abonnement Unibet Coolblue
pi_54462108
Sinds een jaar of 15 staat er een heideplantje op het graf van mijn ouders, ooit door opa erop gepland. Leuk plantje, winterhard, bloeit en groeit goed. Vanwege het gebrek aan schaapjes op de begraafplaats iets té goed ben ik bang. Het plantje begint inmiddels de steen te overwoekeren. Niet de bedoeling dus. Kan ik dit plantje gewoon rigoreus terugsnoeien zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik hem daarmee permanent zijn nek omdraai?
Ja, nee, want... anyone....?
Er moet toch echt iets aan gedaan worden dus tips zijn welkom!
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 8 november 2007 @ 19:05:18 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_54462306
Voor zover ik weet kun je heide normaal gewoon terugsnoeien. Schapen lopen bijna niet meer op de hei en daar worden de plantjes vaak dus gewoon rigoreus gemaaid met een maaibalk op een paar centimeter hoogte.
pi_54474684
Is het winterbloeiende of zomerbloeiende heide?
pi_54475380
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 09:13 schreef Elseetje het volgende:
Is het winterbloeiende of zomerbloeiende heide?
Ik zou het echt niet weten. Volgens mij is het zo'n 13 in een dozijn standaard heideplantje die je overal kunt krijgen. Zijn die niet zomerbloeiend?
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_54475583
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 09:51 schreef Nies het volgende:

[..]

Ik zou het echt niet weten. Volgens mij is het zo'n 13 in een dozijn standaard heideplantje die je overal kunt krijgen. Zijn die niet zomerbloeiend?
Er zijn heel veel verschillende soorten hei. Echte heide bloeit aan het eind van de zomer, maar je hebt in het tuincentrum heideplantjes voor elk seizoen, ongeveer.

Is het je nooit opgevallen wanneer die struik bloeit?

Algemeen advies bij heide overigens: snoeien kan altijd (afhankelijk van de bloei weet je wanneer), maar pas op dat je niet helemaal terugsnoeit tot waar het 'verhout' is. Kan zijn dat 'ie dan niet meer uitloopt.
pi_54476558
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 10:01 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Er zijn heel veel verschillende soorten hei. Echte heide bloeit aan het eind van de zomer, maar je hebt in het tuincentrum heideplantjes voor elk seizoen, ongeveer.

Is het je nooit opgevallen wanneer die struik bloeit?

Algemeen advies bij heide overigens: snoeien kan altijd (afhankelijk van de bloei weet je wanneer), maar pas op dat je niet helemaal terugsnoeit tot waar het 'verhout' is. Kan zijn dat 'ie dan niet meer uitloopt.
Nee...heb er nooit echt op gelet welk jaargetijde hij bloeit of niet. Ik heb ook helemaal geen verstand van plantjes, laat staan van hei
Dat hout is nu denk ik het probleem. Hij staat er al dik 15 jaar, volgens mij bestaat dat ding alleen nog maar uit hout. Hij's nu zo'n 40/50 cm hoog en breed, en er moet echt een 20/30 cm af om hem weer een beetje toonbaar te krijgen (in combinatie met de steen dan)
Anders moet ik het er maar op gokken, hem gewoon 30 centimeter in korten, en als ie dan aankomend voorjaar echt niets doet vervangen voor een ander iets.
Zou het wel jammer vinden omdat ie er nog door opa op is gezet.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_54476598
Kun je de dingen die je afknipt niet stekken ofzo? Dan heb je toch nog díe plant, mocht het misgaan.
pi_54476856
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 10:49 schreef veldmuis het volgende:
Kun je de dingen die je afknipt niet stekken ofzo? Dan heb je toch nog díe plant, mocht het misgaan.
Kun je heide stekken...?
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_54476871
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 10:47 schreef Nies het volgende:

[..]

Nee...heb er nooit echt op gelet welk jaargetijde hij bloeit of niet. Ik heb ook helemaal geen verstand van plantjes, laat staan van hei
Dat hout is nu denk ik het probleem. Hij staat er al dik 15 jaar, volgens mij bestaat dat ding alleen nog maar uit hout. Hij's nu zo'n 40/50 cm hoog en breed, en er moet echt een 20/30 cm af om hem weer een beetje toonbaar te krijgen (in combinatie met de steen dan)
Anders moet ik het er maar op gokken, hem gewoon 30 centimeter in korten, en als ie dan aankomend voorjaar echt niets doet vervangen voor een ander iets.
Zou het wel jammer vinden omdat ie er nog door opa op is gezet.
Echt terugsnoeien tot op het hout is niet aan te raden. Er moet altijd wat 'groen' overblijven, uit hout komen geen uitlopers.

Heb wel wat gevonden over stekken, mocht je dat willen proberen.
quote:
Stekken kan het gehele jaar. Maak stek van ca vijf centimeter lang. Gebruik groeistof voor beworteling. Ook de stek komt onder glas. Na ca drie maanden is de stek beworteld en wordt opgepot in kleine potjes. Gebruik als stek- en zaaimedium speciale grond (vermengd met zand) voor heideachtigen.
quote:
Heide: Knip de topjes van de heide af, veeg het onderste deel an de blaadjes van de steel af. Ze de stekjes dan in een bakje met fijne aarde gemengd met wat zand. U mag eventueel ook nog wat fijngemaakte turfmolm door het mengsel doen. Houdt de aarde nat en sproei regelmatig. Bij voorkeur zet u het stekbakje onder glas. Na ongeveer 20 dagen zijn de stekjes geworteld. Na verloop van tijd kunt u de stekjes in aparte potjes opplanten.
  zaterdag 10 november 2007 @ 10:20:42 #10
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_54500367
Als 't plantje zomerbloeiend is zal het een Calluna zijn, anders Erica..

Struikheide, Calluna is net als Dopheide, Erica familie van de Ericaceae. Doch een duidelijk verschil is merkbaar door de bloeiperiode. Calluna is een zomerbloeier en hierdoor ook zomerheide genaamd. Erica daarentegen is een winterbloeier synoniem winterheide.
De grond mag arm zijn maar absoluut geen kalk of zout bevatten, doch groeit het best op een zure, humusrijke, vochthoudende en voedingsrijke bodem. Bij het aanplanten is het sterk aanbevolen de grond te verbeteren met turf, heidegrond, levende humus of compost.

Bron: tuinindex.be

Stekken is toch wel iets waar je een beetje groene vingers voor moet hebben..
Vermeerderen door afleggen is ook mogelijk;
Begraaf een lange (van onder kale) tak zónder hem af te knippen onder de grond, zó dat het groen aan het einde v/d tak nog boven de aarde uitsteekt. Na enig geduld zal de kale tak wortels maken en kan je de tak scheiden van de moederplant met een scherpe spade.
pi_54500384
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 10:20 schreef kaasplankje het volgende:
Vermeerderen door afleggen is ook mogelijk;
Begraaf een lange (van onder kale) tak zónder hem af te knippen onder de grond, zó dat het groen aan het einde v/d tak nog boven de aarde uitsteekt. Na enig geduld zal de kale tak wortels maken en kan je de tak scheiden van de moederplant met een scherpe spade.
[ afbeelding ]
Toffe methode, die kon ik nie!
pi_54500909
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 10:20 schreef kaasplankje het volgende:
Vermeerderen door afleggen is ook mogelijk;
Begraaf een lange (van onder kale) tak zónder hem af te knippen onder de grond, zó dat het groen aan het einde v/d tak nog boven de aarde uitsteekt. Na enig geduld zal de kale tak wortels maken en kan je de tak scheiden van de moederplant met een scherpe spade.
[ afbeelding ]
Begraven en afleggen op de begraafplaats, teh irony

Thanks voor de tips!
Binnenkort dus maar eens de schaar in het plantje zetten
(ik ga er op gokken dat het een zomerbloeier is )
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 10 november 2007 @ 18:26:37 #13
163650 Greys
pi_54509080
Maar wel eerst een stek er van maken, voor de zekerheid?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  zaterdag 10 november 2007 @ 23:18:52 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_54515716
Nies zeg:

Begraven en afleggen op de begraafplaats, teh irony


Zó had ik het nog nie bekeken! Loool
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')