12 maart 2008 22:17 schreef G-Mart het volgende:
Hoi, ik ben niet zo goed met Excel macro's maar ik heb nu een functie nodig en het is net iets te complex om mijn vraag om te zetten in goede trefwoorden voor Google dus ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me uit de brand kunnen helpen.
Ik heb een Excel file met 2 tabbladen. Nu heb ik op tabblad 2 een 'aanvinkbox'. Nu wil ik het eigenlijk zo hebben, dat als ik die box aanvink dat er dan een cel op tabblad 1 groen kleurt. En als het aanvinkboxje niet aangevinkt is moet diezelfde cel rood zijn.
Iemand enig idee hoe ik dit zou moeten doen ...
Ik zag je probleem op mijn stage al en begrijp je 'probleem'.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | ' ' CheckBox1_Click Macro ' Macro recorded 11/03/2008 by Administrator ' ' If Sheet2.[naam checkbox].Value = True Then Sheet1.Range(["J9"]).Interior.Color = Green Else Sheet1.Range(["J9"]).Intertior.Color = Red End If End Sub |
Thanks, ik heb de typo gefixed en de brackets weggehaald, maar er gebeurd nog steeds niks helaas ..quote:Op dinsdag 18 maart 2008 11:02 schreef Thrilled het volgende:
typo: Intertior
en ik weet niet of het uitmaakt, maar de range kan je ook gewoon typeren als: Range("B3") dus zonder de brackets [ ]
even fixen en nog een keer kijken
Even voor mij weer een nieuwe schreeuw om hulp
Hoe kan ik in een mailmacro een controle toevoegen of 1 cel is ingevuld (de naam van de melder). Als die cel leeg is mag er niet gemaild worden..
Ook wil ik weten of het uberhaupt mogelijk is om een excel sheet te mailen als pdfbijlage zonder externe programma's of plug/addins. Dus gewoon kaal vanuit excel als pdf in een mail zetten..
1 2 3 4 5 6 7 8 | If Blad1.Range("J9").Value = True Then Blad1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 4 Else Blad1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 3 End If End Sub |
Doet hier helaas niks ..quote:Op dinsdag 18 maart 2008 11:36 schreef Thrilled het volgende:
Ik heb je oplossing! tenminste, hij werkt bij mij:
[ code verwijderd ]
Bij mij is mijn excel nederlands dus let even op:
Blad1 = Sheet1 (of welke sheet dan ook, hou de namen wel identiek)
Als je 3x blad1 vervangt door sheet1 werkt deze code feilloos de cellen kan je aanpassen natuurlijk. J9 is de cel waar de checkbox naar verwijst, als je deze aanpast moet je ook in de eigenschappen van de checkbox de cel aanpassen
K9 is volledig willekeurig, elke cel kan je selecteren
als de kleuren niet naar je zin zijn moet je de colorindex aanpassen (de 3 en de 4 staan nu voor groen en rood)
http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/colors.htm
ff naar onder scrollen en daar staat een kleurenoverzicht
De cel waar TRUE en FALSE (WAAR/ONWAAR) in komt te staan kan je verbergen, dus heb je daar ook geen last van.
1 2 3 4 5 6 7 8 | If Sheet1.Range("J9").Value = True Then Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 4 Else Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 3 End If End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 | If Sheet1.Range("J9").Value = True Then Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 4 Else Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 3 End If End Sub |
Vet, het werkt nu! Ontzettend bedankt man!quote:Op woensdag 19 maart 2008 14:17 schreef Thrilled het volgende:
Mogelijke dingen die fout kunnen gaan:
- Je laat waarschijnlijk de macro kijken naar de verkeerde cel, of naar het verkeerde blad.
In de macro zeg je (in jip en janneke taal):
"Als er op Sheet 1 in cel J9 het woordje "True" staat, dan maak je in Sheet 1 cel K9 de kleur groen (4), zo niet dan maak je hem rood
Meer wordt er niet gedefineerd.
- Je laat de checkbox verwijzen naar een verkeerde cel (of je verwijst hem nergens naar).
Bij het aan/uitvinken van een cel krijgt de checkbox een waarde. TRUE voor aangevinkt, FALSE voor uitgevinkt. Als de macro nergens die waarde terug kan vinden weet hij ook niet wanneer hij nou wel of niet een vakje moet in kleuren.
Ik kopieer net jou geplakte macro in een nieuwe excel sheet en ook hier werkt hij weer.. stappenplan:
- Open excel en gooi op Sheet2 ergens een checkbox neer.
- Rechtermuisknop op deze zojuist gemaakte checkbox en kies "Besturingselement Opmaken" (geen idee hoe dit in het engels weergegeven wordt, je moet in ieder geval in het 'eigenschappen' gedeelte komen van de checkbox)
- Hier zie je onderaan een invoerbalk met de tekst: "Link with celll: [ invoerbalk ] en een knopje waarin je een miniatuurweergave ziet van een spreadsheet. Ongeveer
- Klik dát kleine vierkantje aan, nu veranderd het menu in een smalle balk en kan je een cel selecteren. Klik nu eerst op "Sheet 1" en dan bijvoorbeeld op cel J9, nu komt er in die kleine balk Sheet1!$J$9 te staan. Druk 2 maal op enter.
Nu heb je alleen de checkbox laten verwijzen naar die specifieke cel. Als je nu je checkbox uit of aanvinkt komt er op Sheet 1 in cel J9 'TRUE' en 'FALSE' te staan. Als dit niet zo is, moet je het nog een keer proberen..
Nu gaan we de macro er aan toevoegen..
- Druk op Alt + F11 en het Visual Basic venster verschijnt
- in de menubalk bovenaan: Invoegen > Module (Insert > Module)
- Plak daar de volgende code:
[ code verwijderd ]
- Klik op kruisje en nu zit je weer in je excelsheet. Macro is gemaakt, Checkbox is gemaakt.. nu de macro aan de checkbox koppelen..
- Rechtermuisknop op de checkbox en selecteer "Macro toewijzen", in de nederlandse versie is dit de één-na-laatste optie.
- Nu zie je een venster waarin je als het goed is de macro 'kleurtjes' moet zien staan. Selecteer deze, druk op OK en hij moet het doen.
Mocht dit nóg niet lukken, PM me even je mailadres
Let dus even op de verschillen in de taal he.. Sheet = Blad.. cellen kun je aanpassen naar wens. Let wel op dat als je de cel waarnaar de checkbox verwijst wilt veranderen, je ook in de macro de cel moet aanpassen. Hetzelfde met de cel die je in wilt kleuren
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | If Sheet1.Range("J9").Value = True Then Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 4 Else Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 3 End If End Sub Sub Kleurtjes2() If Sheet1.Range("J10").Value = True Then Sheet1.Range("K10").Interior.ColorIndex = 4 Else Sheet1.Range("K10").Interior.ColorIndex = 3 End If End Sub Sub Kleurtjes3() If Sheet1.Range("J11").Value = True Then Sheet1.Range("K11").Interior.ColorIndex = 4 Else Sheet1.Range("K11").Interior.ColorIndex = 3 End If End Sub |
Okay, niet ideaal maar ik moet het er maar mee doen. Nogmaals bedankt voor je hulp .quote:Op woensdag 19 maart 2008 15:00 schreef Thrilled het volgende:
Eindelijk
Nja als je de checkbox steeds kopieert neemt hij steeds dezelfde macro mee. Dus krijg je 10 checkboxes met allemaal dezelfde macro Als jij 10 verschillende checkboxes wil hebben met 10 verschillende vakjes zal je moeten kopieren + aanpassen..
[ code verwijderd ]
Bijvoorbeeld
Je zal hier vast wel handigere manieren voor hebben.. arrays ofzo maar weet ik zelf ook te weinig vanaf.. dit werkt gewoon
Ik zit nu enkel nog met de PDF-kwestie.quote:Op woensdag 19 maart 2008 15:29 schreef DaFan het volgende:
Thrilled over die mail vraag:
Ik denk dat het problematisch wordt PDF te maken en dan te mailen omdat je dan, met de PDF, buiten Excel om moet gaan werken.
Ik ben heel erg uit VB met Excel nu dus ik kan je helaas niet helpen met die vraag over lege cellen. Ik heb zelf wat geprobeerd met [blaat].Value = "" Then en IsEmpty ([variabele]) maar kom er niet uit...sorry.
1 2 3 4 | MsgBox "Vul uw naam in bij de Melder" Exit Sub End If |
Ja, via Celeigenschappen -> Bescherming -> Geblokkeerd (aanvinken) kun je een cel blokkeren.quote:Op donderdag 3 april 2008 15:46 schreef Stansfield het volgende:
Even een vraag.
Kan ik een bestand maken waarbij sommige cellen met formules beveiligd zijn bij gebruik door anderen die dan wel weer andere cellen (om in te vullen) mogen gebruiken?
je kunt bij custom opmaak toch gewoon het volgende invullen? 0 "m3"quote:Op donderdag 3 april 2008 11:49 schreef worldpimber het volgende:
Vraagje
Je kunt cellen in celeigenschappen automatisch een getal indeling geven, bijvoorbeeld datum, aantal decimalen etc. Bij aangepast kan je vervolgens er nog wat achter plempen ook, zoals kWh, L (liters) etc. Maar sommige dingen kunnen bijvoorbeeld niet. Ik wil m³ achter het getal hebben, maar dan krijg je "De getalnotatie die u heeft gekozen is ongeldig ... etc. bladiebla", druk op [OK].
Is er een tag oid die je kunt gebruiken om elk willekeurig achtervoegsel bij getallen neer te zetten, tussen haakjes oid En waarom kan het 1 wel en het ander niet. kWh kan bijvoorbeeld wel, maar alleen m weer niet. Denk dus dat ik wat fout doe
Weet je ook waar dat precies zit in de nieuwste excel versie?quote:Op donderdag 3 april 2008 15:53 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, via Celeigenschappen -> Bescherming -> Geblokkeerd (aanvinken) kun je een cel blokkeren.
Je moet dan wel Extra -> Beveiliging -> Blad instellen
menu insert, name, definequote:Op donderdag 3 april 2008 15:14 schreef dwnick het volgende:
Ik heb een voor het oog eenvoudig vraagje. Ik heb een groep cellen een naam gegeven, deze naam zou ik graag willen verwijderen of veranderen. Op de een of andere manier lukt dit niet. Wie heeft een idee?
In A2 zet je: =DATE(YEAR(A1)+1,1,1)quote:Nog een puntje waar ik niet uit kom is het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld in cel a1 'maart 2007' staan. Nu wil ik dat in cel a2 automatisch de eerste maand van het volgende jaar staat, dus in dit geval 'januari 2008'. Hoe kan ik dit oplossen?
Heb hier helaas alleen Excel2000, maar kun je dat niet in de Help vinden?quote:Op donderdag 3 april 2008 16:04 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Weet je ook waar dat precies zit in de nieuwste excel versie?
Tools > Protection > Protect Sheetquote:Op donderdag 3 april 2008 16:04 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Weet je ook waar dat precies zit in de nieuwste excel versie?
1 |
1 |
1 |
Ja, dat zocht ik dus. Het geheel moet dus tussen aanhalingstekens.quote:Op donderdag 3 april 2008 15:57 schreef Deetch het volgende:
[..]
je kunt bij custom opmaak toch gewoon het volgende invullen? 0 "m3"
Kun je dan niet beter achter de naam een random getal genereren en daar dan de rank van bepalen? op die manier krijg je in ieder geval een random volgorde zonder duplicaten.quote:Op donderdag 3 april 2008 20:39 schreef magnifor het volgende:
Is het ook nog mogelijk om te zorgen dat een naam niet meer dan 1 keer gebruikt wordt? Ik moet nu 9 namen random selecteren, maar er komen aantal namen meerdere keren in voor.
Alvast bedankt.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("C13")) Is Nothing Then MsgBox "Cel C13 is veranderd" Else MsgBox "Cel C13 is nietveranderd" Exit Sub End If End Sub |
de msgbox is slechts een voorbeeld van welke functie je daar zou kunnen plaatsen.quote:Op vrijdag 4 april 2008 10:25 schreef Thrilled het volgende:
Ik weet wel hoe ik een waarde in een cel can checken en er ook een event aan hangen, maar in dit geval zit ik dus met een (variabele) datum die aan bepaalde voorwaarde moet voldoen.. dus is de datum binnen nu en 14 dagen dan moet er een melding komen, maar als er over 6 maanden weer een datum ingevoerd wordt die ook op dat moment binnen 2 weken plaats vind moet hij ook de msgbox geven (msgbox, geen celmelding).
En checken of hij leeg is of niet is in dit geval nvt omdat het een verplichte cel is..
1 2 3 4 5 | msgbox "Deze datum is binnen twee weken" else exit if end if |
Uhm ja dat werkt wel (thnx!!!) maar nu checkt hij dat na elke actie die je doet (er worden nog meer cellen ingevuld na de datum) dus krijg je tig keer die melding dat de datum binnen 2 weken is is dat in te stellen dat ie het maar een 'x' aantal keren laat zien?quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:27 schreef Deetch het volgende:
[..]
de msgbox is slechts een voorbeeld van welke functie je daar zou kunnen plaatsen.
in vb is de functie voor de huidige datum DATE, dus kun je de volgende functie in plaats van de msgbox "cel is veranderd" plakken:
[ code verwijderd ]
hoort daar niet iets achterquote:Op vrijdag 4 april 2008 14:52 schreef DaFan het volgende:
if range("c13").value > DATE AND range("c13").value < DATE + 14 then
1 2 3 | <code> END IF |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("C13")) Is Nothing Then If Range("c13").Value > Date And Range("c13").Value < Date + 14 Then MsgBox "tussen nu en 2 weken" End If Else Exit sub End If End Sub |
Rechtermuisknop op tabblad > Programmacode weergeven > dropdown selecteer ik "Worksheet" en plak ik deze code:quote:Op vrijdag 4 april 2008 16:03 schreef Deetch het volgende:
Deze code werkt perfect, je moet hem alleen wel op de goede plek neerzetten. Zie hoiervoor de eerste regel van mijn post van 4-4-8 9:51. Hij moet nl. aan je sheet gekoppeld zijn en niet in een macro module zitten. Zie ook: http://www.cpearson.com/excel/Events.aspx
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("L3")) Is Nothing Then If Range("L3").Value > Date And Range("L3").Value < Date + 14 Then MsgBox "tussen nu en 2 weken" End If Else Exit Sub End If End Sub |
Het probleem is dat er teams gemaakt moet worden, random getal genereren zou kunnen maar kan het niet anders?quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:30 schreef Deetch het volgende:
[..]
Kun je dan niet beter achter de naam een random getal genereren en daar dan de rank van bepalen? op die manier krijg je in ieder geval een random volgorde zonder duplicaten.
Dat zou gewoon moeten werken Heb je macros wel toegstaan in je worksheet? Dit check je door in het menu tools, options, tabblad security, knop macro security te kiezen en dan beveiliging om medium zetten (of low, maar medium is beter)quote:Op vrijdag 4 april 2008 16:06 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Rechtermuisknop op tabblad > Programmacode weergeven > dropdown selecteer ik "Worksheet" en plak ik deze code:
[ code verwijderd ]
Hij doet helemaal niks
Haha mn hele excel sheet zit vol met macro's, beveiliging staat op Laagquote:Op zaterdag 5 april 2008 01:05 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat zou gewoon moeten werken Heb je macros wel toegstaan in je worksheet? Dit check je door in het menu tools, options, tabblad security, knop macro security te kiezen en dan beveiliging om medium zetten (of low, maar medium is beter)
Welke versie van excel gebruik je?
Ik weet hier nog maar een ding op te zeggen: raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrquote:Op maandag 7 april 2008 08:34 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Haha mn hele excel sheet zit vol met macro's, beveiliging staat op Laag
Excel 2003 (11.81)
Waar ik net achter kom, het werkt wel, maar de Msgbox komt pas als ik weer terug op de cel kom? Dus ik kan de datum invoeren, de datum is binnen nu en 2 weken, maar de msgbox verschijnt pas als ik de cel eerst de-selecteer, en dan opnieuw selecteer
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("L3")) Is Nothing Then If Range("L3").Value > Date And Range("L3").Value < Date + 14 Then MsgBox "De aanvraag vindt plaats binnen 2 weken voor de ingangsdatum. Hiervoor gaarne de reden opgeven onder het kopje 'Toelichtingen' onderaan de pagina. Daarnaast wordt u verzocht contact op te nemen met 9876-123456", vbMsgBoxSetForeground, "FOUT BIJ INGEVOERDE DATUM!" End If Else Exit Sub End If End Sub |
quote:Op donderdag 3 april 2008 15:14 schreef dwnick het volgende:
Ik heb een voor het oog eenvoudig vraagje. Ik heb een groep cellen een naam gegeven, deze naam zou ik graag willen verwijderen of veranderen. Op de een of andere manier lukt dit niet. Wie heeft een idee?
quote:Op donderdag 3 april 2008 16:10 schreef Deetch het volgende:
menu insert, name, define
dan te hernoemen naam selecteren en in bovenste invulregel nieuwe naam intypen en Ok klikken.
menu insert, name, define
dan oude naam selecteren en knop delete kiezen voor verwijderen
quote:Op donderdag 3 april 2008 15:14 schreef dwnick het volgende:Nog een puntje waar ik niet uit kom is het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld in cel a1 'maart 2007' staan. Nu wil ik dat in cel a2 automatisch de eerste maand van het volgende jaar staat, dus in dit geval 'januari 2008'. Hoe kan ik dit oplossen?
Bedankt voor je reactie! Alleen ik zit met de case dat als er april 2007 in cel A1 staat, in cel B1 dan januari 2008 moet staan. Als er november 2007 in cel A1 staat moet er nog steeds januari 2008 staan. Pas op het moment dat er december 2008 in A1 staat moet cel B1 verspringen naar een jaar later, januari 2009. Is dit ook mogelijk?quote:[b
In A2 zet je: =DATE(YEAR(A1)+1,1,1)
Hij deed het zojuist even goed maar na een paar keer werkt het alleen als ik hem opnieuw selecteer.. what is wrong?quote:Op maandag 7 april 2008 09:23 schreef Deetch het volgende:
Helpt het als je de msgbox code iets aanpast?
[ code verwijderd ]
de vbmsgbox.... zorgt ervoor dat de msgbox altijd naar de voorgrond springt
heb je de code wel geprobeerd? Want hij doet bij mij precies wat ie zou moeten doen.quote:Op maandag 7 april 2008 10:43 schreef dwnick het volgende:
Bedankt voor je reactie! Alleen ik zit met de case dat als er april 2007 in cel A1 staat, in cel B1 dan januari 2008 moet staan. Als er november 2007 in cel A1 staat moet er nog steeds januari 2008 staan. Pas op het moment dat er december 2008 in A1 staat moet cel B1 verspringen naar een jaar later, januari 2009. Is dit ook mogelijk?
Volgens mij moet het zijn worksheet_change ipv worksheet_selectionchangequote:Op maandag 7 april 2008 12:52 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Hij deed het zojuist even goed maar na een paar keer werkt het alleen als ik hem opnieuw selecteer.. what is wrong?
Nog 8 postsquote:Op maandag 7 april 2008 14:10 schreef Deetch het volgende:
[..]
Volgens mij moet het zijn worksheet_change ipv worksheet_selectionchange
Verduidelijk je vraag eens? Wat wil je waarheen kopieren?quote:Op maandag 7 april 2008 14:57 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Nog 8 posts
Met change werkt hij inderdaad.. maar hoe vermenigvuldig ik hem nou? Ik dacht gewoon simpel copy/paste maar dat werkt niet
Waarom wil je zo graag naar het volgende deel?quote:Op dinsdag 8 april 2008 16:43 schreef Deetch het volgende:
[..]
Verduidelijk je vraag eens? Wat wil je waarheen kopieren?
Wil je op dezelfde sheet meerdere cellen een (andere) melding laten genereren?
Wil je op meerdere sheets dezelfde melding laten genereren?
elaboreer waarde Thrilled.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |