abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_54872435
Het grote Excel vragen topic:

Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal
Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.
Dus heb je vragen , kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro stel dan hier je vraag.

Tip : De help functie van excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)

Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!!

[Excel] Het grote Excel vragen topic
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #2
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #3
  woensdag 28 november 2007 @ 09:58:14 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_54885926
Heuj Excel-goeroe's, weten jullie wellicht ook iets van Access?

Access wijzigt bestandsdatum bij openen
pi_54890452
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 13:55 schreef tequi3 het volgende:
Ik heb een Excel bestand, deze wil ik kopieren naar een ander excelbestand. Als ik alles selecteer en vervolgens op kopier druk en in mijn andere werkblad op plakken loopt Excel vast (Het is een vrij groot bestand). Vervolgens heb ik importeren geprobeert, Gevens -> Importeren -> Van XML-Gegevensimport (zo doe ik het wel vaker). Dat werkt wel, alleen klopt er niets meer van de opmaak, dit waarschijnlijk omdat dat werkblad in een eerdere versie van Office Excel gemaakt is.

Ik werk momenteel in Excel 2007. Is er een manier om het werkblad toch te kopieren, incl. juiste opmaak e.d.?

Edit:

Hmm, ik heb het in Excel 2003 geprobeert, daar ging het rechtstreeks kopieren wel goed zonder vastloper. Nu gewoon opgeslagen en verder in 2007. Toch ben ik wel benieuwd wat de officiele manier is om bladen te kopieren naar een heel ander werkblad, als die er is?
Open het te kopieren excelbestand en het exclbestand waar de kopie heen moet

Rechts klikken op tabblad dat je wilt kopieren
Kies optie Move or Copy
Selecteer in bovenste keuzemenu hete excel bestand waar de sheet heen moet (To book)
Kies vervolgens de plaats waar je de gekopieerde sheet wil hebben (Before Sheet)
Vinkje aan bij Create a copy als je wilt kopieren, anders wordt je sheet verplaatst.
klik OK
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_54890458
quote:
Op woensdag 28 november 2007 09:58 schreef Frollo het volgende:
Heuj Excel-goeroe's, weten jullie wellicht ook iets van Access?

Access wijzigt bestandsdatum bij openen
Nee, ga weg
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_54890499
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 11:45 schreef DaFan het volgende:
Uhm je hebt hier 2 mogelijkheden wat mij betreft:
1) De macro laten draaien aan de hand van waar de cursor nu staat (even zoeken in de Help van Visual Basic, weet de code hiervoor zo even niet)
2) Popup scherm waarin je vraagt om de kolomnaam (G,H,etc). Kan je ook wel vinden in de Help ;) Ik ben er al een tijdje uit maar zo zou ik het aanpakken.

Voor 1 en 2 wordt Range dan als volgt:
[ code verwijderd ]

Deetch had een keer een mooie macro om de laatste rij van een kolom te bepalen maar die heb ik al een tijdje niet in het topic gezien. Als je dat nodig hebt of er verder niet uitkomt, laat het maar weten :s)
Deze bedoelde je?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Sub Last_data()
'
' Deze macro gaat naar de laatste gevulde cel in een kolom

    Application.Goto Reference:="R65536C[0]"
    Selection.End(xlUp).Select
End Sub

-------------------------------------------------------------------------------------------

Sub First_data()
'
' Deze macro gaat naar de bovenste gevulde cel in een kolom

    Application.Goto Reference:="R1C[0]"
    If ActiveCell.Value = "" Then Selection.End(xlDown).Select
    
End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_54890604
Deetch heeft het druk met nieuwe baan, dus mider actief op Fok. Probeer wel alles een beetje bij te houden maar 2 uur reistijd gaat toch zwaar ten koste van mijn broodnodige uren thuis achter de PC.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_54891162
Ja topper Deetch
pi_54914748
Formule die ineens niet meer berekent word.

Ik ben een aantal verwijzingen aan het aanpassen, zo stond er eerst bijvoorbeeld in cel A1+ =Benzinekosten!H4. Hij toonde dan gewoon exact hetzelfde als in cel H4 in het blad 'Benzinekosten'. Nu heb ik de formule aangepast, en nu berekent hij hem ineens niet meer. Ik heb dit vaker gehad.. handmatig herbereken werkt niet en de verwijzing is goed.

Weet iemand hoe dit kan komen en hoe het op te lossen is?
  donderdag 29 november 2007 @ 10:57:19 #9
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_54914878
wellicht is dit al beantwoord, maar is er misschien een makkelijk oplossing (geen sort) om automatisch een top lijst te genereren?

zonder al te excel-formulaisch te beginnen...
maar met uitleg:

ik heb 18 worksheets
in iedere worksheet een voetbalclub, daarin onder meer in diverse row
spelersnaam en ook doelpunten

dan wil ik zeg maar in worksheet 19 automatisch kunnen genereren: de spelers aflopend het aantal doelpunten, van alle 18 clubs bij elkaar uiteraard

(en dan nog meer van dat soort trucjes)

is hier een snelle methode voor?
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
pi_54915520
Reddiablo: Iets met RANK of RANG. Kan zo ff niet proberen, heb geen Excel bij de hand. Kijk maar even in de Help zolang

Tequi3: Vreemd, weet je zeker dat de sheet naam niet is aangepast ofzo?
pi_54916703
Ja, heel vreemd. En er is niks aangepast.. heb het zowel handmatig als automatisch geprobeert. Automatisch door een = in een cel te typen en vervolgens met de muis in een ander werkblad een cel aan te klikken. (Je krijgt dan =Benzinekosten!H4)

Ook gewoon handmatig =Benzinekosten!H4 ingetypt. Het stomme is dat hij hem bij een cel erboven wel weer pakt, en bij een ander tabblad weer niet. Is niet de eerste keer dat ik het heb, misschien een bug?
  donderdag 29 november 2007 @ 12:26:04 #12
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_54916944
quote:
Op donderdag 29 november 2007 11:27 schreef DaFan het volgende:
Reddiablo: Iets met RANK of RANG. Kan zo ff niet proberen, heb geen Excel bij de hand. Kijk maar even in de Help zolang

Tequi3: Vreemd, weet je zeker dat de sheet naam niet is aangepast ofzo?
THanks, met Rank/g wil ik wel ff spelen. Met de help niet, dan wordt de ellende alleen maar groter
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
pi_54934480
quote:
Op donderdag 29 november 2007 12:16 schreef tequi3 het volgende:
Ja, heel vreemd. En er is niks aangepast.. heb het zowel handmatig als automatisch geprobeert. Automatisch door een = in een cel te typen en vervolgens met de muis in een ander werkblad een cel aan te klikken. (Je krijgt dan =Benzinekosten!H4)

Ook gewoon handmatig =Benzinekosten!H4 ingetypt. Het stomme is dat hij hem bij een cel erboven wel weer pakt, en bij een ander tabblad weer niet. Is niet de eerste keer dat ik het heb, misschien een bug?
Is het celformat ook niet per ongeluk tekst oid geworden
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_54940643
Nee, die opties heb ik al bekeken. Sommige zijn nu ook alweer goed trouwens, en dat een dag later. Sommige werken nog steeds niet, snap het ook niet .

Ondertussen heb ik alweer een duwtje in de goede richting nodig met de volgende vraag

Ik heb 2 tabbladen binnen een werkblad. Het eerste werkblad 'Artikelen' bevat een aantal artikelen. Door middel van checkboxes kun je een artikel selecteren.

In het 2e tabblad wil ik het voor elkaar krijgen dat als ik een checkbox aanvink in tablad "Artikelen" deze hier automatisch word weergegeven.

Hoe kan ik dit het beste doen? Ik zat zelf te denken aan verticaal zoeken, alleen hoe kan Excel zien of de box aangevinkt is of niet? 
pi_54942052
Hallo allemaal,

Ik wil (lijkt mee het handigst) een macro-tje schrijven, waar:

De inhoud van [A1] als ik de macro aanzet wordt op geteld bij het getal in [B2]. Dit moet echter alleen de waarde van [A1] zijn, omdat de macro (na een aantal andere handelingen) de inhoud van [A1] weer wist....

Iemand enig idee???
pi_54945260
Tequi, verticaal zoeken kan inderdaad goed werken. Je moet alleen de checkboxes die je wilt doorzoeken, een naam geven. Ik denk wel dat je weet hoe maar voor de zekerheid:
- Cellen selecteren die checkboxes bevatten (allemaal)
- Invoegen -> Naam -> Definieer (Insert, Name, Define)
- Verticaal zoeken formule bouwen met de naam
- Klaar

Elinesophie:
Maak eerst een variabele, Waarde ofzo.
Dan ziet je macro er als volgt uit:

1
2
Waarde = Range("A1").Value + Range("B2").Value
Range("B2").Value = Waarde


Of korter, maar minder flexibel:
1Range("B2").Value = Range("B2").Value + Range("A1").Value


Succes beiden! :s)
pi_54945370
quote:
Op woensdag 28 november 2007 09:58 schreef Frollo het volgende:
Heuj Excel-goeroe's, weten jullie wellicht ook iets van Access?

Access wijzigt bestandsdatum bij openen
Als je acces opent, open je hem in een bewerk weergave.
Daarom doet hij dat denkik ?

Maar nu wegwezen, alleen Excel hier
TheWhiteTiger
  zaterdag 1 december 2007 @ 08:21:14 #18
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_54962916
Iemand een tip over een boek of online cursus oid. wat het beste/snelste/makkelijkste is om een begin te maken met vba (dus voor excel en access)?
Ik wil de basis proberen onder de knie te krijgen en een naslagwerk bij de hand hebben als ik ermee aan de slag ga. Ik hoef dus geen expert ofzo te worden

thanx.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
pi_54963382
is er geen vba voor dummies ofzo?

Ik ben trouwens een heel eind gekomen door zelf macros op te nemen en deze met de help van vba in excel aan te passen. Ook op internet is mucho shit te vinden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zaterdag 1 december 2007 @ 11:13:53 #20
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_54963925
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 10:09 schreef Deetch het volgende:
is er geen vba voor dummies ofzo?

Ik ben trouwens een heel eind gekomen door zelf macros op te nemen en deze met de help van vba in excel aan te passen. Ook op internet is mucho shit te vinden.
Ik neem aan dat je dan toch wel íets van macros af wist? Ik heb al een lading e-books van internet afgehaald, maar om ze nu allemaal door te lezen gaat me iets te lang duren. Ik hoopte er eigenlijk op dat er hier een of 2 boeken (oid) werden genoemd die het beste zijn om als beginner mee aan de slag te gaan
Dan kon ik daar de basis mee onder de knie krijgen en de rest vind ik dan vanzelf wel. Ik heb een paar dagen geleden eens een macro zitten te bekijken, maar omdat ik geen flauw benul heb van de begrippen enzo, is het nogal een werk om elk woord in de help op te zoeken (die overigens regelmatig gewoon geen fatsoenlijk resultaat levert).

Maar ik ga toch mijn eigen e-books maar eens bekijken en een gok wagen welke het beste is.

vba voor dummies zal er wel zijn. Ik ga er eens naar zoeken , had er nog niet aan gedacht
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
pi_55008042
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 13:55 schreef DaFan het volgende:
Tequi, verticaal zoeken kan inderdaad goed werken. Je moet alleen de checkboxes die je wilt doorzoeken, een naam geven. Ik denk wel dat je weet hoe maar voor de zekerheid:
- Cellen selecteren die checkboxes bevatten (allemaal)
- Invoegen -> Naam -> Definieer (Insert, Name, Define)
- Verticaal zoeken formule bouwen met de naam
- Klaar
Ik draai Office 2007, daar is de hele indeling anders, iemand die toevallig weet hoe je daar iets kunt ivoegen op bovengenoemde manier?

Ik zoek overigens ook weer een proefversie van Excel 2003, op een of andere manier heb ik deze van het weekend verwijdert (Bij het verwijderen van 2007 waarschijnlijk). Als ik bij Microsoft zoek naar proefversie van 2003 komt hij steeds aanzetten met een proefversie van 2007.
  dinsdag 4 december 2007 @ 10:19:32 #22
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55028645
Grafiekjesvraag!

Ik wil een taartgrafiek maken, waarbij de taart gesplitst is in een 60% - 40% deel.
So far, so good!

Echter, ik wil het 60% gedeelte weer opsplitsen in twee delen van 50%.
Kan dit überhaupt, of kan ik dan beter een (gestapelde) kolommengrafiek maken?
... ♥ ik mis je ♥
pi_55028790
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 10:19 schreef phluphy het volgende:
Grafiekjesvraag!

Ik wil een taartgrafiek maken, waarbij de taart gesplitst is in een 60% - 40% deel.
So far, so good!

Echter, ik wil het 60% gedeelte weer opsplitsen in twee delen van 50%.
Kan dit überhaupt, of kan ik dan beter een (gestapelde) kolommengrafiek maken?
Gewoon drie delen maken, 30, 30 en 40%
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 4 december 2007 @ 10:33:43 #24
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_55028862
Hm ja, dat kan eigenlijk best, ik kan natuurlijk door ze (bijna) dezelfde kleur te geven, toch bij elkaar laten horen. Thanks!
... ♥ ik mis je ♥
  dinsdag 4 december 2007 @ 11:58:27 #25
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_55030616
Een korte vraag:
Is het mogelijk het pijltje bij een pulldown menu ook weer te geven zonder dat je op de cel gaat staan?
Zonee, dat is jammer .
Zoja, hoe?
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_55031646
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 11:58 schreef Folkwin het volgende:
Een korte vraag:
Is het mogelijk het pijltje bij een pulldown menu ook weer te geven zonder dat je op de cel gaat staan?
Zonee, dat is jammer .
Zoja, hoe?
Dat is toch altijd bij een Combobox
  dinsdag 4 december 2007 @ 13:03:11 #27
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_55032124
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 12:43 schreef DaFan het volgende:

[..]

Dat is toch altijd bij een Combobox
Ik gebruikte Gegevensvalidatie, maar met combobox is het idd helemaal goed!
Bedankt!
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_55046127
Ik heb een paar vragen.

Is het mogelijk dat ik mijn Excel-bestand zo beveilig dat er helemaal geen formules te zien zijn als ik op een cel sta en in de formulebal kijkt? Verder zou ik willen weten hoe ik kan instellen dat mijn macro's bij iedereen werken. Wil nog wel eens voorkomen dat iemand anders een macro-foutmelding krijgt als het bestand wordt geopend. Kan dat worden voorkomen? Laatste vraag; is het mogelijk om een tekst in een cel te laten zien terwijl de cel eigenlijk een formule bevat? Dus dat bijvoorbeeld cel A1 een lange formule bevat, maar dat er in de cel 'Code A' oid staat.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_55048483
macros zouden overal moeten werken tenzij op de gebruikers PC de beveiliging te strak is afgesteld of als de macro andere macros/add-ins aanroept die niet op zijn PC zijn geinstalleerd.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55051754
Ik heb een formule met daarin vert.zoeken, de formule bekijkt of een bepaalde waarde WAAR is, als dit het geval is neemt hij een artikel over. Als het onwaar is geeft hij een foutcode #NB! aan, dit is opzich geen ramp.. maar is het mogelijk om in plaats van #NB! een eigen gemaakte tekst weer te geven? "Geen optie geselecteerd". Dus wanneer de waarde Onwaar is een eigen tekst?
pi_55051899
Bouw om je Vert.zoeken:
1IF(ISERROR(<formule>;<tekst als error gegeven wordt>; <formule>))

Weet niet 100% zeker of dit juist is, ik gebruik het niet vaak maar ISERROR is degeen die je zoekt.
  woensdag 5 december 2007 @ 10:18:21 #32
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55052054
Of deze:

=ALS(ISNB(<formule>);"Je custom foutmelding";<formule>)

of

=IF(ISNA(<formule>),"Je custom foutmelding",<formule>) in het Engels

Deze vangt alleen #N/B-fouten af en geeft bij andersoortige fouten de normale foutmelding van Excel.
pi_55053049
Ah, ISNB. Dat heb ik eerder gebruikt.. dat werkt wel goed! Ik krijg nu nog wel een fout, heb nu de volgende formule:
quote:
=ALS(ISNB(=VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR));"Selecteer een keuze";=VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR))


<> dit gedeelte heb ik er al uitgehaalt, of was dat wel nodig voor de formule? Verder erg bedankt beide!
pi_55053210
Je moet de = nog weghalen voor VERT.ZOEKEN
pi_55053225
En achter de eerste ONWAAR staat een ) teveel, daarmee sluit je ISNB nu al af.
pi_55053521
quote:
Op woensdag 5 december 2007 00:33 schreef Deetch het volgende:
macros zouden overal moeten werken tenzij op de gebruikers PC de beveiliging te strak is afgesteld of als de macro andere macros/add-ins aanroept die niet op zijn PC zijn geinstalleerd.
Okay, mooi.

Iemand anders nog antwoord op mijn andere vragen?
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_55054130
"U hebt voor deze functie te veel argumenten ingevoerd."
quote:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR);"Selecteer een keuze";=VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR)
Excel markeert vervolgens keuze".
pi_55054176
Sorry las verkeerd. De = moet weg (staat er nog een). De ) achter ONWAAR mag blijven

1=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR);"Selecteer een keuze";VERT.ZOEKEN(N53;Verkoopblad!E100:G100;3;ONWAAR))
pi_55057652
Dankje. Dat werk prima!


Even weer wat anders (Ja zit heel de dag achter Excel, tijdelijk dat wel) Dit keer een simpele vraagje, maar wat momenteel mijn werk wel vertraagt.

Deze bewerking is niet toegestaan. U probeert cellen in een tabel op het werkblad te verschuiven.

Waarom laat Excel mij geen simpel kolommetje invoegen . Ik heb namelijk een flinke tabel in Excel staan en kom er achter dat ik ergens nog even een kolommetje tussen moet hebben. Knippen plakken van kolommen bied ook geen uitkomst.
  woensdag 5 december 2007 @ 14:35:49 #40
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55057713
Is het werkblad soms beveiligd?
pi_55058124
Nee, dat niet.. Ik heb het wel gevonden wat het wel is: Ik moest de tabel converteren naar bereik, nu werkt het wel.
  woensdag 5 december 2007 @ 15:01:51 #42
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55058364
Converteren naar bereik, nooit van gehoord. Weer wat geleerd dus.
pi_55087770
Weet iemand of het mogelijk is dat als ik in Excel in een bepaalde rij/cel ga staan met mijn cursor er automatisch een nieuwe rij onder aangemaakt word? Dat zou mij elke keer het handmatig invoeren schelen. Misschien op een of andere manier mogelijk met VB oid?
  donderdag 6 december 2007 @ 23:04:26 #44
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_55090118
quote:
Op donderdag 6 december 2007 21:44 schreef tequi3 het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is dat als ik in Excel in een bepaalde rij/cel ga staan met mijn cursor er automatisch een nieuwe rij onder aangemaakt word? Dat zou mij elke keer het handmatig invoeren schelen. Misschien op een of andere manier mogelijk met VB oid?
Ik snap niet hoe je automatisch een rij laat toevoegen als je op een bepaalde cel gaat staan, geen idee of dat eigenlijk kan.

Je kunt wel een macro gebruiken, ff opnemen -> zorg voor relatieve celverwijzing dan ga je 1 cel naar beneden en voeg je een rij toe, (evt zet je de cursur weer 1 cel naar boven) klaar met opnemen dan kun je er nog evt een een toetscombinatie aan geven.
&lt;Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje&gt;
pi_55090169
Volgens mij is dit wat je zoekt.
1
2
3
4
5
6
7
8
Sub new_row()
'
' new_row Macro
' De macro is opgenomen op 6-12-2007 door Deetch
'
    ActiveCell.Offset(1, 0).Rows("1:1").EntireRow.Select
    Selection.Insert Shift:=xlDown
End Sub


Vervolgens koppel je een sneltoets aan de macro:

Menu extra, macro, macro's

new_row macro seleteren en dan opties en achter "CTRL+" een letter kiezen (let op dat je geen excel sneltoets vervangt die je veel gebruikt)

Dan kun je op elke positie in de sheet waar je in een cel staat een lege regel onder de cel plaatsen door CTRL+geselecteerde letter te toetsen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 6 december 2007 @ 23:15:42 #46
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_55090452
quote:
Op donderdag 6 december 2007 23:06 schreef Deetch het volgende:
Volgens mij is dit wat je zoekt.
[..]
die van mij leek erop
1
2
3
ActiveCell.Offset(1, 0).Range("A1").Select                                                                                     
Selection.EntireRow.Insert
ActiveCell.Offset(-1, 0).Range("A1").Select
&lt;Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje&gt;
pi_55097521
Volgens mij gaat dat heel snel irritiren dat je met selecteren al een nieuwe rij hebt
Dan is die van Deetch toch mooier
pi_55106566
tvp
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
  vrijdag 7 december 2007 @ 18:29:16 #49
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_55107226
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 11:35 schreef DaFan het volgende:
Volgens mij gaat dat heel snel irritiren dat je met selecteren al een nieuwe rij hebt
Dan is die van Deetch toch mooier
Hoe bedoel je dat? Die van mij gaat als je de macro draait een nieuwe rij toevoegen onder de plek waar je cursor staat... niks meer niks minder.
(hij doet niks als je wat selecteerd of zo.... was dat selecteren iets uit de vraagstelling...)

[ Bericht 0% gewijzigd door Eronymus op 07-12-2007 18:44:31 ]
&lt;Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje&gt;
pi_55111856
Ik heb een vraag... kan ik uit wisselende series een vijfcijferig nummer halen dat steeds op een andere plek staat? bij voorbeeld een cel met "mobex12345or(06)98765432" of "mobiel (06)98765432 or mobex 12345". Het veld is niet consequent gevuld, staat steeds anders.. Hoe haal ik daar uit de hele kolom het mobex nummer uit? Dus alleen de 12345? Of juist het mobiel nr zonder de (06) dus 98765432 ?

Ik heb geen idee of excel dit eruit kan trekken, maar als iemand het weet, zijn jullie het vast!
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_55117225
dit zal je alvast een stukje op weg helpen:

telefoonnummer begint met (06)
=DEEL(A2;VIND.ALLES("(06)";A2)+4;LENGTE(A2)-3)

mobex in de regel
=DEEL(A2;VIND.ALLES("mobex";A2)+5;LENGTE(A2)-4)

combinaties van vind.alles en deel zullen je al een heel stukm helpen en dat gecombineerd met een aantal geneste als functies om alle varianten te pakken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55131007
quote:
Op zaterdag 8 december 2007 01:05 schreef Deetch het volgende:
dit zal je alvast een stukje op weg helpen:

telefoonnummer begint met (06)
=DEEL(A2;VIND.ALLES("(06)";A2)+4;LENGTE(A2)-3)

mobex in de regel
=DEEL(A2;VIND.ALLES("mobex";A2)+5;LENGTE(A2)-4)

combinaties van vind.alles en deel zullen je al een heel stukm helpen en dat gecombineerd met een aantal geneste als functies om alle varianten te pakken.
oh sorry.. ik heb de engelstalige versie (al zullen deze functies daar niet zo moeilijk te vinden zijn )
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_55152557
Hoi. Is er een mogelijkheid om een sheet te beveiligen dat niks aangepast kan worden in een cel, máár dat wel gebruik gemaakt kan worden een sorteermacro (via autovorm) die alle cellen sorteert? Als ik nu m'n sheet beveilig tegen aanpassen doen m'n macro's het niet meer.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_55155371
@Deetch: ik kom er niet uit... blijf de melding krijgen dat er errors zitten in de formules. Hoewel ik de juiste formules teruggevonden heb om te gebruiken.
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_55155782
in het engels gebruik je , ipv ;
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55155863
quote:
Op zondag 9 december 2007 20:13 schreef RayMania het volgende:
Hoi. Is er een mogelijkheid om een sheet te beveiligen dat niks aangepast kan worden in een cel, máár dat wel gebruik gemaakt kan worden een sorteermacro (via autovorm) die alle cellen sorteert? Als ik nu m'n sheet beveilig tegen aanpassen doen m'n macro's het niet meer.
In deel 3 heb ik al eens laten zien hoe je in een macro begint met het uitzetten van de beveiliging en hem na het uitvoeren van de macro weer aanzet. Ik ben een beetje lui dus moet je zelf maar even zoeken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55158099
Ik ben eruit, dank je wel!
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_55192781
DR34M3R voor volgende keer:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
pi_55199411
quote:
Op zondag 9 december 2007 22:15 schreef Deetch het volgende:

[..]

In deel 3 heb ik al eens laten zien hoe je in een macro begint met het uitzetten van de beveiliging en hem na het uitvoeren van de macro weer aanzet. Ik ben een beetje lui dus moet je zelf maar even zoeken.
Ik heb even gezocht en het werkt, geweldig .

Alleen daarna zeg je dat je het object waar de macro aan is gelinkt om de beveiliging te unlocken en weer te locken is beveiligd met een ander paswoord. Hoe kun je dat precies doen. Via Autovorm opmaken -> Bescherming kop ik wel op blokkeren, maar daar kun je geen wachtwoord invoeren.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_55200218
Nog een vraagje, is het mogelijk dat er automatisch iets 'meegekopieerd wordt' als ik bepaalde cellen met inhoud kopieer? Dus als ik bijvoorbeeld cel A1 t/m A9 kopieer, dat ik dan de inhoud achter Ctrl-V heb, máár ook een standaard stukje tekst oid wat ik mee wil kopiëren.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_55201114
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 15:10 schreef DaFan het volgende:
DR34M3R voor volgende keer:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
tnx, ik had ook al iets dergelijks gevonden:
http://www.vanduurenmedia(...)cel%20NL-Eng-VBA.xls
Those who dream by night in the dusty recesses of their mind, wake in the morning to find that it was vanity.
But the dreamers of the day are dangerous people, for they dream their dreams with open eyes, and make them come true.
pi_55202793
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 19:47 schreef RayMania het volgende:

[..]

Ik heb even gezocht en het werkt, geweldig .

Alleen daarna zeg je dat je het object waar de macro aan is gelinkt om de beveiliging te unlocken en weer te locken is beveiligd met een ander paswoord. Hoe kun je dat precies doen. Via Autovorm opmaken -> Bescherming kop ik wel op blokkeren, maar daar kun je geen wachtwoord invoeren.
Macro openen in visual basic. In het linkervenster kun je dan rechts klikken op de module waarin zich de macro bevind. Dan kies je "Eigenschappen van VHBA Project" tabblad "Beveiliging" en daar klop je je wachtwoord in.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55202845
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 20:12 schreef RayMania het volgende:
Nog een vraagje, is het mogelijk dat er automatisch iets 'meegekopieerd wordt' als ik bepaalde cellen met inhoud kopieer? Dus als ik bijvoorbeeld cel A1 t/m A9 kopieer, dat ik dan de inhoud achter Ctrl-V heb, máár ook een standaard stukje tekst oid wat ik mee wil kopiëren.
Je wilt dus iets extra aan je gekopieerde cellen toevoegen dat in het origineel niet staat?

Je zou twee nieuwe macros kunnen maken

macro1:
De hele range inlezen (cel voor cel) in een variabele (array)

macro2:
De hele range plakken vanuit de variabele (array) en de extra info er bij plempen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55204170
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 21:45 schreef Deetch het volgende:

[..]

Macro openen in visual basic. In het linkervenster kun je dan rechts klikken op de module waarin zich de macro bevind. Dan kies je "Eigenschappen van VHBA Project" tabblad "Beveiliging" en daar klop je je wachtwoord in.
Mooi, dat is gelukt. Klopt het dat je nu niet op "Bewerken" kan klikken bij Macro's (via Extra -> Macro's, maar dat je eerst via de Visual Basic Editor -> Eigenschappen van VBAProject het wachtwoord moet invullen?
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 21:47 schreef Deetch het volgende:

[..]

Je wilt dus iets extra aan je gekopieerde cellen toevoegen dat in het origineel niet staat?

Je zou twee nieuwe macros kunnen maken

macro1:
De hele range inlezen (cel voor cel) in een variabele (array)

macro2:
De hele range plakken vanuit de variabele (array) en de extra info er bij plempen.
Oeh, dit is echt abacadabra voor mij. Wat ik bedoel is dat ik áltijd een bepaalde zin erbij wil hebben onder de Ctrl-V. Dus als ik bijvoorbeeld cel A1 en A3 kopieer, dat dan die standaard tekst onderaan de inhoud van cel A1 en A3 komt. Maar selecteer ik A5 t/m A8, dan moet ook weer die tekst erbij komen. Dus gewoon altijd, ongeacht welke cel er eigenlijk wordt gekopieërd . Qua Visual Basic taal heb ik nul ervaring, helaas.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_55205730
Als je niks van VB weet gaat het je niet lukken.

Je kan knop maken die de selectie kopieert in een string, er dan de vaste tekst achter/voor plakken, waar je maar wil, en dan zit ie ook onder je Ctrl-V.
  woensdag 12 december 2007 @ 16:02:09 #66
120581 Venderwel
Nee, jullie zijn normaal!
pi_55219590
Vraagje, ik kan het zo snel niet vinden, maar ik ben opzoek naar een functie die de cel(of het liefst nog de waarde uit die cel) weergeeft welk het laatst is gevuld in een rij.

Dus zeg dat bijna heel rij 1 is gevuld, dan wil ik in cel A4 de waarde laten zien van de laatst gevulde cel in rij 1.
Is dat mogelijk?
  woensdag 12 december 2007 @ 17:01:42 #67
42741 Decoy
Have you met my girlfriend Bob
pi_55221185
Is het mogelijk om, doormiddel van een toetscombinatie, te wisselen van sheets in Excel.
Dus niet van Book1 naar Book2 maar van Sheet1 naar Sheet2.

Voor Excel 2003 en 2007
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake. - Napoleon Bonaparte."
  woensdag 12 december 2007 @ 17:03:17 #68
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55221220
quote:
Op woensdag 12 december 2007 17:01 schreef Decoy het volgende:
Is het mogelijk om, doormiddel van een toetscombinatie, te wisselen van sheets in Excel.
Dus niet van Book1 naar Book2 maar van Sheet1 naar Sheet2.

Voor Excel 2003 en 2007
Ctrl+PgUp en Dn.

In Excel 2007 in elk geval.
  woensdag 12 december 2007 @ 17:15:22 #69
42741 Decoy
Have you met my girlfriend Bob
pi_55221554
Magic!

Werkt ook in 2003, dank je wel
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake. - Napoleon Bonaparte."
  vrijdag 14 december 2007 @ 08:36:28 #70
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_55261671
Ik krijg de melding in een excel file dat deze beveiligd is door 1 van de gebruikers.
Het gaat om een gedeeld bestand wat op een server staat en gemiddeld zitten er 3 gebruikers er tegelijkertijd in te werken. Het bestand is wel vrij groot en complex (zo'n 50MB).

Maar ik krijg nu steeds vaker de melding dat 1 van de gebruikers het bestand heeft beveiligd. Het is meestal alleen 's ochtends wanneer iedereen hun pc aanzwengeld en dus ook het bestand.

Ik werk zelf niet met het bestand, heb 'm alleen gebouwd. Ik kijk er echter soms in om te kijken of het goed gaat (ik haal er ook management informatie uit).

Ik weet hoe ik het op moet lossen: het bestand laten sluiten door diegene die 'm "beveiligd" heeft en dan opnieuw door laten opstarten! Echter begint dat vrij irritant te worden, iemand een andere oplossing?

De opties die de Excel helpfunctie geeft, zijn niet van toepassing:
quote:
De gedeelde werkmap kan alleen als alleen-lezen worden geopend
Ga na of de werkmap een gedeelde lijst uit Microsoft Excel 95 is Wanneer u een dergelijke lijst in Microsoft Excel 2000 opent, wordt het bericht weergegeven dat gedeelde bestanden uit Microsoft Excel 95 uitsluitend als alleen-lezen kunnen worden geopend. Als u het bestand in kwestie wilt converteren naar een gedeelde werkmap van Microsoft Excel 2000, kiest u Opslaan als in het menu Bestand. Klik in het vak Bestand opslaan als op Microsoft Excel-werkmap (*.xls) en typ in het vak Bestandsnaam een nieuwe naam. Vervolgens kunt u de werkmap delen.

Ga na of alleen-lezen is aanbevolen Het is mogelijk dat iemand heeft aanbevolen het bestand als alleen-lezen te openen. In dat geval kunt u het bestand bewerken en opslaan door op Nee te klikken als antwoord op de aanbeveling om het bestand als alleen-lezen te openen.

Gebruik Opslaan als als u de gegevens wilt bewerken Het is mogelijk dat iemand het werkmapbestand het kenmerk alleen-lezen heeft gegeven. Als u de gegevens in het bestand wilt bewerken en opslaan, kiest u Opslaan als in het menu Bestand en slaat u de gedeelde werkmap op onder een andere naam zodat u deze kunt bewerken.


[ Bericht 22% gewijzigd door nils7 op 14-12-2007 08:59:44 ]
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_55267196
Wat er nu gebeurt is sowieso geen oplossing. Als gebruiker A hem opslaat na wijzigingen en B doet andere wijzigingen en slaat het bestand op, zijn de aanpassingen van A weg.

Op mn stage werkten ze met een Werkmap (via Windows) maar dat is ook geen oplossing. Alleen lezen lijkt me de beste optie om datgene te voorkomen wat hierboven staat.

Weet niet of dat een beetje antwoord op je post maar je 'vraag' is ook vrij vaag
  vrijdag 14 december 2007 @ 13:19:57 #72
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_55268240
Mnou ze moeten alle 3 ook in het bestand werken.
Dus alleen lezen is geen optie!
Het is niet zo dat als persoon A iets invult en persoon B dat het dan van persoon A weg is.
Dat delen en bijwerken, werkt goed (heb aangevinkt dat hij per persoon automatisch synchroniseerd met het bestand)

Dus 1 bestand op de server welke als eigenschap heeft "gedeeld".
Daar zitten gemiddeld 3 gebruikers tegelijkertijd in.

Maar soms bij het opstarten krijgen ze melding dat 1 iemand het bestand heeft vergrendeld tegen opslaan. Terwijl dat die persoon niks bijzonders heeft gedaan (heb het zelf ook wel eens mee gemaakt dat ze meldingen kregen dat ik 'm beveiligd had).

De melding komt alleen steeds vaker.
Als oplossing heb ik nu dat diegene, van wie ze de melding krijgen (naam staat er gelukkig bij), de file moet sluiten en opnieuw op moet starten. Maar is er geen betere workaround?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_55268331
Ik denk eerder dat dat een Windows-probleem is dan Excel. Ik zou het zo niet weten eigenlijk.
  vrijdag 14 december 2007 @ 13:47:43 #74
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_55268949
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 13:23 schreef DaFan het volgende:
Ik denk eerder dat dat een Windows-probleem is dan Excel. Ik zou het zo niet weten eigenlijk.
Dat vreesde ik al!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_55285093
Volgens mij kun je in excel een gesharede excel sheet maken die iedereen kan bewerken. Er is dan 1 moderator die alle bewerkingen kan beoordelen en accepteren of negeren. In het menu extra (Excel 2003 nl) heb je de opties "werkmap delen" in het eerste tabblad vink je dan "gelijktijdige bewerking aan" en op het tweede tabblad kun je een aantal regels instellen. Vervolgens op het netwerk plaatsen en dan kun je als het goed is alles bijhouden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 18 december 2007 @ 15:18:00 #76
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_55362467
tvp
Shuffle up and deal!!!
  woensdag 19 december 2007 @ 12:12:37 #77
76339 woeshie
Let your mind go
pi_55383999
Goeiemiddag

als je in 1 cel een "naam" en "voornaam" hebt, bestaat er dan een gemakkelijke functie om deze van plaats te verwisselen?
Dus van "naam" "voornaam" naar "voornaam" "naam"

Alvast bedankt!
  woensdag 19 december 2007 @ 12:24:12 #78
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_55384292
quote:
Op woensdag 19 december 2007 12:12 schreef woeshie het volgende:
Goeiemiddag

als je in 1 cel een "naam" en "voornaam" hebt, bestaat er dan een gemakkelijke functie om deze van plaats te verwisselen?
Dus van "naam" "voornaam" naar "voornaam" "naam"

Alvast bedankt!
Nou ja, makkelijk is niet het juiste woord, maar het werkt wel (zolang de voornaam geen spatie bevat).

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(" ";A1))&" "&LINKS(A1;VIND.SPEC(" ";A1)-1)
pi_55390142
Vraagje van een Excel-dummy:
Ik heb een kolom A met ongeveer 1500 getallen en een kolom B met ongeveer 2500 getallen. Nu wil ik dat alleen de getallen van kolom A getoond worden die niet in kolom B voorkomen.

Hoe krijg ik zoiets voor elkaar?
Alvast bedankt
pi_55410444
In kolom C doe je de volgende formule:
=IF(ISERROR(VLOOKUP(A1,$B$1:$B$2500,1,TRUE))=FALSE,A1,"")

Waarbij A1 de te zoeken waarde is , B1:B2500 de range waarin de 2500 getallen staan

In de derde kolom komen dan alleen de waarden uit kolom A te staan die niet in kolom B staat
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_55421743
Hoi. Vraag.

Ik heb een kolom met allemaal gegevens, bijvoorbeeld:

A
B
A
C
D
A
B

Ik wil dat dan in een andere kolom een overzicht komt te staan met hoevaak een bepaald gegeven voorkomt, zoiets:

A 3x
B 2x
C 1x
D 1x

Kan natuurlijk met =AANTAL(..), maar dan moet je aangeven welk gegeven, maar ik wil dat niet, omdat in de kolom echt veel verschillende soorten gegevens kunnen voorkomen.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_55422287
met een pivottable kan je dat vijr makkelijk bepalen

[ Bericht 1% gewijzigd door Bruce117 op 20-12-2007 18:40:37 ]
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_55423114
Bedankt, het is gelukt. Heerlijk tooltje.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  maandag 7 januari 2008 @ 17:51:07 #84
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_55852883
Hoe kom ik opeens aan een macro in mijn bestand?

Er staan wat simpele berekeningen en en een verwaalde countif, maar nu ik het bestand open vraagt het programma of ik de macro's wil aanzetten.

What did I do?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_55854704
quote:
Op maandag 7 januari 2008 17:51 schreef static het volgende:
Hoe kom ik opeens aan een macro in mijn bestand?

Er staan wat simpele berekeningen en en een verwaalde countif, maar nu ik het bestand open vraagt het programma of ik de macro's wil aanzetten.

What did I do?
Kijken of je uberhaupt macro's hebt. Misschien heb je per ongeluk een keer op record gedrukt ofzo. Staat onder Extra -> Macro -> Macro's (Tools -> etc). Daar kan je ze ook inkijken en verwijderen.

Als daar niks staat zou ik het zo niet weten.
pi_56067590
Ik wil in excel bestand 1 een waarde laten zien uit excel bestand 2 zonder deze tweede te moeten openen. Ik heb nl. een oberzichtssheet die uit 100 andere sheets gegevens moet halen.

Ik gebruik nu: ="[bestand2.xls]sheet1'!D2 maar als bestand 2 niet open is krijg ik #REF!.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 16 januari 2008 @ 10:57:24 #87
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56068010
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 10:33 schreef Deetch het volgende:
Ik wil in excel bestand 1 een waarde laten zien uit excel bestand 2 zonder deze tweede te moeten openen. Ik heb nl. een oberzichtssheet die uit 100 andere sheets gegevens moet halen.

Ik gebruik nu: ="[bestand2.xls]sheet1'!D2 maar als bestand 2 niet open is krijg ik #REF!.
Ik ben even voor je aan 't klooien gegaan en ineens had ik 'm.

Kennelijk kun je het pad toevoegen, en wel buiten de haken:

='C:\[test.xls]Blad1'!A1
  woensdag 16 januari 2008 @ 11:00:18 #88
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56068074
Nee wacht, het gaat toch niet helemaal goed.

Als ik test.xls naar een andere map verplaats, blijft de verwijzing toch kloppend. Dat zou natuurlijk niet mogen.
pi_56068314
Die methode lijkt hier toch wel vrij aardig te werken
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_56068612
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 11:11 schreef Bruce117 het volgende:
Die methode lijkt hier toch wel vrij aardig te werken
niet als je het bestand waaruit hij de gegevens moet halen niet opent.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 16 januari 2008 @ 11:26:37 #91
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56068691
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 11:11 schreef Bruce117 het volgende:
Die methode lijkt hier toch wel vrij aardig te werken
Hier inmiddels ook.

Het probleem dat je het aangeroepen bestand kunt verplaatsen zonder dat het aanroepende bestand erover zeurt, dat bestaat op zich nog wel. Maar dat is op te lossen door het aanroepende bestand even te sluiten en weer te openen, je krijgt dan een prompt waarin je de nieuwe locatie kunt opgeven.
pi_56068994
Het probleem is dat ik een vlookup en indirect functie combineer met die padverwijzing en dat kan dus niet. Ik dacht het probleem te versimpelen maar dan is er blijkbaar geen probleem.

Wat ik eigenlijk wil is het volgende:
1=VLOOKUP($B$5,INDIRECT("'C:\Excel\[bestand2.xls]"&$B$2&" 2007 data'!D1:J40"),2)

waarbij cel B2 een maand naam bevat

deze functie moet ook werken zonder dat bestand2.xls is geopend en dat lukt (nog) niet. Zonder de indirect en vlookup werkt het trouwens wel.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56079221
Heb hier een excel bestand waar van onze voetbal wedstrijden staat hoeveel we gespeeld hebben, en ook wie er gescoord hebben.
Het aantal doelpunten p.p. wordt van C25 tot U25 weergegeven, onder elke cel staat iemand ze naam, dat is van C26 tot U26.
Nu wil ik in een aparte cel dat daar de naam van de topscoorder komt te staan.
Dus Piet 1, Jan 5, Klaas 3, Rob 9
En dan wil ik een aparte cel, alleen Rob hebben staan.
Ben zelf al bezig geweest met oa de functie =Zoeken, maar daar gaat het niet mee lukken
pi_56085032
Kan de 'Opslaan Als...' functie niet vinden in Excel voor Vista. Am I stupid now?
geregistreerd op: vrijdag 21 mei 2004 @ 19:08
  woensdag 16 januari 2008 @ 21:41:15 #95
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56085598
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 21:24 schreef exile79 het volgende:
Kan de 'Opslaan Als...' functie niet vinden in Excel voor Vista. Am I stupid now?
Office 2007 bedoel je waarschijnlijk.

Die Office-knop linksboven, die moet je hebben.
pi_56096222
Ooohhh, dat is een knop. Thanks!
geregistreerd op: vrijdag 21 mei 2004 @ 19:08
pi_56096856
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 18:11 schreef rensuh het volgende:
Heb hier een excel bestand waar van onze voetbal wedstrijden staat hoeveel we gespeeld hebben, en ook wie er gescoord hebben.
Het aantal doelpunten p.p. wordt van C25 tot U25 weergegeven, onder elke cel staat iemand ze naam, dat is van C26 tot U26.
Nu wil ik in een aparte cel dat daar de naam van de topscoorder komt te staan.
Dus Piet 1, Jan 5, Klaas 3, Rob 9
En dan wil ik een aparte cel, alleen Rob hebben staan.
Ben zelf al bezig geweest met oa de functie =Zoeken, maar daar gaat het niet mee lukken
1=HLOOKUP(LARGE(C25:U25;1);C25:U26;2)
  woensdag 23 januari 2008 @ 22:25:16 #98
1602 Fransie
blue is not red
pi_56262710
Beste medeFokkers,

Ik heb een duizendtal data in de volgende notatie 20080123 (jjjjmmdd), hoe kan ik dit binnen excel converteren naar een zodanige vorm dat excel begrijpt dat het om een datum, 23-01-2008, gaat.

Via de gebruikelijke mogelijkheid in excel, als format number is het niet mogelijk.

Wie helpt?

Oh ja, ik heb Excel 2002
Nu ook verkrijgbaar op het SAABforum.nl
---===Official Oldbie===---
pi_56263346
=MID(A1,1,4) & "/" & MID(A1,5,2) & "/" & MID(A1,2)

dit is YYYY MM DD

Zelf de volgorde aanpassen in wat voor een formaat jij je datum wilt hebben.
Free people own guns! Slaves do not!
  woensdag 23 januari 2008 @ 23:18:56 #100
1602 Fransie
blue is not red
pi_56264215
TOP! Het werkt.

Thnx!
Nu ook verkrijgbaar op het SAABforum.nl
---===Official Oldbie===---
pi_56319885
Ik wil checken of de cellen in een bepaalde range vanaf de cel C14 leeg zijn. De cel C14 is variabel. De cellen die moeten worden gecheckt is C14 + 53 cellen omlaag.
En dit moet allemaal gebeuren om te kijken of er niets wordt overschreven.
Ik heb dus al een werkende macro die cellen kopieert van het ene naar de andere kolom, maar als dus niet alle vakjes leeg zijn, dan mag er niets worden gekopieerd.
Duidelijk ?
pi_56321189
uit het hoofd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sub check_range()

range("C14").select

for i = 1 to 53
if activecell.value<>"" then exit sub
else activecell.offset(1,0).select
next i

end sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zaterdag 26 januari 2008 @ 20:25:13 #103
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_56325716
of simpeler:
1
2
3
if Range("C14:C67").SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Cells.Count > 0 then
     'doe wat
end if
pi_56332321
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 20:25 schreef ralfie het volgende:
of simpeler:
[ code verwijderd ]
oeh elegant!!!
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56335528
Ik heb een excel bestand gekregen die op een pc met excel 2007 is gemaakt. Nu heb ik alleen XP op de pc en krijg hem dus niet geopent. Hoe kan ik hem zo krijden dat ik hem kan openen?

[ Bericht 4% gewijzigd door stevengerrard op 27-01-2008 11:15:49 ]
Walk on, walk on, with hope in your heart,
And you'll never walk alone...
You'll never walk alone.
pi_56336014
Heb je wel office op je pc of dat ook niet? Zonder office wordt het lastig. In notepad en wordpad zie je iig niets. Heb je al gegoogled op free excel viewer?
De gene van wie je dat bestand hebt gekregen moet hem opslaan in een format dat je wel kan lezen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56340617
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 16:40 schreef Deetch het volgende:
uit het hoofd:
[ code verwijderd ]
Ik denk dat ik jouw code het beste kan gebruiken.
De invoer is namelijk alleen cel C14 en daar vandaan moeten de andere cellen worden gecheckt.

Bedankt iig voor het meedenken!
pi_56341951
quote:
Op zondag 27 januari 2008 11:22 schreef Deetch het volgende:
Heb je wel office op je pc of dat ook niet? Zonder office wordt het lastig. In notepad en wordpad zie je iig niets. Heb je al gegoogled op free excel viewer?
De gene van wie je dat bestand hebt gekregen moet hem opslaan in een format dat je wel kan lezen.
ja ik heb office maar gewoon normaal excel. Aangezien het bestand afkomstig is van excel 2007 kan ik hem niet lezne
Walk on, walk on, with hope in your heart,
And you'll never walk alone...
You'll never walk alone.
pi_56343877
quote:
Op zondag 27 januari 2008 15:59 schreef stevengerrard het volgende:

[..]

ja ik heb office maar gewoon normaal excel. Aangezien het bestand afkomstig is van excel 2007 kan ik hem niet lezne
welke versie is "normaal" excel. Degene die je dat bestand heeft gestuurd moet hem opslaan als excel voor oudere versies.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56343895
een beetje googlene wil wel eens helpen:

http://office.microsoft.c(...).aspx#FileConverters
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  † In Memoriam † zondag 27 januari 2008 @ 19:41:00 #111
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56346414
Ik wil graag een hele lap text (een routebeschrijving) in 1 cel proppen. Resultaat is dat ik een cel krijg van 3 kilometer breed. Daarom wil ik de text binnen die ene cel boven elkar zetten. Maar hoe doe ik dat ?

Voorbeeld van wat ik nu heb:

Eerste straat links, 350 meter rechtdoor, rechtsaf, bij de stoplichten weer rechtsaf en dan de 3e supermarkt links

Wat ik wil:

Eerste straat links, 350
meter rechtdoor, rechtsaf,
bij de stoplichten weer
rechtsaf en dan de 3e
supermarkt links
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 27 januari 2008 @ 20:14:56 #112
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_56347143
quote:
Op zondag 27 januari 2008 19:41 schreef 2cv het volgende:
Ik wil graag een hele lap text (een routebeschrijving) in 1 cel proppen. Resultaat is dat ik een cel krijg van 3 kilometer breed. Daarom wil ik de text binnen die ene cel boven elkar zetten. Maar hoe doe ik dat ?

Voorbeeld van wat ik nu heb:

Eerste straat links, 350 meter rechtdoor, rechtsaf, bij de stoplichten weer rechtsaf en dan de 3e supermarkt links

Wat ik wil:

Eerste straat links, 350
meter rechtdoor, rechtsaf,
bij de stoplichten weer
rechtsaf en dan de 3e
supermarkt links
Alt-enter na elke regel?
Of bedoel je dat niet?
Shuffle up and deal!!!
  zondag 27 januari 2008 @ 20:17:19 #113
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_56347196
Celeigenschappen, Uitlijning, Terugloop.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  † In Memoriam † zondag 27 januari 2008 @ 20:57:57 #114
25682 2cv
Niet subtiel
pi_56348147
quote:
Op zondag 27 januari 2008 20:14 schreef mirelia het volgende:

[..]

Alt-enter na elke regel?
Of bedoel je dat niet?
Nope, ik bedoel meer dat excel de cel zelf mooi verdeeld vult.
quote:
Op zondag 27 januari 2008 20:17 schreef hooibaal het volgende:
Celeigenschappen, Uitlijning, Terugloop.
Dat werkt zoals ik wil, top, bedankt !

(ja, ik ben een Excel n00b)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_56359950
Ik zit met een klein probleempje, wellicht dat iemand hier de oplossing weet. Heb de voorgaande thread een beetje doorgestruind maar kon dit niet terug vinden.

Tabel als volgt:


De getallen in regel 4 zijn de verplichte lengtes van de velden.

Wat ik zoek is een manier waarop ik in de totaal cell de waardes opgevuld krijg, met spaties, tot de verplichte lengtes van de velden.

Resultaat wat in F6 moet staan zou dan zijn
1"01-01-195001-01-205099xx99xx99xx99          Stukje tekst hier                                 "


Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Alvast bedankt voor het lezen.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:04:53 #116
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56360386
=TEKST(A6;"dd-mm-jjjj")&TEKST(B6;"dd-mm-jjjj")&C6&HERHALING(" ";C4-LENGTE(C6))&D6&HERHALING(" ";D4-LENGTE(D6))
pi_56360557
Geweldig bedankt!
  maandag 28 januari 2008 @ 13:15:10 #118
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56360634
Graag gedaan.

Je krijgt trouwens een foutmelding als 'Stukje tekst hier' langer is dan 50 tekens. Wil je dat nog opgelost zien, of komt het toch nooit voor?
pi_56360803
Dat zal nooit voorkomen.

Toch bedankt voor het meedenken :-)
  maandag 28 januari 2008 @ 13:25:18 #120
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56360832
OK dan.
  maandag 28 januari 2008 @ 13:45:08 #121
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_56361274
Ah nu dit topic toch in myAT boven aan stond.

Ik heb een excel file welke gedeeld is. Echter de afgelopen 4 weken is het twee keer voorgekomen dat er op een gegeven moment 1 iemand is waarbij het bestand niet meer gedeeld is waardoor niet meer kan opslaan. En het bestand, na het sluiten bij alle gebruikers (op dat moment), niet meer benaderbaar is.

Toevallig is het vandaag weer gebeurt, we werken per jaar dus we hadden net een "nieuw/leeg" bestand dus veel data is er niet verloren en de eerste keer dat het gebeurde heb ik het opgelost om een lege versie opnieuw te laten gebruiken.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Wel is er een save bestand van afgelopen donderdag (welke nog steeds in de map staat waar het bestand ook in staat).

Ik heb ze nu weer een lege file gegeven en heb deze wat aangepast (gereduceerd van 53MB naar 42MB).

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Zelf denk ik dat het ligt aan het feit dat de gebruikers te ongeduldig raken met opstarten/afsluiten (dat duurt nu eenmaal eventjes) en daardoor maar ergens gaan klikken.... waardoor die niet goed loopt en ze m maar geforceerd afsluiten ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door nils7 op 28-01-2008 15:11:03 ]
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_56362260
Krijg je bij het openen van een gedeeld bestand niet de mogelijkheid om deze als stand alone te openen?
Dan kan het dus gebeuren dat ze een read-only of kopie versie voor hun neus krijgen en deze dan weer over het origineel heen opslaan zodat het eens gedeelde bestand nu alleen door degene die hem heeft ge-"save-as"d kan worden geopend.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 28 januari 2008 @ 15:10:20 #123
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_56362975
quote:
Op maandag 28 januari 2008 14:35 schreef Deetch het volgende:
Krijg je bij het openen van een gedeeld bestand niet de mogelijkheid om deze als stand alone te openen?
Dan kan het dus gebeuren dat ze een read-only of kopie versie voor hun neus krijgen en deze dan weer over het origineel heen opslaan zodat het eens gedeelde bestand nu alleen door degene die hem heeft ge-"save-as"d kan worden geopend.
Nee wel krijg ik de melding dat iemand af en toe de file heeft beveiligd (heb dan wel de mogelijkheid om m lokaal te saven, het staat op een server). Maar dan vraag ik meestal diegene om hem de file opnieuw op te laten starten en dan is het wel goed. Alleen nu krijg ik geen melding maar krijg ik opeens van bepaalde gebruikers te horen (die m later opstarten) dat ze er niet in kunnen en ga ik kijken en dan is er eentje niet gedeeld. (van de 3 gebruikers op dat moment bijvoorbeeld).
Alle 3 kunnen ze dan opeens ook niet meer opslaan, ook niet lokaal/ander bestand.
Als we dan het bestand sluiten kunnen we er helemaal niet meer in!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_56363126
er is niet iemand die hem lokaal opend en dat over de gedeelde sheet heen opslaat?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 28 januari 2008 @ 15:48:03 #125
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_56363664
quote:
Op maandag 28 januari 2008 15:18 schreef Deetch het volgende:
er is niet iemand die hem lokaal opend en dat over de gedeelde sheet heen opslaat?
Zou goed kunnen, maar de gebruikers zijn niet echt behulpzaam... als ze zeggen dat ze niks hebben gedaan dan hebben ze overal op lopen rammen.
Laat staan dat ze zeggen wie,wat,hoe,waar (terwijl dat ik ze echt wel gezegd heb dat als ze iets vreemds tegen komen dat ze dat dan moeten melden maar jah...)
Als ze een ja of neej melding krijgen klikken ze ook standaard op ja enzo!

Ik ga ze maar eens opnieuw instrueren.

Ik kan ze helaas niet elke minuut volgen en woensdag stop ik bij dit bedrijf dus dan moet het werken!
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_56365577
quote:
Op maandag 28 januari 2008 15:48 schreef nils7 het volgende:

[..]

Zou goed kunnen, maar de gebruikers zijn niet echt behulpzaam... als ze zeggen dat ze niks hebben gedaan dan hebben ze overal op lopen rammen.
Laat staan dat ze zeggen wie,wat,hoe,waar (terwijl dat ik ze echt wel gezegd heb dat als ze iets vreemds tegen komen dat ze dat dan moeten melden maar jah...)
Als ze een ja of neej melding krijgen klikken ze ook standaard op ja enzo!

Ik ga ze maar eens opnieuw instrueren.

Ik kan ze helaas niet elke minuut volgen en woensdag stop ik bij dit bedrijf dus dan moet het werken!
het werkt toch ook, alleen moeten de gebruikers zich wel aan de spelregels houden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56368061
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 16:40 schreef Deetch het volgende:
uit het hoofd:
[ code verwijderd ]
Oké Deetch, ik ben er vandaag mee bezig geweest, maar het wil nog niet vorderen.
Nogmaals het principe simpel uitgelegd.
Er dient een kolom met gegevens (kolom A) gekopieerd te worden naar een andere kolom (kolom B).
Nu moeten de doelcellen waarin de gegevens worden geplakt (kolom B) gecheckt worden of deze cellen leeg zijn.
Als de cellen niet leeg zijn, dan komt er een msgbox met de melding dat de cellen geleegd moeten worden. Zijn de cellen wel leeg, dan mogen ze geplakt worden.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Sub Macro2()

Dim X As Variant

Dim FF, FG, M1F, M1G, M2F, M2G, M3F, M3G

If _
    Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "FG" _
    Then
    X = "F16"
    
    ElseIf _
    Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M1G" _
    Then
    X = "J16"
    
    ElseIf _
    Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M2G" _
    Then
    X = "N16"
    
    ElseIf _
    Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M3G" _
    Then
    X = "R16"
    
    ElseIf _
    Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M1F" Or Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M2F" Or Worksheets("Invoersheet").Range("J9") = "M3F" _
    Then
    MsgBox "Je hebt de keuze gemaakt voor kolom " + Worksheets("Invoersheet").Range("J9") + "." + (Chr(13)) + "Dit is een kolom met fabriekswaarden. Vul deze kolom in op de volgende sheet.", vbOKOnly + vbInformation
    End

    Else
    MsgBox "Er is geen of een onvolledige kolom keuze gemaakt." + (Chr(13)) + "Doe dit door in Cel J9 de juiste kolomkeuze te maken." + (Chr(13)) + "Let op hoofdletters!!", vbOKOnly + vbInformation
    End
    End If

--------------------------------------

Worksheets("Invoersheet").Range("F22:F75").Copy _

Worksheets("Invoer").Range(X).PasteSpecial Paste:=xlPasteValues _

Application.CutCopyMode = False


Nu dient er op de locatie van de stippelijn, een check uitgevoerd te worden . X op dat moment al gedefineerd.
X = dan bijvoorbeeld F16.
Vervolgens moeten de cellen F16:F69 gecheckt te worden. De variabele is X en die is dus F16.
Aan de hand van F16 moet er dus 53 cellen omlaag gekeken worden.
Duidelijk?
  maandag 28 januari 2008 @ 23:08:48 #128
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_56373990
1
2
3
4
5
6
7
dim  range as string
range=X & ":" & left(X,1) & "69"
if Range(range).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Cells.Count = Range(range).Cells.Count then
   copy blabla
else
   dont copy
end if
pi_56426134
quote:
Op maandag 28 januari 2008 23:08 schreef ralfie het volgende:

[ code verwijderd ]
Deze code werkt zo goed als prima.
Er is één probleem:
Op het moment dat er geen enkele cel leeg is, dan werkt de sheet niet en komt er een foutmelding. (Fout 1004: door de toepassing of object gedefineerde fout).
Heb je nog enig idee wat dit kan zijn?
pi_56433139
De functie die je gebruikt geeft dan #N/A als uitvoer wat in vb weer wordt vertaald in een error bericht waardoor de macro stopt.
ik ben niet zo goed met error handling, misschien dat iemand anders je verder kan helpen?

Ralfie, frollo help!!!1
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56433489
Je kan ook in VB dit gewoon afvangen met If IsError(verhaal).
  maandag 4 februari 2008 @ 11:31:06 #132
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_56522656
Hoi,

Ik heb onderstaande code gevonden voor code gevonden om meer dan 3 voorwaardelijke opmaken aan te maken. Dit werkt prima, alleen zou ik dit toch op een andere manier toe willen passen.

Allereerst wil ik deze opmaak maar in een bepaald cellenbereik (de gehele "K" en "N" kolom) toepassen.
Daarnaast moeten dezelfde klassen ook in de "-" (min) vorm toegepast worden maar lijkt dat niet te lukken.
De klassenverdeling zou dan als volgt moeten zijn:
0
1-4
5-9
10-19
20-49
50-99
100+
en
-1 - -4
-5 - -9
enz.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Option Compare Text 'A=a, B=b, ... Z=z
Option Explicit
 
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 
Dim Cell As Range
Dim Rng1 As Range
     
    On Error Resume Next
    Set Rng1 = ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeFormulas, 1)
    On Error GoTo 0
    If Rng1 Is Nothing Then
        Set Rng1 = Range(Target.Address)
        Else
        Set Rng1 = Union(Range(Target.Address), Rng1)
    End If
    For Each Cell In Rng1
        Select Case Cell.Value
            Case vbNullString
                Cell.Interior.ColorIndex = xlNone
                Cell.Font.Bold = False
            Case 0
                Cell.Interior.ColorIndex = 3
                Cell.Font.Bold = True
            Case 1 To 4
                Cell.Interior.ColorIndex = 4
                Cell.Font.Bold = True
            Case 5 To 9
                Cell.Interior.ColorIndex = 5
                Cell.Font.Bold = True
            Case 10 To 19
                Cell.Interior.ColorIndex = 6
                Cell.Font.Bold = True
            Case 20 To 49
                Cell.Interior.ColorIndex = 7
                Cell.Font.Bold = True
            Case 50 To 99
                Cell.Interior.ColorIndex = 8
                Cell.Font.Bold = True
            Case 100 To 1E+17
                Cell.Interior.ColorIndex = 9
                Cell.Font.Bold = True
            Case Else
                Cell.Interior.ColorIndex = xlNone
                Cell.Font.Bold = False
        End Select
    Next
 
End Sub


En is er ook een kleurenschema bekend met alle kleuren met bij behorende nummers?

Alvast bedankt!
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_56523098
quote:
Op maandag 4 februari 2008 11:31 schreef Folkwin het volgende:

Allereerst wil ik deze opmaak maar in een bepaald cellenbereik (de gehele "K" en "N" kolom) toepassen.
Voeg na "For Each Cell In Rng1" het if-statement "If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14" toe.
Beter is het om het nog eerder op te vangen. Hoe minder acties er uitgevoerd worden hoe beter de performance.
quote:
Daarnaast moeten dezelfde klassen ook in de "-" (min) vorm toegepast worden maar lijkt dat niet te lukken.
Voeg "Case -4 To -1" toe voor een negatieve waarde.
Doe dit wel voor de Case Else, anders krijg je errors.
quote:
En is er ook een kleurenschema bekend met alle kleuren met bij behorende nummers?
http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/colors.htm
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
  maandag 4 februari 2008 @ 12:18:37 #134
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_56523553
quote:
[..]
Voeg na "For Each Cell In Rng1" het if-statement "If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14" toe.
Beter is het om het nog eerder op te vangen. Hoe minder acties er uitgevoerd worden hoe beter de performance.
-Deze lukt mij niet.. ik krijg een fout. Compileerfout: verwacht Then of GoTo

Ziet er nu als volgt uit:
1
2
3
    For Each Cell In Rng1
    If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14
        Select Case Cell.Value
quote:
[..]
Voeg "Case -4 To -1" toe voor een negatieve waarde.
Doe dit wel voor de Case Else, anders krijg je errors.
- Ik had het verkeerd omgedaan.. stomstom. Gelukt!
quote:
[..]
Link
-Mijn dank is groot!

[ Bericht 14% gewijzigd door Folkwin op 04-02-2008 13:30:50 ]
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
  woensdag 6 februari 2008 @ 10:56:20 #135
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_56557358
Niemand die mij met deze kan helpen:
quote:
[..]
Voeg na "For Each Cell In Rng1" het if-statement "If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14" toe.
Beter is het om het nog eerder op te vangen. Hoe minder acties er uitgevoerd worden hoe beter de performance.
-Deze lukt mij niet.. ik krijg een fout. Compileerfout: verwacht Then of GoTo

Ziet er nu als volgt uit:
1
2
3
    For Each Cell In Rng1
    If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14
        Select Case Cell.Value
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_56557532
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 10:56 schreef Folkwin het volgende:
Niemand die mij met deze kan helpen:
[..]

-Deze lukt mij niet.. ik krijg een fout. Compileerfout: verwacht Then of GoTo

Ziet er nu als volgt uit:
[ code verwijderd ]
Je moet "Then " aan het einde van de regel met het if-statement zetten.

1
2
3
For Each Cell In Rng1
    If Cell.Column = 11 or Cell.Column = 14 Then
        Select Case Cell.Value
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_56558492
Weet iemand waar ik de macro's kan aanzetten bij Excel 2007? Ik zoek me rot.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  woensdag 6 februari 2008 @ 12:18:38 #138
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56559039
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 11:49 schreef RayMania het volgende:
Weet iemand waar ik de macro's kan aanzetten bij Excel 2007? Ik zoek me rot.
Office-knop > Opties voor Excel > Vertrouwenscentrum

Lekker handig gedaan weer van MS.
  woensdag 6 februari 2008 @ 15:07:09 #139
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_56562292
Nevermind: al opgelost .

Bedankt allemaal!
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_56565442
quote:
Op maandag 28 januari 2008 23:08 schreef ralfie het volgende:

[ code verwijderd ]
De code werkt grotendeels prima!
Er is alleen nog een probleempje:
Op het moment dat er een kolom wordt gebruikt die wordt aangeduidt met 2 letters, dan loopt de macro niet meer naar behoren. Hij kiest dan alleen de eerste letter.
Is hiervoor nog een oplossing?
Dat alle letters worden geselecteerd of iets dergelijks?
pi_56567744
dat heeft te maken met de tweede regel van de code van ralfie omdat hij daar van je variabele X (de celverwijzing) alleen de meest linkse character pakt ( left(X,1) )
Je zou dus eerst de hele variable X character voor character moeten anlyseren en dan de letters in een aparte variabele (Xletters) opslaan. DE code van regel 2 wordt dan
1range=X & ":" & Xletters & "69"


conceptje voor letters eruit filteren
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Dim strChar,strNumber As String
Dim n As Integer=myString.Length
For i as integer=0 to n-1
      dim str as string=myString.Substring(i,i+1)
      If IsNumeric(str) then
      strNumber+=str
      else
      strChar+=str
      End if
      Next

Xletters = strChar
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:07:05 #142
137408 DjowY
Ijskoud de langste
pi_56578384
Hoi wijze Excel- beheersers,

Klein vraagje, hoop dat iemand de oplossing weet.

Ik heb voor een hele Kolom een aantal keuze mogelijkheden per cel t.w.:

Registratie
Verhuizing
Registratie + Verhuizing

Dit heb ik d.m.v. gegevensvalidatie in een dropdown menu laten opkomen. Bij alle 3 de verschillende waarden hoort natuurlijk een ander tarief. Ik wil in een redelijk kleine cel daarnaast het tarief laten verschijnen, afhankelijk welke optie de invuller selecteert.

Nu heb ik dit met ALS functie gedaan, maar dan kan ik dus maar 2 van de 3 meepakken (=ALS(G5="Registratie";15;0). Die 0 op het laatst is logisch, want je hebt nog 2 opties over die ook gekozen kunnen worden.

Mijn vraag is dus: hoe kan ik de cel zo instellen dat hij aan de 3(!) opties 3 verschillende tarieven kan genereren? Of: hoe kan ik een ALS functie instellen zonder "waar of niet waar" maar met 3 verschillende criteria!

Mijn dank is alvast groot!
Nobody fucks with Frank de Grave!!
pi_56578494
Dit kan toch gewoon:

(=ALS(G5="Registratie";15;ALS(G5="Verhuizing";tarief;ALS(G5="Registratie + Verhuizing";tarief;0)))
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:14:01 #144
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56578533
Ten eerste kun je ALS-functies nesten:

=ALS(Voorwaarde1;Tarief1;ALS(Voorwaarde2;Tarief2;0))

Ten tweede zou je in de help eens moeten kijken hoe VERT.ZOEKEN werkt, ik denk dat je daar ook wel iets aan kunt hebben.
pi_56578564
VERT.ZOEKEN werkt niet in een dropdown (combobox).
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:18:25 #146
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56578627
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 11:15 schreef DaFan het volgende:
VERT.ZOEKEN werkt niet in een dropdown (combobox).
Oh, dat zou kunnen, ik doe zelden iets met comboboxen.

En sinds ik Excel 2007 heb kan ik ook niet meer controleren wat ik hier allemaal neerzet.
  donderdag 7 februari 2008 @ 11:38:39 #147
137408 DjowY
Ijskoud de langste
pi_56579065
Bedankt heren, probleem opgeost!
Nobody fucks with Frank de Grave!!
  donderdag 7 februari 2008 @ 14:50:23 #148
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56583075
[stress-paniekmodus]

Op dit moment ben ik bezig met het samenstellen van mijn scriptie en wil ik bijlages een paginanummer geven. Aangezien dit bijlages zijn moeten deze dus doorgenummerd worden vanaf het aantal pagina's na een Word document. Ik ga ze apart uitprinten en dan samen in laten binden.

Ik heb 4 excel files met elk 40 werkbladen die tezamen een bijlage van 160 pagina's moeten vormen. Ik wil dus de paginanummering laten beginnen met "x" en eindigen met "x+160"

Ik had 2 ideeën waarmee ik dit kan oplossen, maar het lukt mij niet om het goed te krijgen:

1) Een koptekst maken met paginanummering en dan de nummering vanaf een bepaald nummer laten starten. Deze functie is goed te vinden in Word, maar niet in Excel.

2) De sheets importeren in een Word bestand en vervolgens de koptekst laten nummeren zoals ik dat gewend ben. Helaas krijg ik telkens alleen het eerste werkblad geïmporteerd in Word en komen de andere 39 niet mee.

Samenvattend: Kunnen jullie aangeven hoe ik in Excel zelf de paginanummering kan aanpassen óf hoe kan ik alle werkbladen uit 1 Excel file in één keer in een Word bestand importeren.

Ik gebruik MSO 2007 (Studenten editie) en de taal is Nederlands.

Thanks!

[/stress-paniekmodus]
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 7 februari 2008 @ 14:58:36 #149
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56583251
Met de hand erop schrijven.

Whehe, ik ga even zoeken, brb.
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:01:20 #150
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56583305
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 14:58 schreef Frollo het volgende:
Met de hand erop schrijven.

Whehe, ik ga even zoeken, brb.
Thanks! Ik zat ook te denken aan VB-codes, maar daar weet ik echt geen snars van af...

EDIT: Wheehee... je bent in het Valkhof getrouwd!? Mooi man!
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:04:55 #151
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56583347
Goed nieuws, in Office 2002 (XP) kan het in elk geval: Bestand > Pagina-instelling > tabblad Pagina

  donderdag 7 februari 2008 @ 15:14:39 #152
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56583541
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:04 schreef Frollo het volgende:
Goed nieuws, in Office 2002 (XP) kan het in elk geval: Bestand > Pagina-instelling > tabblad Pagina

[ afbeelding ]
Mijn dank is groot voor de moeite! Ik zoek ff waar ik dit kan vinden in de 2007 editie (=graf-versie )
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:15:12 #153
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56583548
En in Excel 2007 gaat het zo:

  donderdag 7 februari 2008 @ 15:18:11 #154
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56583611
Office 2007 is idd 13.gif.
Waarom ze zulke belangrijke functies onder zo'n piepklein knopje moesten stoppen is me werkelijk een raadsel.

Yep, we zijn in de Valkhofkapel getrouwd. Echt keigaaf was het, heel sfeervol!
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:20:03 #155
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56583652
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:15 schreef Frollo het volgende:
En in Excel 2007 gaat het zo:

[ afbeelding ]
AAAARGH!!! Is het zo simpel!? KILL KILL...

Leuk en aardig dat visuele... maar het is niet echt toegankelijk zo Heel erg bedankt!
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:28:35 #156
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56583816
Mooi zo, succes met je scriptie en vergeet niet af en toe te relaxen!
  donderdag 7 februari 2008 @ 16:03:18 #157
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56584414
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:28 schreef Frollo het volgende:
Mooi zo, succes met je scriptie en vergeet niet af en toe te relaxen!
Whehehe... Excel trapt er niet in... nu krijg ik op elk werkblad dezelfde aangegeven begin paginanummer
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 7 februari 2008 @ 16:10:02 #158
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56584546
Huh?

Bij mij gaat het goed hoor. Ik maak een kop (of voet-) tekst en daar zet ik het paginanummer in middels het knopje (wat resulteert in &[Pagina]), en dan stel ik in bij welk nummer hij moet beginnen. Kan niet fout gaan.
  donderdag 7 februari 2008 @ 16:19:18 #159
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56584699
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 16:10 schreef Frollo het volgende:
Huh?

Bij mij gaat het goed hoor. Ik maak een kop (of voet-) tekst en daar zet ik het paginanummer in middels het knopje (wat resulteert in &[Pagina]), en dan stel ik in bij welk nummer hij moet beginnen. Kan niet fout gaan.
Ja dat heb ik ook gedaan... wat Excel dan doet is , volgens mij, de pagina's doornummeren als de sheet niet op 1 pagina past... het is niet zo dat als je de werkbladen afdrukt hij elk werkblad als een nieuwe pagina ziet. Ik heb even een voorbeeld-file gemaakt. Bij mij staat er op elke sheet gewoon "60 van 260"

Als dit niet lukt dan probeer ik het wel als volgt... ik verschuif de bovenste marge naar boven en maak met de gewone cellen wel een formule dat elke sheet dezelfde cel in de vorige sheet pakt en dan 1'tje erbij optelt...
gedoe ook
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 7 februari 2008 @ 16:44:51 #160
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56585143
Ahhh fuck, dat is inderdaad wel een probleem ja.

Ik heb de opties helemaal nageplozen maar dit is volgens mij niet te verhelpen.
  donderdag 7 februari 2008 @ 17:04:04 #161
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_56585490
Als ik in een cel bijv. een naam invul en dan een opmerking invoeg met een e-mailadres en daarna de cel weer leegmaak dan blijft de opmerking staan.
Is het mogelijk deze dan ook automatisch te verwijderen?
Shuffle up and deal!!!
  donderdag 7 februari 2008 @ 17:04:43 #162
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56585503
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 16:44 schreef Frollo het volgende:
Ahhh fuck, dat is inderdaad wel een probleem ja.

Ik heb de opties helemaal nageplozen maar dit is volgens mij niet te verhelpen.
Hehe... ik heb de hoop opgegeven... ik kan ook niet een relatieve verwijzing doen naar andere werkbladen, waardoor ik telkens naar dezelfde werkblad verwijs met als resultaat: ...hetzelfde paginanummer
Ik heb al een koptekst gemaakt... zodra ik de pagina's weet ga ik ze gewoon 160 keer nummeren... dat is uiteindelijk misschien maar een kwartiertje werk. Ik ben nu al twee uur aan het uitzoeken hoe het werkt en ga er niet nog twee uur aan zitten... MS bedankt! of het ligt gewoon aan mijzelf...

Thanks anyway Frollo!
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 7 februari 2008 @ 17:08:05 #163
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56585567
Mja, dan toch maar met de hand inderdaad.

Succes met je scriptie iig.
  donderdag 7 februari 2008 @ 17:23:06 #164
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56585829
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 17:08 schreef Frollo het volgende:
Mja, dan toch maar met de hand inderdaad.

Succes met je scriptie iig.
Tnx
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_56649003
Zijn 160 paginas bijlagen ook niet een beetje veel van het goede?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 11 februari 2008 @ 11:50:57 #166
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_56662356
Daar ben ik weer..

Het Visual Basic-script waar ik eerder vragen over heb gesteld voldoet niet. Er moet een iets andere opzet komen.
Het volgende probleem doet zich voor.
Er is een kolom met verschillende artikelnummers. Al deze artikelnummers (afgeleid van eerste twee cijfers) behoren tot een categorie.
10338001 - 10 - Categorie 1
13172362 - 13 - Categorie 2
16602513 - 16 - Categorie 2

Nu moeten deze categorien beide een voorwaardelijke opmaak krijgen. Wanneer categorie 1 een procentuele afwijking heeft van -100 t/m -2 dan moet deze blauw worden. Wanneer deze afwijking -1 t/m 1 bedraagt gewoon wit en bij een afwijking van 2-100 moet dit rood zijn.
Ditzelfde geldt voor Categorie 2, alleen deze is van -3 t/m -100 en zo verder.

Nu was ik al bezig met de functie: ' =als(links(cel,2)=10,1,2' in een tweede cel om de verschillende artikelcodes een categorie mee te geven. Nu geeft Excel alleen altijd een 2 doordat de functie geen getal is maar een tekst. Nu pikt Excel het niet als ik dit met de hand aanpas naar getal.

Mijn opzet is dan om bij de voorwaardelijke opmaak een formule in te voeren die de opmaak toepast als aan alle bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, in samenwerking met de tabel waar de categorie in voorkomt.

Heeft iemand de oplossing om de uitkomst van de formule als getal te laten worden.. of heeft iemand zo'n formule waardoor dit niet meer nodig is.

Mocht een voorbeeldje nodig zijn, dan hoor ik dit graag!

Alvast bedankt voor de hulp!
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_56662858
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:56 schreef Deetch het volgende:
dat heeft te maken met de tweede regel van de code van ralfie omdat hij daar van je variabele X (de celverwijzing) alleen de meest linkse character pakt ( left(X,1) )
Je zou dus eerst de hele variable X character voor character moeten anlyseren en dan de letters in een aparte variabele (Xletters) opslaan. DE code van regel 2 wordt dan
[ code verwijderd ]

conceptje voor letters eruit filteren
[ code verwijderd ]
Ik krijg het toch niet voor elkaar om met behulp van je conceptje de letters eruit te filteren. Zou je nog iets kunnen helpen?
  maandag 11 februari 2008 @ 12:51:35 #168
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56663534
quote:
Op zondag 10 februari 2008 18:56 schreef Deetch het volgende:
Zijn 160 paginas bijlagen ook niet een beetje veel van het goede?
Nee... een vorige student had 700 pagina's... statistiek uitdraaien en individuele data van experimenten die erbij moeten... ben nogal mild met mijn 160 pagina's.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 11 februari 2008 @ 13:13:35 #169
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_56663968
quote:
Op maandag 11 februari 2008 12:15 schreef its_me_ het volgende:

[..]

Ik krijg het toch niet voor elkaar om met behulp van je conceptje de letters eruit te filteren. Zou je nog iets kunnen helpen?
alternatief is iets als

1range=X & ":" & range(X).offset(53).Address
pi_56665008
quote:
Op maandag 11 februari 2008 11:50 schreef Folkwin het volgende:
Er is een kolom met verschillende artikelnummers. Al deze artikelnummers (afgeleid van eerste twee cijfers) behoren tot een categorie.
10338001 - 10 - Categorie 1
13172362 - 13 - Categorie 2
16602513 - 16 - Categorie 2

Nu moeten deze categorien beide een voorwaardelijke opmaak krijgen. Wanneer categorie 1 een procentuele afwijking heeft van -100 t/m -2 dan moet deze blauw worden. Wanneer deze afwijking -1 t/m 1 bedraagt gewoon wit en bij een afwijking van 2-100 moet dit rood zijn.
Ditzelfde geldt voor Categorie 2, alleen deze is van -3 t/m -100 en zo verder.
Is de artikelcode als tekst of getal ingevoerd? Indien als getal en altijd 8 cijfers lang en de eerste twee zijn altijd de categorie dan

1=trunc(celverwijzing/100000) gebruiken voor de categorie bepaling


en dan de grenzen voor de conditional formatting in extra kolommen plaatsen met een aanatal IF functies.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56721257
Ik heb een button gemaakt die wanneer je erop klikt in de cel ernaast de datum plaatst. Nu wil ik graag hele rijen kunnen kopiëren, waarmee de button wordt mee gekopiëerd. En daarmee dus de opdracht.

Weet iemand hoe ik dat kan doen?

Als je formules naar een cel lager kopiëert wordt automatisch de formule aangepast, maar bij buttons niet, toch?
pi_56721422
Kan niet, want buttons zijn niet gebonden aan een rij en voeren de opdracht uit die eraan hoort, ongeacht op welke plek ze staan. Je kan dus geen relatieve verwijzing in je code gebruiken (zoals Offset(0,1) bijvoorbeeld) om een cel ten opzichte van de button aan te geven.

Als je 20 buttons maakt, moet je ook 20 (bijna identieke) codes maken.
pi_56724148
je zou wel een kolom kunnen maken waarin je een X zet en dan 1 knop die in alle rijen waar een X staat je gewenste code uitvoert.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 14 februari 2008 @ 19:35:31 #174
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_56733556
of een soort van onclick/contextmenu/dubbelklik event gebruiken om de datum te plaatsen

Of, en dat is het simpelste, een sneltoets naar een macro die de datum in de actieve cell plaats, iets all

1
2
3
sub datumplaatser
     activecell.value=now()
end sub

en dan middels extra->macro's een sneltoets (bijv ctr+d) toewijzen
pi_56741351
in plaats van now() kun je ook DATE gebruiken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56878720
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 09:12 schreef Piles het volgende:
Heb ik ook nog een andere vraag: Ik verwijs dus van het ene naar het andere blad, maar als de broncel leeg is, krijg ik in de doelcel een 0, en dat wil ik niet. Kan dit wel oplossen met ALS(), maar dat kan toch ook wel anders?
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 09:36 schreef DroogDok het volgende:
Het weergeven van de getallen ) kan je uitzetten, maar dan zie je geen enkele waarde 0 meer, weet niet of dat is wat je wilt?
Via Extra -> Opties -> Weergave -> Nulwaarden (onderaan in het midden van het tabblad.)
Nee, niet echt wat ik zoek denk ik. Wat in de broncel staat moet gewoon exact overgenomen worden, ook als het een nul is. En als ie leeg is, moet de doelcel ook leeg blijven

[Edit] Toch maar via Opties gedaan, werkte uiteindelijk toch op de manier zoals ik wilde

[ Bericht 6% gewijzigd door Piles op 21-02-2008 12:21:41 ]
pi_56879117
Ik heb ook een vraagje. Wanneer ik de layout van een draaitabel met de opmaakt enz kopieer dan krijg je dat sommige getallen als tekst worden opgeslagen. Via deze getallen zoek ik via verticaal zoeken het goede onderwerp erbij. Maar dat lukt dus niet als ze opgeslagen zijn als tekst.

Als ik het getal overtyp, of via het groene stukje aan de linkerbovenhoek de tekst converteer naar getal kan ik er wel verticaal mee zoeken. Maar dat moet ik dan per cijfertje doen. Is er geen optie om dat over een geselecteerd stuk te doen??
  Moderator donderdag 21 februari 2008 @ 22:01:28 #178
9859 crew  Karina
Woman
pi_56894328
Vraag over kleuren "tellen".

Ik heb een excelsheet met twee kolommen. In de eerste kolom staat tekst, in de tweede kolom maak ik de cel rood, indien fout of groen, indien goed. Is het mogelijk om het aantal cellen te tellen dat rood is en het aantal cellen dat groen is?

Ik kan natuurlijk gaan werken met 0 en 1en voorwaardelijke opmaak, maar als het alleen met de kleuren kan, zou leuk zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Karina op 21-02-2008 22:08:26 ]
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  zondag 24 februari 2008 @ 00:55:54 #179
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_56939859
Hoe bepaalde waardes in een list niet te tellen?

Vaak maak ik een list van waardes uit een database-export om bepaalde velden/rijen te vergelijken door ze zichtbaar of onzichtbaar te maken; daar wil ik dan een calculatie van maken maar het probleem is dat de formules ook de waardes in de rijen meetelt die (express) niet zichtbaar zijn; hoe voorkom ik dat?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:54:55 #180
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_56988738
Niet allemaal tegelijk.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_57151139
Mijn vader heeft het volgende probleem, hij wil de middelste 3 getallen uit een cel automatisch verwijzen naar een andere cel.

Stel in cel B2 staat het nummer 123456789 en dan wil mijn vader een formule hebben die in B3 de middelste 3 getallen uit de cel B2 krijgt. Dus 456 in dit voorbeeld. Weet iemand hoe dit moet?
&lt;a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank"&gt;http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818&lt;/a&gt;
pi_57151831
Zijn de nummers altijd even lang?
pi_57151878
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 16:12 schreef DaFan het volgende:
Zijn de nummers altijd even lang?
ja
&lt;a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank"&gt;http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818&lt;/a&gt;
pi_57152002
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 15:39 schreef Timmehhh het volgende:
Mijn vader heeft het volgende probleem, hij wil de middelste 3 getallen uit een cel automatisch verwijzen naar een andere cel.

Stel in cel B2 staat het nummer 123456789 en dan wil mijn vader een formule hebben die in B3 de middelste 3 getallen uit de cel B2 krijgt. Dus 456 in dit voorbeeld. Weet iemand hoe dit moet?
Zet hetvolgende eens in B3

=MID(B2,3,3)
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_57152657
quote:
Op zondag 24 februari 2008 00:55 schreef static het volgende:
Hoe bepaalde waardes in een list niet te tellen?

Vaak maak ik een list van waardes uit een database-export om bepaalde velden/rijen te vergelijken door ze zichtbaar of onzichtbaar te maken; daar wil ik dan een calculatie van maken maar het probleem is dat de formules ook de waardes in de rijen meetelt die (express) niet zichtbaar zijn; hoe voorkom ik dat?
Kan dat niet met SUM.IF functie?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57153191
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 16:21 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

Zet hetvolgende eens in B3

=MID(B2,3,3)
Dan krijg ik een foutmelding, heb wat met "MID" gegoocheld maar kom er niet uit.
&lt;a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank"&gt;http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818&lt;/a&gt;
  dinsdag 4 maart 2008 @ 17:37:04 #187
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_57153355
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 17:26 schreef Timmehhh het volgende:

[..]

Dan krijg ik een foutmelding, heb wat met "MID" gegoocheld maar kom er niet uit.
Dan heb je wellicht de Nederlandse Excel.
Vervang MID door DEEL en het zou moeten werken.
pi_57153542
Dit werkte hardstikke bedankt !
&lt;a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank"&gt;http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818&lt;/a&gt;
pi_57173280
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 17:47 schreef Timmehhh het volgende:
Dit werkte hardstikke bedankt !
Daarom bij een vraag altijd evn je taal en versie van excel aangeven.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57221294
Beste Excel-goeroe's

Ik heb een vraag die wellicht niet zo lastig is, maar helaas wel voor mij.
Ik ben bezig met een kalender in te vullen die inzetbaar is voor verschillende jaren. Deze kalender werkt prima, want wanneer ik het jaartal verander dan veranderen de dagen mee. Nu wil ik bijvoorbeeld nieuwjaarsdag bij 1 januari zetten, maar als ik het jaartal verander, dan wil ik dat de term mee gaat met de bijbehorende datum.

Kan iemand mij vertellen hoe dit moet?

Ik gebruik onderstaand template.
http://office.microsoft.c(...)oryID=CT101424401033
Liever niet...
pi_57223988
Als je hem alleen als afgedrukte versie gebruikt dan kun je in de eerste zeven cellen van de kolom de volgende formule zetten:
1=IF(B1=1,"nieuwjaarsdag","")

Als je hem digitaal wilt gebruiken kun je een Onchange event maken (ff googlen of voorgaande excel topics doorlezen) waarbij bij een verandering op de sheet de volgende code wordt uitgevoerd
1
2
3
4
5
Range("B1").Select
Cells.Find(What:="1", After:=ActiveCell, LookIn:=xlValues, LookAt:= _
    xlWhole, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _
    False, SearchFormat:=False).Activate
ActiveCell.Offset(0, 1).Value = "Nieuwjaarsdag"
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57225794
Dank voor de hulp, Deetch.

Als ik de bovenstaande in mijn Nederlandse Excel 2007 zet en ALS voor IF, dan heb ik echter een rekenfout. Het bereik gaat dan toch van B10 tot en met B48? Als een waarde van 1 tussen B10 en B48 zit, dan wil ik de cel ernaast "Nieuwjaarsdag" te voorschijn zien komen.
Liever niet...
  vrijdag 7 maart 2008 @ 18:01:26 #193
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_57226056
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 16:54 schreef Deetch het volgende:

[..]

Kan dat niet met SUM.IF functie?
Nee, ik kom er niet uit. Moet nu steeds de data naar de verschillende tabbladen kopieeren; beetje omslachtig.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_57260892
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 17:47 schreef Die-El het volgende:
Dank voor de hulp, Deetch.

Als ik de bovenstaande in mijn Nederlandse Excel 2007 zet en ALS voor IF, dan heb ik echter een rekenfout. Het bereik gaat dan toch van B10 tot en met B48? Als een waarde van 1 tussen B10 en B48 zit, dan wil ik de cel ernaast "Nieuwjaarsdag" te voorschijn zien komen.
In het nederlands moet je ook ipv , een ; gebruiken. En omdat nieuwjaarsdag altijd de eerste januari is kan deze nooit verder dan in de eerste 8 regels van je kalender staan. Maar je mag ook de formule in de hele kolom van junari gooien als je dat liever doet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57301246
Ik heb in Excel een e-mail-macro gemaakt waardoor hij de huidige sheet in een mail gooit. Nu zet hij alles er goed in, opmaak, tekst etc maar niet de dropdown-menu's die ik heb zitten. Hoe moet ik defineren dat hij ook de dropdownmenu's meestuurd met de e-mail? Ze zitten namelijk 'bovenop' de cellen, en dus is het theoretisch een lege cel en denkt excel dat hij daar niets hoeft te zetten..

macro:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Sub Mail_Sheet_Outlook_Body()
' Don't forget to copy the function RangetoHTML in the module.
' Working in Office 2000-2007
    Dim rng As Range
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object
    With Application
        .EnableEvents = True
        .ScreenUpdating = True
    End With
 

    Set rng = Nothing
    Set rng = ActiveSheet.UsedRange
    'You can also use a sheet name
    'Set rng = Sheets("YourSheet").UsedRange

    Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
    OutApp.Session.Logon
    Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)
 
    On Error Resume Next
    With OutMail
        .To = "*************"
        .CC = ""
        .BCC = ""
        .Subject = "Waarnemingen Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen - Middelburg"
        .HTMLBody = RangetoHTML(rng)
        .Display   'or use .Send
    End With
    On Error GoTo 0
 
    With Application
        .EnableEvents = True
        .ScreenUpdating = True
    End With
 
    Set OutMail = Nothing
    Set OutApp = Nothing
End Sub
pi_57306479
hmmz ik kan je niet helpen maar vindt je email macro wel machtig interessant, bedankt voor het posten
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57306854
En als je gebruikt
1[Naam dropdown].Select

En die bij rng gooit?
pi_57307894
Ik heb nu echt een vaag en irritant probleem. Ff simpel uitgelegd:
Ik heb in rij 1 een aantal getallen (1,2,3 enz). In cel A2 staat =A1, en geeft dus 1. Als ik de formule nu doorsleep over de rest van de kolommen veranderen de formules gewoon goed mee als ik in de formulebalk kijk (=B1, =C1 enz), maar toch krijg ik als waarde altijd 1 terug. Als ik dan in de formulebalk ga staan, en op enter druk, dan pakt ie m wel
pi_57308075
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 16:04 schreef Piles het volgende:
Ik heb nu echt een vaag en irritant probleem. Ff simpel uitgelegd:
Ik heb in rij 1 een aantal getallen (1,2,3 enz). In cel A2 staat =A1, en geeft dus 1. Als ik de formule nu doorsleep over de rest van de kolommen veranderen de formules gewoon goed mee als ik in de formulebalk kijk (=B1, =C1 enz), maar toch krijg ik als waarde altijd 1 terug. Als ik dan in de formulebalk ga staan, en op enter druk, dan pakt ie m wel
Ik krijg het niet voor elkaar om het fout te doen Geen idee wat er mis is met je excel
pi_57308504
Hoe krijg je zo'n code normaal in zijn totaliteit? Zoder dat hij afrond
7E+17
Het moet zijn 700678021019033978, maar in de regel staat: 700678021019033000 en in het veld dus 7E+17.

Hoe krijg ik dus gewoon 700678021019033978 (wat ik typ) in het veld te staan?
pi_57308750
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 16:12 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Ik krijg het niet voor elkaar om het fout te doen Geen idee wat er mis is met je excel
Formules rekent ie dus helemaal niet meer automatisch door
Excel 2000 trouwens, en in de taakbalk van Excel (onderin) staat constant Berekenen.
pi_57309222
ga dan naar menu optie tools, opties en op tabblad berekenen zet je het vinkje voor automatisch bereken aan.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57309340
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 16:36 schreef Stansfield het volgende:
Hoe krijg je zo'n code normaal in zijn totaliteit? Zoder dat hij afrond
7E+17
Het moet zijn 700678021019033978, maar in de regel staat: 700678021019033000 en in het veld dus 7E+17.

Hoe krijg ik dus gewoon 700678021019033978 (wat ik typ) in het veld te staan?
Dat lijkt wel een excel beperking.
Met deze afronding heb je nl. precies 16 posities (15 getallen plus teken (+/-) en een macht van 10)
Heb je al die laatste getallen nodig want die lijken me niet heel veel bijdragen aan het grote geheel.
Als je ze als tekst invoert, met een ' ervoor blijven ze wel staan.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57309897
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 17:14 schreef Deetch het volgende:
ga dan naar menu optie tools, opties en op tabblad berekenen zet je het vinkje voor automatisch bereken aan.
Morgen ff proberen
Snap alleen niet hoe zoiets opeens uit kan staan
pi_57312449
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 17:19 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat lijkt wel een excel beperking.
Met deze afronding heb je nl. precies 16 posities (15 getallen plus teken (+/-) en een macht van 10)
Heb je al die laatste getallen nodig want die lijken me niet heel veel bijdragen aan het grote geheel.
Als je ze als tekst invoert, met een ' ervoor blijven ze wel staan.
Ik had ze nodig voor verticaal zoeken. Maar ik heb het al opgelost door alleen de laatste 3 cijfers te gebruiken. Toch bedankt.
pi_57312891
Heu folks,

Ik kan bij de help en faq wel vinden hoe ik losse cellen van Book1 kan linken met Book2.
Probleemis: ik heb een schema met kleurtjes.
Ik krijg het voor elkaar een link te maken van a1..k20 van book1 naar book2.
Dan krijg ik alle getalletjes netjes gecopieerd, als ik een 5 typ in book 1 update ie het netjes naar book2. Prima!

Echter, de opmaak, dus de kleurtjes verandert ie dan niet. Weet iemand of je de opmaak ook kunt linken en laten updaten als ik het bijvoorbeeld verander in book1 ?
pi_57318407
hey zijn we nu een centraal topic geworden? Promotie!!!!!!
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57318452
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 20:02 schreef Noin het volgende:
Heu folks,

Ik kan bij de help en faq wel vinden hoe ik losse cellen van Book1 kan linken met Book2.
Probleemis: ik heb een schema met kleurtjes.
Ik krijg het voor elkaar een link te maken van a1..k20 van book1 naar book2.
Dan krijg ik alle getalletjes netjes gecopieerd, als ik een 5 typ in book 1 update ie het netjes naar book2. Prima!

Echter, de opmaak, dus de kleurtjes verandert ie dan niet. Weet iemand of je de opmaak ook kunt linken en laten updaten als ik het bijvoorbeeld verander in book1 ?
Dat zou met een macro kunnen maar dan moet je die in een Onchange event drukken. kun je niet veel beter de opmaak in je tweede book opnieuw kopieren, ik neem tenminste aan dat de kleurtjes dmv voorwaardelijke opmaak worden gegenereerd?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57321595
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 17:14 schreef Deetch het volgende:
ga dan naar menu optie tools, opties en op tabblad berekenen zet je het vinkje voor automatisch bereken aan.
En het werkt nog ook
pi_57332148
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 23:29 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat zou met een macro kunnen maar dan moet je die in een Onchange event drukken. kun je niet veel beter de opmaak in je tweede book opnieuw kopieren, ik neem tenminste aan dat de kleurtjes dmv voorwaardelijke opmaak worden gegenereerd?

Eeehhh...
Ik ga denk ik nog maar effe wat lezen over Excel want ik heb hier geen woord van begrepen.
Ik zal wel eens kijken of ikidd iets met macro's kan regelen.

thnx voor de tip!
pi_57337792
Hoi, ik ben niet zo goed met Excel macro's maar ik heb nu een functie nodig en het is net iets te complex om mijn vraag om te zetten in goede trefwoorden voor Google dus ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me uit de brand kunnen helpen.

Ik heb een Excel file met 2 tabbladen. Nu heb ik op tabblad 2 een 'aanvinkbox'. Nu wil ik het eigenlijk zo hebben, dat als ik die box aanvink dat er dan een cel op tabblad 1 groen kleurt. En als het aanvinkboxje niet aangevinkt is moet diezelfde cel rood zijn.

Iemand enig idee hoe ik dit zou moeten doen ...
pi_57368337
Weet iemand of het mogelijk is om bij een cel een datum in te voeren en die te limiteren? Ik wil dat ze in een cel nooit een datum in kunnen voeren die gister, of langer geleden was. Alleen vandaag en de toekomst in dus.
pi_57368883
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 09:16 schreef Thrilled het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om bij een cel een datum in te voeren en die te limiteren? Ik wil dat ze in een cel nooit een datum in kunnen voeren die gister, of langer geleden was. Alleen vandaag en de toekomst in dus.
Je selecteert de cel (bijv B3) en kiest dan in het menu Data voor Validation. Daar kun je de optie custom aanvinken en in de regel formula typ je dan:

1
2
3
=B3>Round(Now(),0)       om data toe te staan van vandaag 0:00
=B3>Round(Now()-1,0)     om data toe te staan vanaf gisteren 0:00
=B3>Date(2008,1,14)      om data toe te staan vanaf 14 jan 2008


Als je NL versie gebruikt:
Round = Afronden
Now = Nu
Date = Datum
, = ; in formules
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57369310
Ik heb het anders opgelost. Door jou antwoord kwam ik bij Data > Validation ook bij de mogelijkheid om 'Datum' te kiezen. Daar dan de waarde 'groter dan' en in de formule balk =NU() gedaan. Gevolg: foutmelding bij datum eerder dan het huidige tijdstip. Toch bedankt
pi_57373369
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 22:17 schreef G-Mart het volgende:
Hoi, ik ben niet zo goed met Excel macro's maar ik heb nu een functie nodig en het is net iets te complex om mijn vraag om te zetten in goede trefwoorden voor Google dus ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me uit de brand kunnen helpen.

Ik heb een Excel file met 2 tabbladen. Nu heb ik op tabblad 2 een 'aanvinkbox'. Nu wil ik het eigenlijk zo hebben, dat als ik die box aanvink dat er dan een cel op tabblad 1 groen kleurt. En als het aanvinkboxje niet aangevinkt is moet diezelfde cel rood zijn.

Iemand enig idee hoe ik dit zou moeten doen ...
Anyone?
pi_57373981
1
2
3
4
5
If Sheet2.[naam checkbox].Value = True Then
  Sheet1.Range([cel]).Color = Green
Else
  Sheet1.Range([cel]).Color = Red
End If

Deze moet in een Change event komen van de aanvinkbox.

[ Bericht 4% gewijzigd door DaFan op 14-03-2008 17:33:55 ]
pi_57373991
Ik weet niet 100% zeker of .Color werkt anders moet het iets worden van Background = Green etc maar dat kan je zelf wel vinden neem ik aan
pi_57376153
nevermind

[ Bericht 81% gewijzigd door Deetch op 14-03-2008 15:22:15 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57376188
doh dubbel

het is weer vrijdag hoor

[ Bericht 63% gewijzigd door Deetch op 14-03-2008 15:22:46 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57376296
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 13:46 schreef DaFan het volgende:
Ik weet niet 100% zeker of .Color werkt anders moet het iets worden van Background = Green etc maar dat kan je zelf wel vinden neem ik aan
Range("A2").Interior.Color = Green
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57377445
Heren,

Ik heb een rij met daarin een aantal oplopende datum's. Daar naast een rij met de namen van die dag (maaandag, dinsdag etc...) Nu wil ik een grafiek maken met op de horizontale-as de datums maar dan niet die van de zaterdag. Nu kan ik dat gewoon selecteren, maar ik wil graag dat het automatische gaat zodat ik niet elke maand een hele zooi grafieken moet aanspassen voor hun bereik.
Bij voorbaat dank,
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_57378413
Als je nou een dynamische naam maakt zoals in dat artikel aangegeven uit je vorige topic?
pi_57378554
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 22:17 schreef G-Mart het volgende:
Hoi, ik ben niet zo goed met Excel macro's maar ik heb nu een functie nodig en het is net iets te complex om mijn vraag om te zetten in goede trefwoorden voor Google dus ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me uit de brand kunnen helpen.

Ik heb een Excel file met 2 tabbladen. Nu heb ik op tabblad 2 een 'aanvinkbox'. Nu wil ik het eigenlijk zo hebben, dat als ik die box aanvink dat er dan een cel op tabblad 1 groen kleurt. En als het aanvinkboxje niet aangevinkt is moet diezelfde cel rood zijn.

Iemand enig idee hoe ik dit zou moeten doen ...
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 13:19 schreef G-Mart het volgende:

[..]

Anyone?
Ik zag je probleem op mijn stage al en begrijp je 'probleem'.

Wil je als basis een blanco vakje hebben?Dus bij opstarten > blanco, bij aanvinken > groen, uitvinken > rood.

Wat heb je al geprobeerd met macro opnemen?
pi_57378614
Code is al gepost Thrilled
pi_57378827
maar werkt niet bij mij En hij heeft nog niet gereageerd
pi_57378963
Correct maar Deetch heeft de correcte code voor achtergrondkleur gepost Gaat om de opbouw van de code.
Maar volgens mij kan je idd bij het neerzetten van de box ook aangeven ergens in de properties..
pi_57393830
Ik heb nog s gekeken en Thrilled je hebt gelijk ik kreeg het ook niet ana de praat

Je kan het volgende doen: Maak een checkbox, en zet onder Properties -> LinkedCell de cel die je wilt laten veranderen.
Ga dan naar die Cel en ga naar Format -> Conditional Formatting. Daar zet je in:
Formula = [cel] =TRUE
Formula = [cel] = FALSE

True geef je dan groene letters en een groene achtergrondkleur, False geef je rood + rood. Dit om te voorkomen dat er TRUE en FALSE in je cel komt te staan...

Beetje workaround maar ik hoop dat dat een antwoord op je vraag is G-Mart.
pi_57393902
Thanks voor al jullie hulp, ik hoop het later vandaag te kunnen uitproberen, sinds dat ik het heb gepost heb ik er geen tijd meer voor gehad (hele dag vergaderingen, blegh). Ik hoop dat het lukt want zoals ik het nu lees ziet het er vrij complex uit (m'n excel skills zijn niet echt goed). Nogmaals bedankt voor alle hulp in ieder geval .
pi_57448659
Hm, het doet niks. Ik heb het volgende in m'n macro gezet:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Sub CheckBox1_Click()
'
' CheckBox1_Click Macro
' Macro recorded 11/03/2008 by Administrator
'

'
    If Sheet2.[naam checkbox].Value = True Then
  Sheet1.Range(["J9"]).Interior.Color = Green
Else
  Sheet1.Range(["J9"]).Intertior.Color = Red
End If
End Sub


Maar er gebeurd dus helemaal niks gek genoeg ..
pi_57449054
typo: Intertior
en ik weet niet of het uitmaakt, maar de range kan je ook gewoon typeren als: Range("B3") dus zonder de brackets [ ]

even fixen en nog een keer kijken

Even voor mij weer een nieuwe schreeuw om hulp

Hoe kan ik in een mailmacro een controle toevoegen of 1 cel is ingevuld (de naam van de melder). Als die cel leeg is mag er niet gemaild worden..

Ook wil ik weten of het uberhaupt mogelijk is om een excel sheet te mailen als pdfbijlage zonder externe programma's of plug/addins. Dus gewoon kaal vanuit excel als pdf in een mail zetten..
pi_57449135
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 11:02 schreef Thrilled het volgende:
typo: Intertior
en ik weet niet of het uitmaakt, maar de range kan je ook gewoon typeren als: Range("B3") dus zonder de brackets [ ]

even fixen en nog een keer kijken

Even voor mij weer een nieuwe schreeuw om hulp

Hoe kan ik in een mailmacro een controle toevoegen of 1 cel is ingevuld (de naam van de melder). Als die cel leeg is mag er niet gemaild worden..

Ook wil ik weten of het uberhaupt mogelijk is om een excel sheet te mailen als pdfbijlage zonder externe programma's of plug/addins. Dus gewoon kaal vanuit excel als pdf in een mail zetten..
Thanks, ik heb de typo gefixed en de brackets weggehaald, maar er gebeurd nog steeds niks helaas ..
pi_57449728
Ik heb je oplossing! tenminste, hij werkt bij mij:

1
2
3
4
5
6
7
8
Sub CheckBox1_Click()

  If Blad1.Range("J9").Value = True Then
     Blad1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 4
  Else
     Blad1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 3
  End If
End Sub


Bij mij is mijn excel nederlands dus let even op:
Blad1 = Sheet1 (of welke sheet dan ook, hou de namen wel identiek)

Als je 3x blad1 vervangt door sheet1 werkt deze code feilloos de cellen kan je aanpassen natuurlijk. J9 is de cel waar de checkbox naar verwijst, als je deze aanpast moet je ook in de eigenschappen van de checkbox de cel aanpassen
K9 is volledig willekeurig, elke cel kan je selecteren

als de kleuren niet naar je zin zijn moet je de colorindex aanpassen (de 3 en de 4 staan nu voor groen en rood)
http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/colors.htm
ff naar onder scrollen en daar staat een kleurenoverzicht

De cel waar TRUE en FALSE (WAAR/ONWAAR) in komt te staan kan je verbergen, dus heb je daar ook geen last van.
pi_57475137
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 11:36 schreef Thrilled het volgende:
Ik heb je oplossing! tenminste, hij werkt bij mij:
[ code verwijderd ]

Bij mij is mijn excel nederlands dus let even op:
Blad1 = Sheet1 (of welke sheet dan ook, hou de namen wel identiek)

Als je 3x blad1 vervangt door sheet1 werkt deze code feilloos de cellen kan je aanpassen natuurlijk. J9 is de cel waar de checkbox naar verwijst, als je deze aanpast moet je ook in de eigenschappen van de checkbox de cel aanpassen
K9 is volledig willekeurig, elke cel kan je selecteren

als de kleuren niet naar je zin zijn moet je de colorindex aanpassen (de 3 en de 4 staan nu voor groen en rood)
http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/colors.htm
ff naar onder scrollen en daar staat een kleurenoverzicht

De cel waar TRUE en FALSE (WAAR/ONWAAR) in komt te staan kan je verbergen, dus heb je daar ook geen last van.
Doet hier helaas niks ..

Ik heb m'n macro nu zo staan:

1
2
3
4
5
6
7
8
Sub CheckBox1_Click()

  If Sheet1.Range("J9").Value = True Then
     Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 4
  Else
     Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 3
  End If
End Sub


maar er gebeurt helemaal niks. Misschien overbodige informatie, maar ik heb de checkbox op sheet 2 staan en het groene/rode vlak zou in sheet 1 (de 'voorpagina' moeten verschijnen).

@Thrilled: Zou je me misschien anders je voorbeeld Excel file willen doorsturen, zodat ik die misschien aan kan passen?
pi_57475984
Mogelijke dingen die fout kunnen gaan:
- Je laat waarschijnlijk de macro kijken naar de verkeerde cel, of naar het verkeerde blad.

In de macro zeg je (in jip en janneke taal):
"Als er op Sheet 1 in cel J9 het woordje "True" staat, dan maak je in Sheet 1 cel K9 de kleur groen (4), zo niet dan maak je hem rood
Meer wordt er niet gedefineerd.

- Je laat de checkbox verwijzen naar een verkeerde cel (of je verwijst hem nergens naar).

Bij het aan/uitvinken van een cel krijgt de checkbox een waarde. TRUE voor aangevinkt, FALSE voor uitgevinkt. Als de macro nergens die waarde terug kan vinden weet hij ook niet wanneer hij nou wel of niet een vakje moet in kleuren.

Ik kopieer net jou geplakte macro in een nieuwe excel sheet en ook hier werkt hij weer.. stappenplan:
- Open excel en gooi op Sheet2 ergens een checkbox neer.
- Rechtermuisknop op deze zojuist gemaakte checkbox en kies "Besturingselement Opmaken" (geen idee hoe dit in het engels weergegeven wordt, je moet in ieder geval in het 'eigenschappen' gedeelte komen van de checkbox)
- Hier zie je onderaan een invoerbalk met de tekst: "Link with celll: [ invoerbalk ] en een knopje waarin je een miniatuurweergave ziet van een spreadsheet. Ongeveer
- Klik dát kleine vierkantje aan, nu veranderd het menu in een smalle balk en kan je een cel selecteren. Klik nu eerst op "Sheet 1" en dan bijvoorbeeld op cel J9, nu komt er in die kleine balk Sheet1!$J$9 te staan. Druk 2 maal op enter.

Nu heb je alleen de checkbox laten verwijzen naar die specifieke cel. Als je nu je checkbox uit of aanvinkt komt er op Sheet 1 in cel J9 'TRUE' en 'FALSE' te staan. Als dit niet zo is, moet je het nog een keer proberen..

Nu gaan we de macro er aan toevoegen..
- Druk op Alt + F11 en het Visual Basic venster verschijnt
- in de menubalk bovenaan: Invoegen > Module (Insert > Module)
- Plak daar de volgende code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Sub Kleurtjes()

  If Sheet1.Range("J9").Value = True Then
     Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 4
  Else
     Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 3
  End If
End Sub


- Klik op kruisje en nu zit je weer in je excelsheet. Macro is gemaakt, Checkbox is gemaakt.. nu de macro aan de checkbox koppelen..
- Rechtermuisknop op de checkbox en selecteer "Macro toewijzen", in de nederlandse versie is dit de één-na-laatste optie.
- Nu zie je een venster waarin je als het goed is de macro 'kleurtjes' moet zien staan. Selecteer deze, druk op OK en hij moet het doen.

Mocht dit nóg niet lukken, PM me even je mailadres

Let dus even op de verschillen in de taal he.. Sheet = Blad.. cellen kun je aanpassen naar wens. Let wel op dat als je de cel waarnaar de checkbox verwijst wilt veranderen, je ook in de macro de cel moet aanpassen. Hetzelfde met de cel die je in wilt kleuren
pi_57476735
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 14:17 schreef Thrilled het volgende:
Mogelijke dingen die fout kunnen gaan:
- Je laat waarschijnlijk de macro kijken naar de verkeerde cel, of naar het verkeerde blad.

In de macro zeg je (in jip en janneke taal):
"Als er op Sheet 1 in cel J9 het woordje "True" staat, dan maak je in Sheet 1 cel K9 de kleur groen (4), zo niet dan maak je hem rood
Meer wordt er niet gedefineerd.

- Je laat de checkbox verwijzen naar een verkeerde cel (of je verwijst hem nergens naar).

Bij het aan/uitvinken van een cel krijgt de checkbox een waarde. TRUE voor aangevinkt, FALSE voor uitgevinkt. Als de macro nergens die waarde terug kan vinden weet hij ook niet wanneer hij nou wel of niet een vakje moet in kleuren.

Ik kopieer net jou geplakte macro in een nieuwe excel sheet en ook hier werkt hij weer.. stappenplan:
- Open excel en gooi op Sheet2 ergens een checkbox neer.
- Rechtermuisknop op deze zojuist gemaakte checkbox en kies "Besturingselement Opmaken" (geen idee hoe dit in het engels weergegeven wordt, je moet in ieder geval in het 'eigenschappen' gedeelte komen van de checkbox)
- Hier zie je onderaan een invoerbalk met de tekst: "Link with celll: [ invoerbalk ] en een knopje waarin je een miniatuurweergave ziet van een spreadsheet. Ongeveer
- Klik dát kleine vierkantje aan, nu veranderd het menu in een smalle balk en kan je een cel selecteren. Klik nu eerst op "Sheet 1" en dan bijvoorbeeld op cel J9, nu komt er in die kleine balk Sheet1!$J$9 te staan. Druk 2 maal op enter.

Nu heb je alleen de checkbox laten verwijzen naar die specifieke cel. Als je nu je checkbox uit of aanvinkt komt er op Sheet 1 in cel J9 'TRUE' en 'FALSE' te staan. Als dit niet zo is, moet je het nog een keer proberen..

Nu gaan we de macro er aan toevoegen..
- Druk op Alt + F11 en het Visual Basic venster verschijnt
- in de menubalk bovenaan: Invoegen > Module (Insert > Module)
- Plak daar de volgende code:
[ code verwijderd ]

- Klik op kruisje en nu zit je weer in je excelsheet. Macro is gemaakt, Checkbox is gemaakt.. nu de macro aan de checkbox koppelen..
- Rechtermuisknop op de checkbox en selecteer "Macro toewijzen", in de nederlandse versie is dit de één-na-laatste optie.
- Nu zie je een venster waarin je als het goed is de macro 'kleurtjes' moet zien staan. Selecteer deze, druk op OK en hij moet het doen.

Mocht dit nóg niet lukken, PM me even je mailadres

Let dus even op de verschillen in de taal he.. Sheet = Blad.. cellen kun je aanpassen naar wens. Let wel op dat als je de cel waarnaar de checkbox verwijst wilt veranderen, je ook in de macro de cel moet aanpassen. Hetzelfde met de cel die je in wilt kleuren
Vet, het werkt nu! Ontzettend bedankt man!

Is er een makkelijke manier om een rij met aanvinkboxjes te maken waarin meteen ook een rij groen/rode vlakken op de voorpagina verschijnt, of moet ik handmatig de macro steeds opnieuw aanmaken en eigenlijk het voorgaande proces steeds herhalen?
pi_57476888
Eindelijk

Nja als je de checkbox steeds kopieert neemt hij steeds dezelfde macro mee. Dus krijg je 10 checkboxes met allemaal dezelfde macro Als jij 10 verschillende checkboxes wil hebben met 10 verschillende vakjes zal je moeten kopieren + aanpassen..

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Sub Kleurtjes1()

If Sheet1.Range("J9").Value = True Then
   Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 4
Else
   Sheet1.Range("K9").Interior.ColorIndex = 3
End If
End Sub

Sub Kleurtjes2()

If Sheet1.Range("J10").Value = True Then
   Sheet1.Range("K10").Interior.ColorIndex = 4
Else
   Sheet1.Range("K10").Interior.ColorIndex = 3
End If
End Sub

Sub Kleurtjes3()

If Sheet1.Range("J11").Value = True Then
   Sheet1.Range("K11").Interior.ColorIndex = 4
Else
   Sheet1.Range("K11").Interior.ColorIndex = 3
End If
End Sub


Bijvoorbeeld

Je zal hier vast wel handigere manieren voor hebben.. arrays ofzo maar weet ik zelf ook te weinig vanaf.. dit werkt gewoon
pi_57476929
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 15:00 schreef Thrilled het volgende:
Eindelijk

Nja als je de checkbox steeds kopieert neemt hij steeds dezelfde macro mee. Dus krijg je 10 checkboxes met allemaal dezelfde macro Als jij 10 verschillende checkboxes wil hebben met 10 verschillende vakjes zal je moeten kopieren + aanpassen..
[ code verwijderd ]

Bijvoorbeeld

Je zal hier vast wel handigere manieren voor hebben.. arrays ofzo maar weet ik zelf ook te weinig vanaf.. dit werkt gewoon
Okay, niet ideaal maar ik moet het er maar mee doen. Nogmaals bedankt voor je hulp .
pi_57477397
Tsja ideaal of niet, je zal altijd met het 'probleem' zitten dat je handmatig moet toekennen waar hij zn info vandaan moet halen en waar hij zn output in moet stoppen, daar ontkom je gewoon niet aan. De code kan alleen efficiënter door niet steeds opnieuw een 'if-else' constructie te starten maar mijn kennis is niet goed genoeg om daar een oplossing voor te vinden

en graag gedaan
pi_57477437
Arrays zijn wel geinig maar beetje overbodig bij 10 cijfers omdat het meer werk is om uit te vogelen hoe het precies werkt dan 10x je code te kopïeren.

Als ze allemaal in opeenvolgende cellen staan (of met vaste tussenwaardes) dan kan je met een For-loop gaan werken, scheelt een hoop, maar nog steeds waarschijnlijk veel werk voor je omdat je a) niet weet hoe het moet en wij b) niet weten hoe je sheet eruitziet ( en c) ik heb geen zin om je hele code te herschrijven )

Thrilled over die mail vraag:
Ik denk dat het problematisch wordt PDF te maken en dan te mailen omdat je dan, met de PDF, buiten Excel om moet gaan werken.

Ik ben heel erg uit VB met Excel nu dus ik kan je helaas niet helpen met die vraag over lege cellen. Ik heb zelf wat geprobeerd met [blaat].Value = "" Then en IsEmpty ([variabele]) maar kom er niet uit...sorry.
pi_57477523
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 15:29 schreef DaFan het volgende:
Thrilled over die mail vraag:
Ik denk dat het problematisch wordt PDF te maken en dan te mailen omdat je dan, met de PDF, buiten Excel om moet gaan werken.

Ik ben heel erg uit VB met Excel nu dus ik kan je helaas niet helpen met die vraag over lege cellen. Ik heb zelf wat geprobeerd met [blaat].Value = "" Then en IsEmpty ([variabele]) maar kom er niet uit...sorry.
Ik zit nu enkel nog met de PDF-kwestie.
De check voor een leeg veld heb ik zelf (op goed geluk) werkend gekregen

In de mail-macro probeerde ik voor de gein dit:
1
2
3
4
If Range("E25").Value = "" Then
 MsgBox "Vul uw naam in bij de Melder"
 Exit Sub
End If

En dit dan bovenaan de mailmacro gezet en het werkt perfect
pi_57477575
Ja dat probeerde ik ook en bij mij werkte ie niet

Edit: Oh hehehe mn moeder heeft een Nederlandse versie
pi_57477671
Ik ook, maar volgens mij herkent hij gewoon engelstalige variabelen enzo. Zolang je verwijzingen maar goed zijn (sheet / blad kan je allemaal aanpassen). Maar als je bij de kleur-macro bijvoorbeeld TRUE of WAAR invult maakt het niet uit. Een nederlandse excel zet namelijk WAAR in een cel, en als je in de macro zoekt naar TRUE dan werkt dat gewoon..
  † In Memoriam † zondag 23 maart 2008 @ 18:26:25 #243
25682 2cv
Niet subtiel
pi_57563057
Ik heb hier een excelbestand waarin ik een hele rij datums onder elkaar moet noteren, per cel 1 datum, alle datums achtereenvolgend. Nou kon dat voorheen door een rijtje datums handmatig in te typen en dan 1 cel te selecteren en dan die selectie vergroten door met de muis te slepen. Echter, nu lijkt excel in de war. In plaats van dat de dagen omhoog gaan, gaat het jaartal omhoog. Ik heb al gekeken bij Celeigenschappen -> Getal -> datum en verschillende opties geselecteerd en geprobeerd, maar er zit (in mijn ogen) geen verschil in en nog steeds verandert alleen het jaartal.

EDIT: Ik ben er zelf al uit gekomen. Ik noteerde de datums verkeerd. In plaats van 23-3-2008 noteerde ik 23-03-2008 en dat snapt excel schijnbaar niet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_57656009
Excel 2002. Nederlands.

Ik heb een viertal getallen, waarvan ik een mooie lijn kan maken met behulp van de grafiekfunctie. Het zijn momenten waarop een bepaalde snelheid gemeten wordt, en bij die momenten hoort een tijd. De tijden volgen elkaar echter niet gelijkmatig op. Het volgt elkaar op als 0,9/1,2/1,4/1,6. Belangrijk is echter dat de x-as gelijkmatig verdeeld wordt, beginnend bij 0 en opklimmend met bijvoorbeeld 0,2. Hoe kan dit bereikt worden?
pi_57667134
grafiek van het type XY (scatter) maken ipv lijn.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57717739
Excel 2002, SP3 Nederlands

Hallo, ik ben EINDELIJK begonnen met mijn boekhouding in excel! het werkt prima tot dusver, alleen mis ik het overzicht om mijn uitgaven per maand te kunnen zien (en hoeveel ik heb uitgegeven aan huur, stappen, telefoon, kleding, kadootjes, etc...)
huur, stappen etc zijn tabbladen waarin al mooi de lijst staat. Ieder bedrag dat van mijn rekening afgaat heeft een codenummer (Huur = H2008-001 etc etc ), en een datum! gewoon supersimpel (+ voor mezelf nog wat extra info)

Nu heeft een vriend van mij er al een extra tabblad bij gezet waarin ik met ALt-F8 zou moeten kunnen zien wat mijn uitgaven per maand zijn per 'tabblad'

Helaas heb ik hier in lopen klooien en lukt het niet meer

de maanden staan horizontaal
en de benodigde tabbladen verticaal

Het lukt me niet om ook maar 1 getal goed te krijgen in deze tabel! ik snap dat het moeilijker werkt..

Onderaan uiteraard formules om alles bij elkaar op te tellen en percentages uit te rekenen.. wat nu totaal geen nut heeft!

alvast bedankt
liefs
Dromen zijn voorgevoelens van dingen die je in staat bent daadwerkelijk te verwerkelijken
pi_57717827
oh ja.. en de foutmelding die Excel dus geeft na het drukken van ALT-f8

Fout 9 tijdens uitvoering = subscript valt buiten bereik

Dus dan foutopsporing:
(maar ik ben afschuwelijk met formules dus ik snap er niets van!)


' In iedere sheet beginnen de waardes op rij 6
' Eerst wordt de datum gelezen, met een if functie bepaald binnen welke maand deze ligt en
' vervolgens bij dit maandtotaal opgeteld

'Eerst de uitgaven dan de loop voor de inkomsten
For i = 5 To 19

sheet = Sheets("overzicht").Cells(i, 1).Value

For k = 6 To 250

[b] datum = Sheets(sheet).Cells(k, 2).Value[/be]

En de laatste zin is geel gemarkeerd....
Dromen zijn voorgevoelens van dingen die je in staat bent daadwerkelijk te verwerkelijken
pi_57732873
Lastig te bepalen zonder het bestand erbij maar ik denk dat je sheet in de laatste zin tussen aanhalingstekens moet zetten: "sheet".
Waarom vraag je het niet aan de vriend die het heeft gemaakt?
pi_57738065
sheet is een variable die hij uit de eerste kolom van het tabblad overzicht haalt. Staan de sheetnamen wel goed in dit tabblad overzicht?
Volgens mij laat je ook niet de hele macro zien, doe es posten?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57738083
je mag hem ook mailen, dan kijk ik er vanavond even naar.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57801126
Vraagje

Je kunt cellen in celeigenschappen automatisch een getal indeling geven, bijvoorbeeld datum, aantal decimalen etc. Bij aangepast kan je vervolgens er nog wat achter plempen ook, zoals kWh, L (liters) etc. Maar sommige dingen kunnen bijvoorbeeld niet. Ik wil m³ achter het getal hebben, maar dan krijg je "De getalnotatie die u heeft gekozen is ongeldig ... etc. bladiebla", druk op [OK].

Is er een tag oid die je kunt gebruiken om elk willekeurig achtervoegsel bij getallen neer te zetten, tussen haakjes oid En waarom kan het 1 wel en het ander niet. kWh kan bijvoorbeeld wel, maar alleen m weer niet. Denk dus dat ik wat fout doe
pi_57805409
Ik heb een voor het oog eenvoudig vraagje. Ik heb een groep cellen een naam gegeven, deze naam zou ik graag willen verwijderen of veranderen. Op de een of andere manier lukt dit niet. Wie heeft een idee?

Nog een puntje waar ik niet uit kom is het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld in cel a1 'maart 2007' staan. Nu wil ik dat in cel a2 automatisch de eerste maand van het volgende jaar staat, dus in dit geval 'januari 2008'. Hoe kan ik dit oplossen?

[ Bericht 38% gewijzigd door dwnick op 03-04-2008 15:38:58 ]
pi_57806025
Even een vraag.

Kan ik een bestand maken waarbij sommige cellen met formules beveiligd zijn bij gebruik door anderen die dan wel weer andere cellen (om in te vullen) mogen gebruiken?
pi_57806183
quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:46 schreef Stansfield het volgende:
Even een vraag.

Kan ik een bestand maken waarbij sommige cellen met formules beveiligd zijn bij gebruik door anderen die dan wel weer andere cellen (om in te vullen) mogen gebruiken?
Ja, via Celeigenschappen -> Bescherming -> Geblokkeerd (aanvinken) kun je een cel blokkeren.
Je moet dan wel Extra -> Beveiliging -> Blad instellen
pi_57806274
quote:
Op donderdag 3 april 2008 11:49 schreef worldpimber het volgende:
Vraagje

Je kunt cellen in celeigenschappen automatisch een getal indeling geven, bijvoorbeeld datum, aantal decimalen etc. Bij aangepast kan je vervolgens er nog wat achter plempen ook, zoals kWh, L (liters) etc. Maar sommige dingen kunnen bijvoorbeeld niet. Ik wil m³ achter het getal hebben, maar dan krijg je "De getalnotatie die u heeft gekozen is ongeldig ... etc. bladiebla", druk op [OK].

Is er een tag oid die je kunt gebruiken om elk willekeurig achtervoegsel bij getallen neer te zetten, tussen haakjes oid En waarom kan het 1 wel en het ander niet. kWh kan bijvoorbeeld wel, maar alleen m weer niet. Denk dus dat ik wat fout doe
je kunt bij custom opmaak toch gewoon het volgende invullen? 0 "m3"
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57806463
quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Ja, via Celeigenschappen -> Bescherming -> Geblokkeerd (aanvinken) kun je een cel blokkeren.
Je moet dan wel Extra -> Beveiliging -> Blad instellen
Weet je ook waar dat precies zit in de nieuwste excel versie?
pi_57806592
quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:14 schreef dwnick het volgende:
Ik heb een voor het oog eenvoudig vraagje. Ik heb een groep cellen een naam gegeven, deze naam zou ik graag willen verwijderen of veranderen. Op de een of andere manier lukt dit niet. Wie heeft een idee?
menu insert, name, define
dan te hernoemen naam selecteren en in bovenste invulregel nieuwe naam intypen en Ok klikken.

menu insert, name, define
dan oude naam selecteren en knop delete kiezen voor verwijderen
quote:
Nog een puntje waar ik niet uit kom is het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld in cel a1 'maart 2007' staan. Nu wil ik dat in cel a2 automatisch de eerste maand van het volgende jaar staat, dus in dit geval 'januari 2008'. Hoe kan ik dit oplossen?
In A2 zet je: =DATE(YEAR(A1)+1,1,1)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57806609
quote:
Op donderdag 3 april 2008 16:04 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Weet je ook waar dat precies zit in de nieuwste excel versie?
Heb hier helaas alleen Excel2000, maar kun je dat niet in de Help vinden?
pi_57807715
quote:
Op donderdag 3 april 2008 16:04 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Weet je ook waar dat precies zit in de nieuwste excel versie?
Tools > Protection > Protect Sheet
pi_57811162
Ik heb een vraag, ik heb een lijst met namen en uit die lijst moet random een naam gekozen worden. Natuurlijk heb ik google gebruikt om uit te zoeken hoe het moet en eigenlijk alle sites zeggen dat je de volgende formule moet gebruiken:

1=INDEX($A:$A,RANDBETWEEN(1,COUNTA($A:$A)),1)

http://www.ozgrid.com/Excel/excel-random-pick.htm

Maar elke keer krijg ik een melding van dat de formule niet klopt:



Ik gebruik Excel 2007

Iemand? Alvast bedankt.
pi_57811247
Weet iemand hoe ik de grootte van mijn pagina kan locken? Als ik nu naar onder scroll wordt de pagina steeds langer.

Of is dit niet mogelijk?
In Nomine Patris, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
pi_57811433
Mensen, laat maar. Heb het al gevonden:

Het moet

1=INDEX($A:$A;RANDBETWEEN(1;COUNTA($A:$A))*1)
zijn ipv:

1=INDEX($A:$A,RANDBETWEEN(1,COUNTA($A:$A)),1)


:)
pi_57812706
Is het ook nog mogelijk om te zorgen dat een naam niet meer dan 1 keer gebruikt wordt? Ik moet nu 9 namen random selecteren, maar er komen aantal namen meerdere keren in voor.

Alvast bedankt.
pi_57820661
quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:57 schreef Deetch het volgende:

[..]

je kunt bij custom opmaak toch gewoon het volgende invullen? 0 "m3"
Ja, dat zocht ik dus. Het geheel moet dus tussen aanhalingstekens.
Tnx
pi_57822843
quote:
Op donderdag 3 april 2008 20:39 schreef magnifor het volgende:
Is het ook nog mogelijk om te zorgen dat een naam niet meer dan 1 keer gebruikt wordt? Ik moet nu 9 namen random selecteren, maar er komen aantal namen meerdere keren in voor.

Alvast bedankt.
Kun je dan niet beter achter de naam een random getal genereren en daar dan de rank van bepalen? op die manier krijg je in ieder geval een random volgorde zonder duplicaten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57822962
Nieuwe vraag..

Ik heb een vakje waarin een specifieke datum moet worden ingevuld. Aan deze datum hangen 2 voorwaarden.

1) Hij mag niet in het verleden liggen, dus alleen vandaag en/of in de toekomst..
2) Zodra het een datum is die binnen nu en 2 weken plaats vind moet er een specifieke melding komen

Nu is punt 1 gelukt. Via Data > Valideren een limiet gesteld dmv =NU()-1

Alleen hoe kan ik er nu nog een voorwaarde aanhangen dat hij controleert of de datum binnen nu en 14 dagen ligt en dan die melding laat zien?
pi_57823165
moet de melding een pop-up venster zijn of mag het ook gewoon in een cel? Dat laatste kun je vast zelf wel bedenken met een IF functie of voorwaardelijke opmaak.

Als je een popup wilt moet je een macro aan je sheet hangen (dus niet in een aparte module) waarin je een change event creeert die bij elke verandering van je werkblad controleert of die cel aan de tweede voorwaarde voldoet en dan een MsgBox laat zien met de door jou gewenste opmerking.

Hier meer over change events: http://www.cpearson.com/excel/Events.aspx
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57823215
Klik rechts op het tabbladje van de sheet en selecteer "view code". Vervolgens verander je de optie "(general)" in "Worksheet"

onderstaande code checkt of cel C13 is veranderd en geeft voor beide opties een actie.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("C13")) Is Nothing Then
    MsgBox "Cel C13 is veranderd"
    Else
    MsgBox "Cel C13 is nietveranderd"
    Exit Sub
End If
End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57823856
Ik weet wel hoe ik een waarde in een cel can checken en er ook een event aan hangen, maar in dit geval zit ik dus met een (variabele) datum die aan bepaalde voorwaarde moet voldoen.. dus is de datum binnen nu en 14 dagen dan moet er een melding komen, maar als er over 6 maanden weer een datum ingevoerd wordt die ook op dat moment binnen 2 weken plaats vind moet hij ook de msgbox geven (msgbox, geen celmelding).

En checken of hij leeg is of niet is in dit geval nvt omdat het een verplichte cel is..
pi_57825238
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 10:25 schreef Thrilled het volgende:
Ik weet wel hoe ik een waarde in een cel can checken en er ook een event aan hangen, maar in dit geval zit ik dus met een (variabele) datum die aan bepaalde voorwaarde moet voldoen.. dus is de datum binnen nu en 14 dagen dan moet er een melding komen, maar als er over 6 maanden weer een datum ingevoerd wordt die ook op dat moment binnen 2 weken plaats vind moet hij ook de msgbox geven (msgbox, geen celmelding).

En checken of hij leeg is of niet is in dit geval nvt omdat het een verplichte cel is..
de msgbox is slechts een voorbeeld van welke functie je daar zou kunnen plaatsen.

in vb is de functie voor de huidige datum DATE, dus kun je de volgende functie in plaats van de msgbox "cel is veranderd" plakken:

1
2
3
4
5
if range("c13").value < DATE + 14 then
     msgbox "Deze datum is binnen twee weken"
     else
     exit if
end if
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57825908
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 11:27 schreef Deetch het volgende:

[..]

de msgbox is slechts een voorbeeld van welke functie je daar zou kunnen plaatsen.

in vb is de functie voor de huidige datum DATE, dus kun je de volgende functie in plaats van de msgbox "cel is veranderd" plakken:
[ code verwijderd ]


Uhm ja dat werkt wel (thnx!!!) maar nu checkt hij dat na elke actie die je doet (er worden nog meer cellen ingevuld na de datum) dus krijg je tig keer die melding dat de datum binnen 2 weken is is dat in te stellen dat ie het maar een 'x' aantal keren laat zien?

/edit
kzie ook dat hij nu die melding geeft als je niks invult..

/edit2

Ik heb nu een soort work-around denk ik. In 2 verborgen cellen zet ik =NU() en =NU()+14
Dat zijn dan altijd de data die een melding moeten generen. Maar hoe zet ik nu in VBA dat, als een data tussen die 2 data's in die cellen zit, dat hij dán een melding geeft. Ligt hij erbuiten dan doet hij niks.

[ Bericht 7% gewijzigd door Thrilled op 04-04-2008 13:17:07 ]
pi_57829717
if range("c13").value > DATE AND range("c13").value < DATE + 14 then
pi_57829864
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:52 schreef DaFan het volgende:
if range("c13").value > DATE AND range("c13").value < DATE + 14 then
hoort daar niet iets achter

MsgBox "Test"
Else 'later dan 2 weken
End If

ofzo..? maar hij werkt niet.. beide vormen niet
pi_57830160
Het gaat om de bouw van de voorwaarde. Als ie groter is dan NU en kleiner dan NU + 14 dagen dan gaat hij pas de code uitvoeren, precies zoals je wil. Dat doe je door:
1
2
3
IF <voorwaarde 1> AND <voorwaarde 1> THEN
 <code>
END IF
pi_57831162
Deze code werkt perfect, je moet hem alleen wel op de goede plek neerzetten. Zie hoiervoor de eerste regel van mijn post van 4-4-8 9:51. Hij moet nl. aan je sheet gekoppeld zijn en niet in een macro module zitten. Zie ook: http://www.cpearson.com/excel/Events.aspx

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("C13")) Is Nothing Then

If Range("c13").Value > Date And Range("c13").Value < Date + 14 Then
    MsgBox "tussen nu en 2 weken"
End If

Else
Exit sub
End If

End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57831226
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:03 schreef Deetch het volgende:
Deze code werkt perfect, je moet hem alleen wel op de goede plek neerzetten. Zie hoiervoor de eerste regel van mijn post van 4-4-8 9:51. Hij moet nl. aan je sheet gekoppeld zijn en niet in een macro module zitten. Zie ook: http://www.cpearson.com/excel/Events.aspx
[ code verwijderd ]


Rechtermuisknop op tabblad > Programmacode weergeven > dropdown selecteer ik "Worksheet" en plak ik deze code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("L3")) Is Nothing Then

If Range("L3").Value > Date And Range("L3").Value < Date + 14 Then
    MsgBox "tussen nu en 2 weken"
End If

Else
Exit Sub
End If

End Sub


Hij doet helemaal niks
pi_57836272
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 09:30 schreef Deetch het volgende:

[..]

Kun je dan niet beter achter de naam een random getal genereren en daar dan de rank van bepalen? op die manier krijg je in ieder geval een random volgorde zonder duplicaten.
Het probleem is dat er teams gemaakt moet worden, random getal genereren zou kunnen maar kan het niet anders?
pi_57842649
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:06 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Rechtermuisknop op tabblad > Programmacode weergeven > dropdown selecteer ik "Worksheet" en plak ik deze code:
[ code verwijderd ]

Hij doet helemaal niks
Dat zou gewoon moeten werken Heb je macros wel toegstaan in je worksheet? Dit check je door in het menu tools, options, tabblad security, knop macro security te kiezen en dan beveiliging om medium zetten (of low, maar medium is beter)
Welke versie van excel gebruik je?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57842663
Bijna toe aan een deeltje 5, cool zeg.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57882978
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 01:05 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat zou gewoon moeten werken Heb je macros wel toegstaan in je worksheet? Dit check je door in het menu tools, options, tabblad security, knop macro security te kiezen en dan beveiliging om medium zetten (of low, maar medium is beter)
Welke versie van excel gebruik je?
Haha mn hele excel sheet zit vol met macro's, beveiliging staat op Laag

Excel 2003 (11.81)

Waar ik net achter kom, het werkt wel, maar de Msgbox komt pas als ik weer terug op de cel kom? Dus ik kan de datum invoeren, de datum is binnen nu en 2 weken, maar de msgbox verschijnt pas als ik de cel eerst de-selecteer, en dan opnieuw selecteer

[ Bericht 12% gewijzigd door Thrilled op 07-04-2008 09:12:23 ]
pi_57883504
quote:
Op maandag 7 april 2008 08:34 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Haha mn hele excel sheet zit vol met macro's, beveiliging staat op Laag

Excel 2003 (11.81)

Waar ik net achter kom, het werkt wel, maar de Msgbox komt pas als ik weer terug op de cel kom? Dus ik kan de datum invoeren, de datum is binnen nu en 2 weken, maar de msgbox verschijnt pas als ik de cel eerst de-selecteer, en dan opnieuw selecteer
Ik weet hier nog maar een ding op te zeggen: raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57883548
Helpt het als je de msgbox code iets aanpast?

1MsgBox("Tussen nu en twee weken", VbMsgBoxSetForeground, "titel")


de vbmsgbox.... zorgt ervoor dat de msgbox altijd naar de voorgrond springt
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57883584
Haha nee, doet exact hetzelfde
pi_57883662
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("L3")) Is Nothing Then

If Range("L3").Value > Date And Range("L3").Value < Date + 14 Then
    MsgBox "De aanvraag vindt plaats binnen 2 weken voor de ingangsdatum. Hiervoor gaarne de reden opgeven onder het kopje 'Toelichtingen' onderaan de pagina. Daarnaast wordt u verzocht contact op te nemen met 9876-123456", vbMsgBoxSetForeground, "FOUT BIJ INGEVOERDE DATUM!"
End If

Else
Exit Sub
End If
End Sub


Huidige code. Rechtsbovenaan (naast het pulldown menu "Worksheet") staat "SelectionChange", ik heb al geprobeerd daarmee een beetje te spelen maar heeft niet echt effect?
pi_57884803
quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:14 schreef dwnick het volgende:
Ik heb een voor het oog eenvoudig vraagje. Ik heb een groep cellen een naam gegeven, deze naam zou ik graag willen verwijderen of veranderen. Op de een of andere manier lukt dit niet. Wie heeft een idee?
quote:
Op donderdag 3 april 2008 16:10 schreef Deetch het volgende:
menu insert, name, define
dan te hernoemen naam selecteren en in bovenste invulregel nieuwe naam intypen en Ok klikken.

menu insert, name, define
dan oude naam selecteren en knop delete kiezen voor verwijderen

quote:
Op donderdag 3 april 2008 15:14 schreef dwnick het volgende:Nog een puntje waar ik niet uit kom is het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld in cel a1 'maart 2007' staan. Nu wil ik dat in cel a2 automatisch de eerste maand van het volgende jaar staat, dus in dit geval 'januari 2008'. Hoe kan ik dit oplossen?
quote:
[b
In A2 zet je: =DATE(YEAR(A1)+1,1,1)
Bedankt voor je reactie! Alleen ik zit met de case dat als er april 2007 in cel A1 staat, in cel B1 dan januari 2008 moet staan. Als er november 2007 in cel A1 staat moet er nog steeds januari 2008 staan. Pas op het moment dat er december 2008 in A1 staat moet cel B1 verspringen naar een jaar later, januari 2009. Is dit ook mogelijk?

[ Bericht 38% gewijzigd door dwnick op 07-04-2008 10:49:07 ]
pi_57887365
quote:
Op maandag 7 april 2008 09:23 schreef Deetch het volgende:
Helpt het als je de msgbox code iets aanpast?
[ code verwijderd ]

de vbmsgbox.... zorgt ervoor dat de msgbox altijd naar de voorgrond springt
Hij deed het zojuist even goed maar na een paar keer werkt het alleen als ik hem opnieuw selecteer.. what is wrong?
pi_57888729
quote:
Op maandag 7 april 2008 10:43 schreef dwnick het volgende:
Bedankt voor je reactie! Alleen ik zit met de case dat als er april 2007 in cel A1 staat, in cel B1 dan januari 2008 moet staan. Als er november 2007 in cel A1 staat moet er nog steeds januari 2008 staan. Pas op het moment dat er december 2008 in A1 staat moet cel B1 verspringen naar een jaar later, januari 2009. Is dit ook mogelijk?
heb je de code wel geprobeerd? Want hij doet bij mij precies wat ie zou moeten doen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57888811
quote:
Op maandag 7 april 2008 12:52 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Hij deed het zojuist even goed maar na een paar keer werkt het alleen als ik hem opnieuw selecteer.. what is wrong?
Volgens mij moet het zijn worksheet_change ipv worksheet_selectionchange
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57888833
[drein modus]
potver topic is nog niet vol, ik wil een deeltje vijf
[/drein modus]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57889287
*helpt
pi_57889533
Heb ik nog wel ff vraagje:
2 sheets: sheet1 met 4 kolommen: A=code, B=bedrag_debet, C=code2, D=bedrag_credit
sheet2 met 2 kolommen: A=code3, B=bedrag

Nu wil ik dmv zoeken op het bedrag "code3" vinden, en bij het bedrag in sheet1 zetten.
Dus bedrag_debet en bedrag_debet komen overeen met bedrag uit sheet2.

Hoop dat het duidelijk is
Heb al wat geprobeerd met verticaal zoeken, maar dat lukt me niet
pi_57889562
quote:
Op maandag 7 april 2008 14:10 schreef Deetch het volgende:

[..]

Volgens mij moet het zijn worksheet_change ipv worksheet_selectionchange
Nog 8 posts
Met change werkt hij inderdaad.. maar hoe vermenigvuldig ik hem nou? Ik dacht gewoon simpel copy/paste maar dat werkt niet
pi_57909114
Je kan alleen verticaal zoeken in een andere sheet als je het bereik een naam geeft (zie [EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #4
pi_57913331
quote:
Op maandag 7 april 2008 14:57 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Nog 8 posts
Met change werkt hij inderdaad.. maar hoe vermenigvuldig ik hem nou? Ik dacht gewoon simpel copy/paste maar dat werkt niet
Verduidelijk je vraag eens? Wat wil je waarheen kopieren?

Wil je op dezelfde sheet meerdere cellen een (andere) melding laten genereren?
Wil je op meerdere sheets dezelfde melding laten genereren?

elaboreer waarde Thrilled.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57913335
nog 5 dus.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57913537
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 16:43 schreef Deetch het volgende:

[..]

Verduidelijk je vraag eens? Wat wil je waarheen kopieren?

Wil je op dezelfde sheet meerdere cellen een (andere) melding laten genereren?
Wil je op meerdere sheets dezelfde melding laten genereren?

elaboreer waarde Thrilled.
Waarom wil je zo graag naar het volgende deel?

Ontopic:
Nou ik heb dus 10 cellen waarin een datum ingevuld kan worden, en hij moet uiteraard bij alle 10 eventueel die melding geven. Ik heb nu de code iets aangepast zodat hij pas bij het e-mailen gaat controleren (gewoon 10 keer de if/else gekopieerd ) maar het beste zou zijn dat hij ook nog gechecked wordt bij het invoeren van de data (wat met jou code wel lukte, maar ik niet voor elkaar kreeg over meerdere cellen.. als ik hem simpelweg kopieerde en de cellen aanpaste, kreeg ik een 'end if' foutmelding..)

Hopelijk is het duidelijk ?
pi_57914489
Tel je aantal If's en End If's tussen Sub en End Sub. Die moeten gelijk aan elkaar zijn
pi_57915709
Ja i know, dat stukje theorie beheers ik wel mbv html / php kennis, maar kheb gewoon try & error gedaan door de if's te sluiten maar lukte niet
pi_57919271
als je de regels 2 tm 10 van je bericht van maandag 7 april 2008 @ 09:31 steeds direct boven de end sub kopieert en dan de celverwijzingen aanpast zou het goed moeten gaan.
Kan vast mooier maar het zou wel moeten werken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57919407
Als het goed is is ie nu vol
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_57919432
Hier verder: [EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #5

[ Bericht 88% gewijzigd door Deetch op 08-04-2008 21:38:53 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')