abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 november 2007 @ 21:13:56 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_54724978
zou ik het nog kunnen

ctrl+v
“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “

Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De één wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willen Dit lijstje kan daar ook bij helpen.


Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houdt er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij D-SLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.

Formaat:
Wil je een compactcamera, of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 4 segmenten:

  • Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.

  • Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties. Modellen als de Canon Powershot A*** reeks.

  • SLR-achtig: Camera’s met een flinke vaste lens, en die qua opties niet onderdoen aan een Digitale Spiegelreflex. Modellen als de Canon G series, Fuji Finepix S9500.

  • D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires. Modellen als de Canon 350D 400D 30D 5D, Nikon D50, D70 D200 enz.


    Doel:
    Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.


    De fotograaf:
    is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?


    Huidige camera:
    Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.


    Welke camera’s twijfel je over:
    Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeldt ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.


    Bijzondere eisen:
    Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen'


    Dus even op een rijtje: (dit lijstje even in je post plakken: )

    Budget:
    Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
    Doel:
    Fotograaf:
    Huidige camera:
    Welke camera’s twijfel je over:
    Bijzonderheden:

    Vorige delen:
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 9
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 8
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 7
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe fotocamera vinden, deel 6
    [CENTRAAL] Wie helpt me een nieuwe camera te vinden, deel 5
    [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 4
    [CENTRAAL] Wie helpt mij een nieuwe camera te vinden? 3


    Ja, ik kan het nog maar niet verder vertellen


    Wat vooraf ging
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 20:28 schreef sinemet het volgende:
    Maar wat vinden jullie nou van de Panasonic DMC FZ50? Is t een beetje een goeie camera voor een beginner?
    en
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 21:07 had Ouwesok daarop het volgende te melden vlak voor het topic in het slot viel:

    [..]

    Als je een beetje door het woud van instellingen heen kunt kijken zou ik niet weten waarom je niet met zo'n ding zou kunnen starten. Je kunt altijd kiezen hoeveel je de camera zelf laat beslissen en hoeveel je zelf wilt doen en in dat opzicht wijkt 'de grote Pany' niet af van alle andere camera's.
    Welk eventueel probleem verwacht je zelf
    Speel door

    [ Bericht 12% gewijzigd door Ouwesok op 19-11-2007 21:25:32 ]
  • Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      maandag 19 november 2007 @ 21:39:03 #2
    84215 sinemet
    Never give up hope....
    pi_54725797
    Ik verwacht niet echt een probleem, maar vind t erg moeilijk kiezen als beginneling. Vandaar ook de vraag of jullie misschiens wat ervaringen hadden met deze camera.
    pi_54726040
    Sinemet: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van de camera's van dit type (bridge camera, prosumer compact) is de FZ50 waarschijnlijk degene die qua mogelijkheden en bediening het dichtst bij een spiegelreflex in de buurt komt. Dat maakt hem voor een beginner die serieus met fotografie aan de slag wil erg geschikt. Ik hoorde overigens een paar maanden geleden al geruchten over een opvolger die in aantocht zou zijn, misschien kun je even uitzoeken of daar al meer over bekend is. Ik zal je verder even verwijzen naar de Flickr-gallery van iemand die met de FZ50 al heel wat indrukwekkende foto's heeft gemaakt, zodat je kunt zien wat de mogelijkheden zoal zijn: http://www.flickr.com/search/?q=fz50&w=23683071%40N00
    pi_54728713
    Mijn vraag uit het oude topic:
    quote:
    Ik heb gister een dag met een Canon 1Ds Mark II mogen fotograferen, en ben helemaal verliefd geworden op die camera. Wat een kleuren! Wat een resolutie! Wat een gebruiksgemak! Echt een heerlijke camera om mee te werken. Nu ben ik maar een hobbyist, en heb ik geen duizenden euro's rondslingeren, dus weet ik dat deze camera voor mij geen realistische optie is. Maar de 5D wordt ook steeds goedkoper, en dat lijkt mij zo op het eerste gezicht best een goede tweede keus. Heeft iemand ervaring met deze camera? En ligt deze camera qua gebruik en beeldkwaliteit dichter bij de 1Ds of bij de 30D?
    Ik heb nu een Pentax K10D met een Sigma 17-70 lens, waar ik over het algemeen erg tevreden over ben, maar die ik gister toch vrijwel niet gebruikte, omdat de 1Ds zoveel lekkerder werkte en tóch meer mogelijkheden bood. Kan ik dit met een 5D benaderen, of moet ik tevreden zijn met mijn K10D en die kit uitbreiden?
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 november 2007 @ 23:49:29 #5
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54729323
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 23:25 schreef Dalai_Lama het volgende:
    Mijn vraag uit het oude topic:
    [..]

    Ik heb nu een Pentax K10D met een Sigma 17-70 lens, waar ik over het algemeen erg tevreden over ben, maar die ik gister toch vrijwel niet gebruikte, omdat de 1Ds zoveel lekkerder werkte en tóch meer mogelijkheden bood. Kan ik dit met een 5D benaderen, of moet ik tevreden zijn met mijn K10D en die kit uitbreiden?
    Even de vraag destilleren: Wat verwacht je meer van een fullframe dan van een APS-C

    Dat hangt dus helemaal van je fotografische menu af oftewel wat fotografeer je en wat vergt dat van je camera. Heeft dat op dit moment nog de status 'ik fotografeer alles wat los en vast zit', wees dan heel blij me je K10D en leer daarmee gewoon je voorkeuren kennen.
    Datzelfde geldt ook wanneer natuurfotografie je dingetje is, met name voor supertele en macrofotografie is de APS-C-sensor te kenschetsen als 'de verlosser'.
    Gaat je voorkeur echter de kant op van veel studiowerk of architektuur (of ander groothoekgebonden vermaak), dan zou een fullframe een punt van overwegen kunnen worden. Groothoeken doen het op fullframe (of gewoon ouwerwets op kleinbeeldfilm) toch stukken lekkerder dan de wel sterk ingekorte APS-C-lensjes.
    Bedenk voor de ommezwaai wel dat zelfs met de huidige prijzen je voor één 5D een stuk of drie K10D's verslijt, en zo beroerd is een APS-C nou ook weer niet
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
      dinsdag 20 november 2007 @ 06:01:40 #6
    14509 reem
    Correspondent in Buenos Aires
    pi_54731292
    Budget: 250-300 EUR

    Formaat: Micro / compact
    Nu is het niet zo dat ie van mij zo klein moet zijn zodat ie makkelijk in een de broekzak van een pantalon pas, maar echt groot (grotere modellen uit de Powershot serie) is in mijn geval niet handig. Ik woon op dit moment in Zuid-Amerika, en als lange Nederlandse slungel met overduidelijk een camera op zak ben je dan gewoon een makkelijk doelwit. Ik zou me ook niet op mijn gemak voelen hier met een grote camera.

    Doel: All-round fotografie (sportwedstrijden, architectuur, landschappen). Ik vind het belangrijk om toch redelijke mooie vergezichten te kunnen schieten.

    Fotograaf: Ik ben niet te beroerd om de handleiding open te slaan om het maximale uit het apparaat te hebben, maar gebruikersgemak is ook niet onbelangrijk.

    Huidige camera:
    Canon Ixus V2. Gekocht in 2002 geloof ik, maar uiteindelijk toch echt gestorven. Wat ik fijn vond aan de camera was z'n gebruikersgemak en compactheid. Minpunten waren de matige kwaliteit foto's die je er mee kon schieten en t lullig 8MB(!) geheugenkaartje dat je erbij kreeg (toen was geheugen nog duur). Ander nadeel waren de fletse kleuren die r uit het apparaatje kwamen.

    Welke camera’s twijfel je over:
    Tot nu toe heb ik een beetje zitten zoeken naar verschillende modellen, en vooral de Canon Powershot A720 IS komt er goed uit. In Nederland zo tussen de 250 te koop, hier in Argentinië helaas pas vanaf 330 euro

    Bijzonderheden:
    Ik zou graaf foto's in 16:9 kunnen maken.
    Liever batterijen dan accu.

    [ Bericht 9% gewijzigd door reem op 20-11-2007 07:16:55 ]
    [b]@RemiLehmann[/b]
    pi_54732994
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 23:49 schreef Ouwesok het volgende:
    Even de vraag destilleren: Wat verwacht je meer van een fullframe dan van een APS-C
    Meer kwaliteit, al gaat het me niet alleen om de sensor, maar ook om de camera. Toen ik eenmaal een tijdje geschoten had met de 1Ds, voelde mij K10D aan als een stukje speelgoed, zo klein en licht was dat ding opeens. Ik heb dus liever een forse camera die lekker in de hand ligt. Daarnaast waren het vooral kleine verschillen die in het voordeel van de 1Ds lagen.
    quote:
    Dat hangt dus helemaal van je fotografische menu af oftewel wat fotografeer je en wat vergt dat van je camera. Heeft dat op dit moment nog de status 'ik fotografeer alles wat los en vast zit', wees dan heel blij me je K10D en leer daarmee gewoon je voorkeuren kennen.
    Datzelfde geldt ook wanneer natuurfotografie je dingetje is, met name voor supertele en macrofotografie is de APS-C-sensor te kenschetsen als 'de verlosser'.
    Gaat je voorkeur echter de kant op van veel studiowerk of architektuur (of ander groothoekgebonden vermaak), dan zou een fullframe een punt van overwegen kunnen worden. Groothoeken doen het op fullframe (of gewoon ouwerwets op kleinbeeldfilm) toch stukken lekkerder dan de wel sterk ingekorte APS-C-lensjes.
    Ik wil toch meer in de studio fotograferen. Achitectuur niet echt, maar studio vind ik wel erg leuk om te doen. Ik wil dan vooral zo groot en zo scherp mogelijk, zodat ik een hoop vrijheid heb met nabewerken.
    quote:
    Bedenk voor de ommezwaai wel dat zelfs met de huidige prijzen je voor één 5D een stuk of drie K10D's verslijt, en zo beroerd is een APS-C nou ook weer niet
    Dat weet ik, en over het algemeen ben ik ook zeer tevreden over mijn Pentax, maar ik heb toch het gevoel dat ik nét iets tekort kom. Eigenlijk wil ik gewoon de camera met de beste beeldkwaliteit buiten het professionele (E3000,- +) segment, en het liefst eentje met een forse, handzame body en ergonomisch meu.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 11:03:28 #8
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54734239
    Helder en zo her en der begrijpelijk
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 10:01 schreef Dalai_Lama het volgende:
    maar ik heb toch het gevoel dat ik nét iets tekort kom.
    Laat ik je een kleinigheid verraden: dat gevoel zal blijven en dat is gezond. Minstens net zo gezond als eerst eens in alle ernst en eerlijkheid te onderzoeken wat je met die K10D nou eigenlijk allemaal ontbeert, zeker wanneer fotografie niet een substantiele bron van inkomsten is. Je kan je zo ongeveer de schuldsanering inkopen aan mogelijkheden en toch nog steeds het gevoel hebben dat je nét iets tekort komt.
    tot zover de filosofische benadering
    quote:
    Eigenlijk wil ik gewoon de camera met de beste beeldkwaliteit buiten het professionele (E3000,- +) segment, en het liefst eentje met een forse, handzame body en ergonomisch meu.
    Ook al in de begroting meegenomen wat dat impliceert voor je lenzen Wil je fullframe tot op de bodem genieten dan vergt dat nogal wat van het glas dat je er voor gooit, zeker wanneer je nogal aan automatiek gehecht bent. Ook hier geldt weer dat je met een camerabody min of meer een soort blote barbiepop koopt en in dit geval een barbiepop met een nogal dure smaak qua kleding
    zelf zou ik niet te beroerd zijn om mijn J9 op zo'n ding te adapteren op risico van gedonder met de lenzenpolitie
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_54734766
    Dit wordt niets. Ik kan de 'ikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhet' op kilometers afstand horen. Ouwesok kan zeggen wat ie wil, maar Dalai_Lama (je naamgever is het tegenbeeld van materialisme btw) gaat een FF camera kopen. Binnen een half jaar. En Sok gaat gelijk krijgen: het gevoel iets te missen gaat daar niet van weg. Maar dat zal D_L niet kunnen en willen toegeven, zelfs niet aan zichzelf. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als cognitieve dissonantie.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_54734876
    @reem: het wordt lastig adviseren zonder de Argentijnse prijsniveaus te kennen. In het algemeen kan ik wel stellen dat de grote merken in dit segment allemaal fatsoenlijke camera's maken, maar of je daar nou veel aan hebt? Richt je vizier eens op Fuji of Olympus, die hebben vaak net wat betaalbaardere modellen, zonder dat je aan kwaliteit hoeft in te leveren tov bijv Nikon en Canon.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 11:50:24 #11
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54735260
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 11:28 schreef Vliegvrager het volgende:
    Dit wordt niets. Ik kan de 'ikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhet' op kilometers afstand horen. Ouwesok kan zeggen wat ie wil, maar Dalai_Lama (je naamgever is het tegenbeeld van materialisme btw) gaat een FF camera kopen. Binnen een half jaar. En Sok gaat gelijk krijgen: het gevoel iets te missen gaat daar niet van weg. Maar dat zal D_L niet kunnen en willen toegeven, zelfs niet aan zichzelf. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als cognitieve dissonantie.
    Even vooropgesteld en vóór de verkeerde conclusie: Ik zeg niet dat ie het niet moet doen. Ik roep hooguit op tot een beetje nuchter nadenken, een EOS 5D wordt weliswaar goedkoper maar zit nog steeds op het prijsniveau 'bepaald geen kattedrek', waarin je je eigenlijk geen miskoop wilt riskeren en waarbij 'te zwaar gekocht' ook min of meer een vorm van een miskoop is. Als pro verdien je zo'n apparaat terug, schrijft hem af en beperkt het verlies tot een minimum of zet het om in winst, als hobbyist zit je met gebakken peren.
    Vandaar ook de tip om eerst eens zo'n K10D te verslijten, bij een eventuele overstap naar fullframe weet je het volle frame dan tenminste ook te benutten. Daarna is het alleen nog maar smeken dat er dan niet een of andere smeerlap zo handig is om je een H3D in je handen te duwen.
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_54739014
    Pentax heeft altijd de traditie gehad van compact bouwen. Dat is een bedrijfsfilosofie. Voor die Filosofie is de K10D een erg forse camera. Ik vindt 'm ook wel lekker aanvoelen maar groter moet ie voor mij niet worden (transportprobleem). Het is dus relatief hoe groot een camera moet zijn.
    pi_54740632
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 11:28 schreef Vliegvrager het volgende:
    Dit wordt niets. Ik kan de 'ikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhet' op kilometers afstand horen. Ouwesok kan zeggen wat ie wil, maar Dalai_Lama (je naamgever is het tegenbeeld van materialisme btw) gaat een FF camera kopen. Binnen een half jaar. En Sok gaat gelijk krijgen: het gevoel iets te missen gaat daar niet van weg. Maar dat zal D_L niet kunnen en willen toegeven, zelfs niet aan zichzelf. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als cognitieve dissonantie.
    Wow, we krijgen psychologie op Fok! Natuurlijk heb je wel enigzins gelijk. Het is net als een dagje achter het stuur mogen zitten van een Ferrari en vervolgens wat missen als je in jeeigen auto'tje stapt. Nu ben ik niet onrealistisch, en was mijn vraag oprecht. Ik ben benieuwd of de 5D echt kan meekomen met de andere fullframe camera's, of dat het gewoon een 30D met een fullframe sensor is, en of fullframe wel écht beter is.

    Daarbij heb ik niemand horen zeggen dat ik die extra euro's beter kan investeren in betere lenzen, en naar welke lenzen ik in dat geval moet kijken. Want ik ben ook wel zo snugger dat ik begrijp dat betere lenzen een betere beeldkwaliteit bieden, én dat ik het probleem m'n camera 'groter' kan maken met een grip.

    Dus, nee, je hebt geen gelijk als je zegt dat ik per se een fullframe camera wil, en dat ik de vraag simpelweg gesteld heb om extra bevestiging te krijgen. Ik wil mijn goede ervaring met de 1Ds ook niet evenaren, maar wel zo goed mogelijk benaderen. Of dat met de 5D of de K10D is (of met bv een 300D) maakt mij niet uit. Ik wil gewoon weten welke kit -dus camera+lens- de beste kwaliteit biedt binnen een betaalbaar budget (ca. 2500-3000 euro). Ik wil best high end glas op m'n Pentax doen want, zoals ik al zei, dat vind ik persoonlijk een geweldige camera. Maar dan wil ik wel weten óf en in hoeverre ik dan achteruit ga. Het is niet zo dat ik hoe dan ook fullframe moet hebben.

    Dus, mijn vraag opnieuw: wat is de best mogelijke combinatie voor studiofotografie? Ik wil ivm nabewerking zo groot en scherp mogelijke foto's.
    pi_54740699
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 11:03 schreef Ouwesok het volgende:
    Laat ik je een kleinigheid verraden: dat gevoel zal blijven en dat is gezond. Minstens net zo gezond als eerst eens in alle ernst en eerlijkheid te onderzoeken wat je met die K10D nou eigenlijk allemaal ontbeert, zeker wanneer fotografie niet een substantiele bron van inkomsten is. Je kan je zo ongeveer de schuldsanering inkopen aan mogelijkheden en toch nog steeds het gevoel hebben dat je nét iets tekort komt.
    tot zover de filosofische benadering]
    Met een grip is de K10D niet veel kleiner/lichter meer, dus dat is makkelijk op te lossen. Ik weet alleen vrij weinig van welke lenzen op de Pentax het best zijn.
    pi_54741257
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 16:13 schreef Dalai_Lama het volgende:

    Dus, mijn vraag opnieuw: wat is de best mogelijke combinatie voor studiofotografie? Ik wil ivm nabewerking zo groot en scherp mogelijke foto's.
    Voor studio? Dan is de meerwaarde van FF beperkt. Echt groothoek zul je in een studio toch niet snel doen. Ook de ruisgvoeligheid speelt in de studio niet echt een rol. Blijven over bediening en opties, en Megapixels. Op dat gebied (deels smaak natuurlijk) geldt heel simpel: een duurdere camera kan meer en biedt (vaak) ook meer megapixels. Dan is het nog de afweging of dat meer waard is. Dat is persoonlijk. Als ik alleen of voornamelijk studiowerk zou doen, zou ik investeren in licht en een beetje in glas, en lekker met mijn oude 300D blijven schieten. Geen enkele dSLR komt in mijn ogen tekort onder de ideale omstandigheden van een studio. Maar he, als je de 12 MP van de 5D heel belangrijk vindt, kan dat voor jou natuurlijk heel anders liggen.

    Tot slot de scherpte. Dat is een kwestie van lenzen. Omdat je in de studio vrijwel altijd goed licht zult hebben, kun je het daar ook vrij simpel houden. De eenvoudige kitlenzen uit de starterskit maken prima foto's onder studio-omstandigheden. Wil je het nog iets beter, koop dan een paar eenvoudige primes [35-50-85 is een mooie combi voor modellenwerk met een APS-C, voor FF heb je het dan over 50-85-135]. Denk voor productfotografie aan een 35, 50 of 60macro en 100macro. Ook al schiet je nooit macro, de scherpte van macro primes is ideaal voor productfotografie.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_54741499
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 16:17 schreef Dalai_Lama het volgende:

    [..]

    Met een grip is de K10D niet veel kleiner/lichter meer, dus dat is makkelijk op te lossen. Ik weet alleen vrij weinig van welke lenzen op de Pentax het best zijn.
    De 'oude' full-frame limited lenzen. Daar betaal je dan ook voor, iets van 700-1000 Euro per lens. Dit zijn primes. 77mm o.a., ideaal voor portretten.
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 17:13:43 #17
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54741559
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 16:13 schreef Dalai_Lama het volgende:

    Dus, mijn vraag opnieuw: wat is de best mogelijke combinatie voor studiofotografie? Ik wil ivm nabewerking zo groot en scherp mogelijke foto's.
    Met wat je nu hebt ga ik je een hele maffe suggestie doen.

    Vergeet dat hele fullframe gedoe eerst eens, een setje waarmee je alle voordelen van fullframe benut kost je minstens 6k¤ *(camera/aanhangspul/lenzen), je bent dan al met je derde spiegelreflex in minder dan geen tijd bezig en zult ook die niet leren kennen voor inderdaad die smeerlap je die Hassy H3D in handen drukt om je zelfbeeld weer omver te duwen

    Koop voor die K10D eens een gewone Pentax 1.7/50mm (of van mijn part een 1.4)en probeer daar nou eens het uiterste uit te halen, je zal zien dat je dan nog wel een paar weken zoet bent.
    Eventueel doe je dat nog eens dunnetjes over met een andere fraaie portretlens en gewoon weer die K10D.
    Kijk voor de grap ook eens wat anderen met die K10D presteren, en wanneer er wat op af te dingen valt, of dat iets te maken heeft met de afmetingen van de sensor.
    APS-C is een prachtformaatje om mee te hobby'en, met goed glas erop heb je zat reserves in huis om er meer dan fatsoenlijk studiowerk te maken.
    Heb je eenmaal die K10D in de studio versleten, dan gaan we het nog wel eens over fullframe hebben
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_54741685
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 17:10 schreef ultra_ivo het volgende:

    [..]

    De 'oude' full-frame limited lenzen. Daar betaal je dan ook voor, iets van 700-1000 Euro per lens. Dit zijn primes. 77mm o.a., ideaal voor portretten.
    Ik ken die lenzen niet, maar is dat vergelijkbaar met de L-lenzen van Canon? Dan vraag ik me namelijk af of het de investering waard is. Natuurlijk zijn die lenzen beter, en steviger gebouwd en lichtsterker etc. De vraag is alleen of je in studiofotografie het verschil wel terugziet in de foto. Als ik bij Canon (ja, dat ken ik nou eenmaal) kijk naar het verschil tussen de 35/2 en de 35/1.4L, dan is die laatste een veel betere lens. Maar op een studiofoto zul je toch verdomde goed moeten kijken om dat verschil eruit te kunnen halen. Als je dan weet dat de L ongeveer 5 keer zo duur is...
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_54741729
    Als het om studiofotografie gaat en je wilt iets in ergonomie teruggaan in de tijd zou ik de 1.7/77 onvaanvaardbaar duur vinden tov. de Jupiter 9.
    pi_54742510
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 16:55 schreef Vliegvrager het volgende:
    Voor studio? Dan is de meerwaarde van FF beperkt. Echt groothoek zul je in een studio toch niet snel doen. Ook de ruisgvoeligheid speelt in de studio niet echt een rol. Blijven over bediening en opties, en Megapixels. Op dat gebied (deels smaak natuurlijk) geldt heel simpel: een duurdere camera kan meer en biedt (vaak) ook meer megapixels. Dan is het nog de afweging of dat meer waard is. Dat is persoonlijk. Als ik alleen of voornamelijk studiowerk zou doen, zou ik investeren in licht en een beetje in glas, en lekker met mijn oude 300D blijven schieten. Geen enkele dSLR komt in mijn ogen tekort onder de ideale omstandigheden van een studio. Maar he, als je de 12 MP van de 5D heel belangrijk vindt, kan dat voor jou natuurlijk heel anders liggen.
    Neuh, die 2MP extra doet et em niet voor mij. Ik was alleen benieuwd in hoeverre de grootte van de sensor invloed had op de beeldkwaliteit, maar dat valt dus te verwaarlozen?
    quote:
    Tot slot de scherpte. Dat is een kwestie van lenzen. Omdat je in de studio vrijwel altijd goed licht zult hebben, kun je het daar ook vrij simpel houden. De eenvoudige kitlenzen uit de starterskit maken prima foto's onder studio-omstandigheden. Wil je het nog iets beter, koop dan een paar eenvoudige primes [35-50-85 is een mooie combi voor modellenwerk met een APS-C, voor FF heb je het dan over 50-85-135]. Denk voor productfotografie aan een 35, 50 of 60macro en 100macro. Ook al schiet je nooit macro, de scherpte van macro primes is ideaal voor productfotografie.
    Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van primes, al zijn ze scherper. Zijn er ook goede zoomlenzen die qua scherpte niet te veel afwijken?
      dinsdag 20 november 2007 @ 18:30:54 #21
    84215 sinemet
    Never give up hope....
    pi_54743324
    quote:
    Op maandag 19 november 2007 21:47 schreef dvr het volgende:
    Sinemet: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van de camera's van dit type (bridge camera, prosumer compact) is de FZ50 waarschijnlijk degene die qua mogelijkheden en bediening het dichtst bij een spiegelreflex in de buurt komt. Dat maakt hem voor een beginner die serieus met fotografie aan de slag wil erg geschikt. Ik hoorde overigens een paar maanden geleden al geruchten over een opvolger die in aantocht zou zijn, misschien kun je even uitzoeken of daar al meer over bekend is. Ik zal je verder even verwijzen naar de Flickr-gallery van iemand die met de FZ50 al heel wat indrukwekkende foto's heeft gemaakt, zodat je kunt zien wat de mogelijkheden zoal zijn: http://www.flickr.com/search/?q=fz50&w=23683071%40N00
    WOW, die foto's zijn allemaal met de FZ50 gemaakt? DIe zijn mooi zeg.
    pi_54743339
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 17:56 schreef Dalai_Lama het volgende:

    [..]

    Neuh, die 2MP extra doet et em niet voor mij. Ik was alleen benieuwd in hoeverre de grootte van de sensor invloed had op de beeldkwaliteit, maar dat valt dus te verwaarlozen?
    De grootte van de sensor heeft wel wat invloed, maar vooral op de ruisgevoeligheid. Onder de perfecte studio-omstandigheden is ruis hoe dan ook niet aan de orde.
    quote:
    Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van primes, al zijn ze scherper. Zijn er ook goede zoomlenzen die qua scherpte niet te veel afwijken?
    Ja hoor, zeker bij goed licht is dat geen punt. Afgestopt zijn vrijwel alle lenzen vrij goed, en de betere zooms benaderen de scherpte van de primes wel. Ben alleen niet zo thuis in Pentaxt lenzen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
      Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 november 2007 @ 18:56:05 #23
    41809 crew  Ouwesok
    Leuke lamp overigens
    pi_54743917
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 17:56 schreef Dalai_Lama het volgende:
    Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van primes, al zijn ze scherper. Zijn er ook goede zoomlenzen die qua scherpte niet te veel afwijken?
    Kijk, en dan vraag ik me dus ineens af of je serieus fullframe overweegt of dat het een gevalletje foolframe betreft. Je wilt uit uiterste aan kwaliteit en scherpte en wilt dat bereiken met wat bij onze zuiderburen wordt aangeduid als de bodem van een confituurpot waar je uitgerekend met Pentax toegang hebt tot de meest fraaie kwaliteitslenzen (zowel oud als nieuw)
    Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
    pi_54744353
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 18:56 schreef Ouwesok het volgende:

    [..]

    Kijk, en dan vraag ik me dus ineens af of je serieus fullframe overweegt of dat het een gevalletje foolframe betreft. Je wilt uit uiterste aan kwaliteit en scherpte en wilt dat bereiken met wat bij onze zuiderburen wordt aangeduid als de bodem van een confituurpot waar je uitgerekend met Pentax toegang hebt tot de meest fraaie kwaliteitslenzen (zowel oud als nieuw)
    Mooie beeldspraak, maar ms een tikkie over the top: Voor het bedrag van een 5D (of de helft ervan) moet je bij meneer Pentax toch wel een zoomlensje kunnen kopen dat de kwaliteit van een prime onder ideale omstandigheden weet te benaderen?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_54744662
    quote:
    Op dinsdag 20 november 2007 16:13 schreef Dalai_Lama het volgende:

    Ik wil gewoon weten welke kit -dus camera+lens- de beste kwaliteit biedt binnen een betaalbaar budget (ca. 2500-3000 euro).
    Als je 2500 euro kwijt wilt en een moderne camera wilt die lekker stevig in de hand ligt, een met de 5D vergelijkbare resolutie heeft, met een uitstekende zoomlens voor studiowerk komt, live view voor statief-, macro- en portretwerk heeft, 4 aparte flitsgroepen kan aansturen, dan ligt binnenkort de Olympus E-3 kit met 12-60mm Zuiko lens (24-120mm eq.) in de winkel. Hij heeft eng-snelle en accurate autofocus, 3 stops beeldstabilisatie, 5 frames per seconde, mogelijkheid om vanaf je PC te bedienen, en je kunt er desgewenst ook in regen- en zandstormen mee fotograferen. Later uitbreiden met pittig geprijsde toplenzen (Zuiko/Leica) behoort tot de mogelijkheden. Het is wel het tegenovergestelde van fullframe, want Olympus werkt met sensoren die zelfs nog iets kleiner zijn dan APS-C. Tot 800 iso levert dat echter geen problemen op, en 1600 is vaak nog aanvaardbaar.

    Je kunt trouwens ook de resolutie van je huidige camera bijna verdubbelen door meerdere shots van dezelfde scene te nemen, en er met PhotoAcute een high-res beeld van te breien.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')