enquote:Op maandag 19 november 2007 20:28 schreef sinemet het volgende:
Maar wat vinden jullie nou van de Panasonic DMC FZ50? Is t een beetje een goeie camera voor een beginner?
Speel doorquote:Op maandag 19 november 2007 21:07 had Ouwesok daarop het volgende te melden vlak voor het topic in het slot viel:
[..]
Als je een beetje door het woud van instellingen heen kunt kijken zou ik niet weten waarom je niet met zo'n ding zou kunnen starten. Je kunt altijd kiezen hoeveel je de camera zelf laat beslissen en hoeveel je zelf wilt doen en in dat opzicht wijkt 'de grote Pany' niet af van alle andere camera's.
Welk eventueel probleem verwacht je zelf
Ik heb nu een Pentax K10D met een Sigma 17-70 lens, waar ik over het algemeen erg tevreden over ben, maar die ik gister toch vrijwel niet gebruikte, omdat de 1Ds zoveel lekkerder werkte en tóch meer mogelijkheden bood. Kan ik dit met een 5D benaderen, of moet ik tevreden zijn met mijn K10D en die kit uitbreiden?quote:Ik heb gister een dag met een Canon 1Ds Mark II mogen fotograferen, en ben helemaal verliefd geworden op die camera. Wat een kleuren! Wat een resolutie! Wat een gebruiksgemak! Echt een heerlijke camera om mee te werken. Nu ben ik maar een hobbyist, en heb ik geen duizenden euro's rondslingeren, dus weet ik dat deze camera voor mij geen realistische optie is. Maar de 5D wordt ook steeds goedkoper, en dat lijkt mij zo op het eerste gezicht best een goede tweede keus. Heeft iemand ervaring met deze camera? En ligt deze camera qua gebruik en beeldkwaliteit dichter bij de 1Ds of bij de 30D?
Even de vraag destilleren: Wat verwacht je meer van een fullframe dan van een APS-Cquote:Op maandag 19 november 2007 23:25 schreef Dalai_Lama het volgende:
Mijn vraag uit het oude topic:
[..]
Ik heb nu een Pentax K10D met een Sigma 17-70 lens, waar ik over het algemeen erg tevreden over ben, maar die ik gister toch vrijwel niet gebruikte, omdat de 1Ds zoveel lekkerder werkte en tóch meer mogelijkheden bood. Kan ik dit met een 5D benaderen, of moet ik tevreden zijn met mijn K10D en die kit uitbreiden?
Meer kwaliteit, al gaat het me niet alleen om de sensor, maar ook om de camera. Toen ik eenmaal een tijdje geschoten had met de 1Ds, voelde mij K10D aan als een stukje speelgoed, zo klein en licht was dat ding opeens. Ik heb dus liever een forse camera die lekker in de hand ligt. Daarnaast waren het vooral kleine verschillen die in het voordeel van de 1Ds lagen.quote:Op maandag 19 november 2007 23:49 schreef Ouwesok het volgende:
Even de vraag destilleren: Wat verwacht je meer van een fullframe dan van een APS-C
Ik wil toch meer in de studio fotograferen. Achitectuur niet echt, maar studio vind ik wel erg leuk om te doen. Ik wil dan vooral zo groot en zo scherp mogelijk, zodat ik een hoop vrijheid heb met nabewerken.quote:Dat hangt dus helemaal van je fotografische menu af oftewel wat fotografeer je en wat vergt dat van je camera. Heeft dat op dit moment nog de status 'ik fotografeer alles wat los en vast zit', wees dan heel blij me je K10D en leer daarmee gewoon je voorkeuren kennen.
Datzelfde geldt ook wanneer natuurfotografie je dingetje is, met name voor supertele en macrofotografie is de APS-C-sensor te kenschetsen als 'de verlosser'.
Gaat je voorkeur echter de kant op van veel studiowerk of architektuur (of ander groothoekgebonden vermaak), dan zou een fullframe een punt van overwegen kunnen worden. Groothoeken doen het op fullframe (of gewoon ouwerwets op kleinbeeldfilm) toch stukken lekkerder dan de wel sterk ingekorte APS-C-lensjes.
Dat weet ik, en over het algemeen ben ik ook zeer tevreden over mijn Pentax, maar ik heb toch het gevoel dat ik nét iets tekort kom. Eigenlijk wil ik gewoon de camera met de beste beeldkwaliteit buiten het professionele (E3000,- +) segment, en het liefst eentje met een forse, handzame body en ergonomisch meu.quote:Bedenk voor de ommezwaai wel dat zelfs met de huidige prijzen je voor één 5D een stuk of drie K10D's verslijt, en zo beroerd is een APS-C nou ook weer niet
Laat ik je een kleinigheid verraden: dat gevoel zal blijven en dat is gezond. Minstens net zo gezond als eerst eens in alle ernst en eerlijkheid te onderzoeken wat je met die K10D nou eigenlijk allemaal ontbeert, zeker wanneer fotografie niet een substantiele bron van inkomsten is. Je kan je zo ongeveer de schuldsanering inkopen aan mogelijkheden en toch nog steeds het gevoel hebben dat je nét iets tekort komt.quote:Op dinsdag 20 november 2007 10:01 schreef Dalai_Lama het volgende:
maar ik heb toch het gevoel dat ik nét iets tekort kom.
Ook al in de begroting meegenomen wat dat impliceert voor je lenzen Wil je fullframe tot op de bodem genieten dan vergt dat nogal wat van het glas dat je er voor gooit, zeker wanneer je nogal aan automatiek gehecht bent. Ook hier geldt weer dat je met een camerabody min of meer een soort blote barbiepop koopt en in dit geval een barbiepop met een nogal dure smaak qua kledingquote:Eigenlijk wil ik gewoon de camera met de beste beeldkwaliteit buiten het professionele (E3000,- +) segment, en het liefst eentje met een forse, handzame body en ergonomisch meu.
Even vooropgesteld en vóór de verkeerde conclusie: Ik zeg niet dat ie het niet moet doen. Ik roep hooguit op tot een beetje nuchter nadenken, een EOS 5D wordt weliswaar goedkoper maar zit nog steeds op het prijsniveau 'bepaald geen kattedrek', waarin je je eigenlijk geen miskoop wilt riskeren en waarbij 'te zwaar gekocht' ook min of meer een vorm van een miskoop is. Als pro verdien je zo'n apparaat terug, schrijft hem af en beperkt het verlies tot een minimum of zet het om in winst, als hobbyist zit je met gebakken peren.quote:Op dinsdag 20 november 2007 11:28 schreef Vliegvrager het volgende:
Dit wordt niets. Ik kan de 'ikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhet' op kilometers afstand horen. Ouwesok kan zeggen wat ie wil, maar Dalai_Lama (je naamgever is het tegenbeeld van materialisme btw) gaat een FF camera kopen. Binnen een half jaar. En Sok gaat gelijk krijgen: het gevoel iets te missen gaat daar niet van weg. Maar dat zal D_L niet kunnen en willen toegeven, zelfs niet aan zichzelf. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als cognitieve dissonantie.
Wow, we krijgen psychologie op Fok! Natuurlijk heb je wel enigzins gelijk. Het is net als een dagje achter het stuur mogen zitten van een Ferrari en vervolgens wat missen als je in jeeigen auto'tje stapt. Nu ben ik niet onrealistisch, en was mijn vraag oprecht. Ik ben benieuwd of de 5D echt kan meekomen met de andere fullframe camera's, of dat het gewoon een 30D met een fullframe sensor is, en of fullframe wel écht beter is.quote:Op dinsdag 20 november 2007 11:28 schreef Vliegvrager het volgende:
Dit wordt niets. Ik kan de 'ikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhetikwilhet' op kilometers afstand horen. Ouwesok kan zeggen wat ie wil, maar Dalai_Lama (je naamgever is het tegenbeeld van materialisme btw) gaat een FF camera kopen. Binnen een half jaar. En Sok gaat gelijk krijgen: het gevoel iets te missen gaat daar niet van weg. Maar dat zal D_L niet kunnen en willen toegeven, zelfs niet aan zichzelf. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als cognitieve dissonantie.
Met een grip is de K10D niet veel kleiner/lichter meer, dus dat is makkelijk op te lossen. Ik weet alleen vrij weinig van welke lenzen op de Pentax het best zijn.quote:Op dinsdag 20 november 2007 11:03 schreef Ouwesok het volgende:
Laat ik je een kleinigheid verraden: dat gevoel zal blijven en dat is gezond. Minstens net zo gezond als eerst eens in alle ernst en eerlijkheid te onderzoeken wat je met die K10D nou eigenlijk allemaal ontbeert, zeker wanneer fotografie niet een substantiele bron van inkomsten is. Je kan je zo ongeveer de schuldsanering inkopen aan mogelijkheden en toch nog steeds het gevoel hebben dat je nét iets tekort komt.
tot zover de filosofische benadering]
Voor studio? Dan is de meerwaarde van FF beperkt. Echt groothoek zul je in een studio toch niet snel doen. Ook de ruisgvoeligheid speelt in de studio niet echt een rol. Blijven over bediening en opties, en Megapixels. Op dat gebied (deels smaak natuurlijk) geldt heel simpel: een duurdere camera kan meer en biedt (vaak) ook meer megapixels. Dan is het nog de afweging of dat meer waard is. Dat is persoonlijk. Als ik alleen of voornamelijk studiowerk zou doen, zou ik investeren in licht en een beetje in glas, en lekker met mijn oude 300D blijven schieten. Geen enkele dSLR komt in mijn ogen tekort onder de ideale omstandigheden van een studio. Maar he, als je de 12 MP van de 5D heel belangrijk vindt, kan dat voor jou natuurlijk heel anders liggen.quote:Op dinsdag 20 november 2007 16:13 schreef Dalai_Lama het volgende:
Dus, mijn vraag opnieuw: wat is de best mogelijke combinatie voor studiofotografie? Ik wil ivm nabewerking zo groot en scherp mogelijke foto's.
De 'oude' full-frame limited lenzen. Daar betaal je dan ook voor, iets van 700-1000 Euro per lens. Dit zijn primes. 77mm o.a., ideaal voor portretten.quote:Op dinsdag 20 november 2007 16:17 schreef Dalai_Lama het volgende:
[..]
Met een grip is de K10D niet veel kleiner/lichter meer, dus dat is makkelijk op te lossen. Ik weet alleen vrij weinig van welke lenzen op de Pentax het best zijn.
Met wat je nu hebt ga ik je een hele maffe suggestie doen.quote:Op dinsdag 20 november 2007 16:13 schreef Dalai_Lama het volgende:
Dus, mijn vraag opnieuw: wat is de best mogelijke combinatie voor studiofotografie? Ik wil ivm nabewerking zo groot en scherp mogelijke foto's.
Ik ken die lenzen niet, maar is dat vergelijkbaar met de L-lenzen van Canon? Dan vraag ik me namelijk af of het de investering waard is. Natuurlijk zijn die lenzen beter, en steviger gebouwd en lichtsterker etc. De vraag is alleen of je in studiofotografie het verschil wel terugziet in de foto. Als ik bij Canon (ja, dat ken ik nou eenmaal) kijk naar het verschil tussen de 35/2 en de 35/1.4L, dan is die laatste een veel betere lens. Maar op een studiofoto zul je toch verdomde goed moeten kijken om dat verschil eruit te kunnen halen. Als je dan weet dat de L ongeveer 5 keer zo duur is...quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:10 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
De 'oude' full-frame limited lenzen. Daar betaal je dan ook voor, iets van 700-1000 Euro per lens. Dit zijn primes. 77mm o.a., ideaal voor portretten.
Neuh, die 2MP extra doet et em niet voor mij. Ik was alleen benieuwd in hoeverre de grootte van de sensor invloed had op de beeldkwaliteit, maar dat valt dus te verwaarlozen?quote:Op dinsdag 20 november 2007 16:55 schreef Vliegvrager het volgende:
Voor studio? Dan is de meerwaarde van FF beperkt. Echt groothoek zul je in een studio toch niet snel doen. Ook de ruisgvoeligheid speelt in de studio niet echt een rol. Blijven over bediening en opties, en Megapixels. Op dat gebied (deels smaak natuurlijk) geldt heel simpel: een duurdere camera kan meer en biedt (vaak) ook meer megapixels. Dan is het nog de afweging of dat meer waard is. Dat is persoonlijk. Als ik alleen of voornamelijk studiowerk zou doen, zou ik investeren in licht en een beetje in glas, en lekker met mijn oude 300D blijven schieten. Geen enkele dSLR komt in mijn ogen tekort onder de ideale omstandigheden van een studio. Maar he, als je de 12 MP van de 5D heel belangrijk vindt, kan dat voor jou natuurlijk heel anders liggen.
Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van primes, al zijn ze scherper. Zijn er ook goede zoomlenzen die qua scherpte niet te veel afwijken?quote:Tot slot de scherpte. Dat is een kwestie van lenzen. Omdat je in de studio vrijwel altijd goed licht zult hebben, kun je het daar ook vrij simpel houden. De eenvoudige kitlenzen uit de starterskit maken prima foto's onder studio-omstandigheden. Wil je het nog iets beter, koop dan een paar eenvoudige primes [35-50-85 is een mooie combi voor modellenwerk met een APS-C, voor FF heb je het dan over 50-85-135]. Denk voor productfotografie aan een 35, 50 of 60macro en 100macro. Ook al schiet je nooit macro, de scherpte van macro primes is ideaal voor productfotografie.
WOW, die foto's zijn allemaal met de FZ50 gemaakt? DIe zijn mooi zeg.quote:Op maandag 19 november 2007 21:47 schreef dvr het volgende:
Sinemet: Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van de camera's van dit type (bridge camera, prosumer compact) is de FZ50 waarschijnlijk degene die qua mogelijkheden en bediening het dichtst bij een spiegelreflex in de buurt komt. Dat maakt hem voor een beginner die serieus met fotografie aan de slag wil erg geschikt. Ik hoorde overigens een paar maanden geleden al geruchten over een opvolger die in aantocht zou zijn, misschien kun je even uitzoeken of daar al meer over bekend is. Ik zal je verder even verwijzen naar de Flickr-gallery van iemand die met de FZ50 al heel wat indrukwekkende foto's heeft gemaakt, zodat je kunt zien wat de mogelijkheden zoal zijn: http://www.flickr.com/search/?q=fz50&w=23683071%40N00
De grootte van de sensor heeft wel wat invloed, maar vooral op de ruisgevoeligheid. Onder de perfecte studio-omstandigheden is ruis hoe dan ook niet aan de orde.quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:56 schreef Dalai_Lama het volgende:
[..]
Neuh, die 2MP extra doet et em niet voor mij. Ik was alleen benieuwd in hoeverre de grootte van de sensor invloed had op de beeldkwaliteit, maar dat valt dus te verwaarlozen?
Ja hoor, zeker bij goed licht is dat geen punt. Afgestopt zijn vrijwel alle lenzen vrij goed, en de betere zooms benaderen de scherpte van de primes wel. Ben alleen niet zo thuis in Pentaxt lenzen.quote:Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van primes, al zijn ze scherper. Zijn er ook goede zoomlenzen die qua scherpte niet te veel afwijken?
Kijk, en dan vraag ik me dus ineens af of je serieus fullframe overweegt of dat het een gevalletje foolframe betreft. Je wilt uit uiterste aan kwaliteit en scherpte en wilt dat bereiken met wat bij onze zuiderburen wordt aangeduid als de bodem van een confituurpot waar je uitgerekend met Pentax toegang hebt tot de meest fraaie kwaliteitslenzen (zowel oud als nieuw)quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:56 schreef Dalai_Lama het volgende:
Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van primes, al zijn ze scherper. Zijn er ook goede zoomlenzen die qua scherpte niet te veel afwijken?
Mooie beeldspraak, maar ms een tikkie over the top: Voor het bedrag van een 5D (of de helft ervan) moet je bij meneer Pentax toch wel een zoomlensje kunnen kopen dat de kwaliteit van een prime onder ideale omstandigheden weet te benaderen?quote:Op dinsdag 20 november 2007 18:56 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Kijk, en dan vraag ik me dus ineens af of je serieus fullframe overweegt of dat het een gevalletje foolframe betreft. Je wilt uit uiterste aan kwaliteit en scherpte en wilt dat bereiken met wat bij onze zuiderburen wordt aangeduid als de bodem van een confituurpot waar je uitgerekend met Pentax toegang hebt tot de meest fraaie kwaliteitslenzen (zowel oud als nieuw)
Als je 2500 euro kwijt wilt en een moderne camera wilt die lekker stevig in de hand ligt, een met de 5D vergelijkbare resolutie heeft, met een uitstekende zoomlens voor studiowerk komt, live view voor statief-, macro- en portretwerk heeft, 4 aparte flitsgroepen kan aansturen, dan ligt binnenkort de Olympus E-3 kit met 12-60mm Zuiko lens (24-120mm eq.) in de winkel. Hij heeft eng-snelle en accurate autofocus, 3 stops beeldstabilisatie, 5 frames per seconde, mogelijkheid om vanaf je PC te bedienen, en je kunt er desgewenst ook in regen- en zandstormen mee fotograferen. Later uitbreiden met pittig geprijsde toplenzen (Zuiko/Leica) behoort tot de mogelijkheden. Het is wel het tegenovergestelde van fullframe, want Olympus werkt met sensoren die zelfs nog iets kleiner zijn dan APS-C. Tot 800 iso levert dat echter geen problemen op, en 1600 is vaak nog aanvaardbaar.quote:Op dinsdag 20 november 2007 16:13 schreef Dalai_Lama het volgende:
Ik wil gewoon weten welke kit -dus camera+lens- de beste kwaliteit biedt binnen een betaalbaar budget (ca. 2500-3000 euro).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |