abonnement Unibet Coolblue
pi_54465473
quote:
Op donderdag 8 november 2007 20:54 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan de andere kanten zoeken de verscheidene onderhandelaars ook continu weer zelf de media op, en versterken daarmee dat effect.
Inderdaad, daar doelde ik oa. ook op. Denk maar aan die lachwekkende taferelen aan de poorten van Hertoginnendal. .
  donderdag 8 november 2007 @ 21:30:29 #252
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54466262
quote:
Op donderdag 8 november 2007 20:52 schreef Aufruhr het volgende:

[..]

Wat was je reactie ?
Ik ben de Marseillaise beginnen zingen en doorgelopen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54466308
Om bij te huilen :
miserabel slecht artikel op AD.nl
Iedereen met een internetcorrectie kan de onzin in dit artikel ontkrachten....
  donderdag 8 november 2007 @ 21:38:22 #254
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54466477
quote:
Op donderdag 8 november 2007 21:32 schreef zuiderbuur het volgende:
Om bij te huilen :
miserabel slecht artikel op AD.nl
Iedereen met een internetcorrectie kan de onzin in dit artikel ontkrachten....
Hebben ze Le Soir ofzo dat artikel laten schrijven
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54466606
quote:
Op donderdag 8 november 2007 21:38 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Hebben ze Le Soir ofzo dat artikel laten schrijven
En met het nieuwe systeem krijg ik vaak gewoon een foutmelding als ik mijn bericht verstuur.
pi_54470286
Ik zag zonet Sabine Hagedoren. In Wallonie geldt code yellow en in de Hoge Venen code orange.
  donderdag 8 november 2007 @ 23:43:03 #257
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54470373
quote:
Op donderdag 8 november 2007 23:40 schreef tupolev141 het volgende:
Ik zag zonet Sabine Hagedoren. In Wallonie geldt code yellow en in de Hoge Venen code orange.
Nergens de code orange-bleu ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_54470618
quote:
Op donderdag 8 november 2007 23:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Nergens de code orange-bleu ?
Neen. Maar in Vlaanderen zien ze allemaal groen.
pi_54476651
Ondertussen staat het kartel CD&V - N-VA zwaar onder druk. CD&V heeft ingestemd met het idee om de staatshervorming buiten de regeringsvorming te houden en in een Raad der Wijzen te organiseren, wellicht was het gewoon hun idee. De N-VA reageerde gisteren nog niet, zij beraden zich nog over hun antwoord. Het wordt niet uitgesloten dat de N-VA straks niet mee in de regering stapt, maar ze wel vanuit de oppositie zal steunen.

Leterme wordt straks dus gewoon premier van een regering zonder staatshervorming en zonder oplossing voor BHV in het regeerakkoord...
pi_54478421
Als NVA niet mee in de regering stapt, is er dan nog sprake van een meerderheid?
Ik dacht dat NVA 2 zetels heeft, en de oranje-blauwe partijen samen komen op 22 v.d. 40
Als NVA niet in de regering stapt, moet men toch opzoek naar een andere partner (met minstens 1 zetel)
Misschien kan Dedecker helpen
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_54478660
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:08 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Als NVA niet mee in de regering stapt, is er dan nog sprake van een meerderheid?
Ik dacht dat NVA 2 zetels heeft, en de oranje-blauwe partijen samen komen op 22 v.d. 40
Als NVA niet in de regering stapt, moet men toch opzoek naar een andere partner (met minstens 1 zetel)
Misschien kan Dedecker helpen
Nee, er zou nog een meerderheid zijn, maar een heel minieme. En dat zou betekenen dat onder andere CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen geen ministerpostje kan opnemen, want hij zou in de Kamer moeten blijven opdat zijn opvolgerszitje niet naar de N-VA gaat.

Maar de N-VA zou wel de regering steunen vanuit de oppositie. Wat ook niet onlogisch is, want over alle sociaal-economische regeringsakkoorden hebben ze tot nog toe mee onderhandeld...

Uiteraard zal Dedecker niet in een regering stappen. Die eisen net zo goed een staatshervorming. In principe zou Ecolo wel kunnen, maar ik geloof nooit dat men dat doet, want dan zou men quasi alle sociaal-economische regeringsakkoorden terug moeten gaan onderhandelen. Bovendien zal Ecolo Groen! er dan ook bij willen...

[ Bericht 13% gewijzigd door Heero87 op 09-11-2007 12:23:19 ]
  vrijdag 9 november 2007 @ 15:08:56 #262
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54482960
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 10:51 schreef Heero87 het volgende:
Ondertussen staat het kartel CD&V - N-VA zwaar onder druk. CD&V heeft ingestemd met het idee om de staatshervorming buiten de regeringsvorming te houden en in een Raad der Wijzen te organiseren, wellicht was het gewoon hun idee. De N-VA reageerde gisteren nog niet, zij beraden zich nog over hun antwoord. Het wordt niet uitgesloten dat de N-VA straks niet mee in de regering stapt, maar ze wel vanuit de oppositie zal steunen.

Leterme wordt straks dus gewoon premier van een regering zonder staatshervorming en zonder oplossing voor BHV in het regeerakkoord...
Gaat nog leuk worden als zo'n kabinet vroegtijdig valt.

Net was Filip DeWinter op de radio en die gooide er maar eens wat krachttermen tegenaan. Het is duidelijk dat hij bloed ruikt. In hoeverre dat chronische zelfoverschatting is laat ik aan jullie over
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_54484932
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 15:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Gaat nog leuk worden als zo'n kabinet vroegtijdig valt.

Net was Filip DeWinter op de radio en die gooide er maar eens wat krachttermen tegenaan. Het is duidelijk dat hij bloed ruikt. In hoeverre dat chronische zelfoverschatting is laat ik aan jullie over
Die gast is nogal gemotiveerd zeg
pi_54486973
ben eerst limburger geweest

gekke belgen
pi_54487022
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 18:04 schreef racing-weirdo het volgende:
ben eerst limburger geweest

gekke belgen
origineel zeg
  vrijdag 9 november 2007 @ 18:06:40 #266
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54487027
http://1opdemiddag.kro.nl(...)november/071109.aspx

Daar kun je DeWinter terugluisteren.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 9 november 2007 @ 18:19:01 #267
189777 zagevent
what's in a name
pi_54487691
quote:
Als je het kaartje ziet nemen ze er Brussel bij
pi_54489820
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 18:32 schreef Aufruhr het volgende:

[..]

Als je het kaartje ziet nemen ze er Brussel bij
Dat is ook het meest realistische...
  vrijdag 9 november 2007 @ 20:12:02 #271
189777 zagevent
what's in a name
pi_54490131
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 19:58 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Dat is ook het meest realistische...
Brussel zal eireren voor z'n geld kiezen en ofwel een onafhankelijk Europees district worden ofwel bij Vlaanderen komen. Die hebben geen zin om het Waals melkkoetje te worden.
pi_54490212
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:12 schreef zagevent het volgende:

[..]

Brussel zal eireren voor z'n geld kiezen en ofwel een onafhankelijk Europees district worden ofwel bij Vlaanderen komen. Die hebben geen zin om het Waals melkkoetje te worden.
Ik geloof daar niet in. Brussel zal waarschijnlijk een referendum houden, en de kans dat ze dan voor Vlaanderen kiezen is quasi nihil. Op zo'n moment zal niet de rede, wel het hart spreken. Het zal Brusselse onafhankelijkheid worden, een soort Monaco dus, of samen met Wallonië of Frankrijk.
  vrijdag 9 november 2007 @ 20:17:49 #273
189777 zagevent
what's in a name
pi_54490292
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:14 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Ik geloof daar niet in. Brussel zal waarschijnlijk een referendum houden, en de kans dat ze dan voor Vlaanderen kiezen is quasi nihil. Op zo'n moment zal niet de rede, wel het hart spreken. Het zal Brusselse onafhankelijkheid worden, een soort Monaco dus, of samen met Wallonië of Frankrijk.
Dan gaan veel Vlaamse bedrijven daar weg met hun werkemers die zélf voor werkgelegenheid zorgen.
pi_54490328
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:17 schreef zagevent het volgende:

[..]

Dan gaan veel Vlaamse bedrijven daar weg met hun werkemers die zélf voor werkgelegenheid zorgen.
Vlaamse bedrijven in Brussel? Alsof dat er zoveel zijn...

Dat soort zaken blijft trouwens mijn fundamentele bewaar tegen de splitsing van België: die periode van totale onzekerheid, nationaal en internationaal.

[ Bericht 15% gewijzigd door Heero87 op 09-11-2007 20:33:57 ]
  vrijdag 9 november 2007 @ 22:02:42 #275
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_54492845
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 20:19 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Vlaamse bedrijven in Brussel? Alsof dat er zoveel zijn...

Dat soort zaken blijft trouwens mijn fundamentele bewaar tegen de splitsing van België: die periode van totale onzekerheid, nationaal en internationaal.
Als ze daar 180 jaar geleden ook nog zo over dachten, dan waren jullie nog steeds het slaafje van een absolutist/despoot, Koning Willem VI ofzo (Willem I wilde absoluut geen vrouw op de troon hebben). We mogen jullie eeuwig dankbaar zijn dat jullie toen de wapens hebben opgepakt, het heeft het afschaffen van de dictatuur zeker vergemakelijkt hier.
quote:
Belgium's governmentlessness

The BHV question

Nov 8th 2007 | BRUSSELS
From The Economist print edition

The jokes over Belgium's failure to form a government begin to turn sour

NOT with a whimper, but with a bang. After 150 days of squabbling over the formation of a new government, Belgium's political elite brought their fragile system of consensus rule crashing down on November 7th, with a direct clash between the two feuding linguistic groups. The official cause sounds technical: a bid by politicians from the Flemish majority to abolish the bilingual rights of 150,000 French-speakers who live in (otherwise Dutch-only) suburbs near Brussels. But by putting the plan to a vote in a parliamentary committee, Flemish leaders have broken the decades-old “Belgian pact”, under which the two language groups avoid holding a straight sectarian vote.

The vote itself was pure theatre. French-speaking members stormed out as soon as the motion was put, and it is now buried under a blizzard of procedural points. At issue is the splitting up of an electoral district known as Brussels-Halle-Vilvoorde (BHV) that straddles the boundaries of bilingual Brussels and monolingual Flanders. The effect would be to strip French-speakers in the “Halle-Vilvoorde” bit of the right to vote for French-speaking politicians from Brussels, and also of the right to have court cases heard by French-speaking judges. To the Flemish, it is anomalous for French-speakers to live in pristine Dutch-speaking suburbs, but still enjoy the rights they would have if they lived in Brussels. To their opponents, the Flemish are bent on a polite form of ethnic cleansing, creating a linguistically “pure” Flanders from which French is banished.

At least initially, the French-speakers did not walk away from the coalition talks altogether. Beneath their noisy outrage over the vote, French-speaking leaders muttered that coalition talks should perhaps continue on other matters. But real damage has been done. Until this week, the establishment could pretend that five months of talks over forming a new government were merely an extreme form of business as usual: coalitions across the language divide always take several weeks to form. Seasoned politicians have been rolling their eyes and tut-tutting as articles appeared in the foreign press, asking if the country was in a crisis that might lead to its break-up. It was only this week that the post-war record for squabbling (148 days, set in 1988) was beaten by Yves Leterme, the Flemish Christian Democrat who is leading the coalition talks.

The sages murmured that the crisis has dragged on so long only because younger politicians such as Mr Leterme have little experience of coalition-building or indeed of federal government, and so know few of their counterparts from the other linguistic camp. Others blamed the European single currency, saying that the stability of the euro has made it safe for politicians to squabble forever: in the days when Belgian had its own franc, the threat of currency turmoil concentrated minds admirably. Yet this soothing talk sounds less convincing now that an ugly truth has been exposed: that the Flemish majority (who make up 60% of the population) are bent on re-ordering Belgium so that they have less to do with their French-speaking compatriots, whether they like it or not.

This could have been seen coming. Mr Leterme, formerly premier of Flanders, won the federal election on June 10th with a campaign based on flirting with separatism. In one notorious interview last year, he called Belgium an “accident of history” with no intrinsic value. Despite (or because of) this, he is still the man most Flemings want to see as prime minister (his approval rating in Flanders remains around 70%). He also has a mandate to stick it to French-speakers. A poll on November 5th in Het Laatste Nieuws, a Flemish newspaper, found that nine out of ten Dutch-speakers want to press on with stripping bilingual rights from French-speakers in BHV. The poll found only a narrow majority in favour of keeping Belgium together: as many as 63% thought an eventual break-up was inevitable.

To outsiders, this week's row could hardly have been more obscure. It is not much easier for Belgians, who have spent days studying supplements and wall charts given away with newspapers about the BHV question. It is perhaps enough to know only this: Belgium's feuding French- and Dutch-speaking politicians, often compared to partners in a grumpy (yet oddly long-lasting) marriage, have broken the taboo of direct confrontation. That need not spell the end of the union, but it is hardly a good omen for the future.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')