abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2007 @ 21:21:48 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54389815

Hier alweer deel 90 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts (GTW's), uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu zou er een tram moeten rijden van de HTM (tweedehandsje uit Hannover), maar het ding is al sinds half april kapot.

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54389887
Heb vandaag voor het eerst gehoord (via mijn huisgenootje) dat een trein in Baarn niet kon stoppen vanwege blaadjes op de rails... zijn ze even later achteruit gereden om toch nog te stoppen te Baarn
pi_54391416
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:24 schreef Dichterbijer het volgende:
Heb vandaag voor het eerst gehoord (via mijn huisgenootje) dat een trein in Baarn niet kon stoppen vanwege blaadjes op de rails... zijn ze even later achteruit gereden om toch nog te stoppen te Baarn
Ja het is ook een 6 momenteel code ROOD
Misschien maar effe tijdelijk in de OP zetten nu, of is dat geen goed idee?

Komt trouwens leuke beurs in de RAI denk ik: http://www.uic-highspeed2008.com/
Edit: Foutje is volgens mij niet voor ons bedoelt.

[ Bericht 7% gewijzigd door sander89 op 05-11-2007 22:29:07 ]
............................
  maandag 5 november 2007 @ 22:19:34 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_54391431
Hier ook kloteweer met aardig wat wind vanavond, dat is wel een goed uitgangspunt voor een glijpartij!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2007 @ 22:39:30 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54392042
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:18 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ja het is ook een 6 momenteel code ROOD
Misschien maar effe tijdelijk in de OP zetten nu, of is dat geen goed idee?
Ben ik niet zo'n voorstander van
quote:
Komt trouwens leuke beurs in de RAI denk ik: http://www.uic-highspeed2008.com/
Edit: Foutje is volgens mij niet voor ons bedoelt.
Kost maar ¤145.

Ben in maart wel gratis naar Rail-Tech in Utrecht geweest. Was officiëel ook niet voor mij bedoeld
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54393195
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Kost maar ¤145.

Ben in maart wel gratis naar Rail-Tech in Utrecht geweest. Was officiëel ook niet voor mij bedoeld
Ja maar dat is voor 3 hele dagen, van de RAI site:

Fast track to Sustainable Mobility
Organisator: Europoint b.v.
Locatie: Amsterdam RAI, congress rooms and halls 2 & 3
Datum: 17 mrt 2008 t/m 19 mrt 2008
Openingstijden: ma: 12.30 – 18.00 uur, di: 10.00 – 17.00 uur, wo: 10.00 – 16.00 uur
Toegangsprijs: ¤ 35,- (incl. BTW) per dag

Alleen dan is nog steeds aardig prijzig en weet niet of het echt iets is, misschien zal wel verzameling HST staan?
............................
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 november 2007 @ 23:17:27 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54393410
Zal wel ja. AnsaldoTilburg zal er nog wel niet staan met het bloemencorso met Zuigmond.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54395642

DM ´90 3449 met het laatste stukje als trein 30123 zojuist vertrokken met +5 van Harlingen naar Harlingen Haven.


De koersrol op de 3446
  dinsdag 6 november 2007 @ 07:50:17 #9
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54397475
Ehm ... weet iemand wat die treinstellen doen op watergraafsmeer waarvan de ruiten ook blauw geschilderd zijn?
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_54398121
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:24 schreef Dichterbijer het volgende:
Heb vandaag voor het eerst gehoord (via mijn huisgenootje) dat een trein in Baarn niet kon stoppen vanwege blaadjes op de rails... zijn ze even later achteruit gereden om toch nog te stoppen te Baarn
heb ik precies een jaar geleden meegemaakt bij station Rijssen. De stoptrein (toen nog een ICM/koploper) reed 300 meter verder door. toen moest ie weer achteruit.. haha.. vooral dat gezicht van de mensen op het perron die op de trein moesten wachten.;)
pi_54398206
Bijna priceless ja
pi_54398213
Leuke dingen gezien vandaag:
- Een SGM (2 baks) op transport door Amersfoort, denk op doortocht naar Denemarken voor de ombouw. Helaas geen nummer gezien.
- Op Watergraafsmeer: de groene/grijze Traxx is omgetoverd tot een Rode/witte Traxx

En die blauwe bakken/gele bakken @ watergraafsmeer: geen enkel idee...word gebruikt als remwagens/info standjes
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 00:38 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
De koersrol op de 3446
Krijg nou tietuh... ik dacht dat Arriva daar niet aandeed...zeker vanwege het feit dat nu alle treinen verplicht zijn dat soort info te tonen.
pi_54398278
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Misschien dat ze ter reparatie naar Halberstad zijn gestuurd?

Zal wel even op Somda vragen
Zie hier: http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?4,3526796
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 09:20:57 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54398304
Die kende ik al, maar wat doen die bakken dan nu al in Nederland?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54398536
haha vet van die VIRM.. trouwens.. zie de laatste tijd vet vaak een treinspotter op station Rijssen staan. Iemand van de hoogte? en oh ja.. weet iemand wanneer het tijdelijke perron op Deventer gereed is?
pi_54398953
DEVENTER - In afwachting van de bouw van een definitief derde perron bij het Deventer NS-station is gekozen om eerst een tijdelijk platform te realiseren.

Deze wordt op het bestaande spoor gebouwd.

Eigenlijk wilden de Nederlandse Spoorwegen vanaf december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, beschikken over een derde perron in Deventer. Door die extra capaciteit wordt het mogelijk om ieder kwartier een trein van en naar de Randstad te laten rijden. Nu moeten de verschillende treinen vóór Deventer nog wachten tot er plaats is op het station alvorens de stad binnen kunnen rijden. Dit vergt té veel tijd.

De regering trok eerder al miljoenen uit om allerlei knelpunten op het spoor op te lossen. Uitbreiding van het station in Deventer is één van de maatregelen waar geld voor is gereserveerd. Het derde perron moet aan de stadszijde van het station (de zijde van het stationsplein) komen. De plannen zijn onderdeel van een totale aanpak van het Deventer station. Die plannen zijn nog niet gereed. ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanpassing van het spoor, wacht niet langer en kiest voor een voorlopige oplossing. Dit voorjaar wordt er een tijdelijk perron gebouwd. Dit derde platform wordt bovenop het (veelal ongebruikte) derde spoor aan de zijde van het stationsgebouw gebouwd. Volgens ProRail-woordvoerder Joost Mulder wordt nog gekeken waar de toegang voor het tijdelijke perron moet komen. Het platform moet medio april gereed zijn.

Het is nog duidelijk of de beschikbaarheid van een extra perron in het voorjaar meteen leidt tot aanpassing van de dienstregeling in Deventer.

http://www.destentor.nl/deventer/article2116156.ece
pi_54399016
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 09:59 schreef Zug-Chef het volgende:
DEVENTER - In afwachting van de bouw van een definitief derde perron bij het Deventer NS-station is gekozen om eerst een tijdelijk platform te realiseren.

Deze wordt op het bestaande spoor gebouwd.

Eigenlijk wilden de Nederlandse Spoorwegen vanaf december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, beschikken over een derde perron in Deventer. Door die extra capaciteit wordt het mogelijk om ieder kwartier een trein van en naar de Randstad te laten rijden. Nu moeten de verschillende treinen vóór Deventer nog wachten tot er plaats is op het station alvorens de stad binnen kunnen rijden. Dit vergt té veel tijd.

De regering trok eerder al miljoenen uit om allerlei knelpunten op het spoor op te lossen. Uitbreiding van het station in Deventer is één van de maatregelen waar geld voor is gereserveerd. Het derde perron moet aan de stadszijde van het station (de zijde van het stationsplein) komen. De plannen zijn onderdeel van een totale aanpak van het Deventer station. Die plannen zijn nog niet gereed. ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanpassing van het spoor, wacht niet langer en kiest voor een voorlopige oplossing. Dit voorjaar wordt er een tijdelijk perron gebouwd. Dit derde platform wordt bovenop het (veelal ongebruikte) derde spoor aan de zijde van het stationsgebouw gebouwd. Volgens ProRail-woordvoerder Joost Mulder wordt nog gekeken waar de toegang voor het tijdelijke perron moet komen. Het platform moet medio april gereed zijn.

Het is nog duidelijk of de beschikbaarheid van een extra perron in het voorjaar meteen leidt tot aanpassing van de dienstregeling in Deventer.

http://www.destentor.nl/deventer/article2116156.ece
hopelijk maak ik dat niet meer mee en ben ik dan al afgestudeerd (en woon ik elders, bij voorkeur in zwolle).
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 10:12:17 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54399199
quote:
Op maandag 5 november 2007 23:17 schreef Peterselieman het volgende:
het bloemencorso met Zuigmond.
Je bedoelt de RailHummer?



[ Bericht 15% gewijzigd door Dr_Flash op 06-11-2007 10:17:49 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54399332
knaterslelijk!
pi_54399476
trouwens, wat is het favoriete Nederlandse treinstation van FOK? Ikzelf ben toch wel gecharmeerd van het nieuwe station Bijlmer. Maar echte schoonheid vind ik dan toch het station van Maastricht en dat van Haarlem.
  dinsdag 6 november 2007 @ 10:27:59 #21
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54399528
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:26 schreef ghizzer het volgende:
trouwens, wat is het favoriete Nederlandse treinstation van FOK? Ikzelf ben toch wel gecharmeerd van het nieuwe station Bijlmer. Maar echte schoonheid vind ik dan toch het station van Maastricht en dat van Haarlem.
Station Moerwijk , er is niks beter dan thuiskomen bij mijn lieffie, he fles


Maar waarom ziet iedereen die stofzuigers met bloemmetjes op watergraafsmeer, vorige week heb ik echt niks kunnen ontdekken, en gisteren ook niet?
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_54399609
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:27 schreef ArthurvanderVelden het volgende:

[..]

Station Moerwijk , er is niks beter dan thuiskomen bij mijn lieffie, he fles


Maar waarom ziet iedereen die stofzuigers met bloemmetjes op watergraafsmeer, vorige week heb ik echt niks kunnen ontdekken, en gisteren ook niet?
ik heb het nu puur over het station he.. dus even je emoties achterwege gelaten.. anders staat bij mij station Varsseveld ook op nummer 1 (daar heb ik 18 jaar fulltime gewoond en veel mooie momenten meegemaakt van het ophalen en wegbrengen van dierbaren )
  dinsdag 6 november 2007 @ 10:56:29 #23
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_54400036
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:31 schreef ghizzer het volgende:

[..]

ik heb het nu puur over het station he.. dus even je emoties achterwege gelaten.. anders staat bij mij station Varsseveld ook op nummer 1 (daar heb ik 18 jaar fulltime gewoond en veel mooie momenten meegemaakt van het ophalen en wegbrengen van dierbaren )
Ik mag graag op schiphol uitstappen ,maar ook daar kan je natuurlijkb je twijfels trekken tot hoever je t station rekent
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_54400117
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:56 schreef ArthurvanderVelden het volgende:

[..]

Ik mag graag op schiphol uitstappen ,maar ook daar kan je natuurlijkb je twijfels trekken tot hoever je t station rekent
mee eens.. Schiphol is ook zeker mooi!
pi_54400124
Emotie: Station Ermelo, altijd als ik bij mijn grootouders was ging ik met opa elke keer naar het station om een uurtje treinen te kijken.

Favo: Hoek van Holland, zo’n wereldstation (denk aan de treinen die vroeger naar heel Europa gingen!) maar nu toch zo “vergaan”.

Trouwens, grappig dat ze in Deventer juist de stationszijde pakken om het 3e spoor aan te leggen, aangezien over dat spoor toch met enige regelmaat treinen langskomen als het 2e spoor vol staat met materieel (wat dus vaak voorkomt).
Vanwege de bouwmaterialen aan juist de andere kant van het perron (de kant van het oude postperron) dacht ik dat ze daar het extra perron zouden aanleggen, gezien het feit dat er daar minder treinen rijden. Trouwens, ik denk dat ze die ingang vrij moeilijk kunnen realiseren, tenzij ze natuurlijk buiten het station om trappen aan gaan leggen tegen de “spoordijk” aan.

Wat lullen ze ook raar over per kwartier trein laten rijden (1500-serie zullen ze het wel over hebben), als ze die trein nu een vol kwartier eerder laten rijden dan komt ie om .35 in Deventer aan (vanuit Randstad), en zou om .00 vertrekken (richting Randstad), als ze de stoppers dan op 1 perron afwerken lijkt mij er genoeg plaats te zijn.
pi_54400266
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:01 schreef von_Preussen het volgende:
Emotie: Station Ermelo, altijd als ik bij mijn grootouders was ging ik met opa elke keer naar het station om een uurtje treinen te kijken.

Favo: Hoek van Holland, zo’n wereldstation (denk aan de treinen die vroeger naar heel Europa gingen!) maar nu toch zo “vergaan”.

Trouwens, grappig dat ze in Deventer juist de stationszijde pakken om het 3e spoor aan te leggen, aangezien over dat spoor toch met enige regelmaat treinen langskomen als het 2e spoor vol staat met materieel (wat dus vaak voorkomt).
Vanwege de bouwmaterialen aan juist de andere kant van het perron (de kant van het oude postperron) dacht ik dat ze daar het extra perron zouden aanleggen, gezien het feit dat er daar minder treinen rijden. Trouwens, ik denk dat ze die ingang vrij moeilijk kunnen realiseren, tenzij ze natuurlijk buiten het station om trappen aan gaan leggen tegen de “spoordijk” aan.

Wat lullen ze ook raar over per kwartier trein laten rijden (1500-serie zullen ze het wel over hebben), als ze die trein nu een vol kwartier eerder laten rijden dan komt ie om .35 in Deventer aan (vanuit Randstad), en zou om .00 vertrekken (richting Randstad), als ze de stoppers dan op 1 perron afwerken lijkt mij er genoeg plaats te zijn.
mooi bericht (Y). ga zo even zoeken op foto's van station Hoek van Holland, want het station is voor mij volkomen onbekend. Tof dat je meer hebt getypt dan 2 zinnen, want als het om onderwerpen gaat die mij interesseren dan kan het voor mij niet lang genoeg zijn!

station Deventer.. ja.. mijn gedachte was het zelfde, bij het voormalige postperron staat inderdaad behoorlijk wat materiaal en bovendien hebben ze vorige week daar de boel flink gesnoeid, dus mijn gedachte was hetzelfde. ik denk dat er gewoon een trap komt vanaf het perron naar het busstation en dat ze daar de fietsenrekken (gedeeltelijk) weg zullen halen. Een andere mogelijkheid is er niet (ivm de status van het stationsgebouw plus het feit dat er een AKO binnen 'in de weg' zit.
pi_54400621
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:07 schreef ghizzer het volgende:

[..]
...bij het voormalige postperron...
Het perron van 'Moskou aan de IJssel'?

Een van de mooiere stations vind ik toch A'dam CS en Groningen...
Iets moderner maar ook niet verkeerd: 's Hertogenbosch.
En natuurlijk de klassieker Valkenburg

Onderaan de lijst staan dan toch wel Utrecht CS en A'dam Zuid

[ Bericht 45% gewijzigd door Charango op 06-11-2007 11:27:21 ]
Socialist in Mercedes
  dinsdag 6 november 2007 @ 11:22:57 #28
86072 thatsme
and That's you!
pi_54400643
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:18 schreef sander89 het volgende:

[..]

Ja het is ook een 6 momenteel code ROOD
Dat kan iedereen wel voorspellen, bladeren, regen en veel wind. De ideale cocktail.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_54400733
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:22 schreef Charango het volgende:

[..]

Het perron van 'Moskou aan de IJssel'?
dat is al even geleden dat dat er op stond.
  dinsdag 6 november 2007 @ 14:04:53 #30
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_54404574
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:24 schreef Dichterbijer het volgende:
Heb vandaag voor het eerst gehoord (via mijn huisgenootje) dat een trein in Baarn niet kon stoppen vanwege blaadjes op de rails... zijn ze even later achteruit gereden om toch nog te stoppen te Baarn
Hmm heb ik 'helaas' niet meegekregen Stap elke dag op in Baarn.. Weet je ook een tijdje?
pi_54407532
Tvp
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 16:26:12 #32
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54407624
Paris Nord?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 16:48:39 #33
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54408138
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je bedoelt de RailHummer?

[ afbeelding ]
Die ja.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 16:49:48 #34
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54408174
Ben tegelijk met socios in Lw geweest, maar heb m niet kunnen spotten.

Straks maar even wat plaatjes van vandaag uploaden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 16:51:03 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54408211
Ja leuk, jezelf terugvinden op de ander zijn foto's
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 16:54:17 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54408277
Foto's van reizigers
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54411736
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:07 schreef ghizzer het volgende:

[..]

mooi bericht (Y). ga zo even zoeken op foto's van station Hoek van Holland, want het station is voor mij volkomen onbekend. Tof dat je meer hebt getypt dan 2 zinnen, want als het om onderwerpen gaat die mij interesseren dan kan het voor mij niet lang genoeg zijn!
Ik wil best meer dingen typen dan alleen twee zinnen, maar dan krijg je zo’n semi-poetisch filosofisch verhaal dat op het einde niet meer zoveel met treinen te maken heeft maar eerder met de vergankelijkheid van de mens.

Of was dat juist je bedoeling?

Wat me nog wel bijstaat is dat ik in Ermelo altijd het stationsgebouw inliep (was toen nog een loket), en er was een rek met allerlei folders. Ik maakte er toen een sport van om zoveel mogelijk verschillende folders van de verschillende jaren dat ik er vaak kwam heb verzameld. Dus als je nog een folder van de Voordeelurenkaart 1992 zoekt, ik zal hem nog wel ergens hebben (of ik hem kan vinden is een tweede vraag).
De treinenloop was toen al vrij eentonig, natuurlijk twee keer per uur een sloot aan Koplopers die als Intercity langskwamen en de stoptreinen die meestal bestonden uit DD-AR (soms Plan V). Dan spreken we wel over de jaren 1992 tot 1997. Maar ondanks die eentonige treinenloop was de vreugde altijd groot als de bel van de spoorwegovergang de komst van een trein aanduidde, en het was voor mij altijd toch een kleine verassing welke trein nu weer langs zou komen. Zo af en toe een goederentrein heeft gelukkig wel enigzins afwisseling geboden.

Goh, ik ga er denk ik binnenkort maar weer eens langs. Het is zeker 10 jaar geleden dat mijn grootouders uit Ermelo weg zijn verhuisd, en dat ik dus het laatst op het station was. Het loket zal inmiddels wel gesloten zijn?

Hoek van Holland is echt zo’n vet station. Je komt eraan lopen, en ziet een machtig groot gebouw met verschillende (kop)sporen. Daarachter zie je dan de schepen naar de UK, die slechts een paar tientallen meters van het station liggen.

Maar dan slaat gewoon de algehele vergankelijkheid toe, want van de 4 kopsporen wordt er geen enkele meer gebruikt (althans, de al het whatever wat op het perron groeit laat dat vermoeden). Zelfs de trein stopt een perron verder (aan het kleine stukje naar Hoek v. Holland Strand) zodat het geheel er troosteloos bij ligt, vooral als je er rondloopt. Zelfs het loket is er niet meer open, reizigers uit het buitenland moeten zichzelf maar zien te bedruipen.
Dan ga je ‘s avonds op internet foto’s bekijken van het station, waar dan op die lege verroeste sporen die je die dag hebt bekeken, allerlei treinen bleken te staan met bestemmingen in Duitsland, Scandinavië e.d.
Het is moeilijk te bevatten dat dit secundaire lijntje ooit eens zo’n internationale allure heeft gehad. Je proeft in feite de geschiedenis, als je bedenkt dat mijn eigen grootvader (die uit Ermelo!) hier ooit eens met de trein heen is gestuurd om voor de Duitsers aan de Atlantikwall te werken (en hem toen is gesmeerd, onder begeleiding van enkele kogels).
Maar ook andere zaken hebben zich hier afgespeeld, zoals de Koningin die in de Meidagen 1940 in het zicht van het rokende Rotterdam de boot naar Engeland heeft genomen. En de Duitsers die tijdens de oorlog hier in fort van hebben gemaakt. Ook echter mensen die zowel voor de oorlog, als ook na de oorlog hier de boot hebben gepakt naar de nieuwe werelden (de VS, Australië). Gedegradeerd van belangrijk grensstation tot niets meer dan een halte aan een secundaire lijn.

Van al deze gebeurtenissen lijkt niet meer over te zijn, deze foto staat in mijn ogen echt symbool hiervoor:

De ongebruikte perrons, leeg en verlaten, lijken niets meer te zeggen te hebben. Maar wat voor (persoonlijke) gebeurtenissen zullen zich er in de afgelopen jaren hebben afgespeeld.



Hier stopt de trein tegenwoordig (spoor 1 & 2):





Tot December 2006 reed de NS nog een “boottrein” naar Amsterdam, die gebruik maakte van een kopspoor. Echter met het vervallen van deze trein wordt het kopspoor ook niet meer gebruikt.



Maar vroeger zag het er zo uit:



Uit de goeie oude tijd van Hoek van Holland: alle D-treinen staan klaar voor vertrek. Van bekende namen zoals de Warschau-Express, de Holland-Scandinavie Express en de Colonia Express is, hoe triest ook, nu niets meer over!



Een vertrekkende D-trein naast de boot.

En daarom lijkt Hoek van Holland Haven wel symbool te staan voor de veranderingen in de 20e eeuw, voor de neergang van de klassieke manier van reizen, en de opkomst van alles moet maar snel en goedkoop. De ware "klasse" die het reizen omgaf is helaas verdwenen.

Zo ghizzer, nu tevreden?
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 19:44:17 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54412057
Netjes Preuss

* Dr_Flash is trouwens in Ermelo geboren, maar dat terzijde

Best een cool idee voor een estafette-topic of zo. Iemand schrijft een verhaal over een station en geeft het stokje dan aan iemand anders die over een ander station (of bijvoorbeeld een materieelserie) een verhaal schrijft
Maar goed, dat zal hier op fok! wel vrij vlot doodbloeden ben ik bang..
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 19:47:33 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54412131
Nice, Von_Preussen
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 20:18:04 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54412852
Apart dat de 4024 al in revisie is, terwijl de 4022 en 4023 nog rondtuffen. 4024 schijnt namelijk eerder afgeleverd te zijn dan die 2 stellen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 20:19:47 #41
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54412899
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 20:18 schreef Peterselieman het volgende:
Apart dat de 4024 al in revisie is, terwijl de 4022 en 4023 nog rondtuffen. 4024 schijnt namelijk eerder afgeleverd te zijn dan die 2 stellen.
Waar hou je dat bij?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 20:28:04 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54413136
Staat op Somda, anders had ik het niet geweten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54413457
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:26 schreef ghizzer het volgende:
trouwens, wat is het favoriete Nederlandse treinstation van FOK? Ikzelf ben toch wel gecharmeerd van het nieuwe station Bijlmer. Maar echte schoonheid vind ik dan toch het station van Maastricht en dat van Haarlem.
Er gaat niets boven Groningen
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 20:39:33 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54413483
Oh okee, ik dacht al dat ik wat miste
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 16:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Paris Nord?
Well?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 6 november 2007 @ 20:50:35 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54413770
Socios had m al geplaat. Buffel 3446 met Harlingen Haven als bestemming. Ik kon niet achterblijven natuurlijk:


GTW 10318 staat uit te rusten om 10.40 in Leeuwarden:


Evenals koploper 4078:


Vijf minuten eerder was buffel 3449 met 2 minuten vertraging vertrokken uit Leeuwarden:


Tot slot nog een plaatje van de hoorn van de 10317. Ziet er fraai uit:
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_54413811
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 16:49 schreef Peterselieman het volgende:
Ben tegelijk met socios in Lw geweest, maar heb m niet kunnen spotten.
Grappig, ik zie het nu ook aan de spots. Zowel bij aankomst als vertrek te Leeuwarden even een ´rondje langs de velden´ om aankomende en vertrekkende treinen te noteren. Zojuist die van ´20.00u´ ingevoerd.

Edit: geinige foto´s, die vertrekkende Buffel ben ik in Dronrijp tegengekomen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Socios op 06-11-2007 21:00:52 (Toevoeging) ]
pi_54414327
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Best een cool idee voor een estafette-topic of zo. Iemand schrijft een verhaal over een station en geeft het stokje dan aan iemand anders die over een ander station (of bijvoorbeeld een materieelserie) een verhaal schrijft
Ik vind het wel een goed idee eigenlijk. Even kijken hoever we komen daarmee in dit topic. Heb jij al een idee? Dan is het stokje nu bij jou.

@ von_Preussen: mooi stukje proza! Inderdaad erg jammer dat die treinen weg zijn... Gelukkig heb ik paar jaar geleden nog even van die ´boottrein´ gebruik kunnen maken, met het idee dat die weleens niet meer zolang zou rijden...
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 21:30:12 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54414932
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 21:10 schreef Socios het volgende:

Ik vind het wel een goed idee eigenlijk. Even kijken hoever we komen daarmee in dit topic. Heb jij al een idee? Dan is het stokje nu bij jou.
Ja, lekker

dan mag jij een station noemen, en heb ik een week de tijd om wat te schrijven. Deal?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54415352
Prima, in het kader van de mooie stations waarover gesproken is noem ik Kesteren. Dat vind ik een prachtig station, vooral eind jaren ´90 toen er nog Plan U reed en de perrons nog niet vernieuwd waren. Gelukkig ligt het emplacement er nog.

Ben benieuwd, indien gewenst mag je ook Dalfsen of Uithuizen kiezen, daar heb ik ook het één en ander mee, maak er maar wat van.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 6 november 2007 @ 21:49:07 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54415519
Nee, Kesteren is prima
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')