abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_54833256
Ik ga wonesdag kijken in een huis waar de zolder bereikbaar is via een vlizotrap. Je kunt er een echte zolderkamer van maken, maar dan moet je uiteraard een vaste trap laten plaatsen. Heeft iemand enig idee wat zoiets ongeveer kost?
pi_54833413
Hangt er sterk van af hoeveel moeite je moet doen om eennieuw trapgat te maken, je wilt natuurlijk niet dat de zolder naar beneden komt. (Vlizotrappen zitten doorgaans op een plaats waar je geen vaste trap zou neerzetten.)
Een handige site om wat ideeen en kennis op te doen is www.maatkracht.nl
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_54833469
Kost je wel iets, meestal komt een vlizo trap neer op je overloop en dat is geen geschikte plek voor een vaste trap dus je moet je vaste trap gaan doorzetten naar je zolder en dat is best een ingreep, alleen het maken van je vaste trap kost al een flinke duit .
pi_54833754
De trap, het plaatsen, de vergunning, aanpassen trapgat van de zolder, plaatsen extra rookmelder, voldoen aan eisen voor de vluchtweg die ws langer zal zijn dan 20m vanaf de zolder zal alles bij elkaar toch a snel naar de 5.000 euro gaan.
pi_54833873
Het hangt er erg vanaf wat voor trap je neemt. Hardhout is al flink duurder dan bijvoorbeeld vuren. Je kan natuurlijk ook zelf kiezen hoeveel poespas je erop wilt, hoe kaler hoe goedkoper uiteraard. De vraag is natuurlijk wel of er een vaste trap op die plaats past, soms is het gewoon onmogelijk.
  zondag 25 november 2007 @ 21:27:42 #6
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_54835067
Kijk ook even naar de plaats van de verwarmingsketel. Die staat vaak op de plek waar het gat voor de trap gemaakt wordt. En dat zijn dus weer extra kosten.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_54836930
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:39 schreef tnimble het volgende:
De trap, het plaatsen, de vergunning, aanpassen trapgat van de zolder, plaatsen extra rookmelder, voldoen aan eisen voor de vluchtweg die ws langer zal zijn dan 20m vanaf de zolder zal alles bij elkaar toch a snel naar de 5.000 euro gaan.
Ben je serieus?
Een vriend van mij heeft de trap geplaatst en daar was ik ¤ 700,- voor kwijt.
Ik heb zelf het gat dicht gemaakt en een nieuwe opening gemaakt voor de trap.
De trap zit inderdaad boven mijn eerste trap.

Verder heb ik echt geen vergunning aangevraagd, laat staan rekening gehouden met de vluchtroute.
Nou zal de vluchtroute niet zo'n probleem zijn, want die 20 meter red ik wel.
Het huis is niet zo groot

Wel heb ik de CV laten verplaatsen, maar die was al aan vervangen toe.
Dus dat kwam ook mooi uit.

Ik ben wel erg blij dat ik het gedaan heb, want nu staan de wasmachine en de droger op zolder.
Als je elke keer met de wasmand heen en weer moet lopen is een vaste trap wel makkelijk
  zondag 25 november 2007 @ 22:39:11 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54837040
Sanne heeft het ook laten doen, zie dit topic Sanne laat haar huisje verbouwen (deel 2) en het vorige.
En volgens mij heeft ook zij geen vergunning daarvoor aangevraagd.

Ik heb daar sowieso nog nooit van gehoord. Tnimble, heb je ergens een bron van het feit dat dat zou moeten?
***
pi_54837519
Voor alle zware aanpassingen aan of het plaatsen van trappen, bordessen, balkons, balustrades, ramen, dak teressen, vides, omheiningen langs afgronden zijn in verband met de veiligheid een vergunning nodig.

Zo moet bij een trap voldaan worden aan een minimale breedre, op- en aantrede, stahoogte, loop en leuninghoogte van de trap, alsmede de borstweringhoogte en maximale spijl afstand van bij de trap horende bordessen en balustrades. En natuurlijk het doorrekenen van de draagkracht van de vloer waard de trap op komst te staan en die van de vloer er boven ivm met het ondervangen van balken bij het gat.
  zondag 25 november 2007 @ 22:57:24 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54837635
Dat kan per gemeente verschillen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 25 november 2007 @ 23:00:00 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54837709
Ok, weer wat geleerd. Nooit geweten, ik zou zelf ook nooit een vergunning aangevraagd hebben voor zoiets moet ik eerlijk zeggen...
***
pi_54839420
http://www.bndestem.nl/moerdijk/article1966274.ece

Altijd goed voor een leuke discussie die meer dan eens in een welles-nietes-spelletje eindigt. Zeker als het over bouwvergunningen gaat. Want ooit geweten dat voor de vervanging van de vlizotrap door een vaste trap naar de zolder wel eens een vergunning aangevraagd moet worden? "Maar dan moet de veiligheid in het geding zijn", zegt Wilma Dirken, coördinator afdeling Vergunningen en Handhaving van de gemeente Moerdijk. "Als er door verbouwing de constructie van het huis verandert, moet er een vergunning aangevraagd worden. Voor de vervanging van een vlizotrap is dat volgens mij niet zo snel het geval." Bovendien, wie ziet er nou dat je binnen een vlizotrap sloopt en er een vaste trap naar de zolder voor in de plaats zet? Maar kijk uit. Onverdraagzame buren kunnen in de verbouwing een prachtig gereedschap zien om eens flink uit te halen. Dirken: "Iedere gemeente heeft zijn gevallen van klikkende buren. Maar het is absoluut niet het geval dat buren massaal aan de lijn hangen. Je kunt het trouwens wel lang rekken door een bezwaar te maken tegen het afgeven van een bouwvergunning. Als je buurman wat wilt bouwen in de tuin. Je kunt dan een aantal keren naar verschillende rechters gaan, dus in beroep gaan. Dat kan jaren duren." Jarenlang was het voor de particulier een hele klus om uit te zoeken of je een vergunning nodig had of niet. Een zoektocht door een woud van regels die meer dan eens vastliep in een brij van vaak veranderende voorschriften. Verleidelijk om al die strenge voorwaarden aan de laars te lappen en vergunningloos aan de verbouwing te beginnen. Pas op, dat kan verkeerd uitpakken. Wie betrapt wordt, kan gedwongen worden het illegaal bouwwerk weer af te breken. En dat kost uiteraard geld. Zuur geld. Dirken: "Dat kan het geval zijn als er zonder vergunning een dragende muur weggebroken is. Want dan komt die veiligheid dus in het geding." Afbreken hoeft trouwens niet altijd. Achteraf kan een bouwwerk gelegaliseerd worden. Dan moet er alsnog leges betaald worden. In politiek Den Haag wordt er inmiddels gewerkt aan de invoering van een zogeheten bestuurlijke boete die niet alleen parkeerwachters in staat stelt om ter plaatse een bon uit te schrijven, maar ook ambtenaren de mogelijkheid geeft boetes uit te delen als er illegaal gebouwd is. Volgens Wilma Dirken is het er sinds enkele jaren voor de bouwende particulier wel gemakkelijker op geworden. "Voor 2002 had je veel meer vergunningen nodig. Sinds de invoering van de BBLB is het eenvoudiger geworden." BBLB staat voor Bouwverguninngsvrije en licht-bouwvergunningsplichtige bouwwerken. Dirken: "Daarin staat wanneer een bouwvergunning nodig is. Bij het ministerie kun je brochures opvragen. Als je die goed doorneemt, kom je al een heel eind. En natuurlijk kan er bij ons, de gemeente, aangeklopt worden." Toch valt het niet altijd goed uit te leggen. Voor een aanbouw tot een diepte van 2.50 meter heb je geen vergunning nodig. Dirken: "Als het 2.60 meter is weer wel. Tja, waarom dat zo is, geen idee. Dat wordt in den Haag bepaald. Voor sommige verbouwingen in het huis zelf heb je wel een vergunning nodig. Ook als die op het eerste oog simpel zijn. Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen goed te begrijpen is." Of neem de dakkapel. Wil je die aan de voorkant van het huis, moet er een vergunning aangevraagd worden. Komt de dakkapel aan de achterkant, is er meestal geen vergunning nodig. Ook niet bij iedereen bekend: als het gebruik van een ruimte wijzigt, moet er een bouwvergunning aangevraagd worden. Wie de garage wil omtoveren tot een riante kantoorruimte, heeft daar toestemming van de overheid voor nodig. Dirken: "In het algemeen kun je stellen dat er een vergunning moet komen als het aanzicht van de woning verandert."

Terug naar de verjaardagen en partijtjes. Naar de discussies die niet zelden eindigen in het advies de vergunningen te laten voor wat ze zijn. Zeker als het om verbouwingen binnen gaat. Geen haan die er naar kraait. Of het moet die vervelende buurman zijn die zijn kans schoon ziet.

Zorg er wel voor dat de container voor het puin en vuil niet al te opzichtig op de stoep voor de deur staat. Dirken: "Als je een steiger ziet of een container voor het huis, is het logisch dat er eerder een controle is. Natuurlijk kunnen onze toezichthouders niet alles controleren. Zeker als de verbouwing binnenshuis is. Of er veel illegaal gebouwd wordt, weet ik dan ook niet. Maar ik weet wel dat de regelgeving voor de particulier een stuk gemakkelijker is dan enkele jaren geleden. In Den Haag wordt er ook gewerkt aan de uitbreiding van zaken waarvoor geen vergunning nodig is. Op zich valt het volgens mij alleszins mee."
pi_54839457
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=185996

Een vaste trap is verplicht

Als de zolder geschikt gemaakt wordt voor een woonfunctie (een verblijfsgebied, zegt het Bouwbesluit) is een vaste trap een vereiste. De trap moet aan minimale afmetingen voldoen.
Als de vloerconstructie bestaat uit houten balken is het maken van een trapgat meestal een redelijk eenvoudig karwei. Een trapgat maken in een betonnen vloer is een klus die u aan de vakman over moet laten.
Met het maken van een trapgat wijzigt u de constructie en daarvoor moet u een bouwvergunning aanvragen.
pi_54839490
Zoals je ziet is het van gemeente tot gemeente nogal verschillend.
Wil je het volgens de regels doen, dan gewoon even bij de gemeente informeren en anders illigaal.
Zoals tnimle zegt, is een rookmelder op de bovenste etage dan wel verplicht.
pi_54842316
quote:
Op zondag 25 november 2007 20:21 schreef Lelijke_Aap het volgende:
Ik ga wonesdag kijken in een huis waar de zolder bereikbaar is via een vlizotrap. Je kunt er een echte zolderkamer van maken, maar dan moet je uiteraard een vaste trap laten plaatsen. Heeft iemand enig idee wat zoiets ongeveer kost?
Zonder een hoop meer info is daar weinig zinnigs over te zeggen.
Het hangt af van de volgende dingen:

- soort vloer (beton of hout)
- positie van de vlizotrap en de nieuwe trap
- ga je het zelf doen, of alles laten doen
- soort trap (dichte rechte steektrap van vuren of een open trap van meranti met boven- en onderkwart)

Dus met wat meer info kunnen we wat gerichter antwoorden

één ding moet je in ieder geval niet vergeten: een vloer maakt 9 vd 10 keer deel uit van de hoofddraagconstructie van je woning. Dus als je hier aanpassingen aan gaat doen, moet je van te voren goed uitzoeken wat de consequenties en risico's zijn van de ingreep, en hoe je dit kunt ondervangen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')