Station Buitenpost ligt aan de voormalige
Staatslijn B. Deze liep van Harlingen Haven naar Nieuweschans. Het in 1864 gebouwde station is in 1866 bij de opening van de lijn Leeuwarden-Groningen in gebruik genomen. Het stationsgebouw was van het type
SS 4e klasse. In 1899 is er aan een zijde van het gebouw nog een vleugel bij aangebouwd. Deze vleugel is op een plaatje uit 1955 goed zichtbaar:
In 1890:
plaatje uit 1970Helaas is dit gebouw in 1973 gesloopt en is het huidige gebouw van het type
Beilen er voor in de plaats gekomen. In dit gebouw zit momenteel een café gevestigd.
Opvallend detail van het station is dat het in de historie altijd gescheiden perrons heeft gehad voor beide rijrichtingen. Echter is dit begin jaren '80 veranderd. Vanaf die tijd stopten alle treinen alleen nog maar aan het middenperron. Tussen 1996 en 1998 is hierin met het project
Rail21 weer verandering gekomen. In die jaren is het spoor tussen
Veenwouden en
Grijpskerk verdubbeld. Uit veiligheidsoverwegingen is toen besloten weer een apart perron aan te leggen voor de trein naar Groningen.
MaterieelOp het traject Leeuwarden-Groningen hebben tot begin jaren 50 stoomtreinen gereden. Daarna zijn deze vervangen door de
Blauwe Engel. Vanaf de jaren 60 werd de Blauwe Engel op het traject grotendeels vervangen door de Plan U. In de jaren 70 gingen er stemmen op om voor de
noordelijke nevenlijnen apart materieel te ontwikkelen, omdat anders de exploitatiekosten te hoog zouden worden. Uiteindelijk is begin jaren'80 de wadloper geleverd, die de Blauwe Engel en Plan U geheel vervangen heeft. Eind jaren 90 is deze vloot aangevuld met 4 DM'90 voor de sneltreinen. NoordNed heeft deze materieelinzet grotendeels gehandhaafd. Vanaf begin 2007 rijden er op Leeuwarden-Groningen GTW's, eerst nog in combinatie met wadlopers en DM'90.
Foto: Bert StortenbekerFoto:SpurtjeDienstregelingNa de verdubbeling van het traject Veenwouden-Grijpskerk heeft de NS sneltreinen op Leeuwarden-Groningen geïntroduceerd. In eerste instantie reden er 7 sneltreinen per dag. 2 in de ochtendspits en 5 in de middagspits. NoordNed heeft dit overgenomen, echter hebben zij de sneltreinen met een vertrektijd van 14.12 uur laten vervallen, omdat deze niet goed bezet waren. De vertrektijden van de sneltreinen waren in de dienstregeling 2006 .13 uit Groningen en .14 uit Leeuwarden. Arriva liet toen 13 sneltreinen per dag rijden, zodat er voor Buitenpost een goede verbinding met zowel Leeuwarden als Groningen is ontstaan. Buitenpost is namelijk het enige station op de lijn waar de sneltrein een tussenstop maakt. De gewone treinen vertrokken om .20 en .50/.51 uit Leeuwarden en Groningen. Echter blijkt uit de dienstregeling van 1930 dat sneltreinen op het traject Leeuwarden-Groningen helemaal geen nieuw fenomeen is.
Dienstregeling 1930:
Met sneltreinenDienstregeling 2007 heeft voor een behoorlijke verschuiving van de tijden gezorgd. Ook Leeuwarden-Groningen is hier niet aan ontkomen. De trein naar Groningen stopt in Buitenpost tegenwoordig om .14 (sneltrein), .27 en .57. De trein naar Leeuwarden stopt om .11 (sneltrein), .27 en .58. Arriva heeft het in deze dienstregeling mogelijk gemaakt dat Buitenpost tussen mei en september op vrijdag en zaterdag een internationaal treinstation is. Op die dagen rijdt er 2 maal per dag een trein rechtstreeks van Leer naar Harlingen Haven en terug. De zogenaamde Inselzug.
Bron1, bron2, bron3De volgende die een stukje mag schrijven is thats-me over station Deventer.