abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 december 2007 @ 21:19:08 #76
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55202132
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 20:37 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

We hebben ons deze eerste cursus primair gericht op grammatica. We hebben t/m H17 alles kunnen behandelen. We hebben les 8 t/m 12 dicteetjes gedaan, hij zei wat, en wij moesten dat opschrijven. Dit mochten we doen in romanji om het daarna te vertalen naar hiragana, uiteindelijk moest je de zin wel in hiragana hebben geschreven. De bedoeling is nu dat we meteen hiragana neerschrijven en dat we vanuit hiragana kunnen voorlezen. Ook is het de bedoeling dat je woordenschat in uitgebreid. Kortom we hebben wat huiswerk.
cool man Ik wou dat ze hier in Nijmegen cursussen Japans geven...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 11 december 2007 @ 23:41:01 #77
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_55206291
Ik ga donderdag ff een paar daagjes naar Kyoto & Tokyo, een vriend opzoeken.

Is zo'n 7 daagse railpass een optie? aangezien ik heen en terug vlieg op Osaka.
FCT
pi_55207154
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 21:19 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

cool man Ik wou dat ze hier in Nijmegen cursussen Japans geven...
Stuur een mailtje naar de VU in Nijmegen wie weet heb je geluk.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_55207193
Tokyo blijft indrukwekkend.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  woensdag 12 december 2007 @ 00:23:16 #80
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55207199
quote:
Op woensdag 12 december 2007 00:20 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Stuur een mailtje naar de VU in Nijmegen wie weet heb je geluk.
Mja,... op hun site staat er geen Japans bij de talencursussen... maar mailen kan idd geen kwaad
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_55207880
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 23:41 schreef Mojave het volgende:
Ik ga donderdag ff een paar daagjes naar Kyoto & Tokyo, een vriend opzoeken.

Is zo'n 7 daagse railpass een optie? aangezien ik heen en terug vlieg op Osaka.
Ik wou ook dat ik FF naar Tokyo kon haha . Railpass is wel een optie, maar dat krijg je voor aankomende donderdag niet meer geregeld (je moet hem in Nederland aanvragen etc, gaat wel een dikke week overeen). Tokyo - Kyoto met de shinkansen kost al bijna 200 euro (round-way), en zon 7-day-Railpass ook, dus zon Railpass is zeker voordeliger daarnaast kan je die ook gebruiken op alle JR lijnen.

http://www.japantours.nl/index.php/article/articleview/56/1/36/

Jammergenoeg zit hier in Apeldoorn (omstreken) volgens mij geen plek waar een cursus Japans word gegeven


Kintaro walks Japan
www.kintarowalksjapan.com
Super toffe docu over iemand die de lengte van Japan loopt!

Volledig te zien op Google Video
http://video.google.com/videoplay?docid=3067683435545761102&q=kintaro&total=564&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

[ Bericht 13% gewijzigd door Karimo op 12-12-2007 07:56:56 ]
pi_55247566
Is iemand in Chiba dit al tegengekomen?


なんだっけ
  donderdag 13 december 2007 @ 22:12:37 #83
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_55256066
quote:
Op donderdag 13 december 2007 16:18 schreef Crashcat het volgende:
Is iemand in Chiba dit al tegengekomen?


[ afbeelding ]
Ja hoor. Heb zelfs gezien hoe ze die maken. Best moeilijk.
Bijna zonde om op te eten.
  maandag 17 december 2007 @ 11:23:14 #84
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_55332001
Zo, laatste avondje alweer van mij 6 daagse Japan trip.
Wat een geweldig land!

Vloog op Osaka, in Kyoto een vriend opgezocht (toffe stad) daarna dag erna naar Tokyo gegaan met de Shinkansen (wow snel!).
Wat een freaky stad is dat maar wel op een leuke manier, totaal 15 uur geslapen deze dagen maar daardoor wel veel kunnen zien/doen!

Voor de mensen die op Osaka vliegen, dat Nikkei airport hotel is een absolute aanrader. 5 sterren en zit hier nu voor 60e.

Zeker niet de laatste keer Japan!!
FCT
  dinsdag 18 december 2007 @ 11:44:54 #85
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_55357296
Is er eigenlijke iets ala TomTom voor Japan, wat je op een PDA kunt gebruiken?
Ooit America's Next Top model gezien en toen sjokten ze met GPS apparaatjes door Tokyo?
Haters everywhere but I don't really care.
  dinsdag 18 december 2007 @ 12:28:50 #86
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_55358228
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 11:44 schreef matthijst het volgende:
Is er eigenlijke iets ala TomTom voor Japan, wat je op een PDA kunt gebruiken?
Ooit America's Next Top model gezien en toen sjokten ze met GPS apparaatjes door Tokyo?
Zat keuze. Volgens mij heeft 99% van de auto's een GPS installatie. Ik ken in ieder geval niemand die er géén in zijn/haar auto heeft.
Ook op mijn telefoon zit GPS, erg makkelijk als je een station of restaurant niet kan vinden.
Er zijn heel veel verschillende merken, maar Navitime is een van de bekendere.
Mijn woning
  dinsdag 18 december 2007 @ 14:54:57 #87
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55362042
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 12:28 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Zat keuze. Volgens mij heeft 99% van de auto's een GPS installatie. Ik ken in ieder geval niemand die er géén in zijn/haar auto heeft.
Ook op mijn telefoon zit GPS, erg makkelijk als je een station of restaurant niet kan vinden.
Er zijn heel veel verschillende merken, maar Navitime is een van de bekendere.
Mijn woning
Wel even Italiaanse skinheads zoeken die je kunnen helpen met Kanji
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 18 december 2007 @ 23:29:12 #88
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_55375859
Mooie foto's.

Als ik door Japan budget zou willen reizen, hoeveel zou ik dan per dag beschikbaar moeten hebben? Zo'n 50 euro? Of kost een cheap hostal al 20 euro?

En een MCDonalds maaltijd? ZIjn dat europese prijzen of nog duurder?

EDIT: Dank je zeer Doodkapje, Heb nu tenminste een goed idee kwa kosten

[ Bericht 14% gewijzigd door jojomen4 op 19-12-2007 11:44:56 ]
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  woensdag 19 december 2007 @ 02:57:15 #89
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55379103
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 23:29 schreef jojomen4 het volgende:
Mooie foto's.

Als ik door Japan budget zou willen reizen, hoeveel zou ik dan per dag beschikbaar moeten hebben? Zo'n 50 euro? Of kost een cheap hostal al 20 euro?

En een MCDonalds maaltijd? ZIjn dat europese prijzen of nog duurder?
Een backpackers hostel kost nog minder dan 20 Eur/nacht (bijv K's house)
Als je het goed doet, kun je voor 15-25 Eur per dag eten... ook typische Japanse dingen als okonomiyaki zijn niet zo heel erg duur. Het wordt een ander verhaal als je naar een Izakaya gaat of een sushi-tent. In het laatste geval zou je naar een goedkope kaiten-sushi (loopband sushi) kunnen gaan... voor 5-10 Eur zit je al goed vol.

Ga liever naar Mos Burger ipv McDonalds daar... dat is vele malen lekkerder. De prijzen zijn vergelijkbaar met hier...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_55422737
Follows a girl and her trip outside of Tokyo. She takes small local trains through all the little towns to find many small, less known things while meeting locals along the way.

http://oniazuma.wordpress(...)treets-a-train-trip/
pi_55429513


[ Bericht 78% gewijzigd door F04 op 20-12-2007 23:25:25 ]
  vrijdag 21 december 2007 @ 11:08:10 #92
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55437289
quote:
Op donderdag 20 december 2007 18:57 schreef NegaSado het volgende:
Follows a girl and her trip outside of Tokyo. She takes small local trains through all the little towns to find many small, less known things while meeting locals along the way.

http://oniazuma.wordpress(...)treets-a-train-trip/
Whoa cool om al dat Japans weer te zien / horen
maareh... wat hebben al die Japanners toch met treinen. Iedereen is er gek van...

EDIT: Muhhhhh Sendai station staat er op
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_55441210
quote:
Op maandag 3 december 2007 22:12 schreef rman het volgende:
ik ga eind januari een aantal weken naar tokyo, en ik vraag mij af of iemand wat adressen van hostels / goedkope verblijfplaatsen weet in tokyo die goed zijn bevallen. Verder ben ik benieuwd of iemand weet hoe het klimaat rond januari/februari is in tokyo.

ik heb er super veel zin in, ik spreek alleen geen woord japans, maar des te meer avontuur..
Ga naar Aizuya Inn vlakbij Ueno. Je hebt hier je eigen (kleine) kamertje voor een erg lage prijs!! Je bent niet veel meer kwijt dan in een hostel waar je je kamer moet delen met anderen. Aizuya Inn heeft verder gratis koffie en internet en t personeel spreekt goed Engels. De woonkamer is erg knus en gezellig en je hebt er ook een keukentje bij. Je zit vlakbij een metrostation en een JR station. Ben de naam hiervan zo ff kwijt, maar kijk ff op hostelworld.com.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 22 december 2007 @ 07:57:50 #94
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_55458360
Wat me nú toch weer gebeurd is......

Ik ben vreemdgegaan...en ik voel me echt ontzettend klote.

Het verhaal:
We hebben een counselor op school, echt een ontzettend mooie meid, 1 jaar ouder dan mij en gek op alles wat Nederlands is. De helft van de leraren op mijn school heeft haar al meer dan eens uitgevraagd.

Vorige week ben ik met haar naar Rent geweest en het was allemaal erg gezellig, maar wel helemaal platonisch.
Nu hadden we donderdag bonenkai (eindejaarsfeest) in een chinees restaurant. Wat ze veel doen op dit soort feestjes is dat je een nummertje trekt welke correspondeert met een zitplaats in het restaurant. Nu raden jullie het natuurlijk al, ze komt naast me te zitten. De hele avond heeft ze met me te lopen flirten. De avond vorderde en het bier vloeide rijkelijk. Rond 10 uur gingen we met nog wat leraren naar de karaoke bar en hier was het flink donker en ze was echt overduidelijk iets van plan. Ze zat de hele tijd te voetje vrijen en hints te geven. De hele tijd bleef ik maar tegen me zelf herhalen als een soort van mantra: "Vincent, je hebt een vriendin ! Ga naar huis en vergeet haar !"
Maar het gevoel van verliefdheid nam op een gegeven moment de overhand.
Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik de laatste trein had gemist. Sachiko, de counselor woont in Tokyo en had dus ook de trein gemist. Wat doe je in dit geval? Er zat weinig anders op dan naar een hotel te gaan. Ik denk dat ik niet in detail hoeft uit te leggen wat daar gebeurd is.

De volgende dag was de afsluiting van het semester en de laatste dag voor de wintervakantie.
Nu zaten we met een probleem, als we samen aan komen zetten met allebei dezelfde kleren aan is het niet erg moeilijk om hier een conclusie uit te trekken. Dus om 6 uur 's ochtend zijn we naar kleding winkel gegaan die 24 uur per dag open is. Je leest het goed, een kledingzaak die 24 uur per dag open is. Ben er ook nog steeds niet uit wat hier de bedoeling van is. Ik had een nieuwe broek gekocht en zij een nieuwe trui. Vervolgens met de trein naar school. Op het station aangekomen heeft zij de bus gepakt en ik pakte de taxi aangezien ik al iets te laat was. Nadat ik 10 minuten binnen was kwam zij aan en het eerste wat het schoolhoofd tegen haar zei was: "Hey, heb jij dezelfde kleren aan als gisteren?"

Rond 11 uur waren we klaar met de afsluiting en mochten we naar huis. Ik ging iets eerder dan Sachiko en spraken af bij de Seven Eleven om de hoek. Ik had nog helemaal niets gegeten dus we zijn beiden gaan eten bij de Sukiya. Hier heb ik haar verteld dat ik een vriendin heb waarop zij antwoordde: "I don't care, but in time you will have to choose"

Na het eten zijn we naar een internetcafé gegaan om daar rustig te praten. Het blijkt nu dat ze al sinds de dag dat we ontmoette gek op me was. Maar ja, ik ben zo lomp dat ik die signalen natuurlijk weer niet oppik totdat er zoiets gebeurd als de avond daarvoor. Dus opeens barst ze in tranen uit en zegt dat ze mij wilt en dat ik haar moet kiezen. Op een gegeven moment zei zelfs "Aishiteru" (Ik houd van je) en "Shinitai" (ik wil dood) Ik kon haar op dat moment helemaal niets zeggen, omdat alles wat ik kón zeggen, het erger maakte dan dat het al is.

Ik voel me nu echt als een ontzettende klootzak, ik heb sinds gisteren niet kunnen eten en mijn hoofd staat op ontploffen.
Ik ben nu dus verliefd op 2 vrouwen en wat ik ook kies, ik zal iemand pijn moeten doen. Ik word er helemaal gek van

Dit is niet zozeer een verzoek om advies, maar meer om mijn hart te luchten. Als jullie advies hebben graag, maar ik moest dit allemaal even kwijt. Al is het maar om alles op een rijtje te zetten in schrift.
  zaterdag 22 december 2007 @ 14:29:09 #95
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55463185
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 07:57 schreef Binsentu het volgende:
Wat me nú toch weer gebeurd is......

Ik ben vreemdgegaan...en ik voel me echt ontzettend klote.

Het verhaal:
We hebben een counselor op school, echt een ontzettend mooie meid, 1 jaar ouder dan mij en gek op alles wat Nederlands is. De helft van de leraren op mijn school heeft haar al meer dan eens uitgevraagd.

Vorige week ben ik met haar naar Rent geweest en het was allemaal erg gezellig, maar wel helemaal platonisch.
Nu hadden we donderdag bonenkai (eindejaarsfeest) in een chinees restaurant. Wat ze veel doen op dit soort feestjes is dat je een nummertje trekt welke correspondeert met een zitplaats in het restaurant. Nu raden jullie het natuurlijk al, ze komt naast me te zitten. De hele avond heeft ze met me te lopen flirten. De avond vorderde en het bier vloeide rijkelijk. Rond 10 uur gingen we met nog wat leraren naar de karaoke bar en hier was het flink donker en ze was echt overduidelijk iets van plan. Ze zat de hele tijd te voetje vrijen en hints te geven. De hele tijd bleef ik maar tegen me zelf herhalen als een soort van mantra: "Vincent, je hebt een vriendin ! Ga naar huis en vergeet haar !"
Maar het gevoel van verliefdheid nam op een gegeven moment de overhand.
Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik de laatste trein had gemist. Sachiko, de counselor woont in Tokyo en had dus ook de trein gemist. Wat doe je in dit geval? Er zat weinig anders op dan naar een hotel te gaan. Ik denk dat ik niet in detail hoeft uit te leggen wat daar gebeurd is.

De volgende dag was de afsluiting van het semester en de laatste dag voor de wintervakantie.
Nu zaten we met een probleem, als we samen aan komen zetten met allebei dezelfde kleren aan is het niet erg moeilijk om hier een conclusie uit te trekken. Dus om 6 uur 's ochtend zijn we naar kleding winkel gegaan die 24 uur per dag open is. Je leest het goed, een kledingzaak die 24 uur per dag open is. Ben er ook nog steeds niet uit wat hier de bedoeling van is. Ik had een nieuwe broek gekocht en zij een nieuwe trui. Vervolgens met de trein naar school. Op het station aangekomen heeft zij de bus gepakt en ik pakte de taxi aangezien ik al iets te laat was. Nadat ik 10 minuten binnen was kwam zij aan en het eerste wat het schoolhoofd tegen haar zei was: "Hey, heb jij dezelfde kleren aan als gisteren?"

Rond 11 uur waren we klaar met de afsluiting en mochten we naar huis. Ik ging iets eerder dan Sachiko en spraken af bij de Seven Eleven om de hoek. Ik had nog helemaal niets gegeten dus we zijn beiden gaan eten bij de Sukiya. Hier heb ik haar verteld dat ik een vriendin heb waarop zij antwoordde: "I don't care, but in time you will have to choose"

Na het eten zijn we naar een internetcafé gegaan om daar rustig te praten. Het blijkt nu dat ze al sinds de dag dat we ontmoette gek op me was. Maar ja, ik ben zo lomp dat ik die signalen natuurlijk weer niet oppik totdat er zoiets gebeurd als de avond daarvoor. Dus opeens barst ze in tranen uit en zegt dat ze mij wilt en dat ik haar moet kiezen. Op een gegeven moment zei zelfs "Aishiteru" (Ik houd van je) en "Shinitai" (ik wil dood) Ik kon haar op dat moment helemaal niets zeggen, omdat alles wat ik kón zeggen, het erger maakte dan dat het al is.

Ik voel me nu echt als een ontzettende klootzak, ik heb sinds gisteren niet kunnen eten en mijn hoofd staat op ontploffen.
Ik ben nu dus verliefd op 2 vrouwen en wat ik ook kies, ik zal iemand pijn moeten doen. Ik word er helemaal gek van

Dit is niet zozeer een verzoek om advies, maar meer om mijn hart te luchten. Als jullie advies hebben graag, maar ik moest dit allemaal even kwijt. Al is het maar om alles op een rijtje te zetten in schrift.
Klote voor je, Chikan Vincent! Verliefdheid kan een nare zaak zijn, maar goed... je bent er zelf bij geweest (al dan niet nuchter).
Schrale troost dat je in Japan woont, want wat ik heb meegemaakt is dat vreemdgaan daar niet als zondig wordt beschouwd,... zolang de andere partij er maar niets van hoort is het goed. Voor ons is dat heel kwalijk, maar gezien de levensbeschouwende wijze waarmee zij leven is seks 'slechts' een natuurlijk vermaak. Zelfs in de hogere kringen van mijn begeleiding ben ik naar feestjes gevraagd, waar ik mijn bedenkingen bij heb gehad en achteraf ben ik blij dat ik daar niet naartoe ben gegaan.
Hier heb ik het nog over gehad met collegae en ze denken er idd over als 'wat niet weet, wat niet deert...' Honne/tatemai (je weet denk ik wel wat ik er mee bedoel )

Dus,... overdenk het goed en besef dat je in een andere cultuur zit (misschien valt het allemaal wel mee) waar je vooral bij jezelf te rade moet gaan of je er mee kunt leven, of je het moet opbiechten en of je je huidige vriendin ermee confronteert (zeker nu je samen gaat wonen).
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zondag 23 december 2007 @ 10:44:58 #96
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_55484899
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:29 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Klote voor je, Chikan Vincent! Verliefdheid kan een nare zaak zijn, maar goed... je bent er zelf bij geweest (al dan niet nuchter).
Schrale troost dat je in Japan woont, want wat ik heb meegemaakt is dat vreemdgaan daar niet als zondig wordt beschouwd,... zolang de andere partij er maar niets van hoort is het goed. Voor ons is dat heel kwalijk, maar gezien de levensbeschouwende wijze waarmee zij leven is seks 'slechts' een natuurlijk vermaak. Zelfs in de hogere kringen van mijn begeleiding ben ik naar feestjes gevraagd, waar ik mijn bedenkingen bij heb gehad en achteraf ben ik blij dat ik daar niet naartoe ben gegaan.
Hier heb ik het nog over gehad met collegae en ze denken er idd over als 'wat niet weet, wat niet deert...' Honne/tatemai (je weet denk ik wel wat ik er mee bedoel )

Dus,... overdenk het goed en besef dat je in een andere cultuur zit (misschien valt het allemaal wel mee) waar je vooral bij jezelf te rade moet gaan of je er mee kunt leven, of je het moet opbiechten en of je je huidige vriendin ermee confronteert (zeker nu je samen gaat wonen).
Bedankt voor de input, maar ik kan je nu vertellen dat het uit is met mijn vriendin. Die avond met Sachiko heeft me veranderd. Ik kwam erachter dat ik niet echt verliefd was op mijn vriendin en heb haar dit vandaag verteld. Ik heb haar nu een half uur geleden op de trein gezet. Ik hoef denk ik niet te vertellen hoe klote ik me nu voel. Ik ben bang dat als ik niets zou hebben gezegd en ik was gaan samenwonen met haar het op veel ergere dingen zou gaan uitlopen. Het leek met het beste om er nu gewoon een punt achter te zetten. Ik voel altijd heel erg met andere mensen mee en kan me meestal erg goed in andere mensen verplaatsen, dus het was ook voor mij een hele moeilijke avond.
Ik heb het haar niet kunnen vertellen dat ik ben vreemdgegaan, dat zou het alleen maar erger maken en ze voelde zich al kut genoeg.


Ik hoop niet dat mensen afschrikken van de zware liefdesverhalen hier in dit topic.
  zondag 23 december 2007 @ 10:50:28 #97
8369 speknek
Another day another slay
pi_55484967
Je doet niet erg je best het imago van buitenlanders als onbetrouwbare players op te vijzelen heh .
Maar okee, goed dat je het uitgemaakt hebt, en inderdaad, je kunt er beter nu achterkomen dan wanneer je al lange tijd samenwoont. Blijft heel vervelend. Weet je al of je wel verliefd bent op die ander, of was het meer een ontsnapping van je relatie?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 23 december 2007 @ 11:13:02 #98
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55485243
quote:
Op zondag 23 december 2007 10:44 schreef Binsentu het volgende:

[..]

...Ik kwam erachter dat ik niet echt verliefd was...
Dan heb je de juiste beslissing gemaakt lijkt me
Sterkte en succes!
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_55507989
Ai, Vince! Het hart wil wat het hart wil natuurlijk.

Oh, dit is dan gezien de situatie wel een rare vraag, maar je trekt natuurlijk dan niet in dat apartementje dat je op het oog had?

Ik ben momenteel in Japan, moet even kijken wanneer ik tijd vrij heb, logeer momenteel bij m'n vriendin in Shizuoka -ken(2 uurtjes van Tokyo..) Misschien leuk om een keer te gaan drinken dan?
pi_55529360
Je bent wel open over je prive leven Vincent

Jammer van het net nieuwe appartement en shit...Maar dit maakt je niet meteen een stereotype buitenlander in Japan.

Alleen jammer dat je vreemd moet gaan om er achter te moeten komen dat je niet meer verliefd bent op je vriendin...

Maar we zitten niet in relaties&psychologie
leven als een koning
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')