abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:22:10 #26
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54506608
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:17 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Haha, het zal wel. Geen steun aan de Vlamingen is dus gelijk aan steun aan Frankrijk?

Ik heb meer zoiets van 'laat die Belgen dat toch lekker zelf uitvechten, zolang deze (domme) kwestie geen geweld en terreur veroorzaakt, hoeft Nederland zich nergens mee te bemoeien'.
Als je het zo formuleert ben ik het er wel mee eens. Maar als het gedoe eenmaal voorbij is zou Nederland wat mij betreft zich wat pro-Belgischer/Vlaamser opstellen dan voorheen.

De beste illustratie van die kloof is natuurlijk de oorlog in Irak: de liberaal Verhofstadt stapte terecht niet in dat avontuur, ondanks dat de Amerikanen dreigden met een sluiting van het Navo hoofdkantoor in Brussel. Wat Balkenende daarentegen deed is bekend.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:24:28 #27
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54506659
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:13 schreef zuiderbuur het volgende:
Nederlanders \neq Hollanders
Haha, ja. Nu ik op google aan het zoeken ben kom ik ook een blog van de VRT tegen:
quote:
Asiel in Nederland
10 / 11 / 2007
Beste Monique,

Ik heb het lijstje uit mijn hoofd geleerd: ik bestel spa rood in plaats van spuitwater, jus in plaats van sinaasappelsap en een biertje in plaats van een pintje. Ik pin en betaal niet langer met kaart en neem mijn boodschappen mee in een tasje, niet in een zakje. Toch halen ze me er altijd weer uit als Vlaming. Deze week opnieuw in de krantenwinkel, hoewel ik maar drie woorden had gezegd: “De Volkskrant alstublieft … bedankt!“?

Het was het woordje alstublieft blijkbaar. Niemand gebruikt dat hier nog, zeker niet de jonge mensen. Nederlanders zeggen astu of graag. “Vind je ons niet ontzettend onbeleefd?“, vragen collega’s me. Want zo is het cliché: de onbehouwen Nederlander, de beleefde Vlaming.

Mijn ervaring is net dat Nederlanders heel vriendelijk zijn. Opgewekter dan de Vlamingen. Altijd wel open voor een gesprekje. Klantvriendelijk ook. Winkeliers, conducteurs of woordvoerders – ze doen écht hun best om je zo goed mogelijk te helpen. Misschien komt het door mijn Vlaamse accent…

Een andere vraag die ik telkens opnieuw krijg, zelfs van volslagen onbekenden, is wat ik van Nederland vind. Of ik Nederland niet ontzettend asociaal en op zichzelf gericht vind? Nog een cliché waarschijnlijk. Maar door zelf op me af te stappen met die vraag, bewijzen jullie Nederlanders toch net het omgekeerde?

Bij politici en bestuurders merk ik wel wat zelfgenoegzaamheid. Ze lijken ervan overtuigd dat ze in Nederland hun zaakjes beter kunnen regelen dan elders in de Europese Unie. Kijk maar naar Frankrijk en Italië, met al die stakingen! En de zuiderburen in België, die slagen er zelfs na 5 maanden nog niet in om een regering te vormen!

Maar gesloten vind ik Nederland niet. In vergelijking met Vlaanderen is hier veel meer aandacht voor wat in het buitenland gebeurt. Niet alleen in de kwaliteitsmedia, ook de gratis krantjes in het station hebben elke dag één of twee pagina’s buitenlands nieuws - van over de hele wereld.

Wat me wel opvalt, is hoe weinig de Nederlanders weten van België. Brugge, Gent, Antwerpen, Brussel, de Ardennen zijn populaire bestemmingen voor weekenduitstapjes. Daardoor weten de meesten wel dat er twee talen worden gesproken in België, drie eigenlijk. Maar dat de Vlamingen en de Walen eigenlijk naast elkaar leven, lijken jullie Nederlanders niet te beseffen.

Deze week lijkt daar verandering in zijn te gekomen. Kranten, radio en TV besteedden veel aandacht aan de formatiecrisis in België. En in de achtergrondstukken volgde ook uitleg over onze ingewikkelde staatsstructuur en over de onderliggende conflicten tussen Vlamingen en Walen.

Verschillende collega’s en de krantenman hebben me trouwens al asiel aangeboden in Nederland, mocht België uiteen vallen. Ik ben oprecht ontroerd! Maar ik hoop dat het niet zover zal komen…

Elisabeth
http://multiblog.vrt.be/elisabethlannoo/

Dat roept de vraag op of Nederlanders (die NRC redacteur incluis) niet te negatief denken over het beeld dat Vlamingen van Nederlanders hebben.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54506693
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:22 schreef Klopkoek het volgende:
De beste illustratie van die kloof is natuurlijk de oorlog in Irak: de liberaal Verhofstadt stapte terecht niet in dat avontuur, ondanks dat de Amerikanen dreigden met een sluiting van het Navo hoofdkantoor in Brussel. Wat Balkenende daarentegen deed is bekend.
De reactie van de Belgische regering was toch ook wel bizar, eerst protesteren, en dan wel de Amerikanen toegang geven tot bepaalde faciliteiten (haven van Antwerpen geloof ik) om richting Irak te geraken...
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:29:00 #29
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54506757
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:26 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

De reactie van de Belgische regering was toch ook wel bizar, eerst protesteren, en dan wel de Amerikanen toegang geven tot bepaalde faciliteiten (haven van Antwerpen geloof ik) om richting Irak te geraken...
Tsja, dat hoort bij de Navo afspraken. Zo'n zelfde soort incident had je ook met de Duitse geheime dienst, daarvan bleek dat zij aan de Amerikanen Iraakse schuilplaatsen doorgaven die ze van Duitse Irakezen hadden ontfutseld. Ook een voortvloeisel van Navo uitspraken die je niet zomaar aan je laars kunt lappen.

In ieder geval was het moedig van Verhofstadt om zich niet te laten imponeren door dreigementen als 'voortaan komt het Navo kantoor ergens anders te staan'.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54506758
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:14 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

De Vlaamse beweging is een meer dan honded jaar ouwe beweging die heel wat heeft moeten knokken tegen het regime van Belgique, wat vandaag en nu gebeurt is het verlengde van dat wat vroeger gebeurde.
Nee joh, eerder was het een splinterbeweging, nu is het een volksbeweging. De Vlamingen maken zich lekker emotioneel om niets.
quote:
Het zijn de Walen die van de Vlamingen een soort dhimmi houding verwachten. Voor hen is het in het vergelijking met het Belgique à papa allemaal erger, want ze zijn hun helemaal Franstalige vaderland toch kwijt.
Walonië is nooit onderdeel van Frankrijk geweest, hoogstens enkele jaartjes onder Lodewijk XIV.
quote:
Daarom vinden ze het ook normaal dat ze allemaal zaakjes als slotjes, grendeltjes, alarmbelletjes, compensaties krijgen. De paritaire senaat is bijvoorbeeld nog één van hun wensen.
Ze houden van democratie als het goed is om op gemeentelijk niveau tot zelfs in Vlaanderen de Vlaming te minoriseren, maar ze lopen verontwaardigd naar buiten als Vlamingen één keer stemmen tegen Walen.
Ik ben ook niet voor een paritaire senaat. Belgen moeten juist af van dat domme wij-zij denken. Walen zijn niet anders omdat ze Frans spreken, net als Vlamingen niet hetzelfde als jij zijn. Je schaart je achter een groep, maar waarom?
quote:
Natuurlijk, als je zelf al eeuwen je eigen natiestaat hebt, kan ik me voorstellen dat je van "dat nationalistische gedoe" niet al te veel moet hebben. Gewenning komt overal voor....
Tsja 'naties' zijn 'imaginairy communities', ze bestaan alleen omdat mensen vinden dat ze bestaan, dus in mijn ogen is Nederland net zo min een natiestaat als België.
pi_54506842
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:24 schreef Klopkoek het volgende:
Haha, ja. Nu ik op google aan het zoeken ben kom ik ook een blog van de VRT tegen:
]
http://multiblog.vrt.be/elisabethlannoo/
Dat roept de vraag op of Nederlanders (die NRC redacteur incluis) niet te negatief denken over het beeld dat Vlamingen van Nederlanders hebben.
Idiote onwetendheid is vaak de kern van het probleem.
Ik merk dit ook vaak als ik met andere Vlamingen hierover praat: de Nederlander praat "Ollands", is luid, protestants, gierig en scheurt elke zomer met zijn caravan naar het zuiden. Als je dan vertelt dat er heel wat niet-christenen en katholieken zijn in Nederland, en dat Nederland zelf intern ook heel wat verschillen heeft, valt men vaak uit de lucht.
quote:
Wat me wel opvalt, is hoe weinig de Nederlanders weten van België. Brugge, Gent, Antwerpen, Brussel, de Ardennen zijn populaire bestemmingen voor weekenduitstapjes. Daardoor weten de meesten wel dat er twee talen worden gesproken in België, drie eigenlijk. Maar dat de Vlamingen en de Walen eigenlijk naast elkaar leven, lijken jullie Nederlanders niet te beseffen.
Dit is jammer genoeg een juiste opmerking. Men projecteert in Nederland het beeld van volk=staat op de andere landen(Nederland is in vergelijking met heel wat andere plekken in Europa al bij al erg homogeen)
Als Herman Brusselmans op de Nederlandse televisie komt zal hij meestal een "Belgische schrijver" genoemd worden, hoewel dat hij zelf niet doen( "ik ben de befkoning van Vlaanderen"...)
Heel wat andere Vlaamse artiesten hebben dit al opgemerkt, dat zij in Nederland razend populair kunnen zijn en dertig kilometer zuiderlijk als een onbekende door de staten kunnen wandelen...
quote:
Deze week lijkt daar verandering in zijn te gekomen. Kranten, radio en TV besteedden veel aandacht aan de formatiecrisis in België. En in de achtergrondstukken volgde ook uitleg over onze ingewikkelde staatsstructuur en over de onderliggende conflicten tussen Vlamingen en Walen.
De gebeurtenissen van 2007 zullen een blijvende indruk achterlaten in de geesten van de Vlamingen en de Nederlanders.
pi_54506847
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Als je het zo formuleert ben ik het er wel mee eens. Maar als het gedoe eenmaal voorbij is zou Nederland wat mij betreft zich wat pro-Belgischer/Vlaamser opstellen dan voorheen.
Ik zie geen directe noodzaak. Er zijn dan twee zuiderburen. Goede relaties met beiden lijken me wenselijk.
quote:
De beste illustratie van die kloof is natuurlijk de oorlog in Irak: de liberaal Verhofstadt stapte terecht niet in dat avontuur, ondanks dat de Amerikanen dreigden met een sluiting van het Navo hoofdkantoor in Brussel. Wat Balkenende daarentegen deed is bekend.
De beste illustratie voor de 'kloof' tussen Nederland en België is de houding van beide landen tegenover de oorlog in Irak? En als er in Nederland een VVD PvdA regering had gezeten?
pi_54506950
quote:
Het zijn de Walen die van de Vlamingen een soort dhimmi houding verwachten. Voor hen is het in het vergelijking met het Belgique à papa allemaal erger, want ze zijn hun helemaal Franstalige vaderland toch kwijt. Daarom vinden ze het ook normaal dat ze allemaal zaakjes als slotjes, grendeltjes, alarmbelletjes, compensaties krijgen. De paritaire senaat is bijvoorbeeld nog één van hun wensen.
Dat IS ook normaal in een federale staat, het is zelfs een conditio sine quae non voor de goede werking van een federale staat. Denk maar aan de Verenigde Staten, waar élke staat, ongeacht zijn inwonersaantal, twee zetels in de Senaat heeft. Dat zie je ook in de Europese Unie, waar bepaalde ministaatjes ook meer zetels hebben in het Parlement dan dat ze volgens hun inwonersaantal zouden moeten krijgen. Dat is broodnodig, essentieel om een federaal verband levende te houden.

"De democratie is niet simpelweg de wet van de meerderheid, het is de wet van de meerderheid die zoals het hoort de rechten van de minderheden respecteert.", Clement Attlee, voormalig eerste minister van het Verenigd Koninkrijk.
pi_54506960
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:29 schreef K-Billy het volgende:
Nee joh, eerder was het een splinterbeweging, nu is het een volksbeweging. De Vlamingen maken zich lekker emotioneel om niets.
Heb jij je eigenlijk wel geïnformeerd of is je enige uitgangspunt je betuttelende houding?

De Vlaamse volksbeweging is veel groter dan het confederalisme of het separatisme. Voor heel wat van hen zijn de huidige taalwetten en het al bij al vrij jonge federalisme (sinds 1993) genoeg, en de Volksunie is dan ook ontbonden en de leden hebben zich verspreid over alle conventionele partijen : Bart Staes, Vankrunkelsen, Bart Somers,....
De meest radicale elementen die verder willen gaan zitten bij N-VA. En daarnaast heb je Vlaams Belang dat al op het einde van de jaren zeventig is afgescheurd van de Volksunie.

In die zin zou je kunnen dat het vroeger een volksbeweging was, nu een splinterbeweging.
quote:
Walonië is nooit onderdeel van Frankrijk geweest, hoogstens enkele jaartjes onder Lodewijk XIV.
Ik had het dan ook helemaal niet over Frankrijk.
Ik had het over België, waarin de administratie, de justitie, ... uitsluitend eentalig Franstalig was.Het land dat nog maar sinds de jaren zestig de grondwet in de taal van de meerderheid heeft vertaald.
quote:
Ik ben ook niet voor een paritaire senaat. Belgen moeten juist af van dat domme wij-zij denken. Walen zijn niet anders omdat ze Frans spreken, net als Vlamingen niet hetzelfde als jij zijn. Je schaart je achter een groep, maar waarom?
Omdat de andere groep totaal andere belangen heeft. Zij willen overal Frans in Vlaanderen kunnen krijgen, ik niet omdat dat voor de Vlamingen erg onaangenaam zal worden.
Zij willen Brussel groter maken, ik niet. Enz... En dus stemmen we op onze eigen politici.
quote:
Tsja 'naties' zijn 'imaginairy communities', ze bestaan alleen omdat mensen vinden dat ze bestaan, dus in mijn ogen is Nederland net zo min een natiestaat als België.
Iedereen kan natuurlijk fantaseren over het al dan natie op zich zijn, feit is wel dat je in België een breuklijn ziet die geen gelijke kent in Nederland.
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:45:21 #35
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54507047
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:33 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Idiote onwetendheid is vaak de kern van het probleem.
Ik merk dit ook vaak als ik met andere Vlamingen hierover praat: de Nederlander praat "Ollands", is luid, protestants, gierig en scheurt elke zomer met zijn caravan naar het zuiden. Als je dan vertelt dat er heel wat niet-christenen en katholieken zijn in Nederland, en dat Nederland zelf intern ook heel wat verschillen heeft, valt men vaak uit de lucht.
Die regionale verschillen worden zeker miskent, maar uit het blog blijkt daarnaast dat er kennelijk ook positieve kanten zijn. Er wordt niet ontkent dat Nederlanders luidruchtig zijn, nee, er wordt aan toegevoegd dat Nederlanders kennelijk volgens deze Vlaamse journalist ook erg behulpzaam en open zijn.
Als je daar goed over nadenkt dan snap je dat dat kwaliteiten zijn die eigenlijk in het verlengde liggen van, of raakvlakken hebben met luidruchtigheid.
quote:
[..]

Dit is jammer genoeg een juiste opmerking. Men projecteert in Nederland het beeld van volk=staat op de andere landen(Nederland is in vergelijking met heel wat andere plekken in Europa al bij al erg homogeen)
Als Herman Brusselmans op de Nederlandse televisie komt zal hij meestal een "Belgische schrijver" genoemd worden, hoewel dat hij zelf niet doen( "ik ben de befkoning van Vlaanderen"...)
Heel wat andere Vlaamse artiesten hebben dit al opgemerkt, dat zij in Nederland razend populair kunnen zijn en dertig kilometer zuiderlijk als een onbekende door de staten kunnen wandelen...
Toen pas geleden een Belgische schrijver bij Pauw en Witteman zat (die genomineerd was voor de AKO prijs) werd wel even gevraagd van 'of moeten we u een Vlaamse schrijver noemen?'

Ik vind het iig een onbelangrijk issue, je hebt immers ook in Vlaanderen nog veel Vlamingen die zich graag als Belg associeren. Die zou je dan dus ook weer voor het hoofd kunnen stoten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54507100
quote:
Idiote onwetendheid is vaak de kern van het probleem.
Ik merk dit ook vaak als ik met andere Vlamingen hierover praat: de Nederlander praat "Ollands", is luid, protestants, gierig en scheurt elke zomer met zijn caravan naar het zuiden. Als je dan vertelt dat er heel wat niet-christenen en katholieken zijn in Nederland, en dat Nederland zelf intern ook heel wat verschillen heeft, valt men vaak uit de lucht.
Kan je niet hetzelfde zeggen val Walen versus Vlamingen?
Walen worden ook vaak afgedaan als luiaards en onnederlandskundigen. Maar dat er heel veel Walen zijn die wél hard werken, dat er wel Walen zijn die wél Nederlands willen leren, wordt ook vaak vergeten...
quote:
Ik vind het iig een onbelangrijk issue, je hebt immers ook in Vlaanderen nog veel Vlamingen die zich graag als Belg associeren. Die zou je dan dus ook weer voor het hoofd kunnen stoten.
Vooralsnog een meerderheid...
Het een sluit het ander ook niet uit. Je kan perfect Vlaming én Belg zijn. Zoals je ook Amsterdammer en Nederlander kan zijn.
En dat wordt toch maar al te vaak vergeten. Als je tegenwoordig zegt je Belg te voelen, word je vaak meteen uitgescheten als "slechte Vlaming". Maar het één sluit het andere toch absoluut niet uit?
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:49:51 #37
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54507140
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:33 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Ik zie geen directe noodzaak. Er zijn dan twee zuiderburen. Goede relaties met beiden lijken me wenselijk.
[..]

De beste illustratie voor de 'kloof' tussen Nederland en België is de houding van beide landen tegenover de oorlog in Irak? En als er in Nederland een VVD PvdA regering had gezeten?
Dan nog zou Nederland 100% zeker hebben meegedaan met het Irak avontuur, zij het misschien iets minder enthousiast en met een buitenlander ipv De Hoop Scheffer op de Navo post.

Nederland is sinds '45 erg pro-Amerikaans gericht. Deels uit dwang, deels uit opportunisme. België is echter langzamerhand steeds meer in de schoot van Frankrijk gaan liggen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54507166
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dan nog zou Nederland 100% zeker hebben meegedaan met het Irak avontuur, zij het misschien iets minder enthousiast en met een buitenlander ipv De Hoop Scheffer op de Navo post.

Nederland is sinds '45 erg pro-Amerikaans gericht. Deels uit dwang, deels uit opportunisme. België is echter langzamerhand steeds meer in de schoot van Frankrijk gaan liggen.
Denk ook maar aan de houding tegenover Europa en recent nog de Europese Grondwet. Het is geen geheim dat bij de laatste Europese top Verhofstadt en Balkenende wat dat betreft lijnrecht tegenover elkaar stonden... Er zouden daar zelfs zware woorden gevallen zijn.
pi_54507220
quote:
Toen pas geleden een Belgische schrijver bij Pauw en Witteman zat (die genomineerd was voor de AKO prijs) werd wel even gevraagd van 'of moeten we u een Vlaamse schrijver noemen?'

Ik vind het iig een onbelangrijk issue, je hebt immers ook in Vlaanderen nog veel Vlamingen die zich graag als Belg associeren.
Nou ik vind het niet onbelangrijk. Je moet het kind bij zijn naam noemen. Hoeveel Walen zouden er voor de AKOprijs genomineerd kunnen worden?
quote:
Die zou je dan dus ook weer voor het hoofd kunnen stoten.
Sommigen van die Vlamingen die zich "Belg" voelen kunnen inderdaad soms erg nijdig uit de hoek komen. Als er op sommige evenementen zowel het Vlaams als het Belgisch volkslied gespeeld wordt, schieten de vonken uit hun ogen.
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:55:55 #40
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54507264
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:51 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Denk ook maar aan de houding tegenover Europa en recent nog de Europese Grondwet. Het is geen geheim dat bij de laatste Europese top Verhofstadt en Balkenende wat dat betreft lijnrecht tegenover elkaar stonden... Er zouden daar zelfs zware woorden gevallen zijn.
Mja, maar dat ligt iets gecompliceerder. Er is niet zo lang geleden ook een tijd geweest dat Belgen helemáál niet zo pro-Europa waren. Dit is meer een incident geweest denk ik dan een structurele kloof. Het is op dit moment ook moeilijk te zeggen of het Nederlandse nee in 2005 een blijvende invloed hebben gehad.

In ieder geval hebben de geringere Marshallhulp in België destijds en jullie aanwezigheid in Afrika er wel toe bijgedragen dat België in schoot van Frankrijk belandde. Dat is iig nog wat ik kan herinneren van een boek, maar misschien kun jij dat aanvullen
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54507315
quote:
Sommigen van die Vlamingen die zich "Belg" voelen kunnen inderdaad soms erg nijdig uit de hoek komen. Als er op sommige evenementen zowel het Vlaams als het Belgisch volkslied gespeeld wordt, schieten de vonken uit hun ogen.
Zoals er net zo goed Vlamingen zijn die uit hun krammen schieten als het Belgisch volkslied ergens gezongen wordt. Ik bedoel maar: extremen vind je helaas altijd, in alle groepen.
pi_54507355
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mja, maar dat ligt iets gecompliceerder. Er is niet zo lang geleden ook een tijd geweest dat Belgen helemáál niet zo pro-Europa waren. Dit is meer een incident geweest denk ik dan een structurele kloof. Het is op dit moment ook moeilijk te zeggen of het Nederlandse nee in 2005 een blijvende invloed hebben gehad.
Bwa, ik weet niet, België heeft altijd wel een soort van Europees gevoel geweest. Misschien dat er hier en daar uitzonderingen zijn geweest (al kan ik me er niet zo meteen eentje bedenken). Waarschijnlijk heeft veel te maken met het feit dat het nationaliteitsgevoel in België een stuk minder is dan in pakweg Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk. En ongetwijfeld zal ook de rol van de Belgen in de EU (toch één van de founding fathers, en doorheen de jaren toch een aantal belangrijke figuren die daar gezeten hebben), plus het feit dat Brussel de hoofdstad van Europa is, een factor daarin zijn.
quote:
In ieder geval hebben de geringere Marshallhulp in België destijds en jullie aanwezigheid in Afrika er wel toe bijgedragen dat België in schoot van Frankrijk belandde. Dat is iig nog wat ik kan herinneren van een boek, maar misschien kun jij dat aanvullen
België en Frankrijk hebben altijd wel dicht bij elkaar aangeheuld. We hebben bij ons daar een bekend spreekwoord over: als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel. .
  zaterdag 10 november 2007 @ 17:04:17 #43
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54507422
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:00 schreef Heero87 het volgende:

[..]

België en Frankrijk hebben altijd wel dicht bij elkaar aangeheuld. We hebben bij ons daar een bekend spreekwoord over: als het regent in Parijs, dan druppelt het in Brussel. .
Maar wat zijn volgens jou de oorzaken daarvan

Dit is btw nog een treffende uitspraak van Jaap De Hoop Scheffer toen hij nog minister van Buitenlandse Zaken was:
"Belgium and France will not guarantee our security. Germany will not guarantee the security of the Netherlands. I cannot imagine a world ordre built against the United States."
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54507543
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar wat zijn volgens jou de oorzaken daarvan
Jouw uitleg (over Marshall en Congo) lijkt me wel plausibel, heb er geen idee van wat daar nog een rol in gespeeld heeft. .
  zaterdag 10 november 2007 @ 17:20:56 #45
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54507739
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:10 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Jouw uitleg (over Marshall en Congo) lijkt me wel plausibel, heb er geen idee van wat daar nog een rol in gespeeld heeft. .
Bij jullie is dacht ik toch ook een keer een minister van Buitenlandse Zaken weggestuurd door het parlement omdat hij een Pro-Engeland beleid wilde gaan voeren?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54508225
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:19 schreef Klopkoek het volgende:

Verder is Vlaanderen een buurland, dat Duitsland een buurland is wordt altijd als argument aangehaald om daar goede betrekkingen mee te houden. Vlaanderen is dat ook, lijkt me helder wat er te doen is.
België is een buurland., Vlaanderen is een buurregio net als b.v. Nordrhein-Westfalen. Dat is toch echt iets anders.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_54508279
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:10 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Jouw uitleg (over Marshall en Congo) lijkt me wel plausibel, heb er geen idee van wat daar nog een rol in gespeeld heeft. .
Denk dat de economische banden met Frankrijk ook belangrijk waren. Zeker Wallonie is ongeveer gelijk met Frankrijk en Luxemburg opgetrokken gedurende de industrialisatie. Nederland was toch meer gericht op Duitsland en ook wel Engeland ivm de zeevaart/handel.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 10 november 2007 @ 17:52:48 #48
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54508335
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Denk dat de economische banden met Frankrijk ook belangrijk waren. Zeker Wallonie is ongeveer gelijk met Frankrijk en Luxemburg opgetrokken gedurende de industrialisatie. Nederland was toch meer gericht op Duitsland en ook wel Engeland ivm de zeevaart/handel.
Duitsland is van oudsher toch ook een industrieland?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54508600
En natuurlijk niet vergeten dat België praktisch gezien bij zijn oorsprong een Franstalig land was. Dat zal ook wel zijn rol hebben gespeeld. .
pi_54508776
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Duitsland is van oudsher toch ook een industrieland?
Deels wel, al is die industrialisatie volgens mij niet zo heel vroeg op gang gekomen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')